وَ مَا تَسْأَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ (104) وَ كَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَ هُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ (105) وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِكُونَ (106)
M-A-yoosof 327.mp3
3.96M
🔈برنامه 327، آیه 104 ـ 106
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه آیات 104 و 105 سوره یوسف ترجمه و مختصری توضیح داده میشوند.
🔹درباره عموم پیامبران این عبارت نقل شده که به قوم خویش گفتهاند از شما هیچ #مزدی نمیخواهیم. اما درباره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله آمده که «مزدی نمیخواهم مگر #مودّت_نزدیکانم».
🔹«#مودّت» مرتبهی بالایی از دوستی است که نشان میدهد مُحب نسبت به محبوب، #خضوع اعتقادی و اخلاقی و عملی دارد.
🔹پرسش: آیا پیامبر اسلام بر خلاف همه پیامبران از پیروانش مزد و اجر خواسته است؟
👈پاسخ در برنامه بعد خواهد آمد ان شاء الله.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 328.mp3
4.14M
🔈برنامه 328، آیه 104 ـ 106
🌺چکیده این برنامه:
🔹پاسخ پرسش برنامه گذشته:
در جای دیگری از قرآن آمده که «ما سألتکم من أجر فهو لکم» یعنی آن #مزد و اجری که من از شما میطلبم، مال خودتان [و به نفع خودتان] است. این #مودت_نزدیکان که مزد و #اجر شمرده شده، به خود پیروان باز میگردد و #سعادت ایشان را تأمین میکند. بنا بر این، پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله نیز مانند بقیه پیامبران، اجر و مزدی برای خودش درخواست نکرده است.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 329.mp3
4.63M
🔈برنامه 329، آیه 104 ـ 106
🌺چکیده این برنامه:
🔹پرسش: چرا #پیامبران دیگر نگفتند که #اجر ما #مودت_نزدیکان ما است.
پیش از پاسخ، مقدمتاً عرض میکنیم که پس از پیامبران گذشته، پیامبر دیگری میآمد و راه او را ادامه میداد؛ اما پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله #آخرین_پیامبرند و دیگر پیامبری نخواهد آمد. (ادامه پاسخ در برنامه بعد)
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 330.mp3
4.5M
🔈برنامه 330، آیه 104 ـ 106
🌺چکیده این برنامه:
🔹از آنجا که پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله #آخرین_پیامبرند، باید بعد از ایشان عدهای باشند که راهش را ادامه دهند و دینش را حفظ کنند؛ یعنی هم معارفش را به مردم بیاموزند و هم اجرایش کنند. این عده به تصریح پیامبر، خاندان و نزدیکان او هستند. لذا مردم باید این خاندان را میشناختند و به ایشان نزدیک میشدند.
🔹در ادامه آیه «لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربی» چنین آمده که «من یقترف حسنة نزد له فیها حسنا»؛ یعنی #مودت_اهل_بیت «حسنه» است و خدا بر آن میافزاید. از سوی دیگر در #دنیا و #آخرت از خدا حسنه میخواهیم «آتنا فی الدنیا حسنة و فی الآخرة حسنة». در نتیجه، با این #دعا از خدا میخواهیم که در دنیا و آخرت با #اهل_بیت باشیم.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 331.mp3
5.2M
🔈برنامه 331، آیه 104 ـ 106
🌺چکیده این برنامه:
🔹خداوند پیامبرش را #دلداری میدهد که تعجب نکن که به این #آیات_قرآن #ایمان نمیآورند؛ زیرا آنها به #آیات_تکوین هم ایمان نمیآورند که بسیار خارق العادهاند.
🔹بسیاری از نعمتها امور خارق العادهای هستند؛ اما از آنجا که برای ما تکراری شدهاند، به آنها توجه نداریم و قدرشان را نمیدانیم.
🔹این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود/ هر که فکرت نکند، نقش بود بر دیوار
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 332.mp3
4.74M
🔈برنامه 332، آیه 104 ـ 106
🌺چکیده این برنامه:
🔹شرک گاهی #شرک_جلی و آشکار است و گاهی #شرک_خفی و پنهان. در شرک آشکار، صراحتاً برای خدا شریک قائل میشوند و به آن باور دارند. اما در شرک پنهان، اگر چه هر شریکی را از خدا نفی میکنند، در مواجهه با مسائل زندگی، بدون آن که توجه داشته باشند، برای خدا شریک قائل میشوند؛ مثلاً وقتی با مصرف دارو بیماریشان بهبود مییابد، #شفا را از #دارو میبینند، نه از خدا؛ در حالی که باور درست این است که خدا به واسطهی دارو شفا داده است؛ یعنی سبب اصلی خدا است و این دارو #واسطه است. کسی از امام صادق علیه السلام پرسید آیا درست است بگوییم: «اگر خدا به واسطه فلان شخص بر من #منت نمینهاد، من هلاک شده بودم»؟ حضرت پاسخ دادند: «ایرادی ندارد».
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 333.mp3
4.97M
🔈برنامه 333، آیه 104 ـ 106
🌺چکیده این برنامه:
🔹یکی از مصادیق #شرک_خفی، #شرک_در_اطاعت است. اگر به جای #اطاعت_خدا، از دیگران اطاعت کنیم و خدا را ناخشنود سازیم، شرک در اطاعت داریم. اما اطاعت از #انبیا و #ائمه و #پدر_و_مادر و ... در راستای #رضایت_خدا و در طول اطاعت خدا است و شرک در اطاعت به شمار نمیآید. (لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق)
🔹یک مصداق دیگر شرک خفی، #شرک_در_عبادت است، مثل آن که عبادت را برای دیده شدن به جا آوریم (ریا)، نه برای خدا. در روایت است که «شرک از حرکت مورچه بر سنگ سیاه در شب تاریک نیز مخفیتر است» یا این که «آنچه برای شما از همه بیشتر بیمش را دارم، #شرک_اصغر یا همان #ریا است».
🔹آیه مورد بحث، در واقع هشدار میدهد که #مؤمنان در اعتقادات و در مقام اطاعت و عبادت، خود را #خالص گردانند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
أَفَأَمِنُوا أَنْ تَأْتِيَهُمْ غَاشِيَةٌ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ أَوْ تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ.
M-A-yoosof 334.mp3
4.99M
🔈برنامه 334، آیه 107
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه آیه 107 سوره یوسف ترجمه و مختصراً توضیح داده میشود.
🔹انسان تا زمانی از #خطرات محفوظ است که در #دژ_محکم_الهی جا بگیرد.
🔹#عذاب_خداوند فقط آن حوادثی که یک قوم را نابود میکند، نیست. همین #ناامنیها، #اضطرابها و نگرانیها نیز میتوانند مصداق عذاب الهی باشند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
قُلْ هذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَی اللَّهِ عَلَی بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي وَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ
M-A-yoosof 335.mp3
3.52M
🔈برنامه 335، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه آیه 108 سوره یوسف ترجمه و مختصراً توضیح داده میشود.
🔹«سبیل» به معنای راه و روش و منهج است. گاهی مقصود از سبیل، این است که یک فاصلهای را طی کنیم تا به مقصد برسیم؛ اما گاهی فاصلهای در میان نیست و سبیل صرفاً به معنای رفع حجاب و برداشتن مانع است.
🔹در برنامه بعد خواهیم گفت که سبیل در این آیه، به کدام مصداق اشاره میکند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 336.mp3
3.98M
🔈برنامه 336، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹در پاسخ به پرسش برنامه گذشته، باید بگوییم که ما با خداوند #فاصله_مکانی نداریم: انّ الله یحول بین المرء و قلبه؛ إنّی قریب أجیب دعوة الداع إذا دعان؛ أنا أقرب إلیه من حبل الورید. بنا بر این، مقصود از «سبیل» راهی نیست که با آن فاصلهای طی شود؛ بلکه بین ما و خدا #فاصلهی_مقامی وجود دارد؛ یعنی جایگاه و ارزش ما و خداوند است که تفاوت دارد و اگر در «سبیل الله» گام بگذاریم و #حجابها را برداریم، به خدا میرسیم: وَ أنَّ الرّاحِلَ إلِیک قَرِیبُ المَسافَة؛ أَنَّکَ لَا تُحْجَبُ عَنْ خَلْقِکَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَک.
🔹#هدف_انبیا #توحید و زدودن #شرک است. حال اگر کسی به خود دعوت کند، نه خدا، این دعوت توحیدی نیست و با اهداف انبیا نمیسازد. آن دعوتی توحیدی است که اول و آخرش خدا باشد: أدعو إلی الله.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 337.mp3
3.52M
🔈برنامه 337، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹از این آیه، سه تفاوت #رهبران_الهی و دیگر رهبران فهمیده میشود:
1ـ رهبران الهی به خدا دعوت میکنند، نه به خودشان؛
2ـ رهبران الهی #اعتقادات و #ارزشهاشان را با #منطق و #استدلال به مردم عرضه میکنند، نه با #زور و #اجبار؛
3ـ رهبران الهی به مردم میگویند: «بیایید» نه این که «بروید»! یعنی ابتدا خودشان در راه خدا گام بر میدارند و #الگو میشوند و سپس از #مردم نیز میخواهند که چنین کنند.
🔹تعبیر «أدعو إلی الله» جمله #خبری در مقام #انشاء است؛ یعنی همه باید این گونه باشند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani