eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
46 ویدیو
261 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
و در اجتهاد 🔶 علاوه بر همه اشکالاتی که بزرگان به قوه قدسیه به عنوان یکی از یا خود اجتهاد وارد کرده‌اند، اشکال دیگر آن است که اساسا باب بحث علمی مُنسد می‌شود. یعنی وقتی به فقیهی گفته شود، چرا اینطور فتوا می‌دهی؟ می گوید «فهمتُ بالقوة القدسیة»؛ از دیگری سوال می‌شود تو چرا اینطور می‌گویی؟ او نیز می‌تواند پاسخ دهد «فهمتُ بالقوة القدسیة ایضاً». لذا لازمۀ آن که برخی از آقایان می‌خواهند از قوه قدسیه برداشت کنند، این است که از اول تا آخر کتاب فقه را ببندیم و فقیه در ابتدای کتاب خود بگوید همۀ مسائل را با قوه قدسیه فهمیدم و همه، از بوده است. 🔶 بله، و اینکه انسان فکر کند و خدا به ذهن انسان بیندازد و ... را اجمالا می‌شود پذیرفت و فی الجمله برای عموم آقایان این حاصل می‌شود. 🔶 گمان نشود که این مطلب (اعتقاد به قوه قدسیه به عنوان مقدمه اجتهاد) در حال حاضر قائل ندارد. علاوه بر تصریح در بیانات بعضی اشخاص، بنده شخصا با برخی از افرادی که جزء شخصیتهای وابسته به یکی از جریانات درون حوزه هستند بحث کردم و بطلان مطلبی را برای او اثبات کردم و او هم پذیرفت. اما آخرین پاسخی که او داد این بود که «چه کنیم، آقای فلانی این مطلب را گفته‌اند و ایشان اهل تهذیب نفس هستند!» ⏮ برگرفته از درس فلسفه فقه و روش شناسی اجتهاد ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔹 ⏮ قصد إمتثال أمر در عبادات 🔶 آیا در عبادیتِ عبادت، باید أمری نسبت به عمل صورت گرفته باشد و ما قصد إمتثال آن أمر را کنیم، تا آن عمل به صورت صحیح واقع شود، یا اینکه قصد إمتثال أمر مدخلیت ندارد، بلکه همین که انسان بفهمد که این کار نزد مولا مصلحت دارد، در عبادیتِ عبادت کفایت می‌کند. 🔶 اگر گفتیم به سببِ احتمال وجود مانع، صرف مصلحت داشتن یک عمل برای عبادت واقع شدن آن کافی نباشد، آیا صرف کشف محبوبیّت برای عبادیت یک عبادت کفایت می‌کند. 🔶 بر اساس قول افرادی که قائل به عدم وجوب شرعی مقدمه واجب هستند، و تنها وجوب مقدمه را عقلی می‌دانند، مسأله در مقدمه واجب چه صورتی پیدا می‌کند؟ 🔶 اگر گفتیم محبوبیت و اشتیاق قابل سرایت است، یعنی مولای حکیم از آنجا که ذی المقدمه را می‌خواهد، به طور طبیعی و به اقتضای عقل و حکمت، آن مقدمه را هم دوست دارد، این حُبّ به مقدمه یک اشتیاق و شوق تبعی است، که به تبع اشتیاق و حبّ به ذی المقدمه ایجاد می‌شود. لذا اگر این مقدمه را به عنوان اینکه عملی محبوب و مورد اشتیاق مولا است انجام دهیم، خود یک عبادت محسوب می‌شود. 🔶 در نتیجه اگر این باب باز شود و بگوییم در عبادات ما نیازمند این نیستیم که حتما أمر مولا را کشف کنیم و همین که محبوبیت عمل نزد مولا کشف شود، می‌توانیم قصد تقرب کرده، و آن عمل عبادت ‌شود، باب خوبی در عبادات باز شده است. 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🕌 مدرسه آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳ 💥 برگرفته از دوره سوم درس خارج اصول http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 👇👇👇
🔹 ⏮ ضرورت پرداختن به بحث «دلالة الدوال الأخری علی الرجحان و الطلب أو المرجوحیة و المنع» 🔶 یکی از جهات بسیار مهم در تفقه دین، استنباط و اجتهاد، انس و آشنایی با شیوۀ بیانی و ادبیات قرآن حکیم، و اهل بیت عصمت (علیهم السلام) می‎باشد. به طور طبیعی این انس و آشنایی، دارای ثمرات بسیاری است. نخست، ما را از برداشت‎های نادرست و اشتباه دور می‎کند. چراکه مفروض این است که الفاظ در معنای عرفی خود استعمال شده‌اند، و اگر دقت‌ها یا نکاتی وجود داشته باشد، از مطالعۀ مجموع آیات و روایات استفاده می‌شود. 🔶 گاهی واژه‌هایی به عنوان یک اصطلاح میان اهل بیت و اصحاب ایشان مطرح بوده است. به طور مثال اصطلاح «جراب النوره» برای روایت تقیه‌ای به کار می‌رفته است. حال اگر کسی با این اصطلاحات آشنا نباشد، مراد معصوم را متوجه نمی‌شود. لذا آشنایی با این ادبیات ما را از حرکت به سمت استظهارات ذوقی و سلیقگی باز می‎دارد. 🔶 اما للأسف الشدید، استظهارات ذوقی و فهم سلیقگی آیات و بالاخص روایات، در زمان ما رواج بسیار زیادی پیدا کرده است. هرچند اینگونه برداشت‌ها در فضای تهییجی و در منبر و روضه برای خود جایی باز کرده باشد، اما دربحثهای فنی و فقهی و از نگاه فقها هیچ جایگاهی ندارد. آنچه در فقه کاربرد دارد ظهور عرفی است. مخصوصا اگر این ظهور بیّن و واضح باشد. چرا که تنها ظهور عرفی، تحت اصالة الظهور و حجیة الظهور قرار گرفته، و می‌توان از آن در فقه و فقاهت استفاده کرد. 🔶 بر این اساس اگر تعبیری از اهل بیت یا قرآن کریم در معنای خاصی استعمال شده باشد، باید تخریج فنی آن – مانند حقیقت شرعیه، یا تفسیر یا تأویل و ... – لحاظ شود. این جنبه احترازی بحث بود. یعنی باید با ادبیات قرآن و حدیث انس گرفت، تا از برداشت‎های ذوقی احتراز شود. 🔶 اما جنبه ایجابی بحث، استفاده از این ادبیات در برداشت نکات تازه از آیات و روایات است. اگر انسان با لحن حدیث و ادبیات روایات انس بگیرد، طبیعتا می‌تواند به نکات بسیار ارزشمند فراوانی دست یابد که ممکن است پیش از آن به آن توجه نشده باشد. هرچند فقیه به دنبال حرف جدید یا حرف جذاب زدن نیست. 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۸ اسفند ۱۴۰۱ 🕌 مدرسه آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳ 💥 برگرفته از دوره سوم درس خارج اصول http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 👇👇👇
⏮ موضوع: شرح حدیث قَالَ الصادق (ع): «مَنْ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ عَظِيماً فَقِيلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ» 🔹 به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام. 🔶 تمرین اخلاص عمل برای طلبه 🔶 تقابل عجیب دستورات اجتماعی اهل بیت علیهم السلام با توصیه‌هایی که برخی از افرادی که به عنوان استاد اخلاق مشهور شده‌اند. 🔶 مسیر اصلاح خود، از اصلاح جامعه می‌گذرد. 👤 آیت الله ملک زاده 🕌 مکان: قم، مدرسه آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی. 🗓 زمان: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 👇👇👇
🏴 السلام علیک یا جعفر ابن محمد الصادق(علیه السلام) 🚩 هیئت هفتگی قاسم ابن الحسن(علیه‌السلام) 📢 🔹 زیارت عاشوراء، ساعت ۲۰ 🔸 سخن دوست، ساعت ۲۰:۱۰ 🔹 سخنرانی، ساعت ۲۰:۲۰ 🔸 روضه و مداحی، ساعت ۲۱ 🔹 پذیرایی، ساعت ۲۱:۳۰ 🎙با سخنرانی آیت الله محمد حسین 🎤 با مداحی کربلایی سید محمد امین امیری 🗓 زمان: پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت ماه، ساعت ۲۰ 📍مکان: قم، دورشهر، کوچه۹، پلاک۱۶ (برادران)- پلاک۱۴ (خواهران) 📲 @heyat_salam
⏪ سلسله 🔶 نگاهی به 👤 آیت الله ملک زاده ⏪ جلسه 🔶 رابطه با هرمنوتیک؛ 🔶 خاستگاه و بسترهای این علم؛ ⏩ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #تدریس ⏪ سلسله #درس_گفتار 🔶 نگاهی به #هرمنوتیک 👤 آیت الله ملک زاده ⏪ جلسه #یک 🔶 رابطه #حوزه_ع
🔊 اطلاعیه 🔊 ✅ ⏪ سلسله 🔶 نگاهی به ؛ 🔶 آیت الله ملک زاده؛ 🗓 زمان برگزاری: سال۹۵ 🕌 مکان برگزاری: مدرسه عالی . ✅ در این جلسات با بررسی شکل گیری و به انواع و مراحل این دانش اشاره می شود. 🔶 همچنین با بررسی آراء و نظریات همچون ، ، و به رابطه ی این دانش با می پردازد. 🔶 در نهایت به و این نظریات پرداخته می شود. ✅ این جلسات روزانه در کانال بارگذاری خواهد شد. ان شاء الله. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ سلسله 🔶 نگاهی به 🔶 آیت الله ملک زاده ⏪ جلسه 🔶 معرفی شخصیتهای هرمنوتیکی؛ 🔶 بررسی دیدگاه های ؛ ⏩ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔹 ⏮ استظهار عرفی و روایات بیانگر تأویل آیات 🔶 باید توجه داشت که روایات مؤوِّله را نباید در استظهار از روایت استفاده کرد. متأسفانه در کتب، دروس و منابر زیاد دیده می‌شود روایتی که در مقام تأویل آیه است و مصداقی را بر موردی تطبیق می‌کند، از این روایت برای استظهار از آیه استفاده می‌کنند. این خطای بزرگی است. 🔶 زیرا استظهار جنبه عرفی دارد. یعنی عرف از این آیه چه برداشت می‌کند. حال اینکه امام علیه السلام فرموده باشند مراد از این کلمه در این آیه، پیروان اهل بیت هستند یا مواردی از این قبیل، ظهور این آیه نیست. هرچند ما این کلام امام علیه السلام را قبول داریم و تأویل ایشان را می‌پذیریم، اما به جهت تأویل نه ظهور عرفی؛ 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳ 💥 برگرفته از دوره سوم درس خارج اصول http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ سلسله 🔶 نگاهی به 🔶 آیت الله ملک زاده ⏪ جلسه 🔶 بررسی دیدگاه های هرمنوتیکی ؛ ⏩ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 در جمع ده ها نفر از جوانان شهر تهران ⏪ موضوع: 🗓 زمان: ۲۲ آذر ۹۷ 🕌 مکان: قم مقدسه 👤 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ سلسله 🔶 نگاهی به 🔶 آیت الله ملک زاده ⏪ جلسه 🔶 بررسی دیدگاه های هرمنوتیکی ؛ ▪️ شروع . ⏩ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9