eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
322 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
1_185961207
13.07M
🏴صلی الله علیک یا اباعبدالله 💔الحسین💔🏴 🎙کربلایی حجت الاسلام سید محتسبی 💚اللهم عجل لولیک الفرج💚 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📷 نماینده ولی فقیه در خوزستان با آیت الله حسینی بوشهری دیدار کرد 🔰 حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز و هیئت همراهی از حوزه علمیه استان با آیت الله حسینی بوشهری دیدار کردند. 🔻 در ابتدای این دیدار گزارشی توسط حجت الاسلام و المسلمین موسوی‌فرد از وضعیت حوزه‌های علمیه و نیازمندی‌ها و انتظارات فضلاء و روحانیون این استان ارائه شد. 💠 همچنین آیت الله حسینی بوشهری نیز ضمن خیر مقدم و تبریک مناسبت های ماه ربیع الاول، توجه ویژه نسبت به ارتقا سطح علمی حوزه علمیه خوزستان و زیر ساخت‌های فرهنگی استان و پشتیبانی‌های لازم در مورد مراکز علمی و تخصصی و عمرانی را از دغدغه‌ها و اولویت‌های شورای عالی حوزه برشمرد و در خصوص درخواست‌ها قول پیگیری داد. ✅ @mousavifard_ir
🗓۲۷/ربیع الأول سالروز وفات حضرت آیت الله العظمی محسن حکیم(قدس سره). •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نکاتی شنیدنی از زندگی آیت الله سید محسن طباطبایی حکیم (ره). •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
تحلیل دیدگاه شیخ بهائی و اخباریان در علل تغییر شیوه اعتبارسنجی متاخران، احسان سرخه ای.pdf
582.9K
📕 تحلیل دیدگاه شیخ بهایی و اخباریان در علل تغییر شیوه اعتبارسنجی متأخران 🖊احسان سرخه ای 🔖 چکیده مقاله: علامه حلی، به پیروی از استادش سید احمد بن طاووس، احادیث را در چهار گروه «صحیح»، «حسن»، «موثق/قوی» و «ضعیف» جای داد. این تقسیم پیش از آن از سوی قدما کاربرد نداشته است. شیخ بهایی، «نابودی منابع و از دست رفتن ‏قراین» را علت تغییر در شیوه اعتبارسنجی احادیث دانسته است. در این مقاله ضمن پذیرش نابودی بخشی از منابع حدیثی، دیدگاه شیخ بهایی با تکیه بر مستنداتی که ثابت می‌کند بخش قابل توجهی از منابع تا اواخر قرن هشتم در دسترس بوده، نقد شده است. البته بر فرض پذیرش این نظریه، بخشی از سؤالات مطرح نیز بی‌پاسخ مانده است. از سوی دیگر، اخباریان، «پیروی از عامه» را دلیل اتخاذ شیوه جدید اعتبارسنجی معرفی نموده‌اند. با مراجعه به منابع معتبر عامه پیش از این دوره و هماهنگی بین‏ آن‏ها و تقسیم ارائه شده از سوی علامه حلی، می‌توان تا حدودی دیدگاه اخباریان را قابل تأیید ارزیابی کرد. برخلاف اعتقاد اخباریان، این به ‌خودی ‌خود اشکال و انحراف تلقی نمی‌شود، بلکه تفاوت در پیش‌زمینه‌ها، و فقدان هماهنگی شیوه جدید با بستر نقل و انتقال احادیث در میان امامیه، کاربست این شیوه از اعتبارسنجی را نادرست نموده است. 📚 فصلنامه علوم حدیث، دوره 23، شماره 87، بهار 1397، صفحه 115-142 #️⃣ 🆔 @Rejal_science
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خاطره جالب آیت الله العظمی علوی گرگانی حفظه الله از علامه طباطبایی رحمه الله. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از .:. حجره فقاهت .:.
⭕️ سهم امام زمان علیه‌السّلام را بخورم و کار نکنم؟! ✍🏻 حضرت آیت‌الله میرزا حسنعلی مروارید رضوان‌الله‌علیه: 🔸در ایّامی با آقای حاج شیخ عباس قمّی مهمان باغ کسی بودیم. دیدیم که ایشان بعد از سلام و احوالپرسی و... شروع به نوشتن کرد! - برخی گفتند: جناب شیخ! امروز، روز تفریح است. تألیف را کنار بگذارید. 🔹صاحب مفاتیح‌الجنان فرمود: روا نیست؛ سهم امام خوردن و تلف کردن عمر به تفریح! - میزبان گفت: آقا، سهم امام نیست؛ این میوه‌ها و غذاها مال شخصی است. امروز را مهمان سفره و باغ من هستید؛ استراحت کنید. 🔸ایشان فرمود: ؟! بعد عمری کار نکنم برای مولا؛ چون مهمان سفره دیگری بوده‌ام؟! عمر از خدا بگیرم و برای حجّت او کار نکنم؟! - هیچ وقت ترک نخواهم کرد، هیچ وقت و هیچ کجا، خدمت به امام زمانم را. 📎 منابع تمامی مطالب، در آرشیو مجموعه موجود می‌باشد. 📚 همراه با عالمان شیعه| حجره فقاهت 🆔 @hojre_feghahat
🌷🌷روی عن ابی الحسن الثالث الامام الهادی_علیه السلام_:أنه قال: العجب صارف عن طلب العلم داع الی الغمط°والجهل؛ 📚بحار الانوار،ج۶۹،ص۱۹۹ °الغمط:(الاستهانه و الاستحقار) 📙النهایه فی غریب الحدیث،ج۳،ص۳۷۸ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید عباس مدرسی یزدی از اساتید خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم درگذشت. آیت ‏الله‏ سید عباس مدرسی یزدی، از علما و مدرسین حوزه علمیه قم بود که در نجف اشرف به همراه والد بزرگوار  خود آیت الله العظمی سید یحیی مدرسی با امام خمینی(ره) حشر و نشر داشته است. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
▪️به مناسبت درگذشت استاد سیدعباس مدرسی یزدی ⬅️ ده سالگی معمم شده و وارد حوزه علمیه نجف شد، ادبیات را مقداری نزد (مرحوم والد قدس سره) و مرحوم حجه الاسلام والمسلمین، سیدحسین مدرسی دایی مکرم خود گذراند. و لمعتین را نزد مرحوم حجه الاسلام والمسلمین حاج سیدمهدی مدرسی دایی و ابوالزوجه گرامی‌شان گذراند و مکاسب را نزد حضرت آیت ‌الله حاج سیدمحمد باقر محلاتی باتمام رساند و نیز جلد اول کفایه را در خدمت حضرت آیت ‌الله سیدمرتضی فیروزآبادی تلمذ نمود و جلد دوم کفایه را در درس حضرت آیت ‌الله سید مرتضی خلخالی حضور پیدا کرد. 🔸درس خارج را نیز از محضر اساتید سیّد محسن حکیم، حاج سیّدابولقاسم خوئی،حاج سیّدمحمود شاهرودی و دیگر اساتید مطرح، بهره بردند. 👈🏻 او در جوانی از حضرات آیات همچون حضرت آیت الله‌ العظمی حاج میرزا‌ هاشم آملی اجازۀ اجتهاد مطلق داشت. او در نجف اشرف علاوه بر استفاده از علمای اعلام مشغول به تدریس سطوح متوسطه و عالیه و دروس خارج بود و از وقتی که از نجف اشرف به قم، مهاجرت کرد، اشتغال به تدریس خارج فقه و اصول به عربی و فارسی داشت. 🌐@tahavol_howze •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📖نماذج الأصول فی شرح مقالات الاصول. ✍🏻تالیف:آیت الله سید عباس مدرسی یزدی(رحمه الله). 📚۴جلد از ابتدای اصول تا مباحث مطلق مقید. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨معرفی کتاب✨✨ «نماذج الاصول فی شرح مقالات الاصول»، اثر آیت الله سید عباس مدرسی یزدی، شرح کتاب «مقالات الاصول» محقق عراقی، به زبان عربی است. کتاب «مقالات الاصول»، بسیار دقیق و حاکی از دقت نظرها، ابتکارات و ژرف اندیشی‌های محقق عراقی است و استفاده از آن، نیاز به تبحر در مسائل اصولی دارد؛ در این راستا، آیت‌الله مدرسی یزدی، برای زنده داشتن یاد آن بزرگ، به مناسبت گذشتن نیم قرن از وفات وی، به شرح این مهم پرداخته که در شناخت دیدگاه‌های اصولی محقق عراقی بسیار سودمند است. چهار جلد از این کتاب که تا کنون به چاپ رسیده، مشتمل بر تمام مباحث الفاظ است. شارح، در هر بحثی، بخشی از عبارت کتاب «مقالات الاصول» را آورده و قسمت‌های مورد نظر را شماره گذاری کرده و به فاصله یک خط تیره در زیر آن عبارت، به شرح و بررسی آن قسمت ‌ها پرداخته است. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
1_446074429.mp3
7.83M
🏴صلی الله علیک یا اباعبدالله 💔الحسین💔🏴 🎙کربلایی حجت الاسلام شحیطاط. 💚اللهم عجل لولیک الفرج💚 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از سیدالعلماء
"وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، كلمة جعل الإخلاص تأويلها" 🔺 يك طلبه كه می‌رود نان بخرد، بیست نفر هم آن‌جا صف كشيده‌اند، اين یک نفر بايد جدای از آن‌ها در فكر "لا اله الا الله" خود باشد، نه اين‌كه همه‌اش نگاه كند كه نان را چه‌جور می‌آورند و چه‌جور می‌برند، کی پول می‌دهد و کی پول نمی‌دهد. اين‌ها كه نان خريدنِ طلبه نيست! در ماشين نشستن و در اتوبوس و در هواپيمای طلبه، جور ديگر است. 🔸 اين‌ها بايد ابتدا در همه‌ی مدارس و حوزه‌ها مطرح شود. همان‌طور كه صديقه‌ی اطهر در اولين ايام پيدايش اسلام ، اسلام را برای ما تفسير كرده. 🔹 وقتی [ کلمه اخلاص] در دل جای كرد، آدم بسيجی می‌شود، برای خدا حج عمره می‌رود، برای خدا وقتی صدای سپاه بلند شد كه بياييد لباس جنگ بپوشيد، حاضر می‌شود. برای خدا اگر چيزی به او ندادند یا يادشان رفت که بدهند، برایش فرق نمی‌كند. اصلاً انسان دنيا را فراموش می‌کند در عين اين‌كه در دنياست اما خدا در دلش حاضر می‌شود، همه چيز بيرون می‌رود. ♦️ اين‌ها معنايش اين نيست كه گوينده‌ی بدبخت روسياه اين‌ها را دارد! معنايش اين است كه كلمه‌ی اخلاصی كه حضرت زهرا در ابتدای اسلام به رخ مردم كشيد، معنا شود كه ما بفهميم تشيع و تسنن از كجا شروع شده؟؛ از بی‌اخلاصی، از بی‌خدايی، از بی‌توحيدی، از هوی و هوس، از حكومت و سلطنت‌طلبی. ❌ در دستگاه دين انبياء كه بدترين زندگی است، و چنگيز آدم‌كش، ناپلئون و هر انسان خون‌ريز، ضررش كمتر از ضرر كسی است كه با ريش و عمامه بخواهد جای اميرالمؤمنين بنشيند. آن‌وقت زود بگويد كه موقع نماز شد بلند شويد. بلند شويد صف ببنديد. حج برويد. جهاد برويد. سلاح بخريد. همه‌ی اينها می‌شود باطنش كفر. ‼️ پس معنای كفر و اسلام در ظاهر نيست كه اين‌ها بگويند ما كافريم و خدا را قبول نداريم. بلکه تأويل اخلاص در آن‌ها نيست. نتيجه‌ی توحيد در آن‌ها نيست. همه‌ی اين‌ها معنی تشيع است. پايه‌گذار تشيع حضرت زهرا عليهاالسلام است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📖نموذج فی الفقه الجعفري ✍🏻تالیف:آیت الله سید عباس مدرسی یزدی(رحمه الله). •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨ کتاب "نموذج فی الفقه الجعفری" تألیف آيت الله العظمى حاج سید عباس مدرس زاده یزدی ، حاوى مطالب و عناوين متعددی است. اين کتاب حاوي مطالب متنوعي است که مصنف از دروس اعلام واساتيد خود تقرير کرده اند موضوعات مطالب عبارتند از: ۱- في جوائز السلطان تقريرات بحث والد مؤلف آية الله سيد يحيى مدرسى يزدى. ۲- في فروع العلم الإجمالي تقريرات بحث آية الله ميرزا حسن موسوى بجنوردى. ۳- في الأراضي تقريرات بحث آية الله ميرزا هاشم آملى. ۴- في المتعة تقريرات بحث آية الله ميرزا باقر زنجانى. ۵- في صلاة المسافر تقريرات بحث آية الله سيد ابوالقاسم موسوى خوئى. ۶- في شي‌ء من النكاح تقريرات بحث آية الله سيد محمود حسينى شاهرودى( م ۱۳۹۴ قمرى). ۷- في شي‌ء من المضاربة تقريرات بحث آية الله سيد محسن طباطبائى حكيم. ۸- في شي‌ء من مقدمات البيع تقريرات بحث آية الله شيخ حسين حلى.( م ۱۳۹۷ قمرى) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از اجتهاد
💢 احتضار مبنای وثوق سندی ✔️ دیدگاه و نظر/ محمد ذکاوت: 🔹 معیار اخذ و رد روایات، فقط به روش بررسی سند آن‌ها (مبنای وثوق سندی)، از مبانی حدیث پژوهی است که از قرن هفتم در شیعه رایج شد. 🔹 می‌توان ادعا کرد که با مبنای وثوق سندی، نهج‌البلاغه و صحیفه‌ی سجادیه و جامعه‌ی کبیره را باید از جمله روایات ضعیف به‌حساب آورد. گویا همین منظر، موجب شده است که نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از دایره‌ی استفاده‌ی فقهی دور بماند. 🔹 امروزه اما محققان دریافته‌اند که این روش اخذ و رد احادیث و مبنای وثوق سندی، از اساس، شالوده‌ی محکمی نداشته است. از شاگردان مرحوم آیت‌الله خوئی هم به‌جز سه نفر ـ مرحوم آیت‌الله سید تقی طباطبایی قمی، مرحوم آیت‌الله محمد آصف محسنی و آیت‌الله مرتضوی شاهرودی ـ راه ایشان را ادامه ندادند. ادامه مطلب 👈 https://b2n.ir/434900 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🗓۱/آذر سالروز رحلت سید الفقهاء حضرت آیت الله سید علی بهبهانی رامهرمزی رحمه الله علیه. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🔰🔰بازنشر مطالب کانال در رابطه با آیت الله بهبهانی قدس سره🔰🔰 ♻️هدايت تحصيلي: https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi/438 📚مولفات: 📕الإشتقاق: 📍معرفي: https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi/430 https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi/429 📍دانلود: https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi/427 📗مصباح الهدايه: 📍معرفي: https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi/427 📍دانلود: https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi/229 📘الفوائد العليه: 📍معرفي: http://wikifeqh.ir/%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%A7%D8%A6%D8%AF_%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%88%D8%A7%D8%B9%D8%AF_%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%A9_(%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8) 📍دانلود: https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi/46 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📸نامه حضرت آية الله سيدعلي بهبهاني در پاسخ به مناقشات أصولي آيت الله سيستاني حفظه الله. جريان مکاتبات را دفتر آيت الله سيستاني در سايت معظم له اينگونه حکايت کرده اند: در سال‌های اقامت در قم، با مرحوم علاّمه سید علی بهبهانی عالم معروف شهر اهواز که از پیروان مکتب فقهی محقق تهرانی بود، پیرامون برخی از مسائل قبله ‌شناسی، نامه‌نگاری‌هایی انجام داد و در نامه‌ های خود، به رغم دفاع سید بهبهانی از دیدگاه‌های محقق تهرانی، برخی از دیدگاه‌های وی را به نقد کشید. این مکاتبات تا آن ‌جا ادامه یافت که مرحوم سید بهبهانی طی نامه‌ای در 7 رجب 1370 هجری قمری، به حضرت استاد (دام ‌ظله) که در آن تاریخ جوانی بیست‌ ویک ساله بود نوشت و در آن مهارت علمی وی را با تعبیر «عمدة العلماء المحققین و نخبة الفقهاء المدققین» ستود و ادامه بحث در خصوص موضوع قبله را به دیدار حضوری با ایشان در هنگام تشرّف به زیارت امام رضا (علیه‌ السلام) موکول کرد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi