eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
78 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت صد و پنجاه و هشتم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در قیام فصل اول: در سرّ جملی قیام 🔶 بدان که اهل معرفت قیام را اشاره به توحیدِ افعال دانند. چنانچه رکوع را به توحیدِ صفات و سجود را به توحیدِ ذاتْ اشاره دانند. 🔻اما بیان آنکه قیام، اشاره به توحیدِ فعلی است آن است که در خودِ قیام، وضعاً و قرائت، لفظاً، اشارت به آن مقام است. 💎اینکه قیام، وضعاً اشارت به آن(توحید فعلی) است این است که در آن: 📍اشارت به قیام عبد به حق؛ 📍و(اشارت به) مقام قیّومیت حق است؛ ✳️ که آن(مقام قیومیت حق) تجلّی به فیض مقدّس و تجلّیِ فعلی است و در این تجلّی، مقام فاعلیّتِ حق ظاهر شود و همه موجودات مستهلک در تجلّی فعلی و مُضمحل در تحت کبریای ظهوری شوند. 💠 ادب عرفانی سالک در این مقام آن است که: 📌این لطیفه الهی را به یاد آورد؛ 📌و ترک تعیّنات نفسیه را هر چه بتواند بکند؛ 📌و حقیقت فیض مقدس را به قلب تذکّر دهد؛ 📌و نسبت قیّومیت حق و تقوّم خلق به حق را به باطن قلب برساند. ✅ چون این حقیقت در قلب سالک متمکّن شد ⬅️ 🔸قرائت او به لسانِ حق، واقع شود؛ 🔸و ذاکر و مذکور، خود حق گردد؛ 🔸و بعضی از اسرار قدر بر قلبِ عارف کشف گردد؛ 🔸و بعضی از اسرار صلوة را قلب عارف دریابد. 📚آداب الصلاة| صفحه ١٥۹ و١۶۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 الگوی زهرایی نقشه‌ی جامع هویّت زن در منطق اسلام این است: 🌷 مادر خوب 🌷 همسر خوب 🌷 مجاهد فی‌سبیل‌الله در عین حال: 🌷 کدبانو 🌷 مدیر خانه در عین حال: 🕊 عابد 🕊و بنده‌ی خدای متعال. ▪️ و در نهایت، فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) نشان داد که زن می‌تواند به رتبه‌ی عالی عصمت برسد. ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله به حضرت زهرا سلام الله علیها نور اعطا کرد؛ سُبْحانَ اللهِ ، اَلْحَمْدُ لِله ، لا إِلَهَ إِلَّا الله واللهُ أَكْبَر عبارت از نور هستند. 🔸 اَلْحَمْدُ لِله نور بینهایت، رزق بی نهایت سکربی نهایت غذای بی نهایت و شفای بینهایت است 🔸«سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ) شاخه های بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيم هستند و از آن نشات گرفته اند ⬅️ اینها همان انهار اربعه‌ای هستند که در سوره محمدصلوات الله علیه وآله ، خداوند به متقین وعده داده است: مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارُ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِن وَأَنْهارُ مِن لَبَن لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارُ مِنْ خَمْر لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهارُ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى . ✅ این تسبیحات وقتی در مقابل یکدیگر قرار میگیرند، می شوند انهار اربعه والا ،هرکدام همۀ انهار را داراست ⬅️ رحمت بی‌نهایت خداوند، حیات بی نهایت ، سکر بی نهایت رزق بی‌نهایت و شفای بی‌نهایت را داراست، لذا میگوییم تسبیحات اربعه . همه تسبیح هستند؛ سُبْحانَ الله اَلْحَمْدُ لِله ، لا إلهَ إِلَّا الله ، واللهُ أَكْبَر، تسبیح اند؛ همه الله اکبر همه اَلْحَمْدُ لِله وهمه لا إِلهَ إِلَّا الله لا اِلهَ إِلَّا الله هستند. 📚انهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌 یادداشت چهارم 🔹بنده خدایی می گفت: ❓اگر در بهشت [لذت] نباشد، ما اصلاً برای چی عبادت کنیم، چرا این همه سختی بکشیم؟ ❓چرا این همه روزه بگیریم؟ ❓چرا این همه جهاد کنیم؟ در عبادت فقط سختی دیده؛ در آن لذّت نچشیده و با خدا ننشسته است. نمی داند که مثلاً همان جهاد باعث می شود رحمت و مغفرت خدا، دم به دم می آید و دارد دل را آباد می کند. ☑️بعضی ها فوتبال را انقدر جدّی بازی می کنند که مثل اینکه اصلاً امرِ دیگری نیست! ⬅️ [به] همین [شخص] گاهی همین موقعی که دارد بازی می کند، می گوییم بیا غذا بخور. ✅ می گوید این مهّم تر است. این "مهّم تر"ی که دارد می گوید، این یک لذّتی درونش دارد. ❓این چه لذّتی است؟ لذّت پیروز شدن؛ جناب بوعلی گفت این لذّت لذّت وهمی است؛ ❗️نکته: این نفیِ بازی کردن نیست. بازی باید باشد، ولی قصدمان [آن است که] درونش احساس می کند به یک چیزی دست یافته. [به طور کلی] جناب بوعلی می خواهد بگوید [که] در کنار حس، که یک قوۀ ماست ما یک حواس باطنی هم داریم. حواس باطنی مثل ⬅️قوۀ خیال ⬅️و قوّۀ واهمه ✅می خواهد بگوید حس باطنی و ادراکات باطنی و لذّت های باطنی، برتر از لذّت های حسی است. ⬅️ یعنی لذّت حسی که شما خیال می کنید از همه بهتر و قوی تر هست، اینجوری نیست ✅ بلکه لذّت های برتری هم داریم. 🗂 جلسه چهارم و پنجم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
◼️ فاطمه شناسی 🏴 امام صادق علیه السلام: انما سمیت الزهرا لان الله عز و جل خلقها من نور عظمته. صدیقه طاهره سلام الله علیها به این دلیل زهرا نامیده شد که خداوند عز و جل، آن بانو را از نور عظمت خود آفرید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
نامردمان تاب دیدن نور زهرا سلام الله علیها را نداشتند🥀🥀🥀
هدایت شده از شمیم حکمت
📣 آغاز درس حکمت در تهران 🔰 مدرسه حکمت الرضا و أخت الرضا علیهما السلام برگزار می کنند: 📚 درس جلد ششم اسفار اربعه ، استاد آیت الله یزدان پناه ⏱ از ابتدای دی ماه، چهارشنبه ها در پاییز و زمستان: ۱۸:۴۵ الی ۱۹:۳۰ در بهار و تابستان: ۱۸:۱۵ الی ۱۹:۱۵ 🏷 شرط حضور : اتمام دو کتاب بدایة الحکمة و نهایة الحکمة 🔹 امکان ثبت نام و حضور برای عموم خواهران و برادران که شرط بالا را دارند، برقرار است. 🔹 جهت برنامه ریزی بهتر، لطفا ثبت نام نمایید. 🔗 پیوند ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/aHJcZyDJ شمیم حکمت ؛ کانال اطلاع رسانی دروس استاد یزدان پناه در تهران 🆔 http://eitaa.com/shamimhekmat
نكته قابل توجه آن كه گرچه خداوند تمام قوانين حقوقی را برابر حقوق فطری تنظيم و تدوين فرموده است تا زمينه اثاره دفائن فطری و شكوفايی گنجينه های درونی جامعه بشری فراهم گردد، ليكن در پايان آيه ارث، دو اسم از اسمای حسنای الهی را يادآور می‌شود كه هماهنگی نظام تشريع و تكوين را در خاطره ها احيا نمايد و آن اين است كه در پايان آيه ۱۱ سوره نساء كه عهده دار برخي از ارث‌های متفاوت می‌باشد، چنين فرموده است: ✨ «... انّ اللَّه كان عليماً حكيماً» يعني شما از علم و حكمت كافی برخوردار نيستيد تا راز تفاوت را كه در هسته مركزی عدل نهفته در آن جستجو كنيد، ليكن خداوند آگاه و حكيم است همه علل تساوی و عوامل تفاوت را جمع بندی نموده و بر مدار حكمت آنها را به صورت موادّ معتدل حقوقی روانه می‌فرمايد، تا مسائل در سنت و مانند آن از تفريط جاهليت كهن و از افراط جاهليت جديد و مُدِرن مصون بماند. 💫قرآن كريم برای اهتمام به حق زن، هنگام تعيين سهام ارث، اول ارث زن را اصل و مبنا قرار داده و آن را مسلّم دانسته و معيار ارث معرفی می‌نمايد، آنگاه می‌فرمايد: (للذّكر مثل حظّ الاُنثيين)، يعنی در موقع بيان سهم برادر، چنين نمی‌فرمايد كه خواهر نصف سهم برادر می‌برد كه پارامتر اصلی، سهم برادر باشد، بلكه معيار و اصلِ مفروض و مسلّم را ارث خواهر كه دختر ميّت است قرار می‌دهد و سهم برادر كه پسر متوفا می‌باشد دو برابر سهم خواهر مي داند تا اصل ارث زن قطعی و مفروغ عنه باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و نهم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در قیام فصل دوم: در آداب قیام 🔶 (ادب قیام) چنان است که سالک: 📌خود را حاضر در محضر حق ببیند و عالَم را محضر ربوبیّت بداند؛ 📌 و خود را از حضّار مجلس و مُقیمِ بینَ یدیِ الله محسوب کند؛ 📌و عظمتِ حاضر و محضر را به قلب برساند؛ 📌و اهمیت مناجات با حق تعالی و خطرِ آن به قلب بفهماند؛ 📌و با تفکّر و تدبّر قبل از ورود در صلوة، قلب را حاضر کند و به او بزرگیِ مطلب را بفهماند؛ 📌 و آن را(قلب را) ملتزم کند به خضوع و خشوع و طمأنينه و خشیت و خوف و رجا و ذلّ و مسکنت تا آخر نماز. ✳️ با قلب مشارطه کند که از این امور مراقبت و محافظت کند و تفکّر و تدبّر در احوال بزرگان دین و هادیان سبیل کند که برای آن ها چه حالاتی دست می داده. 🔶 از احوال ائمه هُدی سرمشق اتّخاذ کند . از تاریخ بزرگان دین و ائمه دین اکتفا به سال و روز وفات و تولّد و مقدار عمر شریف و امثال این امور نکند. ✔️ بلکه عمده سیر او، در سیر و سلوک ایمانی و عرفانی آن ها باشد که معاملات آن ها در عبودیت چه بوده و در سیر الی الله چه مشی داشتند. ❌ افسوس که ما اهل غفلت و سُکرِ طبیعت و مغرورانِ بی مایه، در تمام امور، دست نشانده شیطانِ پلید هستیم؛ و هیچگاه از خواب گران و نسیان بی پایان بیرون نمی آئیم❗️ 📚آداب الصلاة| صفحه ۱۶۰ و۱۶۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab