eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
84 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 توصیه های حضرت استاد یزدان پناه در آغاز ماه رجب 1445 🔹ماه رجب ماه رحمت و فروریزش رحمت حضرت حق است. ماه رجب ماه اصب گفته شده است. و آن‌طور که اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین راجع به ماه رجب گفته‌اند باید به آن خیلی توجه داشت و در این ماه دریچه‌ای ویژه از آسمان، به زمین باز شده است و لذا شهودات خاصی در این ماه روی می‌دهد. 🔸 همان‌طور که در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیریم و اثر دارد، در ماه رجب هم باید کاری کرد تا اثر داشته باشد. در ماه رجب باید برنامه داشت. همان برنامه‌های پیشین را انسان بیاورد در رجب، ویژه می‌شود. 🔹 استغفار: یکی از اموری که اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین در این ماه خیلی تأکید کرده‌اند، استغفار است. https://eitaa.com/nasimehekmat
💠 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند : ✨ دوره مجازی (مقدماتی ) «ویژه خواهران» ✅ با هدف نشر و گفتمان سازی اندیشه اسلامی و انقلابی ، با محوریت مکتب امام خمینی (ره) 🔻بخش هایی از دوره : _ آشنایی با حقیقت انقلاب و نظام سلطه _ تفاوت دانش و اندیشه _ نقش ایران در هندسه جدید عالم _ الزامات پرچمداری انقلاب _ ویژگی های عصر امام خمینی (ره) و... 💢 با تدریس : استاد فلاح شیروانی ( حفظه الله ) 🔸۱۵ جلسه کلاس آفلاین 🔹۵ جلسه مباحثه هفتگی آنلاین 💎 به صورت رایگان 💎 💠همراه با اعطای گواهی پایان دوره مهلت ثبت نام : تا ۳۰ دی ماه شروع دوره : ۱۴ بهمن 🌐 ثبت نام در دوره مقدماتی 🌐 اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه های دوره و عضویت در کانال دوره مجازی کلام انقلابی •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🇮🇷 دوره مجازی کلام انقلابی 🔗 https://eitaa.com/majazikalam
🔰قسمت صد و شصت و یکم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در قیام فصل اول: در آداب قیام 🔶 عن فقهِ الرّضا (علیه السلام): 《 إذا أرَدتَ أنْ تَقومَ إلي الصلوةِ: ❌ فَلا تَقُم إليها مُتَكاسِلاً و لا مُتَناعِساً و لا مُستَعجِلاً و لا مُتَلاهياً ✔️ ولكِن تأتيها عَلي السُّكونِ و الوِقارِ و التُؤدَةِ 📍و عَليكَ بالخُشوعِ و الخُضوعِ مُتواضعاً لِلّهِ عَزَّ وِ جَلَّ مُتَخاشِعاً 📍عَلَيكَ الخَشيَةَ وَ سيماءَ الخَوْفِ راجياً خائفاً بالطُمأنينةِ عَلي الوَجلِ والحَذَرِ 🔹فَقِف بَينَ يَدَيهِ كَالعَبدِ الآبِقِ المُذنِبِ بَينَ يَديْ مَولاهُ 🔹فَصِفْ قَدَمَيكَ وانصَب نَفسَكَ و لا تَلتَفِت يَميناً و شِمالاً 🔆 و تَحسَبْ كَأنَّكَ تَراهُ فَإن لَم تَكُن تَراهُ فَإنَّهُ يَراكَ.》 🔶 چون خواستی به نماز ایستی: ❌ به حال کسالت و خواب آلودگی و شتابزدگی و بازی کنان مباش؛ ✔️ بلکه باید با آرامش و وقار و آمادگی باشی. 📍و بر تو باد به خشوع و خضوع و تواضع برای خدای عزّ وجلّ و با حالت خشوع که آثار آن در تو هویدا باشد؛ 📍برتو باد به خشیت و بر چهره ات ترس سایه افکنده و امیدوار و ترسناک باشی ؛ با اطمینان خاطر و در عین حال با ترس و وحشت. 🔹همچون بنده فراری گنهکار در برابر مولای خود بایست. 🔹پس پاهای خود را در کنار هم قرار ده و قامتت را راست نگهدار و به راست و چپ ملتفت مباش؛ 🔆 و چنان باش که گویی او را می‌بینی و اگر او را نمی‌بینی، او تو را می‌بیند. 📚آداب الصلاة| صفحه۱۶۲ تا ۱۶۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ حدیث است که در ماه رجب خداوند در آسمان هفتم ملکی را قرار می دهد. ✅آسمان هفتم عبارت از آسمان معرفت آدم است. آسمان یعنی بالا و بالا یعنی معرفت که منزلت آن بالاتر است که دعوت می کند به حقیقت و دعوت می کند به استغفار و این که نباید ساکن باشد. ⬅️ البته باید منزل داشته باشد ولی از منازل رد بشود تا کل منازل را دارا شود و کل ملائک در او ظاهر شود تا این که الرحمن در او ظاهر شود. اگر الرحمن در او ظاهر شد قرآن در او ظاهر می شود: «الرَّحْمَنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ» (الرحمن/۲_۱) ✅ این همان ملک داعی است که در انسان در ماه رجب منصوب است. و یکی از مراقبات ماه رجب توجه به ملک داعی است یعنی آدم مواظب باشد چیز هایی را که باید دریافت کند دریافت کند و از نفخات و نفحات الهی غافل نباشد.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️قسمت اول نكته اى چند در دفتر نكاتم براى ترويح خاطر عاطر دوستم بياورم: 🔸 نكته: انبياء مردم را به سوى خود يعنى به مقامى كه بودند، دعوت كردند و آنان را به پايه خود خواندند. پس اگر اوحدى از مردم دعوتشان را لبيك بگويند و به مقاماتى بس منيع نائل شوند كه طايفه‌اى از كارهاى انبياء باذن الله تعالى از آنان بروز كند، چه باك! 🔹 نكته : معراج، ولوج به ملكوت است نه عروج به كرات. صلاه، معراج مؤمن است و مصلى با خدايش در مناجات است. ✨ رسول الله صلى الله عليه و آله فرمود : «المصلى يناجى ربه» 🔸 نكته : عرش منتهاى خلق است كه آن طرفش ديگر خلقى نيست؛ ✨ «الرحمن على العرش استوى» و انسان كامل به خصوص خاتم صلى الله عليه و آله كه هميشه فى مقعد صدق عند مليك مقتدر، است، پس در همه حال در عرش است. اگر گويى دائم الصعود و دائم النزول است راست گفتى و از اينجا در معراج تفكر كن و صلاه معراج عارفين است . 🌱 و الحمدلله رب العالمين https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌱 اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسئَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ في رَجَب مُحَمَّدِ بْنِ عَليٍّ الثاني وَابْنِهِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدالْمُنْتَجَبِ 🌱خدايا! از تو درخواست می‌كنم به حقّ دو مولود ماه رجب، محمّد بن علی دوّم _امام جواد ع_ و فرزندش علی بن محمّد برگزيده _امام هادی ع_. چه می‌خوام؟ التَّوْبَةَ وَ حُسْنَ الاَْوْبَةِ وَالنُّزُوعَ عَنِ الْحَوْبَةِ وَ مِنَ النّارِ فَكاكَ رَقَبَتِهِ وَ الْعَفْوَ عَمّا في رِبْقَتِهِ ۱.توبه ۲.و بازگشت نیکو به سوی تو ۳.كنده شدن از گناه ۴.رهایی جان از آتش ۵.و بخشش آنچه به گردن اوست 📚 مفاتیح الجنان، فرازی از یکی از دعاهای مشترک ماه رجب https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 دشمن نفاق 🔸درس بزرگ امام جواد علیه‌السلام به ما این است که در مقابل قدرت‌های منافق و ریاکار، باید همت کنیم که هوشیاری ‌مردم را برای مقابله‌ با این قدرت‌ها برانگیزیم. 🔸امام جواد علیه‌السلام همت بر این کار گماشتند که ماسک تزویر و ریا را از چهره مأمون کنار بزنند و موفق شدند. علیه السلام ┄┅┅═❅❅❅═┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️قسمت ششم: سکولاریسم گفتیم نتیجه اول سوبژکتیویسم، اومانیسم است. نتیجه دوم آن که با واسطه اومانیسم محقق می‌شود، سکولاریسم است. در این قسمت به توضیح مختصر آن خواهیم پرداخت. 🔸 معنای سکولاریسم معنای سکولاریسم هرگز جدایی دین از سیاست نیست، بلکه معنای آن این است که اگر می‌خواهید دیندار باشید – البته در شاخه‌های غیرافراطی سکولاریسم – دینتان برای خودتان باشد. 🔻دیندار هستی 🔻ارتباطی با خدا داری 🔻نماز می‌خوانی 🔻به کلیسا و مسجد می‌روی ❌ اما قرار نیست دین خود را در بقیه امور زندگی تسرّی دهی! می‌بینید در سال‌های اخیر که به‌ویژه واردِ فضای مجازی شده‌ایم، با آسیب های فکری خاصی مواجه هستیم. 🔸 آسیب‌های بنیادین فضای مجازی: ۱) تغییر معنای صدق و کذب: ما آسیب فضای مجازی را ابتدائاً در تغییر معنای صدق و کذب می‌بینیم. معنای درست و غلط در حال تغییر است. دیگر مهم نیست گزاره‌ای مطابق با واقع باشد یا نباشد. ❌همین که هزاران نفر یک چیز را تأیید می‌کنند، می‌شود درست. ❗️ همین که به دخترتان، پسرتان یا به فرد آشنایی بگویید مطلبی که آورده‌ای از کجا معلوم درست باشد، می‌گوید ببین چقدر فالوور دارد!!! 🔚 با شیب ملایمی در عرض چند سال، ناخودآگاه، معنای صدق و کذب عوض می‌شود. ۲) التقاط آسیب دیگر، التقاط است که در تکثرگرایی توضیح می‌دهیم. ما با افرادی مواجه می‌شویم که به دلیل کثرت اطلاعاتی که دارند، به یک استغنای کاذب می‌رسند؛ بدین صورت که «چون همه چیز را می‌دانیم، نیاز به مشاور و معلم نداریم.» ادامه در پست بعد 👇👇👇
🌀 این اطلاعات کثیر، جایگاه معلومی ندارد. هیچ چیز سر جای خودش نیست چون چیزهای مختلفی شنیده است اما معیاری دستش نیست که آنها را از هم تشخیص دهد. به شکلی ناهمگون، نامتجانس و التقاطی؛ این‌ها را در ذهن خود جای داده است. 🟥 برای مثال، وارد صفحه‌ای می‌شویم و می‌بینیم: ✓هم عکس حاج قاسم را دارد. ✓هم پنجشنبه مداحی کربلا دارد. ✓هم از فلان سلبریتی دفاع می‌کند چون دیگران هم دفاع کرده‌اند. ▫️از موضوع عشق و آیات معنوی که می‌خواهد صحبت کند: ✓هم از مولانا می‌گوید. ✓هم کیمیاگر پائولو کوئلیو را می‌خواند! ⚠️ این دستگاه ذهنی بدون اینکه خودش بداند، آشفته است. 🔘 کثرت اطلاعاتی دارد که جای مناسب خود را پیدا نکرده است. بسیاری از اوقات هم التقاط فکری را به زبان می‌آورند. مثلا در مورد فمنیسم می‌گوید مگر کسی گفته همه چیزِ فمینیسم درست است؟ خیر، ما هم اشکالاتی که شما گفتید را قبول داریم اما چیزهایی هم در آن درست است. همانطور که همه چیز اسلام هم درست نیست! ‼️ هنگامی‌که نگاه نظام‌مند وجود نداشته باشد، انسان‌ها با شتابزدگی در تفکر مواجه می‌شوند. ✖️ این امر در بعضی از خانواده‌ها مشهود است. مثلاً خانواده‌ای متدین شناخته می‌شوند اما عروسیشان، جشنشان ، مهمانیشان، مسافرتشان مؤمنانه نیست. ❗️یعنی اگر فهمی از دین دارد، این فهم فقط متوقف بر مجموعه‌ای از ارتباطات عبادی خاص است. ⬅️ این، همان سکولاریسم پنهانی است که در جامعه نفوذ کرده و از طریق فضای مجازی در حال اوج گرفتن است. 🔵 در فضای مجازی: 🔹 سبک زندگی خاصی معرفی می‌شود. 🔹مرز بین واقعیت و خیال معلوم نیست. 🔹چیزهای غیرواقعی در اثر کثرت، واقعی تلقی می‌شوند. ✅ پس، نتیجه اول سوبژکتیویسم، شد اومانیسم، سبک زندگی غربی توأم با اومانیسم. انسان خود خویشفرما است. نتیجه دوم، که تابع اومانیسم است، می‌شود سکولاریسم. سکولاریسم در زندگی‌ها دیده می‌شود. 🕌 زمانی که مسجدها را بستیم، که جاهایی هم ضرورت داشت، اما برای گشودن آنها تلاشی هم نکردیم. حواسمان به این نبود که بسیاری از دینداری‌ها در محیط شکل می‌گیرد. بسیاری تحلیل کردند که این، شبیه سکولاریسم پنهانی است که در مسیحیت اتفاق افتاد. ❗️تمام بازارها باز بود. ❗️تنها جایی که بسته بود کلیسا بود. __________________________ 🎙استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جایگاه امیرالمومنین علیه السلام ✨ آیات و روایات بسیاری در مورد امیرالمومنین علیه السلام بیان شده است. به عنوان مثال سوره مائده، سوره امیرالمومنین علیه السلام است. 🌴پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم: «أنا مدینة العلم و علیٌّ بابها». باب علم حقیقی به رسول الله، امیرالمومنین علیه السلام است. 🔸 مقام نهایی سلوکی، جز با امیرالمومنین علیه السلام داده نمی‌شود. 🔹موعظه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به ابن عباس: «علیک بمودّة علیٍّ» 🔸انبیا اگر محبت علی را نداشتند، کارهایشان پذیرفته نمی‌شد. 🔹 معرفت به حضرت امیر علیه السلام، حال محو را در انسان ایجاد می‌کند. حال محو، انسان را غلام و بنده او می‌کند. غلام هر قومی از اوست و مثل سلمان، منا اهل بیت می‌شود. علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و دوم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در قیام فصل اول: در آداب قیام 🔶 فی عدّة الدّاعی:《... کانَت فاطمةُ علیها السلام تَنهَجُ فی الصّلوةِ مِن خیفةِ الله》 🔹فاطمه علیها السلام در نماز از ترس خدا، نفسش به شماره می افتاد. ✳️ قدری تفکّر کن در حالات علی بن الحسین و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق و دعاهای لطیف آن سرور که کیفیت آداب عبودیت را به بندگان خدا تعلیم می‌کند. ❌ من نمی‌گویم مناجات آن بزرگواران برای تعلیم عباد است؛ زیرا که این کلام بی‌مغز باطلی است که صادر شده از جهل به مقام ربوبیّت و معارف اهل بیت. 🔹 خوف و خشیتِ آن ها از همه کس بیشتر بوده و عظمت و جلال حق در قلب آن ها از هر کسی بیشتر تجلّی نموده. ✅ لکن می گویم باید بندگانِ خدا از آن ها کیفیتِ عبودیت و سلوک الی الله را تعلّم کنند. 🔶 وَ لَعَمْرُ الحَبيب، که جناب علیّ بن الحسین از بزرگترین نعمت هایی است که ذات مقدّس حق بر بندگانِ خود به وجودش منّت گزارده و آن سرور را از عالم قرب و قدس نازل فرموده برای فهماندن طرق عبودیت به بندگان خود. 📌《وَلَتُسئَلُنَّ یَومَئِذٍ عَنِ النَّعيم》 ⁉️ و اگر از ما سوال شود که قدر این نعمت را چرا ندانستید؟ و استفاده از این بزرگوار چرا نکردید؟ جوابی نداریم جز آنکه سر خجلت به پسش افکنیم و به نارِ پشیمانی و تاسُّف بسوزیم و در آن وقت پشیمانی نتیجه ندارد. 📚آداب الصلاة| صفحه ۱۶۳ تا ۱۶۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عظمت زینب کبری سلام الله علیها ▪️ ارزش و عظمت زینب کبری به‌خاطر موضع و حرکت عظیم انسانى و اسلامى او بر اساس تکلیف الهى است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌یادداشت هفتم 🔹گاهی انسان از نظر عقلی به رشدی می‌رسد، عقلش گواهی می‌دهد که عزّت و کرامتم را می‌خواهم حفظ کنم، باید این گونه هم عمل کنم. هیچ اشکالی ندارد. امّا یک وقت فکر می‌کند من عجب کسی شدم! ⬅️ اینها توهّمات است. ◀️این به من اینجوری گفت. ◀️من اینجوری گفتم. ◀️این دشمنی‌هایی که می سازد. ⚠️ اکثر دشمنی‌ها توهّمات است که ما با آن درگیر هستیم. ☑️در صحنۀ خانوادگی، در صحنۀ زن و شوهری، در خیلی جاها اکثرش امور وهمی است که واقعیّت ندارد ولی تمام زندگی با آن گره خورده است؛ ❌ و نباید باشد. دومین مطلبی که بوعلی می گوید این است: گاهی کسی که یک نوع ریاست و موقعیّت اجتماعی دارد، در یک جمع، دست به غذا نمی‌برد ⬅️ چون احساس می‌کند کسر شأن است. ❓مگر غذا لذّت ندارد؟ دارد اما می خواهد موقعیّت و جاه و مقامش را حفظ کند. ⬅️ یعنی به خاطر اینکه موقعیّت اجتماعیش حفظ شود این شکلی عمل نمی کند. معمولاً کسانی که موقعیّت‌های اجتماعی دارند، بعضی چیزها را کسر شأن می‌دانند؛ ☑️ بعضی از پادشاهان نوع راه رفتنشان یک شکل خاصّی است، حتّی غذا هم به شکل خاصّی می‌خورند؛ استاد حسن زاده این مثال را گفتند: ☑️ شخصی دارای حَشَم و افراد بود و اهل شراب هم بود. یکدفعه از آن حال مستی در آمد دید با وضع فجیعی پیش اطرافیانش هست ⬅️ از همان جا عهد کرد که دیگر شراب نخورد. یعنی لذّت شراب را به خاطر لذّت جاه و موقعیّت کنار گذاشت. ✅ این نشان می‌دهد لذت وهمی برتر از حسی است. 🗂 جلسه پنجم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شرح مختصر زیارت رجبیه ▪️قسمت اول 🔹زیارتی است از ناحیه امام زمان (عج)، که عنوان زیارت رجبیّه داده می‌شود. ⬅️و توسط نائب خاص امام زمان «محمد بن عثمان بن سعید» توقیعی از ناحیه حضرت امام زمان رسیده است. یعنی از ناحیه خودِ امام زمان به وسیله نائبِ امام زمان گفتند در ماه رجب این را بخوانید. محتوای این دعا بسیار عالی است: 🔸 "اللّهمّ انّی أسئلک بمعانی جمیع یدعوک به ولاة أمرِک" خدایا تو را می‌خوانم به همه آنچه وُلاةِ امر و صاحبان امرِ تو دعا می‌کنند و از تو طلب می‌کنند، من آن را می خواهم. 🔸 "وُلاة أمر": یعنی اولیای الهی ⬅️ که مجرای فیض هستند ⬅️ و امر تو را به عنوان قطب عالم تدبیر می‌کنند ⬅️و به عالم می رسانند؛ ☑️ مثلِ امام زمان که ما می گوییم شب‌های قدر، تمام نامه‌های اعمال را دستِ ایشان می‌دهند. ❓ولاة امر چه کسانی هستند؟ 🔸 "المَأمونون عَلی سِرِّک" این ها بر سرّ تو آگاه هستند و امینِ سرِّ تو هستند؛ یعنی از آن اسرار الهی. ❓اسرار الهی چیست؟ اسماء حسنی ✅این ها آن مراحلِ عالی سلوک است. 🔸 "المُستَبشِرون بأمرِک" شادمان هستند به امر تو؛ یعنی راضیِ به قضاء هستند و قضای الهی را همراهی می‌کنند. 🔸 "الواصِفون بقُدرَتِک" که خودِ حجّت خدا، وُلاة أمر، واصفِ قدرتِ خدا هستند. 🔸 "المُعلِنون لعظمتک" این‌ها عظمت خدا را اعلان می‌کنند و با قوّت‌هایی که دارند نشان می‌دهند؛ ادامه دارد... 🗂 جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شرح مختصر زیارت رجبیه ▪️ قسمت دوم 🔹 "اسئلک بما نطقَ فیهِم مِن مَشیّتِک" آنچه که در مورد ولاة امرت مقرّر کردی، برای من هم قرار بده؛ ❓ولاة أمر چگونه هستند؟ 🔅 "فجعلتَهُم مَعادنَ لِکَلِماتکَ" ☑️ تمامِ کلمات را جمع کنی، بالا ببری، می‌شود معدن کلمات. ❓آن معدن کلمات کجاست؟ در عالمِ اسماء. یعنی این ولاة امر، آن عالم اسماء را در خود پیاده کردند؛ بالاتر از عقل اوّل و روح أعظم، صُقع ربوبی است و تشعشعات اسمائی، معدنِ کلمات است. 🔅 "و أرکانَ لتوحیدک و ایاتِک و مقاماتک" ولاة امر را ارکانِ آیات و ارکان مقاماتت قرار دادی؛ ☑️ارکان مقامات یعنی ارکان اسماء. ❓مقامات حق چیست؟ همان اسماء حق، که در ادامه آمده که اسماء حق همه جا را پر کرده است و هیچ جا خالی از اسماء نیست. ❓ارکان، بنیاد، پایه، اصلِ همۀ اسماء همین اولیای الهی هستند. ❓اولیای الهی کجا هستند؟ به صقع ربوبی رسیده اند. ☑️چون به فنا رسیده اند. "در خانه به کدخدای مانَد همه چیز"، همه چیزش شبیهِ صاحبِ خانه بشود یعنی⬅️ خدا دارای اسماء حسناست، این ها هم شدند معدن کلمات؛ ❓مقامات حق چیست؟ "الّتی لا تعطیلَ لها فی کلّ مکانٍ" هیچ جایی از این ارکان، از این مقامات و اسماء خالی نیست. در دعای کمیل می گوییم: "باسمائک الّتی ملأت أرکانَ کلَّ شیء"، مَلأت یعنی همه را پر کرده است. تمامِ این مقامات و ارکانِ این مقامات، همین اولیای الهی، وُلاة امر و حجج الهی هستند. 🗂جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شرح مختصر زیارت رجبیه ▪️ قسمت سوم 🔹 "یَعرِفُک بها مَن عَرَفَک" هر کس که تو را بشناسد ⬅️ اسماء حسنی و آن مقامات تو را می‌شناسد. بعد تعبیر می‌فرماید: "لا فرقَ بینک و بینها" بین تو و بین این ارکانِ مقامات هیچ فرقی نیست؛ یعنی این ها توانستند آن را در خودشان پیاده کنند. ❓پس چه فرقی دارد؟ "الّا انّهم عِبادُک و خلقک" از یک طرف فرق نیست: چون به فنا رسیدند. از یک طرف در عین فنا، خدایی می‌شود. ❌خدا که نمی‌شود! "الّا انّهم عبادک و خلقک" و بعد از این‌ها می‌خواهد یاد کند. ☑️پس این ها به جایی می‌رسند که تمامِ مقامات حق و ارکان مقامات حق را این‌ها پر می کنند. یعنی این‌ها شبیه خدا می‌شوند! "فتقها و رتقها بیدک، بدؤها مِنک و عودها إلیک" ⬅️تمام این ارکان الهی همه به دست توست. ⬅️فتق و رتقش به دست توست. ⬅️آغاز و انتهایش به دست توست. ❓این ها که هستند؟ "أعضادٌ" بازوان حضرت حق هستند. "و أشهادٌ" گواهان عالم هستند. "و مُناةٌ" حامیان حضرت حق هستند. "و أذوادٌ" مدافعان حضرت حق هستند. "و حفظة" حافظانِ حق و سرّ حق هستند. "و رُوّادٌ" مبلّغان حضرت حق هستند⬅️یعنی به مقام فنا می‌رسند. مثلِ خدا می‌شوند⬅️ لذا می شوند بازوی خدا. ☑️از این جهت حجج الهی به مقام قطبیّت می‌رسند. 🗂جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 استاد یزدان پناه 🔹 موضوع: قرب وریدی حضرت حق 🕌 سخنرانی استاد در جمع هیأت زوار الزهراء سلام الله علیها https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️ قسمت هفتم: ایده‌آلیسم ارزش شناختی، نتیجه سوم سوبژکتیویسم 🔸 معنای ایده‌آلیسم ایده‌آلیسم، یعنی وقتی گفتید اندیشه من، محور قرار می‌گیرد، تمام واقعیت اشیاء، تابع من است و به طریق اولی، ارزش‌ها هم تابع من است. ❗️ این بشر است که تعیین ارزش می‌کند. 🔹 آثار ایده‌آلیسم در جوان‌ها و نوجوان‌ها 🔻 و آثار این امر را در نگاه جوان‌ها و نوجوان‌هایمان، در اثر انس با فضای مجازی، می‌بینیم که تا در موضوعی مخالفتی با آنها می‌کنیم، می‌گویند اگر از نظر شما غلط است، از نظر ما درست است. ادامه در پست بعد 👇👇👇
🟤 شما می‌بینید برخی بازی‌ها به صراحت فلسفه اخلاق عقلانی را زیر سؤال می‌برد. ⁉️ و این معنا اشباع می‌شود که چه دلیلی دارد پایبند به ارزش‌های اخلاقی باشم. وقتی جان خودم به خطر می‌افتد، چرا باید برای دیگری فداکاری کنم ؟! ❓چرا باید منافع خود را فدای منافع دیگران کنم ؟! ❗️با اینکه شاید این بازی دارای قسمت‌های زیادی نباشد اما بنیان‌های فلسفه اخلاق ما را به چالش می‌کشد! ✖️ لذا می‌بینیم که ارزش‌های اخلاقی کاملاً تابع ذهن می‌شود. ❌ وقتی تصور می‌شود که واقعیت اخلاقی صرف‌نظر از فهم من وجود ندارد، حتما به نسبیت اخلاقی منتهی می‌شود. هنگامی‌که ورای ارزشهای اخلاقی واقعیتی لحاظ نشد، فردی می‌گوید من صداقت را دوست دارم و دیگری می‌گوید دوست ندارم. 🔚 به این ترتیب، معنی ندارد فردی برای دیگران جان خود را ایثار کرده و شهید شود. امام حسین (ع) شهید ارزش‌های اخلاقی و شهید دفاع از اخلاق است. ❗️اما کسی می‌گوید به همان دلیل که جنگیدن و دعوا کردن بر سرِ رنگ لباس عقلانی نیست، کار کسی هم که به خاطر اخلاق رفته جنگ کرده عقلانی نیست، چون واقعیتی صرف‌نظر از فهم افراد وجود ندارد. به همین ترتیب، در مورد دیگر ارزشها و ضدارزشهای اخلاقی هم می‌توان تصور نمود. ✅ این‌ها، پایه‌های سبک زندگی غربی است. ✖️ نسبیت اخلاقی، ارزش‌شناختی‌های گرایشی و غیره، که همه ریشه در سوبژکتیویسمی دارد و افراد با نتایج آن زندگی می‌کنند، بدون آنکه از مبانی‌اش اطلاع داشته باشند. 🔻چقدر شما در تلویزیون، سینما و جاهای دیگر می‌شنوید که: قضاوت نکن! زود قضاوت کردن، قبل از بررسی قضاوت کردن، ناپسند است. در حوزه‌هایی که تخصص در آنها ندارم اگر تجسس کنم بد است، ولی وقتی ارزشهای اخلاقی دارم که براساس آنها قضاوت می‌کنم، آیا باز هم کار بدی است؟ ⬅️ این، همان نسبی‌گرایی اخلاقی است که می‌گوید هیچ انسانی حق ندارد رفتارهای دیگران را براساس مبانی اخلاقی خودش قضاوت کند. 🔴 ما داریم در نسبیت اخلاق زندگی می‌کنیم، بدون اینکه اسم آن را شنیده باشیم. بعد به آن، بار معنایی می‌دهیم و می‌گوییم تعصب! ______________________ 🎙استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ ملک داعی در شب های ماه رجب در آسمان هفتم منصوب می شود که به حقیقت دعوت می کند. ✅ یکی از مراقبات ماه رجب توجه به ملک داعی هست.⬅️ یعنی آدم باید به غذای آدمی توجه کند. ✅ ملک داعی به حقیقت یعنی توحید احدی صمدی دعوت می کند. ✅ ملک داعی یعنی آنی که حقیقت را می فهمد و به حقیقت دعوت می کند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فلسفه معنوی 🎙 استاد یزدان پناه 🔹 حضرت استاد یزدان پناه در جمع برخی دانشجویان خواهر دانشگاه امام صادق علیه السلام، به موضوع مهم تقسیم سه گانه فلسفه های موجود پرداختند. این سه گانه عبارتست از: 1. فلسفه های معنوی 2. فلسفه های الحادی 3. فلسفه های خنثی 🔸 پس از اشاره به این تقسیم، ایشان فلسفه اسلامی را از زمره فلسفه های معنوی دانسته و به تبیین مولفه های معنویت در فلسفه اسلامی پرداختند. https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌یادداشت هشتم 🔹انسان کریم و بخشنده که اهل انفاق هست گاهی چیزی را که خودش هم نیاز دارد یا دوست دارد، به دیگری می‌دهد. ☑️مثلاً غذایی ☑️یک مالی که دوست دارد. و در این مسئله شتاب می‌کند ⬅️ در واقع خوشش می‌آیدکه این کار را بکند. ❌دنبال این نیست که این غذا یا مال را برای خودش نگه دارد. ❓چرا اینجوری کرد؟ ❓مگر غذا لذیذ نیست؟ ❓چرا دیگری را ترجیح داد؟ چون او یک لذّتی می‌برد که باعث شده این لذّت را کنار گذاشته است. ❓کدام لذّت است؟ ✅لذّت انفاق. در دل انفاق یک نوع به دست آوردن دل هست. ✅ به دیگری اکرامی می‌کند که او را از تنگنا در می‌آورد، ⬅️ اینکه شخصی را از تنگنا در می آورد، احساسِ راحتی می‌کند. ❓این مثالی که بوعلی آورد واقعاً در جامعه وجود دارد؟ ⬅️ ما بعضی مواقع می‌بینیم شخص، خود نیاز دارد اما به دیگری می‌دهد؛ 🔅"وَ يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَة" [ حشر/ ۹]؛ دیگران را بر خودشان ترجیح می‌دهند ولو اینکه خود نیاز دارند. این کارشان دلیلی دارد. لذّت برتری که اینجا هست. اگر به من بگویید می‌گویم لذّت عقلی است؛ عقل عملی است. "لذّت عقل عملی"، لذّت حکمت عملی. بوعلی هیچ اسمی نبُرد. ◀️ عقل می فهمد و از اینکه مردم در راحتی هستند احساس خوشی می کند. وقتی کسی در عذاب است ما در زحمت هستیم. ❓این عذاب عقلی‌است؟ ❓این عذاب عقلی را چگونه باید ردّ کرد؟ با لذّت عقلی. 🗂 جلسه پنجم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab