eitaa logo
مباحث اجتهادی
829 دنبال‌کننده
113 عکس
4 ویدیو
0 فایل
﷽ 🔰مقام معظم رهبری: حوزه‌ی علمیه‌ خراسان یکی از کهن‌ترین و پربارترین مراکز علمی تشیع و مَهدپرورش بزرگان نام‌آور در دانشهای عقلی و نقلی اسلامی در طول چندین قرن است. 📚مباحث اجتهادی انتشار نظرات اساتید دروس خارج خراسان 📩 مدیر: 🆔 @Smahdiaghaei
مشاهده در ایتا
دانلود
💠اهمیت انتخابات طبق فرمایش مقام معظم رهبری ما هنوز فتح خرمشهرها در پیش داریم،یکی از این فتح ها انتخابات خبرگان است که از آن نباید غفلت شود،مهم تر از مجلس خبرگان نیست و دیگر فتح، انتخابات مجلس است که در واقع ریل گذاری نظام در مجلس انجام می شود.شرکت در انتخابات مجلس،بسیار مهم است البته به نظر انتخابات خبرگان اهمیت بیشتری دارد. شرکت در انتخابات اولاً تعیین سرنوشت مردم به دست مردم است،ثانیا عامل اقتدار و امنیت مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. امام علی علیه السلام می‌فرمایند: وَالَّذي فَلَقَ الحَبَّةَ ، وبَرَأَ النَّسَمَةَ ، لَولا حُضورُ الحاضِرِ ، وقِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصر یعنی همین جمعیت که آمدند خودش تکلیف ساز است.حضور مردم در انتخابات مهم و در زمان حاضر مهم تر،حضور مردم نوعی جهاد است چون نقشه ها دشمن را نقشه بر آب میکند. دشمن امروز سعی دارد مردم پای صندوق‌های رای نیایند,لذا به عنوان تکلیف شرعی باید مردم را تشویق به حضور هرچه بیشتر کنیم. نتیجه هرچه باشد با حضور حداکثری پیروز،ملت ایران است. لذا وظیفه طلاب با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری تبلیغ حضور حداکثری در این شرایط حساس است. افرادی که تایید صلاحیت شدند حداقل ها را دارند و از سلایق مختلف سیاسی هستند رای مردم به آنها مانعی ندارد اگرچه ترجیح انتخاب اصلح است ولی طرف مقابلش حرام نیست. انشاالله ملت بزرگ ایران در این انتخابات موفق و سربلند و پیروز خواهند بود. 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس خارج فقه ۱۴۰۲/۱۲/۷ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 شاخص های انتخاب اصلح 🔻نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر دو پایه و رکن اساسی است ۱.مشروعیت ۲. مقبولیت، در رابطه با مشروعیت نظام و ادله ی آن در جای خود بحث شده اما نشانگر مقبولیت نظام حضور مردم در انتخابات است و این یک وظیفه شرعی است زیرا مقبولیت دادن به حکومت اسلامی یک وظیفه الهی است. درحکومت اسلامی مسئولیت ها انتصابی و انتخابی است در کشور ما انتخاب ولی فقیه توسط مجلس خبرگان در واقع کشف نصب است البته انتصاب به دو قسم اصلی و فرعی تقسیم می شود که در انتصاب ولی فقیه انتصاب فرعی وصفی منظور است. در مقابل مجلس و دولت انتخابی است، جهتش هم این است که حق الناس است مسئله ریاست جمهوری حق الناس است و باید مردم انتخاب کنند چون هر شخص در کشور دو خانه دارد، اول خانه شخصی دوم خانه جمعیِ ملی و همانطور که خانه شخصی نیاز به مدیریت و برنامه ریزی دارد. کشور هم نیاز به مدیریت و برنامه ریزی دارد وظیفه مجلس قانون گذاری برای خانه ملی است نمایندگان وکیل ملت در قانونگذاری هستند و باید در چارچوبه اسلام قانون گذاری کنند. مطلب بعدی این است مردم چه کسانی راِ انتخاب کنند؟ به کسانی باید رأی بدهیم که دارای هفت شاخصه باشند: ۱.متدین باشند ۲. ولایت مدار باشند ۳. قانون مدار باشند ۴.صداقت با مردم ۵.خدمت گذار مردم باشند ۶. سیاست مدار باشند ۷. دارای روحیه جهادی ۸. استکبار ستیزی است،این ها شاخصه های انتخاب اصلح است. 📝تولید خبر: حجت الاسلام دهقان پور 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲.۱۲.۸ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 لزوم شرکت در انتخابات 🔻بر عموم مردم و خصوصا روحانیون و ما طلبه ها لازم است که در انتخابات شرکت کنیم تا با شرکت مردم دشمن از کیدی که نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشور عزیز ایران دارد مایوس شود . امید است که همه شرکت کنیم و صل الله علی محمد و آله الطاهرین 📝تولید خبر حجت الاسلام داودی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲.۱۲.۰۹ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠انتخابات پرشور مایه امیدواری دوستان و یأس دشمنان است 🔺بار دیگر چشم‌های بسیاری از دوستان و دشمنان در جهان متوجه فضای سیاسی ایران و میزان مشارکت مردم در انتخابات است؛ برگزاری پرشور و حداکثری این انتخابات موجب خوشحالی و امیدواری دوستان و دلسردی دشمنان ملت ایران خواهد شد. 🔺حضور مردم سرمایه گرانقدر و قابل اتکا نظام است، مسئولان باید از آن پاسداری و با کار جهادی و تلاش در مسیر رفع مشکلات جامعه، دِین خود را به مردمی که از بطن آن‌ها بالیده‌اند، ادا کنند. 🔺دشمن همواره تلاش کرده با ایجاد فضای یأس و ناامیدی در جامعه موجب شکل گیری فضایی سرد در انتخابات شود که به فضل الهی و هوشیاری ملت تاکنون موفق نشده و این‌بار نیز ملت دشمن را مأیوس خواهد کرد. 🔺ایران با خلق افتخارات عظیم در بخش‎های مختلف علمی، فناوری و نظامی، نور امید در دل‌های مسلمان و مستضعفان جهان روشن کرده و به ملت‌ها اعتماد به نفس ایستادگی در برابر مستکبران را داده است. 🔺حضور نامزدها و چهره‌های جدید و توانمند در کنار شخصیت‌های با تجربه در عرصه انتخابات، نشان از توانایی نظام جمهوری اسلامی در پرورش نخبگان و مدیران تازه دارد و این رویش‌ها و حضور در صحنه ملت برای ادامه گام‌های مصمم نظام اسلامی ضروری است. 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس خارج فقه۱۴۰۲/۱۲/۷ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠ضمان عامل در صورت برگشت از قصد خیانت 🔻در عقد مضاربه اگر عامل نیت خیانت داشته باشد ولی در خارج خیانتی از او سر نزند و به مال المضاربه خسارتی وارد شود در این صورت عامل ضامن است؟ سید یزدی می فرماید،در مسئله دو وجه وجود دارد: وجه اول: این است که صرف نیت خیانت که خیانت نیست. قهرا ضمانی را هم در پی ندارد. وجه دوم : این است که عامل هنگامی که نیت خیانت می کند و تصمیم می گیرد که مقداری از مال را بخورد و هدر بدهد در این زمان ید او ید غاصبانه است در نتیجه وقتی یدش غاصبانه بود ضامن هم خواهد بود. 🔸نظر استاد ما نسبت به ضمان و عدم‌ضمان تمام نگاهمان به روایاتی است که در این رابطه رسیده است. وقتی به روایات نگاه می کنیم می بینیم روایت حکم به ضمان را دائر مدار مخالفت می داند، اگر مخالفت کند و خسارتی وارد شود عامل ضامن است و این مخالفت مخالفت فعلی است. اگر مخالفت سر زد و بعدا تنزل قیمت پیدا شد محکوم به ضمان است اما اگر در خارج مخالفتی سر نزد و فقط فکر خیانت کرده به این اندازه نمی توان او را محکوم به ضمان کرد . 📝تولید خبر: حجت الاسلام سید محمد حسینی هدک 💠بیشتر بخوانیم👇 📚درس خارج فقه ۱۴۰۲.۱۱.۲۳ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠نفقه زوجه صغیره 🔻برای بیان و اثبات حکم نفقه زوجه صغیره ابتدا باید دو مطلب إثبات شود: اولا اینکه مناط وجوب نفقه عقد است یا تمکین ؟ اگر عقد باشد یقینا نفقه زوجه صغیره ثابت است،چون مناط وجوب نفقه که عقد است محقق شده است،ولکن اگر مناط تمکین است،آیا تمکین تام ملاک است یا تمکین اعم از تام و ناقص. ثانیا :باید بررسی شود که آیا إستمتاع به دخول و إستمتاع به غیر دخول اززوجه صغیره جایز است یانه؟ نسبت به این بحث با بررسی أدله به وضوح ثابت می شود که استمتاع به دخول جایز نیست ولی استمتاع به غیر دخول مثل تفخیذ ولمس و...جایز است به دلیل إجماع و اطلاق ادله استمتاع از زوجه، واصل برائت. حال اگه ملاک وجوب نفقه تمکین باشد،و مراد از تمکین، تمکین تام باشد،نفقه زوجه صغیره بر زوج واجب نیست زیرا تمکین تام ممکن نیست، چون دخول به زوجه صغیره حرام است،ولی اگر مناط وجوب نفقه، تمکین به معنای عام باشد،اعم از دخول و غیر دخول، نفقه زوجه صغیره بر زوج واجب است زیرا تمکین ناقص نسبت به زوجه صغیره بلامحذور است. طبق نظر ما مناط وجوب نفقه عقد نیست زیرا ازادله اثبات شد که مناط وجوب نفقه به تمکین است نه عقد ولی ادله نسبت به تمکین که ایا مراد تمکین تام است یا ناقص اجمال دارند وقدر متیقن ازتمکین ،تمکین تام است،پس نفقه زوجه صغیره برزوج واجب نیست. 📝تولید خبر: حجت‌الاسلام محمدامیرنیکی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚خارج فقه ۱۴۰۲/۹/۱۸ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛ ‌
