eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
85 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 متن خوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 📝 نوشته: علی صفایی حائری 📆 جلسه ششم ۱۴۰۱/۹/۲۷ 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نهم🔰 ... منشا بروز اختلاف در فهم و عقايد، اين سه جهت بود كه گفتيم؛ ✔️اسلام از بروز بعضى از آنها جلوگيرى نموده و نمى‏ گذارد در جامعه پديد آيد ✔️و بعضى ديگر را بعد از پديد آمدن علاج کرده است. از همه اين ها گذشته؛ 🔸اسلام دستورات اجتماعى‏ اى در جامعه خود مقرر کرده كه از بروز اختلاف هاى شديد (كه مايه ويرانى بناى جامعه است) جلوگيرى مى‏ كند، و آن این که: 📌 راهى مستقيم (كه البته كوتاه‏ترين راه هم هست) پيش پاى جامعه گشوده، 📌و شديدا از قدم نهادن در راه هاى مختلف جلوگيرى نموده، و فرموده: ☘ وَ أَنَّ هذا صِراطِي مُسْتَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ، وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ، فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ، ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ. ☘ اين است راه راست، پس پيروى كنيد از آن، و از راههاى ديگر كه موجب تفرقه و پريشانى شما است پيروى ننمائيد كه موجب تفرقه و پريشانى شما است، اين سفارش خدا بر شما كه پرهيزكار شويد. ▪️ ۱۵۳ سوره انعام آن گاه فرموده: ☘يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ، وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا. ☘هان اى كسانى كه ايمان آورديد از خدا آن طور كه شايسته پرهيز است بترسيد و زنهار كه جز در حال اسلام از دنيا نرويد، و همگى چنگ به ريسمان خدا بزنيد، و متفرق مشويد. ▪️ ۱۰۰ سوره آل عمران 📚ترجمه الميزان، ج‏لد۴، صفحه ۲۰۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد وبیست و هفتم🔰 مقصد دوم: پاره‌ای از آداب لباس مصلی فصل دوم: 《در اعتبارات قلبیه سترِ عورت》 🔶چون سالک الی الله خود را حاضر در محضر مقدّس حق جلّ و علا دید... (و) خود را بجمیع شئون، عین حضور دید؛ ⬅️ سترِ جمیعِ عورات ظاهریّه و باطنیّه کند برای حفظ محضر و ادب حضور. 🔶 و چون دریافت که کشف عورات باطنه در محضر حق، قباحتش و فضاحتش بیشتر از کشف عورات ظاهره است؛ به مقتضای حدیث:"انَّ الله لایَنظُرُ الی صُوَرِکُم ولکن یَنظُرُ الی قُلوبِکُم" 🔶و عورات باطنه،: 🔹 ذمایم اخلاق 🔹و خبائث عادات 🔹و احوال ردیّهِ(پست) خلقیّه است؛ که انسان را از لیاقت محضر و ادب حضور ساقط می کند و این اوّل مرتبه از هتک ستور و کشف عورات است. ✅و باید دانست که اگر با پرده ستّاریت و غفّاریت حق جلّ و علا انسان خود را مستور نکند و در تحت اسم ستّار و غفّار با طلب غفّاریت و ستّاریت واقع نشود چه بسا شود که پرده ملک که برچیده شد و حجاب دنیا که برافکنده شد، هتک ستور او در محضر ملائکه مقرّبین و انبیاء مرسلین علیهم السلام گردد. ♦️و خدا می داند که آن عورات باطنیّه که مکشوف شود قباحت و فضاحت و گند و رسوائیش چقدر است... 📚آداب الصلوه| صفحه ۱۰۶ الی ۱۰۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فاطمه شناسی ▪️قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله علیه و آله وسلم: خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ سلام الله علیها قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاءَ. ▫️فَقَالَ بَعْضُ النَّاسِ: يَا نَبِيَّ اللَّهِ فَلَيْسَتْ هِيَ إِنْسِيَّةً؟ ▪️ فَقَالَ: فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ. ▫️ قَالُوا: يَا نَبِيَّ اللَّهِ وَ كَيْفَ هِيَ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ؟ ▪️ قَالَ: خَلَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ إِذْ كَانَتِ الْأَرْوَاحُ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ عُرِضَتْ عَلَى آدَمَ. ▫️ قِيلَ: يَا نَبِيَّ اللَّهِ وَ أَيْنَ كَانَتْ فَاطِمَةُ؟ ▪️ قَالَ: كَانَتْ فِي حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ الْعَرْشِ. ▫️ قَالُوا يَا نَبِيَّ اللَّهِ فَمَا كَانَ طَعَامُهَا؟ ▪️ قَالَ:التَّسْبِيحُ وَ التَّقْدِيسُ وَ التَّهْلِيلُ وَ التَّحْمِيد... رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: نور فاطمه سلام الله علیها پيش از خلقت زمين و آسمان آفريده شده است. بعضي از حاضران پرسيدند: مگر او انسان نيست؟ فرمودند: فاطمه(س)حوريه‌اي انسان‌گونه است. حاضران سؤال كردند: چگونه؟ حضرت فرمودند: خداوند - عزّ و جلّ- پيش از آن‌كه آدم را بيافريند، او را از نور خود آفريد، آن هنگام كه ارواح بودند. سؤال كردند: فاطمه در آن هنگام كجا بود؟ فرمودند: در حُقّه و جايگاهي در زير ساقة عرش. سؤال كردند: غذاي او چه بود؟ فرمودند: غذاي او «تسبيح» و «تقديس» و «تهليل، يعني لااله‌الاالله» و «حمد و ثناي الهي» بود. 📚 معانی الاخبار. ج۱. ص۳۹۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آماده‌ایم که ساخته شویم... 🔹مقدار توجه 🔸هنگام توجه 🔹تعریف 🔸تمجید 🔹گلایه 🔸شکایت هر کدام (نسبت به طرف مقابل) حد و حدودی دارد. ❗️شخصی پانزده سال دارد زندگی می‌کند هنوز زندگی را به حدی ساده گرفته است که نمی‌داند کجا گلایه کند، کجا تعریف کند، کجا توجه کند. ❌ یعنی نیامده است که ساخته شود! ❌ آمده است که سر کند و برود. ✅ انسان ها باید بلد باشند و بفهمند هر کدام از این مولفه‌ها چه حد و حدودی دارد و در این زمینه، مشورت و تجربه کار ساز است. 🏷 برشی از کتاب روابط متکامل زن و مرد https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔖 مطلب جدید 🔰 به مناسبت شرایط اجتماعی موجود و ضرورت کادرسازی و تربیت نیرو برای تقویت جبهه انقلاب، سلسله سخن نگاشت‌های رهبر معظم انقلاب درباره کادرسازی، به صورت هفتگی ارائه می‌گردد. 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تربیت نیرو ▪️ قسمت چهارم 🔵 همه انسان‌ها تربیت پذیرند. 💎 همه‌ انسان‌ها هم قابل تربیتند. بعضى ممکن است: ▪️ دیرپذیرتر باشند. ▫️بعضــى زودپذیرتر. ▪️بعضــى تربیت در آنها ماندگارتر باشد. ▫️بعضى کم دوام‌تر. ✔️امّا همه‌ انسان‌ها در معرض تغییر و تبدیلى هستند که با تربیت حاصل می‌شود. ۱۳۹۳/۰۲/۱۷ 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ معراج یعنی شکوفا شدن. شکوفایی که در عالم نصیب کسی نشد و نخواهد شد، آن نصیب حضرت خاتم شد. ✅ اگر به آن حضرت نگاه کردیم کارمان حل می شود. ✅ اگر به او هم نخواستیم نگاه کنیم می رویم سراغ خداوند تبارک و تعالی، ببینیم چه چیزهایی را جمع کرد که ما مجمل شدیم. ✅ ما الان مجمل چه چیزی هستیم که شرح بشویم و مفصل بشویم؟ ⬅️ یعنی آنچه‌که در ما ریخته اند، ظهور پیدا کند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده ▪️ قسمت پنجم: بدانید و اجرا کنید علامه حسن‌زاده می‌فرمود: ❗️ «در اصطلاح نمانید!» ▪️اصطلاحات پرطمطراق است. ▫️ اصطلاح صرفا نمایان‌گر حقایق و معارف است. ❗️به کرّ و فر اصطلاح توجه نکنید. ✔️فقط بِدانید و اجرا کنید؛ ✔️بِدانید و با آن زندگی کنید. 🗂 جلسه ۳۴۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتاد و دوم🔰 🔹پس هر عالمی را که طی کردیم، قیودات آن عالم را پذیرفتیم و آمدیم به عالم دنیا. همچنین یکسری قیودات خودساخته و با ارادۀ خودمان هم داریم. همین ⬇️ ⬅️اعمال خلاف ⬅️و نیّات خلافی که داریم ⬅️ این نفس امّاره ای که اعمال می‌کنیم ⬅️ این گناهی که می‌کنیم ⬅️ اغوائات شیطانی این ها گناه می‌شود و ظلماتِ پیِ ظلمات می‌شود. ❌گاهی آینۀ دل، طوری می‌شود که گویا رویش را گِل گرفته اند! ❗️ یعنی اصلاً هیچ چیز الهی را نشان نمی‌دهد! اصلاً بحث زنگار نیست که بگوییم یک مقدار زنگار دارد و یک مقدار را نشان می‌دهد. بلکه اصلاً آن را گِل گرفته‌اند! هیچ نشان نمی‌دهد. عده ای این گونه هستند. برای آینه ی گِل گرفته اصلاً راه بسته است. ❌او دیگر اصلاً روی سعادت نمی‌بیند. ❓حالا زنگار را باید چکار کند؟ باید یک‌به‌یک این قیود حذف شود؛ ❓تا کجا پیش برود؟ خدا بی‌جهت است، بی‌مکان است. ✅من هم باید بی‌جهت و بی‌مکان باشم. خدا مبرّای از خطاست. ✅ من باید از خبط و خطا و خلاف دوری کنم. خدا از بشریّت و خلقیّت و از خلق مبرّاست؛ ✅ من باید از جهتِ خَلقیِ خودم مُبرّا بشوم. ❓این معنایش چه می‌شود؟ خدا مشحونِ از اسماء حسناست من باید مناسبتِ آن اسماء را پیدا کنم. این معنایش این است که چاره ای جز زدودن زنگار نیست ⏬ "یا داوود فرّغ لی بیتا" 🗂 جلسه بیست و ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سعادت و زنگار دل دلی که زنگار گرفته باشد را می‌شود پاک کرد، اما دل گِل گرفته، روی سعادت نمی‌بیند! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسن‌زاده در معرفی خودشان ▪️ قسمت ششم 🔵 هجرت به قم دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۴۲ ه.ش برابر با ۲۵ جمادى الاول ۱۳۸۳ به قصد اقامت در قم، تهران را ترك گفته‌ايم و اكنون كه ماه ولايت رجب ۱۴۰۴ ه.ق و ارديبهشت ۱۳۶۳ ه.ش است در حدود سال است در حوزه علميه قم كه «هنا لك الولاية لله الحق» به تدريس معارف حقه محمدى صلى الله عليه و آله اشتغال دارم. از كسانى كه در قم بر اين بنده حق بسيار عظيم دارند: 🔹 آيتين استادان علامه طباطبایی صاحب تفسير عظيم الميزان مد ظله العالى و برادر مكرم آن جناب مرحوم محمد حسن آقاى الهى طباطبایی قدس سره است. 🔹و نيز ساليانى در قم به محضر مبارك تنى چند از آيات عظام در دروس فقه و اصول افتخار تشرف مى‌يافتم. 🔹 و اخيرا توفيق الهى رفيق شد كه از حضور شريف عبد صالح نبيه، مصداق الولد سرابيه نجل جليل آية الله حاج سيد على قاضى تبريزى قدس سره جناب حجة الاسلام و المسلمين آقاى سيد مهدى قاضى رضوان الله تعالى عليه معارفى تحصيل نمايم. 🔹و همچنين بسيارى از آيات و اعاظم و افاخم علما را بر اين بنده ناچيز حق استادى است. ✔️ ولى اين همه علل و اسباب ظاهرى است و علة العلل و مسبب الاسباب و مفيض و واهب على الاطلاق حق جل و على است الذى علم بالقلم علم الانسان: 🍃اين همه ميناگريها كار اوست 🍃اين همه اكسيرها اسرار اوست 🍃هر چه خواهد، آن مسبب آورد 🍃قدرت مطلق سبب ها بر درد 🍃اين سبب ها بر نظرها پرده هاست 🍃كه نه هر ديدار صنعش را سزاست 🍃ديده اى بايد سبب سوراخ كن 🍃تا حجب را بركند از بيخ و بن
🔰 علت امتياز سابقین همچنانكه در سوره مباركه حديد از افرادی که اسلام را بهتر درک کردند و از نبوغ فکری بیشتری بهره‌مندند با حرمت خاصي نام مي‌برد و مي‌فرمايد: ✨ آنها كه دين را پذيرفتند و به ياري دين شتافتند همه آنها محترمند ولي آنها كه قبل از فتح مكه، دين را شناختند و آن را ياري كردند بر ديگران مقدمند و آنها كه بعد از فتح مكه دين را شناختند و ياري كردند موخرند. ✨ (لا يستوي منكم من أنفق من قبل الفتح وقاتل أُولئك أعظم درجة من الّذين أنفقوا من بعد و قاتلوا و كلاً وعد اللَّه الحسني) (سوره حدید/10) يعني همه مأجورند ولي آنها كه در زمان ضعف اسلام، پيامبر را ياري كردند و به او كمك مالي و جاني كردند، از حرمت خاصي برخوردارند و ديگران كه بعد از فراگيري قرآن و گسترش اسلام ايمان آوردند و دين را ياري كردند، از آن حرمت خاص سهمي ندارند. 🔵 نظير جرياني كه در انقلاب اسلامي ايران رخ داد، آنها كه قبل از پيروزي به انقلاب گرويدند با آنها كه بعد از پيروزي، انقلابي شدند يكسان نيستند. ✔️ تشخيص حقانيت اصل اسلام، نبوغ فكري و فرهنگي مي طلبد، لذا كمك كردن به انقلاب قبل از پيروزي، با كمك به آن بعد از پيروزي يكسان نيست. 🔸 ايثار و نثارِ زمان جنگ با ايثار و نثار زمان صلح يكسان نيست، در هر صورت اينها كشف از شهود فرهنگي و شهامت و عزم عملي مي‌كند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
16.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ مقام معنوی حضرت زهرا سلام الله علیها از زبان حضرت علامه حسن زاده آملی ره ▪️حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، به عالمیان ثابت کرد، عروج به بالاترین مرتبه انسانیت، مرد و زن ندارد. سلام الله علیها ... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔹علامه حسن زاده می‌فرمودند: در مورد شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها تحقیق کردم فضایل فراوانی پیدا کردم ولی فضیلتی بالاتر از فضیلتی که سیدبن طاووس در کتاب فلاح‌السائل ذیل تعقیبات ظهر از حضرت زهرا سلام الله علیها آورده، پیدا نکردم: « و الحمدالله الذی لم یجعلنی جاحدا لشی من کتابه و لا متحیرا فی شی من امره؛ تو را حمد و سپاس که مرا در هیچ جای قرآن معطل نگذاشتی.» ▪️ قرآن کلام الله است و اثر حق تعالی است و هر اثری، نمودار دارایی موثر است. ▪️وجود حق متعال غیر متناهی است، پس این اثر هم غیر متناهی است. ✨ «وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ» این کتاب که خداوند آن را تبیان هر چیزی قرار داد، حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند خدا را شکر که مرا معطل در قرآن نگذاشتی. «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» ✔️ محکمترین طریق‌ها در قرآن است. «لایمسه الا المطهرون؛ فقط مطهران او را مس می‌کنند.» طهارت را تعمیم دهیم ⬅️ لازمه هر مسّ ظاهری و باطنی، طهارت است که کشف حقایق قرآن است. ✔️ خانم ادعا می‌کند در هیچ کجای قرآن معطل نیستم. گویا تمام حقایق باطنی و معارف قرآن را در آن سینه داشته است. 🏷 درس اسفار خواهران دوره ملاصدرا ۱۴۰۱/۹/۲۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و دهم🔰 ☘يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ...و اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا.  و در تفسير آن گذشت كه منظور از ريسمان خدا؛ ✔️همان قرآن كريم است كه حقايق دين را بيان مى‏ كند، ✔️و یا چنانکه از دو آيه قبل بر مى‏ آيد رسول خدا (ص) است: ☘يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ...، وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّه فَقَدْ هُدِيَ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ. ☘اى كسانى كه ايمان آورديد بدانيد كه اگر هر طايفه‏ اى از اهل كتاب را پيروى كنيد شما را بعد از آنكه ايمان آورديد به كفر بر می گردانند، و چگونه کافر میشوید با اینکه آیات خدا بر شما خوانده می شود و رسول او در بین شماست؟ و اما كسى كه به ريسمان خدا چنگ زند، به سوى صراط مستقيم هدايت شده. ▪️۹۷ و ۹۸ آل عمران 🔹اين آيات دلالت مى‏ كند بر اينكه جامعه مسلمين بايد: ✔️ بر سر معارف دين، اجتماع داشته باشند، ✔️و افكار خود را به هم پيوند دهند، ✔️و در تعليم و تعلم با هم درآميزند، ✔️تا از خطر هر شبهه‏ اى كه از ناحيه دشمن القا مى‏ شود بوسيله آياتى كه برايشان تلاوت مى‏ شود راحت گردند، ✔️كه تدبر در آن آيات ريشه هر شبهه و اختلافى را مى‏ خشكاند، چنان كه باز قرآن مى‏ فرمايد: ☘أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً. ☘ چرا در قرآن تدبر نمى‏ كنند؟ اگر اين قرآن از ناحيه غير خدا بود قطعاً در آن اختلافات بسيارى مى‏ يافتند. ▪️۸۲ نساء 📚ترجمه الميزان، ج‏۴، ص۲۰۶. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و بیست و هشتم🔰 🖌عن مصباح الشَّریعۀ، قال الصادقُ علیه السلام : 🔶اَزیَنُ اللِّبـاسِ للمُومنین لِباسُ التَّقوی و اَنعمُه الایمانُ... 🔸مزیّن ترین لباس ها برای مومنین لباس تقوی است و نرم ترین لباس برای آن ها لباس ایمان است؛ 🔶و خیرُ لِباسِکَ ما لا یَشغَلُک عنِ الله عزَّ وجلَّ بل یُقَرِّبُکَ من شُکرِه و ذِکرهِ و طاعتِهِ و لا یَحمِلُک فیها الی العُجبِ و الریا و التَزَیُّنِ و المُفاخَرَه و الخُیَلاءِ فَانَّها مِن آفاتِ الدین و مُورِثَه القَسوَهِ فی القَلب 🔸و نیکوترین لباس تو آن است که تو را از یاد خدا غافل نکند و مشغول به غیر ننماید بلکه به شکر و ذکر و طاعتش نزدیک کند.پس باید در ماده و هیئت لباس، از آنچه موجب غفلت و بُعد از ساحت قدس حق است احتراز کنی؛ ✅ و بدانی که در لباسها بلکه در کلیّه امور عادیه، اموری است که انسان را از حق غافل و به دنیا مشغول کند و در قلب ضعیف تو تاثیرات بدی نماید و به 🔹 عجب 🔹و ریا 🔹و تزیّن 🔹و فخریه 🔹 و کبر مبتلا کند که همه، آفات دین است و باعث قساوت قلب است. 🔶فاذا لَبِستَ ثوبَکَ فاذکُر سَترَ اللهِ علیکَ ذنوبَک بِرَحمتِهِ و اَلبِس باطِنَکَ بالصّدق کما البَستَ ظاهرَکَ بثَوبِک ولیَکُن باطِنَکَ فی سِترِ الرَّهبهِ و ظاهِرَکَ فی سترِ الطّاعهِ 🔸وچون لباس ظاهر را پوشیدی به یاد بیاور که : 🔹حق تعالی با پرده رحمت خود گناهان تو را ستر فرموده؛ 🔹و چنانچه ظاهرت را به لباس ظاهر ملبّس نمودی از لباس های باطنی غفلت مکن و باطن خود را به لباس راستی ملبّس نما؛ 🔹 و باید باطن خویش را در ستر خوف و رهبت و ظاهر خود را در ستر طاعت قرار دهی...
🔰قسمت صد و هشتاد و سوم🔰 💎 دل انسان به خاطر مناسبتی که دارد🔽 ✅ می‌تواند آینۀ تمام نمای حق باشد. ✅ فقط دلِ انسان و دل سالک این توان را دارد. در عین حال خدا اوصاف کمالی دارد و از دسته‌ای از امور، منزّه است. اگر خدا اینگونه است ⬅️ آن دلی که می خواهد خدا در آن بیاید، باید مناسبِ این اوصاف شود. ⬅️یعنی منزّه از برخی نقائص باشد. ✔️ و از طرفی هم باید اوصاف خدایی پیدا کند؛ ❓چرا این آینه ای که قابلیّت دارد، نمی‌تواند خدا را نشان دهد؟ زیرا وقتی مراحلی را طی می کند، می آید پایین⬅️ هر جا که می آید، قید آن عالم را می پذیرد. ❗️این قیودی که پی در پی آمده، قلب انسان را، که قابل است، با زنگار همراه کرده است. ✅انسان باید این آینه را از زنگار در بیاورد و صیقل بدهد. یعنی به تعبیری: درست هست که قابلیّت داشت ولی به دلیلِ این تنزلّاتی که کرد. و به ویژه به دلیلِ نقایصی که برای خود در اینجا رقم می زند، باید 1️⃣اوّلاً این آینه را از غبار پاک کند. 2️⃣بعد بتواند جمال یار را در این آینه ببیند. باید تک تک قیود برداشته شود. ⬅️بعضی از این قیود، قیود دست ساخته و با اراده است. ⬅️و بعضی از این قیود، قیودِ تکوینی است. که باید همه قیود را برداریم تا بشود. ❓تا کجا باید پیش برود؟ تا جایی که جهت بشریّت و جهت خَلقی برداشته شود. ✅ باید جهت خلقی برداشته شد تا فنا رخ دهد. ❌ و الّا فنار رخ نمی‌دهد. جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 علت امتیاز سابقین . 🔹شواهد قرآنی كه از سابقين به عظمت ياد می‌كند و از پيشگامان انقلاب با تجليل ياد می‌كند سبب می‌شود كه يك محقّق، رواياتی را كه در مدح علی بن ابيطالب ـ عليه افضل صلوات المصلين ـ آمده است به خوبي تحليل كند. ✅ چون يكي از فضائل برجسته اميرالمؤمنين عليه السلام كه هم خود حضرت به آن احتجاج كرده و هم ساير اهل بيت به اين فضيلت استدلال كرده اند، و هم محققان و انديشمندان تشيع به آن استناد جسته اند، اين است كه او قبل از ديگران مسلمان شده است. 🔹 اين كه فرمود: «يا علي، أنت أوّل المؤمنين ايماناً وأوّل المسلمين اسلاماً» (الغدير، جلد سوم، ص۲۲۸) ⬅️ اين نه براي آن است كه تقدم اميرالمؤمنين عليه السلام بر ديگران، صرف تقدم زماني بوده چون مجرد سبق زماني نشانه كمال نيست بلكه منظور سبق رتبي است. 🔸 يعني روزي كه قرآن و اسلام و رسالت رسول خدا صلي الله عليه وآله بر همه شما عرضه شد و شما، يا اصلاً نتوانستيد حقانيت را تشخيص بدهيد يا در تشخيصتان ضعيف بوديد، و يا اگر تشخيص داديد توان حمايت نداشتيد و شهامت ايثار و نثار در شما نبود و صبر و شكيبايي در تحمل رنج را نداشتيد، علي عليه السلام به زودي حقانيت آن را فهميد و به آن ايمان آورد و از آن حمايت نمود. ✔️ اين گونه از معرفتها و صبرها، نشانه نبوغ فكري در بخش نظر، و نشانه شهامت در بخش عمل است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 یکی از مستندات روایی 🥀 عن أَبِي أَيُّوبَ اَلْأَنْصَارِيِّ قَالَ: مَرِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ، فَأَتَتْهُ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ تَعُودُ [هُ]، فَلَمَّا رَأَتْ مَا بِهِ مِنَ اَلْمَرَضِ، بَكَتْ، فَقَالَ لَهَا: يَا فَاطِمَةُ ، إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لِكَرَامَتِهِ إِيَّاكِ زَوَّجَكِ أَقْدَمَهُمْ سِلْماً، وَ أَكْثَرَهُمْ عِلْماً وَ ... 🥀 ابو ایوب انصاری گفت: رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مریض شدند. فاطمه سلام الله علیها نزد ایشان آمد و وقتی بیماری پیامبر را دید، گریه کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: ای فاطمه! خداوند عز و جل به خاطر حفظ کرامت و بزرگداشت تو، تو را به ازدواج کسی که سابق‌ترین افراد در اسلام آوردن و عالم‌ترین آن‌ها بود، در آورد. 📚 شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، جلد۱، صفحه۱۱۸. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 دسته‌جات سه‌گانه اجتماعی 🔹 جناب استاد یزدان‌پناه در سلسله سخنرانی‌های فاطمیه ۱۴۴۴، متناسب با شرایط فعلی اجتماع، به دسته‌جات سه‌گانه اجتماعی متقین، منافقین و کافرین پرداختند. ✅ توصیه می‌شود دغدغه‌مندان اجتماعی حتما از این بیانات، بهره برده و مسیر حرکت خود و سایر افراد اجتماع را ارزیابی نمایند. 🕌 گفتنی است این مباحث در مسجد الرسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم شهرستان آمل بعد از نماز صبح، بیان شده است. 🔻برای دسترسی آسان به فایل‌های صوتی جلسات، روی لینک جلسات ضربه بزنید👇👇👇 ▪️جلسه اول https://eitaa.com/nasimehekmat/2829 ▪️جلسه دوم https://eitaa.com/nasimehekmat/2830 ▪️جلسه سوم https://eitaa.com/nasimehekmat/2831 ▪️جلسه چهارم https://eitaa.com/nasimehekmat/2832 ▪️جلسه پنجم https://eitaa.com/nasimehekmat/2833 ▪️جلسه ششم https://eitaa.com/nasimehekmat/2837 ▪️جلسه هفتم https://eitaa.com/nasimehekmat/2838 ▪️جلسه هشتم https://eitaa.com/nasimehekmat/2839 ▪️جلسه نهم https://eitaa.com/nasimehekmat/2840 ▪️جلسه دهم https://eitaa.com/nasimehekmat/2843
16.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 مصباح عزیز ▪️رهبر معظم انقلاب: امروز بحمداللَّه نظام اسلامی ما مفتخر است که شخصیتهای برجسته‌ی علمی و معنوی در آن حضور دارند؛ مثل همین شخصیت عزیز و عظیم - جناب آقای مصباح- که بحمداللَّه این کار هم از برکات ایشان است. من ایشان را نزدیک به چهل سال است میشناسم و به ایشان ارادت قلبی دارم؛ 🔹فقیه 🔸فیلسوف 🔹متفکّر و صاحب‌نظر در مسائلِ اساسی اسلام ✔️اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایی مثل مرحوم علّامه‌ی طباطبایی، یا مرحوم شهید مطهّری استفاده کند، بحمداللَّه این شخصیت عزیز و عظیم، خلاءِ آن عزیزان را در زمان ما پر میکنند. من حقیقتاً خدا را حمد و شکر میکنم. 🗓 سالگرد درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیت‌الله مصباح یزدی 🕊 هدیه به روحشان فاتحه و صلوات https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 لبخند خدا ▫️شهید متعالی ابدیت ویژه را می‌بیند که همان اکرام و لبخند خداست. او مخلصانه عمل می‌کند و حرف از خودش نمی‌زند. خودش را سرباز می‌داند! چنین شهیدی عاشقانه عمل می‌کند؛ بی‌سر و پا شدن و محو حق شدن را می‌طلبد و می‌گوید: ای مرگ زیبای من... ! 🏷 بیانات استاد یزدان‌پناه پیرامون شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی 🕊 هدیه به روحشان فاتحه و صلوات https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab