eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نسیم حکمت
بررسی ابعاد حکمی-فلسفی علامه حسن زاده آملی.mp3
3.56M
🔰 بزرگداشت علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی 🔹 استاد یزدان پناه در اولین جلسه درس خارج نهایه در سال تحصیلی 1401-1400 به پاسداشت مقام علمی استادشان علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی، به تبیین ابعاد شخصیت ایشان در حکمت و فلسفه اسلامی پرداختند. https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از نسیم حکمت
بررسی شخصیت علامه حسن زاده آملی در علم تفسیر.mp3
3.24M
🔰 بزرگداشت علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی 🔹 استاد یزدان پناه در اولین جلسه درس شرح تفسیر المیزان در سال تحصیلی 1401-1400 به پاسداشت مقام علمی استادشان علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی، به تبیین ابعاد شخصیت ایشان در علم تفسیر پرداختند. ▫️ اشاره ای به تبیین راه و چگونگی اجتهاد در معارف https://eitaa.com/nasimehekmat
هر کس حظ او در علوم، اوفر و بهره وی از آنها بیشتر است، نصیب او از قرآن بیشتر است، که کتاب عقل و علم و فکر است، و حاشا که قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی داشته باشند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور قلب اگر انسان تمام تلاش خود را برای حضور قلب در نماز به کار گرفت و موفق نشد، بعد از نماز به سجده رود، طلب عفو کند و خاضعانه بگوید، خداوندا شرمنده ام که نتوانستم آن گونه که شایسته است، در پیشگاه تو حاضر شوم. 🗂 جلسه ۶۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 بزرگداشت علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی ◼️ با حضور بیت آیت الله حسن زاده آملی و سخنرانی شاگردان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی، در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار خواهد شد. سخنرانان: اساتید محترم آقایان تحریری، رمضانی، عباسی خراسانی، خسروپناه و یزدان‌پناه زمان: دوشنبه ۱۹ مهر، بعد از نماز مغرب و عشا مکان: تهران، مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) ◽️جلسه به صورت حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 حال خوش در نماز اهمیت دارد. در برخی از دستورات نماز آمده اگر حال نماز نبود، کمی صبر کنید وقتی حال خوش شد، نماز بخوانید. و در ادامه می‌فرماید البته اگر بی حالی ادامه پیدا می‌کند و هیچ گاه نماز اول وقت خوانده نمی‌شود، همان بهتر که اول وقت بخوانید. 🗓 جلسه ۶۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
📣🔴📣🔴📣🔴📣🔴 📅به توفیق الهی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ آغاز می‌شود. 📋به اطلاع اساتید و اساتید همراه گرامی و
🔺تا چند دقیقه دیگر پنجمین افتتاحیه مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام کسانی که روبیکا ندارند. از طریق لینک زیر در اسکای روم وارد جلسه شوند👇👇👇 اتاق اسکای روم مدیریت آموزش خواهران https://www.skyroom.online/ch/nafahat_eri/khaharan
🔰همین الآن افتتاحیه مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حاشیه نشست امروز، اهدای کتاب به اساتید و اساتید همراه مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
🔰 جایگاه دعا 🕊 دعا، سیر شهودی و کشف وجودی اهل کمال و تنها رابط انسان با خدای متعال است. رحمه‌الله‌علیه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▫️قسمت ششم 🔹 در مباحث پیش گفته، مشخص شد که لازمه ایمان صحیح، نوعی جبهه گیری اجتماعی و تولی وتبری است. ▫️در این زمینه می‌توان به روایتی از امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد که در پاسخ شخصی که از ایشان می‌پرسد آیا حب و بغض فی الله، از ایمان است، امام می‌فرمایند آیا ایمان جز این حب و بغض است؟! 🔺 بر این اساس می‌توان گفت ایمان چیزی نیست جز ارتباط اجتماعی بر اساس دین؛ یعنی پایه جامعه اسلامی: 1⃣ اولا مسأله ولایت 2⃣ و ثانیا ارتباط ویژه بین مومنان است. 🔘 و مودتی که قرآن کریم فرموده است مومنان همه باهم برادرند، به معنای برادری اجتماعی است. 🌱 فرهنگ قرآنی، این برادری را به شکل خاصی از ارتباط بین مومنین قابل انطباق می‌داند؛ به این صورت که: ▪️ رابطه ولایی بین مومنین ▪️امر به معروف و نهی از منکر ▪️ اقامه نماز و پرداخت زکات ▪️ اطاعت از خدا و رسول در صحنه اجتماع در قالب: ▫️ کنترل اجتماعی ▫️ اقدام اجتماعی ▫️ و تولی اجتماعی متبلور می‌شود. ✔️و منجر به تشکیل جامعه اسلامی که مورد رحمت خداوند است، می‌گردد. پس می‌توان ابعاد اجتماعی ایمان را: 🔹 ولایت 🔸 جبهه گیری اجتماعی 🔹 اتحاد اجتماعی 🔸 و اقدام اجتماعی برشمرد. 🔺این ابعاد در مجموع، جامعه دینی مورد نظر قرآن را شکل می‌دهد. 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتم 🔰 ✨قران كتاب بزرگ الهى، 🌴 از عالم غيب الهى و قرب ربوبى نازل شده 🔻و براى استفاده ما مهجوران 🔻و خلاص ما زندانيان سجن طبيعت 🔻و مغلولان زنجيرهاى پيچ در پيچ هواى نفس و آمال به صورت لفظ و كلام در آمده. ❇️از بزرگترين مظاهر رحمت مطلقه الهيّه است. 🌑كه ما كور و كرها از آن به هيچ وجه استفاده نكرديم و نمى‏‌كنيم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت سیم 🇮🇷این حرف، بررسی شده است⬇️ ❗️تقلید از غرب برای كشورهایی كه این تقلید را برای خودشان روا دانستند و عمل كردند، جز ضرر و فاجعه به بار نیاورده؛ حتّی كشورهایی كه به ظاهر به صنعتی و اختراعی و ثروتی هم رسیدند، اما مقلد بودند. ☑️علت این است كه: 🔹فرهنگ غرب، یك فرهنگ مهاجم است. 🔸فرهنگ غرب، فرهنگ نابودكننده فرهنگ‌هاست. ☑️هرجا غربی‌ها وارد شدند: ❌فرهنگ‌های بومی را نابود كردند. ❌بنیان‌های اساسیِ اجتماعی را از بین بردند. ❌تا آنجایی كه توانستند، تاریخ ملت‌ها را تغییر دادند، زبان آنها را تغییر دادند، خط آنها را تغییر دادند. 📛هر جا انگلیس‌ها وارد شدند، زبان مردم بومی را تبدیل كردند به انگلیسی؛ اگر زبان رقیبی وجود داشت، آن را از بین بردند. ⚠️در شبه‌قاره هند، زبان فارسی چند قرن زبان رسمی بود؛ تمام نوشتجات، مكاتبات دستگاه‌های حكومتی، دولتی، مردم، دانشوران، مدارس عمده، شخصیت‌های برجسته، با زبان فارسی انجام می‌گرفت. ⛔️انگلیس‌ها آمدند زبان فارسی را با زور در هند ممنوع كردند، زبان انگلیسی را رایج كردند. شبه قاره هند كه یكی از كانون‌های زبان فارسی بوده، امروز در آنجا زبان فارسی غریب است؛ اما زبان انگلیسی، زبان دیوانی است؛ مكاتبات دولتی با انگلیسی است، حرف زدن غالب نخبگانشان با انگلیسی است - باید انگلیسی حرف بزنند - این تحمیل شده. در همهی كشورهائی كه انگلیسها در دوران استعمار در آنجا حضور داشتند، این اتفاق افتاده است؛ تحمیل شده است. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! عارف را با عرفان چه كار! عاشق، معشوق بیند نه این و آن! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و دوم🔰 🔹 در همین دنیا هم می‌شود حال معنوی خوشی را تجربه کرد. گاهی ناگهان حال دلمان دگرگون می‌شود. شخصی می‌گفت در نماز شب یا در روضه‌هایی که می‌گیریم، ناگهان حال دلمان دگرگون می‌شود و چقدر جذاب است، انسان دوست دارد همیشه در همین حال باشد. 🔸گاهی حتی ما کسانی را داریم که نه اهل نماز است، نه روزه، حتی این کارها را هم انجام نداده است ولی ناگهان حالش عوض می‌شود. ◀️ شیخ اشراق هم در کتاب صفیر سیمرغ بحثی دارد درباره سوانح. می‌گوید: "اگر کسی اندک مایه خاطر صافی دارد اگر چه صاحب ریاضت نباشد، از این حال خبر یابد." ایشان مثال می‌زند که حتی ممکن است در بحبحویه جنگ، در اوج سر و صدا، صیحه انسان‌ها و شیهه اسب‌ها نواختن طبل‌ها جنگ سخت شده است، یک دفعه، وسط این همهمه‌ای که می‌شود، یک نفر می بینید دگرگون شده است، وصل شده به آنجا ✅این را تعبیر می کنند به سوانح به معنای برق. 🔸بنده خدایی غرِق در گناه در جلسه حرامی بود، جلسه‌ای که در آن رقص و آواز هم بود، یک دفعه حالی دست داد و دید عجیب متعفّن است و حقیقت خود را در آن حال دید. 🔅 فطرت ما این گونه است، به حال خودش بگذاری، متوجه بدی‌ها و زشتی‌ها می‌شود. 🌱 و همین احساس تعفن، مایه تحولش شد. ادامه داد تا به جایی رسید که در سفر به کربلا که اتفاقا با یکی از روحانیون همراه بود، یک دفعه دیدند این جوان حالش دگرگون شده است. ❓روحانی گفت چه شده؟ گفت هیچ 🔅دیدم اباعبدالله الان آمدند به من سلام کردند. السلام علیک یا ابا عبدالله https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰جایگاه استاد حقیقی 🌱 اهل معرفت در باره استاد حقیقی معتقدند او بر تمام جنبه‌های جان سالک احاطه دارد و به نیت های آشکار و پنهان وی علم دارد. 🍂جایگاه استاد در رفع امراض معنوی، همانند جایگاه پزشک در درمان بیماری‌های جسمانی است؛ 🕊 او نیازمندی‌ها و ویژگی‌های روحانی شاگرد را می‌شناسد و با توجه به احاطه‌ای که به پیامد ذکرها و اعمال و مراقبات عرفانی مختلف دارد، متناسب با استعداد و ویژگی‌های وی، دستورهای لازم را برایش تجویز می‌کند. به همین جهت، از برخی عارفان نقل شده است که: اگر سالک، نیمی از عمر خویش را در طلب استادی کامل مکمل سپری کند چیزی را از دست نداده است. 🗒 صفحه۸۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🍃 عقیده به امام زمان، نمی‌گذارد مردم تسلیم شوند؛ به شرطی که این عقیده را درست بفهمند. وقتی که این عقیده به طور حقیقی در دل‌ها جا بگیرد، حضور امامِ غایب در میان مردم حس می‌شود. 🍃 امام بزرگوار و عزیز و معصوم و قطب عالم امکان و ملجأ همه خلایق، اگر چه غایب است و ظهور نکرده، اما حضور دارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 جایگاه انسان کامل ( در عصر ما، حضرت حجت عج) 🔰 🍃 انسان کامل همه‌ی اسماء حسنای حق را در خود پیاده کرده است از جمله اسم قریب و نزدیک؛ اسم قریب و اسم سمیع در انسان کامل پیاده شده است و به سریان حق در همه‌ی موجودات، انسان کامل در همه‌ی حضرات ساری هست و در همه جا حاضر است و ما در محضر انسان کامل هستیم. ✨ ما در محضر امام زمان هستیم. ✨ ایشان به ظاهر پنهان است ولکن در واقع هیچ گونه پنهانی و دوری مطرح نیست بلکه عین حضور است. این که در زیارت جامع داریم انفکسم فی النفوس ارواحکم فی الارواح، یک از تفاسیرش این است که ارواح شما در همه ارواح هست، از همه ارواح خبر دارید، ، انفسکم فی النفوس، جان‌های شما در همه‌ی جان‌ها هست. ما شیعیان می گوییم این‌ها شفعاء دار فناء و شهدای دار بقا هستند؛ 🌱 شما در دار دنیا شهید ما هستید گواه ما هستید؛ 🌱 شهید و گواه بودن در اینجا به همان معنای قرآنی است یعنی در همه جا حاضر هستند، با همه حاضر هستند و گواه به همه اعمال هستند. 🌱 یکی از اسماء حق که قریب و شهید باشد در این‌ها پیاده شده است و این‌ها هم می‌بینند. ▫️شخصی به امام رضا می‌فرماید که در حق ما و خانواده ما دعا کنید؛ حضرت می‌فرماید خیال می کنید که ما مواظب شما نیستیم و خبر از شما و اوضاع شما نداریم! آن شخص می گوید فاستعظمت ذلک، تعجب کردم! ما هر چه بکنیم هر کاری در خانه بکنیم حضرت خبر داشته باشد یعنی چی! ▫️حضرت برایشان یک آیه می خواند "وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ" می‌خواهید هر کاری بکنید بکنید خداو رسول خدا و مومنون می‌بینند؛ حضرت می‌فرمایند مومنون در دوره رسول خدا، حضرت علی و در این دوره، ما هستیم که می‌بینیم. این استبعادی ندارد. حضرت عیسی نیز به عنوان معجزه‌اش می گوید ما تأکلون، ما تدخرون را خبر دارم، آن چه که شما می خورید و در خانه‌هایتان ذخیره می کنید را خبر دارند یعنی گواه همه‌ی اعمال شما هستم؛ ✨ پس ما در محضر امام زمان هستیم.✨ در دعای ندبه می‌گوییم: 🔹 بنفسی انت من مغیب لم یخلُ منا 🔹 بنفسی انت من نازح لم نزح عنا جانم به فدایت ای امام زمانی که از ما غایب هستی جانم به فدایت ای امام زمانی که دور هستی اما دور نیستی. ما هیچ گاه از او دور نیستیم. شیعه می‌فهمد که باید به صورت عمل معنوی حضور امام را حس بکند. این خیلی مهم است. 🍃 همه ما دانیم که هر جا باشیم در محضر خدا هستیم ولی گاهی انسان این حضور معنوی حق را احساس می‌کند یعنی با آنچه می‌داند به عنوان یک عمل معنوی تعامل سلوکی می‌کند. ✔️ این تعامل بسیار اثر دارد بلکه کار اصلی همین است. روح ذکر الهی که در قرآن آمده همین است که انسان از نظر هستی شناسی در محضر خدا است، خودش باید با تلاش سلوکی در محضر قرار بگیرد. به همین ترتیب خودش را در محضر امام زمان نیز ببیند، حضور معنوی امام را احساس کند و ارتباط داشته باشد. انسان باید در هر آن بگوید: 🔸 من رعیت حضرت حجت هستم. 🔸 من بنده خدا هستم. حداقل دو حضور معنوی که باید در خود ایجاد کند این است. خود را بنده‌ی خدا و در محضر حق و رعیت حضرت مهدی ببیند. یکی را گفتند اگر به تو بگویند چی می‌خواهی، چه می‌گویی؟ گفت من دو چیز می‌خواهم: رعیت خاص حضرت مهدی، امام زمانم و بنده خالص خدا باشم. اگر به این دو رسیدم، به کمال و مقصود خودم رسیدیم. 🕊 تمام آنچه در عرفان است همین است. 🕊 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✨«ادخلوها بسلام آمنين/حجر ۷» 🌱شب و روزت به دعا عاشق بيدل گويد 🌱كه مبیناد سهى قامتت از دهر گزند 🌴 آمنين به ياد خدا آرميده اند ⬅️ «الا بذكرالله تطمئن القلوب» و در سنگر استوار لا اله الا الله كه مأمن الهى است ايمن اند «كلمة لا اله الا الله حصنى فمن قالها دخل حصنى و من دخل حصنى امن من عذابى» سعدی آن عارف نامور چه نيكو سرود كه: 🕊پارسا باش و هرچه خواهى پوش 🕊تاج بر سر نه و علم بر دوش https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! به حرمت سر و سامان گرفتگانت، این بی‌سر و پا را آواره‌ات کن! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 منزلت بی مانند المیزان ◾️کتاب «منزلت بی مانند المیزان» اثر حضرت استاد یزدان‌پناه و تدوین حجت الاسلام و المسلمین استاد فلاح شیروانی با همکاری مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) توسط نشر کتاب فردا چاپ گردید. ◾️این کتاب به تقریری از منزلت قرآن کریم و ضرورت تفسیر آن می‌پردازد. ▪️برای خرید این کتاب با تخفیف ۱۰ درصد می‌توانید به فروشگاه اینترنتی نفحات به آدرس ذیل مراجعه نمایید؛ store.nafahat-eri.ir https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 احساس در پیشگاه خداوند بودن هنگام اقامه نماز، وقتی می‌گویی الله اکبر، بدان که در پیشگاه چه کسی ایستاده ای، آنگاه بگو الله اکبر. 🗒 جلسه ۶۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab