هدایت شده از مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
#پیشنهاد_موضوع
در قرآن از #یهود و #نصاری زیاد صحبت شده و به ویژگی های مختلف این دو گروه و نگاه اونها به مسلمانان اشاره شده است.
در این زمینه چند موضوع از باب نمونه پیشنهاد می شود:
✅ بررسی تطبیقی دیدگاه #مفسران شیعه و اهل سنت نسبت به موارد مطرح شده راجع به یهود و نصاری
✅ #جریان_شناسی تفاسیر در دوره هایی مختلف در مواجهه با آیات مربوط به یهود و نصاری
✅ اثر مسائل سیاسی و اجتماعی هر دوره تاریخی روی دیدگاه های تفسیری مفسران در زمینه یهود و نصاری
✅ آسیب شناسی استفاده از مطالب عهدین در تفسیر قرآن
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
هدایت شده از پژوهشگاه ما ...
دستور خط زبان فارسی.pdf
666.4K
🟢فایل کاربردی
نسخۀ الکترونیک ویراست جدید «دستور خط ّفارسی»
🟢 @research_hu
هدایت شده از مطالعات علم و اجتماع معنا
📘 کارنامه اسلام؛ کتابی که فصلی درخشان از تاریخ بشر را ورق میزند
💠 کتاب کارنامه اسلام به قلم دکتر عبدالحسین زرین کوب نگاشته شده و توسط انتشارات امیر کبیر به چاپ رسیده و به چندین زبان زنده دنیا از جمله ایتالیایی و بلغاری نیز ترجمه شده است. نویسنده در این کتاب بر دستاوردهای تمدن اسلامی در قرون نخست هجری می بالد و اشاره میکند که هر چند گسترش سرزمینی اسلام با جنگ حاصل شد، اما نشر اسلام در بین مردم کشورهای فتح شده به زور جنگ نبوده است.
🔸 این کتاب فصل درخشان تاریخ انسانی است؛ نه فقط از جهت توفیقی که مسلمین در ایجاد یک فرهنگ تازه جهانی یافتند، بلکه به سبب فتوحاتی بود که آنها از این طریق موفق به برپایی دنیای تازه ای به عنوان قلمرو اسلامی ورای شرق و غرب شدند که نه شرق بود و نه غرب.
🔹 طرز بیانی که نویسنده در این کتاب به کار برده شاید در نظر اول در نزد برخی از خوانندگان تا اندازه ای حماسه آمیز جلوه کند، اما این پندار درست نیست. نویسنده فقط خواسته است با همان چشمی به فرهنگ گذشته اسلام بنگرد که خود مسلمین گذشته، بدان می نگریسته اند.
متن معرفی: https://b2n.ir/n68995
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
هدایت شده از تشکل جامعهٔ اسلامی دانشجویان (HMU)
ا ﷽ ا
تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار میکند:
🔺دوره ی آشنایی با هوش مصنوعی🔺
● با حضور دکتر سید مجید نبوی
[استاد دانشگاه و مدرس هوش مصنوعی]
● زمان ثبت نام : تا ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳
● هزینه ی دوره : تنها ۷۰ هزارتومان
- - - - - - - - -
لینک ثبت نام : 👇🏻
https://digiform.ir/w6de7e273
♦️بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام از طریق آدرس فوق، لینک مجازی دوره برای شما ارسال میگردد.
🔻درصورت بروز مشکل به شناسه زیر در پیامرسان ایتا مراجعه فرمایید.
🆔@Za_hx61
- - - - - - - - -
حواست باشه جانمونی!😉
ایتا | اینستاگرام
🌐http://eitaa.com/jad_hmu
تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه حضرت معصومه(س)
پژوهش و نگارش - نکتهها گفتهها یافتهها
https://www.cgie.org.ir/fa/news/27217/%D8%B7%D9%86%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86%D9%87
طنز هنری است مسئول که در حوزه فرم و شکل همانند لطیفه و مزاح و فکاهه است ولی درون مایه آن، نقد سازنده و موجب ارتقای فضایل و ارزشها است که با شوخیهای کوچه و خیابان تفاوت ماهوی دارد. اگر میخنداند نوشخند نیست که سوگخند استٰ گاهی واکسینه میکند و گاهی جراحی، در قرآن و روایات نیز زبان استعاره و کنایه و تشبیه با محتوای بلند و عمیق فراوان است.
طنز هنری است مسئول که در حوزه فرم و شکل همانند لطیفه و مزاح و فکاهه است ولی درون مایه آن، نقد سازنده و موجب ارتقای فضایل و ارزشها است که با شوخیهای کوچه و خیابان تفاوت ماهوی دارد.
اگر میخنداند نوشخند نیست که سوگخند استٰ گاهی واکسینه میکند و گاهی جراحی، در قرآن و روایات نیز زبان استعاره و کنایه و تشبیه با محتوای بلند و عمیق فراوان است.
فهرست مطالب کتاب به این قرار است:
بخش اول- تحلیل موضوعی طنز
بخش دوم- تحقیق فقهی طنز
بخش سوم- استعارات، کنایات و تشبیهات لطیف و ظریف در قرآن و اخبار
این کتاب نگاشته عزیزالله زارع آملی در 208 صفحه از سوی انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار در قم در سال 93 منتشر شده است و با شماره ثبت 530948در کتابخانه مجلس موجود است.
کتابخانه مجلس شورای اسلامی
پژوهش و نگارش - نکتهها گفتهها یافتهها
https://www.cgie.org.ir/fa/news/84142/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%
یکی از گونه های نثر کهن فارسی از ادوار نخستین آن، مجالس عالمانی از خراسان و ماوراء النهر قدیم است که در قالب کتاب هایی تدوین شده و البته کمتر توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است.
یکی از گونه های نثر کهن فارسی از ادوار نخستین آن، مجالس عالمانی از خراسان و ماوراء النهر قدیم است که در قالب کتاب هایی تدوین شده و البته کمتر توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است.
از میان این مجالس مکتوب، مجالس تفسیری فضل بن محب نیشابوری از سدۀ پنجم هجری که تاکنون یک دستنویس از آن در گنجینه های خطی اسلامی یافت شده، در مطالعات مربوط به رویکردهای تفسیری عالمان خراسان، ترسیم فضای فکری و اندیشگی آن اقلیم در سدۀ پنجم هجری، و نیز بررسی های مرتبط با زبان فارسی به طور خاص از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این کتاب در عصر شاعر تدوین شده و حاوی سروده هایی در نوع زاهدانه، عالمانه و بعضاً عرفانی است. این اشعار در مطالعۀ تطور شعر فارسی اهمیت بسیار دارد و در ردیف سروده هایی قرار می گیرد که در سده های چهارم و پنجم هجری در نیشابور بر زبان علمای صاحب مجلس می رفته و ذوق مخاطبان را برمی انگیخته است.
در این نوشتار ابتدا کاوشی در احوال فضل بن محب، صاحب مجلسی که ابیات مزبور را برای ما حفظ کرده با استفاده از تمامی منابع رجالی و تاریخی صورت گرفته است، آن گاه به اختصار به تأثیر کرامیۀ نیشابور در گسترش شعر زاهدانه و عرفانی فارسی پرداخته شده و سپس تباین عقیدتی و فکری فضل بن محب با ایشان تبیین گردیده است.
در بخش دوم کتاب ، متن اشعار به دقت بازخوانی و تصحیح گردیده و در پایان نیز منتخبی از تصاویر صفحاتی که دارای شعر فارسی بوده نمایش داده شده است.
فضل بن محب نیشابوری، تحقیق در مجالس تفسیری فضل بن محب نیشابوری و ابیات فارسی آن (گنجینه ای از سروده های زاهدانۀ فارسی (سدۀ پنجم هجری)، ) به کوشش: جواد بشری و محمدافشین وفایی، تهران، مرکز پژوهشی میراث مکتوب، نه، 93 صفحه، شمارگان: 500 نسخه، قطع: وزیری، (بها با جلد شومیز: 170000 ریال – با جلد سخت 270000 ریال)، 1394.
منبع: میراث مکتوب
پژوهش و نگارش - نکتهها گفتهها یافتهها
https://www.cgie.org.ir/fa/news/84142/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%
تحقیق در مجالس تفسیری فضل بن محب نیشابوری و ابیات فارسی آن .pdf
569.5K
صفحات اولیه کتاب تحقیق در مجالس تفسیری فضل بن محب نیشابوری
هدایت شده از hshariati
در این ارتباط مقالهای هم دیدم در مجله تاریخی : تبیین و تحلیل سیر ارتباط علمی محدثان و عالمان اصفهان و نیشابور از سدۀ سوم تا هفتم هجری
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
مریم پروی نیان 1 اصغر منتظرالقائم 2 علی اکبر عباسی 3
1 دانشجوی دکتری گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 استاد گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 دانشیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
10.22108/JHR.2022.134360.2387
چکیده
تعامل علمی در تمدن اسلامی زمینۀ بالندگی مراکز علمی و رشتههای مختلف علوم را فراهم کرد. نیشابور بهعنوان یکی از مراکز مهم علمی جهان اسلام، بهخصوص در زمینۀ دانش حدیث و با داشتن امتیازات ویژه در جذب عالمان اصفهان به نیشابور موفق بود. تعداد این عالمان و محدثان اصفهانی در نیشابور در قرن چهارم و پنجم بهدلیل شرایط نیشابور به هفتاد نفر رسید. شماری از عالمان نیشابور نیز در اصفهان حضور یافتند. برخی از عالمان و محدثان اصفهان، بهخصوص کسانی که مذهب شافعی داشتند، با سفر به نیشابور بر جریان حدیثی نیشابور تأثیرگذار شدند و جزء مشایخ محدثان مشهور نیشابور قرار گرفتند. این نوشتار بر آن است تا با روش توصیفی و تحلیلی این سؤال را بررسی کند که چه عاملی در تعامل محدثان و عالمان نیشابور و اصفهان در قرن چهارم و پنجم مؤثر بود؟ چگونه محدثان اصفهان در دانش حدیثی نیشابور تأثیر گذاشتند؟ محدثان اصفهان بهدلیل رونق مذهب شافعی در نیشابور و امتیازاتی که برای پیروان مذهب شافعی فراهم بود، در قرن چهارم و پنجم به نیشابور سفر و با محدثان نیشابور تعامل علمی کردند. همچنین برخی محدثان اصفهان با حضور در نیشابور جزء مشایخ و استادان محدثان بزرگ و مشهور شافعیمذهب نیشابور شدند و دستاورد این تعامل وجود روایات محدثان اصفهانی در تألیفات محدثان مشهور نیشابوری بود که بهطور محسوسی در تألیفات محدثان مشهور نیشابور به چشم میخورد.
کلیدواژهها
ارتباط علمی اصفهان نیشابور سفرهای علمی حدیث
dor 20.1001.1.20086253.1402.15.2.3.8
https://jhr.ui.ac.ir/article_27290.html
هدایت شده از نقد قراءات - دکتر حامد شریعتی نیاسر
روش حیری نیشابوری در الکفایه فی التفسیر مقاله
نویسنده مسئول: شاهپسند، الهه ؛
نویسنده: ملایی عشقآباد، زهرا ؛
معرفت دی 1398 - شماره 265 رتبه ب (وزارت علوم/ISC (9 صفحه - از 73 تا 81 )
کلیدواژه ها:
چکیده:
«الکفایه فی التفسیر» یا «کفایه التفسیر» اثر حیری نیشابوری (د.۴۳۱) مفسر، محدث، مقری و فقیه شافعی قرن پنجم نیشابور است. شناخت دقیقتر این تفسیر، به لحاظ جایگاهی که در میراث علمی نیشابور دارد، مهم است؛ چراکه بازه زمانی تالیفآن، عصری ممتاز در تاریخ علمی، سیاسی و مذهبی نیشابور است. این مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی و با هدف روششناسی این تفسیر، سه نسخه خطی موجود از کفایهالتفسیر را محور قرار داده و پس از مقایسهای مختصر با الکشف والبیان ثعلبی نیشابوری (د.۴۲۷) که تفسیری روایی دانسته میشود، به این نتیجه رسیده که تفسیر حیری را تنها میتوان ذیل تفاسیر جامع طبقهبندی کرد. استفاده توامان از آیات و روایات که به شکلهای متنوعی در فهم آیه به کار رفتهاند، توجه به آراء تفسیری مفسران متقدم و یا معاصر با نویسنده، برخورداری از رویکردهای کلامی و ادبی و نیز توجه خاص به قرائات، از ویژگیهایی بارز این تفسیرند. همچنین تفصیل در تفسیر آیات کلامی، نشاندهنده واکنش پویای مولف به فضای گفتمانی عصرش و نیز نوع واکنشهای علمی اشاعره به عقاید کرامیه و معتزله در قرن چهارم است.
