eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 شرح مختصر زیارت رجبیه ▪️ قسمت سوم 🔹 "یَعرِفُک بها مَن عَرَفَک" هر کس که تو را بشناسد ⬅️ اسماء حسنی و آن مقامات تو را می‌شناسد. بعد تعبیر می‌فرماید: "لا فرقَ بینک و بینها" بین تو و بین این ارکانِ مقامات هیچ فرقی نیست؛ یعنی این ها توانستند آن را در خودشان پیاده کنند. ❓پس چه فرقی دارد؟ "الّا انّهم عِبادُک و خلقک" از یک طرف فرق نیست: چون به فنا رسیدند. از یک طرف در عین فنا، خدایی می‌شود. ❌خدا که نمی‌شود! "الّا انّهم عبادک و خلقک" و بعد از این‌ها می‌خواهد یاد کند. ☑️پس این ها به جایی می‌رسند که تمامِ مقامات حق و ارکان مقامات حق را این‌ها پر می کنند. یعنی این‌ها شبیه خدا می‌شوند! "فتقها و رتقها بیدک، بدؤها مِنک و عودها إلیک" ⬅️تمام این ارکان الهی همه به دست توست. ⬅️فتق و رتقش به دست توست. ⬅️آغاز و انتهایش به دست توست. ❓این ها که هستند؟ "أعضادٌ" بازوان حضرت حق هستند. "و أشهادٌ" گواهان عالم هستند. "و مُناةٌ" حامیان حضرت حق هستند. "و أذوادٌ" مدافعان حضرت حق هستند. "و حفظة" حافظانِ حق و سرّ حق هستند. "و رُوّادٌ" مبلّغان حضرت حق هستند⬅️یعنی به مقام فنا می‌رسند. مثلِ خدا می‌شوند⬅️ لذا می شوند بازوی خدا. ☑️از این جهت حجج الهی به مقام قطبیّت می‌رسند. 🗂جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
استاد یزدان‌پناه _قرب وریدی.mp3
21.93M
🎙 استاد یزدان پناه 🔹 موضوع: قرب وریدی حضرت حق 🕌 سخنرانی استاد در جمع هیأت زوار الزهراء سلام الله علیها https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️ قسمت هفتم: ایده‌آلیسم ارزش شناختی، نتیجه سوم سوبژکتیویسم 🔸 معنای ایده‌آلیسم ایده‌آلیسم، یعنی وقتی گفتید اندیشه من، محور قرار می‌گیرد، تمام واقعیت اشیاء، تابع من است و به طریق اولی، ارزش‌ها هم تابع من است. ❗️ این بشر است که تعیین ارزش می‌کند. 🔹 آثار ایده‌آلیسم در جوان‌ها و نوجوان‌ها 🔻 و آثار این امر را در نگاه جوان‌ها و نوجوان‌هایمان، در اثر انس با فضای مجازی، می‌بینیم که تا در موضوعی مخالفتی با آنها می‌کنیم، می‌گویند اگر از نظر شما غلط است، از نظر ما درست است. ادامه در پست بعد 👇👇👇
🟤 شما می‌بینید برخی بازی‌ها به صراحت فلسفه اخلاق عقلانی را زیر سؤال می‌برد. ⁉️ و این معنا اشباع می‌شود که چه دلیلی دارد پایبند به ارزش‌های اخلاقی باشم. وقتی جان خودم به خطر می‌افتد، چرا باید برای دیگری فداکاری کنم ؟! ❓چرا باید منافع خود را فدای منافع دیگران کنم ؟! ❗️با اینکه شاید این بازی دارای قسمت‌های زیادی نباشد اما بنیان‌های فلسفه اخلاق ما را به چالش می‌کشد! ✖️ لذا می‌بینیم که ارزش‌های اخلاقی کاملاً تابع ذهن می‌شود. ❌ وقتی تصور می‌شود که واقعیت اخلاقی صرف‌نظر از فهم من وجود ندارد، حتما به نسبیت اخلاقی منتهی می‌شود. هنگامی‌که ورای ارزشهای اخلاقی واقعیتی لحاظ نشد، فردی می‌گوید من صداقت را دوست دارم و دیگری می‌گوید دوست ندارم. 🔚 به این ترتیب، معنی ندارد فردی برای دیگران جان خود را ایثار کرده و شهید شود. امام حسین (ع) شهید ارزش‌های اخلاقی و شهید دفاع از اخلاق است. ❗️اما کسی می‌گوید به همان دلیل که جنگیدن و دعوا کردن بر سرِ رنگ لباس عقلانی نیست، کار کسی هم که به خاطر اخلاق رفته جنگ کرده عقلانی نیست، چون واقعیتی صرف‌نظر از فهم افراد وجود ندارد. به همین ترتیب، در مورد دیگر ارزشها و ضدارزشهای اخلاقی هم می‌توان تصور نمود. ✅ این‌ها، پایه‌های سبک زندگی غربی است. ✖️ نسبیت اخلاقی، ارزش‌شناختی‌های گرایشی و غیره، که همه ریشه در سوبژکتیویسمی دارد و افراد با نتایج آن زندگی می‌کنند، بدون آنکه از مبانی‌اش اطلاع داشته باشند. 🔻چقدر شما در تلویزیون، سینما و جاهای دیگر می‌شنوید که: قضاوت نکن! زود قضاوت کردن، قبل از بررسی قضاوت کردن، ناپسند است. در حوزه‌هایی که تخصص در آنها ندارم اگر تجسس کنم بد است، ولی وقتی ارزشهای اخلاقی دارم که براساس آنها قضاوت می‌کنم، آیا باز هم کار بدی است؟ ⬅️ این، همان نسبی‌گرایی اخلاقی است که می‌گوید هیچ انسانی حق ندارد رفتارهای دیگران را براساس مبانی اخلاقی خودش قضاوت کند. 🔴 ما داریم در نسبیت اخلاق زندگی می‌کنیم، بدون اینکه اسم آن را شنیده باشیم. بعد به آن، بار معنایی می‌دهیم و می‌گوییم تعصب! ______________________ 🎙استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ ملک داعی در شب های ماه رجب در آسمان هفتم منصوب می شود که به حقیقت دعوت می کند. ✅ یکی از مراقبات ماه رجب توجه به ملک داعی هست.⬅️ یعنی آدم باید به غذای آدمی توجه کند. ✅ ملک داعی به حقیقت یعنی توحید احدی صمدی دعوت می کند. ✅ ملک داعی یعنی آنی که حقیقت را می فهمد و به حقیقت دعوت می کند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
فلسفه معنوی.mp3
10.68M
🔰 فلسفه معنوی 🎙 استاد یزدان پناه 🔹 حضرت استاد یزدان پناه در جمع برخی دانشجویان خواهر دانشگاه امام صادق علیه السلام، به موضوع مهم تقسیم سه گانه فلسفه های موجود پرداختند. این سه گانه عبارتست از: 1. فلسفه های معنوی 2. فلسفه های الحادی 3. فلسفه های خنثی 🔸 پس از اشاره به این تقسیم، ایشان فلسفه اسلامی را از زمره فلسفه های معنوی دانسته و به تبیین مولفه های معنویت در فلسفه اسلامی پرداختند. https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌یادداشت هشتم 🔹انسان کریم و بخشنده که اهل انفاق هست گاهی چیزی را که خودش هم نیاز دارد یا دوست دارد، به دیگری می‌دهد. ☑️مثلاً غذایی ☑️یک مالی که دوست دارد. و در این مسئله شتاب می‌کند ⬅️ در واقع خوشش می‌آیدکه این کار را بکند. ❌دنبال این نیست که این غذا یا مال را برای خودش نگه دارد. ❓چرا اینجوری کرد؟ ❓مگر غذا لذیذ نیست؟ ❓چرا دیگری را ترجیح داد؟ چون او یک لذّتی می‌برد که باعث شده این لذّت را کنار گذاشته است. ❓کدام لذّت است؟ ✅لذّت انفاق. در دل انفاق یک نوع به دست آوردن دل هست. ✅ به دیگری اکرامی می‌کند که او را از تنگنا در می‌آورد، ⬅️ اینکه شخصی را از تنگنا در می آورد، احساسِ راحتی می‌کند. ❓این مثالی که بوعلی آورد واقعاً در جامعه وجود دارد؟ ⬅️ ما بعضی مواقع می‌بینیم شخص، خود نیاز دارد اما به دیگری می‌دهد؛ 🔅"وَ يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَة" [ حشر/ ۹]؛ دیگران را بر خودشان ترجیح می‌دهند ولو اینکه خود نیاز دارند. این کارشان دلیلی دارد. لذّت برتری که اینجا هست. اگر به من بگویید می‌گویم لذّت عقلی است؛ عقل عملی است. "لذّت عقل عملی"، لذّت حکمت عملی. بوعلی هیچ اسمی نبُرد. ◀️ عقل می فهمد و از اینکه مردم در راحتی هستند احساس خوشی می کند. وقتی کسی در عذاب است ما در زحمت هستیم. ❓این عذاب عقلی‌است؟ ❓این عذاب عقلی را چگونه باید ردّ کرد؟ با لذّت عقلی. 🗂 جلسه پنجم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴شهادت امام موسی کاظم علیه السلام بر همه دوست‌داران آن امام همام، تسلیت باد. 🏴قال الراهب: مفاتيح الجنة من ذهب أو فضة؟ 🏴قال الامام موسی الکاظم علیه السلام: مفتاح الجنة، لسان العبد «لا إله إلاّ اللّه» 🏴راهب از امام موسی کاظم علیه السلام پرسید: کلیدهای بهشت از طلا هستند یا نقره؟ 🏴امام فرمود: کلید بهشت، زبانِ «لا اله الا الله» گوی بنده است. 📚بحارالانوار، ج۴۸، ص۱۰۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 «اللّـهُمَّ اِنّي اَساَلُكَ بِالتَّجَلِي الاَعْظَمِ.... اَللّـهُمَّ اِنّي قَصَدْتُكَ بِحاجَتي، وَاعْتَمَدْتُ عَلَيْكَ بِمَسْأَلَتي، وَتَوَجَّهْتُ اِلَيْكَ بِاَئِمَّتي وَسادَتي، اَللّـهُمَّ انْفَعْنا بِحُبِّهِم، وَاَوْرِدْنا مَوْرِدَهُمْ، وَارْزُقْنا مُرافَقَتَهُمْ، وَاَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ في زُمْرَتِهِمْ، بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ» اسعدالله ایامکم🌸
🔰 اساس رسالت 🌷ما ارسلناک الا رحمة للعالمین.🌷 🌴اساس رسالت بر رحمت است 🌴وجود خاتم رحمت است. 🌴شیوه‌ی خاتم نیز شیوه‌ی رحمتی است. 🌴هرچند رسالت، وظیفه پیامبر است ولی با دلسوزی برای دیگران همراه است. به عنوان مثال: وقتی اسیری را در بند از کنار پیامبر عبور می‌دادند، حضرت می‌خندد. اسیر می‌گوید من را در بند کردی و چون تشفی خاطر پیدا کردی، احساس رضایت می‌کنی؟ حضرت می‌فرماید نه، من از این می‌خندم که باید با غل و زنجیر شما را به بهشت ببرم. 🍃یعنی به هیچ عنوان در کاری که پیامبر انجام می‌دهد، تشفی خاطر مطرح نیست. پیامبر اکرم به این فکر نمی‌کند که چون با من می‌جنگد باید حسابش را برسم و اگر پیروز شد بگوید من بر دشمنم پیروز شدم. 🍃 بلکه تمام خوشحالی پیامبر این است که حتی از طریق غل و زنجیر هم که شده انسان‌ها را به راه راست هدایت کند و به سمت بهشت ببرد. ✔️روحیه‌ خاتمیت این است که تمام هدفش، هدایت بشریت باشد. ❗️در قرآن هیچ گاه تشفی خاطر به پیامبر خاتم نسبت داده نشده است. غیظ قلوب المومنین آمده است اما حضرت خاتم هیچ غیظی ندارد. 🕊انبیا می‌دانند که هر چه پیش آمده خیر و کمال است. به همین خاطر با خیال آسوده به مسئله نگاه می‌کنند. اساس دین و رسالت، باید هدایت و رحمت باشد. در نبی و رسول باید چنین رحمتی باشد. و ما هم به عنوان رهروان این راه و هم‌لباس رسول الله باید بنای برخورد با مردم را بر رحمت بگذاریم و تشفی خاطر را از دل بیرون کنیم. اگر منبر می‌رویم، مسائل شخصی‌ را مطرح نکنیم. حتی یک کلمه هم نباید از خطیب شنیده شود که خبر از تعفن باطنی او بدهد. هدف فقط باید هدایت مردم باشد حتی به بدی‌های مردم هم نباید کاری داشت. 🔸بسم الله الرحمن الرحیم که پیشانی قرآن است با رحمان و رحیم همراه است؛ یعنی قرآن خودش را با رحمان و رحیم معرفی می‌کند تا به انسان آرامش ببخشد. 🔸خداوند نیز خود را با رحمتی وسعت کل شیء، معرفی می‌نماید. 🌳حقیقت حضرت رسول برای ما قابل شناسایی نیست. فقط می‌دانیم حضرت علی که خود بی‌نظیر است، می‌گوید انا عبد من عبید محمد (ص)، غلامی از غلامان رسول الله هستم. 🌳اگر هیچی نبود و فقط همین یک تمجید از حضرت ختمی بود برای ما کافی بود. ما در مورد پیامبر چه باید بگوییم؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از استاد یزدان‌پناه
مبعث رسول الله ص.mp3
2.39M
🎧 ویژه مبعث رسول الله ص ▫️در ابتدای بیستمین جلسه سلوک اجتماعی، به مناسبت مبعث پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، حضرت استاد یزدان‌پناه به ارائه نکاتی پیرامون بعثت حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم پرداختند؛ - با بعثت فتح باب به سوی بشر شد. - انقلاب اسلامی یکی از شعله‌های بعثت حضرت رسول ص است. - بعثت آرزوی کل انبیاء است. - شب بعثت شب زیارتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام است چراکه باب رسول‌الله، علی مرتضی است. - امیرالمؤمنین علیه‌السلام امشب دست‌افشانی می‌کنند. خوشایند رسول‌الله این است که از باب امیرالمؤمنین خدمتشان برسیم. - سعی کنیم در این شب و روز مستقیما یا از طریق امیرالمؤمنین، به حضرت رسول وصل شویم و ارتباطی پیدا کنیم. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه @ostad_yazdanpanah
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌یادداشت نهم 🔹بعضی می‌گویند تمام خوشی‌هایی که در ناحیه بدن داریم در حدِّ اوّلیّه، لذّت حیوانی است. ❗️ولی اگر عقل عملی بر سر این لذّت حیوانی در بیاید می شود "انسانی". یعنی این لذّتِ حیوانی و نفس امّاره، تحت حیطۀ فطرت در بیاید، حتّی غذا خوردن، انسانی می‌شود! ⬅️ عقل حکم بکند، نه لذّت حسی. ☑️ مثلاً من غذا باید بخورم، توان داشته باشم، که عبادت کنم، کار کنم، عقل می آید ما را می کشاند به این لذّت حسی⬅️ اشکال ندارد. ❌لذا دین یکی از کارهایی که کرده [این است] که لذّت حسی را حذف نکرده است. ✅ لذّت حسی را تحت حیطه عقل و فطرت درآورد ⬅️ هر جایی که منافی عقل است می گوید نه؛ نه اینکه بگوید اصلاً لذّت حسی نه؛ این غلط است ❗️بعضی ها خیال می کنند اصلاً لذّت حسی نباید باشد! ❓لذّت حسی در جایش[باید باشد] اما چه کسی باشد که قضاوت کند؟ ❓ خود حس و نفس امّاره بیاید قضاوت کند؟ ❓ یا فطرت بیاید قضاوت کند؟ ⬅️ لذا شریعت تمام این لذّت ها را برای همه شان محدوده می گذارد مثلاً حلال باشد بخور حرام باشد نخور ولو لذیذترین غذا باشد. ❓چرا این را می‌گوید؟ چیزی اینجا هست؛ یعنی بحث فقط در مورد لذّت حسی نیست؛ عقل می گوید این حرام است و خلاف. ▫️ مال مردم می خوری، ▫️تعدّی می کنی به حقِّ دیگران. امّا اگر: مالِ حلال است و به فکر دیگران هم بودی؟ ⬅️ [پس] تو هم می‌خواهی بخوری، بخور، اشکالی ندارد؛ تو هم قوّت پیدا بکن. 🗂 جلسه پنجم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌸 السلام علیک یا ابا عبدالله 🌸
🔰 عن الحسین علیه السلام: «اَيّهَا النّاسُ! إِنّ اللّهَ جَلّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلاّ لِيَعْرِفُوهُ، فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَا سِوَاهُ». امام حسين (ع) فرمود: «اى مردم! خداوند بندگان را آفريد تا او را بشناسند، آن‏گاه كه او را شناختند، پرستش كنند و آن‏گاه كه او را پرستيدند، از پرستش غير او بى‏ نياز شوند». 📚بحار الانوار، ج ۵ ص ۳۱۲ ح۱. 🍃🌸 میلاد امام حسین علیه السلام مبارک🌸🍃 علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ⚖️ میـــزان الحکـمـة 🖇 «منطق» و «فلسفه» و «کلام» رو بهم پیوسته و ساده تجربه کنید 📣 اگـــر به دنبال خواندن فلسفه و کلام به شیوه منطقی هستید👇 📣 اگــــر به دنبال یادگرفتن مهارت قیـاس سازی منطقــی هستید 👇 ما رو اینجا دنبال کنید👇 https://eitaa.com/mizan_alhekmah/2454
🌿🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌿 🌸 هر مخلوقی در فصل شکوفایی‌اش، نیاز بیشتری به غذا دارد. 🌸 به همین خاطر، در بهار که فصل شکوفایی گیاهان است، نیاز به غذای نباتی افزایش می‌یابد. 🌸 از این روی، گیاهان به آب و نور و هر چه که غذایشان است، احتیاج بیشتری پیدا می‌کنند. 🌸 در حالی‌که در پاییز و زمستان که فصل فسردگی و ایستایی گیاهان است، نیاز به غذا در آنها کمتر است. 🌸 آدمی نیز اینگونه است. انسان دو فصل شکوفایی آدمیت دارد: 1⃣ رجب و شعبان و رمضان 2⃣ذی‌قعده و ذی‌حجه و محرم 🌸 آدم در این دو فصل شکوفایی، نیازش به غذای حقیقی‌اش که توحید است، بیشتر است. 🌸 چرا که زمینه رشد و شکوفایی آدمیتِ آدم در این ایام بیشتر فراهم است. 🌸 لذا در این ایام دستورات بیشتری از سوی شریعت وارد شده، تا در این بستر آماده، آدمیت ما رشد بیشتری داشته باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فصل شکوفایی را دریابیم🕊
💚 السلام علیک ایها العبد الصالح 🌱دست بر سینه رو به کرب و بلا 🌱السلام علیک یا سقا 🌱قمر خانواده خورشید 🌱صدقه دارد این قد و بالا 🌱پسر چهارمِ امیر حُنین 🌱دست بر سینه بنی الزهرا 🌱چشم و ابروی تو سپاه حسین 🌱کاشف الکرب سید الشهدا 🌱سیزده ساله فاتح صفین 🌱سومین بچهْ شیرِ، شیرِ خدا 🌱ارمنی‌ها مُرید نام تواند 🌱شاهدم سفره‌های تاسوعا 🌱نامِ تو هم ردیف یا فَتّاح 🌱چشمهایت مُفَرِّجُ الغَمّاء 🌱سایبانِ مُخَدّراتِ حرم 🌱پشتْ گرمیِّ زینب کُبری 🌱دست گیرِ همه خدایِ ادب 🌱دست پرورده امیر عرب 🌱نسلْ در نسلْ خاک پایِ توایم 🌱به تو دادیم دلْ نَسَبْ به نسبْ 🌱إعطِنی یا کریم، انا سائل 🌱مستجیرٌ بِکَ ابوفاضل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
وقت معنوی .mp3
4.81M
🎧 وقت معنوی توصیه استاد يزدان‌ پناه در ابتدای ماه شعبان جهت بهره گیری از اوقات خاص در فضای سلوک ▫️برگرفته از بیست و یکمین جلسه سلوک اجتماعی. 🏷 اهم نکات: 🔹وقت معنوی یک نیاز سلوکی 🔹اهمیت وقت معنوی در عمر انسان 🔹ظرفیت ویژه شیعه در پدیدآوردن وقت معنوی به برکت اهل بیت علیهم السلام 🔹لزوم تنبه پیدا کردن و اتصال به آسمان در اوقات معنوی 🔹برنامه کوتاه برای بهره گیری از اوقات معنوی 💢مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 لذت عارفان 🔰 🌱قسمت اول 🕊مناجات شعبانیه که مورد تاکید بسیار مرحوم امام خمینی (ره) بود، مناجاتی است که حضرت امیر علیه‌السلام و پس از ایشان تمام اهل‌بیت علیهم‌السلام در ماه شعبان، می‌خواندند. در این مناجات فرازی است که اسرار بسیاری در آن نهفته است: «إِلَهِي‏ هَبْ‏ لِي‏ كَمَالَ‏ الِانْقِطَاعِ إِلَيْكَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ حَتَّى تَخِرَقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِيرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ» 🕊این فراز، با توجه به برخی فرازهای دیگر این مناجات، دقیقا موضع نزاع میان اهل غفلت و اهل معرفت را روشن می‌کند. غفلت از خدا و حقایق ماوراء و از سویی مستی غفلت که ناشی از جذب و غرق دنیا بودن است، مانع از حرکت آدمی بدان سو می‌شود. 🕊در فرازهای پایانی این مناجات، چنین آمده است: «إِلَهِي وَ أَلْحِقْنِي بِنُورِ عِزِّكَ الْأَبْهَجِ فَأَكُونَ لَكَ عَارِفاً وَ عَنْ سِوَاكَ مُنْحَرِفاً وَ مِنْكَ خَائِفاً مُرَاقِباً يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ» در این مناجات شریف، صحبت از معدن عظمت و مقام عِزِّ قدس و عزّ أبهج پروردگار است که حقیقتی بالاتر از حجاب‌های نوری است و در این فرازها از خداوند متعال طلب شکافتن آن‌ها می‌شود. 🕊باید از حجاب‌های نوری گذشت و به معدن عظمت و عِزّ قدس رسید. 🔹حجب‌ نوری در ادبیات دینی، ملایکه هستند، و از این منظر حتی ملایکه مقرب الهی هم‌چون جبرئیل و میکاییل و اسرافیل و عزرائیل و حتی بالاتر از آن‌ها، عقل اول یا روح اعظم که همان مخلوق اول است را شامل می‌شود. این‌ها حجاب‌های نوری هستند و دنیا و هر آن‌چه در اوست، حجاب‌های ظلمانی. ▪️مانع بودن حجاب‌های ظلمانی آشکار است و انسان می‌بیند که دنیا چگونه او را غرق ظلمت می‌کند؛ اما حجاب بودن ملایکه چندان آشکار نیست. 🕊انسان وقتی به عوالم بالاتر راه یافت، آنجا را سراسر نور می‌یابد، اما آن‌گاه که در آن ساحت‌ها استقرار یافت، می‌فهمد که همین نورها، نسبت به خداوند سبحان حجاب‌اند و مانع از شهود بی‌پیرایه او. ملایکه مقرب و روح اعظم، با همه عظمت و صفایی که دارند، نسبت به خداوند سبحان، حجاب‌های نوری‌اند. حتی حجاب نورانی بالاتر از این هم قابل فرض است و آن هم وجود نازنین رسول الله؛ چرا که حقیقت حضرت خود سراسر نور است و طبق برخی روایات حضرت «تجلّی اعظم» است، اما خداوند متعال ورای این حقیقت است. 🕊با این توضیح می‌توان گفت: معدن عظمت و عزّ قدس و نور عزّ أبهج، همان حقیقت حضرت رسول است که در این مناجات و سایر ادعیه، به عنوان مقصد نهایی آدمی، طلب می‌شود. 🕊بر اساس این فرازهای مناجات شعبانیه، انسان باید از تمام حجاب‌های ظلمانی و نورانی بگذرد تا به سر منزل مقصود که همان رسیدن به معدن عظمت و تعلیق به عزّ قدس و ملحق شدن به مقام عزّ أبهج است، دست یابد. مقامی که بالاتر از جایگاه ملایکه مقرب هم‌چون جبرئیل است. این مقام در حقیقت همان موطنی است که در شب معراج از آن، سخن به میان آمد. در آن شب وقتی پیغمبر اکرم همراه جبرائیل به سدرة‌المنتهی رسیدند و حجاب‌ها به پایان رسید، جبرائیل ایستاد و عرض کرد: «من بیش از این نمی‌توانم بالا بیایم، اگر به اندازه بندانگشتی نزدیک‌تر شوم، خواهم سوخت!» 🕊اما رسول الله از آن عبور کرد و رفت تا به مقام «قاب قوسین أو أدنی» رسید. احمد ار بگشاید آن پرّ جلیل تا ابد بی‌هوش ماند جبرئیل چون گذشت احمد ز سدره و مرصدش و ز مقام جبرئیل و از حدش گفت او را: هین، بپر اندر پی‌ام گفت: رو رو، من حریف تو نی‌ام باز گفت او را: بیا ای پرده سوز من به اوج خود نرفتستم هنوز گفت: بیرون زین حد ای خوش فرّ من گر زنم پرّی بسوزد پرّ من این مقام، که بالاترین مقام و جایگاهی‌ست که آدمی می‌تواند بدان دست یابد، همان «معدن عظمت» و «نور عزّ» و «معدن قُدس» است که برای هر یک از این تعابیر وجهی وجود دارد. 🕊مقام نور عزّ، بهجت آفرین است. أبهج یعنی بانشاط‌تر، شیرین‌تر و دلنشین‌ترین حقیقت هستی؛ بر این اساس اگر آدمی به این مقام برسد، آن‌چنان لذت بی حد و حصری نصیبش می‌شود که نمونه‌اش را هیچ‌گاه در دنیا و مخلوقات دیگر نخواهد یافت. لذتی که آن را فقط در قرب الهی می‌توان یافت؛ لذتی که هیچ لذّتی به پایش نمی‌رسد و تمام لذت‌ها در برابر آن رنگ می‌بازد و در حقیقت لذت محسوب نمی‌شود. 🌱 لذت حقیقی فقط در ناحیه حق است و از قرب به او حاصل می‌شود. 🌱 📚 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 لذت عارفان 🔰 🌱قسمت دوم ✔️ باید توجه داشت که پیش رفتن در مقامات معنوی، تدریجی است و آدمی باید پله پله این راه را طی کند و به مرور با آن بگیرد تا خدایی شود. 🔸همین نمازها و روزه‌ها و سایر عباداتی که انسان انجام می‌دهد. 🔹هم‌چنین ایام خاصی که در طول سال وجود دارد، مثل ماه‌های رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان و ...، به تدریج انسان را با خدا آشنا می‌کند و به او خو می‌دهد. ✨ تحصیل معنویت و لذت مناجات، تا رسیدن به مقام نور عزّ أبهج پیش می‌رود. آنجاست که تلاش انسان به ثمر رسیده است و نتیجه تلاش خود را می‌بیند. 🍃این نتیجه حصول معرفت شهودی به خداوند متعال است فَأَكُونَ لَكَ عَارِفاً وَ عَنْ سِوَاكَ مُنْحَرِفاً 🍃کسی که به خدا رسید، دیگر اعتنایی به غیر او ندارد، لذا از هرچه غیر اوست رو برمی‌تابد، به خاطر معرفت عمیقی که به دست آورده است، هیمنه عزّت خداوند متعال او را فرا می‌گیرد و از این‌رو شخص دایما خوف الهی در دل دارد و مراقب است تا جانب الهی را مراعات نماید. وَ مِنْكَ خَائِفاً مُرَاقِباً يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ. این فرازها اوج مقاماتی که آدم می‌تواند بدان دست یابد را بیان می‌کند. طبیعی است که رسیدن به مقصود نهایی، بهجت و لذت‌آفرین نیز خواهد بود. همین امر سبب روی‌گردانی از ماسوی‌الله شده، و در نتیجه انسان غرق در جمال الهی و مبهوت و محو او می‌شود. از این مقام به جنت ذات یاد می‌شود. رسیدن به این مقامات عالیه از کجا آغاز می‌شود؟ از همین مسایل ابتدایی که عبارت از عمل به دستورات دینی و انجام واجبات و ترک محرمات است. رسیدن به این نتیجه، کار آسانی نیست و یک شبه حاصل نمی‌شود. 🔺**ما آمده‌ایم تا بنده خدا شویم** 🔺 و این بندگی به سادگی حاصل نمی‌شود. باید زحمت کشید و در طول زندگی به تدریج خود را به قله کمالات رساند. 📚 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 انقطاع الی الله این جملۀ ‏‏الهی هب لی کمال الانقطاع الیک‏‏ شاید بیانگر این معنا باشد که‏‎ ‎‏مردان آگاه الهی، باید پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، خود را برای‏‎ ‎‏صومی که در حقیقت انقطاع و اجتناب از لذات دنیاست (و این اجتناب،‏‎ ‎‏به طور کامل همان انقطاع الی الله می باشد.) آماده و مهیا کنند. کمال انقطاع‏‎ ‎‏به این سادگی حاصل نمی شود. احتیاج فوق العاده به تمرین، زحمت،‏‎ ‎‏ریاضت، استقامت و ممارست دارد تا بتواند با تمام قوا از ماسوی الله ‏‎ ‎‏منقطع گردد و به غیر خداوند توجهی نداشته باشد. 📚 کتاب جهاد اکبر یا مبارزه با نفس 📍نکاتی از مناجات شعبانیه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🍃 عمل هر روز ماه شعبان مناجات شعبانیّه که در ماه شعبان، امامان معصوم مداومت بر آن داشتند، عمل هر روزه ماه شعبان است. 🏷 برشی از بیانات استاد یزدان‌پناه در کلاس لغت موران https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🕊 یک جرعه مناجات 🌸 وَاْسمَعْ نِدائي اِذا نادَيْتُكَ 🌸وَاَقْبِلْ عَليَّ اِذا ناجَيْتُكَ 🌱و صـدايم را بشنــو هنگامــی كـه صـدايت می‌كـنـم 🌱و به من توجّه كن هنگامی كه با تو مناجات می‌نمايم 💎 فرازی از مناجات شعبانیه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab