eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
102 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 حس حضور ▪️نکته سلوکی که باید از ایام محرم استفاده کرد، حال و حس حضور در محضر اباعبدالله‌ الحسین علیه‌السلام است؛ ▪️خودمان را در محضر حسین بن علی علیه السلام ببینیم و نسبت به او اظهار محبت کنیم. ▪️احساس حضور حتی اگر به مرتبه شهود نرسیده باشد، با یک سلام به حسین علیه السلام هم اتفاق می‌افتد. این حال و حس کارساز است و انسان را از ولای اباعبدالله علیه السلام بهره مند می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 استفاده از فرصت محرم ▪️باید بهترین استفاده را از این محرم‌ها کرد. ❕نکند محرمی بیاید و برود ما حتی یک بار یک ارتباط مستقیم با اباعبدالله علیه السلام برقرار نکنیم. ❕نکند محرمی بیاید و برود، ثمره ما ثمره حقیقی نباشد. ▪️آنی که شرف ماست. ▪️آنی که حیات ماست. ▪️آنی که عزت ماست. ▪️آنی که نورانیت ماست. ⬅️ همین محرم‌هاست و این ها را باید به درستی استفاده کرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ آدم یک غذای مردگی دارد و یک غذای زندگی. البته غذای مردگی بعد از این که جان آمد و آدم پیدا شد، زنده می شود. ✅ ما باید این مغز و جان و غایت را پیدا کنیم اگر آن غایت آمد همه مقدمات زنده می شود. لذا غایت است که به همه چیز رنگ می دهد. ✅ اگر غایت شریف بود آن مقدمات هم شریف و نورانی می شوند و آن نور به این تاریکی ها می تابد ⬅️ و لذا همه ادارکات و دریافت های انسان از ابتدا، حقیقت و بهشت می شود و اگر آن نور نیامد همه این ادراکات وزر و عذاب می شود. ⬅️ تا مادامی که آن توحید احدی صمدی نیامده و تا مادامی که آدم اسم الله رحیم نشد انسان غذای مرده می خورد و غذای مرده وزر است و وزر بار می کند «يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ»(انعام/۳۱) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت دویست و دوم🔰 🔹علامه طباطبایی ذیلِ آیۀ: 🔅"هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن"، ⬅️اوّل معنایی آوردند که عموم هم بتوانند همراهی کنند. ⬅️یک معنا هم فرمودند «یحتمل؛ احتمال دارد» ☑️ معنای دوّمی که در قالب احتمال فرمودند بسیار عالی است. خودشان هم می دانند معنای اصلی آیه، همین است ولی خواستند سخت نگیرند. خودشان در قسمت های دیگر المیزان توضیح داده اند. طبق معنای دوم: فقط خدا مانده است که ⬅️هم اوّل است هم آخر، ⬅️هم ظاهر است هم باطن. فقط او مانده؛ ❓فقط او مانده یعنی چه؟ ☑️از بس شدّت ظهور دارد، دیگران اصلاً پیدا نیستند. ایشان دارد اینجوری معنا می کند مسأله فنایِ اشیاء را. در روایتِ امام صادق در روز قیامت که حالِ فنایی روی می دهد، آمده است: وقتی خداوند می گوید: 🔅"لمَن الملک الیوم لله الواحد القهار"، امام صادق می فرماید: خدا خودش می گوید "لمن الملک الیوم"، ❓چه کسی است که این مُلک و پادشاهی از آنِ اوست امروز؟ و بعد خودش جواب می دهد "لله الواحد القهّار" ❌یعنی دیگری وجود ندارد. 📚جلسه بیست و نهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 رابطه علم و عمل ▪️ قسمت دوم در قسمت قبل این آیه بیان شد⬇️ ✨ «و اسئل من أرسلنا من قبلك من رسلنا...؛ اى پيامبر از پيامبران پيشين بپرس.» (طبق این آیه) آرى صاحب نفس مكتفى با اين كه در عالم شهادت است، وارد در عالم غيب مى‌شود و از پيامبران پيشين مى‌پرسد. ❌نيازى به تقدير مضاف نيست كه مثلا گفته شود: «أى و اسئل أمم من ارسلنا من قبلك و علمائهم» و نيز راز اينگونه روايت را فهم كن كه راوى از معصوم مى‌پرسد: ❓آيا انسان كه از اين سرا رخت بربسته است، دوباره مى‌تواند كسان خود را در اين نشأت ديدار كند؟ در پاسخ فرمود: آرى . ❓پرسيد تا چه اندازه؟ در روايتى فرمود: 🔸 على قدر منزلته و در ديگرى: 🔸 على قدر عمله و در سومى: 🔸 على قدر فضائلهم از اين القاء سبوحى به حقيقت و واقع يك معنى رجعت هم رسيده‌اى... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab