eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
78 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پیغمبر آمد که دعای ما را دعای آدمی کند. پیغمبر شفیع آدم سازی است. شفاعت پیغمبر شفاعت آدمی است. آدم یعنی نور محض‌. پیامبر نور محض بود: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (نور۳۵) ⬅️ این جاست که الرحمن شفاعت می کند: «و آخر من يشفع هو أرحم الرّاحمين». بسم الله الرحمن الرحیم آخر من یشفع است. ✅مقصد ما النور است: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ» (بقره۲۵۷) ما باید از کل ظلمات یعنی هوای نفس و شیطان خارج شویم و النور شویم. ✅ بنیه آدم از ابتدا نمی تواند النور و خاتم الانبیا شود باید از السفل السافین و کل ظلمات خارج شود و بعد به النور وارد شود. ⁉️حال چگونه از ظلمت به نور خارج شویم؟ با اطاعت از فرمان خدا. چون فرمان خدا نور است و فرمان خود و نفس ظلمت است ⬅️ لذا پیامبر ما را به النور دعوت می کند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ امید صادق اوضاع و احوال مساعد و نیز زمینه‌هایی که کار امام باقر(علیه‌السّلام) فراهم آورده بود، موجب می‌شد که امام صادق(علیه‌السّلام) مظهر همان امید صادقی باشد که شیعه سالها انتظار آن را کشیده است... گویا هموست که باید حکومت علوی و نظام توحیدی را بازسازی کند و رستاخیز دوباره‌ی اسلامی را برپا سازد.» علیه‌السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️قسمت ششم 🔹 نكته: ايمان آوردن به منزلت مُلك، مناسب براى زرع تحصيل كردن است و عمل به شرائط آن به مثابت بذر افشاندنِ ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات. 🔸نكته: جزاء، نفس عمل است؛ و لا تجزون الا ما كنتم تعملون. 🔹نكته: تا گم نشدى چيزى در تو پيدا نشود! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قضاوت زن ▪️قسمت دوم 🌿 گروهی از فقهای بزرگ شيعه تصريح به اشتراط ذكورت نموده‌اند؛ مانند: 🔸قاضي ابن البرّاج در المهذّب 🔹و نظير محقق قدس سره در شرايع الاسلام و نيز در المختصرالنافع 🔹 و مانند علامه قدس سره در قواعدالاحكام و در ارشادالاذهان 🔸و نظيرشهيد اول قدس سره در اللمعة الدمشقيه. 🔹چنانكه نظام الدين ابي الحسن سلمان بن الحسن بن سليمان صهرشتی در كتاب اِصباح الشيعه بمصباح الشريعه تصريح به اعتبار ذكورت كرده است. 🌿 و عدّه‌ای از بزرگان متأخر هم مانند صاحب جواهر و شيخ انصاری و ملا ضياءالدين عراقی ـ رضوان اللَّه تعالي عليهم اجمعين ـ تصريح به اشتراط ذكورت كرده اند. 💫عدّه اي كه به طور مشروح مستدلّ در اين باره بحث نموده اند، برهان قطعی برای اشتراط مرد بودن ارائه نكرده اند. 1⃣ لذا گاهی به اجماع تمسك می‌كنند. (جواهرالكلام، ج40، ص14.) ✔️ كه بر فرض تماميّتِ اتفاقِ واقعی همه فقيهان دين، احتمال استناد آنان به يك يا چند وجه ديگر كه در مسأله مطرح است مظنون می‌باشد. ⤴️ و چنين اجماعی، فاقد شرط حجّيت و اعتبار است. 2⃣ و گاهی به حديث نبوی ضعيف استدلال استدلال می‌كنند كه خصوص ولايت به معنای حكومت زن را مانع فلاح جامعه می‌داند. ✔️ و اگر زنِ واجدِ شرايطِ قضا از طرف ولی مسلمين منصوب گردد، مشمول چنان حديثِ ضعيف نخواهد بود. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و پنجم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در سرّ نیّت و آداب آن فصل دوم: اخلاص در نیّت 🔶 یکی از مهمّات آداب نیت که از مهمّات جمیع عبادات است؛ ⬅️اخلاص است. 🔹و حقیقت آن(اخلاص): 📍تصفیه نمودن عمل است از شائبه غیر خدا؛ 📍و صافی نمودن سرّ است از رویت غیر حق تعالی در جمیع اعمال صوریه و لبّیه و ظاهریّه و باطنیّه. 🔹و کمال آن(اخلاص): 📍ترک غیر است مطلقا؛ 📍و پا نهادن بر إنيّت و انانیّت و غیر و غیریّت است یکسره . ✳️قال اللهُ تعالی: "ألا للّهِ الدّینُ الخالصُ" 📌خدای تعالی اختیار فرموده برای خویش دین خالص را و اگر یکی از حظوظ نفسانیه و شیطانیه در دین باشد خالص نخواهد بود. ✳️و قال تعالی: "و ما أُمِروا إلّا لِیَعبُدوا اللهَ مُخلِصینَ لَهُ الدین" 🔻قال تعالی: "وَ مَن یَخرُج مِن بَیتهِ مُهاجِراً إلي اللهِ و رسولِهِ ثُمَّ یُدرِکُهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ أجرُهُ علَی الله"🔺 و این آیه شریفه ممکن است متکفّل جمیع مراتب اخلاص باشد. 🔸یکی هجرت صوری که به بدن واقع شود. و این هجرت اگر خالص برای خدا و رسول نباشد بلکه برای حظوظ نفسانی باشد هجرت إلي الله و رسوله نيست و اين مرتبه، اخلاصِ صوری فقهی است. 🔸و دیگر هجرت معنوی و مسافرت باطنی است. که مبدأ آن بيت مظلمه نفس است و غایت آن خدای تعالی و رسول اوست. که آن هم به حق برگردد زیرا که رسول به ما هو رسول، استقلال ندارد بلکه آیت و نماینده حق است پس هجرت(به سوی) او ، هجرت به حق است. 📚آداب الصلاة| صفحه ۱۷۶ تا ۱۷۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ ما توحید احدی صمدی را بر پیامبر نازل کردیم و قرآن شرح آن توحید احدی صمدی است. ✅ توحید احدی صمدی جان عالم است. این عالم عبارت از محسوسات و معقولات هستند محسوسات عبارت از ظلمات هستند که نور توحید آن ها رو روشن کرده است. ✅ لیله القدر عبارت از بنیه آدمی است و می فرماید تو چه می دانی لیله القدر چیست. ✅ لیل عبارت از بنیه آدمی است. لیل ظلمت نیست. همه عالم اللیل هستند اما لیله القدر نیستند، زیرا فقط بنیه آدم است که جان دار است و بنیه بقیه عالم بی جان است. لذا خداوند قرآن را در بنیه آدمی نازل کرد یعنی این جان را فقط به آدم داد.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بدون تردید نقش حضرت معصومه (سلام الله علیها) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. 🔸این بانوی بزرگوار 🔹این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر؛ 🔺با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) 🔺و عبور از شهرهای مختلف 🔺و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم 🔺و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، ⬅️موجب شده است که این شهر به عنوان «پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)» در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد. 🔵و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌یادداشت چهاردهم 🔹یکی می گوید: ❓«اگر ما در وضعیّتی باشیم که نخوریم و نیاشامیم و نکاح نکنیم پس چه خوشبختی خواهیم داشت؟ سعادت در همین هاست؛ سعادت دیگری نداریم.» 🔸بوعلی می گوید به این آقا باید گفت: ❗️ای بیچاره! اگر این باشد پس حیوانات بیشتر از همه دارند لذّت می برند، پس خدا و ملائکه لذّت اصلاً نمی برند! (بوعلی می گوید "یا مسکین"؛ "ای بیچاره" ⬅️ این لحن ها لحن های عرفایی است. ❌لحن های فیلسوفان معمولاً اینجوری نیست. عرفا هستند معمولاً اینجوری تشر می زنند: بیچاره ندیدی، نمی دانی، نچشیده ای.) ✅ خداوند سبحان ابهجِ از همه است. لفظ بهجت را به کار می برد که ادبِ دینی هم در آن هست. ❌ألذ و أنعم و این ها را به کار نمی برد. "أبهج" [به کار می برد] ولی در أبهج، سراسر سرور آمده است. ما در دعای ماه رمضان می گوییم خدایا! به حُسن حالت ما را از سوء حال در بیاور. ❓حسن حالِ خدا چیست؟ حالِ خوش. ❓مگر خدا حال خوش دارد؟ بله، حال خوش دارد. بهجت. سبحان من لبس البهجة و الجمال. 🗂 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️قسمت هفتم 🔸 نكته: مُلكت با عالم مُلك است و خيالت با عالم مثال و عقلت با عالم عقول؛ 🌱 قابل حشر با همه‌اى و داراى سرمايه كسب همه ✨ صادق آل محمد صلى الله عليه و آله فرمود: ان الله عز و جل خلق ملكه على مثال ملكوته و أسس ملكوته على مثال جبروته ليستدل بملكه على ملكوته و بملكوته على جبروته.درست بخوان و درست بدان. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قضاوت زن ▪️ قسمت سوم 🔹 خلاصه آن كه در برخی از امور حضور زن نارواست و امر او در آن نافذ نيست. ↩️ نظير جايی كه مستلزم تماس نامحرمانه با نامحرم و مانند آن باشد. ✔️ اين گونه از موارد كه سهم، مختص مرد است ⬅️ داوري زن در آن صحيح نيست. 🔻 و اما در مواردي كه: 🔹مخصوص زنان است 🔹 يا مشترك بين زن و مرد بوده 🔹 يا مخصوص مردان می‌باشد، ليكن مستلزم هيچ محذوری از قبيل تماس با نامحرم نمی‌باشد: ↩️ دليل روشنی بر اشتراط ذكورت يافت نمی‌شود. 🔴 البته مشهور بين فقها قدس سرهم همان اشتراط مزبور می‌باشد. 🔚 پس اگر اجماع مسلّم در بين باشد، بحثی در آن نيست وگرنه منع زن از قضا به نحو كلی، مورد بحث و نقد است. ✖️ زيرا هيچ محذوری در قضاء زن نسبت به زنان با شهادت زن وجود ندارد. 🔸 البته مطلب مزبور در جايي است كه زن واجد همه شرايط قضا از جهت علم و عدل و مانند آن باشد. 💫 بنابراين اگر زن به مقام شامخ اجتهاد رسيده و دارای ملكه عدالت بود و شرايط ديگری كه در قضا و اوصاف قاضی معتبر است واجد بود و خواست تصدّي قضاي زنان را با نصب از طرف فقيه جامع الشرايط كه ولايت امر مسلمين و رهبري جامعه اسلامی را به عهده دارد، متعهد شود ↩️ از نظر بزرگانی چون مقدس اردبيلی مانعی ندارد. ✔️ مگر آن كه كسی اجماع قطعی را (كه احتمالاً استناد به برخی از روايات ضعيف يا وجوه اعتباری قابل خدشه در آن راه نيابد) احراز كند. ⬅️ كه در اين حال تصدّی مزبور ممنوع می‌باشد؛ چه اين كه اگر از تصدّی زن محذور اجتماعی يا مفسده اخلاقی لازم می‌آيد، تصدی آن جايز نخواهد بود.
🔰قسمت صد و شصت و ششم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در سرّ نیّت و آداب آن فصل دوم: اخلاص در نیّت 🔻قال تعالی: "وَ مَن یَخرُج مِن بَیتهِ مُهاجِراً إلي اللهِ و رسولِهِ ثُمَّ یُدرِکُهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ أجرُهُ علَی الله"🔺 🔶 کسی که به مهاجرت معنوی و سفر قلبی عرفانی، 🔹 از بیت نفس و منزل انانیّت خارج شد؛ 🔹و مهاجرت الی الله کرد بدون دیدن خود و نفسانیت و حیثیت خود؛ ⬅️ جزای او به حق تعالی است. ❌ اگر سالک در سلوک الی الله یکی از حظوظ نفسانیه را طالب باشد؛ ولو وصول به مقامات، گرچه وصول به قرب حق که برای رسیدن خود به قرب حق باشد؛ ⬅️ این سلوک الی الله نیست بلکه سالک خارج از بیت نشده. ✳️ پس اگر سفر در مراتب نفس شد و برای رسیدن به کمالات نفسانیه، سفر منَ النفس الی النفس است. ولی سالک را برای سفر الی الله این سفر ناچار پیشآمد کند. ✔️ و شاید آیه شریفه " سلامٌ هِیَ حَتّی مَطلَعِ الفَجر" اشاره به این سلامت از تصرّفات شیطانی و نفسانی باشد در جمیعِ مراتب سیر در لیالی مظلمه طبیعت؛ 🔻 که برای کُمَّل، لیلة القدر است تا طلوعِ فجرالقیمة؛ که(این طلوع) برای کُمّل، رویت جمال احدیّت است. 🔶 اما غیرِ آنها در جمیعِ مراتب سیر، بسلامت نیستند بلکه در اوائل امر، هیچ سالکی از تصرّفات شیطانیه خارج نیست. 📌چنانچه در آیه شریفه فرماید از قول آن پلید(شیطان):" فَبِعِزَّتِکَ لَاُغویَنَّهُم اَجمَعِین إلّا عِبادکَ مِنهُمُ المُخلَصین" 💠 و در اینجا اخلاص به عینِ عبد نسبت داده شده نه به فعلِ عبد و این مقامی است بالاتر از اخلاص در عمل. 📚آداب الصلاة| صفحه ۱۷۸و ۱۷۹