eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت صد و سی و یکم🔰 🔹هر چه در عالم روی می‌دهد، تقدیر الهی است. شب قدر هم یعنی شب تقدیر و در این شب، قَدَر رقم می‌خورد. ✅ سرّ القدر یعنی هم این تقدیرات، برای خودش سرّ و حسابی دارد، هرچند ما نمی‌دانیم. 🔸در روایتی از امام باقر ع آمده است: هر گاه زنا در جامعه‌ای زیاد شود، جوان مرگی در آن جامعه زیاد می‌گردد. ❓سرش چیست؟ چرا اینجوری می شود؟ چه چیزی جوان را تکان می‌دهد که از معصیت برگردد؟ جوان مرگی جامعه! گاهی دیگر حتی صحبت خود کسی که فعل قبیح را انجام می‌دهد نیست، کل جامعه دچار جوان‌مرگی می شود؛ چون این حوادث، شدیدا برای جوان تکان دهنده است. اینها سرّ القدرِ این سویی است. ⬅️ عذاب های جمعی، سرّی دارد. ⬅️ این که تا یک ولی خدا، در جامعه هست بلا را از آنها دور می کند، سرِی دارد. قواعدی است که بالاتر بروید خیلی پیچیده تر از این حرف ها است. ✅علت این که گاهی بعضی ها چرا چرا می‌کنند این است که سر را نمی دانند، اگر بدانند این حرفها مطرح نمی شود. 🔅نظام عالم نظامِ محکم، مُتقن، زیبا، أحسن، هر کس هم دارد کار خودش را خوب انجام می‌دهد. کاری است که پشت صحنه انجام می‌شود و برایمان واضح نیست.
رساله لغت موران از شیخ شهاب الدین سهروردی که در دوازده داستان، به صورت خلاصه به بیان مراحل سلوک می‌پردازد. استاد یزدان‌پناه در ۲۹ جلسه به شرح این رساله پرداختند. در ادامه سه داستان اول و شرح مختصر جناب استاد یزدان‌پناه بارگذاری می‌شود.👇👇👇
لغت1.docx
18.1K
📜رساله لغت موران 🖋شهاب الدین سهروردی 🐜 داستان اول: مورچه ها و شبنم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
لغت2.docx
20.2K
📜رساله لغت موران 🖋شهاب الدین سهروردی 🐢 داستان دوم: لاک پشت ها https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فصل 3.docx
24.8K
📜رساله لغت موران 🖋 شهاب الدین سهروردی 🕊 داستان سوم: حضرت سلیمان و عندلیب https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
رساله اى در امامت نوشته ام كه در جلد دوم شرح اينجانب بر نهج البلاغه مندرج است. در پايان آن رساله (صفحه 164) گفته‌ام: قال المؤلف الشارح الفقير المفتاق الى رحمة ربه و المشتاق الى حضرة جنابه حسن بن عبدالله الطبرى الآملی: اشهد أن هؤلاء أئمتى و سادتى و قادتى أئمة الهدى و مصابيح الدجى و ينابيع الحسنى، مِن فاضل طينتهم خُلقت و بحبهم وُلدت، و بحبهم أعيش و بحبهم أموت و بحبهم أبعث حيا ان شاءالله تعالى و بهم أتولى و من اعدائهم أتبرأ. قد افلح من استمسك بذيل ولايتهم و فاز من دخل فى حصن امنهم و شرفهم و اغترف من قاموس علمهم و ارتوى من بحر جودهم و مَن أعرض عنهم فان له معيشة ضنكا و هو فى الاخرة من الخاسرين. لانهم عليهم السلام شهداء الله على خلقه و خلفاؤه فى أرضه و ابواب رحمته و انهم نور الله و ولاة أمره و خزنة علمه و عيبته وحيه و بهم عرف الصواب و علم الكتاب فمن أطاعهم فقد أطاع الله و من عصاهم فقد عصاه، هم العروة الوثقى و الوسيلة الى الله جل و على. صدق ولى الله الاعظم ابو عبدالله الصادق عليه السلام حيث قال لخثيمة يا خيثمة نحن شجرة النبوة و بيت الرحمة و مفاتيح الحكمة و معدن العلم و موضع الرسالة و مختلف الملائكة و موضع سر الله و نحن وديعة الله فى عباده و نحن حرم الله الاكبر و نحن ذمة الله و نحن عهدالله فمن وفى بعهدنا فقد وفى بعهدالله و من خفرها فقد خفر ذمة الله و عهده. الحمدلله الذى هدانا لهذا و ما كنا لنهتدى لو لا أن هدانا الله. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌱وقتى آن ارواح پاك را به اين رباعى خوانده ام: اى يك ده و دو كه جمله روحيد همه از صبح ازل مست صبوحيد همه افتاده به قلزم فناييم و شما بر كشتى كائنات نوحيد همه 🌴مقصود اين كه حجت بر ما تمام است و دستورالعمل به نحو اتم و اكمل به ما داده شد و جز آن دستورالعملى نيست. 🍃خداوند متعالى توفيق توجه و حسن عمل مرحمت فرمايد و صبر جميل در نشيب و فراز زندگى و ثبات قدم در اقبال و ادبار دنيا دهد و مراقبت و حضور على الدوام را روزى كند. آمين والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته قم حسن حسن زاده آملى https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ قسمت دوم 🔰 معامله باطنی 🕊 انسان می‌تواند در انجام تمام دستورات شریعت، با خدا معامله باطنی داشته باشد. 🍳مثلا خانم هنگام آشپزی با خدا معامله کند و بگوید خدایا به خاطر تو این غذا را می‌پزم. 💳 یا بازاری، خرید و فروش در بازارش را داشته باشد ولی با خدا معامله کند و بگوید خدایا تو شاهد باش که گران فروشی را دوست نداری، گران نمی‌فروشم. 🗓 جلسه ۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📣🔴📣🔴📣🔴📣🔴 📅به توفیق الهی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ آغاز می‌شود. 📋به اطلاع اساتید و اساتید همراه گرامی و خواهران محترم حضوری و مجازی می‌رساند؛ 🎗مراسم افتتاحیه: 🔶 روز دوشنبه ۱۹ مهر ماه 🕓 بعد از نماز ظهر و عصر 🎤با حضور و سخنرانی: استاد گرانقدر حجه الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه برگزار می‌شود. مکان: چهارمردان، کوچه ۴، فرعی ۳، مسجد آیت الله جوادی آملی. ⚠️ تقاضا می‌شود برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، لطفاً حضورتان را به آیدی زیر اطلاع دهید: @Bagherain11 ‼️ حضور در جلسه فقط با ماسک امکان‌پذیر می‌باشد. 🔺این جلسه ویژه: ▪️اساتید ▪️اساتید همراه ▪️دانش پژوهان مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام می‌باشد. 🔴 این برنامه به صورت بر خط در فضای مجازی به آدرس👇 https://rubika.ir/Bagherain برگزار می گردد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
بررسی ابعاد حکمی-فلسفی علامه حسن زاده آملی.mp3
3.56M
🔰 بزرگداشت علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی 🔹 استاد یزدان پناه در اولین جلسه درس خارج نهایه در سال تحصیلی 1401-1400 به پاسداشت مقام علمی استادشان علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی، به تبیین ابعاد شخصیت ایشان در حکمت و فلسفه اسلامی پرداختند. https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از نسیم حکمت
بررسی شخصیت علامه حسن زاده آملی در علم تفسیر.mp3
3.24M
🔰 بزرگداشت علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی 🔹 استاد یزدان پناه در اولین جلسه درس شرح تفسیر المیزان در سال تحصیلی 1401-1400 به پاسداشت مقام علمی استادشان علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی، به تبیین ابعاد شخصیت ایشان در علم تفسیر پرداختند. ▫️ اشاره ای به تبیین راه و چگونگی اجتهاد در معارف https://eitaa.com/nasimehekmat
هر کس حظ او در علوم، اوفر و بهره وی از آنها بیشتر است، نصیب او از قرآن بیشتر است، که کتاب عقل و علم و فکر است، و حاشا که قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی داشته باشند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور قلب اگر انسان تمام تلاش خود را برای حضور قلب در نماز به کار گرفت و موفق نشد، بعد از نماز به سجده رود، طلب عفو کند و خاضعانه بگوید، خداوندا شرمنده ام که نتوانستم آن گونه که شایسته است، در پیشگاه تو حاضر شوم. 🗂 جلسه ۶۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 بزرگداشت علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی ◼️ با حضور بیت آیت الله حسن زاده آملی و سخنرانی شاگردان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی، در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار خواهد شد. سخنرانان: اساتید محترم آقایان تحریری، رمضانی، عباسی خراسانی، خسروپناه و یزدان‌پناه زمان: دوشنبه ۱۹ مهر، بعد از نماز مغرب و عشا مکان: تهران، مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) ◽️جلسه به صورت حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 حال خوش در نماز اهمیت دارد. در برخی از دستورات نماز آمده اگر حال نماز نبود، کمی صبر کنید وقتی حال خوش شد، نماز بخوانید. و در ادامه می‌فرماید البته اگر بی حالی ادامه پیدا می‌کند و هیچ گاه نماز اول وقت خوانده نمی‌شود، همان بهتر که اول وقت بخوانید. 🗓 جلسه ۶۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
📣🔴📣🔴📣🔴📣🔴 📅به توفیق الهی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ آغاز می‌شود. 📋به اطلاع اساتید و اساتید همراه گرامی و
🔺تا چند دقیقه دیگر پنجمین افتتاحیه مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام کسانی که روبیکا ندارند. از طریق لینک زیر در اسکای روم وارد جلسه شوند👇👇👇 اتاق اسکای روم مدیریت آموزش خواهران https://www.skyroom.online/ch/nafahat_eri/khaharan
🔰همین الآن افتتاحیه مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حاشیه نشست امروز، اهدای کتاب به اساتید و اساتید همراه مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
🔰 جایگاه دعا 🕊 دعا، سیر شهودی و کشف وجودی اهل کمال و تنها رابط انسان با خدای متعال است. رحمه‌الله‌علیه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▫️قسمت ششم 🔹 در مباحث پیش گفته، مشخص شد که لازمه ایمان صحیح، نوعی جبهه گیری اجتماعی و تولی وتبری است. ▫️در این زمینه می‌توان به روایتی از امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد که در پاسخ شخصی که از ایشان می‌پرسد آیا حب و بغض فی الله، از ایمان است، امام می‌فرمایند آیا ایمان جز این حب و بغض است؟! 🔺 بر این اساس می‌توان گفت ایمان چیزی نیست جز ارتباط اجتماعی بر اساس دین؛ یعنی پایه جامعه اسلامی: 1⃣ اولا مسأله ولایت 2⃣ و ثانیا ارتباط ویژه بین مومنان است. 🔘 و مودتی که قرآن کریم فرموده است مومنان همه باهم برادرند، به معنای برادری اجتماعی است. 🌱 فرهنگ قرآنی، این برادری را به شکل خاصی از ارتباط بین مومنین قابل انطباق می‌داند؛ به این صورت که: ▪️ رابطه ولایی بین مومنین ▪️امر به معروف و نهی از منکر ▪️ اقامه نماز و پرداخت زکات ▪️ اطاعت از خدا و رسول در صحنه اجتماع در قالب: ▫️ کنترل اجتماعی ▫️ اقدام اجتماعی ▫️ و تولی اجتماعی متبلور می‌شود. ✔️و منجر به تشکیل جامعه اسلامی که مورد رحمت خداوند است، می‌گردد. پس می‌توان ابعاد اجتماعی ایمان را: 🔹 ولایت 🔸 جبهه گیری اجتماعی 🔹 اتحاد اجتماعی 🔸 و اقدام اجتماعی برشمرد. 🔺این ابعاد در مجموع، جامعه دینی مورد نظر قرآن را شکل می‌دهد. 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتم 🔰 ✨قران كتاب بزرگ الهى، 🌴 از عالم غيب الهى و قرب ربوبى نازل شده 🔻و براى استفاده ما مهجوران 🔻و خلاص ما زندانيان سجن طبيعت 🔻و مغلولان زنجيرهاى پيچ در پيچ هواى نفس و آمال به صورت لفظ و كلام در آمده. ❇️از بزرگترين مظاهر رحمت مطلقه الهيّه است. 🌑كه ما كور و كرها از آن به هيچ وجه استفاده نكرديم و نمى‏‌كنيم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت سیم 🇮🇷این حرف، بررسی شده است⬇️ ❗️تقلید از غرب برای كشورهایی كه این تقلید را برای خودشان روا دانستند و عمل كردند، جز ضرر و فاجعه به بار نیاورده؛ حتّی كشورهایی كه به ظاهر به صنعتی و اختراعی و ثروتی هم رسیدند، اما مقلد بودند. ☑️علت این است كه: 🔹فرهنگ غرب، یك فرهنگ مهاجم است. 🔸فرهنگ غرب، فرهنگ نابودكننده فرهنگ‌هاست. ☑️هرجا غربی‌ها وارد شدند: ❌فرهنگ‌های بومی را نابود كردند. ❌بنیان‌های اساسیِ اجتماعی را از بین بردند. ❌تا آنجایی كه توانستند، تاریخ ملت‌ها را تغییر دادند، زبان آنها را تغییر دادند، خط آنها را تغییر دادند. 📛هر جا انگلیس‌ها وارد شدند، زبان مردم بومی را تبدیل كردند به انگلیسی؛ اگر زبان رقیبی وجود داشت، آن را از بین بردند. ⚠️در شبه‌قاره هند، زبان فارسی چند قرن زبان رسمی بود؛ تمام نوشتجات، مكاتبات دستگاه‌های حكومتی، دولتی، مردم، دانشوران، مدارس عمده، شخصیت‌های برجسته، با زبان فارسی انجام می‌گرفت. ⛔️انگلیس‌ها آمدند زبان فارسی را با زور در هند ممنوع كردند، زبان انگلیسی را رایج كردند. شبه قاره هند كه یكی از كانون‌های زبان فارسی بوده، امروز در آنجا زبان فارسی غریب است؛ اما زبان انگلیسی، زبان دیوانی است؛ مكاتبات دولتی با انگلیسی است، حرف زدن غالب نخبگانشان با انگلیسی است - باید انگلیسی حرف بزنند - این تحمیل شده. در همهی كشورهائی كه انگلیسها در دوران استعمار در آنجا حضور داشتند، این اتفاق افتاده است؛ تحمیل شده است. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab