M-A-yoosof 334.mp3
4.99M
🔈برنامه 334، آیه 107
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه آیه 107 سوره یوسف ترجمه و مختصراً توضیح داده میشود.
🔹انسان تا زمانی از #خطرات محفوظ است که در #دژ_محکم_الهی جا بگیرد.
🔹#عذاب_خداوند فقط آن حوادثی که یک قوم را نابود میکند، نیست. همین #ناامنیها، #اضطرابها و نگرانیها نیز میتوانند مصداق عذاب الهی باشند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
قُلْ هذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَی اللَّهِ عَلَی بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي وَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ
M-A-yoosof 335.mp3
3.52M
🔈برنامه 335، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه آیه 108 سوره یوسف ترجمه و مختصراً توضیح داده میشود.
🔹«سبیل» به معنای راه و روش و منهج است. گاهی مقصود از سبیل، این است که یک فاصلهای را طی کنیم تا به مقصد برسیم؛ اما گاهی فاصلهای در میان نیست و سبیل صرفاً به معنای رفع حجاب و برداشتن مانع است.
🔹در برنامه بعد خواهیم گفت که سبیل در این آیه، به کدام مصداق اشاره میکند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 336.mp3
3.98M
🔈برنامه 336، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹در پاسخ به پرسش برنامه گذشته، باید بگوییم که ما با خداوند #فاصله_مکانی نداریم: انّ الله یحول بین المرء و قلبه؛ إنّی قریب أجیب دعوة الداع إذا دعان؛ أنا أقرب إلیه من حبل الورید. بنا بر این، مقصود از «سبیل» راهی نیست که با آن فاصلهای طی شود؛ بلکه بین ما و خدا #فاصلهی_مقامی وجود دارد؛ یعنی جایگاه و ارزش ما و خداوند است که تفاوت دارد و اگر در «سبیل الله» گام بگذاریم و #حجابها را برداریم، به خدا میرسیم: وَ أنَّ الرّاحِلَ إلِیک قَرِیبُ المَسافَة؛ أَنَّکَ لَا تُحْجَبُ عَنْ خَلْقِکَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَک.
🔹#هدف_انبیا #توحید و زدودن #شرک است. حال اگر کسی به خود دعوت کند، نه خدا، این دعوت توحیدی نیست و با اهداف انبیا نمیسازد. آن دعوتی توحیدی است که اول و آخرش خدا باشد: أدعو إلی الله.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 337.mp3
3.52M
🔈برنامه 337، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹از این آیه، سه تفاوت #رهبران_الهی و دیگر رهبران فهمیده میشود:
1ـ رهبران الهی به خدا دعوت میکنند، نه به خودشان؛
2ـ رهبران الهی #اعتقادات و #ارزشهاشان را با #منطق و #استدلال به مردم عرضه میکنند، نه با #زور و #اجبار؛
3ـ رهبران الهی به مردم میگویند: «بیایید» نه این که «بروید»! یعنی ابتدا خودشان در راه خدا گام بر میدارند و #الگو میشوند و سپس از #مردم نیز میخواهند که چنین کنند.
🔹تعبیر «أدعو إلی الله» جمله #خبری در مقام #انشاء است؛ یعنی همه باید این گونه باشند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 338.mp3
3.86M
🔈برنامه 338، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹شبیه مضمون آیه مورد بحث، در آل عمران/79 نیز آمده است که: مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ. یعنی اولا همه باید #به_سوی_خدا دعوت کنند، نه #به_سوی_خودشان و ثانیاً این دعوت با سلاح #علم است.
🔹پرسش: این دعوت گاهی از طرف #انبیا است و گاهی از طرف #پیروان_انبیا. پیروان انبیا نیز گاهی دانشمندند و گاهی نه. حال چگونه کسی که دانشمند نیست، میتواند مردم را به خدا دعوت کند؟
پاسخ: مقصود از علم، در اینجا آن #علم_اصطلاحی نیست؛ بلکه مقصود «بینش و #بصیرت» است که در «#مدرسه_فطرت» (فألهمها فجورها و تقواها) تحصیل میشود و هر کس #اوامر_خداوند را اطاعت کند، «#مدرک_بصیرت» میگیرد.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 339.mp3
3.7M
🔈برنامه 339، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹پیروان انبیا اگر از دانشمندان هم باشند، باید در مدرسه #فطرت مدرک #بصیرت بگیرند و گر نه، نمیتوانند کسی را #هدایت کنند؛ چون خودشان هدایت نیافتهاند.
🔹از #علامه_طباطبایی قدس سره نقل شده فرمودند: #اخلاق علمی نیست که قابل تدریس باشد؛ بلکه شما باید طوری باشید که شاگردان وقتی شما را میبینند، #متخلق شوند.
🔹انسان #بصیر، زیبایی کار خوب و بدی کار بد را میبیند و از این رو، کارهایش را با «بسم الله» شروع میکند و هر کاری را به خدا گره میزند. چنین کسی نه تنها کار #حرام نمیکند؛ بلکه در همه کارهایش #رضای_خدا را در نظر میگیرد.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 340.mp3
4.01M
🔈برنامه 340، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹#امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه 152 #نهج_البلاغه، ویژگیهای شخص «#بصیر» را چنین میشمرند: نسبت به آنچه میشنود، #تفکر میکند [هر حرفی را نمیپذیرد]؛ از حوادث #عبرت میگیرد؛ در #راههای_روشن قدم میگذارد تا در پرتگاهها #سقوط نکند و در پیچ و خمها #گم نشود؛ از #حق فاصله نمیگیرد؛ سخن حق را #تحریف نمیکند؛ و از #بیان_حقیقت ترس ندارد.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 341.mp3
4.52M
🔈برنامه 341، آیه 108
🌺چکیده این برنامه:
🔹یکی از ویژگیهای انسان #بصیر طبق فرمایش امام صادق علیه السلام این است که هیچ چیزی را نگوید یا تکذیب نکند، مگر با #علم و #یقین (أن لا یقولوا حتی یعلموا و لا یردّوا ما لم یعلموا). ایشان این نکته را به دو آیه از قرآن مستند نمودند: «أَلَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثَاقُ الْكِتَابِ أَنْ لَا يَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ» «بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ».
🔹چه بسا انسانهای بیسواد یا کم سوادی که #بصیرت دارند و چه بسا دانشمندانی که بصیرت ندارند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ مِنْ أَهْلِ الْقُرَی أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا أَفَلَا تَعْقِلُونَ.
M-A-yoosof 342.mp3
3.89M
🔈برنامه 342، آیه 109
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه آیه 109 سوره یوسف، ترجمه و مختصری توضیح داده میشود.
🔹در این آیه، چهار ویژگی برای پیامبران بیان شده است: #انسان بودند؛ #مرد بودند، #اهل_آبادی بودند، به ایشان #وحی میشد.
🔹انسان بودن پیامبران، #حجت را بر مردم تمام میکند؛ زیرا این پیامبری که امر و نهی میکند، از جنس خود مردم است و #نیازها و #غرایزش مانند ایشان.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 343.mp3
4.32M
🔈برنامه 343، آیه 109
🌺چکیده این برنامه:
🔹این «#انسان» بودن پیامبران توسط برخی، نقطه ضعف شمرده میشد: «أ بشرٌ یهدونَنا/ آیا یک بشری برای هدایت ما بیاید؟».
🔹همه انبیا «مرد» بودهاند. آیا این #تبعیض نیست که خداوند از میان زنان پیامبری را مبعوث نفرموده است؟
در کتاب «زن در آیینه جلال و جمال» آیة الله جوادی آملی آمده که در رسیدن به کمالات معنوی، #زنان اگر از #مردان جلوتر نباشند، عقبتر نیستند. آنچه از نگاه #دین، #ارزش محسوب میشود، «#ولی_الله» شدن است؛ «#حیات_طیبه» است؛ رسیدن به جایگاه بلند «أولواالألباب» است؛ «#عالم و #فقیه» شدن و ... است. «#قاضی» شدن به تنهایی، «#مرجع_تقلید» شدن به تنهایی، و دیگر کارهای اجرایی، #کمال و ارزش نیست.
🔹زن و مرد #تفاوت دارند و از این رو، مرد برای #مناصب_اجرایی مناسبتر است.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 344.mp3
4.24M
🔈برنامه 344، آیه 109
🌺چکیده این برنامه:
🔹پرسش: چرا خانمها از #مناصب_اجتماعی منع شدهاند؟
پاسخ: اولاً منع از برخی مناصب اجتماعی مانند #مرجعیت تقلید و #قضاوت و ... مورد اختلاف است و برخی از فقها منعی نمیبینند.
ثانیاً برخی از مناصب اجتماعی فقط در شأن زنان است و واجب است بپذیرند، مثل #پزشکی زنان و زایمان، #معلمی دختران، و ...
ثالثاً پذیرفتن مناصب اجتماعی، #کمال و #افتخار نیست. از همین رو، بزرگان ما از پذیرش این مسؤولیتها فرار میکردند.
رابعاً اگر زنان از این مناصب منع شدهاند، در عوضش کارهایی انجام میدهند مثل #بارداری و #شیر_دادن فرزند و ... که ارزش آنها کمتر از مرجعیت و قضاوت و ... نیست.
🔹روایت معروف حضرت زهرا سلام الله علیها ـ که بهترین چیز برای زن این است که نه او مردی را ببیند و نه مردی او را ـ مانع حضور زن در اجتماع نیست؛ بلکه به عکس، اقتضا میکند که زنان در برخی از مناصب و #ادارات، حضور داشته باشند تا زنانی که به آن اداره مراجعه میکنند، یک زن پاسخگوشان باشد، نه یک مرد.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 345.mp3
4.03M
🔈برنامه 345، آیه 109
🌺چکیده این برنامه:
🔹پرسشهایی که درباره #جایگاه_زن مطرح میشود، گاهی ناظر به #زن در برابر #مرد است و گاهی ناظر به زن در برابر #شوهر است. این دو مقام باید جداگانه بررسی شوند.
🔹همچنین باید در نظر گرفت که در اسلام گاهی مرد باید مطیع زن باشد، در جایی که آن زن، #مادرش باشد! اگر یک مرجع تقلید یا پروفسور بر خلاف امر مادرش کاری انجام دهد، #گناه_کبیره کرده است؛ مثلاً اگر به سفر زیارتی برود، #معصیت کرده و باید نمازش را تمام بخواند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani