eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
79 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت صد و شصت و چهارم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در سرّ نیّت و آداب آن فصل اول: در حقیقت نیّت در عبادات 🔶 در کافی شریف سند به حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) رساند که گفت: 📍" وقتی که زیاد شد شکّت در نماز، ممضی دار نماز را(به پایان ببر)یعنی اعتنا به آن نکن امید است که تو را رها کند؛ همانا این(شک زیاد) نیست مگر از شیطان." 🔷 در روایت دیگر است که حضرت باقر یا حضرت صادق علیهما السلام می فرماید: 📍" شیطان را با شکستن نماز به خودتان عادت ندهید؛ پس به طمع بیاندازید او را، زیرا که شیطان پلید است؛ معتاد است به آنچه عادت داده شده." 🔶 زراره گوید که فرمود: 📍" همانا می خواهد آن خبیث اطاعت شود؛ پس وقتی که عصیان شد، عود نمی‌کند به کسی از شماها." ✅ و این(نافرمانی از شیطان)، از معالجات مهمه است در جمیع اموری که از القائات شیطان است و از دعابه های واهمه شیطانیه است. 📚آداب الصلاة| صفحه ۱۷۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ آدم را از دو چیز می توان شناخت: یکی از معبود او که فرمان چه کسی را می برد و چه کسی را می پرستد و حرف او را گوش می دهد. و یکی از دعای او که چه دعایی دارد. ✅ آدم دعای هر چه را داشته باشد کمبود همان را دارد چون دعا وقتی مستجاب شود همان معبود او می شود و معبود آدم رب او می شود. 🔻 اگر دعا شیطانی بود مثلا دزد دعای شیطانی دارد ، شیطان معبود او می شود و می خواهد شیطان شود لذا خداوند تبارک و تعالی در قرآن می فرماید:«أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ»(یس۶۰) 🔻یکی دعای حیوانی دارد 🔻یکی دعای نباتی دارد 🔺و یکی دعای انسانی. 🔺و یکی دعای حقیقت دارد. ⬅️ دعای ائمه اطهار علیهم السلام دعای حقیقت بود و الحقیقة را از خدا می خواستند: «إِلهي هَب لي کمالَ الإِنقِطاعِ إِليک وأَنِر أَبصارَ قلوبِنا بِضياءِ نَظرِها إِليک، حتّى تَخرِقَ أَبصارَ القُلوبِ حُجبَ النُّور فتَصلَ إِلى مَعدنِ العَظمه، وتَصيرَ أَرواحَنا معلَّقه بعزِّ قُدسِک» (مناجات شعبانیه) معدن عظمت همین الرحمان است که می خواهند به آن متصل شوند و عبد او شوند و او در ایشان ظاهر شود. این سوال و نیاز ایشان است. ✔️ زیرا آدم همان چیزی هست که در او ظاهر شده است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌یادداشت سیزدهم 🔹مومن هرچه طهارتش بیشتر شود ⬅️ خوابش شفّاف تر، لطیف تر، زیباتر و لذیذتر می شود. نوعاً مومن همراه آن خواب خیالی ای که دارد، یک دسته کشف ها و لذّت های معنوی هم در ان اشباع شده است. ⬅️ لذّت های صوری می بیند ولی [در] دلش لذّت های معنوی هم می بیند. ✅به خاطر تجرّد بیشتر است. هرچه تجرّد بیشتر باشد ⬅️ آدم بهتر می فهمد. ❌ما هنوز به ساحت عقل نرسیدیم. انسان به ساحت عقل برسد، تازه می فهمد لذّتش چیست. ما می گوییم عقل، اما این کلیّاتی که ما داریم و فعلاً می فهمیم، خود صدرا هم توضیح می دهد، اینها، خیال منتشر است. ✅ولی اگر آن [لذّت عقلی] بیاید خیلی لذّت بخش است. ❓وقتی درس می خوانید احساس نشاط نمی کنید؟ ❓احساس نمی کنید سرزنده شدید؟ ❓یک جور دیگر شدید؟ (یعنی کسی که واقعاً می آید و خوب می خواند. یک وقت به تکلّف است. آنها را من نمی گویم. آنها خودش زحمت هایی دارد.) 🔸ولی درس آدم می خواند، مطلب می شنود، چشم و گوشش چقدر لذّت می برد. چقدر سرحال می شود؛ اصلاً احساس می کند از این روزمرگی و کسالت ها و... دارد درمی آ ید. ✅خب این خاصیّت علم است ⬅️ برای خودش لذّت دارد. و کسانی که اهلش شدند بیشتر می توانند آهسته آهسته این را درک کنند. 🗂 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️ قسمت پنجم 🔸 نكته: بسائط چون تركيب شدند روح مى‌گيرند و نفس چون بسيط شد! 🔹نكته : اصل اين است كه ديده دل، ملكوت را بنگرد چنانكه ديده سر، مُلك را؛ در اين شگفت نيست. شگفت از نديدن است كه ديدگان را بايد درمان كرد! 🔸 نكته: از دنيا چشم پوشيدن هنر نيست از دنيا و آخرت چشم پوشيدن هنر است! 🔹 نكته: سفرنامه معراج رسول صلى الله عليه و آله شرح اطوار بشر است! 🔸 نكته: هر كس زارع و مزرعه خود است و نيت‌ها و اعمالش، بذرهايش. بنگر تا در مزرعه خويش چه مى‌كارى و در قول رسول صلى الله عليه و آله: ✨ الدنيا مزرعة الاخرة تدبر كن. 🔹 نكته : ايمان آوردن به منزلت ملك مناسب براى زرع تحصيل كردن است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌹 معلم، مظهر اسم شریف محیی است، که نفوس مستعده را به آب حیات علم، احیا می‌کند. 🌹 معلم، از لسان وسائط فیض الهی، در ملکوت عظیم آسمان ها، عظیم خوانده می شود و او را به عظیم ندا می کنند. 🌹 امام صادق(علیه السلام) فرمودند: هرکس برای خدا دانش بیاموزد و بدان عمل کند و به دیگران یاد دهد، در ملکوت آسمان ها عظیم خوانده می شود و گویند که این فرد برای خدا دانش آموخت و برای خدا بدان عمل کرد و برای خدا به دیگران یاد داد. (اصول کافی، ج ۱، ص ۲۷.) 📚 مقام معلم، نوشته: علامه حسن زاده آملی رحمت الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ پیغمبر آمد که دعای ما را دعای آدمی کند. پیغمبر شفیع آدم سازی است. شفاعت پیغمبر شفاعت آدمی است. آدم یعنی نور محض‌. پیامبر نور محض بود: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (نور۳۵) ⬅️ این جاست که الرحمن شفاعت می کند: «و آخر من يشفع هو أرحم الرّاحمين». بسم الله الرحمن الرحیم آخر من یشفع است. ✅مقصد ما النور است: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ» (بقره۲۵۷) ما باید از کل ظلمات یعنی هوای نفس و شیطان خارج شویم و النور شویم. ✅ بنیه آدم از ابتدا نمی تواند النور و خاتم الانبیا شود باید از السفل السافین و کل ظلمات خارج شود و بعد به النور وارد شود. ⁉️حال چگونه از ظلمت به نور خارج شویم؟ با اطاعت از فرمان خدا. چون فرمان خدا نور است و فرمان خود و نفس ظلمت است ⬅️ لذا پیامبر ما را به النور دعوت می کند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ امید صادق اوضاع و احوال مساعد و نیز زمینه‌هایی که کار امام باقر(علیه‌السّلام) فراهم آورده بود، موجب می‌شد که امام صادق(علیه‌السّلام) مظهر همان امید صادقی باشد که شیعه سالها انتظار آن را کشیده است... گویا هموست که باید حکومت علوی و نظام توحیدی را بازسازی کند و رستاخیز دوباره‌ی اسلامی را برپا سازد.» علیه‌السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️قسمت ششم 🔹 نكته: ايمان آوردن به منزلت مُلك، مناسب براى زرع تحصيل كردن است و عمل به شرائط آن به مثابت بذر افشاندنِ ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات. 🔸نكته: جزاء، نفس عمل است؛ و لا تجزون الا ما كنتم تعملون. 🔹نكته: تا گم نشدى چيزى در تو پيدا نشود! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قضاوت زن ▪️قسمت دوم 🌿 گروهی از فقهای بزرگ شيعه تصريح به اشتراط ذكورت نموده‌اند؛ مانند: 🔸قاضي ابن البرّاج در المهذّب 🔹و نظير محقق قدس سره در شرايع الاسلام و نيز در المختصرالنافع 🔹 و مانند علامه قدس سره در قواعدالاحكام و در ارشادالاذهان 🔸و نظيرشهيد اول قدس سره در اللمعة الدمشقيه. 🔹چنانكه نظام الدين ابي الحسن سلمان بن الحسن بن سليمان صهرشتی در كتاب اِصباح الشيعه بمصباح الشريعه تصريح به اعتبار ذكورت كرده است. 🌿 و عدّه‌ای از بزرگان متأخر هم مانند صاحب جواهر و شيخ انصاری و ملا ضياءالدين عراقی ـ رضوان اللَّه تعالي عليهم اجمعين ـ تصريح به اشتراط ذكورت كرده اند. 💫عدّه اي كه به طور مشروح مستدلّ در اين باره بحث نموده اند، برهان قطعی برای اشتراط مرد بودن ارائه نكرده اند. 1⃣ لذا گاهی به اجماع تمسك می‌كنند. (جواهرالكلام، ج40، ص14.) ✔️ كه بر فرض تماميّتِ اتفاقِ واقعی همه فقيهان دين، احتمال استناد آنان به يك يا چند وجه ديگر كه در مسأله مطرح است مظنون می‌باشد. ⤴️ و چنين اجماعی، فاقد شرط حجّيت و اعتبار است. 2⃣ و گاهی به حديث نبوی ضعيف استدلال استدلال می‌كنند كه خصوص ولايت به معنای حكومت زن را مانع فلاح جامعه می‌داند. ✔️ و اگر زنِ واجدِ شرايطِ قضا از طرف ولی مسلمين منصوب گردد، مشمول چنان حديثِ ضعيف نخواهد بود. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و پنجم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در سرّ نیّت و آداب آن فصل دوم: اخلاص در نیّت 🔶 یکی از مهمّات آداب نیت که از مهمّات جمیع عبادات است؛ ⬅️اخلاص است. 🔹و حقیقت آن(اخلاص): 📍تصفیه نمودن عمل است از شائبه غیر خدا؛ 📍و صافی نمودن سرّ است از رویت غیر حق تعالی در جمیع اعمال صوریه و لبّیه و ظاهریّه و باطنیّه. 🔹و کمال آن(اخلاص): 📍ترک غیر است مطلقا؛ 📍و پا نهادن بر إنيّت و انانیّت و غیر و غیریّت است یکسره . ✳️قال اللهُ تعالی: "ألا للّهِ الدّینُ الخالصُ" 📌خدای تعالی اختیار فرموده برای خویش دین خالص را و اگر یکی از حظوظ نفسانیه و شیطانیه در دین باشد خالص نخواهد بود. ✳️و قال تعالی: "و ما أُمِروا إلّا لِیَعبُدوا اللهَ مُخلِصینَ لَهُ الدین" 🔻قال تعالی: "وَ مَن یَخرُج مِن بَیتهِ مُهاجِراً إلي اللهِ و رسولِهِ ثُمَّ یُدرِکُهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ أجرُهُ علَی الله"🔺 و این آیه شریفه ممکن است متکفّل جمیع مراتب اخلاص باشد. 🔸یکی هجرت صوری که به بدن واقع شود. و این هجرت اگر خالص برای خدا و رسول نباشد بلکه برای حظوظ نفسانی باشد هجرت إلي الله و رسوله نيست و اين مرتبه، اخلاصِ صوری فقهی است. 🔸و دیگر هجرت معنوی و مسافرت باطنی است. که مبدأ آن بيت مظلمه نفس است و غایت آن خدای تعالی و رسول اوست. که آن هم به حق برگردد زیرا که رسول به ما هو رسول، استقلال ندارد بلکه آیت و نماینده حق است پس هجرت(به سوی) او ، هجرت به حق است. 📚آداب الصلاة| صفحه ۱۷۶ تا ۱۷۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab