eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
102 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 نور هدایت حسین علیه السلام ▪️حسین (علیه‌السّلام) متعلّق به انسانیّت است؛ ▪️ما شیعیان افتخار می‌کنیم که پیرو امام حسین هستیم، امّا امام حسین فقط متعلّق به ما نیست؛ مذاهب اسلامی، شیعه و سنّی، همه زیر پرچم امام حسین هستند. ▪️در این راه‌پیمایی عظیم حتّی کسانی که متدیّن به اسلام هم نیستند شرکت میکنند و این رشته ادامه خواهد داشت ان‌شاء‌الله؛ ▪️ این یک آیت عظمایی است که خدای متعال دارد نشان می‌دهد.» ۱۳۹۸/۰۶/۲۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت دوم 🔹لذّتْ ادراک ویژه است؛ ادراک نِیلی است. ☑️ یعنی به این شیرینی نائل بشوم؛ باید یک نوع ادراک حضوری باشد. ❓ادراک حضوری چیست؟ خودِ آن معلومی که مُتِعَلَّقِ علم من است، پیش من حاضر باشد، نه تصورِ او. لذّت، ادراک و نیل است، نائل شدن است. ✅ باید خودِ آن شیء را بچشید. پس ادراک مطرح است، امّا نه هر ادراکی. ❓چه نوع ادراکی؟ ادراکی که خودِ آن متَعلَّقی که از او باید لذّت ببریم، خودش پیش ما حاصل شود. ❓ادراک حضوری، شرطش چیست؟ باید آن شیء، نزد عالِم حاضر باشد ⬅️ یعنی خود آن شیءای که ازش لذّت می بریم خودش واصل بشود لذّت ادراک و نیل به وصول چیزی است که نزد ادراک کننده باید خیر و کمال باشد؛ ◀️ احساس خیر کند ◀️ نسبت به آن احساس خوشی داشته باشد ◀️برداشتش این باشد که این خیر است و کمال است. اگر بداند برایش مضرّ است می گوید، نه. ⬅️ یعنی به تعبیری، همین تبدیل می شود به الم. ✅ باید نزد او کمال و خیر باشد. 🗂 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 به رهبری حسین علیه‌السلام
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️ قسمت سیزدهم 🍃دوست من! نخست ذكر، انس آورد و سپس انس، موجب ذكر مى‌شود. 🔸 با سوره مباركه اخلاص كه نسبت رب است بيشتر مأنوس باش. 🔹 سوره با قدرِ قدر به ولايت راهنمايى مى‌كند. 🔸سوره يس قلب قرآن است. 🔹آيه نور، نور مى‌دهد. 🔸آيه سخره، رفع وساوس نفسانى مى‌كند و هفتاد بار آن در كافى منصوص است و آن از «ان ربكم الله الذى تا قريب من المحسنين» است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تحقق حقوق زن در خانه و اجتماع ▪️قسمت دوم ✅چهارم: چون اساس خانواده طبق رهنمود خداوند سبحان، مودّت و رحمت است ( و جعل بينكم مودّةً و رحمةً؛ روم، ۲۱) و اين دو فضيلت از عناصر اصلی اخلاق محسوب می‌شوند؛ تا: ✔️وِداد عقلی به جای دوستی غريزی و جوانی ننشيند؛ ✔️و علاقه طبيعی از جای برنخيزد و اشتياق فراطبيعی را به‌جای خود ننشاند. ✔️و مِهْر عقلی به جای گرايش مادّی قرار نگيرد. ✔️و جاذبه جنسی در حريم خاص خود نماند و هرگز به مسند قضا ننشيند. ✔️و زن و شوهر فطرت مشترك هم ديگر را از يك سو و ويژگی صنف خاص يكديگر را از سوی ديگر به طور صحيح ادراك نكنند و خصوصيت های صنفی را مكمّل هم ندانند؛ ⬅️ آن بنيان مرصوص كه خواسته اسلام است بنا نمی‌شود. ✅ لذا نصاب اخلاق در خانواده و نيز جامعه كمتر از نصاب حقوق نخواهد بود. ادامه در پست بعد👇👇👇
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 تحقق حقوق زن در خانه و اجتماع ▪️قسمت دوم ✅چهارم: چون اساس خانواده طبق رهنمود خداوند سبحان، مودّت
💫 در پيوند اخلاق و حقوق می‌توان گفت: 🔸 اگر در موردی قانون از جهت مادّه يا تبصره، در اثر اجمال، فقدان، تعارض موادّ و مانند آن مبهم بود ⬅️ اخلاق، جبران نقص‌های ياد شده را به عهده می‌گيرد. 🔸 چه اين كه متقابلاً اگر در جامعه يا خانواده اصول اخلاقی و فضائل نفسانی حاكم نباشد ⬅️ هر كسی قانون را به رأی و هوای خويش تفسير و تحريف می‌نمايد. ✖️و برای هر فردی در هر جايی نصب يك پليس ميسور نيست. ✖️گذشته از آن كه پليسِ فاقدِ اخلاق، هرگز ضامن اجرای حقوق نخواهد بود. زيرا كسی که: ✔️ توان حفظ گوهر دين خود را از دستبرد هوس و تاراج هوا و سرقت شهوت و غضب ندارد؛ ✔️ و قلب خود را از تهاجم اهريمنان درون نگهداری نمی‌كند؛ ⚠️ هرگز توان حفظ حقوق ديگران را ندارد. 🔸 و چون رعايت اصول اخلاقی، مهم ترين عامل تضمين كننده حقوق افراد است ⬅️ اسلام به زن و شوهر توصيه متعادل و برابر اخلاقی دارد، نه آن كه در توصيه اخلاقي جانب مرد را بيش از جانب زن رعايت كرده باشد. 🔴 ليكن بايد در تحليل سفارش های اخلاقی، ويژگی هر صنفی از زن و مرد ملحوظ گردد، تا چنين توهّم نشود كه اسلام، زن را خاكسار مرد قرار داد و همان رسم فرسوده جاهلی را در كسوت اخلاق بر زن تحميل نمود. 🔸 تفاوت صنفی زن و مرد مانند تفاوت اصناف ديگر از مردها با يكديگر و نيز زن‌ها با همديگر برای برقراری نظام احسن بر اساس تسخير عادلانه متقابل است نه تسخير ظالمانه يا جاهلانه اولاً و نه تسخير يك جانبه ثانياً. ✨ و اين معنا را می‌توان از آيه ۳۲ سوره زخرف استظهار كرد: آيا آنان رحمت پروردگارت را تقسيم می‌كنند؟ ما معاش آنان را در زندگی دنيا ميانشان تقسيم كرده‌ايم و برخی از آنان را از نظر درجات، بالاتر از بعضی قرار داده‌ايم تا بعضی از آنها بعضی را در خدمت گيرند و رحمت پروردگارت از آنچه آنان می‌اندوزند بهتر است. ↩️اين آيه، معيار ارزش را پيشرفت مادّی نمی‌داند و آن را نفی می‌نمايد.
هدایت شده از انتشارات آل‌احمد
📖 منتشر شد: همگام با اربعین تا ظهور ▫️کتاب همگام با اربعین تا ظهور اثر حضرت آیت‌الله یزدان‌پناه و با تدوین و نگارش حجت‌الاسلام مهدی صداقت چاپ شد. ▫️این کتاب که دربرگیرنده دو اثر از آیت‌الله یزدان‌پناه در موضوع اربعین است، به همت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و توسط انتشارات آل‌احمد علیهم‌السلام در آستانه اربعین حسینی به چاپ رسیده است. ▫️چاپ اول این اثر با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۱۲۰ صفحه با قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود. 📚 عرضه این کتاب در فروشگاه اینترنتی انتشارات آل احمد با ده درصد تخفیف آغاز شد؛ https://Al-Ahmad.ir 📱برای سهولت در دسترسی به آثار و داشتن تجربه خریدی راحت می‌توانید از برنامه کاربردی انتشارات آل احمد، نسخه اندروید استفاده نمایید. 📃 انتشارات آل احمد @al_ahmad
📚 کتاب یه جای کار ایراد داره 🖌نویسنده: خدیجه بابایی 🪴 داستان از زبان یک کلاف نخ کاموایی روایت می‌شود که دوست دارد کلاه گرمابخشی باشد، برای دخترک فقیری که جلوی مغازه‌ی کاموا فروشی گل می‌فروشد. این کلاف، هر کاری به ذهنش می‌رسد انجام می‌دهد تا تبدیل به کلاه شود و هر بار شکست می‌خورد تا اینکه به دست پیرزن مهربانی بافته می‌شود. در نتیجه‌ی داستان به این نکته اشاره می‌شود که هر چیزی راهی دارد و هر کاری، کاردانی. کنایه از این که برای راه یافتن به موفقیت باید از مسیر درست این راه را طی کرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و سوم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل اول 🔶 بدان اى عزيز كه عظمت هر كلام و کتابی: 📌یا به عظمت متکلّم و كاتب آن است؛ 📌یا به عظمت مرسل اليه و حامل آن است؛ 📌یا به عظمت حافظ ونگهبان آن است؛ 📌یا به عظمت شارح و مبيّن آن است؛ 📌و یا به عظمت وقت ارسال و کیفیت آن است. 1⃣ اما عظمت متکلم و منشی و صاحب آن: 🔸پس آن، عظيم مطلق است که جمیع عظمت های مُتصَوّره در ملك و ملكوت و تمام قدرتهای نازل در غیب و شهادت رشحه اى از تجليّات عظمت فعل آن ذات مقدس است و حق تعالى با تجلی و عظمت برای احدى ممکن نيست تجلی كند و پس از هزاران حجب و سرادقات تجلى کند چنانچه در حديث است: " إنَّ للّهِ سبعينَ ألف حجاب من نورٍ و ظُلمةٍ لو كُشِفَت لأحرّقَت سبحات وجههِ دونَهُ : 2⃣ و امّا عظمت آن به واسطه محتویات و مقاصد و مطالب آن (است). 3⃣ و اما عظمت رسول وحی و واسطه ایصال: 🔸پس آن جبرئیل امين و روح اعظم است که پس از خروج رسول اکرم صلی الله علیه و آله از جُلبابِ بشریت و توجه دادن شطرِ قلب را به حضرت جبروت، متّصل به آن روح اعظم شود. ✔️ آن(جبرئیل) یکی از ارکان اربعه دار تحقّق بلکه اعظم ارکان و اشرف انواع آن است. چه که آن ذات شريف نورانی، ملک موکّلِ علم و حکمت و صاحب ارزاق معنويه و أطعمه روحانیه است و از کتاب خدا و احاديث شريفه تعظيم جبرئیل و تقدّم او بر دیگر ملائکه استفاده شود. 📚آداب الصلوة| صفحه ٢٠٢ و٢٠٣ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 به رهبری حسین علیه‌السلام
✅ بنیه آدم این گونه است که ملک و شیطان ادراک می کند لذا دو درخت در او هست یک درخت طوبی و یک درخت زقوم درخت زقوم عبارت از آن چیزی است که با هوای نفس دریافت کند، با خود باشد و آنچه را که با هوای نفس، که مخالف فرمان خدا است، دریافت کرده است. کم کم که فرمان خدا آمد همین درخت زقوم درخت طوبی می شود. ✅ ملاصدرا می فرماید ما هفت در جهنم داریم که همان حواس پنجگانه به علاوه وهم و خیال است که تا زمانی که توحید نیامده هفت در جهنم است اما زمانی که توحید احدی صمدی آمد همه این درها، در بهشت می شود و درخت زقوم، درخت طوبی می شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab