🔰مباحث اجتهادی/سلسله نظرات علمی اساتید دروس خارج حوزه علمیه خراسان
#استاد_خیاط
🔹ویژگی های قرآن در نهج البلاغه
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/297
#استاد_درایتی
🔸عدم انفساخ عقد ودیعة با جنون یا إغماء دائمی مودع
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/298
#استاد_انصاریان
🔸ضمان عامل در صورت برگشت از قصد خیانت
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/316
#استاد_حسینیفقیه
🔹نفقه زوجه صغیره
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/317
#استاد_ربانی_بیرجندی
🔸 پذیرش سه مورد از توثیقات عام در منهج آیت الله خوئی ره؛
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/318
#استاد_زمانی_فرد
🔹جریان اخبار علاجیه در غیر روايات
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/319
🔻لینک عضویت در کانال مباحث اجتهادی
🔸https://eitaa.com/mabahesijtihadi
#اخلاق
#استاد_سیدعبدالهادی_مرتضوی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠 استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان
🔻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه شعبانیه اینگونه می فرمایند:
«أیُها الناس، إنّه قد أقبلَ الیکم شهرُ اللهِ بالبَرکة وَ الرّحمة وَ المَغفرة، شهرٌ هوَ عندَ اللهِ أفضلُ الشّهورِ،و أیّامُهُ أفضلُ الأیّامِ،و لیالیهِ أفضلُ اللّیالی،و ساعاتُهُ أفضلُ السّاعات،هوَ شهرٌ دُعِیتُم فیهِ الی ضِیافَةِ الله»
این را فراموش نکنیم که ماه مبارک رمضان، ماهی است که انسان باید از آن بهره برداری کند، یازده ماه رها بودیم، در ماه مبارک رمضان باید از آن بهره برداری کرد.
خطبه شعبانیه خیلی پر معنی و پر برکت است و این خطبه را هر جا منبر می روید توضیح دهید، اثر می کند. اولا باید از خودمان غافل نشویم و باید با قرآن انس داشته باشیم، ماه مغفرت و غفران است و هر کار در ماه های دیگر می کنیم، در این ماه باید بیشتر توجه داشته باشیم.
در روایات مختلف اینگونه دارد که در موقع افطار و سحر ملائکه صدا می زنند که چه کسی است که توبه کند و خداوند او را ببخشد. پس اینگونه نباشد که فرصت بندگی در ماه مبارک رمضان از دستمان برود.
📝تولید خبر
حجت الاسلام قاسمی
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚 درس خارج فقه۱۴۰۲.۱۲.۱۶
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#استاد_خیاط
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
🔰مبانی تفسیری
✳️ "مبانی" لغةً به معنای پایه، اساس، مبدأ؛ و در اصطلاح عبارت است از باورهای بنیادین و مبادی تصدیقی که مسائل هر دانشی، مبتنی بر آن مبانی، استوار میشود.
لذا "مبانی تفسیری"، قوانین و پیشفرضهای مسلم و اصول موضوعه و باورهای بنیادینی است که تفسیر قرآن بر آنها استوار میگردد. لذا هر مفسری قبل از ورود به بحث تفسیر، باید مبانی خود را مشخص کند.
🔻 مهمترین مبانی تفسیری عبارتند از:
1⃣ وحیانی بودن الفاظ قرآن کریم؛
2⃣ مصونیت قرآن کریم از تحریف؛
3⃣جاودانگی دعوت قرآن کریم؛
4⃣جامعیت قرآن کریم؛
5⃣ امکان و جواز فهم قرآن کریم؛
6⃣حجیت ظواهر الفاظ قرآن کریم؛
7⃣ روا بودن اجتهاد در تفسیر آیات قرآن کریم؛
9⃣ مبحث نسخ آیات؛
🔟 برخورداری قرآن از سطوح و لایههای متعدد فهم وتوقیفی بودن چینش آیات؛ استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد؛
📝تولید خبر:
حجت الاسلام محقق
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚درس تفسیر ۱۴۰۲.۰۸.۱۰
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#رمضان
#استاد_حسینی_فقیه
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠 فرصت تبلیغ در ماه مبارک رمضان
🔻ماه مبارک رمضان،ماه عید و سرور برای مومنان و اولیای الهی و زمینه ساز جلب رحمتهای واسعه پروردگار است.
این ماه بدین جهت به رمضان نامگذاری شده که انسان تشنگی و گرسنگی را تحمل مینماید و این تشنگی در او ایجاد حرارت میکند و به یاد تشنگی جهنم میافتد و دیگر اینکه رمضان به معنای سوزانده شدن گناهان انسان و پاک شدن او از گناهان مرتکب شده در طول حیات خویش است.
در روایات نقل شده که هر شب ماه مبارک رمضان،هزاران نفر از آتش جهنم آزاد میشوند و شب آخر به اندازه کل کسانی
که آتش بر آنها حتمی شده از آتش جهنم رهائی مییابند.
ایشان،خطاب به طلاب با بیان اینکه همه مامسئول و مفتخر به رشته و مسیر طلبگی وملبس به لباس سربازی امام زمان هستیم عنوان کرد:
همه ما در زی طلبگی و سربازی امام عصر(عج) میباشیم و میبایست سعی کنیم در ماه مبارک که قلوب مردم آماده است رسالت تبلیغی انجام دهیم.
ایشان افزودند: عالمان، مرزبان اند و در کمین گاههایی که شیطان حضور دارد، اگر مجاهدتهای علما نباشد، شیعیان را به وادی انحراف میکشند، بنابراین علما و طلاب میبایست در همین راستا، به وظیفه دینی و تبلیغی خود عمل کنند.
وی ضمن تبیین فضیلت و شأن تبلیغ در ایام ماه مبارک رمضان، نخستین سازندگی آن را برای خود طلاب دانست و از مبلغان این حوزه خواست تا تبلیغ در روستاها و شهرها را با جدیت انجام دهند که برکات فراوان دارد.
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚https://news.hozehkh.com/2024/03/11/17384/
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#آیت_الله_علم_الهدی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠 حکم حاکم باید بر اساس ما أنزل الله باشد
🔻 از جمله مطالبی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در آیه ۴۹ سوره مائده به آن فرمان داده شده است ضرورت حکم براساس ماأنزل الله و عدم پیروی از هوای نفسانی مردم است:
«وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ»
اگرچه شأن نزول این آیات در خصوص یهودیانی است که از پیامبردرخواست کردند بر خلاف ما انزل الله و بر اساس میل و خواسته آنها و به نفعشان حکم دهد،اما به اقتضای قاعده مورد مخصص نیست، حکومت بر اساس قانون الهی مختص به حکم کردن پیامبر در میان یهودیان نیست؛ چنانکه تبعیت نکردن آن حضرت از خواسته های مردم به پیروی نکردن از هواهای نفسانی یهودیان اختصاص ندارد. از جمله نکات اجتماعی که از این آیه استظهار می شود ضرورت مقابله با سلطه فکری دشمن و نفوذ اندیشه ای جریان های دگراندیش در جامعه دینی است.نکته دیگر که از ادامه آیه:
«فَإِنْ تَوَلَّوا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ» قابل برداشت است عاقبت تلخ مخالفت با احکام الهی و زنگ خطری برای کسانی است که به انگیزه های مختلف سعی در تعطیل کردن ما انزل الله در جامعه دارند. اگرچه این مورد هم در خصوص یهودیان بیان شده است اما این یک حقیقت عام و فراگیر در خصوص تمام احزاب و نحله های مختلف فکری در جامعه دینی است که عاقبت مخالفت با احکام دینی ابتلا به مجازات الهی می باشد.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام سید مهدی مرویان حسینی
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#آیت_الله_مروارید
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠صفات مومنین
«إنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ«۲»
«الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ«۳»
«مؤمنان،تنها کسانى هستند که هر گاه نام خدا برده شود،دل هاشان ترسان مى گرددو هنگامى که آیات او بر آنها خوانده مى شود، ایمانشان فزون تر مى گردد; و تنها بر پروردگارشان توکّل دارند.»
🔻آیت الله مروارید ذیل آیات دوم و سوم سوره مبارکه انفال بیان کردند که خداوند متعال ۵ صفت را برای مومنین کامل بیان فرموده که سه صفت مربوط به قلب است و دو صفت مربوط به جوارح اما صفت های قلب عبارتند از: «وجل» قلب عند ذکر الله،زیاد شدن ایمان هنگام تلاوت آیات و توکل و دو صفت جوارحی:اقامه نماز، انفاق.
«وجل» یک نوع دلواپسی و نگرانی همراه با رجاء را گویند ولکن «خوف» ترس صرف است.نسبت بین وجل و خوف عام و خاص مطلق است،وجه جمع صفت وجل با نفس مطمئنه بدین صورت است که مومنین اعتقاد راسخ و ایمان محکم به خدا در مصیبت های مختلف دارند و یاد خدا دلهایشان آرام میگیرد ولکن باز هم در قلب خود ترس همراه با رجاء دارند که آیا عملشان مقبول حق تعالی است یا خیر؟ و این منافاتی با نفس مطمئنه ندارند و ممکن است انابه ها و دعاها و توبه های معصومین علیهمالسلام حمل بر این شود
آنقدر معرفت بالاست که ترک مستحب بلکه ترک اولی را برای خود گناه میدانند.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام محمد علی سعدی
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#استاد_سیدمهدی_نقیبی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠 بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ
🔻استاد محترم ذیل آیه نهم سوره مبارکه تکویر بیان کردند،که عواملی سبب شد، بعضی قبایل عرب رو به فرزند کشی و زنده به گور کردن دخترانشان بیاورند لذا مفسرین احتمالاتی در کتب تفسیری ذکر نمودند:
1⃣ به جهت (خشیة إملاق )یا همان ترس از هزینه های زندگی بوده و پسران چون کمک خرج خانواده بودند از قتل آنها صرف نظر می کردند.
2⃣جنگ و نزاع در قبایل وحشی و بادیه نشین عرب بسیار اتفاق می افتد و دختران قدرت دفاعی نداشتند، آنها را به نوعی مزاحم و بی فایده دانسته و زنده به گور میکردند.جهت محافظت از پسران نیز همین بوده،چون توان دفاعی بیشتری نسبت به دختران داشتند.
