M-A-yoosof 332.mp3
4.74M
🔈برنامه 332، آیه 104 ـ 106
🌺چکیده این برنامه:
🔹شرک گاهی #شرک_جلی و آشکار است و گاهی #شرک_خفی و پنهان. در شرک آشکار، صراحتاً برای خدا شریک قائل میشوند و به آن باور دارند. اما در شرک پنهان، اگر چه هر شریکی را از خدا نفی میکنند، در مواجهه با مسائل زندگی، بدون آن که توجه داشته باشند، برای خدا شریک قائل میشوند؛ مثلاً وقتی با مصرف دارو بیماریشان بهبود مییابد، #شفا را از #دارو میبینند، نه از خدا؛ در حالی که باور درست این است که خدا به واسطهی دارو شفا داده است؛ یعنی سبب اصلی خدا است و این دارو #واسطه است. کسی از امام صادق علیه السلام پرسید آیا درست است بگوییم: «اگر خدا به واسطه فلان شخص بر من #منت نمینهاد، من هلاک شده بودم»؟ حضرت پاسخ دادند: «ایرادی ندارد».
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 333.mp3
4.97M
🔈برنامه 333، آیه 104 ـ 106
🌺چکیده این برنامه:
🔹یکی از مصادیق #شرک_خفی، #شرک_در_اطاعت است. اگر به جای #اطاعت_خدا، از دیگران اطاعت کنیم و خدا را ناخشنود سازیم، شرک در اطاعت داریم. اما اطاعت از #انبیا و #ائمه و #پدر_و_مادر و ... در راستای #رضایت_خدا و در طول اطاعت خدا است و شرک در اطاعت به شمار نمیآید. (لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق)
🔹یک مصداق دیگر شرک خفی، #شرک_در_عبادت است، مثل آن که عبادت را برای دیده شدن به جا آوریم (ریا)، نه برای خدا. در روایت است که «شرک از حرکت مورچه بر سنگ سیاه در شب تاریک نیز مخفیتر است» یا این که «آنچه برای شما از همه بیشتر بیمش را دارم، #شرک_اصغر یا همان #ریا است».
🔹آیه مورد بحث، در واقع هشدار میدهد که #مؤمنان در اعتقادات و در مقام اطاعت و عبادت، خود را #خالص گردانند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
أَفَأَمِنُوا أَنْ تَأْتِيَهُمْ غَاشِيَةٌ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ أَوْ تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ.
M-A-yoosof 334.mp3
4.99M
🔈برنامه 334، آیه 107
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه آیه 107 سوره یوسف ترجمه و مختصراً توضیح داده میشود.
🔹انسان تا زمانی از #خطرات محفوظ است که در #دژ_محکم_الهی جا بگیرد.
🔹#عذاب_خداوند فقط آن حوادثی که یک قوم را نابود میکند، نیست. همین #ناامنیها، #اضطرابها و نگرانیها نیز میتوانند مصداق عذاب الهی باشند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
قُلْ هذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَی اللَّهِ عَلَی بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي وَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ
M-A-yoosof 335.mp3
3.52M
🔈برنامه 335، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه آیه 108 سوره یوسف ترجمه و مختصراً توضیح داده میشود.
🔹«سبیل» به معنای راه و روش و منهج است. گاهی مقصود از سبیل، این است که یک فاصلهای را طی کنیم تا به مقصد برسیم؛ اما گاهی فاصلهای در میان نیست و سبیل صرفاً به معنای رفع حجاب و برداشتن مانع است.
🔹در برنامه بعد خواهیم گفت که سبیل در این آیه، به کدام مصداق اشاره میکند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 336.mp3
3.98M
🔈برنامه 336، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹در پاسخ به پرسش برنامه گذشته، باید بگوییم که ما با خداوند #فاصله_مکانی نداریم: انّ الله یحول بین المرء و قلبه؛ إنّی قریب أجیب دعوة الداع إذا دعان؛ أنا أقرب إلیه من حبل الورید. بنا بر این، مقصود از «سبیل» راهی نیست که با آن فاصلهای طی شود؛ بلکه بین ما و خدا #فاصلهی_مقامی وجود دارد؛ یعنی جایگاه و ارزش ما و خداوند است که تفاوت دارد و اگر در «سبیل الله» گام بگذاریم و #حجابها را برداریم، به خدا میرسیم: وَ أنَّ الرّاحِلَ إلِیک قَرِیبُ المَسافَة؛ أَنَّکَ لَا تُحْجَبُ عَنْ خَلْقِکَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَک.
🔹#هدف_انبیا #توحید و زدودن #شرک است. حال اگر کسی به خود دعوت کند، نه خدا، این دعوت توحیدی نیست و با اهداف انبیا نمیسازد. آن دعوتی توحیدی است که اول و آخرش خدا باشد: أدعو إلی الله.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 337.mp3
3.52M
🔈برنامه 337، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹از این آیه، سه تفاوت #رهبران_الهی و دیگر رهبران فهمیده میشود:
1ـ رهبران الهی به خدا دعوت میکنند، نه به خودشان؛
2ـ رهبران الهی #اعتقادات و #ارزشهاشان را با #منطق و #استدلال به مردم عرضه میکنند، نه با #زور و #اجبار؛
3ـ رهبران الهی به مردم میگویند: «بیایید» نه این که «بروید»! یعنی ابتدا خودشان در راه خدا گام بر میدارند و #الگو میشوند و سپس از #مردم نیز میخواهند که چنین کنند.
🔹تعبیر «أدعو إلی الله» جمله #خبری در مقام #انشاء است؛ یعنی همه باید این گونه باشند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 338.mp3
3.86M
🔈برنامه 338، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹شبیه مضمون آیه مورد بحث، در آل عمران/79 نیز آمده است که: مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ. یعنی اولا همه باید #به_سوی_خدا دعوت کنند، نه #به_سوی_خودشان و ثانیاً این دعوت با سلاح #علم است.
🔹پرسش: این دعوت گاهی از طرف #انبیا است و گاهی از طرف #پیروان_انبیا. پیروان انبیا نیز گاهی دانشمندند و گاهی نه. حال چگونه کسی که دانشمند نیست، میتواند مردم را به خدا دعوت کند؟
پاسخ: مقصود از علم، در اینجا آن #علم_اصطلاحی نیست؛ بلکه مقصود «بینش و #بصیرت» است که در «#مدرسه_فطرت» (فألهمها فجورها و تقواها) تحصیل میشود و هر کس #اوامر_خداوند را اطاعت کند، «#مدرک_بصیرت» میگیرد.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 339.mp3
3.7M
🔈برنامه 339، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹پیروان انبیا اگر از دانشمندان هم باشند، باید در مدرسه #فطرت مدرک #بصیرت بگیرند و گر نه، نمیتوانند کسی را #هدایت کنند؛ چون خودشان هدایت نیافتهاند.
🔹از #علامه_طباطبایی قدس سره نقل شده فرمودند: #اخلاق علمی نیست که قابل تدریس باشد؛ بلکه شما باید طوری باشید که شاگردان وقتی شما را میبینند، #متخلق شوند.
🔹انسان #بصیر، زیبایی کار خوب و بدی کار بد را میبیند و از این رو، کارهایش را با «بسم الله» شروع میکند و هر کاری را به خدا گره میزند. چنین کسی نه تنها کار #حرام نمیکند؛ بلکه در همه کارهایش #رضای_خدا را در نظر میگیرد.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 340.mp3
4.01M
🔈برنامه 340، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹#امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه 152 #نهج_البلاغه، ویژگیهای شخص «#بصیر» را چنین میشمرند: نسبت به آنچه میشنود، #تفکر میکند [هر حرفی را نمیپذیرد]؛ از حوادث #عبرت میگیرد؛ در #راههای_روشن قدم میگذارد تا در پرتگاهها #سقوط نکند و در پیچ و خمها #گم نشود؛ از #حق فاصله نمیگیرد؛ سخن حق را #تحریف نمیکند؛ و از #بیان_حقیقت ترس ندارد.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 341.mp3
4.52M
🔈برنامه 341، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹یکی از ویژگیهای انسان #بصیر طبق فرمایش امام صادق علیه السلام این است که هیچ چیزی را نگوید یا تکذیب نکند، مگر با #علم و #یقین (أن لا یقولوا حتی یعلموا و لا یردّوا ما لم یعلموا). ایشان این نکته را به دو آیه از قرآن مستند نمودند: «أَلَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثَاقُ الْكِتَابِ أَنْ لَا يَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ» «بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ».
🔹چه بسا انسانهای بیسواد یا کم سوادی که #بصیرت دارند و چه بسا دانشمندانی که بصیرت ندارند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ مِنْ أَهْلِ الْقُرَی أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا أَفَلَا تَعْقِلُونَ.
M-A-yoosof 342.mp3
3.89M
🔈برنامه 342، آیه 109
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه آیه 109 سوره یوسف، ترجمه و مختصری توضیح داده میشود.
🔹در این آیه، چهار ویژگی برای پیامبران بیان شده است: #انسان بودند؛ #مرد بودند، #اهل_آبادی بودند، به ایشان #وحی میشد.
🔹انسان بودن پیامبران، #حجت را بر مردم تمام میکند؛ زیرا این پیامبری که امر و نهی میکند، از جنس خود مردم است و #نیازها و #غرایزش مانند ایشان.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani