💠 زمان پیدایش واقفه
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● معمولا مبدء پیدایش جریان وقف، دورهی پس از شهادت امام کاظم علیه السلام (۱۸۳ هـ ق) دانسته می شود؛ همان زمانی که برخی از وکلای آن حضرت به خاطر اموال زیادی که در اختیار داشتند، امامت امام رضا علیه السلام را انکار کردند.
● اما قرائنی هست که نشان می دهد مقداری قبل از شهادت امام کاظم علیه السلام و در زمان زندان آخر حضرت (که از سال ۱۷۹ آغاز شد)، زمزمه های وقف موجود بوده است. شیخ طوسی در کتاب الغیبه نقل می کند که پس از وفات امام کاظم علیه السلام، بر فراز جسر بغداد بر جنازه ی آن حضرت ندا دادند و گفته شد که «این همان کسی است که رافضیان می پندارند زنده است و نمی میرد» (۱)
● البته این مطلب حداکثر در همان زمان زندان آخر امام کاظم علیه السلام قابل طرح است و وجود جریان وقف در پیش از آن قابل پذیرش نیست.
● این امر از شواهد واقفی نبودن ابوبصیر یحیی الاسدی است. چرا که وفات او در سال 150 (یعنی در حدود سی سال پیش از زندان آخر امام کاظم علیه السلام) گزارش شده است. لذا او اصلا جریان وقف را درک نکرده و واقفی شمردن او اشتباه است.
______
۱- در اینجا توجه به این نکته مناسب است که این مطلب که در زمان ائمهی گذشته علیهم السلام، برخی شیعیان، امام زمان خود را همان مهدی موعود می دانستند که عمری طولانی خواهد کرد، خود این امر از شواهد اصالت و استواری باور مهدویت است. یعنی اصل باور به این که امامی از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مدتی طولانی در پردهی غیبت می ماند و سرانجام ظهور می کند و جهان را بعد از فراگیری ظلم و جور از عدل و داد آکنده می کند، مطلبی مسلم بوده است؛ اگرچه برخی در مصداق آن اشتباه می کردند و یا عامدانه و به انگیزه های دنیوی، دروغ می گفتند (همان طور که در مورد سران واقفه مشهود است) و مهدی موعود را بر ائمهی پیش از امام دوازدهم علیهم السلام تطبیق می دادند. اما به هر حال اصل باور مهدویت به سبب تاکیدات اهل بیت و خود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، باوری مسلم و مفروغ عنه در بین مذاهب مختلف بوده است. چنانکه ابن حجر عسقلانی محدث بزرگ اهل سنت چنین نقل می کند: «تواترت الأخبار بأن المهدي من هذه الأمة وأن عيسى يصلي خلفه»
🔺درس خارج فقه؛ 1395/10/28
#اعتقادات #فرق_ادیان #واقفه #رجال
@madras_emb
#کتاب_استناد
💢 واقفه؛ کِلاب مَمْطُوره
● «واقفه» در اصطلاح عام، برای همه فرقه هایی به کار می رود که بر امامی توقف کنند و شهادت آن امام و جانشینی فرد دیگر پس از ایشان را نپذیرند؛ «سبأیّة» و «ناووسیّه» و «مولّفة» این گونه اند. ولی مراد از واقفه در کتب رجالی، اصطلاح خاصۀ آن، یعنی توقف کنندگان بر امامت امام کاظم علیه السلام است.
●فرقه واقفه به چند گروه تقسیم شده اند:
گروهی از آنان معتقد شدند امام کاظم علیه السلام، مهدی قائم است و از دنیا نمی رود تا آنکه شرق و غرب را به تصرّف خویش در آوَرَد و زمین آکنده از جور و ستم را با عدل و داد پُر سازد.
برخی از اینان، بر این باور بودند که امام رضا و امامان پس از ایشان علیهم السلام، امام نیستند؛ بلکه خلفایی هستند که یکی پس از دیگری می آیند تا هنگامه خروج امام کاظم علیه السلام فرا رسد؛ از این رو، پذیرش خلافت ایشان برای مردم لازم است ... .
● در میان امامیه همه گروههای واقفه به «ممطوره»(۱) نیز معروف شدند.
———————
۱. سبب این معروف شدن این بود که علی بن اسماعیل میثمی و یونس بن عبدالرحمن با یکی از واقفه مناظره می کردند؛ هنگامی که سخن میان آنان اوج گرفت، علی بن اسماعیل رو به وی کرد گفت: «ما انتم الّا کلاب ممطورة» (شما جز سگانِ باران خورده نیستید!) یعنی شما از مُردار بدبوترید؛ زیرا هنگامی که سگ، باران خورده و خیس می شود از مُردار بدبوتر می شود (فرق الشیعة، ص۸۲-۸۱).
📚 استناد، ص۴۶۴
#اعتقادات #فرق_ادیان #واقفه #رجال
@madras_emb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 توضیحات استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری (دامت برکاته) دربارۀ انگیزه تدوین کتاب «استناد»:
کتابهایی که درباره «علم رجال» نگاشته شده، روشمند نیستند. یعنی به کاربر، روش آموزش رجال را نمیآموزد. کسی که وارد «رجال» میشود باید پشتوانهای از آموزش عملی داشته باشد. علم رجال یک فن کاربردی است و باید قواعد و اصولی برای کمک به دانش پژوهانی که میخواهند در رجال کار کنند، تدوین میشد. رابطه این قواعد رجال با علم رجال، مانند رابطه اصول فقه با فقه است.کتاب «استناد» با این نگاه تألیف شده است.
@mfeqhi
🔅قال امیرالمومنین علیه السلام: جالِسِ العلماءَ يَزْدَدْ علمُكَ و يَحْسُنْ أدبُكَ وَ تَزكُ نَفْسُكَ.
با علماء همنشينى كن تا بر دانشت افزوده، ادبت نيكو و جانت پاكيزه گردد.
❇️ جلسه علمی آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله»
📖 موضوع: صلاة جماعت
📆 پنج شنبه ۱۱ آبان
🕰 ساعت ۲۰
در دفتر معظم له برگزار می گردد.
اساتید و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند.
📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
@madras_emb
❌ عنوان بصری، وجود خارجی ندارد
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● اینکه می گویند، عنوان بصری مشهور است، مشهور در لسان متاخرین است و الا در مصادر اصلی حدیثی و رجالی ما، عنوان بصری اصلا وجود خارجی ندارد.
● حدیث عنوان بصری یک روایت معروفی است که اولین بار در «مشکات الانوارِ» سبطِ شیخ طَبْرسی (نوه ی مرحوم صاحب مجمع البیان)، شیخ علی بن حسن بن فضل وارد شده و بعد از ایشان هم مرحوم شهید ثانی در منیة المرید از خط شهید اول نقل کرده کرده است و در هیچ یک از مصادر اولیه نیامده است.
● بعضی می گویند از روایات عامه است، ولی اصلا در کتب عامه تا آنجا که من تحقیق کردم، چنین روایتی وجود ندارد.
● در واقع مشخص نیست این حدیث از کجا در آمده؛ حدیثی که شیوه های تعبیرش با شیوه های تعبیر روایات اهل بیت علیهم السلام اصلا سازگار نیست.
● باید این چیزهای باطل را کنار گذاشت. مرحوم آسید علی قاضی معروف است که ایشان محور ریاضت هایش حدیث عنوان بصری بوده. این روشها، روشهای نادرستی است.
اگر هم میخواهیم به روایات اعتماد کنیم و محور ریاضت های خود را روایات قرار دهیم، روایتهای که اصل داشته باشد و این روایت های که در مصادر اصلی نیامده را کنار بگذاریم.
● بعضی از عبارات این روایت با روایات مصباح الشریعة تطبیق می کند، ولی مصباح الشریعة هم بنابر تحقیق برای امام صادق علیه السلام نیست.
شخصی نقل میکرد: خدمت مرحوم آقای بروجردی صحبت شد، ایشان فرمود: اَلْعُبودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبوبِیَّةُ، منبع ندارد. شخصی گفت: در مصباح الشریعة آمده است. آقای بروجردی فرمود: شما چطور مصباح الشریعة را حدیث میدانید، مصباح الشریعة برای شقیق بخلی [از بزرگان صوفیه] است.
🔺درس خارج اصول؛ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
@madras_emb
🔆 ملاک برتری
أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ يَرْفَعُهُ إِلَى أَحَدِهِمْ علیهم السلام أَنَّهُ قَالَ: بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ صَلَاةً مِنْ بَعْضٍ وَ بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ حَجّاً مِنْ بَعْضٍ وَ بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ صَدَقَةً مِنْ بَعْضٍ وَ بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ صِيَاماً مِنْ بَعْضٍ وَ أَفْضَلُكُمْ أَفْضَلُ مَعْرِفَةً.
📚صفات الشيعة (للصدوق)؛ ص15
ابن ابی عمیر از یکی از امامان علیهم السّلام روایت کرده است که فرمودند:
بعضی از شما [دوستداران ما] نسبت به بعضی دیگر بیشتر نماز میخوانید و بعضی نسبت به بعضی دیگر، بیشتر حجّ بجا میآورید، و بعضی نسبت به بعضی دیگر، بیشتر صدقه میدهید. نیز بعضی نسبت به بعضی دیگر ، بیشتر روزه میگیرید؛
👈 ولی با فضیلتترین شما کسی است که معرفتش [نسبت به ما] بیشتر باشد.
#ضرورت_معرفت_امام
@madras_emb
بِسْمِ الله الرَّحْمَٰن الرَّحيمِ
📣 اسامی ممتازین حضور و غیاب در مهر ماه سال تحصیلی ۱۴۰۲
🔹پایه ۷
1. آقای احسان بروجردی
2. آقای احمد رحمتی
3. آقای محسن پرتوی
4. آقای محمدحسین کابلی
5. آقای محمد بخشی
6. آقای احمد رحمانی
7. آقای امیرعلی فضیلی نژاد
8. آقای محمدصادق حسین زاده
9. آقای امیر جعفری
10. آقای محمدطاها علی آبادی
11. آقای سیدمحمدجواد رحمانی
12. آقای مهدی شیاسی
13. آقای سیدحسین موسوی
14. آقای محمدهادی بهمئی
15. آقای علی زواره
16. آقای محمدصادق آقایی عطا
17. آقای محسن صفرزاده
18. آقای سیدحسین احمدی
🔹پایه ۸
1. آقای سیدعلی سجادی
2. آقای حسن عباسی
3. آقای سیدحسین احمدی
4. آقای علی برهانی
5. آقای محمد نبی نژاد
6. آقای سیدمحمدتقی حسینی
7. آقای محمدحسین توکلی
🔹پایه ۹
1. آقای مصطفی نقدی
2. آقای مهدی احمدلو
3. آقای علیرضا بارانی
4. آقای محمدرضا صفایی
🔹پایه ۱۰
1. آقای محمد مهدی پورحیدری
2. آقای هاشم نجفی اردبیلی
3. آقای محمدعلی ابن الدین حمیدی
4. آقای سیدمهدی طباطبایی
5. آقای میثاق احمدی نژاد
6. آقای علی دمساز
7. آقای محمد علی اصلانی
8. آقای سیدمحمدصادق فاطمی
9. آقای محمدهادی کرخی
🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 ... فاصله بسیار است.
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● در دورههای قبل دو چیز در میان اهل علم قوی بود:
یکی در نظر گرفتن مسئولیت الهی در درس خواندن که ما مسئول هستیم و باید حلال و حرام الهی برای مردم روشن شود. از این رو با کمال احتیاط و جدیت کامل درس میخواندند.
دوّم اینکه خود علم برای آنان مطلوب ذاتی بود.
● متأسفانه این معنا در حوزه ضعف پیدا کرده و باید این مسئولیت را حس کنیم. در غیر اینصورت آرام آرام فقه مضمحل میشود.
● ما اگر فقاهت صاحب جواهر و شیخ مرتضی انصاری را با فقاهت امروز مقایسه کنیم، میبینیم که فاصله بسیار است.
● مرحوم آقای سیّد محمّدصادق لواسانی از پدرش مرحوم آقای سیّد ابوالقاسم لواسانی که از اعلام و شاگردان مرحوم آخوند بود، نقل کرد: منزل آقایی رفتم. آسیّد محمدصادق اسم او را نمیدانست ولی گفت به مسائل علمی عشق میورزید (ایشان حاج شیخ علی محمّد نجف آبادی است). مرحوم آقای سیّد ابوالقاسم گفت: آن شخص مریض بود و من به عیادت او رفتم. و او گفت که شنیدهام آقای آخوند ملّا کاظم، «کفایه» نوشته و من میدانم که امروز را به آخر نمیرسانم، ولی دلم میخواهد از مطالب ایشان بشنوم و میخواهم شما بیان کنید. میگفت: من مقداری از مطالب آخوند را بیان کردم و او آن روز را به آخر نرساند.
● این حالت در میان فقها و علمای ما بوده است و امیدوارم که دستکم در میان اقلیتی از اهل علم این معنا حفظ شود تا در طلّاب دیگر تأثیر بگذارد. سابق در تمام مجالس بحث علمی بود و جلسهای پیدا نمیشد که بحث علمی نباشد.¹
—————————
1. آقایی از علمای سابق که نامش را فراموش کردهام، به ساوه رفته بود و در آنجا شاگرد نداشت و برای اینکه مطالبی را که یاد گرفته است، فراموش نکند، هر روز در ساعت مقرری خطاب به ستون مسجد درس میگفت و در راه هم اگر به کسی برخورد میکرد، میگفت که مباحثه دارم. کار ایشان عقلایی هم بود.
📚 جرعهای از دریا؛ ج ۴؛ ص ۴۶۶
@madras_emb
🔔 کتاب "رساله غیبت" به چاپ رسید
📜 اثر مرحوم علّامه سیّد دلدار علی لکهنوی (رحمت الله علیه)
🔶 این کتاب در ردّ یک عقیده از باب هفتم کتاب "تحفه اثنی عشریه" پیرامون مهدویّت است. در این کتاب مرحوم سیّد دلدار علی، ابتدا عبارت تحفه را نقل میکند و قبل از پاسخگویی مستقیم به عبارات تحفه ابتدا ادله امامیه بر وجوب نصب امام را بیان می کنند، سپس شبهات اشاعره را پاسخ میدهند، بعد از آن با بیان عبارت "قوله قوله" به نقد و پاسخگویی به بند بند عبارت تحفه میپردازند و به مناسبت هم برخی از شبهات فخر رازی را جواب میدهند.
#معرفی_کتاب
@madras_emb
231104_0316.mp3
11.09M
✨ مدح حضرت امیرالمومنین علیه السلام
🎙آقای احمد #نصراللهی
📆 شنبه 13 آبان 1402
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
🔆 عبادت بدون اعتقادات صحیح، سودی ندارد (۲)
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی بْنِ عُبَیْدٍ عَنْ یُونُسَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) لِعَبَّادِ بْنِ کَثِیرٍ الْبَصْرِیِّ الصُّوفِیِّ وَیْحَکَ یَا عَبَّادُ غَرَّکَ أَنْ عَفَّ بَطْنُکَ وَ فَرْجُکَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ فِی کِتَابِهِ «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ»، اعْلَمْ أَنَّهُ لَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنْکَ شَیْئاً حَتَّی تَقُولَ قَوْلًا عَدْلًا.
📚الکافی؛ ج٨؛ ص١٠۷
امام صادق عليه السّلام به عَبّاد بن كثير بصرى صوفی فرمودند: واى بر تو اى عَبّاد! گمان مکن با عفّتِ شكم و عفّتِ عورت، ایمانت کامل شده! به اینها مغرور مشو، اين تنها كافى نيست. خداى عزّوجل در قرآن فرموده: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدِيداً» یعنی: «اى كسانى كه به ظاهر ايمان آوردهايد از خدا بترسيد و سخنِ درست بگوييد تا خداوند كردارتان را به اصلاح آورد.»
👈بدان كه خداوند متعال هيچچيز از تو نمىپذيرد مگر اينكه از روی درستی و عدالت سخن بگویی.
