eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
81 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
به مناسبت گرامیداشت حضرت علامه طباطبایی، معرفی این استاد فرزانه، از زبان شیرین علامه حسن زاده ره، در هفده قسمت و بیست و دو پست تقدیم می‌شود. با چند دقیقه وقت گذاشتن می‌توانید این پست‌ها را مطالعه نمایید. 🌷 شاخه گل صلواتی هدیه به روح ملکوتی ایشان برای دسترسی آسان‌تر روی هشتک زیر ضربه بزنید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔔مروری بر خصوصیات علامه طباطبائی براساس بیانات رهبرانقلاب 👈حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره‌ی بین‌المللی علامه سیّدمحمدحسین طباطبائی (۱۴۰۲/۰۸/۱۷) به برخی از ابعاد شخصیت علمی و اخلاقی و معنوی علامه طباطبائی اشاره کردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور می‌شود.
✅ آدم باید در حقیقت، وطن داشته باشد. ما الان در مجاز هستیم. این وطنی که الان داریم وطن بدن ماست ⬅️ اما آدم اندیشه است و اندیشه آدم باید در حقیقت وطن داشته باشد: 🌱ای برادر تو همان اندیشه‌ای 🌱مابقی خود استخوان و ریشه‌ای 🌱گر گل است اندیشه تو گلشنی 🌱ور بود خاری تو هیمه گلخنی(مولانا) ✅ اندیشه آدم به طور معمول در محسوسات وطن دارد لذا وقتی پیامبر از قیامت و آخرت حرف می‌زند، تعجب می‌کنیم: 🌱گفته اینک ما بشر ایشان بشر 🌱ما و ایشان بستهٔ خوابیم و خور 🌱این ندانستند ایشان از عمی 🌱هست فرقی درمیان بی‌منتهی(مولانا) ✅ اندیشه پیامبر بی نهایت است و در الحقیقت و القیامت وطن دارد. 🔸 بهشت و جهنم و آخرت آدم با بقیه فرق دارد بهشت و جهنم و آخرت آدم جایی است که اندیشه او در آن ساکن است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت سوم: سعادت بدنی و عقلی 🔹بحث سعادت علاوه بر کتاب اشارات، در شفا هم آمده است. بوعلی در کتاب شفا سعادت در دین را این گونه مطرح کرده است که: شریعت، سعادت اخروی را دو گونه ترسیم کرده است: ⬅️سعادت بدنی ⬅️سعادت عقلی انسان در اخرت به سعادت می رسد. ❓این سعادت چیست؟ ✅به بهشت می‌رود. ❓در بهشت چه سعادتی نصیبش شده است؟ دو نوع سعادت نصیبش شده است: 1️⃣ یکی سعادت بدنی که ما از آن به معاد جسمانی تعبیر می‌کنیم. آنچه را که در قرآن کریم می‌بینید: ☑️ "جنّات تجری من تحتها الانهار" هست. ☑️ مساکن طیّبه هست ⬅️ خانه های خیلی خوبی دارند. ☑️و مؤمنین را زیارت می کنند. ☑️بر روی اَرائک نشسته اند. ☑️فاکهة و از میوه های بهشتی تناول می‌کنند. ☑️هر چه را اشتها و میل داشته باشند و ازش لذّت می برند ⬅️ تا اشتها می‌کند، به او می دهند. ☑️حور و غلمان و شراب بهشتی و.. همه این‌ها از یک جهت، نعمت های بهشتی است که داده می شود. ✅ از این ها به عنوان معاد صوری یا معاد جسمانی یاد می کنند ⬅️ یعنی سعادت، خوشی و راحتی برای بدن اخروی است . این سعادت در متن دینی آمده و این را صادق مصَدَّق و شریعت حقّه گفته است. در کنارش، سعادت عقلی را هم گفته است. 🗂 جلسه سوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چگونه حکمت متعالیه بخوانیم 🔹 حضرت استاد یزدان پناه در تاریخ 1402.8.21 در مدرسه عالی عروج، مطالبی ارزشمند در خصوص چگونگی خواندن فلسفه و حکمت متعالیه بیان کردند. به علاقه مندان به تحصیل عمیق حکمت، خصوصا حکمت متعالیه توصیه می شود حتما این صوت را گوش دهند. از مسئولین محترم مدرسه عالی عروج نیز بابت در اختیار قرار دادن این صوت، کمال تشکر و قدردانی را داریم. https://eitaa.com/nasimehekmat
چرا حضرت زینب سلام الله علیها، به عقیله بنی هاشم، مشهور شد؟ سرّ اشتهار حضرت زینب(س) به عقیله بنی‌هاشم این است که: 1⃣ برخی‌ها عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند. 2⃣ برخی‌ها عاقلند و عقل برای آنها به صورت حال است یعنی وصفِ دیرپا نیست [بلکه] گاهی هست و گاهی نیست. 3⃣ برخی‌ها عاقلند و عقل برای آنها به منزله یک وصف مَلکه است. 4⃣ برخی‌ها عاقلند که عقل برای آنها به منزله فصل مقوّم است. ✔️ آنها که عقل برای آنها به منزله فصل مقوّم بود، به تمام معنی عقیله‌اند. حسین‌بن‌علی(ع) عقیله بنی‌هاشم است و زینب کبری(س) عقیله بنی‌هاشم. 🔺این «تاء»،«تاء» مبالغه است نه «تاء» تأنیث. ◾️ وقتی می‌گویند انسان خلیفه الله است نه خلیف الله، برای این است که این «تاء»، «تاء» مبالغه است همان طوری که می‌گوئیم فلان شخص علامه است. ▫️ بنابراین، هم وجود مبارک حسین‌ بن‌ علی(ع)، عقیله بنی‌هاشم است هم وجود مبارک زینب کبری؛ عقل برای اینها به منزله فصل مقوّم بود. ✨ اگر کسی عقل برای او فصل مقوّم بود، کمالات از او نشأت می‌گیرد، مقهور اوست نه مسلّط بر او. 🌷میلاد عقیله بنی هاشم علیه‌السلام، مبارک🌷 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجات‌نامه ▪️ قسمت نهم 🌱آفريدگارا! غبطه فرستادگانت را مى‌خورم كه وقف تو بودند و از ملائكه عالين لذت مى‌برم كه مات تواند. اين آفريده را به خود واقف گردان تا وقف تو و مات تو شود! 🌱آفريدگارا! تو پاكى و پاكانت به سويت راه دارند. ياريم كن تا همواره تن و جانم پاك باشد! 🌱آفريدگارا! جهان را بهشت مى‌بينم و از زيبايى آن لذت مى‌برم. جمال تو كه جهان آفرينى تا چه اندازه دلنشين خواهد بود! 🌱آفريدگارا! مى بينم كه همه چشم گشوده اند مرا مى بينند و از من آگهى دارند. از روى آنها شرم دارم تا چه رسد از روى تو. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده آملی ▪️ قسمت یازدهم: عرفان نظری، بیانگر اوج توحید و ولایت 🕊ما برای سلوک به توحید و ولایت احتیاج داریم و باید به صورت درست با خدا، رسول‌الله و اهل بیت صلوات‌ الله علیهم اجمعین تعامل کنیم. ✔️ تعامل درست را در عرفان نظری بیان کردند. ▫️ به همین دلیل حضرت علامه حسن زاده آملی بسیار اصرار داشتند سیر علمی به عرفان نظری ختم شود. ➖ از نظر علمی، عرفان نظری بخوانید تا بدانید اوج کجا است. ➖ در عمل نیز از اول تهذیب و طهارت را داشته باشید. ⬅️ تا به نتیجه برسید. ✖️هر چند برخی می‌گویند: «کار علمی را رها کن و فقط به معنویات بپرداز». ⚠️ اما این روش، انسان را به عمق نمی‌رساند. 🗂 جلسه ۳۴۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 زن و سهام ارث درباره ارث زن می‌توان گفت: 🔻 گرچه كمبود برخي از موارد سهام را اموري مانند: ➖ تحميل هزينه زندگي او بر شوهر ➖و نيز تحميل مهر بر همسر ➖و اختصاص تحميل ديه بر عاقله مرد نه زن (يعني زن هرگز مسئول ديه خطايي برادر و برادرزاده و مانند آن نخواهد بود) به عهده مي گيرد. ✔️ ليكن توضيح كوتاهي پيرامون اصل ارثِ زن و برخي از اقسام آن در اين مبحث سودمند مي باشد. 🔸اولاً معلوم باشد كه زن مانند شوهر همراه با تمام طبقاتِ ارث، حضور حقوقي دارد و در تمامي مراتب طبقه بندي شده ارث زنِ شوهر متوفي مانند شوهر زن متوفاة حضور دارد. 🔸ثانياً سهم زن گاهي مساوي سهم مرد است و گاهي كمتر از آن و زماني نيز بيشتر از سهم مرد قرار دارد. اينچنين نيست كه در تمام انحاء ارث، سهم زن كمتر از سهم مرد باشد. 💫 مواردي كه زن همتاي مرد ارث مي برد و نه كمتر از آن، عبارت است از: ۱) پدر و مادر ميّت: در صورتي كه ميّت فرزند داشته باشد كه هر كدام از ابوين سُدْس = ۱/۶ مي برند و سهم پدر در خصوص فرض مزبور از مال فرزند، بيشتر از سهم مادر نيست. ۲) كلاله مادري يعني برادر و خواهرِ مادري ميّت كه به اندازه مساوي ارث مي برند نه با تفاوت، به طوري كه خواهر مادري ميّت معادل سهم برادر مادري ميّت ارث مي برد نه كمتر از آن و آيه ۱۱ و ۱۲ سوره نساء دليل اين دو حكم است. چنانكه وسائل الشيعه باب ۳ و باب ۸ از ابواب ميراث الاخوه و الاجداد حكم كلاله را تعرض نموده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و پنجم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل چهارم: در بعضی آداب شهادت به رسالت و در آن اشاره به شهادت به ولایت 🔶 وجه دیگر در این شهادت، اعلان به قوای ملکیه و ملکوتیه است که: 🔆 نماز که حقیقت معراج مومنین و سرچشمه معارفِ اصحاب عرفان و اربابِ ایقان است، نتیجه کشف تامّ محمّدی صلّی الله علیه و آله و سلّم است که خود، 📍به سلوک روحانی 📍و جذبات الهیّه 📍و جذوات رحمانیّه به وصول به مقام قاب قوسین أو أدني کشف حقیقت آن را به تبع تجلّیات ذاتیّه و صفاتیّه و الهامات انسیّه در حضرت غیب احدی فرموده. ✔️ فی الحقیقة این(نماز)، سوغات و ره آوردی است که از این سفر معنوی روحانی برای امّت خود، که خیر اُمم است آورده و آن ها را قرین منّت و مستغرق نعمت فرموده. ✳️ چون این عقیدت در قلب مستقر شد و به تکرار متمکن گردید⬅️ 🔸البتّه سالک عظمت مقام و بزرگی محل را ادراک می‌کند؛ 🔸و با قدم خوف و رجاء طیّ این مرحله را می نماید؛ ✅و امید است ان شاالله اگر به مقدار مقدور قیام به امر کند⬅️ 📌آن سرور دستگیری از او بنماید؛ 📌و او را به مقام قرب احدی که مقصد اصلی و مقصود فطری است برساند؛ 📌و در علوم الهیّه به ثبوت پیوسته که معاد همه موجودات به توسّط انسان کامل تحقق پیدا کند. " کَما بَدَأكُم تَعودون، بكم فَتَحَ اللهُ و بكم يَختِم، و إيابُ الخَلقِ إلَيكُم" 📚آداب الصلاة| صفحه ١٥٠ و١٥١ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ این که شیطان از بسم الله فرار می کند معنی اش این است که بسم الله خوراک شیطان نیست، شیطان معاند با اوست لذا فرار می کند. ⬅️ پس این غذای زمینی ها نیست، در زمین پیدا نمی شود. شیطان هم در حد زمین است، دیگر تا حد آسمان نمی تواند صعود کند. ✅ آسمان ملائک هستند. ملائک مجردند و موجوداتی ازلی و ابدی هستند یعنی ابتدای زمانی ندارند و مسبوق به عدم هم نبوده اند و آخرشان هم نیستی نیست. نیست هم نمی شوند ⬅️ بنابراین همیشه به شعاع خداوند تبارک و تعالی به ظل خداوند تبارک و تعالی زنده اند و از عشق خداوند موجوداتی آسمانی هستند. آن ها هم این خوراک را ندارند، خوراک خودشان را دارند. آن ها یک خوراک مخصوصی دارند، همه از همان خوراک تغذیه می کنند و همان را دارا هستند و بس. ✅ اما انسان یک خوراک دیگری دارد که نه خوراک زمینی است و نه خوراک آسمانی. این خوراکی که انسان دارا هست، خوراک معراجی است که پیغمبر اکرم از معراج آورده است. ✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌 یادداشت اول 🔹وهم و برداشت بعضی ها این است: هر چه لذّت هست، فقط لذّت حسی است و لا غیر؛ ☑️ مثلاً انسان غذا را می‌خورد چقدر کیف می‌کنیم؟ بعضی اوقات ما در این ساحت مادّی، امکاناتی داریم که خیلی احساس لذّت می‌کنیم. ✅به این لذّت حسّی می‌گویند. ❗️لفظ "کِیف" را به کار می برم به دلیل اینکه الان در زبان عرف عموم، لفظ "کِیف" خیلی واضح تر از لذّت است. بوعلی به آن عنوان لذّت حسی داد. لذت حسی ⬅️ یعنی آنکه در سطح حس و به وسیلۀ لمسمان، چشممان و .... داریم. ✅به این ها لذت مادی، بدنی و حسی می گویند. بعضی‌ها برداشت می‌کنند که لذّتِ قوی که آدم واقعاً کیف می‌کند همین لذّات حسی است؛ ❌ لذت های دیگر، لذّت قوی نیستند؛ خیلی ضعیف است؛ اصلاً نباید حسابش کرد؛ ولو از غیرِ حسّی، یک کیف مختصر ایجاد شد، این چیز ضعیفی است؛ و لذّت حسی، لذت چیره و غالب است ⬅️ یعنی هر وقت دائر بین این لذّت حسی و لذّت غیر حسی بود، آدم می گوید من، دنبال این لذت غیرحسی نمی گردم، اصلاً به درد نمی خورد! ◀️لذّت های خیالی ◀️لذّت های وهمی ⬅️و چیزهای دیگر هم داریم ولی آن لذّت ها هیچ کدام به پای این لذّت های حسی نمی رسد. ❗️تقریباً یک منطق خاکیِ در او وجود دارد. ⚠️ نکته:خیلی ها به لحاظ واقعیّتِ وجودی، چیزهایی (لذت‌های بالاتری) را یافته اند، ولی بعضی موقع در اندیشه هایشان همین لذت‌های حسی می‌گذرد. برخی هم هستند که فقط با همین منطق زندگی می کنند! 🗂 جلسه چهارم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌸 گزارش تصویری جشن میلاد حضرت زینب سلام الله علیها 🎙 با سخنرانی استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین مهدی منصوری این جلسه دوشنبه ۲۹ آبان در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام برگزار شد. سلام الله علیها
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍موضوع سخنرانی مراسم بزرگداشت حضرت زینب سلام الله علیها: حضرت زینب سلام الله علیها و تقابل رویکرد انفعالی با آزادسازی ظرفیت‌های نهفته سلام الله علیها
🔰 مناجات‌نامه ▪️ قسمت دهم 🌱آفريدگارا! مرا به سجده هاى طولانى مدد فرما و شب زنده داريم ده كه نواى سحر دلسوختگان از نغمه هاى مرغان بهشتى گيراتر است! 🔸فروغ فروغى بسطامى در فزون باد كه گوهر غزلى پر فروغ آورده است: 🌱مردان خدا پرده پندار دريدند 🌱يعنى همه جا غير خدا هيچ نديدند 🌱هر دست كه دادند از آن دست گرفتند 🌱هر نكته كه گفتند همان نكته شنيدند 🌱يك طائفه را بهر مكافات سرشتند 🌱يك سلسله را بهر ملاقات گزيدند 🌱يك فرقه به عشرت در كاشانه گشادند 🌱يك زمره به حسرت سرانگشت گزيدند 🌱جمعى به در پير خرابات خرابند 🌱قومى به بر شيخ مناجات مريدند 🌱يك جمع نكوشيده رسيدند به مقصد 🌱يك قوم دويدند و به مقصد نرسيدند 🌱فرياد كه در رهگذر آدم خاكى 🌱بس دانه فشاندند و بسى دام كشيدند 🌱همت طلب از باطن پيران سحر خيز 🌱زيرا كه يكى را ز دو عالم طلبيدند 🌱زنهار مزن دست به دامان گروهى 🌱كز حق ببريدند و به باطل گرويدند 🌱چون خلق درآيند به بازار حقيقت 🌱ترسم نفروشند متاعى كه خريدند 🌱كوتاه نظر غافل از آن سرو بلند است 🌱كاين جامه به اندازه هركس نبريدند 🌱مرغان نظر باز سبك سير فروغى 🌱از دامگه خاك بر افلاك پريدند https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مقامات فاطمه زهرا بی حد و حصر است. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید زهرا را زهرا گفتند چون نوری بود از سوی خدا. نوری بود از سوی خدا که چشم ملائکه را می‌زد و از این نور دوازده امام پدید آمدند. مقام باطنی فاطمه زهرا این است که آن نور، بسط پیدا می‌کند و کل عالم را فرا می‌گیرد. اگر این حقیقت را در فاطمه زهرا بفهمید، همه جا جلوه او است. همه آنچه در عالم می‌بینیم در امامان ریشه دارد و امامان ریشه در مادرشان فاطمه زهرا دارند. در روایات آمده ما اهل بیت حجتیم بر مردم و فاطمه زهرا مادرمان حجت الله علی الحجج است. حجة الله علی الحجج یعنی از نور آن حضرت، نور ائمه منتشی شده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و ششم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل چهارم: در بعضی آداب شهادت به رسالت و در آن اشاره به شهادت به ولایت 🖋 فرعٌ فِقهيٌّ و اصلٌ عِرفانيٌّ 🔶 در بعضی از روایات غیر معتبره وارد شده است که پس از شهادت به رسالت در اذان بگویند:"أشهدُ أنّ عليّاً وليّ الله مَرَّتين" و در بعضي روايات است كه:"أشهدُ أنّ عليّاً أميرَالمؤمنين حقّاً مَرَّتين". و در بعضی دیگر است:" مُحمّدٌ و آلُ محمّدٍ خيرُ البَريّةِ" . 1⃣ شیخ صدوق (ره) این روایات را از موضوعات مفوّضه قرار دادند و تکذیب آن ها کردند و مشهور بین علما عدم اعتماد به این روایات است. 2⃣ بعضی از محدّثین آن را جزء مستحبی قرار دادند به واسطه تسامح در ادلّه سُنَن؛ این قول بعید از صواب نیست. ✅ گرچه به قصدِ قربتِ مطلقه گفتن، اولی و احوط است. زیرا پس از شهادت به رسالت، مستحب است شهادت به ولایت و امارت مؤمنین. 🔶 چنانچه در حدیث احتجاج وارد است که قاسم بن معاویه گفت که به حضرت صادق عرض کردم که اهل سنّت حدیثی در معراج نقل کنند که چون رسول خدا را به معراج بردند دید بر عرش ،لا إله إلا الله أبوبكر الصدّيق. ❌ فرمود: سُبحانَ الله تغيير دادند هر چیز را حتی این را. گفت: آری. 🔻(امام) فرمود:خدای عزّوجلّ چون خلق فرمود عرش را نوشت بر آن" لا إله إلّا الله محمدٌ رسولُ الله عَلیٌّ أميرُالمؤمنين". پس ذکر فرمود کتابت این کلمات را بر آب و کرسی و لوح و جبهه إسرافيل و دو جناح جبرئیل و اکناف آسمان ها و سر کوه ها و بر شمس و قمر.🔺 ادامه در پست بعدی👇👇👇
🔆 (امام صادق علیه السلام) فرمود وقتی یکی از شما گفت :لا إله إلّا الله محمدٌ رسولُ الله، بگوید: عَلیٌّ أميرُالمؤمنين. ✳️بالجمله اين ذکر شریف، مطلقاً پس از شهادت به رسالت مستحب است؛ و در فصول اذان بالخصوص، بعید نیست که مستحب باشد؛ 🔷 گرچه به واسطه تکذیب علماء اعلام این روایات را احتياط اقتضا کند که به قصد قربت مطلقه گویند نه خصوصیّت در اذان. 📚آداب الصلاة| صفحه ١٥٢ و١٥٣ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 الگوی زهرایی ▪️ قسمت اول ▫️اگر جامعه اسلامی بتواند زنان را با الگوی اسلامی تربیت کند؛ یعنی ✔️الگوی زهرایی ✔️الگوی زینبی ✔️زنان بزرگ ✔️زنان با عظمت ✔️زنانی که می‌توانند دنیا و تاریخی را تحت تأثیر خود قرار دهند 🔚 آن وقت زن به مقام شامخ حقیقی خود نائل آمده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌 یادداشت دوم 🔹ابتدائاً می گوییم کسانی که معتقد به دین نیستند، {لذت های حسی را ترجیح می دهند.} ❌امّا فقط این نیست! بعضی متدیّنین ما هم هستند. ☑️بنده خدایی می گفت اگر بهشت باغ نداشته باشد و در آن جنّات تجری و مساکِن [طیّبه نباشد]، اصلاً ما برای چی داریم عبادت می کنیم؟! ❗️اصلاً مثل اینکه {خود} عبادت، برایش لذّت ندارد. من به عموم مردم حق می دهم {اینگونه فکر کنند} چون نچشیده اند. [اگر] بچشد، این حرف ها را نمی زند. ☑️ آیت الله العظمی بهجت می فرمود: آن موقعی که {آدم} نماز می خواند، این پادشاهان عالم کجا هستند که بیایند ببینند ما چه لذّتی می بریم. یعنی این لذّت های فانی به پای این لذّت های ما نمی رسد ⬅️ اگر آدم بچشد اصلاً می گوید این نباید باشد. ❗️آن ها چیست؟! اما اوهام عموم اینچنین است که ⬅️ بقیه لذّات {غیر حسی} ضعیف و ناچیز است. به چشم نمی آید ⬅️ یعنی باید کنارشان بگذاریم. ✅ بلکه اصلاً باید یک چیز دیگر گفت، اگر خوب نگاه کنیم جز لذّت حسّی نداریم، بقیّه خیالات است. اگر واقعاً بود، آدم را می کِشید. ❓ چرا ما به سمت لذات حسی می آییم؟ ☑️بنده خدایی را می دیدم، مثلاً درمورد غذا صحبت می کرد، دهانش آب می افتاد. نشان می داد چقدر با غذا و با این نوع غذا دارد کیف می کند؛ ❗️یک جوری که مثلاً گویا [اگر] کلِّ عالم را بگردید، انگار یک همچین لذّتی پیدا نمی‌شود. 🗂 جلسه چهارم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 الگوی زهرایی ▪️ قسمت دوم زنی که ▪️ در حجره‌ای کوچک ▪️و خانه‌ای محقر انسان‌هایی تربیت کرد که ▪️ نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک ▪️و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می‌درخشد. ✨صلوات و سلام خداوند تعالی بر این حجره محقری که جلوه گاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است. ۱۳۶۱/۱/۲۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجات‌نامه ▪️ قسمت یازدهم 🌳جناب خواجه نصيرالدين طوسى در ابتداى رساله شريف آغاز و انجام فرمايد: سپاس آفريدگارى را كه آغاز همه ازوست و انجام همه، بدوست بلكه خود، همه اوست ☀️ اگر از بيشتر مردم پرسى كه شب به فروغ ماه روشن است يا خورشيد هر آينه گويند ماه و شايد پرسنده را پاسخ ندهند كه پرسشى نابخردانه است. ✔️ ولى آنكه در دانش ستاره شناسى دست دارد مى‌گويد: شب هم از فروغ خورشيد روشن است نه از ماه! 🌙 زيرا كه ماه، خود از خورشيد فروغ مى‌گيرد. ✨ اين مثل را بدان آوردم تا گفتار خواجه را دريابى و بدانى كه الله نور السموات و الارض! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab