eitaa logo
مباحث اجتهادی
833 دنبال‌کننده
113 عکس
4 ویدیو
0 فایل
﷽ 🔰مقام معظم رهبری: حوزه‌ی علمیه‌ خراسان یکی از کهن‌ترین و پربارترین مراکز علمی تشیع و مَهدپرورش بزرگان نام‌آور در دانشهای عقلی و نقلی اسلامی در طول چندین قرن است. 📚مباحث اجتهادی انتشار نظرات اساتید دروس خارج خراسان 📩 مدیر: 🆔 @Smahdiaghaei
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 قاعده ید 🔻بر استدلال به صحیحه حماد برای حجیت قاعده ید اشکال و جوابهایی شده که نظر نهایی استاد این بود که این روایت اصولا در مقام بیان ضابطه مدعی و منکر نیست و بحث تداعی است نه مدعی و منکر و روایت حماد اجنبی از این مساله است که بخواهد مدعی و منکر را ضابطه مند کند . در نتیجه آنچه از روایت حماد برداشت می شود، این است که ید اماره ملکیت است. 📝تولید خبر حجت الاسلام داودی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲.۱۰.۰2 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠فحص از مخصص متصل 🔻فحص از مخصص متصل یعنی در جایی که احتمال می دهیم این حکم عامی که از مولا به ما رسیده است مخصص متصلی داشته باشد و سقط شده باشد مثلا طبق دلیلی که به دست ما رسیده مولا گفته است «اکرم کل عالم» و ما احتمال می دهیم که این «عالم» قیدی داشته مثلا امام علیه السلام فرموده «اکرم کل عالم عادل»، لکن راوی از روی غفلت یا فراموشی یا اسبابِ سهو ِدیگر آن قید را ذکر نکرده باشد حال آیا لازم است که فحص کنیم که آیا این چنین قیدی در روایات یا ادله دیگر هست یا فحص لازم نیست؟ که اگر بعد فحص دیدیم که مثلا در روایت دیگر این قید «عادل» برای عالم ذکر شده است این بحث مطرح است که آیا اصل آن است که این روایت، چیزی را کم نکرده است یا اصل آن است که آن روایت دیگر چیزی را زیاد نکرده است که همین بحث در حدیث «لاضرر» مطرح است که در بعضی از روایات قید «فی الاسلام» وجود دارد و در بعضی دیگر این قید وجود ندارد، که در این جا فرموده اند اصلِ عدم زیاده بر اصلِ عدم نقیصه، مقدم است،سوال این است که آیا فحص از مخصص متصل لازم است یا خیر؟ نوع علما از جمله مرحوم آخوند می فرمایند نسبت به مخصص متصل فحص لازم نیست، شاهدش هم آن است که اگر متکلمی بگوید «رایت اسدا» آیا کسی در این جا فحص از این که قید «یرمی» بوده یا خیر، را لازم می داند؟! معلوم است که احدی این را شرط نمی داند و قرینه بر مخصص متصل با قرینه بر مجاز از یک وادی هستند. 📝تولید خبر: حجت‌الاسلام سید اسماعیل دلدار 💠بیشتر بخوانیم 📚خارج اصول ۱۴۰۲.۳.۱۱ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
🔰مباحث اجتهادی /سلسله نظرات علمی اساتید دروس خارج حوزه علمیه خراسان 🔹شرط مسافت در نماز جمعه https://eitaa.com/mabahesijtihadi/273 🔸حکم استفاده از آنیه ذهب و فضه https://eitaa.com/mabahesijtihadi/286 🔹شروط اجرای استصحاب https://eitaa.com/mabahesijtihadi/274 🔸بررسی وجود شأن ولایت برای دستگاه ها و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی https://eitaa.com/mabahesijtihadi/275 🔹تاملی در اتهام ابن إدريس به مخلط بودن https://eitaa.com/mabahesijtihadi/276 🔸حقیقت علم اجمالی https://eitaa.com/mabahesijtihadi/277 🔸قشر خاکستری در قرآن https://eitaa.com/mabahesijtihadi/278 🔹وجوب رد امانت کافر حربی و ناصبی https://eitaa.com/mabahesijtihadi/280 🔹رسوا ساختن کافران سنت الهی https://eitaa.com/mabahesijtihadi/281 🔸موارد استثناء از حرمت غیبت https://eitaa.com/mabahesijtihadi/282 🔹صلاة در دار غصبی https://eitaa.com/mabahesijtihadi/283 🔸دامنه بحث وجوب و حرمت دراجتماع امر و نهی https://eitaa.com/mabahesijtihadi/285 🔹قاعده ید https://eitaa.com/mabahesijtihadi/287 🔸فحص از مخصص متصل https://eitaa.com/mabahesijtihadi/288 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 نفقة الحامل المتوفی عنها زوجها آیا نفقه‌ی خانمِ بارداری که شوهرش فوت شده، واجب است؟ ۱. نظر مشهور متأخرین عدم وجوب نفقه است. ۲. نفقه از مال ولد است؛ این قول به استناد روایت ابی الصباح کنانی است. در این روایت محمد بن فضیل، مشترک بین ثقه و غیر ثقه است. البته شهرت قدمایی جابر ضعف سند است و مثل صدوق و شیخ طبق این روایت فتوا دادند. ۳. پرداخت نفقه از اصل مال شوهر است. 🔸جمع اول ابی الصباح دو روایت دارد که در یک روایت مؤید قول اول است و در یک روایت مؤید قول دوم است، پس دو روایت تساقط کرده و قول اول سه روایت معتبر دیگر دارد. 🔸جمع دوم قول دوم بر عسر زوجه_ بخاطر کمی سهم الارث_ حمل می‌شود. 🔸جمع سوم حمل قول دوم بر اینکه مادر، مواظب بچه‌ی در رحم نیست و شارع فرموده از مال ولد به زوجه بدهند که فرزند زنده بماند. ✅ وجه جمع دوم و سوم تبرعی است. برخی قول اول را بخاطر کثرت روایات و اینکه عمل به آن اشهر است، مقدم کردند. اما قول اول با اصل برائت ذمه از نفقه موافق است و استصحاب وجوب نفقه هم به‌ جهت تبدل موضوع حیات شوهر امکان ندارد. ظاهرا قول سوم در مقابل روایات عدم نفقه یارای مقاومت ندارد و قول دوم هم معارض داشت، لذا قول راجح، همان قول اول و عدم وجوب نفقه است. 📝تولید خبر: حجت الاسلام علی صادقی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس خارج فقه ۱۴۰۲.۸.۲ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛ ‌
💠مقدمه ی پنجم در بحث اجزاء 🔻قبل از بحث اجزاء چند مقدمه لازم بود ذیل مقدمه پنجم مرحوم امام خمینی رحمه الله در رابطه با وحدت امر یا تعدد امر فرمایشات مرحوم آخوند در رابطه با تعدد امر را نقد می کنند. امام خمینی میفرمایند: تعدد امر نیست بلکه وحدت امر است توضیح ذلک یکی از مقدماتی که از کلام آخوند استفاده میشود این است که اوامر بر سه قسم هست: ۱.امر واقعی اولی ۲.امر واقعی اضطراری ۳.امر ظاهری سوال اینجاست که آیا این کلام مرحوم آخوند در رابطه با تعدد امر صحیح است؟ نظر امام خمینی رحمه الله این است که وقتی ما آیات و روایات و ادله را نگاه میکنیم بحث تعدد امر مطرح نیست،امر أقیموا به طبیعت صلاة بصورت خطاب به همه متوجه شده است أقیموا الصلاة در قرآن تکرار شده و هیچکس نیامده بگوید أقیموا الصلاة مخاطب خاصی را در نظر دارد و به نظر ما خطاب واحد و عام و متضمن امر به اقامه صلاة نسبت به همه مکلفین هست و اختلافی که بین واجد ماء و فاقد ماء و شاك در بقاء وضو وجود دارد در ارتباط با امر نیست بلکه در ارتباط با خصوصیاتی است که در متعلق امر دخالت دارد. 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس خارج اصول ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 آیا قضاء متفرع بر اداء هست یا خیر؟ قضاء تابع تسجیل و مسلم بودن اداء است. 🔻برخی قائلند که قضاء عرفی است و صرف اینکه عملی فوت شود در اینجا قضاء صادق است. به این نظر خدشه ای وارد می شود و نظر صاحب حدائق مورد تایید است. بدین صورت که قضاء بر اساس ادله یعنی اقض ما فات کما فات (یعنی مظروف همیشه فوت می شود نه ظرف) پس در صورتی قضاء صادق است که اداء مسلم باشد. به عنوان مثال : در باب حج ؛ اگر مکلف در سال اول استطاعت ، حج بر او مستقر شود و شرایط را دارا باشد ولی انجام ندهد و عمل محقق نشود در اینصورت میگویند حج بر او مستقر شده و اداء بر او مسجل بوده ولی انجام نداده است. حال باید کسی نیابتا از طرف مستطیع فوت شده به حج برود. در اینجا می گوییم قضاء تابع تسجیل و مسلم بودن اداء است. پس در هر واجب مضیق که زمان مشخص دارد اگر مکلف در آن زمان فعل برایش واجب شد می توان گفت که عملش فوت شده است. یعنی ثبت الحکم علی المکلف و لم یات به ، فقد فات العمل پس در اینجا فوت صادق است و می توانیم بگوییم : اقض ما فات کما فات ... 📝تولید خبر حجت الاسلام مهدی حسن زاده 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚 درس خارج فقه - بهمن 1402 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠حجیت روایات مرفوعه 🔻یکی از مسائلی که در علم رجال قابل بررسی است آن است که اگر شخصی که جزء اصحاب اجماع نیست ولی خود او در علم رجال توثیق شده و از راویان موثق نقل می‌کند و راویان موثق هم از او نقل می‌کنند مرفوعات چنین شخصی حجت است؛ مثل ربعی بن عبدالله که همیشه از ثقات نقل می‌کند. اگر چنان‌چه در نقل حدیث، اسم شخص را نیاورد و "رفعه" به کار ببرد در این جا می‌توانیم بیان کنیم حذف این راوی ممکن است به دلیل حکمتی بوده باشد مانند حکمت تقیه در شرایطی که ارتباط مستقیم با اهل بیت مورد تعقیب حکمای جور بوده است. لذا ممکن است در این حدیث مرفوعه برای حفظ جان راوی یا برای حفظ جان خودش که متهم به ارتباط با او نشود اسم شخصی که از او نقل می‌کند ذکر نشود. یکی از حکمت‌ها می‌تواند این باشد که در بعضی از موارد، ناقلین احادیث، غلامان و کنیزان بیت معصومین بودند که انسان‌های موثق و معتبر بودند. ولی چون که آنان به لحاظ موقعیت اجتماعی قابل توجه نبودند اسم آنان را ذکر نمی‌کرده است. به ندرت می‌توان گفت حکمت مرفوعه بودن نسیان و فراموشی باشد که اگر هم چنین باشد چون از ثقه نقل می‌کند اشکالی ندارد. بنابراین در مرفوعات، راویانی که خودشان موثق هستند و از موثقین نقل می‌کنند و موثق‌ها هم از او نقل می‌کنند این مرفوعات به لحاظ سند برای ما حجت است. 📝تولید خبر: حجت الاسلام دهقان پور 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲.۱۱.۲۹ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠میزان در صحت نماز جمعه 🔻مرحوم امام خمینی در تحریرالوسیله در مسئله شانزده این بحث را دارند که آیا لازم است امام جمعه احراز کند که جمعه دیگری در این منطقه هست یا نیست در جایی که امام جمعه نمی داند جمعه دیگری است یا خیر ؟ دو فرع بیان کرده اند که در هر دو فرع مختار مرحوم امام رضوان الله تعالی علیه این است که نماز جمعه دوم و یا یا یکی از دو جمعه مانعیت دارد و در هر دو فرع فرمودند که فحص و احراز واجب نیست. ولی این فرمایش ایشان ناتمام است و می توان گفت که در هر دو فرع احراز واجب است ولی طرق احراز فرق دارد، دلیل این است که اگر کسی قائل به شرطیت است باید بگوید احراز لازم است چون شرط امر وجودی است و باید احراز شود چه اینکه برای نماز جمعه مضافا به شرائط عامه، یک شرط دیگری هم دارد، و آن یکی از این سه شرط می‌باشد: ۱.خارج از سه فرسخ بودن ۲.عدم السبق نماز جمعه دیگر در آن محدوده که محقق همدانی فرمودند ۳.تحصیل وحدت جمعه در کمتر از سه فرسخ که نراقی فرمودند است که اکثر فقهاء از این امور تعبیر به شرط کرده اند و در طرق احراز شرط، اطمینان و علم و ظن معتبر است که طرق احراز علم و علمی است. و اگر کسی قائل به مانعیت است، برای احراز نیاز به طرق علم و علمی نداریم و از طرق احراز اصولی مثل اصالت العدم احراز می کنیم.و بهتر بود می گفتند طرق احراز متفاوت است. 📝تولید خبر: حجت الاسلام حسین صادقی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲.۰۷.۱۸ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠اطعمه و اشربه 🔻جواز شرب خمر در صورت اضطرار مورد تلف نفس،منصوص آیه ی شریفه هست و در صورت اضطرار غیر تلف نفس، جواز نزد معظم له روشن نبود.تداوی بغیر خمر از محرمات دیگر ،در صورت اضطرار تلف نفس جایز شاید واجب است و در غیر صورت تلف نفس، اگر اضطرار نباشد مشکل، بلکه عدم جواز لا یخلو من وجه. و در صورت اضطرار ظاهراً جایز، بجهت حکومت ادله ای مثل ما من شیء حرمه الله الا و قد احله لمن اضطر الیه و حدیث رفع بر ادله ی حرمت. 📝تولید خبر: حجت الاسلام محمد علی سعدی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲.۱۰.۱۵ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
🔰مباحث اجتهادی/سلسله نظرات علمی اساتید دروس خارج حوزه علمیه خراسان 🔹میزان در صحت نماز جمعه https://eitaa.com/mabahesijtihadi/294 🔸اطعمه و اشربه https://eitaa.com/mabahesijtihadi/295 🔹 نفقة الحامل المتوفی عنها زوجها https://eitaa.com/mabahesijtihadi/290 🔸مقدمه ی پنجم در بحث اجزاء https://eitaa.com/mabahesijtihadi/291 🔹 آیا قضاء متفرع بر اداء هست یا خیر؟ قضاء تابع تسجیل و مسلم بودن اداء است. https://eitaa.com/mabahesijtihadi/292 🔸حجیت روایات مرفوعه https://eitaa.com/mabahesijtihadi/293
🔰قرآن در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام 🔻حضرت علی علیه السلام در فرمایشات متعددی به ویژگی‌های قرآن کریم اشاره فرمودند: «إِن اَلْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيق لاَ تَفْنَى عَجَائِبُه وَ لاَ تَنْقَضِي غَرَائِبُه وَ لاَ تُكْشَفُ اَلظُّلُمَات إِلاَّ بِه»؛ قرآن ظاهری زيبا و آراسته و باطنی عميق و ژرف دارد؛شگفتی هایش هرگز تمامی ندارد،اسرار نهفته‌اش پايان نپذیرد و جهل و گمراهى جز در پرتو انوارش بر طرف نخواهد شد! «وَ اعْلَمُوا أَنَّ هَذَا الْقُرْآن هُوَ النَّاصِحُ الَّذِي لَا يَغُشُّ وَ الْهَادِي الَّذِي لَا يُضِل وَ الْمُحَدِّثُ الَّذِي لَا يَكْذِبُ»؛ بدانيد اين قرآن، پند دهنده‌اى است که هرگز کسى را نمى‌فريبد و هدايتگرى است که هيچ‌گاه گمراه نمى‌سازد و سخنگويى است که هرگز دروغ نمى‌گويد. «فَإِنَّ فِيهِ شِفَاء مِنْ أَكْبَرِ الدَّاء وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَيُّ وَ الضَّلَال»؛ در قرآن شفاى سخت‌ترين بيمارى‌ها يعنى کفر و نفاق و جهل و ضلالت است. تاریکی‌ها و عدم رشد در جوامع اسلامی،به سبب دوری از تعالیم قرآن است. برای رسیدن به سعادت فردی و اجتماعی، برگشت به قرآن کریم و عمل به آن الزامی است،قرآن دارای لایه‌های معنایی عمیق است و از طرفی نیازهای انسان نو به نو است و هر زمان و مکانی نیاز مخصوص به خود را دارد و فقط «قرآن» این برنامه سعادت بشری است که توان پاسخگویی به نیازهای بشر را دارد؛لذا تفسیر قرآن، امری ضروری است. 📝تولید خبر: حجت الاسلام محقق 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚 خارج تفسیر1402.08.03 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
🔰عدم انفساخ عقد ودیعة با جنون یا إغماء دائمی مودع 🔻اگرچه مشهور فقهاء براساس إجماع یا به اقتضای عقود جائز و إذنی معتقدند که عقد ودیعة با جنون یا إغماء دائمی مودع منفسخ می‌شود، اما به نظر می‌رسد که عقد ودیعة پس از جنون یا بیهوشی دائمی مودع نیز همچنان پابرجاست (هرچند به جهت وجود إجماع، احتیاط مستحب در استرداد مال ودیعة به ولی مودع در چنین شرائطی است) و ولیّ مودع تصمیم گیرنده نسبت به رجوع در إذن می‌باشد، همچنان که جنون موقت و بیهوشی موقّت مودع نیز همانند خواب ضرری به صحت و بقاء عقد ودیعة نمی‌رساند، زیرا ازدست دادن صلاحیت إذن بعد از انعقاد عقد، ضرری به صحت آن نمی‌رساند... 📝تولید خبر: حجت الاسلام محسن رأفت نیا 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس خارج فقه، ۱۴ آذر ۱۴۰۲ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰اهمیت شرکت در انتخابات 🔻انتخابات بسیار اهمیت دارد و دشمن برای کاهش مشارکت مردم جو سنگینی راه انداخته‌است؛ فلذا تشویق مردم _خصوصا افرادی که با صندوق‌های رای قهر کرده‌اند_ خیلی ضروری است. ◀️یکی از اقدامات تأثیرگذار، تماس با اقوام و تشویق آنها _اگرچه خیلی هم متشرع نباشند_، به شرکت در انتخابات است. انقلاب ما آرزوی خیلی از آزادگان و دلدادگان به اجرای شریعت محمدیه در اعصار و قرون گذشته است. سعی و تلاش حکومت اسلامی ایران و دغدغه‌ی بسیاری از مسئولان نیز احیاء دین، احقاق حقوق عامه و جلوگیری از ظلم و سرکشی ها است. در مقایسه با حکومت پهلوی که علنا شعار کنار گذاشتن دین از عرصه‌های سیاست و حکومت داری سر می‌دادند و در عمل نیز برخلاف جهات عالیه اسلام اقدام می‌کردند. یکی دیگر از دلایل حضور در پای صندوق های رای و تشویق اطرافیان ،تو دهانی به دشمنانی است که منتظر شکست حکمرانی اسلامی هستند چراکه اگر اسلام در حکومت داری صحیح موفق شود در تمام دنیا بساط طاغوت ها جمع خواهد شد . دعای ما این است: أللّهُمَّ انصُرِ الإسلَامَ والمسلمين، واخذل الكفار والمنافقين 📝تولید خبر: حجت الاسلام محمد چهکندی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
🔰اهمیت حضور حداکثری در انتخابات 🔻استاد ملکی در ابتدای درس خارج فقه با قرائت حدیثی از امام مجتبی علیه السلام که《ما تشاور قوم الا هدوا إلى رشدهم》بیان کردند در دین مبین اسلام عبادت به دو شاخه فردی و اجتماعی تقسیم می شود که در این بین عبادت اجتماعی اولویت و فضیلتش قابل مقایسه با عبادت فردی نیست و معنای واقعی جهاد اکبر در عبادات اجتماعی متحقق و متبلور می شود؛ و از آنجایی که انسان موجودی اجتماعیست کمال حقیقی او هم در اجتماع تحقق پیدا می کند و شایسته ترین جایی که انسان می تواند عبودیت و بندگی خداوند متعال را به جا آورد در دامن اجتماع است و همین زندگی صحیح در کنار دیگران مهم‌ترین شاخه عبادت است. ایشان رشد و کمال افراد را در گرو انصاف در اجتماع بیان کردند و انصاف را هم به معنای تنصیف یعنی خواستن آنچه برای خود می پسندیم و درخواست می کنیم برای دیگران خواستن، دانستند. ایشان انتخابات را یکی از مظاهر عبادات جمعی دانستند که با توجه به حدیث امام حسن علیه السلام موجب رشد و بالندگی جامعه و افراد خواهد بود و بی توجهی به آن هم زمینه تحریص و طمع‌ورزی دشمنان این مملکت برای به تاراج بردن و تجزیه آن و در نتیجه شقاوت افراد جامعه با هر دین، مذهب و گرایش سیاسی قلمداد کردند. و در پایان با اشاره به حضور حداکثری در انتخابات، این امر را به مانند موشک های نقطه زن معنوی دانستند که پایگاههای دشمن را در هم می کوبد. 📝تولید خبر حجت الاسلام شریفی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚 درس خارج فقه - ۷ اسفند 1402 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠اهمیت انتخابات در سرنوشت سیاسی ادوار حیات بشر،سه دوره می باشد: ۱.روز ولادت و ورود به این دنیا ۲.روز مرگ و خروج از این دنیا ۳. و بین این دو روز که عمر دنیایی انسان را تشکیل می دهد، که با اختیار خود شکل می گیرد. خداوند به لطف و مرحمتَش، خصلت و قدرت اختیار، اراده و آزادی را به انسان عنایت فرموده است که انسان با تلاش و کوشش خود می تواند، از آبشار لطف و رحمت الهی بهره مند گردد. همانگونه که در قرآن، آیه 11 سوره رعد می فرماید: "إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ" ؛ خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند. و با توجه به این خصلت ارزنده، انسان می تواند یکی از مقدمات حفظ نظام و اقتدار آن، که حضور در صحنه و شرکت در انتخابات می باشد را ایجاد کند و شرکت در انتخابات از باب مقدمۀ واجب، بر همگان لازم است. یعنی شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی، ملی و اجتماعی می باشد. بنابراین به حکم عقل و منطق بر همگان فرض است. از باب؛ "وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ " و از باب "فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ" و به حکم "ادْعُ إِلى‌ سَبِيلِ رَبِّكَ" شرکت و دعوت به این امر خیر کند، که یک تکلیف همگانی است. لذا وظیفۀ خود می دانیم، در این امتحان بزرگ، شرکت نموده و دیگران را نیز به حضور در پای صندوق های رأی دعوت نمائیم تا زمینۀ خدمتگزاری را برای خادمین ملت فراهم کنیم 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس خارج فقه ۱۴۰۲/۱۲/۷ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠اهمیت انتخابات طبق فرمایش مقام معظم رهبری ما هنوز فتح خرمشهرها در پیش داریم،یکی از این فتح ها انتخابات خبرگان است که از آن نباید غفلت شود،مهم تر از مجلس خبرگان نیست و دیگر فتح، انتخابات مجلس است که در واقع ریل گذاری نظام در مجلس انجام می شود.شرکت در انتخابات مجلس،بسیار مهم است البته به نظر انتخابات خبرگان اهمیت بیشتری دارد. شرکت در انتخابات اولاً تعیین سرنوشت مردم به دست مردم است،ثانیا عامل اقتدار و امنیت مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. امام علی علیه السلام می‌فرمایند: وَالَّذي فَلَقَ الحَبَّةَ ، وبَرَأَ النَّسَمَةَ ، لَولا حُضورُ الحاضِرِ ، وقِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصر یعنی همین جمعیت که آمدند خودش تکلیف ساز است.حضور مردم در انتخابات مهم و در زمان حاضر مهم تر،حضور مردم نوعی جهاد است چون نقشه ها دشمن را نقشه بر آب میکند. دشمن امروز سعی دارد مردم پای صندوق‌های رای نیایند,لذا به عنوان تکلیف شرعی باید مردم را تشویق به حضور هرچه بیشتر کنیم. نتیجه هرچه باشد با حضور حداکثری پیروز،ملت ایران است. لذا وظیفه طلاب با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری تبلیغ حضور حداکثری در این شرایط حساس است. افرادی که تایید صلاحیت شدند حداقل ها را دارند و از سلایق مختلف سیاسی هستند رای مردم به آنها مانعی ندارد اگرچه ترجیح انتخاب اصلح است ولی طرف مقابلش حرام نیست. انشاالله ملت بزرگ ایران در این انتخابات موفق و سربلند و پیروز خواهند بود. 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس خارج فقه ۱۴۰۲/۱۲/۷ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 شاخص های انتخاب اصلح 🔻نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر دو پایه و رکن اساسی است ۱.مشروعیت ۲. مقبولیت، در رابطه با مشروعیت نظام و ادله ی آن در جای خود بحث شده اما نشانگر مقبولیت نظام حضور مردم در انتخابات است و این یک وظیفه شرعی است زیرا مقبولیت دادن به حکومت اسلامی یک وظیفه الهی است. درحکومت اسلامی مسئولیت ها انتصابی و انتخابی است در کشور ما انتخاب ولی فقیه توسط مجلس خبرگان در واقع کشف نصب است البته انتصاب به دو قسم اصلی و فرعی تقسیم می شود که در انتصاب ولی فقیه انتصاب فرعی وصفی منظور است. در مقابل مجلس و دولت انتخابی است، جهتش هم این است که حق الناس است مسئله ریاست جمهوری حق الناس است و باید مردم انتخاب کنند چون هر شخص در کشور دو خانه دارد، اول خانه شخصی دوم خانه جمعیِ ملی و همانطور که خانه شخصی نیاز به مدیریت و برنامه ریزی دارد. کشور هم نیاز به مدیریت و برنامه ریزی دارد وظیفه مجلس قانون گذاری برای خانه ملی است نمایندگان وکیل ملت در قانونگذاری هستند و باید در چارچوبه اسلام قانون گذاری کنند. مطلب بعدی این است مردم چه کسانی راِ انتخاب کنند؟ به کسانی باید رأی بدهیم که دارای هفت شاخصه باشند: ۱.متدین باشند ۲. ولایت مدار باشند ۳. قانون مدار باشند ۴.صداقت با مردم ۵.خدمت گذار مردم باشند ۶. سیاست مدار باشند ۷. دارای روحیه جهادی ۸. استکبار ستیزی است،این ها شاخصه های انتخاب اصلح است. 📝تولید خبر: حجت الاسلام دهقان پور 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲.۱۲.۸ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 لزوم شرکت در انتخابات 🔻بر عموم مردم و خصوصا روحانیون و ما طلبه ها لازم است که در انتخابات شرکت کنیم تا با شرکت مردم دشمن از کیدی که نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشور عزیز ایران دارد مایوس شود . امید است که همه شرکت کنیم و صل الله علی محمد و آله الطاهرین 📝تولید خبر حجت الاسلام داودی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲.۱۲.۰۹ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠انتخابات پرشور مایه امیدواری دوستان و یأس دشمنان است 🔺بار دیگر چشم‌های بسیاری از دوستان و دشمنان در جهان متوجه فضای سیاسی ایران و میزان مشارکت مردم در انتخابات است؛ برگزاری پرشور و حداکثری این انتخابات موجب خوشحالی و امیدواری دوستان و دلسردی دشمنان ملت ایران خواهد شد. 🔺حضور مردم سرمایه گرانقدر و قابل اتکا نظام است، مسئولان باید از آن پاسداری و با کار جهادی و تلاش در مسیر رفع مشکلات جامعه، دِین خود را به مردمی که از بطن آن‌ها بالیده‌اند، ادا کنند. 🔺دشمن همواره تلاش کرده با ایجاد فضای یأس و ناامیدی در جامعه موجب شکل گیری فضایی سرد در انتخابات شود که به فضل الهی و هوشیاری ملت تاکنون موفق نشده و این‌بار نیز ملت دشمن را مأیوس خواهد کرد. 🔺ایران با خلق افتخارات عظیم در بخش‎های مختلف علمی، فناوری و نظامی، نور امید در دل‌های مسلمان و مستضعفان جهان روشن کرده و به ملت‌ها اعتماد به نفس ایستادگی در برابر مستکبران را داده است. 🔺حضور نامزدها و چهره‌های جدید و توانمند در کنار شخصیت‌های با تجربه در عرصه انتخابات، نشان از توانایی نظام جمهوری اسلامی در پرورش نخبگان و مدیران تازه دارد و این رویش‌ها و حضور در صحنه ملت برای ادامه گام‌های مصمم نظام اسلامی ضروری است. 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس خارج فقه۱۴۰۲/۱۲/۷ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠ضمان عامل در صورت برگشت از قصد خیانت 🔻در عقد مضاربه اگر عامل نیت خیانت داشته باشد ولی در خارج خیانتی از او سر نزند و به مال المضاربه خسارتی وارد شود در این صورت عامل ضامن است؟ سید یزدی می فرماید،در مسئله دو وجه وجود دارد: وجه اول: این است که صرف نیت خیانت که خیانت نیست. قهرا ضمانی را هم در پی ندارد. وجه دوم : این است که عامل هنگامی که نیت خیانت می کند و تصمیم می گیرد که مقداری از مال را بخورد و هدر بدهد در این زمان ید او ید غاصبانه است در نتیجه وقتی یدش غاصبانه بود ضامن هم خواهد بود. 🔸نظر استاد ما نسبت به ضمان و عدم‌ضمان تمام نگاهمان به روایاتی است که در این رابطه رسیده است. وقتی به روایات نگاه می کنیم می بینیم روایت حکم به ضمان را دائر مدار مخالفت می داند، اگر مخالفت کند و خسارتی وارد شود عامل ضامن است و این مخالفت مخالفت فعلی است. اگر مخالفت سر زد و بعدا تنزل قیمت پیدا شد محکوم به ضمان است اما اگر در خارج مخالفتی سر نزد و فقط فکر خیانت کرده به این اندازه نمی توان او را محکوم به ضمان کرد . 📝تولید خبر: حجت الاسلام سید محمد حسینی هدک 💠بیشتر بخوانیم👇 📚درس خارج فقه ۱۴۰۲.۱۱.۲۳ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠نفقه زوجه صغیره 🔻برای بیان و اثبات حکم نفقه زوجه صغیره ابتدا باید دو مطلب إثبات شود: اولا اینکه مناط وجوب نفقه عقد است یا تمکین ؟ اگر عقد باشد یقینا نفقه زوجه صغیره ثابت است،چون مناط وجوب نفقه که عقد است محقق شده است،ولکن اگر مناط تمکین است،آیا تمکین تام ملاک است یا تمکین اعم از تام و ناقص. ثانیا :باید بررسی شود که آیا إستمتاع به دخول و إستمتاع به غیر دخول اززوجه صغیره جایز است یانه؟ نسبت به این بحث با بررسی أدله به وضوح ثابت می شود که استمتاع به دخول جایز نیست ولی استمتاع به غیر دخول مثل تفخیذ ولمس و...جایز است به دلیل إجماع و اطلاق ادله استمتاع از زوجه، واصل برائت. حال اگه ملاک وجوب نفقه تمکین باشد،و مراد از تمکین، تمکین تام باشد،نفقه زوجه صغیره بر زوج واجب نیست زیرا تمکین تام ممکن نیست، چون دخول به زوجه صغیره حرام است،ولی اگر مناط وجوب نفقه، تمکین به معنای عام باشد،اعم از دخول و غیر دخول، نفقه زوجه صغیره بر زوج واجب است زیرا تمکین ناقص نسبت به زوجه صغیره بلامحذور است. طبق نظر ما مناط وجوب نفقه عقد نیست زیرا ازادله اثبات شد که مناط وجوب نفقه به تمکین است نه عقد ولی ادله نسبت به تمکین که ایا مراد تمکین تام است یا ناقص اجمال دارند وقدر متیقن ازتمکین ،تمکین تام است،پس نفقه زوجه صغیره برزوج واجب نیست. 📝تولید خبر: حجت‌الاسلام محمدامیرنیکی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚خارج فقه ۱۴۰۲/۹/۱۸ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛ ‌
💠 پذیرش سه مورد از توثیقات عام در منهج آیت الله خوئی ره؛ 🔻 محقق خویی گرچه در ابتدا هیچ کدام از قرائن و توثیقات عامه را نمی‌پذیرد، اما در سال‌های بعد برخی از این توثیقات و قرائن عمومی را مورد توجه قرار میدهد. طبق بیان مرحوم آیت الله العظمی خویی در مقدمه کتاب معجم رجال الحديث، ایشان سه توثیق از توثیقات عام را پذیرفته‌اند، در حالی که توثیقات عام مورد توجه و پذیرش اکثر علما می‌باشد. این سه مورد عبارتند از: ۱) روات کتاب تفسیر علی بن ابراهیم قمی مشهور به تفسیر قمی، اثر علی بن ابراهیم قمی (متوفای ۳۰۷ق) فقیه و محدث شیعه، معاصر امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) و از مشایخ و اساتید کلینی است. ۲) روات کتاب «کامل الزیاره» تالیف شيخ ابوالقاسم، جعفر بن محمد بن جعفر بن موسى بن مسرور بن قولويه قمى (متوفاى ۳۶۷ هجرى). ۳) مشایخ نجاشی و پذیرش این سه مورد توسط محقق خویی ریشه در پذیرش توثیقات افراد در ضمن جماعت دارد، گرچه در برخی از این توثیقات جمعی خدشه می‌نمایند. ر ک: نام کتاب : معجم رجال الحديث نویسنده : الخوئي، السيد أبوالقاسم جلد : ۱ صفحه : مقدمه سوم به بعد. 📝تولید خبر: حجت الاسلام سید مجتبی صدیقیان 💠 بیشتر بدانیم👇 📚درس خارج فقه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠جریان اخبار علاجیه در غیر روايات 🖇اقوال 1⃣عدم جریان (مشهور) 2⃣جریان (مرحوم شیخ و نظر استاد) 🔰دلیل قول اول: 1.ترجیح خلاف قاعده اولیه است. ۲.در موارد خلاف قاعده اولیه باید بر قدر متیقن اکتفا کرد. ۳. قدر متيقن خبرین متعارضین است. ✍اشکالات 🔻اشکال مقدمه اول: ترجیح مطابق قاعده اولیه است 1.در باب امارات حجيت امرى عقلايى است و مورد امضاء شارع. 2.عقلا حجيت را از باب كاشفيت و طريقيت ميدانند. 3. هر اماره اى كه اقرب الى الواقع باشد مورد اعتناء عقلاست. 🔻اشكال مقدمه دوم: مرحوم شيخ با پذيرش مقدمه اول ميفرمايد اكتفا در جايى است كه دليل بر شمول نداشته باشيد و حال انكه تعليل هاى مقبوله موجب تسرى ميشود. ✅دليل قول دوم ✨استناد به مقبوله عمربن حنظله أ. فان المجمع عليه لاريب فيه مقصود از لاريب فيه، نفى ريب نسبى است نه حقيقى فلذا بمعناى اقربيت الى الواقع است. ب. فان الرشد فى خلافهم رشد نيز از جهت آن است كه مخالفت با عامه اقرب الى الواقع است. ⏪ ملاك اقربيت الى الواقع است حال اين اقربيت در روايات باشد يا غير آن 🔸نظر استاد 1. حجيت امارات از جهت عقلائي مي باشد. 2. حجيت عقلائي امارات بنابر كاشفيت است يعنى ملاك اعتبار دادن عقلاء آن است كه در اكثر موارد كاشف از واقع باشد. 3. وقتي ملاك كاشفيت شد به اماره اى كه كشف قويترى داشته باشد عمل ميشود. 4. قوت کشف تابعی از مرجحات مذکور در اخبار علاجیه است. 📝تولید خبر: حجت الاسلام سيدمسعود اميرى مقدم 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚خارج اصول جلسه 88 و 89 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
🔰مباحث اجتهادی/سلسله نظرات علمی اساتید دروس خارج حوزه علمیه خراسان 🔹ویژگی های قرآن در نهج البلاغه https://eitaa.com/mabahesijtihadi/297 🔸عدم انفساخ عقد ودیعة با جنون یا إغماء دائمی مودع https://eitaa.com/mabahesijtihadi/298 🔸ضمان عامل در صورت برگشت از قصد خیانت https://eitaa.com/mabahesijtihadi/316 🔹نفقه زوجه صغیره https://eitaa.com/mabahesijtihadi/317 🔸 پذیرش سه مورد از توثیقات عام در منهج آیت الله خوئی ره؛ https://eitaa.com/mabahesijtihadi/318 🔹جریان اخبار علاجیه در غیر روايات https://eitaa.com/mabahesijtihadi/319 🔻لینک عضویت در کانال مباحث اجتهادی 🔸https://eitaa.com/mabahesijtihadi