📎مرحوم علامه مجلسی "رضوان الله علیه":
قوله عليهالسلام: حتى تقول قولا عدلا" فسّر عليه السلام القول السديد بالاعتقاد الصحيح و لما كان هذا الصوفي المبتدع منحرفا عن ناحية أهل البيت عليهم السلام غير قائل بإمامتهم نبهه عليهالسلام على أنه لا ينفعه أعماله مع تلك العقيدة، فإن قبول الأعمال مشروط بصحة العقائد.
📚مرآة العقول؛ ج٢۵؛ ص٢۶٠
#حدیث #اعتقادات
@madras_emb
#کتاب_استناد
💢 لفظ ثقة
● اگر عامّه یک راوی را توثیق کنند، چه بسا بتوان برداشت کرد که آن راوی از نظر آنان، امامی نبوده است؛ زیرا به نظرِ شرح نگاران و رجالیان عامّه، «شیعه بودن» مجوز کافی برای نسبت دادنِ ضعف و جعل به راوی شمرده می شود؛ البته، برخی رجالیان عامّه برای نسبت دادنِ ضعف و جعل راوی، افزون بر شیعه بودن وی، لازم می دانند که آن راوی، صحابه و خلفاء را مذمت کرده باشد.
● اما اگر شیعیان غیر امامی که معمولا با افراد امامی ارتباط داشته و از این رو، مطالب خویش را برای امامیه بیان می کرده اند، لفظ «ثقة» را به طور مطلق درباره یک راوی به کار ببرند، چنین توثیقی ناظر به مذهب راوی نیست؛ بنابراین، توثیقات ابن عقده (که کتابش برای استفاده امامیه نوشته) و ابن فضّال (که توثیقاتش را برای عیّاشی بازگور کرده است) برای غیر امامی بودنِ راویان، دلالت نمی کنند.
📚 استناد، ص۳۴۹
@madras_emb
🏴 بوی فاطمیه
🔆سرور زنان عالم اینگونه بودند
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو سَعِيدٍ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ السُّكَّرِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَكَمُ بْنُ أَسْلَمَ قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ عُلَيَّةَ عَنِ الْحَرِيرِيِّ عَنْ أَبِي الْوَرْدِ بْنِ ثُمَامَةَ عَنْ عَلِيٍّ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ لِرَجُلٍ مِنْ بَنِي سَعْدٍ أَ لَا أُحَدِّثُكَ عَنِّي وَ عَنْ فَاطِمَةَ إِنَّهَا كَانَتْ عِنْدِي وَ كَانَتْ مِنْ أَحَبِّ أَهْلِهِ إِلَيْهِ إِنَّهَا اسْتَقَتْ بِالْقِرْبَةِ حَتَّى أَثَّرَ فِي صَدْرِهَا وَ طَحَنَتْ بِالرَّحَى حَتَّى مَجِلَتْ يَدُهَا وَ كَسَحَتِ الْبَيْتَ حَتَّى اغْبَرَّتْ ثِيَابُهَا وَ أَوْقَدَتِ النَّارَ تَحْتَ الْقِدْرِ حَتَّى دَكِنَتْ ثِيَابُهَا فَأَصَابَهَا مِنْ ذَلِكَ ضَرَرٌ شَدِيد ...
📚علل الشرائع؛ ج۲؛ ص۳۶۶
اميرمؤمنان عليه السلام به مردي از قبيله بني سعد فرمودند: ميخواهي مقداري از حالات فاطمه علیهاالسلام را آن هنگام كه در خانه من بود، براي تو بازگو كنم؟
او با اينكه از محبوبترين افراد در نزد رسول خدا بود، آنقدر با مشك آب كشيد كه اثر بند مشك در سينه او نمايان شد و آنقدر با آسیاب گندم را آسیا کرد که اثر دسداس روی دستانش نمایان میشد و آنقدر خانه را جارو كرد كه لباسهايش غبارآلود شد و آنقدر زير ديگ، آتش افروخت كه رنگ لباسش تغيير كرد به طوري كه در سختي و زحمت افتاد ...
✔️ مبلّغ فاطمیه باشیم
#فاطمیه
@madras_emb
🔆 روایتی جامع در باب اعتقاداتی که بدون آنها عملی پذیرفته نمیشود و زمان ظهور و وظیفه منتظران
عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: أَنَّهُ قَالَ ذَاتَ یَوْمٍ أَ لَا أُخْبِرُکُمْ بِمَا لَا یَقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِهِ فَقُلْتُ بَلَی فَقَالَ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ الْإِقْرَارُ بِمَا أَمَرَ اللَّهُ وَ الْوَلَایَةُ لَنَا وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِنَا یَعْنِی أئمة [الْأَئِمَّةَ] خَاصَّةً وَ التَّسْلِیمُ لَهُمْ وَ الْوَرَعُ وَ الِاجْتِهَادُ وَ الطُّمَأْنِینَةُ وَ الِانْتِظَارُ لِلْقَائِمِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ لَنَا دَوْلَةً یَجِی ءُ اللَّهُ بِهَا إِذَا شَاءَ ثُمَّ قَالَ مَنْ سُرَّ أَنْ یَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ الْقَائِمُ بَعْدَهُ کَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَکَهُ فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا هَنِیئاً لَکُمْ أَیَّتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَةُ.
📚 الغیبة للنعمانی؛ ص۱۴۷
ابوبصیر گوید: روزی امام صادق علیه السلام فرمودند : آیا از آنچه که خداوند عَزَّوَجَلَّ جز با آن، عملی را قبول نمی کند شما را خبر نکنم؟؟! گفتم : بله!
●فرمودند :
شهادت به اینکه هیچ خدایی جز اللَّه نیست
و اینکه محمد صلی اللَّه علیه و آله بنده و رسول اوست
و اقرار به آنچه خداوند دستور داده است
و ولایت ما
و بیزاری از دشمنان ما ائمه به طور خاص
و تسلیم بودن به ائمه
و ورع (پرهیز از حرام و شبهه) و اجتهاد (تلاش کوشش در عمل و عبادت) و طمأنینه (آرامش)
و انتظار قیام کننده ما
● سپس فرمودند : برای ما دولتی است که هر موقع که مشيت الهی قرار گیرد آن را می آورد!
● سپس فرمودند : کسی که خوشحال می شود که از اصحاب قائم صلوات اللَّه علیه باشد، باید :
منتظر باشد و به ورع و محاسن اخلاق عمل نماید در حالیکه منتظر است!
● پس اگر چنین کسی از دنیا برود و قائم علیه السلام بعد از او قیام کند، برای او مانند اجر کسی که او را درک کرده است خواهد بود! پس جدیت کنید و منتظر باشید، گوارای شما باد ای گروه مورد رحمت واقع شده!
#حدیث #اعتقادات #مهدویت #برائت
@madras_emb
💠 عهد با امیرالمومنین علیه السلام
❖ مرحوم آیت الله شیخ محمدجواد خراسانی در بخشی از شرح حال خود مینویسد:
از اول ورودم که به نجف وارد شدم به مولی عرض کردم که من اینجا نیامدم تنها برای آموختن مطویات کتابها و مستنبطات علماء، حصول این علم در همه جا ممکن است، من اینجا برای مطالب دیگر آمده ام، علمی را میخواهم که در متون کتب نیست، نه اینکه مانند صوفیه تقاصای علم لدنّی میکنم و یا خود را به تنبلی بزنم و بگویم علم حجاب است و باید در پی علم حقیقیت رفت که این خود بی حقیقت است و جزء وهم و خیال نیست، یا اینکه به دروس و مطالعه اهمیت ندهم و علمش را از تو بخواهم چونکه به من به نجف آمده ام، یا از درس و مطالعه اکتفا به ریاضات و مقدسیها کنم و باقیش را به عهده تو بگذارم که همه اینها خیالات شیطانی است که انسان را مغرور میکند و به تنبلی وادار میکند و از علم بی بهره میماند بلکه همانطوری که مرسوم است از درس و بحث و مطالعه و مداقّه خواهم کرد و آنچه از درس و مطالعه حاصل نیمشود از شما میخواهم و بحمد الله من به عهد خود وفا کردم و آنچه میخواستم خداوند به برکت آن حضرت به من دادند.
📚کتاب جهاد اکبر (زندگی آیت محمدجواد خراسانی)، ص۱۶۸
@madras_emb
مداحی.mp3
13.93M
🏴 روضه حضرت صدیقه طاهره "سلام الله علیها"
🎙حاج محمدعلی #قاسمی
📆 شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
🏴 بوی فاطمیه
🔆 نور حضرت زهرا سلام الله علیها
قالت عائشة: كنّا نخيط و نغزل و ننظّم الإبرة بالليل في ضوء وجه فاطمة عليها السّلام
عایشه می گوید:
ما شبها در زیر نور چهرهی فاطمه خیاطی و پنبه ریسی و نخ سوزن میکردیم.
📚أخبار الدُوَل وآثار الاُوَل في التاريخ، ج 1، ص 256
#فاطمیه
@madras_emb
🗓تقویم شیعه؛
☑️ 27ربیع الثانی سالروز وفات آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری "ره" (27 ربیعالثانی 1405 برابر با 30 دی 1363)
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی درباره تقوای خارقالعاده آن فقیه عالیمقام گفتهاند:
آقای حاج سید احمد خوانساری خیلی از «من» گفتن پرهیز داشت و وقتی مطلبی از وی میپرسیدند، رأی و نظر خودش را با عبارتی از بزرگان بیان میکرد. مثلاً میفرمود:
شیخ مرتضی انصاری چنین میفرماید، صاحب جواهر چنین عقیدهای دارد و ...، و از تعبیری که «من» در آن بود، مجتنب بود. حتّی از معارف معاصر خودش نقل قول میکرد، مثلاً: آقای بروجردی چنین نظری دارد، یعنی من هم همین عقیده را دارم. شنیدم در درس خودش از کتاب مصباح الهدی تألیف حاج شیخ محمد تقی آملی استفاده میکرد با اینکه خودش از آقای آملی ادقّ نظراً بود.
📚جرعهای از دریا؛ ج3؛ ص 625
@madras_emb
🔆او جدا از خلق و خلق از او جدا
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَرْقِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ يَحْيَى الْحَلَبِيِّ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ خِلْوٌ مِنْ خَلْقِهِ وَ خَلْقَهُ خِلْوٌ مِنْهُ وَ كُلُّ مَا وَقَعَ عَلَيْهِ اسْمُ شَيْءٍ مَا خَلَا اللَّهَ فَهُوَ مَخْلُوقٌ وَ اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ تَبَارَكَ الَّذِي لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ- وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ.
📚الكافي؛ ج1؛ ص82؛ (بَابُ إِطْلَاقِ الْقَوْلِ بِأَنَّهُ شَيْء)
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
همانا خداوند تعالی جدا از خلقش، و خلقش جدا از او می باشند، و هر چیزی که نام شیء بر آن توان نهاد مخلوق است مگر خداوند عزوجل. و خداوند آفریننده همه چیز است، بس والاست آنکه «هیچ چیز مانند او نیست».
#توحید
@madras_emb
📜 کتاب بصائر الدرجات
🔹استاد محمود رفاهی
📆روزهای یکشنبه؛ سه شنبه و چهارشنبه
🕰 ساعت ۷ صبح
📍مدرس فقهی امام محمدباقر علیه السلام؛ مدرس ۳
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
@madras_emb
🏴 بوی فاطمیه
💠 اهتمام به روضه حضرت صدیقه طاهره علیها السلام
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
شنیدم زمانی که مرحوم آقای حاج شیخ (آیت الله العظمی حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم) در سامراء بود، در جلوی دسته عزاداری حرکت میکرد، و شعر عربی معروفی را دَم می داد. در قم هم ایشان در جلوی دسته عزا حرکت میکرد و دستهجات علماء پشت سر ایشان راه میافتادند. البته گاهی دستهٔ سادات جلوی دسته شیوخ بود و آقای حاج شیخ جلوی دسته شیوخ حرکت میکرد و گاهی هم جلوی همه دسته جات (اعم از سادات و شیوخ) حرکت میکرد.
مرحوم آقای حاج شیخ هیچ مجلس روضه ای در منزلش نداشت، غیر از ایام فاطمیه دوم که این مجلس در مدرسه فیضیه اقامه میشد. همین روش را نیز فرزندشان آقای حاج آقا مرتضی ادامه داد.
📚 جرعهای از دریا؛ ج ۳؛ ص ۴۰۸
@madras_emb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
✳️مجموعه جلسات معرفت افزایی فاطمیه
☑️ با هدف ارائه عناوین و سرفصلهای مناسب جهت تبلیغ در ایام فاطمیه
📆 از روز میلاد حضرت زینب "سلام الله علیها" تا پایان فاطمیه اول
🔹اساتید:
▪️حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی میرداماد (28 ؛ 29 ؛ 30 آبان)
▪️حجت الاسلام والمسلمین مجتبی خدایاری (1 ؛ 4 ؛ 5 آذر)
🕰 ساعت 10:50 تا 11:10
📍مدرس شماره 1
▪️حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن شربتداران (6 ؛ 7 ؛ 8 آذر)
🕰ساعت 12:30 (همراه با نماز جماعت ظهر)
📍مدرس شماره 8
@madras_emb
💠 تاویل احادیث و لجاجت
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
علی بن ابی حمزه بطائنی از سران واقفه بوده و در زمان امام رضا علیه السلام هم از دنیا رفته و بنابر نقل حضرت رضا علیه السلام فرمودند: او در قبرش نشانده شد و درباره امامان عليهم السلام از وى پرسش گرديد و او نام همه آنها را گفت، تا آن كه به من رسيد. درباره من از وى پرسش شد و او پاسخى نداد. پس، چنان ضربه اى بر سرش كوفتند كه گورش آكنده از آتش شد. (1)
مساله و مشکل اصلی علی بن حمزه بحث مالی نبوده، در روایت هست تاویل احادیث و آبرو بوده است. میگوید یک سری روایاتی را علی بن ابی حمزه دیده بوده خیال کرده بوده که مراد از این روایت قائم بودن حضرت امام کاظم علیه السلام هست و به این عنوان مطرح میکرد، بعد که متوجه اشتباه خودش شده بوده ولی نخواسته آن اشتباه خودش را ازش اجتناب کند ، فَلَجَّ، در روایت هست که لجاجت ورزید و بر اشتباه خودش پافشاری کرد.
ابْنُ عِيسَى عَنِ الْبَزَنْطِيِ فِيمَا كَتَبَ إِلَيْهِ الرِّضَا علیه السلام فِي الْوَقْفِ عَلَى أَبِيهِ علیه السلام أَمَّا ابْنُ أَبِي حَمْزَةَ فَإِنَّهُ رَجُلٌ تَأَوَّلَ تَأْوِيلًا لَمْ يُحْسِنْهُ وَ لَمْ يُؤْتَ عِلْمَهُ فَأَلْقَاهُ إِلَى النَّاسِ فَلَجَ فِيهِ وَ كَرِهَ إِكْذَابَ نَفْسِهِ فِي إِبْطَالِ قَوْلِهِ بِأَحَادِيثَ تَأَوَّلَهَا وَ لَمْ يُحْسِنْ تَأْوِيلَهَا وَ لَمْ يُؤْتَ عِلْمَهَا ...(قرب الإسناد؛ص351)
ضمن نامهاى كه حضرت رضا عليه السّلام به بزنطی پیرامون واقفه نوشته اند آمده: اما پسر ابى حمزه مردى بود كه تاويلى نمود نادرست و اطلاعى راجع بآن نداشت بمردم القا نمود و لجاجت كرد و نخواست خود را تكذيب كند با احاديثى كه تاويل نادرست و جاهلانه نموده بود و ....
——————————
1. أَنَّ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ بَعْدَ مَوْتِ ابْنِ أَبِي حَمْزَةَ: إِنَّهُ أُقْعِدَ فِي قَبْرِهِ فَسُئِلَ عَنِ الْأَئِمَّةِ (علیهم السلام) فَأَخْبَرَ بِأَسْمَائِهِمْ حَتَّى انْتَهَى إِلَيَّ فَسُئِلَ فَوَقَفَ، فَضُرِبَ عَلَى رَأْسِهِ ضَرْبَةً امْتَلَأَ قَبْرُهُ نَاراً. (رجال الكشي؛ ص403)
🔺درس خارج فقه؛ 15 آبان 1402
#اعتقادات #واقفه #فرق_ادیان #رجال #تاویل_حدیث
@madras_emb