#توحید
✅ آدم باید در حقیقت، وطن داشته باشد. ما الان در مجاز هستیم. این وطنی که الان داریم وطن بدن ماست ⬅️ اما آدم اندیشه است و اندیشه آدم باید در حقیقت وطن داشته باشد:
🌱ای برادر تو همان اندیشهای
🌱مابقی خود استخوان و ریشهای
🌱گر گل است اندیشه تو گلشنی
🌱ور بود خاری تو هیمه گلخنی(مولانا)
✅ اندیشه آدم به طور معمول در محسوسات وطن دارد لذا وقتی پیامبر از قیامت و آخرت حرف میزند، تعجب میکنیم:
🌱گفته اینک ما بشر ایشان بشر
🌱ما و ایشان بستهٔ خوابیم و خور
🌱این ندانستند ایشان از عمی
🌱هست فرقی درمیان بیمنتهی(مولانا)
✅ اندیشه پیامبر بی نهایت است و در الحقیقت و القیامت وطن دارد.
🔸 بهشت و جهنم و آخرت آدم با بقیه فرق دارد بهشت و جهنم و آخرت آدم جایی است که اندیشه او در آن ساکن است.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت سوم: سعادت بدنی و عقلی
🔹بحث سعادت علاوه بر کتاب اشارات، در شفا هم آمده است.
بوعلی در کتاب شفا سعادت در دین را این گونه مطرح کرده است که:
شریعت، سعادت اخروی را دو گونه ترسیم کرده است:
⬅️سعادت بدنی
⬅️سعادت عقلی
انسان در اخرت به سعادت می رسد.
❓این سعادت چیست؟
✅به بهشت میرود.
❓در بهشت چه سعادتی نصیبش شده است؟
دو نوع سعادت نصیبش شده است:
1️⃣ یکی سعادت بدنی که ما از آن به معاد جسمانی تعبیر میکنیم.
آنچه را که در قرآن کریم میبینید:
☑️ "جنّات تجری من تحتها الانهار" هست.
☑️ مساکن طیّبه هست ⬅️ خانه های خیلی خوبی دارند.
☑️و مؤمنین را زیارت می کنند.
☑️بر روی اَرائک نشسته اند.
☑️فاکهة و از میوه های بهشتی تناول میکنند.
☑️هر چه را اشتها و میل داشته باشند و ازش لذّت می برند ⬅️ تا اشتها میکند، به او می دهند.
☑️حور و غلمان و شراب بهشتی و..
همه اینها از یک جهت، نعمت های بهشتی است که داده می شود.
✅ از این ها به عنوان معاد صوری یا معاد جسمانی یاد می کنند ⬅️ یعنی سعادت، خوشی و راحتی برای بدن اخروی است .
این سعادت در متن دینی آمده و این را صادق مصَدَّق و شریعت حقّه گفته است.
در کنارش، سعادت عقلی را هم گفته است.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه سوم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
چگونه خوانی حکمت متعالیه.mp3
5.71M
🔰 چگونه حکمت متعالیه بخوانیم
🔹 حضرت استاد یزدان پناه در تاریخ 1402.8.21 در مدرسه عالی عروج، مطالبی ارزشمند در خصوص چگونگی خواندن فلسفه و حکمت متعالیه بیان کردند.
به علاقه مندان به تحصیل عمیق حکمت، خصوصا حکمت متعالیه توصیه می شود حتما این صوت را گوش دهند.
از مسئولین محترم مدرسه عالی عروج نیز بابت در اختیار قرار دادن این صوت، کمال تشکر و قدردانی را داریم.
#استاد_یزدان_پناه
#حکمت_متعالیه
#روش_فلسفه_خوانی
https://eitaa.com/nasimehekmat
❓ چرا حضرت زینب سلام الله علیها، به عقیله بنی هاشم، مشهور شد؟
سرّ اشتهار حضرت زینب(س) به عقیله بنیهاشم این است که:
1⃣ برخیها عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند.
2⃣ برخیها عاقلند و عقل برای آنها به صورت حال است یعنی وصفِ دیرپا نیست [بلکه] گاهی هست و گاهی نیست.
3⃣ برخیها عاقلند و عقل برای آنها به منزله یک وصف مَلکه است.
4⃣ برخیها عاقلند که عقل برای آنها به منزله فصل مقوّم است.
✔️ آنها که عقل برای آنها به منزله فصل مقوّم بود، به تمام معنی عقیلهاند.
حسینبنعلی(ع) عقیله بنیهاشم است و زینب کبری(س) عقیله بنیهاشم.
🔺این «تاء»،«تاء» مبالغه است نه «تاء» تأنیث.
◾️ وقتی میگویند انسان خلیفه الله است نه خلیف الله، برای این است که این «تاء»، «تاء» مبالغه است همان طوری که میگوئیم فلان شخص علامه است.
▫️ بنابراین، هم وجود مبارک حسین بن علی(ع)، عقیله بنیهاشم است هم وجود مبارک زینب کبری؛ عقل برای اینها به منزله فصل مقوّم بود.
✨ اگر کسی عقل برای او فصل مقوّم بود، کمالات از او نشأت میگیرد، مقهور اوست نه مسلّط بر او.
🌷میلاد عقیله بنی هاشم علیهالسلام، مبارک🌷
#آیت_آلله_جوادی_آملی
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجاتنامه
▪️ قسمت نهم
🌱آفريدگارا!
غبطه فرستادگانت را مىخورم كه وقف تو بودند و از ملائكه عالين لذت مىبرم كه مات تواند.
اين آفريده را به خود واقف گردان تا وقف تو و مات تو شود!
🌱آفريدگارا!
تو پاكى و پاكانت به سويت راه دارند. ياريم كن تا همواره تن و جانم پاك باشد!
🌱آفريدگارا!
جهان را بهشت مىبينم و از زيبايى آن لذت مىبرم. جمال تو كه جهان آفرينى تا چه اندازه دلنشين خواهد
بود!
🌱آفريدگارا!
مى بينم كه همه چشم گشوده اند مرا مى بينند و از من آگهى دارند. از روى آنها شرم دارم تا چه رسد از
روى تو.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده آملی
▪️ قسمت یازدهم: عرفان نظری، بیانگر اوج توحید و ولایت
🕊ما برای سلوک به توحید و ولایت احتیاج داریم و باید به صورت درست با خدا، رسولالله و اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین تعامل کنیم.
✔️ تعامل درست را در عرفان نظری بیان کردند.
▫️ به همین دلیل حضرت علامه حسن زاده آملی بسیار اصرار داشتند سیر علمی به عرفان نظری ختم شود.
➖ از نظر علمی، عرفان نظری بخوانید تا بدانید اوج کجا است.
➖ در عمل نیز از اول تهذیب و طهارت را داشته باشید.
⬅️ تا به نتیجه برسید.
✖️هر چند برخی میگویند: «کار علمی را رها کن و فقط به معنویات بپرداز».
⚠️ اما این روش، انسان را به عمق نمیرساند.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
#مکتب_سلوکی_علامه_حسن_زاده
🗂 جلسه ۳۴۷
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 زن و سهام ارث
درباره ارث زن میتوان گفت:
🔻 گرچه كمبود برخي از موارد سهام را اموري مانند:
➖ تحميل هزينه زندگي او بر شوهر
➖و نيز تحميل مهر بر همسر
➖و اختصاص تحميل ديه بر عاقله مرد نه زن (يعني زن هرگز مسئول ديه خطايي برادر و برادرزاده و مانند آن نخواهد بود)
به عهده مي گيرد.
✔️ ليكن توضيح كوتاهي پيرامون اصل ارثِ زن و برخي از اقسام آن در اين مبحث سودمند مي باشد.
🔸اولاً معلوم باشد كه زن مانند شوهر همراه با تمام طبقاتِ ارث، حضور حقوقي دارد و در تمامي مراتب طبقه بندي شده ارث زنِ شوهر متوفي مانند شوهر زن متوفاة حضور دارد.
🔸ثانياً سهم زن گاهي مساوي سهم مرد است و گاهي كمتر از آن و زماني نيز بيشتر از سهم مرد قرار دارد. اينچنين نيست كه در تمام انحاء ارث، سهم زن كمتر از سهم مرد باشد.
💫 مواردي كه زن همتاي مرد ارث مي برد و نه كمتر از آن، عبارت است از:
۱) پدر و مادر ميّت: در صورتي كه ميّت فرزند داشته باشد كه هر كدام از ابوين سُدْس = ۱/۶ مي برند و سهم پدر در خصوص فرض مزبور از مال فرزند، بيشتر از سهم مادر نيست.
۲) كلاله مادري يعني برادر و خواهرِ مادري ميّت كه به اندازه مساوي ارث مي برند نه با تفاوت، به طوري كه خواهر مادري ميّت معادل سهم برادر مادري ميّت ارث مي برد نه كمتر از آن و آيه ۱۱ و ۱۲ سوره نساء دليل اين دو حكم است.
چنانكه وسائل الشيعه باب ۳ و باب ۸ از ابواب ميراث الاخوه و الاجداد حكم كلاله را تعرض نموده است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و پنجم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه
فصل چهارم: در بعضی آداب شهادت به رسالت و در آن اشاره به شهادت به ولایت
🔶 وجه دیگر در این شهادت، اعلان به قوای ملکیه و ملکوتیه است که:
🔆 نماز که حقیقت معراج مومنین و سرچشمه معارفِ اصحاب عرفان و اربابِ ایقان است، نتیجه کشف تامّ محمّدی صلّی الله علیه و آله و سلّم است که خود،
📍به سلوک روحانی
📍و جذبات الهیّه
📍و جذوات رحمانیّه به وصول به مقام قاب قوسین أو أدني
کشف حقیقت آن را به تبع تجلّیات ذاتیّه و صفاتیّه و الهامات انسیّه در حضرت غیب احدی فرموده.
✔️ فی الحقیقة این(نماز)، سوغات و ره آوردی است که از این سفر معنوی روحانی برای امّت خود، که خیر اُمم است آورده و آن ها را قرین منّت و مستغرق نعمت فرموده.
✳️ چون این عقیدت در قلب مستقر شد و به تکرار متمکن گردید⬅️
🔸البتّه سالک عظمت مقام و بزرگی محل را ادراک میکند؛
🔸و با قدم خوف و رجاء طیّ این مرحله را می نماید؛
✅و امید است ان شاالله اگر به مقدار مقدور قیام به امر کند⬅️
📌آن سرور دستگیری از او بنماید؛
📌و او را به مقام قرب احدی که مقصد اصلی و مقصود فطری است برساند؛
📌و در علوم الهیّه به ثبوت پیوسته که معاد همه موجودات به توسّط انسان کامل تحقق پیدا کند.
" کَما بَدَأكُم تَعودون، بكم فَتَحَ اللهُ و بكم يَختِم، و إيابُ الخَلقِ إلَيكُم"
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاة| صفحه ١٥٠ و١٥١
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ این که شیطان از بسم الله فرار می کند معنی اش این است که بسم الله خوراک شیطان نیست، شیطان معاند با اوست لذا فرار می کند.
⬅️ پس این غذای زمینی ها نیست، در زمین پیدا نمی شود. شیطان هم در حد زمین است، دیگر تا حد آسمان نمی تواند صعود کند.
✅ آسمان ملائک هستند. ملائک مجردند و موجوداتی ازلی و ابدی هستند یعنی ابتدای زمانی ندارند و مسبوق به عدم هم نبوده اند و آخرشان هم نیستی نیست. نیست هم نمی شوند
⬅️ بنابراین همیشه به شعاع خداوند تبارک و تعالی به ظل خداوند تبارک و تعالی زنده اند و از عشق خداوند موجوداتی آسمانی هستند. آن ها هم این خوراک را ندارند، خوراک خودشان را دارند. آن ها یک خوراک مخصوصی دارند، همه از همان خوراک تغذیه می کنند و همان را دارا هستند و بس.
✅ اما انسان یک خوراک دیگری دارد که نه خوراک زمینی است و نه خوراک آسمانی. این خوراکی که انسان دارا هست، خوراک معراجی است که پیغمبر اکرم از معراج آورده است. ✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی
🖌 یادداشت اول
🔹وهم و برداشت بعضی ها این است:
هر چه لذّت هست، فقط لذّت حسی است و لا غیر؛
☑️ مثلاً انسان غذا را میخورد چقدر کیف میکنیم؟
بعضی اوقات ما در این ساحت مادّی، امکاناتی داریم که خیلی احساس لذّت میکنیم.
✅به این لذّت حسّی میگویند.
❗️لفظ "کِیف" را به کار می برم به دلیل اینکه الان در زبان عرف عموم، لفظ "کِیف" خیلی واضح تر از لذّت است.
بوعلی به آن عنوان لذّت حسی داد.
لذت حسی ⬅️ یعنی آنکه در سطح حس و به وسیلۀ لمسمان، چشممان و .... داریم.
✅به این ها لذت مادی، بدنی و حسی می گویند.
بعضیها برداشت میکنند که لذّتِ قوی که آدم واقعاً کیف میکند همین لذّات حسی است؛
❌ لذت های دیگر، لذّت قوی نیستند؛ خیلی ضعیف است؛ اصلاً نباید حسابش کرد؛
ولو از غیرِ حسّی، یک کیف مختصر ایجاد شد، این چیز ضعیفی است؛
و لذّت حسی، لذت چیره و غالب است ⬅️ یعنی هر وقت دائر بین این لذّت حسی و لذّت غیر حسی بود، آدم می گوید من، دنبال این لذت غیرحسی نمی گردم، اصلاً به درد نمی خورد!
◀️لذّت های خیالی
◀️لذّت های وهمی
⬅️و چیزهای دیگر هم داریم
ولی آن لذّت ها هیچ کدام به پای این لذّت های حسی نمی رسد.
❗️تقریباً یک منطق خاکیِ در او وجود دارد.
⚠️ نکته:خیلی ها به لحاظ واقعیّتِ وجودی، چیزهایی (لذتهای بالاتری) را یافته اند، ولی بعضی موقع در اندیشه هایشان همین لذتهای حسی میگذرد.
برخی هم هستند که فقط با همین منطق زندگی می کنند!
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه چهارم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌸 گزارش تصویری جشن میلاد حضرت زینب سلام الله علیها
🎙 با سخنرانی استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین مهدی منصوری
این جلسه دوشنبه ۲۹ آبان در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام برگزار شد.
#حضرت_زینب سلام الله علیها