خلاصه ماشینی:
استادان و شاگردان حيري خطیب بغدادی در یادکرد استادان حیری، به این افراد اشاره داشته است: ابوطاهر محمدبن فضلبن محمدبن اسحاقبن خزیمه (د،387)؛ ابوالحسن احمدبن ابراهیم عبدَوی، حسنبن احمد مَخلَدی، احمدبن محمدبن اسحاق انماطی، احمدبن محمدبن عمر خفاف(د،395)؛ ابو الحسن ماسَرجِسی (د،384)؛ محمدبن عبداللهبن حمدون (د،390)؛ محمدبن احمدبن عبدوس مزكي، ابوبکر جوزقی (د،388)؛ ابوعلی زاهربن احمد سرخسی (د،389)؛ ابوالهیثم محمدبن مکی کُشمیهَنی (د،389)، که از او صحیح بخاری سماع کرده است؛ ابوالفضل محمدبن حسین حدادی مروزی، ابونعیم عبدالملکبن حسن اسفراینی (د،400) و ابوعبدالرحمن سلمی (د،412) (خطیب بغدادی، ۱۴۲۲ق، ج7، ص317). » (حیری، بیتا ـ ب، اوراق 14ب، 138 الف ؛ همو، بيتا ـ ج، ورق272 الف) آغاز شده است که نشان میدهد این تفسیر تقریر شاگرد اوست، این فرد همان ابنزنجویه است که چنانکه گذشت، تفسیر حیری را با سماع از خود او به نگارش درآورده است. مطالبی که حیری از این گروه نقل میکند نیز مؤید همین برداشت است (حیری، بیتا ـ الف، اوراق 136ب، 62 الف). دیدگاه معتزله در رابطه با مخلوق بودن قرآن را بیان كرده و به منظور مردود شمردن این دیدگاه که مصداق ذکر قرآن باشد، مقصود از آن را پیامبر دانسته است (حیری، بیتا ـ الف، ورق39 الف). حیری آیات، روایات و نیز اقوال مفسران را به عنوان منبعی برای تفسیر در نظر داشته است، به نقل قرائات مختلف و توجیه آنها توجه ویژه داشته، و ذیل آیات کلامی تفصیل در اظهارنظر را از دست نداده است. http://noo.rs/Tz3KU
هدایت شده از نقد قراءات - دکتر حامد شریعتی نیاسر
برخورداری از رویکردهای کلامی و ادبی و نیز توجه خاص به قرائات، از ویژگیهایی بارز این تفسیرند.
هدایت شده از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
37.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فیلم |
🔹گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر بی آزار شیرازی، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در برنامه صبح بخیر ایران
@taqrib_fa
هدایت شده از دوستانِ کتاب
📗 «اسلام و مدرنیته» منتشر شد
کتاب «اسلام و مدرنیته» اثر عبدالمجید شرفی با ترجمه مهدی مهریزی از سوی نشر هرمس روانه بازار شد.
مدرنیته (تجدّد / نوگرایی) مجموعهای از مناسبات و ویژگیهای تمدّنی جدید است که در اروپا و امریکای شمالی پدید آمد، این پدیده از قرن هفدهم و یا هجدهم میلادی، همزمان با عصر روشنگری، سربرآورد. رابطۀ دین و بهخصوص اسلام با این پدیده، از دغدغههای متفکران اسلامی بوده است؛ دغدغهای بجا و البته ضروری.
تحوّلات علمی و سپس صنعتی مغربزمین، مسلمانان را با پرسشهایی جدّی از این دست مواجه کرده است، از قبیل اینکه چگونه میتوان با وجود اینهمه پیشرفت دیندار بود؟ با رشد روزافزون علم چه نیازی به دین وجود دارد؟ آیا میتوان میان علوم جدید و دین سازگاری و سازش برقرار کرد، یا هریک حوزهای جداگانه در زندگی دارند؟ آیا هریک رسالتِ تاریخی ویژهای دارند؟ اینها و پرسشهای متعدد دیگر متفکران را به مطالعۀ رابطه این دو مقوله و مسائل پیرامونیشان واداشته است.
عبدالمجید شرفی در اسلام و مدرنیته با نگاهی ابتکاری به مقولۀ دین و مدرنیته میپردازد.
در مقدمه، از دو مفهوم اسلام و مدرنیته و رابطۀ آنها بحث شده است. نویسنده در توضیح مفهوم اسلام، سه مقوله را از هم جدا میکند: نصوص دینی، برداشت متفکران اسلامی و فرهنگ مسلمانان.
#کتابخوانی
👈 «دوستانِ کتاب» دریچهای به سوی زندگی اندیشمندانه
https://eitaa.com/joinchat/504889710C40f1629af6
هدایت شده از تحقیق و پژوهش. آذربایجان شرقی
🚨اخبار موسسه
📣 فراخوان مقاله علمی
🔸دو فصلنامه علمی پژوهشی حکمت بالغه در راستای ایجاد زمینه برای طرح پژوهشهای روز آمد قرآنی و اهتمام به توسعه مطالعات قرآن پژوهی به ویژه در میان قرآن پژوهان حوزههای علمیه سراسر کشور؛ از مقالات علمی پژوهشی در زمینه پژوهشهای قرآنی استقبال میکند.
🔹علاقهمندان میتوانند مقالات خود را مطابق با شیوهنامۀ دوفصلنامۀ علمی پژوهشی حکمت بالغه، از طریق سامانۀ نشریه به آدرس http://hekmate-baleghe.whc.ir ارسال کنند.
🔻 نشانی: زنجان، سعدی وسط، جنب مسجد عباسقلیخان، مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها)
تلفن: ۳۳۳۶۶۰۰۳۰_۰۲۴
فکس: ۳۳۳۲۲۱۸۳_۰۲۴
🌐آدرس سامانه:
http://hekmate-baleghe.whc.ir
#پژوهش
@masoumiyeh
هدایت شده از پژوهشیار پلاس
📌چگونه از #پلاجیاریزم (#سرقت_ادبی) فرار کنیم؟
👈پاسخ: از طریق #پارافریز کردن متون
پارافریز عبارت است از #بازنویسی یک متن یا بخشی از متن با کلمات خود، بدون تغییر معنای متن اصلی
این یک مهارت مهم در نوشتن مقالات علمی است، زیرا به جلوگیری از سرقت ادبی کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که شما صرفاً از کارهای دیگران کپی نمی کنید.
🔻در اینجا چند نکته برای بازنویسی موفق آورده شده است:
1️⃣معنی را درک کنید: قبل از بازنویسی، مطمئن شوید که متن یا بخش اصلی را کاملاً درک کرده اید. این به شما کمک می کند بدون از دست دادن معنای اصلی آن را با کلمات خود دوباره بنویسید.
2️⃣از کلمات خودتان استفاده کنید: سعی کنید از کلمات خودتان برای ترجمه متن استفاده کنید، به جای اینکه به سادگی چند کلمه یا عبارت را اینجا و آنجا عوض کنید. هدف این است که متن را به گونه ای بازنویسی کنیم که برای کسی که متن اصلی را نخوانده باشد قابل درک باشد.
3️⃣بررسی خوانایی: پس از اینکه متن را دوباره نوشتید، آن را دوباره بخوانید تا خوانایی آن بررسی شود. مطمئن شوید که بازنویسی شما واضح و قابل درک است. اگر اینطور نیست، آن را دوباره کار کنید تا زمانی که درست شود.
4️⃣از نقل قول ها استفاده کنید: هنگام استفاده نقل قول، حتماً از نقل قول ها استفاده کنید تا منبع اصلی اطلاعات را تأیید کنید. این به شما کمک می کند از سرقت ادبی جلوگیری کنید و نشان دهید که تحقیقات خود را انجام داده اید.
5️⃣از بازنویسی کلمه به کلمه خودداری کنید: حتی اگر سعی در کپی کردن کار دیگران ندارید، باز هم مهم است که از بازنویسی کلمه به کلمه خودداری کنید. این می تواند منجر به اتهام سرقت ادبی شود، حتی اگر ناخواسته باشد.
به طور کلی، بازنویسی مهارت مهمی است که باید هنگام نوشتن مقالات علمی ایجاد شود، زیرا به اطمینان از صحت و یکپارچگی کار شما کمک می کند. با اجتناب از سرقت ادبی و بازنویسی متن به زبان خودتان، می توانید یک تحقیق قوی و بدیع ایجاد کنید که توسط داوران و ویراستاران، جدی گرفته بشود.
#پژوهشیار
https://eitaa.com/joinchat/4176085290C7e1572999a
هدایت شده از محمد عربشاهی
1_1900364641.pdf
820.3K
🔻مینی دوره تند پژوهی
#تند_پژوهی
#مهارت_پژوهشی
#مقاله_نویسی
#روش_تحقیق
#پایان_نامه_نویسی
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام صلوات🌹
🌹کانال #محمد_عربشاهی🌹
https://eitaa.com/mohammadarabshahe
✅در صورت مفید بودن مطالب کانال، آن را به دوستان خود معرفی کنید.
هدایت شده از مطالعات علم و اجتماع معنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ معنای فلسفه از زبان دکتر دینانی
💠 اصلا فیلو یعنی دوستدار، سوفیا یعنی حکمت، یعنی کسی که دوست دارد حکمت را. سقراط میگفت من دوست دارم دانش را، فیلسوف نیستم.
🔸 فیلسوفان بزرگ آمدند و هر کدام یک مکتب فلسفی دارند. ارسطو یک مکتب فلسفی دارد، افلاطون دارد، هراکلیتوس دارد، فلاسفه جدید هم همین طور.
🔹 خب [اینها] اندیشههاشون تنظیم شده و به صورت یک مکتب فلسفی درآمده، اگر منظور دانستن این مکتبهاست این هم در حد اطلاعات خوبه، این میتواند کمک کند، اما این فلسفه نیست، [بلکه این] فلسفه دانستن است یا تاریخ فلسفه است.
🔸 فلسفه فلسفیدن است، فیلسوف کسی است که میاندیشد اندیشهها را از نو...
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه
#بریده_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
نمونه پایاننامه در سایت علم نت : https://elmnet.ir/doc/10713008-94001 : روایات اسباب نزول در نظریه و عمل تفسیری علامه طباطبایی
استاد راهنما: هدایت جلیلی هدایت جلیلی ، استاد مشاور: احمد امام زاده احمد امام زاده ، پدیدآور: سمیه سورگی سمیه سورگی ،
دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
کلیدواژه: اسباب نزول ، طباطبایی، محمدحسین ، تفسیر المیزان ، تفسیر قرآن ، آیات ، نظریه تفسیری
چکیده:
همواره از دیرباز مفسران و قرآنپژوهان، دانش اسباب نزول را یکی از مقدمات ضروری پرداختن به تفسیر به¬شمار آورده¬اند؛ چنان¬که به روشنی می¬توان حضور پررنگ آن را در کتب تفسیری دریافت، حضوری دامنه¬دار که با تاریخ تفسیر گره خورده است. اندیشمندان علوم قرآنی نیز کوشیده¬اند تا با بحث از چیستی و کارکرد اسباب نزول، تعابیر حاکی از آن و قواعدی که به کاربست آن در تفسیر مربوط می¬شود، این دانش را ضابطه¬مند کنند. علامه طباطبایی به عنوان یک مفسر و نظریه¬پرداز تفسیر که شیوه¬ی تفسیری قرآن به قرآن را ابزار خود در فهم مراد و مقصود آیات قرآن برگزیده است؛ در مقام نظر در برخی مواضع با دیدگاه سایر اندیشمندان علوم قرآنی در باب اسباب نزول همراه و همسو بوده است، اما مواضعی نیز مخالف با سایر نظراتی است که حکایت از کارکرد کلان اسباب نزول در تفسیر دارد. البته خاستگاه نظریهی علامه طباطبایی به انگاره¬های وی از متن قرآنی بازگشت میکند. چنانکه پیوسته میکوشد تا متن قرآنی را از تعلق داشتن به مؤلفه¬های بیرونی چون اسباب نزول که رنگ مکانی و زمانی به آیات داده و آن را محدود به حوادث عصر نزول می¬کند، برهاند. علامه طباطبایی در مقام عمل، به برخی از دیدگاه¬هایی که در این باب مطرح کرده پای¬بند بوده است، اما در بحث کارکرد روایات اسباب نزول در المیزان، عملکرد وی صورت دگرگونهای مییابد. چنانکه بخشی از عملکرد وی، نشان از کارکرد تفسیر در اعتبار اسباب نزول و بخشی نیز حاکی از نقش اسباب نزول در تفسیر آیات قرآن است. https://eitaa.com/maghale_payannane
هدایت شده از نور | Noor
#مناسبتانه
🗓امروز۳۰ تیرماه مصادف با روز
بزرگداشت آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی
🔸آیت الله کاشانی مظهر روحانیت سیاسی بود و مومنان حساس به مسائل سیاسی از او پیروی میکردند.
🌐 شما می توانید مجموعه مقالات مربوط به آیت الله کاشانی را در پایگاه #نورمگز مشاهده نمایید:
https://noo.rs/ynkiW
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در داده پردازی هوشمند علوم اسلامی
www.noorsoft.org
کانال رسمی نور در ایتا
هدایت شده از گروه تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🔰انجمن علمی تاریخ اسلام با همکاری انجمن علمی فقه و حقوق دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می کند:
"کارگاه ویکی پدیا نویسی"
سر فصلهای دوره:
🔹تاریخچه ویکیپدیا
🔹ویکیپدیا چگونه کار میکند؟
🔹اهمیت مشارکت در ویکیپدیا در چیست؟
🔹نهاد دانشگاه، مسئولیت اجتماعی و ویکیپدیا
🔹برنامه آموزشی ویکیپدیا، تاریخچه و دستاوردها
👤با حضور : آقای آرش امامی
کارشناس تخصصی ویکی پدیا نویسی
دانشجو دکتری تاریخ دانشگاه شهید بهشتی
⏰زمان برگزاری: ۲ و ۴ و ۶ مرداد ساعت ۲۰
🔗بصورت مجازی
" نام کاربری و رمز ورود به اتاق کارگاه پس از ثبت نام قطعی ارسال می گردد."
💳هزینه دوره: دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه مذاهب اسلامی ۵۰ هزار تومان و عموم ۷۰ هزار تومان
❌ظرفیت محدود❌
✅با اعطای گواهی معتبر
آیدی ادمین جهت پاسخگویی در ایتا:
@H_asadi1381
🌐ثبت نام از طریق لینک زیر:👇🏻
https://kad.mazaheb.ac.ir/1632
🆔https://eitaa.com/mazahebtarikheslam