eitaa logo
مائده آسمانی
107 دنبال‌کننده
5 عکس
1 ویدیو
775 فایل
"مائده آسمانی" گزیده ای از تفاسیر قرآن کریم، پخش شده از رادیو کرمان با کارشناسی حاج محمود خالقی ادمین: @Habib_khaleghi کانال تلگرام: https://t.me/maede_aasmani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 114.mp3
11.11M
🔈برنامه 114، آیه 26 ـ 31 🌺چکیده این برنامه: 🔹یکی از دسته‌بندی‌های اصطلاحیِ «روح»، روح «نفخی» و روح «تأییدی» است. 🔹روح «نفخی» همان است که فراز «نفخت فیه من روحی» بدان اشاره می‌کند و همه انسان‌ها دارند. 🔹روح «تأییدی» آن است که فراز «أیّدهم بروح منه» در آخر سوره مجادله به آن اشاره می‌کند و تنها کسانی از آن بهره دارند که اولاً به خدا و جهان آخرت ایمان داشته باشند و ثانیاً با دشمنان خدا و رسول، دوستی نکنند. چنین کسانی «حزب الله» هستند و رستگار خواهند شد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 115.mp3
9.92M
🔈برنامه 115، آیه 26 ـ 31 🌺چکیده این برنامه: 🔹دشمنی با دشمنان خدا و رسول ـ که در برنامه گذشته عرض شد ـ یکی از ویژگی‌های شاخص حزب الله است؛ اما ویژگی کافی نیست. با مراجعه به آیات دیگر، می‌بینیم که موارد دیگری نیز برای فلاح و رستگاری لازم است، از جمله: 👈«تزکیه نفس» (قد أفلح من زکّیها) یعنی انجام واجبات و ترک محرّمات؛ 👈«گرایش» به کارهای خوب و «اعراض» از کارهای بد (قد أفلح المؤمنون ...) 🔹«انسان»، «بشر» و «آدم» سه نامی است که بر یک موجود دلالت می‌کند. از نظر لغوی: 👈ریشه «بشر» به معنای پوست، هیأت و ظاهر هر چیز است. 👈ریشه «انسان» ممکن است از «نسیان» به معنای فراموشی باشد و ممکن است از «انس» به معنای الفت و ملاطفت باشد. 👈ریشه «آدم» از «اُدم» به معنای خورش است، چیزی که غذا را لذیذ می‌کند. 🔹درباره وجه نامگذاری این سه واژه، در برنامه بعد بیشتر سخن خواهیم گفت. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 116.mp3
8.14M
🔈برنامه 116، آیه 26 ـ 31 🌺چکیده این برنامه: 🔹بیشتر مفسران، میان واژه «انسان» و «بشر» فرق نگذاشته‌اند؛ اما برخی، با توجه به معانی لغوی که در برنامه گذشته عرض شد، چنین گفته‌اند: 🔹اگر در جایی استعدادها و ویژگی‌های باطنی (عمدتاً فضائل) مراد باشد، از واژه «انسان»؛ و اگر ویژگی‌های ظاهری و جسمی مراد باشد، از واژه «بشر» استفاده می‌شود. حال اگر به قدری کمال یابد که اسوه و الگو شود، واژه «آدم» به کار می‌رود. 🔹از دیدگاه این عده، «بشر» اگر به کمال دست یابد، «انسان» می‌شود و اگر در کمالات، سرآمد گردد، «آدم» می‌شود. 🔹البته واژه «آدم» در قرآن، همه جا به معنای حضرت آدم ابو البشر علیه السلام است. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 117.mp3
9.17M
🔈برنامه 117، آیه 26 ـ 31 🌺چکیده این برنامه: 🔹قید «أجمعون» در آیه مورد بحث هم تأکیدی برای «کلّهم» و مفید عمومیت است و هم این که دلالت می‌کند ملائکه «با هم» سجده کردند. 🔹سجده ملائکه بر شخص آدم علیه السلام نبود؛ بلکه بر مقام «انسانیت» او بود. 🔹هر چه مقام «انسانیت» بالاتر برود، خضوع ملائکه نیز بیشتر می‌شود. بنا بر این، نهایت خضوع و خشوع ملائکه، برای «انسان کامل» محقق می‌شود که در عصر ما امام زمان ارواحنا فداه هستند. 🔹تعبیر «إنّی جاعل...» از استمرار حکایت می‌کند؛ یعنی در همه زمان‌ها و دوران‌ها خداوند اراده می‌کند که خلیفة الله را در زمین قرار دهد و هیچ دورانی بدون انسان کامل نیست. 🔹مصداق بارز «خلیفة الله» انسان کامل است که آیینه تمام‌نمای صفات الاهی است؛ اما بقیه انسان‌ها نیز هر قدر مظهرِ صفات خداوند باشند، به همان نسبت از خلیفة اللهی بهره برده‌اند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 118.mp3
11.2M
🔈برنامه 118، آیه 26 ـ 31 🌺چکیده این برنامه: 🔹«اِبا کردن» که از منظر لغوی به معنای امتناع و نپذیرفتن است، گاهی مصداق «نافرمانی» و «معصیت» است و گاهی این طور نیست؛ مثلاً: 👈درباره ابلیس در آیات مورد بحث، آن ابایی به کار رفته است که مصداق نافرمانی و معصیت خداوند است. برخی از مفسران، چنین ابایی را «ابای استکباری» نامیده‌اند؛ زیرا ابلیس از سر استکبار، از سجده خودداری کرد. 👈درباره عرضه‌ی امانت به آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها، آن ابایی به کار رفته که مصداق نافرمانی و معصیت خداوند نیست؛ زیرا امتناع آنها از پذیرفتنِ امانت، از سر استکبار و نافرمانی نبود؛ بلکه از سر عجز و ناتوانی بود. از این رو، آن را «ابای اشفاقی» نامیده‌اند (ناظر به فراز «فأبین أن یحملنها و أشفقن منها»). 🔹متأسفانه در برخی از رفتارهای ما «ابای استکباری» وجود دارد؛ مثلاً در جایی که باید به وظیفه عمل کنیم، امتناع می‌کنیم و همچنین «ابای اشفاقی» وجود ندارد؛ مثلاً در جایی که باید از پذیرفتن مسؤولیتی امتناع کنیم، امتناع نمی‌کنیم. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-Hejr 119.mp3
9.17M
🔈برنامه 119، آیه 26 ـ 31 🌺چکیده این برنامه: 🔹به مناسبت ذکر نام فرشتگان در آیات مورد بحث، چند نکته درباره ایشان بیان می‌شود: 👈در قرآن کریم، ایمان به فرشتگان در کنار ایمان به خداوند قرار گرفته است. 👈فرشتگان بندگان گرامی خداوند و مطیع محض فرمان او هستند. 👈همیشه در تسبیح و ذکر خداوندند. 👈مقامات متفاوتی دارند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا