eitaa logo
مائده آسمانی
107 دنبال‌کننده
5 عکس
1 ویدیو
775 فایل
"مائده آسمانی" گزیده ای از تفاسیر قرآن کریم، پخش شده از رادیو کرمان با کارشناسی حاج محمود خالقی ادمین: @Habib_khaleghi کانال تلگرام: https://t.me/maede_aasmani
مشاهده در ایتا
دانلود
M-A-yoosof 039.mp3
9.16M
🔈برنامه 039، آیه 6 🌺چکیده این برنامه: 🔹پرسش: آیا و و ، دارند که کنند؟ 👈پاسخ: بله؛ برخی از آیات ، صریح و غیر صریح، بر این مطلب دلالت می‌کنند. 🔹نمونه‌ای از آیات صریح: «یسبّح لله ما فی السماوات و ما فی الأرض» [الجمعة/1] همه آنچه در آسمان و زمین است، برای خدا می‌کند. 🔹نمونه‌ای از آیات غیر صریح: «شهد علیهم سمعهم و أبصارهم و جلودهم بما کانوا یعملون» [فصلت/20] در قیامت و و ایشان می‌دهند بر اعمالشان. اگر اعضا و ، الآن درک و شعور نداشته باشند، چگونه می‌توانند در شهادت دهند؟ 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://instagram.com/maede_asmani.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 040.mp3
2.97M
🔈برنامه 040، آیه 6 🌺چکیده این برنامه: 🔹یکی از علیه السلام، همین خوبی بود که و و بر او کردند. 🔹«» یعنی (از ماده «جبایة» به معنای جمع‌آوری و دست‌چین کردن). وقتی خداوند بنده‌ای را برمی‌گزیند، او را از بیراهه‌ها دست‌چین می‌کند و به می‌آورد. بنا بر این، «اجتبا» کنایه از خداوند نسبت به برخی بندگان است. 🔹برگزیدنِ یوسف توسط خداوند، می‌تواند به او نیز اشاره کند؛ اما چنین صراحتی ندارد، به گونه‌ای که برای اثبات پیامبری یوسف علیه السلام باید به آیات دیگری استناد کنیم، نه این آیه که در برنامه بعد خواهد آمد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://instagram.com/maede_asmani.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 041.mp3
3.06M
🔈برنامه 041، آیه 6 🌺چکیده این برنامه: 🔹دو بخش از قرآن، بر علیه السلام دلالت می‌کند: 👈یک. آیه 34 سوره غافر: «وَ لَقَدْ جَاءَكُمْ يُوسُفُ مِنْ قَبْلُ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِي شَكٍّ مِمَّا جَاءَكُمْ بِهِ حَتَّی إِذَا هَلَكَ قُلْتُمْ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولاً». مخاطبانِ این آیه می‌گفتند که پس از یوسف، رسولی نخواهد آمد. از دیدگاه ایشان، یوسف بود و هم این دیدگاه را رد نکرده است. علاوه بر این، تعبیر «آوردن » ـ که به یوسف نسبت داده شده ـ ظهور در و نبوّت دارد. 👈دو. آیه 84 به بعد سوره انعام که یوسف علیه السلام را در ردیف بقیه قرار داده و گفته که همه را بر عالمیان برتری و فضیلت دادیم. این تعبیر ظهور دارد که یوسف نیز همان مرتبه‌ی بقیه را داشته و پیامبر بوده است. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://instagram.com/maede_asmani.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 042.mp3
3.72M
🔈برنامه 042، آیه 6 🌺چکیده این برنامه: 🔹برخی مفسّران گفته‌اند: اجتبای علیه السلام توسط خداوند، دلالت می‌کند که او باید خودش را برای آماده کند؛ زیرا «». 🔹«» با «» تفاوت دارد. بعضی گفته‌اند «تعبیر رؤیا» یعنی بیان آنچه رؤیا بر آن دلالت می‌کند؛ اما «تأویل رؤیا» یعنی همان تعبیر، هنگامی که در خارج روی می‌دهد و از آنجا که مراد از «احادیث»، و است، «تأویل احادیث» می‌تواند به معنای رویدادهایی خارجی باشد که به مربوطند. 🔹اما معنای دقیق‌ترِ «» اعم از و است؛ یعنی دانستنِ این که هر رویدادی ـ چه در خواب و چه در بیداری ـ به چه چیزی بر می‌گردد، از چه چیزی نشأت گرفته است و منشأ چه چیزی می‌شود. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://instagram.com/maede_asmani.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 043.mp3
3.3M
🔈برنامه 043، آیه 6 🌺چکیده این برنامه: 🔹از عبارت «وَيُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ» برداشت می‌شود که «» هم شغل خدا است و هم . (آیات دیگری هم به این مضمون داریم: «الرَّحْمَنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ»، «يُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ») 🔹«» با «» فرق می‌کند. «نعمت دادن» در جایی به کار می‌رود که سابقه‌ی نعمت نبوده است؛ اما «اتمام نعمت» در جایی به کار می‌رود که نعمتی قبلاً داده شده و حالا یکی از شروطش محقق می‌گردد یا یکی از موانعش برطرف می‌شود. 🔹مراد از اتمام نعمت بر «»، اگر نعمت « و » باشد، قطعاً شامل نمی‌شود؛ اما اگر مطلق نعمت باشد، شامل ایشان می‌شود؛ زیرا شدند و هم حضرت برایشان دعا کرد و هم حضرت . 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://instagram.com/maede_asmani.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 044.mp3
2.96M
🔈برنامه 044، آیه 6 🌺چکیده این برنامه: 🔹 و از یک مادر بودند و ده برادر دیگر، از یک مادر دیگر بودند. مقصود از ، آن ده برادر دیگر به همراه بنیامین هستند. 🔹مراد از «» حضرت بود و مراد از «» ، نه مادرش؛ چون مادر او و بنیامین، در طفولیتِ یوسف، وفات کرده بود. 🔹«» در فرهنگ قرآن، صرفاً به و گفته نمی‌شود؛ بلکه گاهی به و (مثل آیه مورد بحث) و گاهی به نیز گفته شده است. 🔹در بعضی کتب اخلاقی، گفته‌اند که «اب» به سه نفر گفته می‌شود: 1ـ کسی که سبب است، 2ـ کسی که سبب است () و 3ـ کسی که می‌دهد. شاید از همین باب باشد که فرمودند: «أنا و علی أبوا هذه الأمّة»؛ یعنی من و بزرگترین این ، بلکه همه هستیم. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://instagram.com/maede_asmani.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 045.mp3
4.15M
🔈برنامه 045، آیه 6 🌺چکیده این برنامه: 🔹پرسش: اگر حضرت می‌دانست که در آینده و عالِم به «» می‌گردد و بر او تمام می‌شود، چرا برای یوسف ناراحت بود و آن قدر کرد که چشمانش سفید شد؟ 👈پاسخ: اساساً این دار و است و هیچ بدون سختی به دست نمی‌آید. یعقوب می‌دانست رسیدن یوسف به این کمالات، با همراه است و هم یوسف باید را تحمل کند و هم خودش را. از این رو، بسیار گریست. (مثل پدر و مادری که از سرُم زدنِ فرزند بیمارشان ناراحتند، با این که می‌دانند این رنج تزریق در آخر، به و فرزند، منجر خواهد شد.) 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://instagram.com/maede_asmani.ir