در محضر کافی.mp3
1.64M
🔰 در محضر کافی شریف
📖 کتاب فضل العلم
🔖روایت اول: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله: طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَلَا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْمِ
🎙استاد مهدی طالبی
🗓سهشنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
🕖 ابتدای درس مکاسب
@madras_emb
✍️ محبت به تنهایی نجاتبخش نیست؛ شاهدش سوال مولاست
رَوَوْا عَنْ عُمَارَةَ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ، وَ هُوَ فِي مَيْمَنَةِ مَسْجِدِ الْكُوفَةِ وَ عِنْدَهُ النَّاسُ، إِذْ أَقْبَلَ رَجُلٌ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّكَ، فَقَالَ: لَكِنِّي وَ اللَّهِ مَا أُحِبُّكَ، كَيْفَ حُبُّكَ لِأَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرَ فَقَالَ: وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّهُمَا حُبّاً شَدِيداً، قَالَ: كَيْفَ حُبُّكَ لِعُثْمَانَ قَالَ: قَدْ رَسَخَ حُبُّهُ فِي السُّوَيْدَاءِ مِنْ قَلْبِي...
📚 تقريب المعارف (ابوالصلاح حلبى؛ ۳۷۴-۴۴۷ق)؛ ص۲۴۳
عُماره گوید: نزد امیرمؤمنین علیهالسلام در مسجد کوفه نشسته بودم؛ مردم نیز در پیش حضرت بودند.
مردی آمد و بر حضرت سلام کرد و گفت: ای امیرمؤمنان بخدا قسم من شما را دوست دارم. حضرت به او فرمودند: 👈 ولی والله من تو را دوست ندارم.
حضرت سوال کردند: محبتت نسبت به عمر و ابوبکر چگونه است؟
گفت: آن دو را به شدّت دوست دارم.
حضرت فرمودند: محبتت نسبت به عثمان چطور است؟
گفت: محبت او در اعماق وجودم نفوذ کرده است.
#تبری
@madras_emb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📣 قابل توجه طلاب محترم پایه ۹
📙 درس مکاسب، بخش ۵
🎙توسط استاد سید رضا هاشمی گلپایگانی برگزار میگردد.
⏰ ساعت ۱۱
📍مدرس ۶
🎧 دریافت صوت: @dars_madras_emb
@madras_emb
recording-20241023-091703.mp3
2.03M
☀️ در محضر کافی شریف
📖 کتاب فضل العلم
▫️ادامه توضیح روایت اول
▫️توضیح مرحوم مجلسی در رابطه با مراد از علم در روایت شریفه
🎙استاد مهدی طالبی
🗓چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳
🕖 ابتدای درس مکاسب
@madras_emb
درس اخلاق.mp3
15.13M
💠 #درس_اخلاق
📙 براساس کتاب مرآة الرشاد
🎙حجت الاسلام و المسلمین ولی الله #شریفانی
📋موضوع: قناعت
🗓 چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳
✔️جلسه چهارم
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@madras_emb
#روضه
🔥 بعد از سقیفه خانه شادی خراب شد
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● یک واقعهای نقل شده که ما در مقالهای که مربوط به غدیر است به طور کامل آن را نقل کردهایم[۱].
● سید باقر رضوی هندی (م ۱۳۲۹) میگوید:
در شب عید غدیر امام زمان عجلاللهفرجهالشریف را در خواب دیدم در حالیكه محزون بود و گریه می كرد. خدمت حضرت رفتم و سلام كردم و دستش را بوسیدم، ولی دیدم گویا متفكر است. عرض كردم: آقای من، این روزها ایام خوشحالی و سرور عید غدیر است ولی شما را محزون و گریان میبینم؟ حضرت فرمودند: به یاد مادرم زهرا علیهاالسلام و حزن او افتادم. سپس حضرت این شعر را خواندند:
لاترانی اتّخذتُ لا وعُلاها
بعد بیت الأحزان بیت سرور!
● سید باقر میگوید: از خواب برخاستم و قصیدهای با تضمین شعر مولایم و بر همان قافیه دربارهی غدیر و مصائب حضرت زهرا علیهاالسلام سرودم كه قسمتی از آن چنین است:
كلُّ غدر وقول إفك وزور
هو فرع عن جحد نص الغدیر ...
.....................................
۱. الغدیر فی حدیث العترة الطاهرة؛ ص۷۶
🔺 ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
#فاطمیه
#تبری
@madras_emb
🌤کاش یک قدم بیشتر برای او برمیداشتم
❖ آیت الله العظمی وحید خراسانی
امام زمان علیهالسلام یعنی عصارهی تمام انبیا و تمام اولیاء،
خدمت به او،
کار کردن برای او،
نشر مناقب او،
بسط فضايل او،
احياء امر او،
آن هم در زمان غيبت او،
گوهری است که فردای قيامت حسرت میخوريم که يک قدم بيشتر برای او میتوانستيم برداريم و برنداشتيم.
🗓 ۱۷ تیر ۱۳۸۹
#آداب_منتظران
@madras_emb
حدیث دوم.mp3
1.23M
☀️ در محضر کافی شریف
📖 کتاب فضل العلم
🔖روایت سوم: عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ قَالَ: سُئِلَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام هَلْ يَسَعُ النَّاسَ تَرْكُ الْمَسْأَلَةِ عَمَّا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ؟ فَقَالَ لَا.
🎙استاد مهدی طالبی
🗓شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳
🕖 ابتدای درس مکاسب
@madras_emb
💠 موسی مبرقع یا محمد بن موسی مبرقع ؟
❓پسر امام یا نوه امام
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● آنکه در قم مدفون است، محمد پسر موسی مبرقع و نوهی امام جواد علیهالسلام است که خدشهای به اعتقادش نیست.
● گاهی در عرب، فردی را به اسم پدر خطاب میکردند؛ لذا گمان کردهاند که قبر خود موسی است.
● موسی مبرقع نسبت به امام زمان خود اعتقاد درستی نداشته است. قبرش هم معلوم نیست.
🔺گعدههای علمی؛ حوالی غروب ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
#احوالات
@madras_emb
مداحی.MP3
3.64M
🚩 روضه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام
🎙 آقای محمدعلی اصلانی
🗓 شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
#روضه
@madras_emb
❌ حتی تار موی شیعه فاسد هم، با عابد مخالفین قابل مقایسه نیست؛ شاهدش خشم مولاست
● عبداللّٰه بن ابى يعفور گويد: به امام صادق عليهالسلام عرض كردم: «إِنِّي أُخَالِطُ النَّاسَ فَيَكْثُرُ عَجَبِي مِنْ أَقْوَامٍ لَا يَتَوَلَّوْنَكُمْ وَ يَتَوَلَّوْنَ فُلَاناً وَ فُلَاناً لَهُمْ أَمَانَةٌ وَ صِدْقٌ وَ وَفَاءٌ وَ أَقْوَامٌ يَتَوَلَّوْنَكُمْ لَيْسَ لَهُمْ تِلْكَ الْأَمَانَةُ وَ لَا الْوَفَاءُ وَ الصِّدْقُ»؛
من كه با مردم رفت و آمد دارم بسيار تعجب ميكنم از مردمى كه از شما پيروى نميكنند و به دنبال فلان و فلان [اولی و دومی] ميروند ولى امين و راستگو و با وفايند، و مردمى هستند كه به دنبال شمايند، ولى امانت و وفاء و راستگوئى آنها را ندارند.
● امام صادق عليهالسلام راست نشست و با خشم و غضب به من متوجه شدند، سپس فرمودند: «لَا دِينَ لِمَنْ دَانَ اللَّهَ بِوَلَايَةِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ لَا عَتْبَ عَلَى مَنْ دَانَ بِوَلَايَةِ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ»
👈 هر كه خدا را با پيروى از امام ستمگرى كه از جانب خدا نيست ديندارى كند، دين ندارد، و در مقابل سرزنش نيست بر كسى كه با پيروى از امام عادل از جانب خدا ديندارى كند.
● عرض كردم: آنها دين ندارند و بر اينها سرزنشى نيست؟! فرمودند: آرى آنها دين ندارند و بر اينها سرزنشى نيست.
● سپس فرمودند: مگر قول خداى عز و جل را نمىشنوى؟ «اَللّهُ وَلِيُّ اَلَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ اَلظُّلُماتِ إِلَى اَلنُّورِ» (خدا كارساز كسانيست كه ايمان آوردهاند و از ظلمات بنورشان ميبرد) يعنى از ظلمات گناهان به نور توبه و آمرزششان ميبرد، بواسطه پيرويشان از هر امام عادلى كه از جانب خداست. و باز فرموده است: «وَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ اَلطّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ اَلنُّورِ إِلَى اَلظُّلُماتِ» (و كسانى كه كافر شدهاند كار سازشان طغيانگران سركشند كه از نور به ظلمتشان ميبرند) مقصود از اين آيه اينست كه آنها نور اسلام داشتند، ولى چون از هر امام ستمگرى كه از جانب خدا نبود پيروى كردند، بواسطه پيروى او از نور اسلام به ظلمات كفر گرائيدند، سپس خدا براى ايشان همراه بودن با كفار را در دوزخ واجب ساخت «آنها دوزخيانند و در آن جاودان باشند.»
📚 الکافی؛ ج۱؛ ص۳۷۵ (بَابٌ فِيمَنْ دَانَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِغَيْرِ إِمَامٍ مِنَ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُه)
#اعتقادات
#ضرورت_معرفت_امام
@madras_emb
recording-20241027-091724.mp3
1.14M
☀️ در محضر کافی شریف
📖 کتاب فضل العلم
▫️روایت سوم
▫️کلام مرحوم ملا صالح مازندرانی
🎙استاد مهدی طالبی
🗓یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳
🕖 ابتدای درس مکاسب
@madras_emb
✅ اهمیت کتاب مکاسب و رسائل
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
مرحوم آقای حجت میفرمود اگر کسی مکاسب را درست بفهمد مجتهد است.
🔺گعدههای علمی؛ حوالی غروب ۵ مرداد ۱۳۹۴
@madras_emb
حدیث چهارم 20241028-091721.mp3
1.33M
☀️ در محضر کافی شریف
📖 کتاب فضل العلم
🔖روایت چهارم: عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ السَّبِيعِيِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ: أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ.
✔️ حتما مقدمههای کتب اربعه را درس بگیرید، مخصوصا مقدمه کتاب کافی.
🎙استاد مهدی طالبی
🗓یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳
🕖 ابتدای درس مکاسب
@madras_emb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📣 قابل توجه طلاب محترم
📙 درس قواعد فقهی
✔️ قاعده لاضرر
🎙 استاد علیاصغر انصاری پور
🗓 پنجشنبهها ؛ ساعت ۹:۳۰
📍مدرس ۵
@madras_emb
#ادبیات
💠 ضابطهٔ تشخیص معلوم یا مجهول بودن فعل
❖ استاد معظم سیدمحمدجواد شبیری:
● ضابطهٔ تشخیص معلوم یا مجهول بودن فعل، ملاحظه مسندٌ الیه است.
● باید ملاحظه شود که مسند الیه به صیغه اسم فاعل به کار میرود یا اسم مفعول و همچنین توجه شود که مسند الیه به صورت ثلاثی مجرد استعمال میشود و یا ثلاثی مزید. به هر صورتی که مسند الیه به کار میرود، فعل باید متناسب با همان باشد.
● مثلا در فعل «لا تُضمَن» از آن رو که وصف آن به صورت «عاریه مضمونه» به کار میرود، روشن میشود که این فعل باید به صورت مجهول استعمال گردد، و در تعبیر «و لیس یَضمَنُ المعار» باید به صیغه معلوم خوانده شود.
🔺درس خارج فقه ؛ ۱۴ مهر ۱۴۰۳
@madras_emb
recording-20241029-091609.mp3
2.04M
☀️ در محضر کافی شریف
📖 کتاب فضل العلم
▫️روایت چهارم
▫️طلب مال و زهد
🎙استاد مهدی طالبی
🗓سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳
🕖 ابتدای درس مکاسب
@madras_emb
🌼 لذت طلبگی
قالَ الصّادِقُ علیهالسلام:
... خَيْرُ النَّاسِ مِنْ بَعْدِنَا مَنْ ذَاكَرَ بِأَمْرِنَا وَ دَعَا إِلَى ذِكْرِنَا.
📙 الأمالي (للطوسي)؛ ص۲۲۴
امام صادق عليهالسلام میفرمودند:
بهترين مردم بعد از ما كسى است كه درباره كار ما مذاكره كند و به ياد و نام ما دعوت کند.
@madras_emb
5B4A9871.jpg
5.57M
⬅️ فایل با کیفیت
🖋خط استاد محمد شهریاری
@madras_emb
محمد بن موسی مبرقع.pdf
375.5K
💠 محمد بن موسی مبرقع
از نسل امام و در خط امام علیهالسلام
📝شواهدی بر راست باوری محمد بن موسی مبرقع و اینکه محمد بن موسی مبرقع (نوه امام جواد علیهالسلام) در قم مدفون است.
@madras_emb
recording-20241030-091641.mp3
1.67M
☀️ در محضر کافی شریف
📖 کتاب فضل العلم
📌 بحث رزق و روزی(۱)
🎙استاد مهدی طالبی
🗓چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳
🕖 ابتدای درس مکاسب
@madras_emb
اخلاق.mp3
16.74M
💠 #درس_اخلاق
📙 براساس کتاب مرآة الرشاد
🎙حجت الاسلام و المسلمین ولی الله #شریفانی
📋موضوع: حیا
🗓چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳
✔️جلسه پنجم
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@madras_emb
#رجال
💠 آیا فقیه در رجال باید مجتهد باشد؟ اجتهاد در رجال به چه معناست؟
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● «اجتهاد در رجال» به اين معناست كه وجوه توثيق و تضعيف براى فقيه معلوم شود.
مثلاً اينكه كثرت نقل اجلّاء موجب وثاقت مروى عنه مىشود يا نه؟ يا اگر مىشود، مبتنى بر چه شرائطى است؟ يا اينكه توثيقات افرادى همچون علّامه و سيد بن طاووس، به خاطر مبناى آنها در أصاله العدالة است يا آن كه به جهت احراز وثاقت راوى توسط آنهاست؟ يا مسأله ديگر در توثيقات متأخّرين اين است كه توثيقات آنها بر اساس فحص و استقراء نيست؛ بلكه بر اساس اجتهاد در همان مداركى است كه در اختيار ما نيز مىباشد. با اين وصف، آيا باز هم توثيقات آنها حجّت است يا آن كه به جهت مدركى بودن اين توثيقات، دليلى بر حجّيت آنها وجود ندارد؟ كلام در حسّى يا حدسى بودن اصل توثيقات رجاليّين (چه متقدّم و چه متأخّر) نيز از همين قبيل است.
● اينها امورى است كه مجتهد براى استنباط حكم شرعى، نيازمند به اخذ مبنا در آنهاست و 👈مجتهد بدون اتّخاذ مبنا در اين امور، نمىتواند حكم فقهى را به درستى استنباط كند.
🔺مقالات (پرسشهایی از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی)؛ ص۱۳۶
@madras_emb
💡راهی برای رهایی از تردید
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● آقای شرعی -داماد ما- میگفت: اوایل طلبگی، من در انتخاب رشته مردّد بودم. به آقای حسینعلی راشد مراجعه و عرض کردم: شما چه رشتهای را برای من صلاح میدانید؟
● ایشان فرمود: معیار این است: شما در هر رشتهای فرد اوّل و موفّق آن رشته را در نظر بگیرید و ببینید که دلتان میخواهد جای او باشید یا نه؟ مثلا؛ در خطابه آقای فلسفی!
● آقای راشد بر طبق میزان راهنمایی کرده و مثال خوبی هم زده بود.
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۷۰۶
@madras_emb