3⃣احتمال دیگری که با مورد دومی که گفته شد ارتباط دارد این است ،چون در جنگ اسارت زنان و دختران مرسوم است،پدران به جهت غیرتی که داشتند، دختران خود را زنده به گور میکردند که دست دشمن به آنها نرسد.
مطلب بعدی ظاهراً زنده به گور کردن دختران در عرب عمومی نبوده و فقط قبیله «کنده» این جنایت را مرتکب شدند.
اما به قدری همین مقدار نیز قبیح هست،که خداوند در قرآن این واقعه را بیان فرموده است.
البته امروز هم با جاهلیت مدرن روبه رو هستیم جایی که رژیم غاصب صهیونیستی شب و روز کودکان بی گناه غزه را بدون هیچ گناهی زیر آوار حاصل از بمباران،زنده به گور میکند.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام محمد چهکندی
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚درس تفسیر،۱۴۰۲/۸/۳
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#آیت_الله_مروارید
🔸صفات مومنین
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/327
#آیت_الله_علم_الهدی
🔹حکم حاکم باید براساس ماأنزل الله باشد
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/326
#استاد_نقیبی
🔹بای ذنب قتلت
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/328
#استاد_خیاط
🔸مهمترین مبانی تفسیری
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/324
#استاد_حسینیفقیه
🔹فرصت تبلیغ در ماه مبارک رمضان
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/325
#استاد_سیدعبدالهادی_مرتضوی
🔸رمضان فرصت بندگی
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/323
🔻لینک عضویت در کانال مباحث اجتهادی
🔸https://eitaa.com/mabahesijtihadi
#تفسير
#استاد_زمانی_فرد
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
🔆ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم يرزقون🔆
📚نكات تفسيرى آیه:
1⃣ آیه پاسخ دوم به سخن منافقين است كه ميگفتند اگر از ما تبعيت ميكردند كشته نميشدند اما خداوند ميفرمايد اينها كشته نيستند بلكه شهادت حيات بالاترى است.
2⃣ آیه به جهت تصحیح نگرش درباره شهیدان راه حق است
آ. نگرش اول: مانند بقیه اموات اند و از این دنیا رفته اند.
ب. نگرش دوم: شهدا فاقد اثر نیستند مانند سایر اموات بلکه آثار آنها قویتر شده است (گویم که نمرد زنده تر شد) زیرا در حیات ابدی الهی واقع شده اند.
3⃣ بر اساس حیات برزخی همه زنده اند پس شهدا چه امتیازی دارند؟
جواب:
یک حیات عامه برزخیه داریم و یک حیات خاص شهدا که پیوسته میهمان حضرت حق هستند.
🗞نکته روایی
در ذیل روایت امام صادق علیه السلام میفرمایند شهیدان در واقع شیعیان ما هستند و سوال میشود که چگونه شیعه ولو شهید نشود این آیه شامل او میشود؟
شیعه در روایات دو معنا دارد:
آ. تمام کسانی که حضرت علی علیه السلام را جانشین بلافصل میدانند. (شیعه بالمعنی الاعم)
ب. کسانی که علاوه بر عقیده در مقام اخلاق و عمل نیز تاسی تام دارد. (شیعه بالمعنی الاخص)
✅ شیعیان بالمعنی الاخص در جهاد اکبرند و نفس اماره خود را کشته اند بعبارت دیگر ظاهر ایه همان شهید به جهاد اصغر است و باطن آیه شیعیان مخلص را میگوید که در جهاد اکبر به نفس مطمئنه رسيده اند.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام سيدمسعود اميرى مقدم
💠 بیشتر بدانیم👇
📚درس تفسیر جلسات 86، 87 و 88
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#اخلاق
#استاد_ربانی_بیرجندی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠تبلیغ دین با عمل به دین
🔻استاد ربانی بیرجندی با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و تاکید بر لزوم حضور فضلای محترم در میان عموم مؤمنان و تبلیغ دین، به یک نکته اخلاقی و دو حديث اشاره فرمودند.
ایشان تاکید نمودند، ما طلاب در برخورد با مردم، به ویژه به عنوان روحانی و مبلغ دین باید دو نکته:
۱) رعایت آداب و اخلاق و عمل دقیق به دستورات شریعت.
۲) تواضع و فروتنی در برابر مردم و دوری از تکبر.
را جدا رعایت کنیم، چرا که رعایت این دو نکته به استناد آیات و روایات، خود بالاترین نوع تبلیغ و جذب مردم به دین است، چرا که مردم شیفته اخلاق و تواضع هستند.
و در همین راستا خاطرهایی از یک دوست نقل نمودند که مراجعات زیادی به نجف داشته و ملاقاتهای متعددی با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سیستانی نموده، استاد محترم بیان نمودند: آن دوست همیشه میگفت در هر ملاقات با آیت الله العظمی سیستانی، این مرجع عالیقدر به این دو حديث تاکید میفرمودند:
۱) قال النبيّ صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم : من تواضع للّٰه رفعه اللّٰه و من تكبر وضعه اللّٰه.
(تفسير الصافي، ج۲، ص۱۸۳، اعراف آیه ۱۳)
۲) قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ اَلْوَرَعَ وَ اَلاِجْتِهَادَ وَ اَلصَّلاَةَ وَ اَلْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ.
(الکافي، ج۲، ص۷۸، ح۱۴)
📝تولید خبر:
حجت الاسلام سید مجتبی صدیقیان
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#استاد_ملکی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠شرط استجابت
وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَنْ قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿۱۴۷﴾
فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَةِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۴۸﴾
🔻یکی از آیاتی که در درس تفسیر استاد ملکی با موضوع معاد در قرآن، به بهانه وجود کلمه الآخرة مورد بررسی قرار گرفت آیه 148 سوره آل عمران است.
نکاتی ذیل آیه شریفه بیان شد از جمله اینکه هرگاه دعا با پیش زمینه معرفت همراه باشد یعنی تطابق با شریعت و عقل داشته باشد استجابتش قطعی است.
ایشان با استفاده از آیه ماقبل این آیه شریفه یعنی آیه 147 سوره مبارکه آل عمران مراد از این همراهیِ معرفت با دعا را در چهار محور بیان فرمودند.
اولا معرفت به تقصیر همیشگی عبد در پیشگاه حضرت حق تبارک و تعالی
ثانیا عدالت در رفتار که در توضیح بیان شد که انسان اهل معرفت از حیث رفتاری و افکاری همیشه یک سیر عادلانه دارد و دچار اسراف و تبذیر نمی شود
ثالثا ثبات قدم که رمز به نتیجه رسیدن انسان است
رابعا هم رفع موانع که کفر یکی از اصلی ترین موانع در مسیر استجابت دعاست
اگر این چهار شرط مراعات شود در نتیجه دو پاداش را به دنبال دارد فاتاهم الله ثواب الدنیا و حسن ثواب الآخرة.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام شریفی
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#استاد_انصاریان
🔻در قرآن کریم فعل«یَسْتَوِی»معمولا به همراه قد و هل و بصورت نفی و یا سؤالی آمده است:
🔸لاَّ یَسْتَوِی الْخَبِیثُ وَالطَّیِّبُ
🔸هَلْ یَسْتَوِی الأَعْمَی وَالْبَصِیرُ
🔸هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ
🔸هَلْ یَسْتَوِی الأَعْمَی و البصیر أَمْ هَلْ تستوی الظُّلُمَاتُ وَالنُّور
آیاتی که این فعل در آنها بکار برده شده در واقع به حدود بالایی و پایینی برخی پدیده ها اشاره میکند که درک آن برای همه آسان است در نتیجه میتوان از این موارد به عنوان اصول و بدیهیات برای اثبات سایر امور استفاده کرد در اکثر آیات مفهوم آیه دوران امر بین راجح و مرجوح هست و گاهی هم دوران بین ارجح و راجح .
🔸قُل لاَّ أَقُولُ لَکُمْ عِندِی خَزَآئِنُ اللّهِ وَلا أَعْلَمُ الْغَیْبَ وَلا أَقُولُ لَکُمْ إِنِّی مَلَکٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا یُوحَی إِلَیَّ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الأَعْمَی وَالْبَصِیرُ أَفَلاَ تَتَفَکَّرُونَ
بگو به شما نمىگویم گنجینه هاى خدا نزد من است و غیب نیز نمى دانم و به شما نمى گویم که من فرشته ام جز آنچه را که به سوى من وحى مىشود پیروى نمىکنم بگو آیا نابینا و بینا یکسان است آیا تفکر نمى کنید.
طرح سوال حکایت از این دارد که جواب این مقایسه امر فطری و ارتکازی است و مطلبی است که همه می فهمند واستفهام حقیقی نیست و به قصد امر و تشویق آمده است نه خبر،ودعوت به چیزی است که بین مردم فرق آن دو مسلم است، و ما براساس فطرت باید به سمت خوبی ها و جنت حرکت کنیم.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام سید جمال شوقی
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
💐 عید نوروز بر ملت عزیز ایران مبارک
✏️ رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳: تبریک عرض میکنم به همهی ملّت عزیز ایران عید نوروز و سال جدید را که امسال با ماه مبارک رمضان و بهار دلها و بهار معنویّت همراه شده است. ۱۴۰۳/۱/۱
🌷 #جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
🔍 متن کامل پیام👇
khl.ink/f/55687
#تفسیر
#استاد_عادلی_نیا
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠 نشانه های قدرت پروردگار
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ إِذَا أَنْتُمْ بَشَرٌ تَنْتَشِرُونَ «۲۰»
و یکی از نشانههای (قدرت) او این است که (پدر) شما آدمیان را از خاک خلق کرد سپس (به توالد) بشری (منشعب و نژادهایی مختلف) شدید که (در همه روی زمین) منتشر گشتید.
🔻در قرآن کریم یازده آیه با جمله «و من آیاته» شروع شده،که هفت آیه آن در سوره مبارکه روم و دو آیه در سوره فصلت ( آیه۳۷و۳۹) و دو آیه در سوره شوری( آیه ۲۹و۳۲) آمده است.
هفت آیه از این آیات تقسیم بندی زیبائی از نظر آیات آفاقی و أنفسی دارد به طوری که سه آیه درباره نشانه های خدا در وجود خود انسان و سه آیه درباره نشانه های عظمت پروردگار در بیرون وجود انسان و یک آیه هم آیات انفسی وهم از آیات آفاقی سخن می گوید که مجموع این یازده آیه حقا یک دوره کامل توحید است.
📝 بیشتر بخوانیم👇
📚درس تفسیر ۱۴۰۲/۲/۲
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#استاد_سیدعبدالهادی_مرتضوی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠 اهمیت تبلیغ و محتوای آن
🔻تبلیغ دین خیلی مهم است،هر مقدار که می توانید و از شما بر می آید،باید منبر بروید یا جلسه ای داشته باشید،حتما این کار انجام بدهید.
در جلسات خود معارف اهل البیت را بیان کنید و مردم را به اهل بیت متصل کنید اگر مردم با معارف اهل البیت آشنا شوند،هم به منبر شما دل می دهند و هم در جلسات شرکت می کنند، اگر قرآن را برای مردم تفسیر کنید، مردم خودشان در جلسات شرکت می کنند، این حرفهایی که در روزنامه ها نوشته می شود، می آید و می رود، مقیّد باشید حرف درست و راست بزنید که این هم در مکتب اهل البیت است.
در راستای فرمایشات ائمه حتما دقت کنید معارف بگوئید، حکایت و داستان های روایی و قرآنی بگوئید، مردم را آگاه کنید، احکام و اخلاق بگوئید.جامعه امروز محتاج اخلاق است و از اخلاق تهی شده است.
لذا سعی کنید مجالسی که برگزار می کنید، از قرآن و معارف اهل البیت خالی نباشد.
📝تولید خبر
حجت الاسلام قاسمی
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#استاد_قربانی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠آیا حجاب در میان سایر اقوام و ملل و ادیان وجود داشته است ؟ یا با ظهور اسلام حجاب پیدا شد؟
🔻حجاب امری فطری است که در سایر ادیان وجود داشت و در اسلام این مسئله تایید و امضاء شد.
قرآن کریم در داستان حضرت آدم و حوا (علیهما السلام) بیان می دارد که آن ها فریفته شیطان شدند و از درخت ممنوعه خوردند. هنگامی که از آن درخت ممنوعه خوردند،زشتی های پنهان اندامشان بر آن ها آشکار شد آنها به سرعت شروع به قرار دادن برگ های بهشتی بر خود کردند تا آن را بپوشانند.
وَ طَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ از این واقعه به روشنی می توان دریافت که آدم و حوا هنگام برهنه شدن، مضطرب و پریشان شدند؛ زیرا برای رهایی از این حالت،به برگ های درختان پناه آورند.
این در حالی است که :
- آن ها همسر یکدیگر بودند و جایز بود در مقابل هم برهنه شوند.
- هیچ کس در آن جا نظاره گر آن ها نبود تا شرمندگی شان به خاطر او باشد.
- چون اولین انسان بودند، پوشش برای آن ها جنبه اکتسابی هم نداشت.
بنابر این تنها دلیل اضطراب ایشان از برهنگی، فطری بودن حیا و به دنبال آن فطری بودن پوشش در آن ها بود و چون برهنگی خلاف فطرت است، اضطراب به همراه دارد.
حضرت یونس زمانی که از ظلمات ثلاث برگشتند ، زیر برگان درختان خودشان را پوشاندند .
از لحاظ تاریخی انسان های اولیه و نخستین ، خودشان را با پوست حیوانات و برگ های درختان می پوشاندند پس در نتیجه حجاب یک امری فطری و غیر قابل انکار است .
📝 تولید خبر👇
حجت الاسلام خیاطی
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#آیت_الله_علم_الهدی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠 بهترین قانون و قانون گذار از منظر قرآن
🔻از جمله مطالب اجتماعی متخذ از آیه 50 سوره مائده: « أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ» ضرورت پیروی از قانون است که به عنوان یک اصل قطعی و پذیرفته شده در تمام مکاتب اجتماعی بشر وجود دارد. زیرا اصلاً مدنیت، همزیستی و رفع تعارضات میان آحاد یک جامعه جز با وجود قانون و پیروی از آن محقق نمیشود. ولکن،نکته مهمی که بسیاری از اختلافات سیاسی و اجتماعی ریشه در آن دارد آن است که بهترین قانون در اداره زندگی بشر کدام است؟
ذات مقدس پروردگار در این آیه،حکم الهی را بهترین قانون معرفی فرموده و در مقابل تمام قوانین دیگر را قانون جاهلی عنوان کرده است.
علت برتری حکم و قانون الهی در موارد زیر نهفته است:
- قانون گذار از تمام اسرار هستی و انسان چه در حال و چه در آینده آگاه است.
- قانون گذار در وضع قانون هیچ منفعت شخصی یا حزبی نداشته و منتفع از قانون نیست.
- قانون گذار مصون ازهرگونه لغزش، خطا و اشتباه است.
- قانون گذار دارای قدرتی است که فراتر از او قدرتی نیست تا بتواند در قانونگذاری به وی خط دهد یا او را تحت تأثیر ملاحظات گوناگون قرار دهد.
- قانون گذار خیرخواه همگان است و به عنوان تأمین خیر انسان ها به قانونگذاری اقدام کرده است.
واضح است که در هیچ حکومتی، عنصر قانون گذار با خصوصیت های فوق یافت نمی شود و فقط ذات اقدس الله این صفات و ویژگی ها را داراست.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام مرویان حسینی
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#استاد_زمانی_فرد
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
🔆فرحین بما اتاهم الله من فضله و یستبشرون بالذين لم يلحقوا بهم من خلفهم الا خوف علیهم و لا هم یحزنون 🔆
نکات تفسیری
1⃣ فرح و سرمستی در قرآن کریم دو تعبیر دارد که یا نهی شده (لاتفرح) و یا اینکه تعریف شده، فرحی که نهی شده آنجاست که موجب غفلت از خدا و آخرت شود اما فرح ممدوح آن است که بواسطه عنایات الهیه و امور اخروی باشد.
2⃣ فضل یعنی زیادی؛ پاداش دو گونه است یکی اجر که مطابق عمل است و دیگری فضل که بیش از استحقاق است فلذا در آیه دیگری فرموده "لیوفیهم اجورهم و یزیدهم من فضله"، لذا شهدا از فضل خداوند سرمستند.
3⃣ فردی که از دنیا میرود یا رابطه اش با اهل دنیا خیلی ضعیف و قطع میشود یا اینکه بواسطه حیات برتری که یافته قوی تر میشود لذا بشارت دادن شهدا اشاره به همین ارتباط دارد که اگر گوش شنوا و قابلیتی باشد سخن ایشان شنیده میشود.
4⃣ مفاد بشارت شهدا آن است که در حیات اخروی خوف و حزنی وجود ندارد یعنی چیزهایی که سبب تلخی زندگی و عدم آرامش میشود. منشأ عدم حزن و خوف آن است که جهان آخرت جهان حقیقت است و انسان به مقام اطمینان میرسد که بدنبالش رضا می آید و وقتی انسان در آخرت متوجه شد تمام امور بید الله است دیگر نگرانی ندارد اما این حقیقت در دنیا از عموم پنهان است.
✅ فقط انسانی در این دنیا آرامش دارد که در مسیر تقوی و سیر و سلوک گام برداشته و به عرفان الهی رسیده و این حقیقت برایش آشکار شده باشد.
📝تولید خبر
حجت الاسلام سيدمسعود اميرى مقدم
💠 بیشتر بدانیم👇
📚درس تفسیر جلسات 88 و 89
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#استاد_سیدمهدی_نقیبی
💠«وإذا النفوس زوجت »
🔻استاد ذیل آیه 7سوره تکویر فرمودند: در دنیا خلطی هست میان افراد مومن و کافر، پدری که کافر است اما فرزند او مومن، و باهم زندگی میکنند و این زندگی سبب اذیت شدن مؤمنین است.
یکی از وجوه محتمل در آیه این است،در آخرت مومنان درکنار هم زندگی میکنند و ایمان سبب آرامش و راحتی آنهاست.
احتمال دومی که در برخی روایات آمده است اینکه مردان مؤمن با حور العین،که درخدمت ایشان هستند،هم صحبت هستند و زنان مومنه نیز با حوریانی که به آنها غلمان میگویند،جمع میشوند.
واگر زن و مردی از یکدیگر راضی بودند در آخرت نیز با یکدیگر هستند و خدای متعال جذابیت آنها را برای هم چند برابر میکند .
در روایت أبی الجارود نیز به این مسأله اشاره شده است:
وَ فِی رِوَایَهًِْ أَبِیالْجَارُودِ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ قَالَ أَمَّا أَهْلُ الْجَنَّهًِْ فَزُوِّجُوا الْخَیْرَاتِ الْحِسَانَ وَ أَمَّا أَهْلُ النَّارِ فَمَعَ کُلِّ إِنْسَانٍ مِنْهُمْ شَیْطَانٌ یَعْنِی قُرِنَتْ نُفُوسُ الْکَافِرِینَ وَ الْمُنَافِقِینَ بِالشَّیَاطِینِ فَهُمْ قُرَنَاؤُهُمْ.
در روایت ابوالجارود آمده است: امام باقر میفرماید: منظور از: وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ، بهشتیان با دوشیزگان نرمخو و زیبارو ازدواج میکنند و هرکدام از دوزخیان، شیطانی همراه وی خواهد بود. جانهای کافران و منافقان با شیاطین پیوند میخورد و این شیاطین، همنشین آنها هستند.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام محمد چهکندی
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
انسانیت و وجدان بشری در غزه قربانی شده است
🔸 تولیت آستان قدس رضوی در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان:
🔺 وقایع غزه امتحان بزرگ انسانیت است؛ در غزه تنها انسان ها جان نمیبازند، انسانیت و وجدان بشری قربانی شده است.
🔺مرگ سکوت بر تمام قدرتهای عالم و سازمانهای بین المللی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، حاکم شده؛ در شبهای قدر برای مسلمانان مظلوم و بی دفاع غزه دعا کنیم.
🔺خداوند بندگان و مخلوقات خود را بر اساس محبت خلق کرده، محبت الهی اساس هستی است.
🔺مهمترین اثر محبت حقیقی نسبت به پروردگار، اطاعت از فرامین خدا و دوری از حرامهای الهی است.
🔺خداوند باب توبه را برای تمامی گناهکاران باز گذاشته و همواره بندگان را به توبه و بازگشت دعوت کرده و از آنها خواسته هیچگاه از رحمت او ناامید نباشند.
🔺استغفار یک دعا و درخواست آمرزش گناهان است؛ اگر انسان در شب قدر به همین یک دعا موفق شود، دیگر دعاها نیز مستجاب خواهد شد.
🕌 حرم مطهر امام رضا(ع)
💠 مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان ویژه ناشنوایان
🕰️ شامگاه جمعه 11 فروردین ماه 1403
👇متن کامل خبر:
B2n.ir/f97064
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#آیت_الله_علم_الهدی
#شب_قدر
💠 «لَیلَةُ ٱلقدرِ خَیر مِّن أَلفِ شَهرٖ»
🔻خداوند میفرماید«شب قدر از هزار ماه بهتر است» اما باید دانست بهتر بودن شب قدر در چیست؛هزار ماه 83 سال عمر است، پیامبر فرمودند بیشتر عمر افراد امت من بین 60 و 70 سال است، اگر سن از 70 سال عبور کرد و در سن 82 و 83 سالگی قرار گرفت، به اوج خود رسیده که بهتر بودن این شب از هزار ماه یعنی کاری که شما در پهنه عمر 83 ساله نمیتوانید انجام دهید، در یک شب قدر می توانید انجام دهید.
ایشان در بیان اهمیت و جایگاه شبهای قدر برای شیعیان، به روایتی از زراره ابن اعیون اشاره کرد و گفت: زراره خدمت امام صادق علیهالسلام رسید و گفت «شب قدر چه شبی است»، امام صادق فرمودند «شب قدر در دهه پایانی ماه رمضان واقع است و شب قدر در یکی از سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان قرار دارد».
زراره سؤال کرد «شب قدر که یک شب است، چطور هر سه شب، شب قدر قرار گرفته»، امام فرمودند شب نوزدهم شب تقدیر است یعنی آمدی در خانه خدا و در شب اول با خدا رابطه برقرار کردی، این آشنایی در همه زندگی برایت فراهم نبود اما در شب نوزدهم تصمیم گرفتی عرصه زندگی خودت را با بندگی و عبودیت خدا تنظیم کنی.
در شب بیست و یکم این تصمیم بالا و پایین میشود، محکم و قطعی میشود که نکند امشب تزلزل داری و در مسیر زندگانیات تردید داری، در شب بیست و یکم تصمیم محکم میشود اما در شب بیست و سوم تصمیمی که محکم شده، امضا شده و قطعی میشود.
📝 بیشتر بخوانیم👇
http://Alamolhoda.com
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#استاد_درایتی
💠مالکیت فکری
به نظر میرسد آیات ۳۸ تا ۴۰ سوره نجم:
﴿أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ★وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ★وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَىٰ﴾جملهی خبریه در مقام إنشاء و در مقام تدوین و تبیین سه اصل کلّی حقوقی و زیربنایی است که اختصاص به شریعت خاصّی هم ندارد و از ثوابت شرایع است. آن سه اصل عبارت است از اینکه:
1⃣ هیچ انسانی مسئول رفتار و اعمال دیگری نخواهد بود، همچنان که نمیتواند از مسئولیت اعمال خود نیز شانه خالی کند.
2⃣ انسان بماهو انسان و فارق از رنگ و نژاد و اعتقاداتش، مالک تمام سعی و تلاش خویش است (مدلول ایجابی) و غیر از فعالّیت و کوشش خود را مالک نخواهد بود (مدلول سلبی).
3⃣ نتیجه و برآیند تلاش انسان قطعا نباید هدر باشد بلکه تأثیر آن باید دیده شود.
بنابراین براساس این آیات عمل هر انسانی محترم است و ذات انسان مالک اعمال و ایدهی خود بوده (مالکیت اعمال و افکار) و باید از اعمال خویش منتفع گردد. شایان ذکر است باتوجه به آیهی بعد که با ثمّ و تراخی آمده است، این آیات اختصاص به قیامت و تجسّم اعمال نداشته، بلکه مربوط به نظام حاکم در دنیاست یا نهایتا اطلاق دارد. مضافا به اینکه حتی اگر این آیات ناظر بر آخرت هم باشد، استدلال به آن مخدوش نمیباشد، چرا که نظام آخرت براساس عدل حکمفرما است و از آنجا که این دنیا ماکتی از دیار باقی و تمثیلی از مکوّنات تکوینی آن عالم است، بدون شک منطق عدل در این دنیا نیز حاکم خواهد بود.
💠بیشتر بخوانیم:
📚درس تفسیر
📝 تولید خبر:
حجت الاسلام رأفت نیا
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#استاد_عادلی_نیا
💠 عدل امام علی علیه السلام
🔻واژه «غفلت»در آیات و روایات متعددی
آمده است یکی از موارد کاربرد آن بحث غفلت از دشمن است.غفلت از دشمن،هم جنبه بیرونی دارد و هم جنبه درونی،دشمن درونی انسان هواهای نفسانی او است.
قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
أَعْدَى عَدُوِّكَ نَفْسُكَ اَلَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ .
نجاشی از شاعران امیرالمؤمنین؛کسیکه در جنگ صفین بهترین شعرها را در تحریض و تشویق مردم در مقابل معاویه سروده و از علاقهمندان حضرت و در حزب ایشان است واز لحاظ اخلاص،ولایتپذیری سابقه خوبی دارد،در روز ماه رمضان مشروب خورد. وقتی حضرت مطلع شدند،او فکر میکرد درباره او مسامحه شود ولکن حضرت علاوه برحد شارب الخمر ۲۰ ضربه هم بسبب احترام ماه رمضان به او زدند،آبرویش بر باد رفت،تحمل نکرد،لذا همراه با عدهای از اقوام «کوفه» را به سوی «شام» ترک کردند و به دربار معاویه وارد شدند، معاویه از آنان خواست نسبت به علی علیه السلام بدگویی کنند، ولی نهدی از بین آنان برخاست و گفت: ای معاویه! ما از کنار امام عادل و حق فرار کردهایم، دور او افراد متقی و اصحاب رسول خدا بودند، آنان از ناکثین و قاسطین نبودند،فرار ما، تقصیر علی نیست، بلکه گناه ما سبب فرار ما شده است!! (روایت شده علی از شنیدن این قضیه خوشحال شد و فرمود اگر نهدی امروز کشته شود شهید است)
اگر شنودگان غافل نبودند می فهمیدند که نهدی معترف عدل علی علیه السلام است ولکن از عظمت علی و جایگاهش غافل شدند و قرآن ظاهری به سرگرفتند و از قرآن ناطق روی برگرداندند.
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#استاد_خیاط
🔰قرآن در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام
🔻حضرت علی علیه السلام در فرمایشات متعددی به ویژگیهای قرآن کریم اشاره فرمودند:
«إِن اَلْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيق لاَ تَفْنَى عَجَائِبُه وَ لاَ تَنْقَضِي غَرَائِبُه وَ لاَ تُكْشَفُ اَلظُّلُمَات إِلاَّ بِه»؛
قرآن ظاهری زيبا و آراسته و باطنی عميق و ژرف دارد؛شگفتی هایش هرگز تمامی ندارد،اسرار نهفتهاش پايان نپذیرد و جهل و گمراهى جز در پرتو انوارش بر طرف نخواهد شد!
«وَ اعْلَمُوا أَنَّ هَذَا الْقُرْآن هُوَ النَّاصِحُ الَّذِي لَا يَغُشُّ وَ الْهَادِي الَّذِي لَا يُضِل وَ الْمُحَدِّثُ الَّذِي لَا يَكْذِبُ»؛
بدانيد اين قرآن، پند دهندهاى است که هرگز کسى را نمىفريبد و هدايتگرى است که هيچگاه گمراه نمىسازد و سخنگويى است که هرگز دروغ نمىگويد.
«فَإِنَّ فِيهِ شِفَاء مِنْ أَكْبَرِ الدَّاء وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَيُّ وَ الضَّلَال»؛
در قرآن شفاى سختترين بيمارىها يعنى کفر و نفاق و جهل و ضلالت است.
تاریکیها و عدم رشد در جوامع اسلامی،به سبب دوری از تعالیم قرآن است. برای رسیدن به سعادت فردی و اجتماعی، برگشت به قرآن کریم و عمل به آن الزامی است،قرآن دارای لایههای معنایی عمیق است و از طرفی نیازهای انسان نو به نو است و هر زمان و مکانی نیاز مخصوص به خود را دارد و فقط «قرآن» این برنامه سعادت بشری است که توان پاسخگویی به نیازهای بشر را دارد؛لذا تفسیر قرآن، امری ضروری است.
📚 درس تفسیر1402.08.03
📝تولید خبر:حجت الاسلام محقق
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#استاد_سیدعبدالهادی_مرتضوی
💠 نقش توکل در زندگی
🔻در روایتی لقمان حکیم به فرزندش اینگونه سفارش میکند:
«يَا بُنَيَّ إِنَّ الدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ هَلَكَ فِيهَا عَالَمٌ كَثِيرٌ فَاجْعَلْ سَفِينَتَكَ فِيهَا الْإِيمَانَ وَ اجْعَلْ شِرَاعَهَا التَّوَكُّلَ».(مجمع البیان٫ج۲٫ ص ۳۱۶)
لقمان به پسرش گفت: « . . . اى پسرم! دنيا درياى عميقى است كه بسيارى در آن غرق شده اند؛ پس بايد كشتىِ [نجات] تو در آن ،ايمان به خدا ، و بادبان كشتى ات توكّل،باشد»
توکل یعنی من هیچ قدرتی ندارم و هر چی هست از او است ،در قرآن، آیات زیادی وجود دارد که توصیه به توکّل شده است، نظیر:
«فَإِذٰا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّٰهِ إِنَّ اللّٰهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» «٫۱۵۹آل عمران»؛
هر گاه خواستی کاری کنی، بر خداوند توکّل کن که خداوند متوکّلین را دوست دارد.
یا مثل این آیه:
«حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظيم»؛«٫۱۵۹توبه»
ما به کسی توکّل کردیم و تکیه زدیم که صاحب عرش عظیم است و دنیا در مقابل افلاک و مخلوقات چیز کوچکی است.
در قرآن و روایات نسبت به توکّل، سفارشاچ زیادی شده است که امید است با داشتن توکل، به عمر خود برکت و از سایر مردم بی نیاز شویم.
📚 درس تفسیر اخلاقی، ۱۴۰۲/۱۲/۲
📝تولید خبر
حجت الاسلام قاسمی
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