eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
102 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مقدمه حضرت علامه حسن زاده آملی ره بر کتاب چهار خیابان باغ فردوس ▪️قسمت اول 🌱بسم الله الرحمن الرحيم🌱 قوله سبحانه: ✨ كلا ان كتاب الابرار لفى عليين و ما أدريك ما عليون كتاب مرقوم يشهده المقربون (مطففين/۲۲_۱۹) 📚 اين كتاب كريم كه روح و ريحان و جنت نعيم است، مأدبه اى روحانى، مشحون به الوان عطاياى رحمت رحيميه خداوند رحيم است. 📚 كتاب مستطابى كه ناظم آن قديس قدوسى است و در سخن‌دانى و حماسه‌ سرايى هم مشرب با حكيم ابوالقاسم فردوسى طوسى است. 📚 حبذا كتابى كه و آفرين و هزاران آفرين بر كلك هنرى كه واقعه جان گداز قيام زن و مرد و خردسالان و كودكان سلحشور كفر ستيز قافله الهى را در برابر سپاه سياه اندرون ستم و تباهى در قُرب سى هزار بيت به گونه اى شيوا و شيرين و رسا و دلنشين به رشته حماسه غراء درآورده است كه هر دانشور گوهر سخن شناس را مورد تحسين و تمجيد بى اندازه و قياس است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مرگ طبيعی و مرگ ارادی ▪️ قسمت اول 🔸 انسان يك زندگی و مرگ طبيعی دارد كه در آن، با حيوانات و گياهان شريك است؛ مانند حركت، تخيّل، توهّم، تغذيه، نموّ و... است. 🔸 بودن اين‌ها دليل بر حيات طبيعی و از نبود آنها تعبير به مرگ طبيعی می‌شود. اين‌ها نشانه كمال نيست مگر در حد كمال گياهی يا كمال حيوانی. 🔹برای انسان مرگ و زندگی ديگری نيز وجود دارد كه در اختيار خود اوست. انسان می‌تواند با سوء اختيار و انتخاب بد، خود را بميراند و يا با حُسنِ اختيار و انتخاب نيك، خود را زنده كند. 🔹 قرآن كريم از كسانی كه با سوء اختيار، خود را می‌ميرانند به عنوان كافر ياد می‌كند؛ يعنی كسی كه: ✖️ حيات معنوی را از دست داده ✖️ يا در جهت فراهم كردن حيات معنوی گامی برنداشته ✖️ يا در مقام دفع و رفع آن برآمده ✖️يا بعد از دسترسی به آن، سقوط كرده است؛ نظير آنها كه معاذاللَّه بعد از اسلام مرتدّ می‌شوند. اينها مرگ هايي در اثر سوء اختيار است. ✔️ گاهی نيز انسان قبل از اين كه بميرد با انتخابی نيك، خود را می‌ميراند. آن كه می‌گويد: بار ديگر من از انسانيت می‌ميرم و از فرشته شدن سر برمی‌آورم، ناظر به مرگ اختياری است كه انسان به حسن اختيار می‌ميرد. ↩️ اين گونه از مرگ‌ها زمانی تحقق می‌يابد كه انسان: ✔️ بتواند غرايز خودخواه و خودكام را بميراند ✔️و خوی درندگی و منّيت طلبی را در هم بكوبد ↩️ و چنانچه اين خوی غرور و خودخواهی را درهم كوبيد و با حسن اختيارِ خود، از چنگال حيوانيت نجات يافت، مرگ نيكی كه با اين كيفيت به دست آمده، موت ارادی نام دارد...
🏴 فان حزب الله هم الغالبون 🏴 🥀 مراسم بزرگداشت سید مقاومت و یاران شهیدشان 🎙با حضور ارزشمند بانو السماوی ( از خواهران جبهه مقاومت لبنان) 📆 دوشنبه: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ 🕑 ساعت ۱۴ 🕌 مکان: مسجد آیت الله جوادی آملی https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚 کتاب من توی آینه جا نمی‌شم 🖊شاعر: فائزه زرافشان 🔸 بندانگشتی حالا وارد دنیا شده و ذهنش پر شده و از سوال و حیرت سوال‌هایی که رسیدن به جواب هرکدوم از اونها ممکنه سال‌ها مارو مشغول کنه. 🔸اما جواب نهایی یکیه و اگه ما یاد بگیریم از توالی جواب‌هامون به سوالات کوچیک زندگی پاسخ‌های بزرگ رو پیدا کنیم، راهمون خیلی کمتر میشه و کارمون خیلی آسون‌تر. ↩️این کتاب شعر برای همین نوشته شده. ✔️ برای اینکه لذت کشف پاسخ رو بچشیم و جواب بعضی از سوالامونم پیدا کنیم. 📚 این کتاب یه جلد دیگه هم داره کتاب شعر «خانۀ قبلی، خانۀ بعدی» جلد اول این کتاب هست که قبلاً معرفی شد. 🖇 پیشنهاد ما اینه که همراه بندانگشتی این سفر پرماجرا رو شروع کنین. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتادم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل چهارم 🔶 یکی دیگر از حجب که مانع از فهم قرآن شريف و استفاده از معارف و مواعظ این کتاب آسمانی است: 4⃣ حجاب معاصی و کدورات حاصله از طغیان و سرکشی نسبت به ساحت قدس پروردگار عالمیان است که قلب را حاجب شود از ادراک حقایق. 💠 چنانچه برای هر یک از اعمال صالحه یا سیئه در عالم ملکوت صورتی است مناسب با آن؛ در ملکوت نفس نیز صورتی است که به واسطه آن در باطن ملکوت نفس: 🔸 یا نورانیت حاصل شود و قلب مطهّر و منوّر گردد؛ 🔸و یا ملکوت نفس ظلمانی و پلید شود. ❌ در این صورت قلب چون آئینه زنگارزده و چرکین گردد که حصول معارف الهیه و حقایق غیبیه در آن عکس نیفکند و چون قلب در این صورت کم کم در تحت سلطه شیطان واقع شود و متصرف مملکت روح، ابليس گردد؛⬅️ 📍سمع و بصر و سایر قوا نیز به تصرّف آن پلید درآید؛ 📍و سمع از معارف و مواعظ الهی به کلی بسته شود؛ 📍و چشم، آيات باهره الهیه را نبیند و از حق و آثار و آيات او کور گردد؛ 📍و دل تفقّه در دین نکند و از تفکّر در آيات و بیّنات و تذکّر حق و اسماء و صفات محروم گردد. 5⃣ حجابِ حبّ دنیا است. که بواسطه آن: 🔹قلب تمام همّ خود را صرف آن کند؛ 🔹 وجهه قلب یکسره دنیاوی شود؛ 🔹 قلب بواسطه این محبت از ذکر خدا غافل شود؛ 🔹 از ذکر و مذکور اعراض کند. ✅ شاید قفل های قلب که در آیه شریفه است " أفَلا یَتَدَبّرون‌َ القُرآنَ أم عَلَی قُلوبٍ أقفالُها " همین قفل و بندهای علایق دنیوی باشد. 📚آداب الصلوة| صفحه ۲۲۲ و۲۲۳
✅ لقاء خداوند تبارک و تعالی یعنی این که توحید را می فهمد و متوجه می شود و به حقیقت قریب و ولی می شود این عبارت از لقاء حقیقت است ✅ بعد که ملاقات کرد کم کم حقیقت معبود و مسجود او می شود. ⭕️ اما اگر حقیقت را پیدا نکرد هوای نفس او معبود او می شود:«أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ» (جاثیه۲۳) 🔆 لقاء و عبادت دو روی یک سکه هستند و هر دو کمال هستند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت نهم 🔹لذّت قوّۀ عاقله چیست؟ بوعلی می گوید دو عقل داریم؛ عقل نظری و عقل عملی. ❓ لذت عقل نظری چیست؟ رسیدنِ به حقایق است. ❓پس خیرش چیست؟ آن حق و حقایق⬅️ چه حق عملی، چه حق نظری. یعنی به حقیقت می رسد، خداوند سبحان را می یابد. ❓این یافتن چگونه است؟ ▫️خواه به ایمان باشد ▫️خواه به استدلال فلسفی و کار عقلی، ▫️خواه به شهود. ❗️هر چند برتری اش با شهود است. ✅ در فرهنگ دینی آمده است ایمان و عمل صالح دو چیزی که موجب کمال انسان است. 🔅"إنَّ الإنسانَ لَفی خُسر * إلّا الّذین امَنوا و عَمِلوا الصّالِحات... ایمان، این بخش حق است، ❓خیر انسان چیست؟ همین حقایق را ایمان بیاورد. ❓ایمان چه نحوه است؟ در سه نوع ایمان، کار عقلی و کار شهودی، ✅در فرهنگ دینی هر سه، سه نوع ایمان است. ❓در فرهنگ دینی چرا ایمان است؟ ▫️چون خداوند، کسانی که با شهود خدا را می یابند، می گوید این ها ایمانِ برترند، ▫️کسی کار فلسفی و استدلال می کند⬅️ می گویند، ایمانِ همراهِ علم دارد؛ عالِم است. 🔅"إنَّ الإنسانَ لَفی خُسر إلّا الّذین امَنوا" آنقدر گسترده است [که] شامل آن ایمانِ صرف که در آن نه کار عقلی و نه کار شهودی است [می شود] [و] شامل کار عقلی و شامل کار شهودی [هم] می شود، ⬅️ یعنی همه اینها می شود اعتقاد پاک و همه اش لذّت بخش است. ▫️ایمان صرف هم لذّت بخش است، ▫️کار عقلی لذّت بخش تر، ▫️و به لحاظ عقل نظری، کار شهودی از همه لذّت بخش تر است. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مراسم شهادت ۸_۸_۱۴۰۲استادیزدان پناه۴۰۲.mp3
9.41M
🏴 فاطمه معصومه سلام الله علیها، سرآمد در معنویت 🎙 بیانات حضرت استاد یزدان پناه به مناسبت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🕌 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
recording-20241013-171329.mp3
23.64M
🎙 بیانات استاد شاکری، شب شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🕌 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 همایش ملی علامه ذوالفنون، سالک توحیدی حضرت آیت الله حسن زاده آملی ره 🎙 سخنرانان 🔸 آیت الله علیرضا اعرافی 🔸 دکتر غلامعلی حداد عادل ◾️میزگرد تخصصی 🔹 آیت الله حسن رمضانی 🔹 آیت الله سید یدالله یزدان پناه ◽️دبیر علمی: حجه الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی 🕌 مکان: دانشگاه قم، سالن شیخ مفید ره 🗓 پنجشنبه، ٢۶ مهر ١۴٠٣ از ساعت ٨:٣٠ صبح 💢 مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
✅ ظهور هر ظاهری عبارت از جلال و جمال اوست. 🔸منتهی این جلال و جمال را کسی ادراک می کند که توحید داشته باشد و کسی مثل آدم جلال و جمال را ادراک نمی کند مگر اینکه بنیه آدمی داشته باشد ⬅️ پس فقط بنیه آدمی است که جلال و جمال را ادراک می کند. جمال عبارت از بدن است و جلال عبارت از جان است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab