eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.4هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
47 ویدیو
263 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت‌الله ملک زاده
✅ #مصاحبه 🗓 زمان: ۳۰ اردیبهشت ۹۹ ⏮ گفتگوی اختصاصی #دفتر_مطالعات_اسلامی با آیت‌الله ملک زاده؛ 🔶 قس
🗓 زمان: ۳۰ اردیبهشت ۹۹ ⏮ گفتگوی اختصاصی با آیت‌الله ملک زاده؛ 🔶 قسمت ✅ تبیین و با تطبیق بر مسائل ؛ 🔶 ... حتی اگر فرض احکام تکلیفیه، مثلاً برای یک ربات انسان‌نمای دارای هوش مصنوعی، به سهولت قابل ردّ و انکار باشد، و اصلاً «وضعُ القلم» بر او ثابت نباشد تا از «رفع القلم» از او بحث شود، آیا احکام وضعیه هم بر آن مترتب نمی‌شود. به طور مثال آیا معاملاتی که مستقلاً انجام می‌دهد نافذ هستند؟ اگر بتوان به نوعی قصد انشاء برای آن تصوّر نمود آیا باز هم، مسلوب العباره است؟ آیا می‌توان برای آن ذمّه در نظر گرفت؟ آیا می‌تواند ضامن یا دائن و یا مدین شود؟ آیا دارای شخصیت است؟ و اگر برای آن، شخصیت لحاظ شود، این شخصیت، حقیقی است یا حقوقی؟ و ... . 🔶 البته بنده بخشی از این‌گونه مسائل را بحث کرده و با بضاعت مزجات و فهم قاصر خویش پاسخ فقهی داده‌ام، ولی به هر حال، از این دست سؤالات به وفور، قابل طرح می‌باشند و باید پاسخ داده شوند. ⏮ لطفاً علاوه بر این­ها، چند مسأله دیگر از مسائلی که در درس خارج فقه فضای مجازی در حوزه علمیه قم بررسی کردید را بفرمایید. 🔶 به طور مثال، در این درس، در مورد رمزارزها بحث کردیم که از مسائل اختصاصی فضای مجازی است. رمزارز، تعدادی کد و رمز در فضای مجازی است که با تکیه بر فناوری بلاک چین به وجود می‌آید و با توجه به آن، یک ارزش مالی، یا به اصطلاح، یک ارز یا سکه اعتبار می‌گردد؛ مثل بیت کوین و امثال آن. 🔶 این ارز یا سکه، هیچ وجودی در خارج از فضای مجازی و دیجیتالی ندارد و تا الآن، به بانک مرکزی هیچ کشوری وابسته نبوده است، کما اینکه تاکنون، بسیاری از حکومت‌ها و دولت‌ها از به رسمیت شناختنِ آن سر باز زده‌اند. 🔶 یا از خیار مجلس در تجارت الکترونیکی و بیوع اینترنتی بحث کردیم. یکی از مهمترین خیاراتِ مختصّ بیع، خیار مجلس است. در حال حاضر معاملات و بیوع فراوانی در دنیا از طریق ارتباطات مجازی، در فضای اینترنتی و به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند. در تمام این تجارات و بیوع، یا در غالب آنها، متبایعَین و طرفین بیع، یعنی خریدار و فروشنده، نه تنها در یک مکان حضور ندارند بلکه گاهی اوقات در دو نقطه بسیار دور از هم، مثلاً یکی در یک کشور و نفر دوم در کشور دیگری که ممکن است در آن طرف کره زمین قرار داشته باشد حضور دارند. در نتیجه، از همان ابتدا مجلس معامله، با همان نگاه عرف سنتی، انعقاد نیافته است و تفرّق مکانی به صورت کامل در مورد آنها صدق می‌کند. 🔶 حال، با این اوصاف و شرایط، آیا می‌توان برای تجارت و بیع اینترنتی، در صورتی که طرفین در مکان‌هایی دور از هم حضور دارند، نیز خیار مجلس در نظر گرفت و قاعده «البَیِّعان بالخیار ما لم یَفترقا» را درباره خرید و فروش در فضای مجازی و با استفاده از این فضا هم جاری دانست؟ البته خیار مجلس بحثی است که در تراث فقهی و فقه سنّتی مطرح بوده است، اما تطبیقش بر فضای مجازی، نیازمند بحث و بررسی‌های تازه و ویژه‌ای است که قبلاً صورت نگرفته است. و هکذا فروع و مسائل دیگر. ⏮ تا اینجا درباره اجتهاد دفاعی در فقه فضای مجازی، مطالب بسیار ارزشمندی را بیان کردید. اما لطف بفرمایید، اشاره‌ای هم به اجتهاد ابتدائی داشته باشید. 🔶 بله تا اینجا عرض شد که حتی اگر ما فقه و اجتهاد را در همان سطح رایج و سنتی یعنی سطح دفاعی لحاظ کنیم، باز هم فقها باید به عرصه فقه فضای مجازی و مسائل آن ورود کنند و به این مسائل و پرسش‌ها که بسیار زیاد و گاهی بسیار پیچیده، دقیق و ذو ابعاد هم هستند پاسخ دهند. 🔶 اما اگر از این سطح بالاتر رفته و علاوه بر اجتهاد دفاعی قائل به اجتهاد ابتدائی نیز شدیم، مسلّماً وظیفه فقه و فقها و انتظاری که از آنها باید داشت به مراتب افزون‌تر و اساسی‌تر خواهد شد. 🔶 در اجتهاد ابتدائی، بر خلاف اجتهاد دفاعی، فقیه منتظر نمی‌ماند تا امری به یک مشکل و مسأله تبدیل شود و بخش قابل توجهی از مردم به آن دچار شوند، سپس آن مشکل را در قالب سؤال فقهی و استفتاء با فقیه در میان بگذارند و از او راهنمایی بخواهند، آنگاه او به سراغ منابع و ادله برود و حکم آن را استنباط نماید، بلکه فقیه، خود و پیش از به وجود آمدن مسأله و گرفتار شدن انسان‌ها و مکلفین به آن، دیدگاه دین، و در حقیقت، نقشه و برنامه دین برای زندگی انسان را به دست می‌آورد و در اختیار قرار می‌دهد تا با اجرایی شدن آن برنامه، اصلاً چنان مشکل و مسأله‌ای فرصت بروز نیابد و طرح نشود. یعنی به جای حلّ مسأله و دفع مشکلی که هجوم آورده و چه بسا تلفات زیاد جانی، اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... هم بر جای گذاشته است، بستر را به گونه‌ای فراهم می‌آورد که اساساً آن مشکل و مسأله به وجود نیاید ... متن کامل مصاحبه: http://b2n.ir/746859 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
🔊 #تذکر 🔊 ✅ شروع درس #خارج_اصول استاد ملک زاده به روز شنبه ۸ مهر موکول شد. 🗓 زمان: ساعت ۱۰ صبح 🕌 م
🔊 🔊 ✅ شروع درس استاد ملک زاده ۸ مهر می‌باشد. 🗓 زمان: ساعت ۱۰ صبح 🕌 مکان: مدرسه آیت‌الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳.
⏮ بررسی وثاقت ، از رواتی که بیش از هزار و پانصد روایت در کافی شریف از وی نقل شده، اما وثاقتش مورد اختلاف بزرگان می‎باشد. 🔶 اشاره به دیدگاه اعلامی مانند وحید بهبهانی، مامقانی، شیخ انصاری، آیت الله خویی، آیت الله تبریزی و ... ؛ 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: پنجشنبه، ۶ مهر ۱۴۰۲ 🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۱، پلاک ۲۳ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ تعلن كلية الكلام و العلوم العقلية عن بداية لطلابها و طلاب الحوزات العلمية تحت ادارة: 👤 سماحة آيه الله الشيخ محمد حسين ملك زاده ⏪ العنوان: 🗓 الزمان: كل يوم سبت من الساعة ۱۴ الى غاية ۱۵ بعد الظهر 🕌 المكان: جامعة آل البيت(ع) العالمية، الطابق الاول، القاعة رقم ۱۰۶ 💥 الدعوة عامة http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔹 ⏮ استظهار عرفی و روایات بیانگر تأویل آیات 🔶 باید توجه داشت که روایات مؤوِّله را نباید در استظهار از روایت استفاده کرد. متأسفانه در کتب، دروس و منابر زیاد دیده می‌شود روایتی که در مقام تأویل آیه است و مصداقی را بر موردی تطبیق می‌کند، از این روایت برای استظهار از آیه استفاده می‌کنند. این خطای بزرگی است. 🔶 زیرا استظهار جنبه عرفی دارد. یعنی عرف از این آیه چه برداشت می‌کند. حال اینکه امام علیه السلام فرموده باشند مراد از این کلمه در این آیه، پیروان اهل بیت هستند یا مواردی از این قبیل، ظهور این آیه نیست. هرچند ما این کلام امام علیه السلام را قبول داریم و تأویل ایشان را می‌پذیریم، اما به جهت تأویل نه ظهور عرفی؛ 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳ 💥 برگرفته از دوره سوم درس خارج اصول http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ موضوع: اجتهاد؛ چیستی و چگونگی. 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۱۶ بهمن ۹۵ 🕌 مکان: قم، مدرسه علمیه علوی http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔹 ⏮ قصد إمتثال أمر در عبادات 🔶 آیا در عبادیتِ عبادت، باید أمری نسبت به عمل صورت گرفته باشد و ما قصد إمتثال آن أمر را کنیم، تا آن عمل به صورت صحیح واقع شود، یا اینکه قصد إمتثال أمر مدخلیت ندارد، بلکه همین که انسان بفهمد که این کار نزد مولا مصلحت دارد، در عبادیتِ عبادت کفایت می‌کند. 🔶 اگر گفتیم به سببِ احتمال وجود مانع، صرف مصلحت داشتن یک عمل برای عبادت واقع شدن آن کافی نباشد، آیا صرف کشف محبوبیّت برای عبادیت یک عبادت کفایت می‌کند. 🔶 بر اساس قول افرادی که قائل به عدم وجوب شرعی مقدمه واجب هستند، و تنها وجوب مقدمه را عقلی می‌دانند، مسأله در مقدمه واجب چه صورتی پیدا می‌کند؟ 🔶 اگر گفتیم محبوبیت و اشتیاق قابل سرایت است، یعنی مولای حکیم از آنجا که ذی المقدمه را می‌خواهد، به طور طبیعی و به اقتضای عقل و حکمت، آن مقدمه را هم دوست دارد، این حُبّ به مقدمه یک اشتیاق و شوق تبعی است، که به تبع اشتیاق و حبّ به ذی المقدمه ایجاد می‌شود. لذا اگر این مقدمه را به عنوان اینکه عملی محبوب و مورد اشتیاق مولا است انجام دهیم، خود یک عبادت محسوب می‌شود. 🔶 در نتیجه اگر این باب باز شود و بگوییم در عبادات ما نیازمند این نیستیم که حتما أمر مولا را کشف کنیم و همین که محبوبیت عمل نزد مولا کشف شود، می‌توانیم قصد تقرب کرده، و آن عمل عبادت ‌شود، باب خوبی در عبادات باز شده است. 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🕌 مدرسه آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳ 💥 برگرفته از دوره سوم درس خارج اصول http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 👇👇👇
🔊 تعطیلی درس چهارشنبه 🔊 ✅ ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت محمد رسول الله (ص) و امام جعفر صادق (ع) به اطلاع می‌رساند روز ۱۲ مهر درس آیت الله ملک زاده تعطیل می‌باشد.
⏮ موضوع: بیان دیدگاه شهید صدر در باب و انحاء 🔹 برگرفته از درس 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: سال ۹۳ 🕌 مکان: قم، مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ حضور علمى و تبليغى آیت‌الله ملک زاده در دانشگاه شهيد چمران به ويژه برگزارى دروس براى دانشجويان بسيجى و فعالان فرهنگی این دانشگاه؛ 🗓 زمان: سال ۱۳۸۰ 🕌 مکان: شهيد چمران اهواز http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #گعده_علمی عصر پنجشنبه‌ها 🔶 با حضور استاد #ملک_زاده ⏮ برنامه‌هایی که معمولا در این گعده به انجام
🔊 🔊 💥 عصر پنجشنبه‌ها 🔶 با حضور استاد 🗓 زمان: پنجشنبه‌ها، دو ساعت به مغرب (فعلا ساعت ۴) 🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۲۱ 💥 جلسه سوم: ، ۱۳ مهر http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ موضوع: بررسی چگونگی تماس فقه با مسائل اجتماعی و تکوین و تکوّن 🔹 جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: مرداد ماه ۹۴ 🕌 مکان: دانشگاه امام صادق (ع) http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ تعلن كلية الكلام و العلوم العقلية عن بداية #بحث_الخارج لطلابها و طلاب الحوزات العلمية تحت ادارة:
✅ تعلن كلية الكلام و العلوم العقلية بالتعاون مع مؤسسة مفتاح عن بداية بحث الخارج الأول لطلابها و طلاب الحوزات العلمية تحت ادارة : 👤 سماحة آيه الله الشيخ محمد حسين ملك زاده ⏪ العنوان : منهجية فقه العقيدة 🗓 الزمان : كل يوم سبت ابتداء من تاريخ 1402/7/8 من الساعة 14 الى غاية 15 بعد الظهر 🕌 المكان : جامعة ال البيت ( ع ) العالمية ـ الطابق الاول ـ القاعة رقم 106 💥 الدعوة عامة 🔶 سماحة آية الله الشيخ محمّد حسين ملك زاده مفكّر ومنظّر إسلامي، ومن أبرز أساتذة بحث الخارج في الحوزة العلميّة ومن أساتذة الجامعات في مرحلة الدكتوراه، خصوصاً في فرع "الإدارة الإسلاميّة" و "العلاقات الدوليّة من منظور إسلامي" و "منهجیة العلم". 🔶 ألّف أكثر من 150 مجلداً من الكتب وعشرات المقالات حتى الآن، باللغات العربيّة والفارسيّة والإنكليزيّة، وتمّ اختياره في المؤتمر السنوي الأوّل للكتب الحوزويّة المنتخبة (عام 1998 م) ليكون أصغر كاتب في الحوزات العلميّة، كما حازت بعض مؤلّفاته وكتاباته الأخری جوائز تقدير كثيرة. 🔶 سماحته من حفّاظ القرآن الكريم ومفسّريه، وهو يجيد عدّة لغات أجنبيّة وسافر إلی شتّی أنحاء العالم والبلاد المختلفة من الإسلاميّة وغير الإسلاميّة لأجل التبليغ والدعوة الإسلاميّة وإلقاء المحاضرات الدينيّة والمشاركة في المؤتمرات والندوات العلميّة والثقافيّة والفكريّة. كما يدعى لإلقاء محاضرات باللغتين العربيّة والإنكليزيّة بالقنوات الفضائية. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #سخنرانی_علمی ⏪ موضوع: بررسی چگونگی تماس فقه با مسائل اجتماعی و تکوین و تکوّن #فقه_اجتماعی 🔹 جلس
malekzade jalase 2.mp3
18.08M
⏪ موضوع: بررسی چگونگی تماس فقه با مسائل اجتماعی و تکوین و تکوّن 🔹 جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: مرداد ماه ۹۴ 🕌 مکان: دانشگاه امام صادق (ع) http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 ⏮ مقایسۀ محقق نائینی؛ یا 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 در موارد اختلافی مانند بحث «مقدمات حکمت» که تقریرات با هم ناسازگارند، برای یافتن دقیقِ دیدگاه محقق نائینی، به فوائدالاصول باید اتکا کرد، نه اجود التقریرات، زیرا: 🔶 اولاً، نقل شده که آیت‌الله خویی می‎فرموده، در درس یادداشت برداری نمی‎کرده و تقریرات را در منزل می‌نوشته است، لذا امکان جا افتادن برخی جزئیات از قلم شریف ایشان وجود داشته است. حتی نقل شده با حافظۀ قوی و عجیبی که ایشان داشته، گاهی در طول هفته فرصت نوشتن تقریرات را پیدا نمی‎کردند و روز جمعه همۀ تقریرات هفته را می‎نوشتند. در عین این حافظۀ عجیب، نمی‎توان انکار کرد که مقداری از جزئیات از قلم بیفتد، اما از مرحوم کاظمی‎ خراسانی، چنین خاطراتی نقل نشده، لذا قابل اعتمادتر است. 🔶 ثانیاً، باید توجه کرد که وقتی این دو تقریر منتشر شد، استقبالی از أجود التقریرات نشد و اهل علم، تنها به فوائد توجه داشتند و آراء نائینی را از فوائد جستجو می‎کردند. اما پس از مرجعیت آقای خویی، به پشتوانۀ شهرت و مرجعیت ایشان، اجود التقریرات بارها مورد تجدید چاپ قرار گرفت. 💥 برگرفته از دوره سوم خارج اصول؛ 🗓 زمان: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ 🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ بیانات قبل از درس خارج اصول 👤 آیت الله ملک زاده ⏮ همۀ مردم قم میهمان (س) هستند، اما طلبه‎ها میهمان ویژه هستند. تجربۀ نسل‌های متعدد از توسل به حضرت برای حل معضلات علمی؛ عدم غفلت از استمداد برای شفاعت و وساطت ایشان در سعادت دنیا و آخرت؛ ⏮ اشاره به موفقیت‌های اخیر مقاومت فلسطین و مدیریت حکیمانۀ ؛ باید به دست أبناء فلسطین آزاد شود و جبهه مقاومت وظیفۀ پشتیبانی و حمایت دارد. 🗓 زمان: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ 🕌 مکان: قم، مدرسه آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9