💠 پذیرش سه مورد از توثیقات عام در منهج آیت الله خوئی ره؛ 🔻 محقق خویی گرچه در ابتدا هیچ کدام از قرائن و توثیقات عامه را نمی‌پذیرد، اما در سال‌های بعد برخی از این توثیقات و قرائن عمومی را مورد توجه قرار میدهد. طبق بیان مرحوم آیت الله العظمی خویی در مقدمه کتاب معجم رجال الحديث، ایشان سه توثیق از توثیقات عام را پذیرفته‌اند، در حالی که توثیقات عام مورد توجه و پذیرش اکثر علما می‌باشد. این سه مورد عبارتند از: ۱) روات کتاب تفسیر علی بن ابراهیم قمی مشهور به تفسیر قمی، اثر علی بن ابراهیم قمی (متوفای ۳۰۷ق) فقیه و محدث شیعه، معاصر امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) و از مشایخ و اساتید کلینی است. ۲) روات کتاب «کامل الزیاره» تالیف شيخ ابوالقاسم، جعفر بن محمد بن جعفر بن موسى بن مسرور بن قولويه قمى (متوفاى ۳۶۷ هجرى). ۳) مشایخ نجاشی و پذیرش این سه مورد توسط محقق خویی ریشه در پذیرش توثیقات افراد در ضمن جماعت دارد، گرچه در برخی از این توثیقات جمعی خدشه می‌نمایند. ر ک: نام کتاب : معجم رجال الحديث نویسنده : الخوئي، السيد أبوالقاسم جلد : ۱ صفحه : مقدمه سوم به بعد. 📝تولید خبر: حجت الاسلام سید مجتبی صدیقیان 💠 بیشتر بدانیم👇 📚درس خارج فقه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠جریان اخبار علاجیه در غیر روايات 🖇اقوال 1⃣عدم جریان (مشهور) 2⃣جریان (مرحوم شیخ و نظر استاد) 🔰دلیل قول اول: 1.ترجیح خلاف قاعده اولیه است. ۲.در موارد خلاف قاعده اولیه باید بر قدر متیقن اکتفا کرد. ۳. قدر متيقن خبرین متعارضین است. ✍اشکالات 🔻اشکال مقدمه اول: ترجیح مطابق قاعده اولیه است 1.در باب امارات حجيت امرى عقلايى است و مورد امضاء شارع. 2.عقلا حجيت را از باب كاشفيت و طريقيت ميدانند. 3. هر اماره اى كه اقرب الى الواقع باشد مورد اعتناء عقلاست. 🔻اشكال مقدمه دوم: مرحوم شيخ با پذيرش مقدمه اول ميفرمايد اكتفا در جايى است كه دليل بر شمول نداشته باشيد و حال انكه تعليل هاى مقبوله موجب تسرى ميشود. ✅دليل قول دوم ✨استناد به مقبوله عمربن حنظله أ. فان المجمع عليه لاريب فيه مقصود از لاريب فيه، نفى ريب نسبى است نه حقيقى فلذا بمعناى اقربيت الى الواقع است. ب. فان الرشد فى خلافهم رشد نيز از جهت آن است كه مخالفت با عامه اقرب الى الواقع است. ⏪ ملاك اقربيت الى الواقع است حال اين اقربيت در روايات باشد يا غير آن 🔸نظر استاد 1. حجيت امارات از جهت عقلائي مي باشد. 2. حجيت عقلائي امارات بنابر كاشفيت است يعنى ملاك اعتبار دادن عقلاء آن است كه در اكثر موارد كاشف از واقع باشد. 3. وقتي ملاك كاشفيت شد به اماره اى كه كشف قويترى داشته باشد عمل ميشود. 4. قوت کشف تابعی از مرجحات مذکور در اخبار علاجیه است. 📝تولید خبر: حجت الاسلام سيدمسعود اميرى مقدم 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚خارج اصول جلسه 88 و 89 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
🔰مباحث اجتهادی/سلسله نظرات علمی اساتید دروس خارج حوزه علمیه خراسان 🔹ویژگی های قرآن در نهج البلاغه https://eitaa.com/mabahesijtihadi/297 🔸عدم انفساخ عقد ودیعة با جنون یا إغماء دائمی مودع https://eitaa.com/mabahesijtihadi/298 🔸ضمان عامل در صورت برگشت از قصد خیانت https://eitaa.com/mabahesijtihadi/316 🔹نفقه زوجه صغیره https://eitaa.com/mabahesijtihadi/317 🔸 پذیرش سه مورد از توثیقات عام در منهج آیت الله خوئی ره؛ https://eitaa.com/mabahesijtihadi/318 🔹جریان اخبار علاجیه در غیر روايات https://eitaa.com/mabahesijtihadi/319 🔻لینک عضویت در کانال مباحث اجتهادی 🔸https://eitaa.com/mabahesijtihadi
💠 استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان 🔻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه شعبانیه اینگونه می فرمایند: «أیُها الناس، إنّه قد أقبلَ الیکم شهرُ اللهِ بالبَرکة وَ الرّحمة وَ المَغفرة، شهرٌ هوَ عندَ اللهِ أفضلُ الشّهورِ،و أیّامُهُ أفضلُ الأیّامِ،و لیالیهِ أفضلُ اللّیالی،و ساعاتُهُ أفضلُ السّاعات،هوَ شهرٌ دُعِیتُم فیهِ الی ضِیافَةِ الله» این را فراموش نکنیم که ماه مبارک رمضان، ماهی است که انسان باید از آن بهره برداری کند، یازده ماه رها بودیم، در ماه مبارک رمضان باید از آن بهره برداری کرد. خطبه شعبانیه خیلی پر معنی و پر برکت است و این خطبه را هر جا منبر می روید توضیح دهید، اثر می کند. اولا باید از خودمان غافل نشویم و باید با قرآن انس داشته باشیم، ماه مغفرت و غفران است و هر کار در ماه های دیگر می کنیم، در این ماه باید بیشتر توجه داشته باشیم. در روایات مختلف اینگونه دارد که در موقع افطار و سحر ملائکه صدا می زنند که چه کسی است که توبه کند و خداوند او را ببخشد. پس اینگونه نباشد که فرصت بندگی در ماه مبارک رمضان از دستمان برود. 📝تولید خبر حجت الاسلام قاسمی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚 درس خارج فقه۱۴۰۲.۱۲.۱۶ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
🔰مبانی تفسیری ✳️ "مبانی" لغةً به معنای پایه، اساس، مبدأ؛ و در اصطلاح عبارت است از باورهای بنیادین و مبادی تصدیقی که مسائل هر دانشی، مبتنی بر آن مبانی، استوار می‌شود. لذا "مبانی تفسیری"، قوانین و پیش‌فرض‌های مسلم و اصول موضوعه و باورهای بنیادینی است که تفسیر قرآن بر آنها استوار می‌گردد. لذا هر مفسری قبل از ورود به بحث تفسیر، باید مبانی خود را مشخص کند. 🔻 مهمترین مبانی تفسیری عبارتند از: 1⃣ وحیانی بودن الفاظ قرآن کریم؛ 2⃣ مصونیت قرآن کریم از تحریف؛ 3⃣جاودانگی دعوت قرآن کریم؛ 4⃣جامعیت قرآن کریم؛ 5⃣ امکان و جواز فهم قرآن کریم؛ 6⃣حجیت ظواهر الفاظ قرآن کریم؛ 7⃣ روا بودن اجتهاد در تفسیر آیات قرآن کریم؛ 9⃣ مبحث نسخ آیات؛ 🔟 برخورداری قرآن از سطوح و لایه‌های متعدد فهم وتوقیفی بودن چینش آیات؛ استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد؛ 📝تولید خبر: حجت الاسلام محقق 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس تفسیر ۱۴۰۲.۰۸.۱۰ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 فرصت تبلیغ در ماه مبارک رمضان 🔻ماه مبارک رمضان،ماه عید و سرور برای مومنان و اولیای الهی و زمینه ساز جلب رحمت‌های واسعه پروردگار است. این ماه بدین جهت به رمضان نامگذاری شده که انسان تشنگی و گرسنگی را تحمل می‌نماید و این تشنگی در او ایجاد حرارت می‌کند و به یاد تشنگی جهنم می‌افتد و دیگر اینکه رمضان به معنای سوزانده شدن گناهان انسان و پاک شدن او از گناهان مرتکب شده در طول حیات خویش است. در روایات نقل شده که هر شب ماه مبارک رمضان،هزاران نفر از آتش جهنم آزاد می‌شوند و شب آخر به اندازه کل کسانی که آتش بر آنها حتمی شده از آتش جهنم رهائی می‌یابند. ایشان،خطاب به طلاب با بیان اینکه همه مامسئول و مفتخر به رشته و مسیر طلبگی وملبس به لباس سربازی امام زمان هستیم عنوان کرد: همه ما در زی طلبگی و سربازی امام عصر(عج) می‌باشیم و می‌بایست سعی کنیم در ماه مبارک که قلوب مردم آماده است رسالت تبلیغی انجام دهیم. ایشان افزودند: عالمان، مرزبان اند و در کمین گاه‌هایی که شیطان حضور دارد، اگر مجاهدت‌های علما نباشد، شیعیان را به وادی انحراف می‌کشند، بنابراین علما و طلاب می‌بایست در همین راستا، به وظیفه دینی و تبلیغی خود عمل کنند. وی ضمن تبیین فضیلت و شأن تبلیغ در ایام ماه مبارک رمضان، نخستین سازندگی آن را برای خود طلاب دانست و از مبلغان این حوزه خواست تا تبلیغ در روستاها و شهرها را با جدیت انجام دهند که برکات فراوان دارد. 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚https://news.hozehkh.com/2024/03/11/17384/ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 حکم حاکم باید بر اساس ما أنزل الله باشد 🔻 از جمله مطالبی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در آیه ۴۹ سوره مائده به آن فرمان داده شده است ضرورت حکم براساس ماأنزل الله و عدم پیروی از هوای نفسانی مردم است: «وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ» اگرچه شأن نزول این آیات در خصوص یهودیانی است که از پیامبردرخواست کردند بر خلاف ما انزل الله و بر اساس میل و خواسته آنها و به نفعشان حکم دهد،اما به اقتضای قاعده مورد مخصص نیست، حکومت بر اساس قانون الهی مختص به حکم کردن پیامبر در میان یهودیان نیست؛ چنانکه تبعیت نکردن آن حضرت از خواسته های مردم به پیروی نکردن از هواهای نفسانی یهودیان اختصاص ندارد. از جمله نکات اجتماعی که از این آیه استظهار می شود ضرورت مقابله با سلطه فکری دشمن و نفوذ اندیشه ای جریان های دگراندیش در جامعه دینی است.نکته دیگر که از ادامه آیه: «فَإِنْ تَوَلَّوا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ» قابل برداشت است عاقبت تلخ مخالفت با احکام الهی و زنگ خطری برای کسانی است که به انگیزه های مختلف سعی در تعطیل کردن ما انزل الله در جامعه دارند. اگرچه این مورد هم در خصوص یهودیان بیان شده است اما این یک حقیقت عام و فراگیر در خصوص تمام احزاب و نحله های مختلف فکری در جامعه دینی است که عاقبت مخالفت با احکام دینی ابتلا به مجازات الهی می باشد. 📝تولید خبر: حجت الاسلام سید مهدی مرویان حسینی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠صفات مومنین «إنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ«۲» «الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ«۳» «مؤمنان،تنها کسانى هستند که هر گاه نام خدا برده شود،دل هاشان ترسان مى گرددو هنگامى که آیات او بر آنها خوانده مى شود، ایمانشان فزون تر مى گردد; و تنها بر پروردگارشان توکّل دارند.» 🔻آیت الله مروارید ذیل آیات دوم و سوم سوره مبارکه انفال بیان کردند که خداوند متعال ۵ صفت را برای مومنین کامل بیان فرموده که سه صفت مربوط به قلب است و دو صفت مربوط به جوارح اما صفت های قلب عبارتند از: «وجل» قلب عند ذکر الله،زیاد شدن ایمان هنگام تلاوت آیات و توکل و دو صفت جوارحی:اقامه نماز، انفاق. «وجل» یک نوع دلواپسی و نگرانی همراه با رجاء را گویند ولکن «خوف» ترس صرف است.نسبت بین وجل و خوف عام و خاص مطلق است،وجه جمع صفت وجل با نفس مطمئنه بدین صورت است که مومنین اعتقاد راسخ و ایمان محکم به خدا در مصیبت های مختلف دارند و یاد خدا دلهایشان آرام میگیرد ولکن باز هم در قلب خود ترس همراه با رجاء دارند که آیا عملشان مقبول حق تعالی است یا خیر؟ و این منافاتی با نفس مطمئنه ندارند و ممکن است انابه ها و دعاها و توبه های معصومین علیهم‌السلام حمل بر این شود آنقدر معرفت بالاست که ترک مستحب بلکه ترک اولی را برای خود گناه می‌دانند. 📝تولید خبر: حجت الاسلام محمد علی سعدی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ 🔻استاد محترم ذیل آیه نهم سوره مبارکه تکویر بیان کردند،که عواملی سبب شد، بعضی قبایل عرب رو به فرزند کشی و زنده به گور کردن دخترانشان بیاورند لذا مفسرین احتمالاتی در کتب تفسیری ذکر نمودند: 1⃣ به جهت (خشیة إملاق )یا همان ترس از هزینه های زندگی بوده و پسران چون کمک خرج خانواده بودند از قتل آنها صرف نظر می کردند. 2⃣جنگ و نزاع در قبایل وحشی و بادیه نشین عرب بسیار اتفاق می افتد و دختران قدرت دفاعی نداشتند، آنها را به نوعی مزاحم و بی فایده دانسته و زنده به گور میکردند.جهت محافظت از پسران نیز همین بوده،چون توان دفاعی بیشتری نسبت به دختران داشتند. 3⃣احتمال دیگری که با مورد دومی که گفته شد ارتباط دارد این است ،چون در جنگ اسارت زنان و دختران مرسوم است،پدران به جهت غیرتی که داشتند، دختران خود را زنده به گور میکردند که دست دشمن به آنها نرسد. مطلب بعدی ظاهراً زنده به گور کردن دختران در عرب عمومی نبوده و فقط قبیله «کنده» این جنایت را مرتکب شدند. اما به قدری همین مقدار نیز قبیح هست،که خداوند در قرآن این واقعه را بیان فرموده است. البته امروز هم با جاهلیت مدرن روبه رو هستیم جایی که رژیم غاصب صهیونیستی شب و روز کودکان بی گناه غزه را بدون هیچ گناهی زیر آوار حاصل از بمباران،زنده به گور میکند. 📝تولید خبر: حجت الاسلام محمد چهکندی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس تفسیر،۱۴۰۲/۸/۳ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
🔸صفات مومنین https://eitaa.com/mabahesijtihadi/327 🔹حکم حاکم باید براساس ماأنزل الله باشد https://eitaa.com/mabahesijtihadi/326 🔹بای ذنب قتلت https://eitaa.com/mabahesijtihadi/328 🔸مهمترین مبانی تفسیری https://eitaa.com/mabahesijtihadi/324 🔹فرصت تبلیغ در ماه مبارک رمضان https://eitaa.com/mabahesijtihadi/325 🔸رمضان فرصت بندگی https://eitaa.com/mabahesijtihadi/323 🔻لینک عضویت در کانال مباحث اجتهادی 🔸https://eitaa.com/mabahesijtihadi
🔆ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم يرزقون🔆 📚نكات تفسيرى آیه: 1⃣ آیه پاسخ دوم به سخن منافقين است كه ميگفتند اگر از ما تبعيت ميكردند كشته نميشدند اما خداوند ميفرمايد اينها كشته نيستند بلكه شهادت حيات بالاترى است. 2⃣ آیه به جهت تصحیح نگرش درباره شهیدان راه حق است آ. نگرش اول: مانند بقیه اموات اند و از این دنیا رفته اند. ب. نگرش دوم: شهدا فاقد اثر نیستند مانند سایر اموات بلکه آثار آنها قویتر شده است (گویم که نمرد زنده تر شد) زیرا در حیات ابدی الهی واقع شده اند. 3⃣ بر اساس حیات برزخی همه زنده اند پس شهدا چه امتیازی دارند؟ جواب: یک حیات عامه برزخیه داریم و یک حیات خاص شهدا که پیوسته میهمان حضرت حق هستند. 🗞نکته روایی در ذیل روایت امام صادق علیه السلام میفرمایند شهیدان در واقع شیعیان ما هستند و سوال میشود که چگونه شیعه ولو شهید نشود این آیه شامل او میشود؟ شیعه در روایات دو معنا دارد: آ. تمام کسانی که حضرت علی علیه السلام را جانشین بلافصل میدانند. (شیعه بالمعنی الاعم) ب. کسانی که علاوه بر عقیده در مقام اخلاق و عمل نیز تاسی تام دارد. (شیعه بالمعنی الاخص) ✅ شیعیان بالمعنی الاخص در جهاد اکبرند و نفس اماره خود را کشته اند بعبارت دیگر ظاهر ایه همان شهید به جهاد اصغر است و باطن آیه شیعیان مخلص را می‌گوید که در جهاد اکبر به نفس مطمئنه رسيده اند. 📝تولید خبر: حجت الاسلام سيدمسعود اميرى مقدم 💠 بیشتر بدانیم👇 📚درس تفسیر جلسات 86، 87 و 88 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠تبلیغ دین با عمل به دین 🔻استاد ربانی بیرجندی با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و تاکید بر لزوم حضور فضلای محترم در میان عموم مؤمنان و تبلیغ دین، به یک نکته اخلاقی و دو حديث اشاره فرمودند. ایشان تاکید نمودند، ما طلاب در برخورد با مردم، به ویژه به عنوان روحانی و مبلغ دین باید دو نکته: ۱) رعایت آداب و اخلاق و عمل دقیق به دستورات شریعت. ۲) تواضع و فروتنی در برابر مردم و دوری از تکبر. را جدا رعایت کنیم، چرا که رعایت این دو نکته به استناد آیات و روایات، خود بالاترین نوع تبلیغ و جذب مردم به دین است، چرا که مردم شیفته اخلاق و تواضع هستند. و در همین راستا خاطره‌ایی از یک دوست نقل نمودند که مراجعات زیادی به نجف داشته و ملاقات‌های متعددی با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سیستانی نموده، استاد محترم بیان نمودند: آن دوست همیشه می‌گفت در هر ملاقات با آیت الله العظمی سیستانی، این مرجع عالیقدر به این دو حديث تاکید می‌فرمودند: ۱) قال النبيّ صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم : من تواضع للّٰه رفعه اللّٰه و من تكبر وضعه اللّٰه. (تفسير الصافي، ج۲، ص۱۸۳، اعراف آیه ۱۳) ۲) قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ اَلْوَرَعَ وَ اَلاِجْتِهَادَ وَ اَلصَّلاَةَ وَ اَلْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ. (الکافي، ج۲، ص۷۸، ح۱۴) 📝تولید خبر: حجت الاسلام سید مجتبی صدیقیان 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠شرط استجابت وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَنْ قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿۱۴۷﴾ فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَةِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۴۸﴾ 🔻یکی از آیاتی که در درس تفسیر استاد ملکی با موضوع معاد در قرآن، به بهانه وجود کلمه الآخرة مورد بررسی قرار گرفت آیه 148 سوره آل عمران است. نکاتی ذیل آیه شریفه بیان شد از جمله اینکه هرگاه دعا با پیش زمینه معرفت همراه باشد یعنی تطابق با شریعت و عقل داشته باشد استجابتش قطعی است. ایشان با استفاده از آیه ماقبل این آیه شریفه یعنی آیه 147 سوره مبارکه آل عمران مراد از این همراهیِ معرفت با دعا را در چهار محور بیان فرمودند. اولا معرفت به تقصیر همیشگی عبد در پیشگاه حضرت حق تبارک و تعالی ثانیا عدالت در رفتار که در توضیح بیان شد که انسان اهل معرفت از حیث رفتاری و افکاری همیشه یک سیر عادلانه دارد و دچار اسراف و تبذیر نمی شود ثالثا ثبات قدم که رمز به نتیجه رسیدن انسان است رابعا هم رفع موانع که کفر یکی از اصلی ترین موانع در مسیر استجابت دعاست اگر این چهار شرط مراعات شود در نتیجه دو پاداش را به دنبال دارد فاتاهم الله ثواب الدنیا و حسن ثواب الآخرة.‌ 📝تولید خبر: حجت الاسلام شریفی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
🔻در قرآن کریم فعل«یَسْتَوِی»معمولا به همراه قد و هل و بصورت نفی و یا سؤالی آمده است: 🔸لاَّ یَسْتَوِی الْخَبِیثُ وَالطَّیِّبُ 🔸هَلْ یَسْتَوِی الأَعْمَی وَالْبَصِیرُ 🔸هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ 🔸هَلْ یَسْتَوِی الأَعْمَی و البصیر أَمْ هَلْ تستوی الظُّلُمَاتُ وَالنُّور آیاتی که این فعل در آنها بکار برده شده در واقع به حدود بالایی و پایینی برخی پدیده ها اشاره میکند که درک آن برای همه آسان است در نتیجه میتوان از این موارد به عنوان اصول و بدیهیات برای اثبات سایر امور استفاده کرد در اکثر آیات مفهوم آیه دوران امر بین راجح و مرجوح هست و گاهی هم دوران بین ارجح و راجح . 🔸قُل لاَّ أَقُولُ لَکُمْ عِندِی خَزَآئِنُ اللّهِ وَلا أَعْلَمُ الْغَیْبَ وَلا أَقُولُ لَکُمْ إِنِّی مَلَکٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا یُوحَی إِلَیَّ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الأَعْمَی وَالْبَصِیرُ أَفَلاَ تَتَفَکَّرُونَ بگو به شما نمى‏گویم گنجینه‏ هاى خدا نزد من است و غیب نیز نمى ‏دانم و به شما نمى‏ گویم که من فرشته‏ ام جز آنچه را که به سوى من وحى مى‏شود پیروى نمى‏کنم بگو  آیا نابینا و بینا یکسان است آیا تفکر نمى ‏کنید. طرح سوال حکایت از این دارد که جواب این مقایسه امر فطری و ارتکازی است و مطلبی است که همه می فهمند واستفهام حقیقی نیست و به قصد امر و تشویق آمده است نه خبر،ودعوت به چیزی است که بین مردم فرق آن دو مسلم است، و ما براساس فطرت باید به سمت خوبی ها و جنت حرکت کنیم. 📝تولید خبر: حجت الاسلام سید جمال شوقی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💐 عید نوروز بر ملت عزیز ایران مبارک ✏️ رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳: تبریک عرض میکنم به همه‌ی ملّت عزیز ایران عید نوروز و سال جدید را که امسال با ماه مبارک رمضان و بهار دلها و بهار معنویّت همراه شده است. ۱۴۰۳/۱/۱ 🌷 🔍 متن کامل پیام👇 khl.ink/f/55687
💠 نشانه های قدرت پروردگار وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ إِذَا أَنْتُمْ بَشَرٌ تَنْتَشِرُونَ «۲۰» و یکی از نشانه‌های (قدرت) او این است که (پدر) شما آدمیان را از خاک خلق کرد سپس (به توالد) بشری (منشعب و نژادهایی مختلف) شدید که (در همه روی زمین) منتشر گشتید. 🔻در قرآن کریم یازده آیه با جمله «و من آیاته» شروع شده،که هفت آیه آن در سوره مبارکه روم و دو آیه در سوره فصلت ( آیه۳۷و۳۹) و دو آیه در سوره شوری( آیه ۲۹و۳۲) آمده است. هفت آیه از این آیات تقسیم بندی زیبائی از نظر آیات آفاقی و أنفسی دارد به طوری که سه آیه درباره نشانه های خدا در وجود خود انسان و سه آیه درباره نشانه های عظمت پروردگار در بیرون وجود انسان و یک آیه هم آیات انفسی وهم از آیات آفاقی سخن می گوید که مجموع این یازده آیه حقا یک دوره کامل توحید است. 📝 بیشتر بخوانیم👇 📚درس تفسیر ۱۴۰۲/۲/۲ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 اهمیت تبلیغ و محتوای آن 🔻تبلیغ دین خیلی مهم است،هر مقدار که می توانید و از شما بر می آید،باید منبر بروید یا جلسه ای داشته باشید،حتما این کار انجام بدهید. در جلسات خود معارف اهل البیت را بیان کنید و مردم را به اهل بیت متصل کنید اگر مردم با معارف اهل البیت آشنا شوند،هم به منبر شما دل می دهند و هم در جلسات شرکت می کنند، اگر قرآن را برای مردم تفسیر کنید، مردم خودشان در جلسات شرکت می کنند، این حرفهایی که در روزنامه ها نوشته می شود، می آید و می رود، مقیّد باشید حرف درست و راست بزنید که این هم در مکتب اهل البیت است. در راستای فرمایشات ائمه حتما دقت کنید معارف بگوئید، حکایت و داستان های روایی و قرآنی بگوئید، مردم را آگاه کنید، احکام و اخلاق بگوئید.جامعه امروز محتاج اخلاق است و از اخلاق تهی شده است. لذا سعی کنید مجالسی که برگزار می کنید، از قرآن و معارف اهل البیت خالی نباشد. 📝تولید خبر حجت الاسلام قاسمی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠آیا حجاب در میان سایر اقوام و ملل و ادیان وجود داشته است ؟ یا با ظهور اسلام حجاب پیدا شد؟ 🔻حجاب امری فطری است که در سایر ادیان وجود داشت و در اسلام این مسئله تایید و امضاء شد. قرآن کریم در داستان حضرت آدم و حوا (علیهما السلام) بیان می دارد که آن ها فریفته شیطان شدند و از درخت ممنوعه خوردند. هنگامی که از آن درخت ممنوعه خوردند،زشتی های پنهان اندامشان بر آن ها آشکار شد آنها به سرعت شروع به قرار دادن برگ های بهشتی بر خود کردند تا آن را بپوشانند. وَ طَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ از این واقعه به روشنی می توان دریافت که آدم و حوا هنگام برهنه شدن، مضطرب و پریشان شدند؛ زیرا برای رهایی از این حالت،به برگ های درختان پناه آورند. این در حالی است که : - آن ها همسر یکدیگر بودند و جایز بود در مقابل هم برهنه شوند. - هیچ کس در آن جا نظاره گر آن ها نبود تا شرمندگی شان به خاطر او باشد. - چون اولین انسان بودند، پوشش برای آن ها جنبه اکتسابی هم نداشت. بنابر این تنها دلیل اضطراب ایشان از برهنگی، فطری بودن حیا و به دنبال آن فطری بودن پوشش در آن ها بود و چون برهنگی خلاف فطرت است، اضطراب به همراه دارد. حضرت یونس زمانی که از ظلمات ثلاث برگشتند ، زیر برگان درختان خودشان را پوشاندند . از لحاظ تاریخی انسان های اولیه و نخستین ، خودشان را با پوست حیوانات و برگ های درختان می پوشاندند پس در نتیجه حجاب یک امری فطری و غیر قابل انکار است . 📝 تولید خبر👇 حجت الاسلام خیاطی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 بهترین قانون و قانون گذار از منظر قرآن 🔻از جمله مطالب اجتماعی متخذ از آیه 50 سوره مائده: « أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ» ضرورت پیروی از قانون است که به عنوان یک اصل قطعی و پذیرفته شده در تمام مکاتب اجتماعی بشر وجود دارد. زیرا اصلاً مدنیت، همزیستی و رفع تعارضات میان آحاد یک جامعه جز با وجود قانون و پیروی از آن محقق نمیشود. ولکن،نکته مهمی که بسیاری از اختلافات سیاسی و اجتماعی ریشه در آن دارد آن است که بهترین قانون در اداره زندگی بشر کدام است؟ ذات مقدس پروردگار در این آیه،حکم الهی را بهترین قانون معرفی فرموده و در مقابل تمام قوانین دیگر را قانون جاهلی عنوان کرده است. علت برتری حکم و قانون الهی در موارد زیر نهفته است: - قانون گذار از تمام اسرار هستی و انسان چه در حال و چه در آینده آگاه است. - قانون گذار در وضع قانون هیچ منفعت شخصی یا حزبی نداشته و منتفع از قانون نیست. - قانون گذار مصون ازهرگونه لغزش، خطا و اشتباه است. - قانون گذار دارای قدرتی است که فراتر از او قدرتی نیست تا بتواند در قانونگذاری به وی خط دهد یا او را تحت تأثیر ملاحظات گوناگون قرار دهد. - قانون گذار خیرخواه همگان است و به عنوان تأمین خیر انسان ها به قانونگذاری اقدام کرده است. واضح است که در هیچ حکومتی، عنصر قانون گذار با خصوصیت های فوق یافت نمی شود و فقط ذات اقدس الله این صفات و ویژگی ها را داراست. 📝تولید خبر: حجت الاسلام مرویان حسینی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