🔊 اطلاعیه 🔊
💥 پس از مشکلی که در پیام رسان #ایتا ایجاد شد، و بسیاری از فایلهای موجود در کانالها غیرقابل استفاده گردید، به درخواست مکرر کاربران صوتهای #حلقه_اولی در اختیار قرار گرفت.
✅ تذکر:
لازم به ذکر است که، استاد از سال 83 شمسی و همزمان با تدریس رسمی کتب #مکاسب #رسائل #کفایة_الاصول به توصیه استاد خویش، حضرت آیت الله #سید_کاظم_حائری (پس از دورهایی تدریس غیر رسمی) به تدریس رسمی کتاب گرانسنگ #حلقات (سه حلقه) در دورهای متعدد پرداخته اند.
⏮ دسترسی به صوت های حلقه اولی
@halgheh1
⏪ دسترسی به صوت های #حلقه_ثانیه
eitaa.ir/halghee2
⏪ دسترسی به صوت های #حلقه_ثالثه
sapp.ir/halgheh3
🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ گویی به پرسش ها و نیازهای طلبه پسا انقلاب؛
eitaa.ir/mabaheth
✅ توجه: برای دسترسی آسانتر و تجمیعی به عمده مباحث کانال، به سایت
mabaheth.ir
مراجعه شود.
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #سخنرانی
🔶 جبران کاستی های علمی
✅ موضوع: تقویت و تثبیت پایه های علمی طلاب؛ (جهت #جبران_کاستی_ها)
🔶 ادبیات ( #صرف، #نحو، #بلاغت و لغت)
🔶 #منطق؛
🔶 #فقه و #اصول؛
🔶 #رجال؛
🔶 و ...
آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
تقویت و تثبیت پایه های علمی طلاب.mp3
8.1M
هدایت شده از مدرسه مطالعات فقه نظام
❇️ آیت الله ملک زاده در درس خارج «روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام» مطرح کرد؛
🔻 مفهوم مرز از منظر فقه اسلامی
⬅️ در کتاب جواهر گفته شده است مرز، منطقهای مشترک میان دار الشرک و دار الاسلام است که انتهای دار الاسلام و انتهای دار الشرک میباشد.
⬅️ در کتاب جامع المقاصد مرز چنین تعریف شده است: «أو كل موضع يخاف منه» هر موضعی که در آن منطقه ترس از حمله دشمن وجود داشته باشد. این تعریف میتواند به ابعاد اقتصادی و فرهنگی نیز تعمیم داده شود؛ یعنی هر جایی که ترس از دشمن در آن وجود داشته باشد مرز تلقی میشود.
⬅️ شهید ثانی در کتاب مسالک تعریفی را بیان کرده است که جامع دو تعریف دیگر است. «الثغر هنا الموضع الذي يكون بأطراف بلاد الإسلام بحيث يخاف هجوم المشركين منه على بلاد الإسلام، وكل موضع يخاف منه يقال له ثغر لغة»: ثغر یا مرز موضعی در اطراف سرزمینهای اسلامی میباشد که ترس حمله مشرکین از آن جا به بلاد مسلمین وجود دارد.
⬅️ با توجه به تعریفی که از کتاب جواهر مطرح شد، در صورتی که یک کشور اسلامی با دیگر حکومتهای اسلامی احاطه شده است، به نحوی که هیچ خطر و خوفی از حمله مشرکین بر مسلمین وجود ندارد، نمیتوان گفت ثغر و مرز وجود دارد.
⬅️ در تعریف دوم تعبیر «یخاف منه» آمده است. این تعریف بر وضعیت کنونی حاکم بر کشورهای مسلمانِ اطراف ایران صدق میکند، زیرا در اطراف کشور ایران مشرکینی حضور دارند که در کشورهای اسلامی اطراف ایران نفوذ کردهاند. لذا با وجود اینکه این کشورها به ظاهر کشور اسلامی محسوب میشوند اما از این جهت که تحت نفوذ و سلطة مشرکین قرار دارند عنوان «یخاف منه» در خصوص این مناطق صدق میکند.
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#روابط_خارجی_در_نظام_سیاسی
#آیت_الله_ملک_زاده
🔎@fiqhenezam_com
✅ #روش_شناسى_اجتهاد در پايان نامه هاى #حوزوى و #دانشگاهى
⏮ در زمينه #روش_فقاهت و روش شناسى اجتهاد، چهار #پايان_نامه با #راهنمايى استاد محمدحسين ملک زاده و يک مورد هم با #مشاوره ايشان در حال به انجام رسيدن است.
🔶 برخی از اين پايان نامه ها، مقاطع و مراکز علمی آنها:
1⃣ سطح سه #حوزه_علميه_قم
2⃣ سطح سه #جامعةالزهرا (س)
3⃣ کارشناسى ارشد #دانشگاه_امام_صادق (ع)
4⃣ و 5⃣ دکترى دانشگاه امام صادق (ع)
⏮ اميد است که با جدى تر گرفتن اين موضوع به وسيله #اساتيد، #فضلا و #طلاب، و همينطور #مراکز_حوزوى، شاهد #تحقيقات، #مقالات، #کتب و پايان نامه هاى بيشترى در اين عرصه باشيم.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
🎙🎙🎙
✅ #برنامه_اجتهاد
⏪ #سخنرانی
🔶 جلسه #دو
⏮ #موضوع: تبیین و توضیح پیرامون کتاب «برنامه درسی کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد» برای خواندن دروس حوزوی، از آغاز تا ورود به درس خارج، و دستیابی به مرتبه نخست اجتهاد، حداکثر در مدت شش سال
⏪ به همراه #پرسش_و_پاسخ
▪️ سوالهای پرتکرار
👤 مؤلّف محترم، آیت الله ملک زاده
⏩ @barnameijtihad
🔶 👇👇👇 🔶
💢 شهیدصدر و نوآوری در روش اثبات عقاید/ معرفی و تشریح کتاب «اعتقاد ما»
📌 آیتالله محمدحسین ملکزاده در یادداشتی، تبیین کرد:
📚 بیتردید شهید آیتالله سید محمدباقر صدر یکی از بزرگترین اندیشمندان معاصر دنیای اسلام است که با نگارش کتابها و طرح اندیشههایی در زمینههای گوناگون علوم اسلامی مکتب علمی عظیمی را بنیان نهاد. از جمله این تألیفات، کتاب «اعتقاد ما» برگردان فارسی «موجز فی اصول الدین» است که از رشحات اندیشه و قلم علامه مجاهد است.
📚 مهمترین نوآوری شهید صدر در این کتاب بهرهگیری از روش علمی است که بر حس و تجربه تکیه دارد. وی در این باره مینویسد «روشی که در دلیل علمی برای اثبات آفریدگار از آن پیروی میکنیم، روش استقرایی بر اساس حساب احتمالات است؛ به همین خاطر از دلیل علمی برای اثبات خدا با عنوان دلیل استقرایی یاد میکنیم».
📚 شهید صدر در قسمت دلیل فلسفی بر اثبات وجود خدا نیز دست به نوآوری زده و در شیوه ارائه استدلال تا حدودی از شیوههای کلامی و فلسفی معمول فاصله گرفته است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15678
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #برنامه_اجتهاد
✅ #سخنرانی
⏪ راهنمای #تحصیل و #موفقیت در #درس_خارج
🔶 آیت الله ملک زاده
⏪ درس خارج مطلوب؛
🔶 توصیه های عمومی؛
🔶 تفاوت درس خارج #فقه با #اصول؛
▪️ درس #شلوغ یا #خلوت؛
▪️ روش #تقریر_نویسی و ...
⏩ @barnameijtihad
🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی/ لزوم تشکیل ستاد و شورای مراکز فعال در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی
🔰 آیتالله محمدحسین ملکزاده در گفتوگوی تفصیلی با مفتاح:
🔹 مدیریت دانش طبق تعریف ما میخواهد روند و مسیر دانش را در سطح جامعه و دنیا مدیریت کند. طرح این دیدگاه دور از ذهن نیست و به نظر منطقی میآید.
🔹 بزرگترین نقص و معضلِ عرصه تولید علم به ویژه علوم انسانی اسلامی، نبود نظام مدیریت دانش و نظامسازی علمی بوده است؛ امری که مع الاسف به صورت جدی مورد عنایت قرار نگرفته و به آن پرداخته نشده است.
🔹 در حال حاضر دغدغه اساسی این است که یک الگوی عملیاتی و روش کاربردی جهت نظریهپردازی و تولید علوم انسانی اسلامی داشته باشیم؛ الگو و روشی که هم کارآمدی داشته باشد و هم حجیت و اعتبار دینی.
🔹 بنابراین یکی از مأموریتهای دارای اولویت برای مدیریت دانش در حال حاضر، سوق دادن جامعة دانشی به سوی طراحی الگوی عملیاتی و روش کاربردی جهت نظریهپردازی و تولید علوم انسانی اسلامی است.
🔹 باید یک نظام مدیریت دانش و علم داشته باشیم که این نظام، جریان تولید علوم انسانی اسلامی را از مراحل اولیه که بحث از مبانی و ایدهپردازیهای اولیه است تا مرحلة آموزش و بعد هم گسترش در سطح جامعه و کاربرد، مدیریت کند.
📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24199
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
آیتالله ملک زاده
✅ #نقشه_جامع ⏪ علوم و #معارف_بشری بر اساس طبقه بندی آنها با رویکرد اسلامی ⏪ #زیربنا و #روبنا ⏪ مج
✅ #نقشه_جامع علوم و معارف بشری
◾️ بر اساس #طبقه_بندی آنها با #رویکرد_اسلامی
⏮ آیتالله ملک زاده
🔶 با کمال احترام به همه اندیشمندان، دانشمندان و نظریهپردازانی که با جدی گرفتن بحثها، به عرصه تولید علم ورود کردهاند و در حوزههای علمیه و دانشگاهها به ارائه دیدگاه میپردازند، باید گفت اگر ما طبقه بندی علوم نداشته باشیم، و جایگاهشناسی دانشها و رتبهبندی علوم صورت نگیرد و نقشۀ جامعی برای آن نباشد، به معنی واقعی کلمه دچار سردرگمی هستیم، و هر شخصی به سمتی حرکت میکند.
🔶 لذا یکی از ابزارهای اصلی و مهم در مدیریت دانش، برای سامان دادن به یک نظام، برنامهریزی، سیاست و اداره دانش، عبارت است از تقسیم، رتبهبندی و طبقهبندی علوم در حوزههای مختلف معرفتی و ترسیم نقشه جامعی از علوم و معارف بشری است.
🔶 در این طبقهبندی و همچنین نقشهای که بر اساس آن ترسیم میشود، رتبه و جایگاه هر علم، رشتۀ علمی و بحث معرفتی در نسبتش با سایر علوم، رشتهها و بحثهای علمی برقرار میشود. همچنین تقدم و تاخر رتبی آنها، ترتیب و ترتّب منطقی این علوم، و رابطه طولی و عرضی آنها مشخص میشود.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از مدرسه مطالعات فقه نظام
❇️ آیت الله ملک زاده در درس خارج «روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام» مطرح کرد؛
⬅️ مسئله تابعیت در نظامهای جهانی امری کاملاً پذیرفته شده است. زمانی که فرد در یک کشور خارجی حق شهروندی کسب میکند، دقیقاً تابعیت درجه دو در آن کشور را کسب کرده است اما به این معنا نیست که چنین فردی میتواند از مناصب مهم حکومتی مانند ریاست جمهوری یا عضویت در پارلمان را عهدهدار شود. این امر در تمامی نظامات حقوقی جهان پذیرفته شده است.
⬅️ آیتالله مصباح ذیل بحث تابعیت میفرماید: طرح اصلى و اوليه در نظريه حقوقى اسلام براى مرزبندى كشورها، اعتقادات است و مرزهاى جغرافيايى اصالت ندارد. طرح اوليه اسلام اين است كه حكومت جهانى اسلام تشكيل شود كه در آن مرزهاى جغرافيايى برداشته مىشود و امّت اسلامى همه شهروندان يك كشور و تابع يك حكومت خواهند بود و ملاك تابعيّت آنها اسلام است.
⬅️ در طرح اوليه و ايدهآل اسلام، يكى از شرايط تابعيّت، اسلام است و مسلمان داراى تابعيّت درجه يك و غيرمسلمان دارای تابعیت درجه دو میباشند.
⬅️ از طرح اولیه اسلام در بیان آیتالله مصباح، ابتدا این امر برداشت میشود که مقصود، حکم واقعی است اما بعد از تدقیق در این بیان مشخص میشود که مقصود ایشان از طرح اولیه اسلام، حکم واقعی اولی است.
⬅️ میتوان مسئله مرز را به وسیله احکام ثانویه نیز برطرف کرد؛ زیرا عدم لحاظ مرز برای کشور با توجه به مسائلی که در حال حاضر وجود دارد، کشور را دچار ضرر و زیان خواهد کرد؛ لذا با بکارگیری مرزها از طریق عناوین ثانویه میتوان از این مشکلات جلوگیری کرد.
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#روابط_خارجی_در_نظام_سیاسی
#آیت_الله_ملک_زاده
🔎@fiqhenezam_com
🔊 #جریانشناسی_حوزه 🔊
⏪ سخنرانی آیت الله ملک زاده در همایش #روشنفکر_مطهر
✅ فضای عمومی حوزه:
▪️ #جریان_سنتی؛ پیشتاز نیست و نگه دارنده کف حوزه است.
▪️ #جریان_نواندیش؛ پیشتاز و پیشرو در حوزههای علمیه، منتقد همزمان تجدد و تحجر، تجلی یافته در جریان حکمی و فقاهی.
⏪ شخصیتهای جریان حکمی و فقاهی: #امام راحل، #علامه طباطبایی، مرحوم #طالقانی، شهید #مطهری، علامه #جعفری، شهید #بهشتی، امام موسی #صدر، شهید #مفتح، شهید #باهنر، آیتالله #خامنهای، آیتالله #جوادی آملی، آیتالله #مصباح یزدی، آیتالله #سبحانی، آیتالله #مکارم شیرازی، آیتالله محمدهادی #معرفت، آیتالله شهید #سیدمحمدباقر_صدر و علامه محمدحسین #فضلالله.
⏪ مخالفان و رقبای اصلی جریان حکمی و فقاهی:
▪️ #جریان_تدین_سنتی قانع به #فقه_فردی؛ شامل انجمن حجتیه، #مکتب_تفکیک و #تشیع_انگلیسی.
▪️ #روشنفکری_دینی_التقاطی؛ شامل بخشی از معممین جریان سیاسی خاص که در ماجرای #فتنه ۸۸ حضور فکری، تبلیغی، میدانی و خیابانی داشتند و اعضای گروه #مجتهدان_جوان، مصلح و مبتکر که در انتخابات خبرگان رهبری #سونامی_ثبت_نام راه انداختند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/xwGFt
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
✅ مباحث:
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #هدایت_تحصیلی
🔶 هدایت تحصیلی طلاب #درس_خارج
⏪ فائده #سه
🔶 اتخاذ مبنا و ابراز نظر مستدل در مسئله یا هر بخش از درس
▪️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
May 11