eitaa logo
مائده آسمانی
107 دنبال‌کننده
5 عکس
1 ویدیو
775 فایل
"مائده آسمانی" گزیده ای از تفاسیر قرآن کریم، پخش شده از رادیو کرمان با کارشناسی حاج محمود خالقی ادمین: @Habib_khaleghi کانال تلگرام: https://t.me/maede_aasmani
مشاهده در ایتا
دانلود
M-A-yoosof 158.mp3
4.53M
🔈برنامه 158، آیه 35 ـ 38 🌺چکیده این برنامه: 🔹واژه «» در قرآن کریم، به معنای «» است و «ملّة إبراهیم» یعنی «». 🔹پرسش: «آیین ابراهیمی» چه ویژگی‌هایی دارد؟ 🔸پاسخ: با توجه به آیات پایانی ، پنج ویژگی دارد: ، ، ، ، و . 🔹در این برنامه، ناب از مرحوم رحمة الله علیه نقل می‌شود که توصیه می‌کنیم آن را در فایل صوتی یا متنی این برنامه، ملاحظه فرمایید. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و ادب خدمت همراهان عزیز مائده آسمانی از این که نزدیک به دو ماه در خدمت شما نبودیم، عذر میخواهیم ان شاالله از این به بعد، با هفته ای پنج برنامه کار را ادامه خواهیم داد به یاری خداوند و با دعای شما بنا داریم در آینده ای نزدیک در شیوه ارائه مطالب تحولی ایجاد کنیم. منتظر نقد و پیشنهاد شما هستیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 159.mp3
4.31M
برنامه 159، آیه 35 ـ 38 چکیده این برنامه: اشکال: تعبیر «ترکتُ» در آیه، این را به ذهن متبادر می‌کند که یوسف ـ نعوذ بالله ـ جزء بوده و آنها را همراهی می‌کرده؛ سپس آن را ترک کرده است. پاسخ: ما یک «رفع» داریم و یک «دفع». «» آن است که آنچه وجود دارد، برطرف شود؛ مثلا کسی که بیمار است، درمان شود. در اینجا گفته می‌شود آن بیماری «رفع» شد. اما «» آن است که پیش از آن که چیزی موجود شود، جلوی آن گرفته شود؛ مثلاً کسی پیش از ابتلا به بیماری، واکسن بزند و جلوی بیماری را بگیرد. در اینجا گفته می‌شود آن بیماری «دفع» شد. واژه «ترک کردن» در آیه مورد بحث، در زمینه «دفع» به کار رفته؛ یعنی وجود داشت، اما «من کافر نشدم»؛ نه این که کافر بودم و از کفر بیرون آمدم. https://t.me/maede_aasmani https://eitaa.com/maede_asmani https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 160.mp3
4.17M
🔈برنامه 160، آیه 35 ـ 38 🌺چکیده این برنامه: 🔹در این برنامه، آیات 35 تا 38 سوره یوسف تحت اللفظی ترجمه می‌شوند. 🔹تعبیر «صاحبی السجن» یعنی «دو ¬_و_همدم_زندان»! که نشان می‌دهد این دو نفر، مدت زیادی در زندان بودند به گونه‌ای که با انس گرفته بودند. 🔹تعابیر حضرت یوسف در ابتدا «» بود؛ اما بعداً «» به کار رفت؛ شاید به این خاطر که در ابتدا همان دو جوان زندانی، ایشان بودند و بعداً دیگران هم به این پیوستند و مخاطبِ حضرت شدند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 161.mp3
3.83M
🔈برنامه 161، آیه 35 ـ 38 🌺چکیده این برنامه: 🔹 مانند مشرکان ، قبول داشتند که یکی است؛ اما را شراکتی می‌دانستند؛ یعنی آفریدگان را دسته‌بندی می‌کردند و برای هر دسته‌ای یک «» را قرار می‌دادند که در تدبیر آن دسته، با خدا است. آنان این «ارباب متفرّق» را می‌پرستیدند تا به برسند. 🔹در روز همه ـ حتی ـ باور می‌کنند که «مُلک در دست » است؛ اما در این دنیا تنها اندکی از به چنین باوری رسیده‌‌اند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 162.mp3
4.18M
🔈برنامه 162، آیه 35 ـ 38 🌺چکیده این برنامه: 🔹اشکال: «» به معنای «خوب‌تر»، «» است و در جایی به کار می‌رود که دو چیز «خوب» داشته باشیم و یکی «خوب‌تر» باشد. این تعبیر حضرت یوسف که «آیا ارباب متفرق خیر است یا خداوند واحد قهار؟» نشان می‌دهد ، «خوب» است؛ اما ، «بهتر» است. 👈پاسخ یک: «خیر» گاهی به معنای «خوب» به کار می‌رود، نه به معنای «خوب‌تر». 👈پاسخ دو: «خیر» به معنای «خوب‌تر» است؛ اما بر اساس ؛ زیرا مخاطب باور داشت که پرستش ارباب متفرق خوب است. حال از حضرت یوسف می‌شنود که «اما پرستش خدا بهتر است». 👈پاسخ سه: در برنامه بعد خواهد آمد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 163.mp3
3.82M
🔈برنامه 163، آیه 35 ـ 38 🌺چکیده این برنامه: 🔹پاسخ سوم (به اشکال برنامه قبل): مقصود از «» در اینجا، «» است؛ یعنی اگر چه تعبیر به گونه «تفضیلی» به کار رفته، اما از آنجا که است، تنها یکی را به طور معین انتخاب می‌کند و برای دیگری ارزشی قائل نمی‌شود. مثلاً به کسی که شب هنگام در برف و کولاک در بیابانی به سر می‌برد، می‌گوییم شب را در خانه‌ای گرم و راحت سر کنی، «بهتر» است یا در این بیابان سرد و تاریک؟! 🔹این خدایان هستند؛ یعنی نام «» را یدک می‌کشند؛ اما واقعا «رب» نیستند. 🔹تنها کسانی به دنبال اسم‌های بی‌مسما می‌روند که خودشان هم بی‌مسما باشند؛ یعنی تنها نام انسان را یدک می‌کشند؛ اما واقعا از تهی‌اند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 164.mp3
3.73M
🔈برنامه 164، آیه 35 ـ 38 🌺چکیده این برنامه: 🔹اساس ، و است. کسی که را می‌پرستد، فکر و اندیشه را زیر پا گذاشته است. پس گویی انسان نیست. 🔹حقیقتِ اسمای بی‌مسما، «هباء منثورا» [ذرات غبار پراکنده] است که در آخرت، بروز می‌یابد. 🔹خداوند هر دو گروه را کمک می‌کند: هم کسانی را که به دنبال هستند و هم کسانی را که به دنبال اند. 🔹 غیر از است. چه بسا کسانی هستند که مال فراوان دارند؛ اما ندارند و از آنها خیری به دیگران نمی‌رسد و به عکس، چه بسا کسانی هستند که با مال اندک هم آرامش دارند و هم بسیارند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 165.mp3
3.92M
🔈برنامه 165، آیه 35 ـ 38 🌺چکیده این برنامه: 🔹 این گونه نیست که همیشه خوب باشد؛ مثلا گاهی می‌گفتند که میراث پدران ما است؛ پس ما از آن پیروی می‌کنیم! 🔹«هیچ حکمی جز برای خدا نیست» در دو زمینه صدق می‌کند: یکی و دیگری . 🔹در عالم تکوین معنایش این است که هر چه روی می‌دهد ـ چه خوب باشد و چه بد ـ فقط با خداوند است و او نه دارد و نه و نه . 🔹در عالم تشریع معنایش این است که هر باید و نبایدی تنها به دست خداوند است و همه باید به تن دهند؛ چون او تنها «» این جهان است. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 166.mp3
4.15M
🔈برنامه 166، آیه 35 ـ 38 🌺چکیده این برنامه: 🔹خداوند انسان را کرده که باشد! از خداوند است. 🔹 کفار در خواهد بود؛ اما طولانی نخواهد بود. به عکس، پاسخگویی مؤمنان در قیامت خواهد بود؛ اما ! 🔹علت، این است که سنجش، «» است «الوزن یومئذ الحق». اصلا در مسیر حق نبودند تا اعمالشان سنجیده شود «فلا نقیم لهم یوم القیامة وزنا». اینان بدون معطلی به می‌روند. اما در مسیر حق بودند که ممکن است گاهی منحرف شده باشند. ایشان اعمالشان با حق سنجیده می‌شود و نتیجه‌اش این خواهد بود که «فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره». 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 167.mp3
3.7M
🔈برنامه 167، آیه 35 ـ 38 🌺چکیده این برنامه: 🔹اشکال: تعبیر «إن الحکم إلا لله» چگونه با «أمرهم شوری بینهم» می‌سازد؟ اگر تنها برای خداوند است، پس دیگر به چه درد می‌خورد؟ 👈پاسخ: امور دو دسته‌اند: «أمر الله» و «أمر الناس». «» یعنی اموری که خداوند درباره آنها حکم داده است، مثل و و و ... . در این امور، مشورت و ، اعتباری ندارد؛ مثلا نمی‌توان با برگزاری انتخابات، گفت که دیگر نماز واجب نیست یا گفت روزه در ماه ذیحجه باشد، نه رمضان. «» یعنی اموری که به خود مردم سپرده شده است، مانند دادن به ، ، و ... . «إن الحکم إلا لله» به «امر الله» مربوط است و «أمرهم شوری بینهم» به «امر الناس». 🔹«إن الحکم إلا لله» سخن است که خوارج از آن، را اراده کردند و در مقابل علیه السلام ایستادند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا