۱۴۰۲.۸.۲۹_مرلسم ولادت حضرت زینب س_استاد منصوری.mp3
32.4M
📍موضوع سخنرانی مراسم بزرگداشت حضرت زینب سلام الله علیها:
حضرت زینب سلام الله علیها و تقابل رویکرد انفعالی با آزادسازی ظرفیتهای نهفته
#حضرت_زینب سلام الله علیها
🔰 مناجاتنامه
▪️ قسمت دهم
🌱آفريدگارا!
مرا به سجده هاى طولانى مدد فرما و شب زنده داريم ده كه نواى سحر دلسوختگان از نغمه هاى مرغان بهشتى گيراتر است!
🔸فروغ فروغى بسطامى در فزون باد كه گوهر غزلى پر فروغ آورده است:
🌱مردان خدا پرده پندار دريدند
🌱يعنى همه جا غير خدا هيچ نديدند
🌱هر دست كه دادند از آن دست گرفتند
🌱هر نكته كه گفتند همان نكته شنيدند
🌱يك طائفه را بهر مكافات سرشتند
🌱يك سلسله را بهر ملاقات گزيدند
🌱يك فرقه به عشرت در كاشانه گشادند
🌱يك زمره به حسرت سرانگشت گزيدند
🌱جمعى به در پير خرابات خرابند
🌱قومى به بر شيخ مناجات مريدند
🌱يك جمع نكوشيده رسيدند به مقصد
🌱يك قوم دويدند و به مقصد نرسيدند
🌱فرياد كه در رهگذر آدم خاكى
🌱بس دانه فشاندند و بسى دام كشيدند
🌱همت طلب از باطن پيران سحر خيز
🌱زيرا كه يكى را ز دو عالم طلبيدند
🌱زنهار مزن دست به دامان گروهى
🌱كز حق ببريدند و به باطل گرويدند
🌱چون خلق درآيند به بازار حقيقت
🌱ترسم نفروشند متاعى كه خريدند
🌱كوتاه نظر غافل از آن سرو بلند است
🌱كاين جامه به اندازه هركس نبريدند
🌱مرغان نظر باز سبك سير فروغى
🌱از دامگه خاك بر افلاك پريدند
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه
🔰 مقامات فاطمه زهرا بی حد و حصر است.
امام صادق علیهالسلام میفرماید زهرا را زهرا گفتند چون نوری بود از سوی خدا.
نوری بود از سوی خدا که چشم ملائکه را میزد و از این نور دوازده امام پدید آمدند.
مقام باطنی فاطمه زهرا این است که آن نور، بسط پیدا میکند و کل عالم را فرا میگیرد.
اگر این حقیقت را در فاطمه زهرا بفهمید، همه جا جلوه او است.
همه آنچه در عالم میبینیم در امامان ریشه دارد و امامان ریشه در مادرشان فاطمه زهرا دارند.
در روایات آمده ما اهل بیت حجتیم بر مردم و فاطمه زهرا مادرمان حجت الله علی الحجج است.
حجة الله علی الحجج یعنی از نور آن حضرت، نور ائمه منتشی شده است.
#استاد_یزدان_پناه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و ششم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه
فصل چهارم: در بعضی آداب شهادت به رسالت و در آن اشاره به شهادت به ولایت
🖋 فرعٌ فِقهيٌّ و اصلٌ عِرفانيٌّ
🔶 در بعضی از روایات غیر معتبره وارد شده است که پس از شهادت به رسالت در اذان بگویند:"أشهدُ أنّ عليّاً وليّ الله مَرَّتين"
و در بعضي روايات است كه:"أشهدُ أنّ عليّاً أميرَالمؤمنين حقّاً مَرَّتين".
و در بعضی دیگر است:" مُحمّدٌ و آلُ محمّدٍ خيرُ البَريّةِ" .
1⃣ شیخ صدوق (ره) این روایات را از موضوعات مفوّضه قرار دادند و تکذیب آن ها کردند و مشهور بین علما عدم اعتماد به این روایات است.
2⃣ بعضی از محدّثین آن را جزء مستحبی قرار دادند به واسطه تسامح در ادلّه سُنَن؛ این قول بعید از صواب نیست.
✅ گرچه به قصدِ قربتِ مطلقه گفتن، اولی و احوط است. زیرا پس از شهادت به رسالت، مستحب است شهادت به ولایت و امارت مؤمنین.
🔶 چنانچه در حدیث احتجاج وارد است که قاسم بن معاویه گفت که به حضرت صادق عرض کردم که اهل سنّت حدیثی در معراج نقل کنند که چون رسول خدا را به معراج بردند دید بر عرش ،لا إله إلا الله أبوبكر الصدّيق.
❌ فرمود: سُبحانَ الله تغيير دادند هر چیز را حتی این را. گفت: آری.
🔻(امام) فرمود:خدای عزّوجلّ چون خلق فرمود عرش را نوشت بر آن" لا إله إلّا الله محمدٌ رسولُ الله عَلیٌّ أميرُالمؤمنين".
پس ذکر فرمود کتابت این کلمات را بر آب و کرسی و لوح و جبهه إسرافيل و دو جناح جبرئیل و اکناف آسمان ها و سر کوه ها و بر شمس و قمر.🔺
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
ادامه در پست بعدی👇👇👇
🔆 (امام صادق علیه السلام) فرمود وقتی یکی از شما گفت :لا إله إلّا الله محمدٌ رسولُ الله، بگوید: عَلیٌّ أميرُالمؤمنين.
✳️بالجمله اين ذکر شریف، مطلقاً پس از شهادت به رسالت مستحب است؛
و در فصول اذان بالخصوص، بعید نیست که مستحب باشد؛
🔷 گرچه به واسطه تکذیب علماء اعلام این روایات را احتياط اقتضا کند که به قصد قربت مطلقه گویند نه خصوصیّت در اذان.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاة| صفحه ١٥٢ و١٥٣
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 الگوی زهرایی
▪️ قسمت اول
▫️اگر جامعه اسلامی بتواند زنان را با الگوی اسلامی تربیت کند؛ یعنی
✔️الگوی زهرایی
✔️الگوی زینبی
✔️زنان بزرگ
✔️زنان با عظمت
✔️زنانی که میتوانند دنیا و تاریخی را تحت تأثیر خود قرار دهند
🔚 آن وقت زن به مقام شامخ حقیقی خود نائل آمده است.
#رهبر_معظم_انقلاب
#فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی
🖌 یادداشت دوم
🔹ابتدائاً می گوییم کسانی که معتقد به دین نیستند، {لذت های حسی را ترجیح می دهند.}
❌امّا فقط این نیست!
بعضی متدیّنین ما هم هستند.
☑️بنده خدایی می گفت اگر بهشت باغ نداشته باشد و در آن جنّات تجری و مساکِن [طیّبه نباشد]، اصلاً ما برای چی داریم عبادت می کنیم؟!
❗️اصلاً مثل اینکه {خود} عبادت، برایش لذّت ندارد.
من به عموم مردم حق می دهم {اینگونه فکر کنند} چون نچشیده اند.
[اگر] بچشد، این حرف ها را نمی زند.
☑️ آیت الله العظمی بهجت می فرمود:
آن موقعی که {آدم} نماز می خواند، این پادشاهان عالم کجا هستند که بیایند ببینند ما چه لذّتی می بریم.
یعنی این لذّت های فانی به پای این لذّت های ما نمی رسد ⬅️ اگر آدم بچشد اصلاً می گوید این نباید باشد.
❗️آن ها چیست؟!
اما اوهام عموم اینچنین است که
⬅️ بقیه لذّات {غیر حسی} ضعیف و ناچیز است. به چشم نمی آید ⬅️ یعنی باید کنارشان بگذاریم.
✅ بلکه اصلاً باید یک چیز دیگر گفت، اگر خوب نگاه کنیم جز لذّت حسّی نداریم، بقیّه خیالات است. اگر واقعاً بود، آدم را می کِشید.
❓ چرا ما به سمت لذات حسی می آییم؟
☑️بنده خدایی را می دیدم، مثلاً درمورد غذا صحبت می کرد، دهانش آب می افتاد.
نشان می داد چقدر با غذا و با این نوع غذا دارد کیف می کند؛
❗️یک جوری که مثلاً گویا [اگر] کلِّ عالم را بگردید، انگار یک همچین لذّتی پیدا نمیشود.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه چهارم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 الگوی زهرایی
▪️ قسمت دوم
زنی که
▪️ در حجرهای کوچک
▪️و خانهای محقر
انسانهایی تربیت کرد که
▪️ نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک
▪️و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی میدرخشد.
✨صلوات و سلام خداوند تعالی بر این حجره محقری که جلوه گاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است.
۱۳۶۱/۱/۲۵
#امام_خمینی_ره
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجاتنامه
▪️ قسمت یازدهم
🌳جناب خواجه نصيرالدين طوسى در ابتداى رساله شريف آغاز و انجام فرمايد:
سپاس آفريدگارى را كه آغاز همه ازوست و انجام همه، بدوست بلكه خود، همه اوست
☀️ اگر از بيشتر مردم پرسى كه شب به فروغ ماه روشن است يا خورشيد هر آينه گويند ماه و شايد پرسنده را پاسخ
ندهند كه پرسشى نابخردانه است.
✔️ ولى آنكه در دانش ستاره شناسى دست دارد مىگويد: شب هم از فروغ خورشيد روشن است نه از ماه!
🌙 زيرا كه ماه، خود از خورشيد
فروغ مىگيرد.
✨ اين مثل را بدان آوردم تا گفتار خواجه را دريابى و بدانى كه الله نور السموات و الارض!
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده
▪️ قسمت دوازدهم: دوگانه تحصیل و طهارت
🌱علامه حسن زاده به طلبه مبتدی تا مُنتهی میفرمود:
🔸 تحصیل
🔸طهارت
✔️ این ضابطه برای سلوک کافی و کامل است.
عرفان نظری برای اوج بسیار خوب است، ولی اگر هنوز به آنجا نرسیدیم، نباید کاری کنیم؟!
✔️ باید دست به کار شد.
هرچند طهارت هم مراتبی دارد و هر کس متناسب با مرتبهای که هست، باید طهارت داشته باشد.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
#مکتب_سلوکی_علامه_حسن_زاده
🗂جلسه ۳۴۸
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و هفتم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه
فصل پنجم: در بعضی از آداب حیّعلات
🔶 چون سالک الی الله
📌 با تکبیرات، اعلان عظمت حق تعالی را از توصیف، نمود؛
📌و با شهادت بألوهيت، قصر توصيف و تحمید،بلکه هر تاثیر را در حق نمود و خود را از لیاقتِ قیام به امر انداخت؛
📌و با شهادت به رسالت و ولایت، اختیارِ رفیق و مُصاحب کرد و تمسّک به مقامِ قدسِ خلافت و ولایت پیدا نمود، کما قیل: الرّفیق ثُمَّ الطَّریق؛⬅️
پس از آن باید به صراحتِ لهجه، قوای مُلکیّه و ملکوتیّه را مهیّا نماید برای نماز ؛ و اعلان حضور را به آن ها بدهد به قوله: حیّ علی الصلوة.
✅و تکرار آن(حیّ علی الصلوة) برای تنبیه کامل و ایقاظ تامّ است یا یکی به قوای مملکتِ داخل است و دیگر به قوای مملکت خارج است.
🔷در این مقام ادبِ سالک آنست که:
🔸قلب و قوای خود را تفهیم کند؛
🔸و به باطن قلب بفهماند قرب حضور را، تا خود را مهیّا کند برای آن؛
🔸و آداب صوریه و معنویه را کاملا مراقبت نماید.
💠 پس از آن سرّ صلوة و نتيجه آن را اجمالاً اعلان کند(یعنی) "حَیِّ علی الفَلاحِ و حَیِّ علی خَیرِ العَمَل"؛⬅️ تا فطرت را بیدار نماید.
✔️زیرا که فلاح و رستگاری، سعادت مطلقه است و فطرتِ همه بشر عاشق سعادت مطلقه است.
♦️فطرت، کمال طلب و راحت طلب است و حقیقتِ سعادت، کمال مطلق و راحت مطلق است و آن در نماز که خیرُ الاعمال است قلباً و قالباً و ظهوراً و بطوناً حاصل آید.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاة| صفحه ١٥٤ و١٥٥
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 الگوی زهرایی
▪️قسمت سوم
«مَا کانَ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدُ مِنْ فَاطِمَةَ کانَتْ تَقُومُ حَتَّی تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا»
عابدتر از فاطمه در دنیا نبود؛ (آن قدر عبادت کرد) که پاهای [مبارکش] ورم می کرد.
📚مناقب آل ابی طالب، ج3، ص341.
#فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/3838181378C8d1d2d5742
#توحید
✅ چون حضرت زهرا الله لا إلهَ إِلَّا الله را پیدا کرد کوثر شد .ائمه اثنی عشر علیهم السلام هم چون لا إِلهَ إِلَّا الله را پیدا کردند کوثر شدند.
⬅️ ما هم به اندازه ای که از
《بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم» و «سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلهِ وَلا إِلَهَ إِلَّا الله واللهُ أَكْبَرُ》 بهره داشته باشیم کوثر میشویم .
🔺کوثر را آتش فرض کنید و خودمان را ذغال هر چه ذغال خودش را پیش آتش ،ببرد به اندازه ای که آتش به او سرایت کند روشن میشود ؛ اوّل آتش به اوجرقه ای میزند و یک مقدار سیاهی او را بر میدارد و روشن میکند اگر آتش همۀ ذغال را فرا گرفت تمام آن میشود آتش ؛به هر اندازه آتش گرفت خاصیت آتش را دارد و آنجا که آتش نگرفت ظلمت است و سیاه میماند .
✅ کوثر و خیر کثیر یعنی معرفت خدا نه آب؛ آب که کوثر نیست، نمونه و مثالی است که از آن ، آب حقیقی حکایت میکند. آب حقیقی معرفت خداست.
📚انهاراربعه
#استاد_امامی
#از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 الگوی زهرایی
▪️ قسمت چهارم: همپای علی
کسی است که رسول اکرم به امیرالمؤمنین علیهم السّلام فرمود:
«یا علی... انت قائد المؤمنین الی الجنّة... و فاطمة قد اقبلت یوم القیامة... تقود مؤمنات امّتی الی الجنّة».
یعنی در روز قیامت، امیرالمؤمنین علیه السلام، مردان مؤمن را و فاطمهی زهرا سلام الله علیها، زنان مؤمن را به بهشت الهی راهنمایی میکنند.
او، عِدل و همپایه و همسنگ امیرالمؤمنین (علیه السلام) است.
#رهبر_معظم_انقلاب
#فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی
🖌 یادداشت سوم
🔹بنده خدایی چاه می کند. چیزی شد و او را پیش پادشاه آوردند.
❓پادشاه به او گفت چه می خواهی؟
گفت یک قرمه سبزیِ کامل ⬅️ یعنی بنده خدا حداکثر آرزوهایش این است.
من به بعضی ها حق می دهم. بندگان خدا [لذات غیرمادی را] نخورده و نچشیده اند.
❌واقعیّتش در زندگی ما الان، در هر شهری بروید، این را می بینید [که] منطقِ اوّل، خوردن، خوابیدن، کیف کردن [است]؛ در کام برخی ها خیلی شیرین است.
◀️اصلاً به خاطر این آدم می کُشد
◀️به خاطر این خلاف می کند.
❗️حتّی در متدیّنین هم هست.
گهگاهی می چشد، ولی برایش واضح نیست.
ای کاش این می آمد یک دور حرف های بوعلی را می خواند، می فهمید از این خبرها نیست؛ خیلی خبرهاست.
❓اصلاً غرب جز این لذّت چی دارد به ما می دهد؟
❗️حتی علم شان در خدمتِ بدن است ⬅️ یعنی علم شان هم نمی گذارند [گونه ی دیگری] باشد.
خیلی چیز عجیبی است.
☑️مثلاً زیجِ خاصِّ ما که دستِ ما بود، از دستِ ما گرفتند [و] آنجا بردند، [وقتی] می خواهند چاپ کنند، دوازده تا چاپ می کنند ⬅️ چون دوازده تا محقّق دارند، نمی خواهند نفر سیزدهم داشته باشد.
منطق اصلی غرب، همین لذّت است.
❓الان، نوع لباسی که غرب می سازد برای بدن، چرا اینجوری است؟
✅ دلیلش این است که منطقش، منطق لذت حسی است.
❌من نمیگویم الان قرار است همه غربی ها [اینطور باشند]، منطقِ حاکمِ غرب را میگویم.
جوان ما هم دائم همینها را میبیند.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه چهارم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندراند.mp3
4.44M
🔰 انفکاک ناپذیری قرآن و عرفان و برهان
شرح این عبارت از کتاب اسفار:
«و حاشى الشريعة الحقة الإلهية البيضاء أن تكون أحكامها مصادمة للمعارف اليقينية الضرورية و تبا لفلسفة تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة.» (اسفار، ج8، ص303)
(درس اسفار، ج8، جلسه 119)
#استاد_یزدان_پناه
#اجتهاد_در_معارف
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از نسیم حکمت
اصول برخورد با منافق.mp3
3.4M
🔰 اصول برخورد با منافق
🔹یکی از چیزهایی که در صحنه اجتماعی باید انجام داد این است که قبح کار منافق را باید به چشم آورد. بعضی اوقات به چشم آورده نمی شود. خداوند کاری که می کند این است که قبح کار ایشان را به چشم می آورد، نسبت به اقدامات غلطی که می کنند.
◾️مثلا الان در جریان غزه، خاموش به تمام معنی هستند. مثل این که هیچ وجود ندارد، در فرانسه چیزی شد، شمع روشن می کنند، اما این موقع، خبری نیست. این قدر جنایت سنگین، جلوی چشم! نمی شود این را انکار کرد.
🔸اگر خواستی بکشی، خوب رزمندگان حماس را بکش! تو اینجور بچه ها را می کشی؟! این مشخص است، به چشم می آید!
◽️او می بیند، اما حرف نمی زند، زبان را بسته است! می داند اگر این کا را کند، به نفع حاکمیت دینی شده است. اینجاست که خداوند می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ» (توبه، 67) اینجا جای حرکت است، چرا دست و بالت را می بندی در موضع گیری؟! این یک واقعیت است.
🔹اتفاقا در این پستی و بلندی حرکت های اجتماعی می شود فهمید کی چه جوری و کجایی است؟!
🔸اینجاست که خداوند می فرماید: امر به معروف نمی کند و برعکس عمل می کند. هرچه بد است او دارد تشویق کند. می بیند که اعتیاد و خلاف و فحشاء را باید جمع کرد، اما جوری می کند که این ها تقویت شوند. این یک معنایی دارد، لذا می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ».
(شرح تفسیر المیزان، جلسه 470)
#استاد_یزدان_پناه
#مبانی_اندیشه_سیاسی
#منافق
https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 مناجاتنامه
▪️ قسمت دوازدهم
مثل ديگر: اگر در صحن خانه چراغى روشن است و بر ديوارهاى خانه آيينههايى به كار رفته باشد كه همه از آن
چراغ نور بگيرند، آنكه از دور آينهها را مىبيند و از چراغ بىخبر است، پندارد كه نور از آنِ آيينهها است ولى آنكه
از واقع آگاه است، گويد همه از نور چراغ است.
✔️ اين نكته بلند را پيشواى عارفان امير مؤمنان وصى خاتم پيمبران على عليه السلام در دعاى عظيم الشأن صباح
آورده است آنجا كه گويد:
✨ و جعلت الشمس و القمر للبرية سراجا و هاجا؛
يعنى گردانيدى آفتاب و ماه را براى
خلائق، يك چراغ بسيار درخشنده.
اين كه ترجمه كردهام به (يك چراغ) علتش اين است كه با دو بودن شمس و قمر
اميرالمؤمنين به صيغه تثنيه سراجين و هاجين نفرموده و بدون هيچ شك و ريبى اگر قمر هم بالذات چون شمس مضیء بود، به صورت تثنيه مىفرمود.
⬅️ هم چنان كه نور ماه از ضياء آفتاب است، ماسوا از يك شمس حقيقت نورانى اند.
✨ لا اله الا الله وحده وحده وحده.
🔸وحده اول، توحيد در ذات
🔸و دوم در صفات
🔸و سوم در افعال است.
🕊 از خداى متعال توفيق حضور تام و مراقبت كامل
بخواه تا نور وحدت حقه در جانت بتابد و از پاى تا سرت همه نور خدا شود.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 زن و سهام ارث
و اما مواردی كه زن كمتر از مرد ارث میبرد؛ مانند:
🔸دختر كه كمتر از پسر ارث میبرد.
🔸 و مانند كلاله پدری و مادری يعنی برادر و خواهر پدری و مادری ميّت
⬅️ كه در اين صورت نيز زن يعنی خواهر ميت نصف سهم مرد يعنی برادر ميت ارث مي برد.
🔹 و آيه ۱۱ سوره نساء عهده دار بيان تفاوت ارث پدر و مادر ميت كه دارای فرزند نباشند و نيز تفاوت ارث دختر و پسر
🔹 و آيه ۱۷۶ كه پايان سوره نساء است عهده دار بيان تفاوت ارث كلاله پدر و مادری يا پدری ميّت میباشد.
✔️ البته گاهی نقص ارث متوجّه سهم كلاله پدری میشود. در اين مورد سهم زن همچنان محفوظ است و سهم مرد محذوف و محجوب میباشد. ليكن هيچگاه نقص سهم، متوجه كلاله امی نمیشود.
📚 وسائل الشيعه، كتاب ارث، باب ۳ از ابواب ميراث الاخوه والاجداد
ادامه دارد...
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و هشتم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب دوم: در قیام
فصل اول: در سرّ جملی قیام
🔶 بدان که اهل معرفت قیام را اشاره به توحیدِ افعال دانند. چنانچه رکوع را به توحیدِ صفات و سجود را به توحیدِ ذاتْ اشاره دانند.
🔻اما بیان آنکه قیام، اشاره به توحیدِ فعلی است آن است که در خودِ قیام، وضعاً و قرائت، لفظاً، اشارت به آن مقام است.
💎اینکه قیام، وضعاً اشارت به آن(توحید فعلی) است این است که در آن:
📍اشارت به قیام عبد به حق؛
📍و(اشارت به) مقام قیّومیت حق است؛
✳️ که آن(مقام قیومیت حق) تجلّی به فیض مقدّس و تجلّیِ فعلی است و در این تجلّی، مقام فاعلیّتِ حق ظاهر شود و همه موجودات مستهلک در تجلّی فعلی و مُضمحل در تحت کبریای ظهوری شوند.
💠 ادب عرفانی سالک در این مقام آن است که:
📌این لطیفه الهی را به یاد آورد؛
📌و ترک تعیّنات نفسیه را هر چه بتواند بکند؛
📌و حقیقت فیض مقدس را به قلب تذکّر دهد؛
📌و نسبت قیّومیت حق و تقوّم خلق به حق را به باطن قلب برساند.
✅ چون این حقیقت در قلب سالک متمکّن شد ⬅️
🔸قرائت او به لسانِ حق، واقع شود؛
🔸و ذاکر و مذکور، خود حق گردد؛
🔸و بعضی از اسرار قدر بر قلبِ عارف کشف گردد؛
🔸و بعضی از اسرار صلوة را قلب عارف دریابد.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاة| صفحه ١٥۹ و١۶۰
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 الگوی زهرایی
نقشهی جامع هویّت زن در منطق اسلام این است:
🌷 مادر خوب
🌷 همسر خوب
🌷 مجاهد فیسبیلالله
در عین حال:
🌷 کدبانو
🌷 مدیر خانه
در عین حال:
🕊 عابد
🕊و بندهی خدای متعال.
▪️ و در نهایت، فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) نشان داد که زن میتواند به رتبهی عالی عصمت برسد.
۱۳۹۹/۱۱/۱۵
#فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله به حضرت زهرا سلام الله علیها نور اعطا کرد؛ سُبْحانَ اللهِ ، اَلْحَمْدُ لِله ، لا إِلَهَ إِلَّا الله واللهُ أَكْبَر عبارت از نور هستند.
🔸 اَلْحَمْدُ لِله نور بینهایت، رزق بی نهایت سکربی نهایت غذای بی نهایت و شفای بینهایت است
🔸«سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ) شاخه های بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيم هستند و از آن نشات گرفته اند
⬅️ اینها همان انهار اربعهای هستند که در سوره محمدصلوات الله علیه وآله ، خداوند به متقین وعده داده است: مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارُ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِن وَأَنْهارُ مِن لَبَن لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارُ مِنْ خَمْر لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهارُ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى .
✅ این تسبیحات وقتی در مقابل یکدیگر قرار میگیرند، می شوند انهار اربعه والا ،هرکدام همۀ انهار را داراست ⬅️ رحمت بینهایت خداوند، حیات بی نهایت ، سکر بی نهایت رزق بینهایت و شفای بینهایت را داراست، لذا میگوییم تسبیحات
اربعه . همه تسبیح هستند؛ سُبْحانَ الله اَلْحَمْدُ لِله ، لا إلهَ إِلَّا الله ، واللهُ أَكْبَر، تسبیح اند؛ همه الله اکبر همه اَلْحَمْدُ لِله وهمه لا إِلهَ إِلَّا الله لا اِلهَ إِلَّا الله هستند.
📚انهاراربعه
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی
🖌 یادداشت چهارم
🔹بنده خدایی می گفت:
❓اگر در بهشت [لذت] نباشد، ما اصلاً برای چی عبادت کنیم، چرا این همه سختی بکشیم؟
❓چرا این همه روزه بگیریم؟
❓چرا این همه جهاد کنیم؟
در عبادت فقط سختی دیده؛ در آن لذّت نچشیده و با خدا ننشسته است.
نمی داند که مثلاً همان جهاد باعث می شود رحمت و مغفرت خدا، دم به دم می آید و دارد دل را آباد می کند.
☑️بعضی ها فوتبال را انقدر جدّی بازی می کنند که مثل اینکه اصلاً امرِ دیگری نیست!
⬅️ [به] همین [شخص] گاهی همین موقعی که دارد بازی می کند، می گوییم بیا غذا بخور.
✅ می گوید این مهّم تر است.
این "مهّم تر"ی که دارد می گوید، این یک لذّتی درونش دارد.
❓این چه لذّتی است؟
لذّت پیروز شدن؛
جناب بوعلی گفت این لذّت لذّت وهمی است؛
❗️نکته: این نفیِ بازی کردن نیست.
بازی باید باشد، ولی قصدمان [آن است که] درونش احساس می کند به یک چیزی دست یافته.
[به طور کلی] جناب بوعلی می خواهد بگوید [که] در کنار حس، که یک قوۀ ماست ما یک حواس باطنی هم داریم.
حواس باطنی مثل
⬅️قوۀ خیال
⬅️و قوّۀ واهمه
✅می خواهد بگوید حس باطنی و ادراکات باطنی و لذّت های باطنی، برتر از لذّت های حسی است.
⬅️ یعنی لذّت حسی که شما خیال می کنید از همه بهتر و قوی تر هست، اینجوری نیست
✅ بلکه لذّت های برتری هم داریم.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه چهارم و پنجم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
◼️ فاطمه شناسی
🏴 امام صادق علیه السلام:
انما سمیت الزهرا لان الله عز و جل خلقها من نور عظمته.
صدیقه طاهره سلام الله علیها به این دلیل زهرا نامیده شد که خداوند عز و جل، آن بانو را از نور عظمت خود آفرید.
#فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
◼️ فاطمه شناسی 🏴 امام صادق علیه السلام: انما سمیت الزهرا لان الله عز و جل خلقها من نور عظمته. صد
نامردمان تاب دیدن نور زهرا سلام الله علیها را نداشتند🥀🥀🥀