eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 سراسر عالم با اسمای الهی حق اداره می‌شود و عارف به این معنا، توجه همیشگی دارد. 🌱 عارف در ماه مبارک رمضان هنگام افطار می‌گوید «اللهم لک صمت و علی رزقک افطرت»، از «علی رزقک» لذت بسیار می‌برد. 🌱 چون به صورت بسیار واضح، روزی را روزی خدا می‌بیند؛ چه بر سفره خود بنشیند، چه سفره پدر، چه سفره میزبانی دیگر. 🌱 چرا که عارف همیشه به حضرت حق وصل است، گرچه مواطن را نیز حفظ می‌کند. 🌱 او بنابر دستورشرعی از مخلوق تشکر می‌کند، در عین حال همه را از حضرت حق می‌بیند و «الحمد لله رب العالمین» بر زبان دارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌷 چار تکبیر در اصطلاح عارفان 🌷 🔰قسمت هفتم🔰 🌴 از آنچه در پیدايش چار تكبير و كنايه بودن آن از ترك چيزى گفته‌ايم بايد توجه داشت كه مراحل چهارگانه را و يا به تعبير ديگر ما سواى موهوم را به منزله مرده‌اى پنداشتند و آن را ترك گفتند⬅️ تا به حى بالذات بلكه به حيات محض رسيدند. 🥀 و آنچه را مرده بايد پنداشت چنانكه گفتيم پرده هاى پندار است نه مرتبه اى از اعيان وجودات و شأنى از شئون هستى زيرا اعيان وجودات همه شئون ذاتيه حق‌اند. 🌱مجموعه كون را به آيين سبق 🌱كرديم تصفح ورقا بعد ورق 🌱حقا كه نديديم و نخوانديم در او 🌱جز ذات حق و شئون ذاتيه حق ✨و اگر در روايات از آنها تعبير به حجاب شد باز به حجب نوريه تعبير شده است. 🔹 ان لله سبعا و سبعين حجابا من نور 🔸 و فى رواية سبعمائه حجاب 🔹 و فى أخرى سبعين الف حجاب ❕روايات درباره حجاب به اين معنى بسيار است و اين خود لطيفه اى شگفت است كه نور حجاب باشد زيرا نور بايد رفع حجاب كند. ✅اما روايات فرموده‌اند، البته صحيح است چنانكه مأثور است: « يا خفيا من فرط الظهور» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🕊 اولین قدم به سمت خدا، رهاسازی روح از تعلقات است. با روزه، روح رها می‌شود و انسان، مقرب می‌گردد. روح انسان، فطرتا به سمت خدا است فقط تعلقات مانع پرواز است. 📆 رمضان المبارک ۱۴۴۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 چالش‌های معرفتی مواجهه با تجربه‌های نزدیک به مرگ در صدا و سیما ▫️لایو مشترک دو صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و تا ابد زندگی در اینستاگرام با موضوع "چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ در صدا و سیما" ▫️با حضور حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد استاد حوزه و دانشگاه و محقق عرفان اسلامی ⏱ زمان: دوشنبه ۲۰ اردیبهشت، ساعت ۲۲ ▫️آدرس اینستاگرام: https://instagram.com/nafahat_eri ▫️آدرس اسکای‌روم: https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/ravasi 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
✨آنچه در سفر سوم و چهارم مطرح است همانا درجات گوناگون است كه هرگز بين زن و مرد در آن تفاوتی راه نداشته، و هيچ ارتباطی به مسأله نبوت و رسالت تشريعی ندارد، يعنی سفر سوم و چهارم بدون نبوت و رسالت هم تأمين می‌شود. ✔️چون رجوع از حق به خلق و برگشت از وحدت به كثرت، گرچه نبوت اِنبائی و تعريفی را به همراه ندارد ولی مستلزم نبوت و رسالت تشريعی هم نمی‌باشد. ✅ بنابراين آنچه زن از آن محروم است يعنی نبوت و رسالت تشريعی، لازمه برگشت از حق به سوی خلق نيست و آنچه لازمه اين برگشت است، يعنی نبوت اِنبائی و تعريفی بين زن و مرد فرقي نيست. و همين عدم تمييز بين اين دو مطلبِ عميق مايه داوری محروميت زن از سفر سوم و چهارم شده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
معنای هویت ترکی صبری روزه این است که حتی باید برخی از امور حلال را ترک کرد و در این ترک کردن، صبر پیشه ساخت. 📆 رمضان المبارک ۱۴۴۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت پنجاه و سوم🔰 ... در پيدايش كمونيسم كه" چيزى جز زائيده دمكراتى نيست" نیز همین معنا را می‌توان دریافت. 🔸چون اين نظام در دنيا به وجود نيامد مگر: ✔️ به خاطر تظاهر طبقه مرفه به عياشى، ✔️و به خاطر محروميت طبقات ديگر اجتماع ✔️و روز به روز فاصله اين دو طبقه از يكديگر بيشتر ✔️و قساوت و از دست دادن انصاف در طبقه مرفه زيادتر ✔️و خشم و كينه از آنان در دل طبقات محروم شعله‏ ورتر گرديد. 🔸و اگر قوانين كشورهاى متمدن مى‏‌توانست سعادت آدمى را تضمين كند و ضمانت اجرايى مى‏‌داشت هرگز اين مولود نامشروع (كمونيسم) متولد نمى‏‌شد. 🔹شاهد بر این مدعا جنگ هاى بين المللى است؛ كه نه يك بار و نه دو بار: ✔️زمين و زندگى انسان هاى روى زمين را طعمه خود ساخت. ✔️و خون هزاران هزار انسان را به زمين ريخت. ✔️حرث و نسل را نابود كرد. براى چه❓❓❓ تنها و تنها براى اينكه چند نفر خواستند: 🌀حس استكبار و غريزه حرص و طمع🌀 خود را پاسخ دهند. 🌀آيا اينك تصديق خواهى كرد كه قوانين غربى به خاطر نداشتن پشتوانه‏‌اى در دل انسانها نمى‏ تواند سعادت انسان را تامين كند؟🌀 انسانى كه اين قدر خطرناك است، چه اعتنايى به قانون دارد⁉️ قانون در نظر چنين انسانى چيزى جز بازيچه‏ اى مسخره نيست.‼️ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
❓چرا در ماه مبارک رمضان، بعضی از حلال‌ها را ترک می‌کنیم؟ 🕊ترک حلال ها موجب می‌شود انسان از هر چه باعث اشتغال نفس به غیر خدا می‌‌شود، حذر کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🍃 هر عملی که انجام می‌دهیم در دل می‌نشیند و کسب دل می‌شود؛ چه عمل صالح باشد و چه عمل طالح، چه اطاعت کنیم و چه گناه کنیم! رمضان المبارک ۱۴۴۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🔰قسمت هفدهم🔰 🇮🇷یک روزی مردم اروپا با استفاده از دانش و فلسفه‌ی مسلمانان توانستند تمدّنی را برای خودشان شالوده‌ریزی کنند. 🇮🇷 البته این تمدّن تمدّن مادّی بود. از قرن شانزدهم و هفدهم میلادی اروپایی‌ها شروع کردند به شالوده‌ریزی یک تمدّن جدید، و چون مادّی بود از ابزارهای گوناگون بی‌محابا استفاده کردند؛ 🔸از طرفی‌ به سمت استعمار رفتند، به سمت مغلوب کردن ملّتها رفتند، به سمت غارت کردن ثروت ملّتها رفتند؛ 🔸از یک طرف هم خودشان را در درون تقویت کردند با علم و با فنّاوری و با تجربه، و این تمدّن را بر عالم بشریّت حاکم کردند. 🇮🇷این کاری است که اروپایی‌ها در طول چهار پنج قرن انجام دادند. این تمدّنی که آنها به دنیا عرضه کردند، جلوه‌های زیبایی از فنّاوری و سرعت و سهولت و ابزارهای زندگی را در اختیار مردم گذاشت. امّا ♦️خوشبختی انسان‌ها را تأمین نکرد، ♦️عدالت را برقرار نکرد، ♦️برعکس، بر فرق عدالت کوبید، ♦️ملّتهایی را اسیر کرد، ♦️ملّتهایی را فقیر کرد، ♦️ملّتهایی را تحقیر کرد؛ ♦️در درون خود نیز دچار تضادها شد، ♦️از لحاظ اخلاقی فاسد شدند، ♦️از لحاظ معنوی پوک و پوچ شدند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اَللَّهُمَّ أَدِّ عَنَّا حَقَّ مَا مَضَي مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ اغْفِرْ لَنَا تَقْصِيرَنَا فِيهِ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا مَقْبُولاً وَ لاَ تُؤَاخِذْنَا بِإِسْرَافِنَا عَلَي أَنْفُسِنَا وَ اجْعَلْنَا مِنَ الْمَرْحُومِينَ وَ لاَ تَجْعَلْنَا مِنَ الْمَحْرُومِينَ خدايا از ما حق آنچه را كه از ماه رمضان گذشته ادا فرما و كوتاهی ما را از عبادت در اين ماه بيامرز و ماه رمضان را از ما پذيرفته تحويل گير. و ما را از زياده روی‌های بر عليه خويشتن مؤاخذه مكن و از رحمت شدگان قرار ده، نه از محرومان. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🥀 اصل دل نورانی است، تا گناه می‌کنیم، ظاهر عمل تمام می‌شود اما حقیقتش، کسب دل می‌شود، در دل می‌نشیند و باعث کدورت و ظلمت دل می شود. 📆 رمضان المبارک ۱۴۴۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ آدمی با استغفار مغفور است. ✅ فرمان خداوند تبارک و تعالی باید آدم را در بر بگیرد. ✅ فرمان خدا برای ما تاج افتخار است و ما به آن "تشریف" تعبیر می کنیم. ✅ این عبارت از تاج افتخاری است که خداوند تبارک و تعالی برای ما فرستادن است و لباس تشریف است که ما می پوشیم. ✅ هر عبادتی که کرده ایم این چنین است. لذا هیچ وقت از عبادت گریزان نباشیم.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هشتم🔰 🌷 چار تکبیر در اصطلاح عارفان 🌷 🌱چشم ما ديده خفاش بود ورنه تو را 🌱پرتو حسن به ديوار و درى نيست كه نيست ▪️غرض اينكه در برخى از نوشته‌ها كه به طبع رسيد و در دست مردم است درباره شعر مورد نظر گفته شد: ممكن است حافظ عوالم هستى و اعيان موجودات را چنان پست و نازل شمرده كه چهار تكبير را استعمال فرموده است. ❗️اين بندگان خدا در كتابها چيزهايى مى‌خوانند و يا از اطراف خودشان چيزهايى مى‌شوند و هم مى‌خواهند كارى بكنند آنگاه چنين نوشته‌هايى تحويل اجتماع مى‌دهند. ‼️اين گوينده هنوز ندانسته است كه عارف قائل به وحدت شخصيه وجود است و يك ذره از حيطه آن به در نيست و به جز حق، جمله اسم بى مسمى است به اين معنى كه اسماى اشيا، راجع به مسماى حقيقى است.البرهان القطعى على أن الوجودات و ان تكثرت و تمايزت الا انها من مراتب تعينات الحق الاول. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی ای خالق بی مدد و ای واحد بی عدد، ای اول بی هدايت و ای آخر بی نهايت، ای ظاهر بی صورت و ای باطن بی سيرت، ای حی بی ذلت ای مُعطی بی فطرت و ای بخشنده بی منت، ای داننده رازها، ای شنونده آوازها، ای بيننده نمازها ، ای شناسنده نامــها، ای رســـاننده گامها، ای مُبــــّرا از عوايق، ای مطـلع بر حقايق، ای مهربان بر خلايق، عذرهای ما بپذير که تو غنی و ما فقير و بر عيبهای ما مگير که تو قوی و ما حقير، از بنده خطا آيد و ذلت و از تو عطا آيد و رحمت! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد وچهاردهم🔰 🔹 در قسمت های قبل روایتی از امام علی علیه السلام مطرح شد که ویژگی اولیای الهی را برمی‌شمارند. بعد تعبیرشان این هست: 🔻"و رأوا استکثار غیرهم منها استقلالها" می بینند که بعضی ها این همه به سمتِ دنیا می دوند، این استکثار و طلب کثرتی که مردم می کنند، نزد این ها اندک است. ❌امیرالمؤمنین در مورد دنیا تعبیر به عطسه بز می‌کردند. یکی از علمای ربانی میگوید: این ها چیست؟! این که عطسه بز هم حساب نمی شود این که در این حدّ هست، چرا دنبالش را بگیریم؟! 🔻 "اعداء ما سالم الناس" آنچه که مردم با آن خو گرفته اند، این ها دشمن آن هستند. یعنی چیزهایی که رسم شده و خو گرفتند و با آن ها زندگی می کنند زندگی خوشی دارند، این ها برعکسشان هست. ✅اولیای الهی دشمن چیزی هستند که مردم با آن مسالمت کردند و پذیرفتند و همراهی می‌کنند 🔻"سِلمٌ ما عاد الناس" برخی چیزها برای مردم سخت هست! مثلا از خواب و غذا و دنیا زدن، از بدن خود زیاد کار کشیدن و... این ها برای مردم سخت است و مردم دشمنشان هستند ولی همین اولیاءالله با این چیزها خوب و آشنا هستند https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! ای کامکاری که دل دوستان در کـنف توحيد تو است و ای کارگذاری که جان بندگان در صدف تقدير تو است! ای قهاری که کس را به تو حيلت نيست! ای جـباری که گردنکشــان را با تو روی مقــاومـت نيسـت! ای حکيمی روندگان تو را از بلای تو گريز نيست! ای کريمی که بندگان را غير از تو دست آويز نيست! نگاه دار تا پريشان نشويم و در راه آر تا ســــــــرگــــــــردان نشويم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت پنجاه و چهارم🔰 🔹اسلام قوانين موضوعه خود را بر اساس اخلاق تشريع نموده و در تربيت مردم بر اساس آن اخلاق، عنايت به خرج داده است. چون ⬅️ ✔️اخلاق همه جا با انسان هست، ✔️در خلوت و جلوت وظيفه خود را انجام مى‏ دهد ✔️و بهتر از يك پليس مى‏ تواند عمل كند، چرا که پليس تنها مى‏ توانند در ظاهر نظم را بر قرار سازند. 🔺می گویی: معارف عمومى در ممالك غربى نيز در مقام تهذيب اخلاق جامعه هست و مجريان قوانين، تلاش بسيار مى‏ کنند تا مردم را بر اساس اخلاق پسنديده تربيت كنند. 🔺مى‏ گوئيم: بله همين طور است؛ اما؛ اين اخلاق، مانند قوانين آنان در نظر آنهايى كه نمى‏ خواهند بند و بارى داشته باشند مسخره‏ اى بيش نيست. 🔻میپرسی: چرا❓ 🔻مى‏ گویيم: 🔸 اولا؛ تنها چيزى كه منشا همه رذائل اخلاقى است، افراط در لذت‏ هاى مادى در عده‏ اى و محروميت از آن در عده‏ اى ديگر است، و قوانين غربيان مردم مرفه را در آن اسراف و افراط آزاد گذاشته و نتيجه‏ اش محروميت عده‏ اى ديگر شده، در چنين نظامى كه اقليتى از پرخورى شكمشان به درد آمده و اكثريتى از گرسنگى مى‏ نالند آيا دعوت به اخلاق دعوت به دو امر متناقض نيست⁉️‼️ 🔸علاوه بر اين؛ غربی ها تنها اجتماعى فكر مى‏ كنند و پيوسته نشست هایشان براى به دام كشيدن جوامع ضعيف و ابطال حقوق آنان است! با اين حال اگر كسى ادعا كند كه غربی ها انسان ها را به سوى صلاح و تقوا مى‏ خوانند، ادعايى متناقض نيست⁉️‼️ قطعا همين است و لا غير⛔️ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ پایه و اساس جوامع با هم متفاوت است، هر جامعه باید تلاش کند اُس و اساس خود را حفظ کند. ⭕️چگونه؟ ✔️ با عقلانی کردن اندیشه هایی که بر جامعه حاکم است. ✔️ در واقع هر جامعه ای به دنبال عقلانی کردن اندیشه های خودش است تا بتواند جامعه اش را حفظ کند. 🍀جامعه ی دینی بر اساس ایمان اداره می‌شود. 🍀 پس باید تلاش کنیم در جامعه دینی، ایمان و عوامل ایمان تقویت گردند. 🍀یکی از عواملی که باعث تقویت ایمان می‌گردد علم است و بنده آن را به "عقلانیت اجتماعی" تعبیر می‌کنم. ⚡️علم باعث افزایش ایمان می‌شود.⚡️ ✅ ما برای حفظ جامعه دینی به عقلانیتی احتیاج داریم که بتواند ایمان و اندیشه‌های دینی را محکم کند. ✅ اگر در یک جامعه ی دینی شبهه ای ایجاد شود و باعث شود جامعه ، باورهای معرفتی خود را از دست دهد، همین شبهات باعث از هم پاشیدگی جامعه ی دینی میشود. پس در چنین جامعه ای اندیشه های دینی و معرفتی باید عقلانی گردد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🥀 در میان مجموعه‌ مسلمانان و امت اسلامی کسانی پیدا می‌شوند که با افکارِ ▪️پلید ▪️و متحجر ▪️و عقب‌مانده ▪️و خرافی خود تجلیل از بزرگان و برجستگان و چهره‌های نورانی صدر اسلام را شرک بدانند، کفر بدانند؛ واقعاً این مصیبتی است. ✖️این‌ها همان کسانی هستند که گذشتگانشان قبور ائمه (علیهم‌السّلام) را در بقیع ویران کردند. آن روز که در دنیای اسلام، از شبه‌قاره‌ هند گرفته تا آفریقا، علیه این‌ها قیام کردند، اگر این‌ها جرأت می‌کردند، قبر مطهر پیغمبر را هم ویران می‌کردند، با خاک یکسان می‌کردند. ⚫️ چه فکر باطلی، چه روحیه‌ی پلیدی، چه انسان‌های بداندیشی، احترام به بزرگان را اینجوری بخواهند نقض کنند و هتک کنند و این را جزو وظائف دینی بشمرند! در آن وقتی که این‌ها بقیع را ویران کردند، این را بدانید؛ سرتاسر دنیای اسلام علیه این‌ها اعتراض کرد. از شرق جغرافیای اسلام -از هند- تا غرب جغرافیای اسلام، علیه این‌ها بسیج شدند. این‌ها به عنوان اینکه این کار‌ها پرستش است، این اقدام‌های خبیث را می‌کنند! ❗️رفتن سر قبر یک انسانی و طلب رحمت کردن برای او از خدای متعال و طلب رحمت کردن برای خود، در آن فضای معنوی و روحانی، شرک است؟ شرک این است که انسان بشود ابزار دست سیاست‌های اینتلیجنس انگلیس و سی. آی.‌ای آمریکا و با این اعمال، دل مسلمانان را غمدار کند، آزرده کند. ✖️این‌ها اطاعت و عبودیت و خاکساری در مقابل طواغیت زنده را شرک نمی‌دانند، احترام به بزرگان را شرک میدانند! 🏴خود این، یک مصیبتی است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نمایندگی‌های انتشارات آل احمد علیهم‌السلام ▫️انتشارات آل احمد علیهم‌السلام اقدام به ایجاد هشت نمایندگی در سطح کشور نموده است تا شما عزیزان بتوانید با حضور در این نمایندگی‌ها آثار چاپ شده استاد یزدان‌پناه و استاد امینی‌نژاد از این نشر را به شکل حضوری تهیه نمایید. ▫️همچنین برای ایجاد نمایندگی جدید در مراکز استان‌ها می‌توانید با شماره تلفن ۰۹۳۳۵۵۰۷۹۸۱ تماس حاصل نمایید. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
✅باید آدم خلوت دل داشته باشد، 💠اگر مثلا مسجد جمکران و جاهای دیگر برود ولی حواسش در اجتماع و هدفش هم اجتماع باشد، باز این بیرون نرفته است. ✅آدم باید از اجتماع بیرون رود ⬅️ یعنی در اجتماع باشد ولی با اجتماع نباشد. ✅ با اجتماع نباشد ⬅️ یعنی کارهای خلافی که دیگران انجام می دهند او نباید انجام دهد. 💠 البته بعضی کارها شرعی است که آن کارها را اگر مخالف با شرع نبود انجام دادنش خوب است، مثلا دید و بازدید خوب است اما ممکن است یک کارهای دیگر افراط یا تفریط باشد، لهو و لعبی باشد. این ها را باید توجه داشته باشد، وقتی توجه داشت، همین جا که هست در اجتماع ولی با اجتماع نیست.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab