eitaa logo
مباحث اجتهادی
735 دنبال‌کننده
119 عکس
4 ویدیو
0 فایل
﷽ 🔰مقام معظم رهبری: حوزه‌ی علمیه‌ خراسان یکی از کهن‌ترین و پربارترین مراکز علمی تشیع و مَهدپرورش بزرگان نام‌آور در دانشهای عقلی و نقلی اسلامی در طول چندین قرن است. 📚مباحث اجتهادی انتشار نظرات اساتید دروس خارج خراسان 📩 مدیر: 🆔 @Smahdiaghaei
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ضمان عامل در صورت برگشت از قصد خیانت 🔻در عقد مضاربه اگر عامل نیت خیانت داشته باشد ولی در خارج خیانتی از او سر نزند و به مال المضاربه خسارتی وارد شود در این صورت عامل ضامن است؟ سید یزدی می فرماید،در مسئله دو وجه وجود دارد: وجه اول: این است که صرف نیت خیانت که خیانت نیست. قهرا ضمانی را هم در پی ندارد. وجه دوم : این است که عامل هنگامی که نیت خیانت می کند و تصمیم می گیرد که مقداری از مال را بخورد و هدر بدهد در این زمان ید او ید غاصبانه است در نتیجه وقتی یدش غاصبانه بود ضامن هم خواهد بود. 🔸نظر استاد ما نسبت به ضمان و عدم‌ضمان تمام نگاهمان به روایاتی است که در این رابطه رسیده است. وقتی به روایات نگاه می کنیم می بینیم روایت حکم به ضمان را دائر مدار مخالفت می داند، اگر مخالفت کند و خسارتی وارد شود عامل ضامن است و این مخالفت مخالفت فعلی است. اگر مخالفت سر زد و بعدا تنزل قیمت پیدا شد محکوم به ضمان است اما اگر در خارج مخالفتی سر نزد و فقط فکر خیانت کرده به این اندازه نمی توان او را محکوم به ضمان کرد . 📝تولید خبر: حجت الاسلام سید محمد حسینی هدک 💠بیشتر بخوانیم👇 📚درس خارج فقه ۱۴۰۲.۱۱.۲۳ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠نفقه زوجه صغیره 🔻برای بیان و اثبات حکم نفقه زوجه صغیره ابتدا باید دو مطلب إثبات شود: اولا اینکه مناط وجوب نفقه عقد است یا تمکین ؟ اگر عقد باشد یقینا نفقه زوجه صغیره ثابت است،چون مناط وجوب نفقه که عقد است محقق شده است،ولکن اگر مناط تمکین است،آیا تمکین تام ملاک است یا تمکین اعم از تام و ناقص. ثانیا :باید بررسی شود که آیا إستمتاع به دخول و إستمتاع به غیر دخول اززوجه صغیره جایز است یانه؟ نسبت به این بحث با بررسی أدله به وضوح ثابت می شود که استمتاع به دخول جایز نیست ولی استمتاع به غیر دخول مثل تفخیذ ولمس و...جایز است به دلیل إجماع و اطلاق ادله استمتاع از زوجه، واصل برائت. حال اگه ملاک وجوب نفقه تمکین باشد،و مراد از تمکین، تمکین تام باشد،نفقه زوجه صغیره بر زوج واجب نیست زیرا تمکین تام ممکن نیست، چون دخول به زوجه صغیره حرام است،ولی اگر مناط وجوب نفقه، تمکین به معنای عام باشد،اعم از دخول و غیر دخول، نفقه زوجه صغیره بر زوج واجب است زیرا تمکین ناقص نسبت به زوجه صغیره بلامحذور است. طبق نظر ما مناط وجوب نفقه عقد نیست زیرا ازادله اثبات شد که مناط وجوب نفقه به تمکین است نه عقد ولی ادله نسبت به تمکین که ایا مراد تمکین تام است یا ناقص اجمال دارند وقدر متیقن ازتمکین ،تمکین تام است،پس نفقه زوجه صغیره برزوج واجب نیست. 📝تولید خبر: حجت‌الاسلام محمدامیرنیکی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚خارج فقه ۱۴۰۲/۹/۱۸ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛ ‌
💠 پذیرش سه مورد از توثیقات عام در منهج آیت الله خوئی ره؛ 🔻 محقق خویی گرچه در ابتدا هیچ کدام از قرائن و توثیقات عامه را نمی‌پذیرد، اما در سال‌های بعد برخی از این توثیقات و قرائن عمومی را مورد توجه قرار میدهد. طبق بیان مرحوم آیت الله العظمی خویی در مقدمه کتاب معجم رجال الحديث، ایشان سه توثیق از توثیقات عام را پذیرفته‌اند، در حالی که توثیقات عام مورد توجه و پذیرش اکثر علما می‌باشد. این سه مورد عبارتند از: ۱) روات کتاب تفسیر علی بن ابراهیم قمی مشهور به تفسیر قمی، اثر علی بن ابراهیم قمی (متوفای ۳۰۷ق) فقیه و محدث شیعه، معاصر امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) و از مشایخ و اساتید کلینی است. ۲) روات کتاب «کامل الزیاره» تالیف شيخ ابوالقاسم، جعفر بن محمد بن جعفر بن موسى بن مسرور بن قولويه قمى (متوفاى ۳۶۷ هجرى). ۳) مشایخ نجاشی و پذیرش این سه مورد توسط محقق خویی ریشه در پذیرش توثیقات افراد در ضمن جماعت دارد، گرچه در برخی از این توثیقات جمعی خدشه می‌نمایند. ر ک: نام کتاب : معجم رجال الحديث نویسنده : الخوئي، السيد أبوالقاسم جلد : ۱ صفحه : مقدمه سوم به بعد. 📝تولید خبر: حجت الاسلام سید مجتبی صدیقیان 💠 بیشتر بدانیم👇 📚درس خارج فقه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠جریان اخبار علاجیه در غیر روايات 🖇اقوال 1⃣عدم جریان (مشهور) 2⃣جریان (مرحوم شیخ و نظر استاد) 🔰دلیل قول اول: 1.ترجیح خلاف قاعده اولیه است. ۲.در موارد خلاف قاعده اولیه باید بر قدر متیقن اکتفا کرد. ۳. قدر متيقن خبرین متعارضین است. ✍اشکالات 🔻اشکال مقدمه اول: ترجیح مطابق قاعده اولیه است 1.در باب امارات حجيت امرى عقلايى است و مورد امضاء شارع. 2.عقلا حجيت را از باب كاشفيت و طريقيت ميدانند. 3. هر اماره اى كه اقرب الى الواقع باشد مورد اعتناء عقلاست. 🔻اشكال مقدمه دوم: مرحوم شيخ با پذيرش مقدمه اول ميفرمايد اكتفا در جايى است كه دليل بر شمول نداشته باشيد و حال انكه تعليل هاى مقبوله موجب تسرى ميشود. ✅دليل قول دوم ✨استناد به مقبوله عمربن حنظله أ. فان المجمع عليه لاريب فيه مقصود از لاريب فيه، نفى ريب نسبى است نه حقيقى فلذا بمعناى اقربيت الى الواقع است. ب. فان الرشد فى خلافهم رشد نيز از جهت آن است كه مخالفت با عامه اقرب الى الواقع است. ⏪ ملاك اقربيت الى الواقع است حال اين اقربيت در روايات باشد يا غير آن 🔸نظر استاد 1. حجيت امارات از جهت عقلائي مي باشد. 2. حجيت عقلائي امارات بنابر كاشفيت است يعنى ملاك اعتبار دادن عقلاء آن است كه در اكثر موارد كاشف از واقع باشد. 3. وقتي ملاك كاشفيت شد به اماره اى كه كشف قويترى داشته باشد عمل ميشود. 4. قوت کشف تابعی از مرجحات مذکور در اخبار علاجیه است. 📝تولید خبر: حجت الاسلام سيدمسعود اميرى مقدم 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚خارج اصول جلسه 88 و 89 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
🔰مباحث اجتهادی/سلسله نظرات علمی اساتید دروس خارج حوزه علمیه خراسان 🔹ویژگی های قرآن در نهج البلاغه https://eitaa.com/mabahesijtihadi/297 🔸عدم انفساخ عقد ودیعة با جنون یا إغماء دائمی مودع https://eitaa.com/mabahesijtihadi/298 🔸ضمان عامل در صورت برگشت از قصد خیانت https://eitaa.com/mabahesijtihadi/316 🔹نفقه زوجه صغیره https://eitaa.com/mabahesijtihadi/317 🔸 پذیرش سه مورد از توثیقات عام در منهج آیت الله خوئی ره؛ https://eitaa.com/mabahesijtihadi/318 🔹جریان اخبار علاجیه در غیر روايات https://eitaa.com/mabahesijtihadi/319 🔻لینک عضویت در کانال مباحث اجتهادی 🔸https://eitaa.com/mabahesijtihadi
💠 استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان 🔻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه شعبانیه اینگونه می فرمایند: «أیُها الناس، إنّه قد أقبلَ الیکم شهرُ اللهِ بالبَرکة وَ الرّحمة وَ المَغفرة، شهرٌ هوَ عندَ اللهِ أفضلُ الشّهورِ،و أیّامُهُ أفضلُ الأیّامِ،و لیالیهِ أفضلُ اللّیالی،و ساعاتُهُ أفضلُ السّاعات،هوَ شهرٌ دُعِیتُم فیهِ الی ضِیافَةِ الله» این را فراموش نکنیم که ماه مبارک رمضان، ماهی است که انسان باید از آن بهره برداری کند، یازده ماه رها بودیم، در ماه مبارک رمضان باید از آن بهره برداری کرد. خطبه شعبانیه خیلی پر معنی و پر برکت است و این خطبه را هر جا منبر می روید توضیح دهید، اثر می کند. اولا باید از خودمان غافل نشویم و باید با قرآن انس داشته باشیم، ماه مغفرت و غفران است و هر کار در ماه های دیگر می کنیم، در این ماه باید بیشتر توجه داشته باشیم. در روایات مختلف اینگونه دارد که در موقع افطار و سحر ملائکه صدا می زنند که چه کسی است که توبه کند و خداوند او را ببخشد. پس اینگونه نباشد که فرصت بندگی در ماه مبارک رمضان از دستمان برود. 📝تولید خبر حجت الاسلام قاسمی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚 درس خارج فقه۱۴۰۲.۱۲.۱۶ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
🔰مبانی تفسیری ✳️ "مبانی" لغةً به معنای پایه، اساس، مبدأ؛ و در اصطلاح عبارت است از باورهای بنیادین و مبادی تصدیقی که مسائل هر دانشی، مبتنی بر آن مبانی، استوار می‌شود. لذا "مبانی تفسیری"، قوانین و پیش‌فرض‌های مسلم و اصول موضوعه و باورهای بنیادینی است که تفسیر قرآن بر آنها استوار می‌گردد. لذا هر مفسری قبل از ورود به بحث تفسیر، باید مبانی خود را مشخص کند. 🔻 مهمترین مبانی تفسیری عبارتند از: 1⃣ وحیانی بودن الفاظ قرآن کریم؛ 2⃣ مصونیت قرآن کریم از تحریف؛ 3⃣جاودانگی دعوت قرآن کریم؛ 4⃣جامعیت قرآن کریم؛ 5⃣ امکان و جواز فهم قرآن کریم؛ 6⃣حجیت ظواهر الفاظ قرآن کریم؛ 7⃣ روا بودن اجتهاد در تفسیر آیات قرآن کریم؛ 9⃣ مبحث نسخ آیات؛ 🔟 برخورداری قرآن از سطوح و لایه‌های متعدد فهم وتوقیفی بودن چینش آیات؛ استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد؛ 📝تولید خبر: حجت الاسلام محقق 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس تفسیر ۱۴۰۲.۰۸.۱۰ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 فرصت تبلیغ در ماه مبارک رمضان 🔻ماه مبارک رمضان،ماه عید و سرور برای مومنان و اولیای الهی و زمینه ساز جلب رحمت‌های واسعه پروردگار است. این ماه بدین جهت به رمضان نامگذاری شده که انسان تشنگی و گرسنگی را تحمل می‌نماید و این تشنگی در او ایجاد حرارت می‌کند و به یاد تشنگی جهنم می‌افتد و دیگر اینکه رمضان به معنای سوزانده شدن گناهان انسان و پاک شدن او از گناهان مرتکب شده در طول حیات خویش است. در روایات نقل شده که هر شب ماه مبارک رمضان،هزاران نفر از آتش جهنم آزاد می‌شوند و شب آخر به اندازه کل کسانی که آتش بر آنها حتمی شده از آتش جهنم رهائی می‌یابند. ایشان،خطاب به طلاب با بیان اینکه همه مامسئول و مفتخر به رشته و مسیر طلبگی وملبس به لباس سربازی امام زمان هستیم عنوان کرد: همه ما در زی طلبگی و سربازی امام عصر(عج) می‌باشیم و می‌بایست سعی کنیم در ماه مبارک که قلوب مردم آماده است رسالت تبلیغی انجام دهیم. ایشان افزودند: عالمان، مرزبان اند و در کمین گاه‌هایی که شیطان حضور دارد، اگر مجاهدت‌های علما نباشد، شیعیان را به وادی انحراف می‌کشند، بنابراین علما و طلاب می‌بایست در همین راستا، به وظیفه دینی و تبلیغی خود عمل کنند. وی ضمن تبیین فضیلت و شأن تبلیغ در ایام ماه مبارک رمضان، نخستین سازندگی آن را برای خود طلاب دانست و از مبلغان این حوزه خواست تا تبلیغ در روستاها و شهرها را با جدیت انجام دهند که برکات فراوان دارد. 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚https://news.hozehkh.com/2024/03/11/17384/ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 حکم حاکم باید بر اساس ما أنزل الله باشد 🔻 از جمله مطالبی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در آیه ۴۹ سوره مائده به آن فرمان داده شده است ضرورت حکم براساس ماأنزل الله و عدم پیروی از هوای نفسانی مردم است: «وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ» اگرچه شأن نزول این آیات در خصوص یهودیانی است که از پیامبردرخواست کردند بر خلاف ما انزل الله و بر اساس میل و خواسته آنها و به نفعشان حکم دهد،اما به اقتضای قاعده مورد مخصص نیست، حکومت بر اساس قانون الهی مختص به حکم کردن پیامبر در میان یهودیان نیست؛ چنانکه تبعیت نکردن آن حضرت از خواسته های مردم به پیروی نکردن از هواهای نفسانی یهودیان اختصاص ندارد. از جمله نکات اجتماعی که از این آیه استظهار می شود ضرورت مقابله با سلطه فکری دشمن و نفوذ اندیشه ای جریان های دگراندیش در جامعه دینی است.نکته دیگر که از ادامه آیه: «فَإِنْ تَوَلَّوا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ» قابل برداشت است عاقبت تلخ مخالفت با احکام الهی و زنگ خطری برای کسانی است که به انگیزه های مختلف سعی در تعطیل کردن ما انزل الله در جامعه دارند. اگرچه این مورد هم در خصوص یهودیان بیان شده است اما این یک حقیقت عام و فراگیر در خصوص تمام احزاب و نحله های مختلف فکری در جامعه دینی است که عاقبت مخالفت با احکام دینی ابتلا به مجازات الهی می باشد. 📝تولید خبر: حجت الاسلام سید مهدی مرویان حسینی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠صفات مومنین «إنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ«۲» «الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ«۳» «مؤمنان،تنها کسانى هستند که هر گاه نام خدا برده شود،دل هاشان ترسان مى گرددو هنگامى که آیات او بر آنها خوانده مى شود، ایمانشان فزون تر مى گردد; و تنها بر پروردگارشان توکّل دارند.» 🔻آیت الله مروارید ذیل آیات دوم و سوم سوره مبارکه انفال بیان کردند که خداوند متعال ۵ صفت را برای مومنین کامل بیان فرموده که سه صفت مربوط به قلب است و دو صفت مربوط به جوارح اما صفت های قلب عبارتند از: «وجل» قلب عند ذکر الله،زیاد شدن ایمان هنگام تلاوت آیات و توکل و دو صفت جوارحی:اقامه نماز، انفاق. «وجل» یک نوع دلواپسی و نگرانی همراه با رجاء را گویند ولکن «خوف» ترس صرف است.نسبت بین وجل و خوف عام و خاص مطلق است،وجه جمع صفت وجل با نفس مطمئنه بدین صورت است که مومنین اعتقاد راسخ و ایمان محکم به خدا در مصیبت های مختلف دارند و یاد خدا دلهایشان آرام میگیرد ولکن باز هم در قلب خود ترس همراه با رجاء دارند که آیا عملشان مقبول حق تعالی است یا خیر؟ و این منافاتی با نفس مطمئنه ندارند و ممکن است انابه ها و دعاها و توبه های معصومین علیهم‌السلام حمل بر این شود آنقدر معرفت بالاست که ترک مستحب بلکه ترک اولی را برای خود گناه می‌دانند. 📝تولید خبر: حجت الاسلام محمد علی سعدی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ 🔻استاد محترم ذیل آیه نهم سوره مبارکه تکویر بیان کردند،که عواملی سبب شد، بعضی قبایل عرب رو به فرزند کشی و زنده به گور کردن دخترانشان بیاورند لذا مفسرین احتمالاتی در کتب تفسیری ذکر نمودند: 1⃣ به جهت (خشیة إملاق )یا همان ترس از هزینه های زندگی بوده و پسران چون کمک خرج خانواده بودند از قتل آنها صرف نظر می کردند. 2⃣جنگ و نزاع در قبایل وحشی و بادیه نشین عرب بسیار اتفاق می افتد و دختران قدرت دفاعی نداشتند، آنها را به نوعی مزاحم و بی فایده دانسته و زنده به گور میکردند.جهت محافظت از پسران نیز همین بوده،چون توان دفاعی بیشتری نسبت به دختران داشتند. 3⃣احتمال دیگری که با مورد دومی که گفته شد ارتباط دارد این است ،چون در جنگ اسارت زنان و دختران مرسوم است،پدران به جهت غیرتی که داشتند، دختران خود را زنده به گور میکردند که دست دشمن به آنها نرسد. مطلب بعدی ظاهراً زنده به گور کردن دختران در عرب عمومی نبوده و فقط قبیله «کنده» این جنایت را مرتکب شدند. اما به قدری همین مقدار نیز قبیح هست،که خداوند در قرآن این واقعه را بیان فرموده است. البته امروز هم با جاهلیت مدرن روبه رو هستیم جایی که رژیم غاصب صهیونیستی شب و روز کودکان بی گناه غزه را بدون هیچ گناهی زیر آوار حاصل از بمباران،زنده به گور میکند. 📝تولید خبر: حجت الاسلام محمد چهکندی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس تفسیر،۱۴۰۲/۸/۳ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
🔸صفات مومنین https://eitaa.com/mabahesijtihadi/327 🔹حکم حاکم باید براساس ماأنزل الله باشد https://eitaa.com/mabahesijtihadi/326 🔹بای ذنب قتلت https://eitaa.com/mabahesijtihadi/328 🔸مهمترین مبانی تفسیری https://eitaa.com/mabahesijtihadi/324 🔹فرصت تبلیغ در ماه مبارک رمضان https://eitaa.com/mabahesijtihadi/325 🔸رمضان فرصت بندگی https://eitaa.com/mabahesijtihadi/323 🔻لینک عضویت در کانال مباحث اجتهادی 🔸https://eitaa.com/mabahesijtihadi