eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
79 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت صد و بیست وسوم 🔶ایمان به اینکه متصرّف در مملکت وجود و عوالم غیب و شهود حق تعالی است و دیگر موجودات را تصرّفی نیست مگر تصرّف اذنی ظلّی، موجب بسیاری از کمالات نفسانیه و اخلاق فاضله انسانیه گردد. مثل: 1⃣توکّل؛ 2⃣ اعتماد به حق؛ 3⃣ قطع طمع از مخلوق که اُمّ الکمالات است و موجب بسیاری از اعمال صالحه و افعال حسنه و ترک بسیاری از قبایح شود . ✅ چنانچه آن مراتب را در ظاهر، تاثیر بلکه تاثیرات است، هیات ظاهر و جمیع حرکات و سکنات عادیّه و غیر عادیه و تمام تروک و افعال را در آنها نیز تاثیراتی است بس عجیب؛ که گاه شود که با یک نظر از روی حقارت، به یکی از بندگان خدا، سالک را از اوجِ اعلی به اسفل سافلین پرتاب کند و جبران آن را به سالهای دراز نتوان نمایند. 📚آداب الصلاه| صفحه ۹۵ و ۹۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت شصت و دوم 🌱در تمدّن نوین اسلامی: 🌴 معنویّت در کنار مادّیّت 🕊 عروج ⬇️ 🔹اخلاقی و 🔹معنوی و 🔹روحی و 🔹تضرّع و 🔹خشوع ⬅️ در کنار پیشرفت زندگی مادّی است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ توحید پیغمبر اکرم توحید خاتمی است. ✅خاتم یعنی کامل و بی نهایت. ✅ توحید او جان آدم است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و هفتم🔰 🔹حضرت حق تشعشع اسمائی دارد؛ سپس عالم را خلق می‌کند؛ ✅ تشعشع اسمایی، اسماء حسنی الهی است. صُقع ربوبی است که اسمش را می‌گذارند ◀️تعیّن ثانی ◀️تجلّی ثانی ◀️محلِّ قدس ◀️قدسِ الهی ❌نه قدس عقلی؛ بلکه فوقِ عقل است. در صقع ربوبی است. ✅تعلیمِ اسماء حسنی هم که گفته می شود منظور رسیدن به این نور عزّ است. یعنی همانی که گفته ⬇️ 🔸"فتَصِل إلی معدنِ العَظمة"، به معدن عظمت برسد؛ 🔸"الحقنی بنور عزّک الابهج"، به آن نور عزّ ملحقم کن آن‌جا را می‌گویند محلِّ قدس نور عظمت، محلّ اسماء حسنایِ حق، آن تشعشعِ اسمائی فوق عالم حتی [فوقِ] عالمِ عقل است. ❓لذا کسانی‌ که بتوانند به آن‌جا برسند چه می‌شود؟ ❗️ اتّصال، وصول، فنا رخ می‌دهد. آینۀ دلِ ما درخورِ حلیه‌های حضرت حق است ولی باید تا آنجا پیش برود که نور طامس بر این دل بتابد. 🔅نور طامسِ حق که انسان را محو می‌کند باید فوقِ عقول باشد. لذا آنجا بحث‌های جدّی‌ای دارد المیزان توضیح می‌دهد که "عَلَّم" غیر از "اِنباء" هست، ❌صحبت از "انباء" نیست؛ به ملائکه گفته شده است انباء ✅ولی به حضرت آدم گفته شده است علّم، تعلیم. ❗️تعلیم هم یعنی در جانش پیاده شود، در جان که پیاده شود⬇️ ✅ می‌شود حالتِ فنا جلسه بیست و پنجم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠به همت مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری دانشگاه باقرالعلوم ع برگزار می شود: 🔰نشست تخصصی نگرشی نوین به فلسفه فرهنگ 🔸با محوریت کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ اثر استاد یزدان پناه 📆زمان: 🗓پنج شنبه مورخ 26 آبان ماه 🕒ساعت 15 📌مکان: دانشگاه باقرالعلوم ع، سالن اجتماعات امام حسین ع 🌐 لینک حضور در جلسه dte.bz/scscenter —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسن زاده در معرفی خودشان ▪️قسمت دوم بنا به فرموده ايزد تعالى «و اذا حييتم بتحية فحيوا بأحسن منها أوردوها» و به دستور ولى الله اعظم، امام به‌حق ناطق جعفر بن محمد الصادق عليهما السلام رد جواب الكتاب واجب كوجوب رد السلام، اين چند جمله تحرير مى‌گردد. 🔹نام حسن و به شهرت حسن زاده آملى در سال هزار و سيصد و هفت هجرى شمسی در ايراى لاريجان آمل متولد و در حجر كفالت و تحت مراقبت پدر و مادرى الهى تربيت و از پستان پاك مادرى مؤمنه، عفيفه، صديقه، شير نوشيده‌ام؛ «سقا هما الله و جميع المؤمنين شرابا طهورا» 🔹تحصيلات كتب ابتدائيه را كه در ميان طلاب علوم دينيه معمول و متداول است از: 🔸 نصاب الصبيان و 🔹جامع المقدمات و 🔸شرح الفيه سيوطى و 🔹حاشيه ملا عبدالله بر تهذيب منطق و شرح جامى بر كافيه نحو و شمسيه در منطق و 🔸شرح نظام در صرف و 🔹مطول در معانى و 🔸بيان و بديع و معالم در اصول و 🔹تبصره در فقه و 🔸مغنى‌اللبيب در نحو و 🔹شرايع محقق در فقه و چندين كتب جلدين شرح لمعه در فقه و 🔸قوانين در اصول تا مبحث عام و خاص را در آمل كه همواره از قديم الدهر واجد رجال علم بوده، از محضر مبارك روحانيين آن شهر آيات عظام و حجج اسلام: 🔷آقاى غروى و آقای طبرسى و آقا شيخ احمد اعتمادى و آقا عبدالله اشراقى و آقا ابوالقاسم رجائى و غيرهم كه همگى از اين نشأه رخت بربسته اند و به رياض قدس در جوار رحمت رب العالمين آرميدند، فرا گرفتم. و نيز از حضرت آية الله عزيز الله طبرسى تعليم خط مى گرفتم تا اينكه خودم در آمل چند كتاب مقدماتى را تدريس مى‌كردم.
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده ▪️قسمت چهارم: ضرورت فلسفه و عرفان نظری در سلوک 🔹 علامه حسن‌زاده بارها فرمودند همان‌طور که در بحث‌های فقهی باید لمعه، مکاسب و رسائل خوانده شود و درس خارج شرکت کرد تا بتوان حکم‌الله را بیان نمود ⬅️ در مباحث معارفی نیز باید همین سیر طی شود. 🔹 بنابراین فلسفه و عرفان نظری مورد نیاز است. بزرگی مانند علامه طباطبایی، بی‌مقدمه سر در نیاورده است؛ بلکه همه این زمینه‌ها در ایشان بوده و به ایشان کمک کرده است. چشمشان تیز شد و جوانب برایش آشکار گردید که توانستند چنین تفسیری بنویسند. 🗂 جلسه ۳۴۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 نگاه اسلام به ؛ سرمایه عظیم 🔺 که این فتنه اخیر برای ما فراهم کرد، می‌خواهد ما را آماده کند برای جریان آخرالزمان؛ که نقاط قوت نگاه اسلام به زن را بیش از پیش آشکار و های گذشته را جبران کنیم. 🔻 - ۱۹ آبان ۱۴۰۱ 📎 دریافت با کیفیت اصلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی ره ✔️ مجسمه معنویت ✔️ اهل تهجد ✔️ بهترین تفسیر، تفسیر المیزان علامه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
معرفی علامه طباطبایی ره، از زبان شیرین علامه حسن زاده ره، در هفده قسمت و بیست و دو پست توصیه می‌شود چند دقیقه وقت بگذارید و این پست‌ها را مطالعه نمایید. 🌷 شاخه گل صلواتی هدیه به روح ملکوتی ایشان برای دسترسی آسان‌تر روی هشتک زیر ضربه بزنید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و بیست و چهارم 🔶 پس از آنکه واضح شد که باطن را در ظاهر و ظاهر را در باطن تاثیر است انسان طالب حق و ترقّیِ روحانی باید در انتخاب ماده و هیئت لباس آنچه را که: 1⃣ در روح تاثیر بد دارد؛ 2⃣ و قلب را از استقامت خارج؛ 3⃣ واز حق غافل می کند؛ 4⃣وجهه روح را دنیایی می نماید؛ احتراز کند. 🔶و گمان نشود که تسویل شیطان و تدلیسِ نفسِ اماره فقط در لباس فاخر زیبا و تجمّل و تزیُّن است؛ بلکه گاه شود که انسان را برای لباس مُندَرس و بی ارزش از درجه اعتبار ساقط نماید. ✅ از این جهت انسان باید از لباس شهرت، بلکه مطلقِ مشی بر خلاف معمول و متعارف احتراز نماید. 🔶 همانطور که لباسهای خیلی فاخر را در نفوس تاثیر است؛ لباسهای خیلی پست را چه در ماده و جنس و چه در هیئت و شکل، در نفوس تاثیر است و چه بسا باشد که فساد این، به مراتب بالاتر از آن لباس های فاخر باشد. ✅ زیرا که نفس را مَکایدی است بسیار دقیق؛ همینکه خود را از نوع ممتاز دیر باینکه خود، لباس خشن و کرباس پوشیده و دیگران لباس نرم و لطیف پوشیدند، از معایب خود، بواسطه حبّ به خود غفلت می کند... ⬅️ بسا باشد که به خود اعجاب کند و تکبر بر بندگان خدا(کند)؛ و سایرین را از ساحت قدس حق دور داند و خود را از مقرّبین و خُلَّص عبادالله داند و چه بسا مبتلا به ریا و مفاسد بزرگ شود...وخود را که از اولیای شیطان است، اهل الله محسوب دارد. 📚آداب الصلاه| صفحه ۹۶و۹۷و۹۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab