eitaa logo
تبیان مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
33 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══ : «زبان و دل را هماهنگ کنید» 7⃣ :هماهنگ کردن زبان و دل چگونه ممکن است؟ ما خیلی وقتها حرف یا عمل خوبی را وقتی در رو دربایستی قرار می گیریم می گوییم یا انجام می دهیم در حالی که قلباً مایل به آن نبودیم...چگونه آن دو را هماهنگ کنیم؟ و یا برای عمل خیر دشواری که می خواهیم انجام بدهیم و قلباً راضی نیستیم، باید به زحمت دل خود را قانع کنیم به انجام آن... و جالب است که از این مسئله رنج هم می بریم.آیا اینها بیماری‌ و بدی برای دل است؟ آنها را چگونه زایل کنیم؟ : ✅اولاً: آنچه در این فراز از سخنان حضرت مدنظر بوده اهمیت کنترل زبان و نقش آن در تقویت و صدق ایمان است. ✅ثانیاً: اینکه برای ما که در مراتب اولیه ایمان هستیم انجام خوبیها، تلخ و انجام گناه شیرین است نشانه نفاق نیست. ⏪زیرا تلاش داریم می کنیم که اصلاح شویم و ان شاءالله اگر این دشواریها را بپذیریم آهسته آهسته به مراحلی می رسیم که اطاعت شیرین و معصیت تلخ خواهد شد. ان شاءالله «ایمان بنده ای استوار نشود تا دل او استوار شود و دل استوار نشود تا زبان، استوار شود» 8⃣: اهمیت کنترل زبان درحد استواری ایمان است؟!! 9⃣:چگونه اظهار کردن یا نکردن کلامی موجب استواری یا سستی ایمان میشود؟! : ‼️انسانی که زبان خودش را کنترل نمی کند ، قطعاً در بین گفته های خودش به آبروی مردم تعرض می کند ، نسبت به شخصیت انسانهای مؤمن دچار غیبت ، تهمت ، تمسخر و امثال این می شود . ⁉️خب معلوم است کسی که در پرونده اعمال خودش دائماً چنین گناهان کبیره ای را ثبت می کند آرام آرام این خصلت های نادرست و این رذیلت های اخلاقی ایمان او را تضعیف و بلکه نابود می کند . : « و همانا مردم دو دسته اند: گروهی پیرو شریعت دین و برخی بدعت گذارند که از طرف خدا دلیلی از سنت پیامبر و نوری از براهین حق ندارند» 🔟:یعنی هرکس که از شریعت پیروی نکرده است، در شمار بدعت گذاران حساب میشود؟ 1⃣1⃣: آیا بیانگر آن است که هرکس برای عملش، شاهدی از سنت پیامبر‌(ص) و یا برهان الهی باید داشته باشد؟ 2⃣1⃣: «ازطرف خدا» ، دلیلی بر سنت پیامبر ندارند یعنی چه؟ : ⚠️بله هر کس که آگاهانه شریعت پیامبر را کنار زده و به دروغ خواسته و روش خود را سیره و سنت پیامبر جا می زند بدعت گذار است. 🔰مثل خلفای بعد از رسول الله و امروز علمای وهابی و ... ↩️لذا هر کس ادعا می کند که عملش بر اساس سنت پیامبر است باید بر این ادعا حجت اقامه کند. 🔴یکی از این حجت ها سازگاری سنت ادعایی با آیات قرآن است. ⏪مثلاً :در ماجرای غصب فدک خلیفه اول ادعا کرد که انبیا برای ورثه خود مال و زمین به ارث نمی گذارند بلکه فقط علم و دانش میراث می دهند. 💯حضرت زهرا در رد این بدعت به او فرمود ای پسر ابی قحافه آیا این در کتاب خدا آمده که تو از پدرت ارث می بری ولی من نمی برم؟؟؟ «ظلمی که نا بخشودنی است، شرک است» 3⃣1⃣: آیا سخن حضرت شامل شرک های خفی هم می شود؟ 4⃣1⃣: چه کنیم شرک های ناشناخته یا عادت کرده ی درون مان را که فقط در لحظه عمل، خود را نشان می دهند بشناسیم و درمان کنیم؟ : ✅ظاهراً منظور حضرت علی علیه السلام از این شرک ، شرک خفی به معنای ریا نیست به دو دلیل: ⭕️اول اینکه: در قرآن کریم در سوره مبارکه فرقان خدا سه گناه را ذکر کرده است. 👈و بعد فرموده است هر کس این سه گناه را انجام بدهد؛ ‼️اولاً در دنیا او را به خاری می کشانم، ‼️ثانیاً در قیامت با خفت وارد جهنم می شود . ‼️و ثالثاً برای همیشه در جهنم می ماند. ⚠️سه گناه فرموده یکی از این گناهان شرک است . ⏪علامه طباطبایی (رحمت الله علیه) وقتی بحث را باز می کنند نکات خیلی جالبی می فرمایند و یکی از آنها همین نکته است که عرب در زمان جاهلیت به هر سه این گناهان مبتلا بوده است از جمله شرک . 💯خوب معلوم است آن شرکی که عرب به آن مبتلا بوده ریا در عبادت نبوده است ، بت پرستی، گاو پرستی ، ستاره پرستی و... بوده است. ↩️بنابراین این شرک عبادت کردن هر خدا است نه اینکه در عبادت خدا غیر خدا را هم شریک کردند،اگرچه شرک خفی هم نوعی ظلم است چون حق خدا بر ما این است که ما خالص فقط او را بپرستیم . 🔁پس وقتی غیر خدا را هم در نیت خود شریک می کنیم حق خدا را ضایع می کنیم و تضییع حق هر کسی ظلم است. ♻️اما این ظلمی نیست که نابخشودنی باشد. 📣خدا در قرآن فرمودند: ان الله لا یغفر أن یشرک به و یغفر ما دون ذلك لمن یشاء (خدا کسی را که مشرک باشد نمی بخشد ولی پایین تر از آن را می بخشد) 🔴این لسان و این لحن کلام نشان می دهد که منظور این ریاهایی که ما از روی ضعف مبتلا به آن ها هستیم نیست، و الا باید اکثر بندگانش را نبخشد. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣 (برخی از شارحان نوشتند، این خطبه را هنگامی که به ستون مسجد تکیه داده بود ایراد فرمود. ) 1⃣نكوهش غافلان ♦️ای بی خبرانی که لحظه ای مورد غفلت نيستيد، و ای ترک کنندگان فرامين الهی که از تمامی کارهايتان بازخواست می شويد! شما را چه شده است که از خدای خود روی گردان و به غير او گرايش داريد؟ چونان چارپايانی که چوپان آنها را در بيابانی وَبا خيز، و آب هايی بيماری زا رها کرده است. گوسفندان پروار را می مانيد که برای کارد قصّاب آماده اند، ولی خودشان نمی دانند! چه آن که هر گاه به گوسفندان با مقداری علف نيکی کنند، يک روز خود را يک عمر پندارند، و زندگی را در سيرشدن شکم ها می نگرند. 2⃣ علوم بی پايان امام (علیه السلام ) ♦️سوگند به خدا! اگر بخواهم می توانم هر کدامِ شما را از آغاز و پايان کارش، و از تمام شئون زندگی اش، آگاه سازم، امّا از آن می ترسم که با اينگونه خبرها نسبت به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) کافر شويد. آگاه باشيد! که من اين اسرار گرانبها را به ياران رازدار و مورد اطمينان خود می سپارم. سوگند به خدايی که محمّد(صلی الله علیه و آله) را به حق برانگيخت، و او را برگزيد. جز به راستی سخن نگويم. پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) همه اطّلاعات را به من سپرده است، و از محلِّ هلاکت آن کس که هلاک می شود، و جای نجات کسی که نجات می يابد، و پايان اين حکومت، همه را به من خبر داده و مرا آگاه کرده است. هيچ حادثه ای بر من نگذشت، جز آن که در گوشم نجوا کرد، و مرا مطّلع ساخت. 3⃣ ويژگيهای امام علی (علیه السلام ) ♦️ای مردم! سوگند به خدا من شما را به هيچ طاعتی وادار نمی کنم، مگر آن که پيش از آن، خود عمل کرده ام و از معصيتی شما را باز نمی دارم، جز آن که پيش از آن ترک گفته ام. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣(درباره طلحه فرزند عبیدالله در سال ٣٦ هجری در آستانه جنگ جمل فرمود:) 🔹افشاء ادعاهای دروغين طلحه ♦️تا بوده ام مرا از جنگ نترسانده، و از ضربت شمشير نهراسانده اند، من به وعده پيروزی که پروردگارم داده است، استوارم. به خدا سوگند! او (طلحئ بن عبيدالله) برای خونخواهی عثمان شورش نکرد، جز اينکه می ترسيد خون عثمان از او مطالبه شود، زيرا او خود متّهم به قتل عثمان است، که در ميان مردم از او حريص تر بر قتل عثمان يافت نمی شد. برای اينکه مردم را دچار شک و ترديد کند، دست به اينگونه ادّعاهای دروغين زد. سوگند به خدا! لازم بود طلحه، نسبت به عثمان يکی از سه راه حل را انجام می داد (که نداد). اگر پسر عفّان ستمکار بود، چنان که طلحه می انديشيد، سزاوار بود با قاتلان عثمان همکاری می کرد، و از ياران عثمان دوری می گزيد؛ يا اگر عثمان مظلوم بود، می بايست از کشته شدن او جلوگيری می کرد و نسبت به کارهای عثمان عذرهای موجّه و عموم پسندی را طرح می کرد، (تا خشم مردم فرو نشيند) و اگر نسبت به امور عثمان شکّ و ترديد داشت، خوب بود که از مردم خشمگين کناره می گرفت و به انزوا پناه برده و مردم را با عثمان وا می گذاشت. امّا او هيچ کدام از سه راه حل را انجام نداد، و به کاری دست زد که دليل روشنی برای انجام آن نداشت، و عذرهايی آورد که مردم پسند نيست. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣(با توجه به برخی از شواهد این سخنرانی در شهر مدینه ایراد شده ) 1⃣ویژگیهای پیامبر ♦️پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) امين وحی پروردگار، و خاتم پيامبران، و بشارت دهنده رحمت، و بيم دهنده كيفر الهی است. 2⃣ويژگيهای رهبر اسلامی ♦️ای مردم! سزاوارترين اشخاص به خلافت، آنكه در تحقق حكومت نيرومندتر، و در آگاهی از فرمان خدا داناتر باشد، تا اگر آشوبگری به فتنه گری برخيزد، به حق باز گردانده شود، و اگر سر باز زد با او مبارزه شود. به جانم سوگند! اگر شرط انتخاب رهبر، حضور تمامی مردم باشد هرگز راهی برای تحقق آن وجود نخواهد داشت، بلكه آگاهان دارای صلاحيت و رای، و اهل حل و عقد (خبرگان ملت) رهبر و خليفه را انتخاب می كنند، كه عمل آنها نسبت به ديگر مسلمانان نافذ است، آنگاه نه حاضران بيعت كننده، حق تجديد نظر دارند و نه آنان كه در انتخابات حضور نداشتند حق انتخابی ديگر را خواهند داشت آگاه باشيد! من با دو كس پيكار می كنم، كسی چيزی را ادعا كند كه از آن او نباشد، و آن كس كه از ادای حق سر باز زند. ای بندگان خدا! شما را به تقوی و ترس از عذاب خدا سفارش می كنم، زيرا تقوای الهی بهترين سفارش مومنان، و بهترين پايان نامه كار در پيشگاه خداست، مردم! هم اكنون آتش جنگ بين شما و اهل قبله شعله ورشده است، و اين پرچم مبارزه را جز افراد آگاه و بااستقامت و عالم به جايگاه حق بدوش نمی كشند بنابراين آنچه فرمان دادند انجام دهيد، و از آنچه نهی كردند توقف كنيد، و در هيچ كاری تا روشن نشود شتاب نكنيد، زيرا در آنچه شما اكراه داريد توان تغييراتی داريم. 3⃣ پرهیز از نیرنگ دنيا ♦️آگاه باشيد! همانا اين دنيا كه آرزوی آن را می كنيد و بدان روی می آوريد، و شما را گاهی به خشم می آورد و زمانی خشنود می سازد، خانه ماندگار شما نيست، و منزلی نيست كه برای آن آفريده و به آن دعوت شديد، آگاه باشيد نه دنيا برای شما جاودانه و نه شما در آن جاودانه خواهيد ماند. دنيا گرچه از جهتی شما را می فريبد ولی از جهت ديگر شما را از بديهايش می ترساند، پس برای هشدارهايش از آنچه مغرورتان می كند چشم پوشيد، و به خاطر ترساندنش از طمع ورزی در آن بازايستيد، به خانه ای كه دعوت شديد سبقت گيريد، و دل از دنيا برگيريد، و چونان كنيزكان برای آنچه كه از دنيا از دست می دهيد گريه نكنيد، و با صبر و استقامت بر اطاعت پروردگار، و حفظ و نگهداری فرامين كتاب خدا، نعمتهای پروردگار را نسبت به خويش كامل كنيد. آگاه باشيد! آنچه برای حفظ دين از دست می دهيد زيانی به شما نخواهد رساند!. آگاه باشيد! آنچه را با تباه ساختن دين به دست می آوريد سودی به حالتان نخواهد داشت خداوند دلهای ما و شما را به سوی حق متوجه سازد و صبر و استقامت عطا فرمايد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 : به جانم سوگند اگر شرط انتخاب رهبر ، حضور تمامی مردم باشد، هرگز تحقق آن وجود نخواهد داشت... 1⃣ : یعنی هرگز حاکم یا خلیفه ای به انتخاب مردم، انتخاب نمی شود؟ و فقط أگاهان دارای صلاحیت و رأی اهل حل و عقد، رهبر و خلیفه را می توانند معین کنند؟ 2⃣:آگاهان دارای صلاحیت و رأی و اهل حل و عقد یعنی چه؟ 3⃣: چرا به انتخاب الهی رهبر اشاره ای نفرمودند؟ : ✅حضرت در این فراز از اشاره به مقبولیت رهبری می کنند. ⚠️چون رهبر الهی یک مشروعیت دارد که خداوند به او می دهد که این بخش آن هیچ ربطی به مردم ندارد . 👈اما همان رهبر مشروع تا مقبولیت عمومی نداشته باشد و مردم به او اقبال نکنند ولایت او محقق نشده ، یعنی کسی به حرف او گوش نخواهد داد . ⏪پس بیعت در فرهنگ دینی ما نشانه مقبولیت است نه مشروعیت. 💢در بحث مقبولیت ، داستان رجوع به امام یک داستان دیگری است . ‼️در زمان امام معصوم اگر فرهنگ و فهم و دینداری مردم در حد عالی باشد می فهمند که امام منصوب از طرف خداست و حتی اهل حل و عقد و خبرگان هم هیچ نقشی ندارند . 💯اما وقتی به واقعیت جامعه نگاه می کنیم متوجه می شویم که در روی زمین و در وضعیت خاص زمان امیرالمؤمنین همین مقدار هم که خبرگان یعنی آدمهای اصلی جامعه و بعد اکثریت مردم با امیر المؤمنین علیه السلام بیعت می کنند خیلی عالی است. 🔴و در زمان غیبت هم که اساساً کشف ولی فقیه جز ازطریق خبرگانی که فقها را خوب می شناسند و می توانند از بین فقها شخصی که تمام شرایط ولایت در او محقق شده را کشف کنند ، خب جز این راه دیگری نیست . : ...بنابراین آنچه فرمان دادند انجام دهید و از آنچه نهی کردند توقف کنید و در هیچ کاری تا روشن نشود شتاب نکنید ، زیرا در آنچه شما اکراه دارید توان تغییراتی داریم. 4⃣ :«در هیچ کاری تا‌ روشن نشده شتاب نکنید» چه حیطه ای‌ را شامل می شود؟ 5⃣:آیا این روشن یا نبودن کاری، بسته به تشخیص خود افراد دارد؟ چنانکه در حکمتهای ابتدایی نهج البلاغه خواندیم که عده ای چون مسئله برایشان روشن نبود، از‌جنگ کناره گرفتند و گفتند از اینکه مسلمانی را بکشیم ناراحتیم! حضرت, در مورد آنها فرمود هر فریب خورده ای را نمیشود سرزنش کرد... 6⃣:منظور از : در آنچه شما اکراه دارید توان تغییراتی داریم چیست؟ : ✍اشاره به این است که این راهِ پرمسئولیتى است ؛ با دقّت در آن راه، گام بر دارید و کاملاً گوش به فرمان باشید و نظم و انضباط را به دقّت رعایت کنید. 🔴و جمله « در آنچه شما اکراه دارید توان تغییراتی داریم» اشاره به این است که در مسائل اجرایى جنگ و جزئیات کارها گاه امام و فرمانده دستوراتى مى دهد که مطابق میل اکثریت مردم نیست ؛مثلاً دستور مى دهد که از طرف شمال به بصره حمله کنید ؛ ولى اکثریت آن را مشکل مى پندارند و ترجیح مى دهند از طرف جنوب حمله کنند. 📣امام(علیه السلام)مى فرماید: «در این گونه موارد؛ عجله نکنید در آن جا که خلاف شرع و مصلحت نیست، ما تغییراتى مى دهیم و خواست شما را تأمین مى کنیم. ↩️همچنین اگر مردم شکایتى مثلاً از بعضى فرمانداران داشته باشند من همچون عثمان اصرارى بر ابقاى آن ها ندارم و نظر مردم را در آن جا موافق شرع و مصلحت است مى پذیرم و این همان موضوع انعطاف است. : به خانه ای که دعوت شدید سبقت گیرید و دل از دنیا برگیرید و چونان کنیزکان برای آنچه که از دنیا از دست می دهید گریه نکنید... 7⃣ : در پاورقی آمده که حنین، گریه کردن از راه بینی است یعنی آرام و بیصدا گریستن ، یعنی حضرت می فرمایند برای آنچه از دنیا از دست تان می رود حتی بیصدا و آرام هم گریه نکنید؟ 8⃣:چه چیزهایی از دنیا مد نظرشان بوده بجز ثروت و مقام ؟ آیا مصیبتهای عزیزان و بیماری و ... هم شامل آن میشود؟ : ✍مراد امیرالمؤمنین علیه السلام این است که چنان نسبت به مسئله آخرت باید توجه شما معطوف بشود و مسئله آخرت برای شما مهم ترین مسئله بشود که دنیا و تعلقاتش در نظرتان کوچک بشود. ⁉️وقتی دلبستگیهای دنیوی از حب مقام و جاه و مال و شهوات در چشمتان کوچک شد از دست دادن آنها برایتان مصیبت محسوب نمی شود تا در برابرش به جزع و فزع بلکه حتی به ناله و گریه خفیف از روی نارضایتی مبتلا شوید. ‼️اما این منافات با احساسات و عواطف پاک در از دست دادن عزیزان ندارد که خودش شعبه ای از محبت و ایمان است. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣 (مطالب اين خطبه، بخشی از نوشته های افشاگرانهای است كه در سال ۴۰ هجری برای روشن شدن واقعيّتهای تاريخ اسلام به دستور امام نوشته شد) 1⃣ گفتگو در روز شورا ♦️ "ستايش خداوندی را سزاست که نه آسمانی مانع آگاهی او از آسمان ديگر، و نه زمينی مانع او از زمين ديگر می شود. شخصی در روز شورا به من گفت: «ای فرزند ابوطالب! نسبت به خلافت حريص می باشی.» در پاسخ او گفتم: به خدا سوگند! شما با اينکه از پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) دورتريد، حريص تر می باشيد، امّا من شايسته تر و نزديک تر به پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) هستم. همانا من تنها حقِّ خود را مطالبه می کنم که شما بين من و آن حائل شديد، و دستِ رد بر سينه ام زديد. پس چون در جمع حاضران، با برهان قاطع او را مغلوب کردم، درمانده و سرگردان شد و نمی دانست در پاسخم چه بگويد!." 2⃣شكوه از قريش ♦️بار خدايا، از قريش و از تمامی آنها که ياريشان کردند، به پيشگاه تو شکايت می کنم، زيرا قريش پيوند خويشاوندی مرا قطع کردند، و مقام و منزلت بزرگ مرا کوچک شمردند، و در غصب حقِّ من، با يکديگر هم داستان شدند، سپس گفتند: برخی از حق را بايد گرفت و برخی را بايد رها کرد. (يعنی خلافت حقّی است که بايد رهايش کنی.) 3⃣شكوه از ناكثين ♦️و آنها (طلحه و زبير و يارانشان) بر من خروج کردند، و همسر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) - عايشه - را به همراه خود می کشيدند، چونان کنيزی را که به بازار بَرده فروشان می برند، به بصره روی آوردند، در حالی که همسران خود را پشت پرده نگهداشتند. امّا پرده نشين حَرَم پيامبر(صلی الله علیه و آله) را در برابر ديدگان خود و ديگران قرار دادند. لشکری را گرد آوردند که همه آنها به اطاعت من گردن نهاده، و بدون اکراه، و با رضايت کامل با من بيعت کرده بودند. پس از ورود به بصره، به فرماندار من و خزانه داران بيت المال مسلمين، و به مردم بصره حمله کردند، گروهی از آنان را شکنجه و گروه ديگر را با حيله کشتند. به خدا سوگند! اگر جز به يک نفر دست نمی يافتند و او را عمدآ بدون گناه می کشتند، کشتار همه آنها برای من حلال بود، زيرا همگان حضور داشتند و انکار نکردند، و از مظلوم با دست و زبان دفاع نکردند، چه رسد به اينکه ناکثين به تعداد لشکريان خود از مردم بی دفاع بصره قتل عام کردند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣دعای امام علیه السلام در آغاز نبرد صفين در نبرد با قاسطین در هفتم صفر در سال ٣٧ هجری 1⃣ نيايش در آستانه جنگ ♦️ای خدای آسمانِ برافراشته و فضایِ نگاه داشته! که آن را زمينه پيدايش شب و روز، و جريان گردش ماه و خورشيد، و مسير آمد و شد ستارگان سيّار قرار داده ای، و جايگاه گروهی از فرشتگانت ساخته ای که از عبادت تو خسته نمی گردند؛ ای پروردگار اين زمين! که آن را جايگاه سکونت انسان ها، و مکان رفت و آمد حشرات و چارپايان، و پديده های ديدنی و ناديدنی غيرقابل شمارش قرار داده ای، و ای پروردگار کوه های بلند و پابرجا! که آن را برای زمين چونان ميخ های محکم، و برای مخلوقات تکيه گاهی مطمئن ساخته ای. اگر بر دشمن پيروزمان ساختی، ما را از تجاوز بر کنار دار، و بر راه حق استوار فرما، و چنانچه آنها را بر ما پيروز گرداندی شهادت نصيب ما فرموده و از شرک و فساد و فتنه ها، ما را نگهدار! 2⃣روش بسيج نيروها در جنگ ♦️کجايند آزادمردانی که به حمايت مردم خويش برخيزند؟ کجايند غيورمردانی که به هنگام نزول بلا و مشکلات مبارزه می کنند؟ هان مردم!! ننگ و عار پشت سر شما، و بهشت در پيش روی شماست. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣(در آستانه جنگ بصره، گروهی از اعراب،《 کلیب جرمی》 شخصی را جهت آگاهی از حقيقت و دانستن علل مبارزه امام (علیه السلام ) با ناكثين به نمايندگی نزد حضرت علی (علیه السلام ) فرستادند، امام به گونه ای با آن شخص صحبت فرمود كه حقيقت را دريافت، آنگاه به او فرمود، بيعت كن، كليب جرمی گفت، من نماينده گروهی هستم و قبل از مراجعه به آنان به هيچ كاری اقدام نمی كنم امام علیه السلام فرمود:) 🔹روش هدايت كردن ♦️اگر آنها تو را می فرستادند که محلِّ ريزش باران را بيابی، سپس به سوی آنان باز می گشتی و از گياه و سبزه و آب خبر می دادی، اگر مخالفت می کردند، و به سرزمين های خشک و بی آب روی می آوردند، تو چه می کردی؟ گفت: آنها را رها می کردم و به سوی آب و گياه می رفتم، امام فرمود: پس دستت را برای بيعت کردن بگشای. مرد گفت: سوگند به خدا به هنگام روشن شدن حق، توانايی مخالفت نداشتم و با امام(علیه السلام) بيعت کردم. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣(این سخنرانی را در سال ٣٦ هجری، هنگام حرکت اصحاب به سوی بصره ایراد فرمود. ) 1⃣ضرورت اطاعت از رهبری ♦️همانا خداوند پيامبری راهنما را با کتابی گويا، و دستوری استوار برانگيخت. هلاک نشود جز کسی که تبهکار است، و بدانيد که بدعت ها به رنگ حق در آمده و هلاک کننده اند، مگر خداوند ما را از آنها حفظ فرمايد، و همانا حکومت الهی حافظ امور شماست، بنابراين زمام امور خود را بی آن که نفاق ورزيد يا کراهتی داشته باشيد، به دست امام خود سپاريد. به خدا سوگند! اگر در پيروی از حکومت و امام، اخلاص نداشته باشيد، خدا دولت اسلام را از شما خواهد گرفت که هرگز به شما باز نخواهد گردانيد و در دست ديگران قرار خواهد داد. 2⃣افشا توطئه ناكثين ♦️همانا ناکثين عهدشکن، به جهت نارضايتی از حکومت من به يکديگر پيوستند، و من تا آنجا که برای وحدت اجتماعی شما احساس خطر نکنم، صبر خواهم کرد، زيرا آنان اگر برای اجرای مقاصدشان فرصت پيدا کنند، نظام جامعه اسلامی متزلزل می شود. آنها از روی حسادت بر کسی که خداوند حکومت را به او بخشيده است، به طلب دنيا برخاسته اند. می خواهند کار را به گذشته باز گردانند. حقّی که شما به گردن ما داريد، عمل کردن به کتاب خدا (قرآن)، و سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) و قيام به حق و بر پاداشتن سنّت اوست. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ ... و بدانید که بدعت ها به رنگ حق در آمده و هلاک کننده اند ... 1⃣ : بدعت های زمان خود را چطور تشخیص بدهیم ؟ 2⃣:آیا مراسمات نهم ربیع یا دهه های مختلف جدید مثل محسنیه و صادقیه و... مصادیق بدعت در دین هستند ؟ : ✍تنها راه شناخت بدعت ها دو راه است: 🔴1_ بهترین راه این است که با مطالعات عمیق از منابع و آثار معتبر دین خود را دقیق تر و عمیق تر و اصولی تر بشناسیم. 🔴2_ جز از علمای ربانی و مجتهدین طراز اول و بصیر و قابل اعتماد از کسی دین خود را نگیریم. ⏪اما مثالهایی که زدید برخی بدعت اند مانند قمه زنی و جشن عیدالزهرای 9 ربیع و برخی می توانند بدعت نباشند. ‼️بدعت یعنی اینکه کسی چیزی را که در دین نیست به دین نسبت بدهد. ↩️بنابراین اگر سنتی را بسازد ولی ادعا نکند که از روایات و آیات برمی آید که چنین سنّتی در اسلام است ولو آن سنت غلط باشد ولی مصداق بدعت نیست. : «...به خدا سوگند اگر در پیروی از حکومت و امام، اخلاص نداشته باشید، خدا دولت اسلام را از شما خواهد گرفت که هرگز به شما باز نخواهد گرداند و در دست دیگران قرار خواهد داد..» 3⃣: یعنی فقط اطاعت کافی نیست بلکه اطاعت با اخلاص باید آورد...؟ 4⃣: برای عدم تهدید جامعه توسط این خطر، چگونه مردم را به اخلاص در مقابل ولی بر حق، تشویق کنیم؟ (اخلاص یک امر قلبی است وبه راحتی حاصل نمی شود.از طرفی ظاهراً اگر حاصل نشود هم مجازات های سختی در انتظار است!!؟؟؟) : ✅بله، اگر ما قدر حکومت اسلامی را ندانیم با همه اشکالاتی که ممکن است به واسطه ضعف بعضی از مدیران در آن وجود داشته باشد قطعاً خداوند نعمت حکومت اسلامی را از ما می گیرد و ما را مجدداً به حکومت طاغوت مبتلا می کند. ‼️اما اینکه چگونه می شود مردم را به اطاعت قلبی و بدون ریا و نفاق و اکراه مطیع حکومت اسلامی کرد این همان کار سازی است که بارها عرض کردیم. 🔰مردم اگر ریشه ای بفهمند که حکومت اسلامی یعنی چه و چه ابعاد و آثار و برکت و آرمان هایی دارد و بفهمند که برای رسیدن به آن دستاوردهای نهایی و عالی حکومت اسلامی باید چه سبک زندگی داشته باشند ، چه دلبستگی هایی داشته باشند ، حب و بغض خود را کجا مصرف کنند یعنی گفتمان آنها با گفتمان حاکم اسلامی عادل یکی بشود آن وقت اطاعت آنها با جان و دل می شود. 💯مثل خود ما که در زمان های مختلف مردم نشان دادند که از مال و جان و فرزند و همسر و همه چیز خود حاضرند به خاطر حفظ نظام بگذرند. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی 🏴 بسم الله الرّحمن الرّحیم 🏴 با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. ◼️این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است. ✔️ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. ⏪خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. ‼️پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است. ⚫️اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت می نمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الحمدلله 💠با عنایت خاص امیر المومنین علیه السلام 🔴مرکز پاسخگویی تلفنی📞 نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی فعالیت خود را آغاز کرد . 💠با شروع طرح بزرگ« هر محب علی یک کانال» در پویش باعلی تا مهدی علیهما السلام هم زمان با شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها مجموعه پاسخگویی تلفنی نهضت به همت کارشناسان و فعالان نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی شروع به فعالیت نمود و در دسترس علاقه مندان حق جو قرار گرفت. 💠از این پس محبین اهلبیت میتوانند برای آشنایی با کلام آن حضرت و فراگیری شیوه های مطالعه و ترویج اندیشه مولای ما علی علیه السلام و همکاری با نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با شماره 3174 025 تماس بگیرند.(برای تماس از قم نیاز به پیش شماره 025 نیست)
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣(پس از بيعت با امام علیه السلام در سال ٣٥ هجری، گروهی از صحابه گفتند: ای کاش شورشیان برضد عثمان را کیفر می دهی؟ پاسخ فرمود:) 1⃣واقع بينی در مبارزه با ناكثين ♦️ای برادران! از آنچه شما می دانيد بی اطّلاع نيستم، امّا قدرت اجرای آن را چگونه به دست آورم؟ آنان با ساز و برگ و نيرو به راه افتادند، بر ما تسلّط دارند و ما بر آنها قدرتی نداريم! هم اکنون بردگان شما با آنها می جوشند، و باديه نشينانِ اطرافِ شما به آنها پيوسته اند. آنها در ميان شما زندگی می کنند، و هر مشکلی را که بخواهند بر شما تحميل می کنند. آيا برای خواسته های خود تواناييد؟. 2⃣مشكلات جنگ داخلی ♦️ کاری که پيش آمده از جاهليّت است، شورشيان يار و ياور دارند، اگر برای کيفر دادنشان حرکتی آغاز شود، مردم به چند دسته تقسيم می شوند: گروهی خواسته های شما را دارند، و عدّه ای بر خلاف شما فکر می کنند، و گروهی نه اين را می پسندند و نه آن را. پس صبر کنيد تا مردم آرام شوند، و دل های مضطرب در جای خود قرار گيرد، و حقوق از دست رفته با مدارا گرفته شود. اکنون مرا آسوده گذاريد، و در انتظار فرمان من باشيد، کاری نکنيد که قدرت ما را تضعيف کند، و اقتدار امّت ما را متزلزل سازد و سستی و زبونی به بار آورد. اين جريان سياسی را تا می توانم مهار می کنم، امّا اگر راه چاره ای نيابم، با آنان می جنگم (که سرانجام درمان، داغ کردن است). 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ «...پس صبر کنید تا مردم آرام شوند و دل های مضطرب در جای خود قرار بگیرد و حقوق از دست رفته با مدارا گرفته شود... کاری نکنید که قدرت ما را تضعیف کند و اقتدار امت مارا متزلزل سازد و سستی و زبونی به بار آورد...» ⃣: بنده اینها را خیلی شبیه به و شرایط غبارآلود فتنه و وضعیت خاص جامعه و وظیفه ای که در ایام فتنه داریم، دیدم. آیا درست متوجه شدم؟ : ✅شاید شرایط مذکور در این فراز از 168 از جهتی شرایط فتنه گون باشد زیرا آن قدر تعداد گروههای شورشی علیه خلیفه سوم بسیار و طیف هوادارانشان متنوع بودند که اگر حضرت اقدام به قصاص قاتلان او می فرمودند امر برای بسیاری از مردم مشتبه می شد. ↩️اما دلایل دیگری هم در این امر بود از جمله: ⭕️1_قاتلان اصلی که نظیر طلحه و زبیر بودند چنان در جامعه تازه رهاشده از التهاب دوران عثمان تشنج ایجاد می کردند که امکان استقرار حکومت عدل امیرالمومنین فراهم نمی شد. ⭕️2_ یکی از عوامل اصلی قتل عثمان یعنی معاویه از دسترس دور بود و چنانچه حضرت اقدامی می کرد یقیناً به نفع او و سرمایه ای جهت ایجاد اختلاف توسط او در جامعه می شد. ⏪به همین دلیل است که معاویه: 🔹اولاً: به دروغ ژست خونخواهی عثمان زا می گرفت . 🔹ثانیاً: در نامه هایش به مولا از او درخواست خون خواهی عثمان را میکرد. 2⃣: همیشه واقعه قتل عثمان را منتهی به بیعت مردم با امام علی(علیه السلام) عنوان می کردند اما کمتر افرادی به وضعیت بحرانی جامعه ، از ابتدای بیعت با امام(علیه السلام) و حکومت شان پرداخته اند. آن آشوب در نهایت چگونه آرام شد ؟ : 🔵حضرت اولاً با صبر در مقابل این تحریک ها و تهییج ها ابتدا برای حفظ وحدت و انسجام در درون جامعه پایه های نظام خود را تا جای ممکن استوار کردند تا دشمنی مانند معاویه طمع در براندازی حکومت نکند. 🔵ثانیاً با تلاش شبانه روزی در جهت اجرای عدالت و آبادانی و رفاه نسبی مردم دلگرمی نسبت به نظام اسلامی را جایگزین خاطره سیاه مردم از حکومت خلیفه سوم نمودند. 🔵ثالثاً دشمنان اصلی را منکوب نمودند تا کم کم التهاب شدید پیش آمده فروکش کرد البته نه بصورت صددرصد 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣 (سخنرانی امام علیه السلام در آغاز خلافت در سال٣٥ هجری نوشتند که نخستین سخنرانی آن حضرت است. ) 1⃣ويژگيهای قرآن ♦️همانا خداوند بزرگ کتابی هدايت گر فرستاد، نيکی و بدی، خير و شر را آشکارا در آن بيان فرمود. پس راه نيکی در پيش گيريد، تا هدايت شويد و از شرّ و بدی پرهيز کنيد، تا در راه راست قرار گيريد. واجبات! واجبات! در انجام واجبات کوتاهی نکنيد، تا شما را به بهشت رساند. همانا خداوند چيزهايی را حرام کرده که ناشناخته نيست، و چيزهايی را حلال کرده که از عيب خالی است، و در اين ميان حرمت مسلمان را بر هر حرمتی برتری بخشيد و حفظ حقوق مسلمانان را به وسيله اخلاص و توحيد استوار کرد. 2⃣ويژگيهای مسلمانی ♦️پس مسلمان کسی است که مسلمانان از زبان و دست او آزاری نبينند، مگر آنجا که حق باشد، و آزار مسلمان روا نيست، جز در آنچه که واجب باشد. به سوی مرگ که همگانی است، و فرد فرد شما را از آن گريزی نيست بشتابيد، همانا مردم در پيش روی شما می روند، و قيامت از پشت سر، شما را می خواند. سبکبار شويد تا به قافله برسيد، که پيش رفتگان در انتظار بازماندگانند. از خدا بترسيد، و تقوا پيشه کنيد، زيرا شما در پيشگاه خداوند، مسئول بندگان خدا، و شهرها، و خانه ها و حيوانات هستيد. خدا را اطاعت کنيد و از فرمان خدا سر باز نزنيد، اگر خيری ديديد برگزينيد و اگر شرّ و بدی ديديد از آن دوری کنيد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═════ ೋღ💎ღೋ════ : «...و حفظ حقوق مسلمانان را بوسیله ی اخلاص و توحید استوار کرد...» 1⃣: حفظ حقوق بوسیله ی توحید، قابل درک است اما اخلاص چقدر در رعایت حقوق دیگران نقش دارد؟ 2⃣: یعنی با این حساب اگر ما از ابتدا روی همین توحید و اخلاص فرزندانمان متمرکز شویم، می توانیم در آینده، جامعه ای سالم بدور از پایمال حقوق ، انتظار بکشیم؟ : ✍ یعنی همان مقدار که در ساحت اعتقادات و باورها و در بندگی اهمیت دارد در ساحت عمل و رفتار با جامعه رعایت حقوق مسلمین اهمیت دارد. 💯هرچقدر مسلمان موحدتر و مخلص تر باشد نسبت به حقوق دیگران مراعات کننده تر است. ... و آزار مسلمان روا نیست ، جز در آنچه که واجب باشد . 3⃣: منظور از این جمله چیست ؟ : ✍حضرت یکی از نشانه توحید و اخلاص مسلمان را این می دانند که مسلمانان دیگر از شرّ زبان و دست او در امان باشند. ↩️سپس عدم آزار مسلمانان را دو قید می زنند یکی را با " الا بالحق" بیان می کنند و دومی را با " الا بما یجِب"! ⚠️اولی یعنی آزار مسلمان "جایز " نیست مگر آنجا که طبق شریعت الهی حق و جایز باشد؛ 🔴مثل حدّ و تعزیر و قصاص و ... که اگرچه با اجرای آن مسلمان آزرده می شود ولی حق است و باید انجام شود. ⚠️و دومی یعنی در مواردی هم که طبق مجوز شرع آزاری به مسلمان باید برسد نباید از میزان و کیفیتی که شرع واجب کرده بیشتر بشود. 📚در حدیث آمده است که قنبر با تمام احترامى که داشت، هنگامى که بر اثر سهل انگارى به هنگام اجراى حدّ، سه تازیانه اضافه زد، امام(علیه السلام)فرمود: باید قنبر به مقدار این سه تازیانه قصاص شود! 📣«إِنَّ اَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ اَمَرَ قَنْبراً أَنْ یَضْرِبَ رَجُلا حَدّاً فَغَلِطَ قَنْبَرٌ فَزَادَهُ ثَلاَثَةَ أَسْواط فَأقادَهُ عَلِىٌّ(علیه السلام)مِنْ قَنْبَر بِثَلاَثَةِ أَسْواط» : «...همانا مردم در پیش روی شما میروند و قیامت از پشت سر شما را میخواند...» 4⃣: آیا چون قیامت را در پیش رو داریم نباید می‌فرمودند قیامت هم از پیش رو ما را می خواند ؟ : 📢در اینجا مراد از قیامت همانطور که از عبارت هم معلوم است ، مرگی است که آغاز ورود به عالم قیامت است . ☑️مرگ در واقع کشیده شدن به فضای قبر و ورود به عالم برزخ است . 📣لذا می فرمایند: در مقابل چشمان شما و جلوتر از شما عده ای از مردم رفتند و شما مرگ آنها را دیدید ، مرگ خودتان هم که از پشت سر انگار شما را می خواند و هل می دهد به سمت رفتن . ◼️یعنی در واقع مثل قافله ای است کاروان بشریت که یک نفر از پشت سر دائما می خواند برای آنها آواز مرگ را و آنها را سوق می دهد به سمت حیات ابدی . ↩️بنابراین مرگ پیشینیان ما در مقابل چشمان ماست و مرگ خود ما هم از پشت سر مارا می خواند و هل می دهد بسمت قبر. «...تَخَفَّفوا تَلحَقوا... سبکبار شوید تا به قافله برسید...» 5⃣: ما خیلی وقت ها سعی می کنیم بار عیوب و نواقص مان را بر زمین بگذاریم تا سبکبار‌ شویم اما چه تضمینی وجود دارد که این بار دوباره وبال مان نشود؟... 6⃣: چه کنیم که آن بار را تا ابد زمین بگذاریم ؟ : ✍ باری که بر دوش ما سنگینی می کند سه گونه است: 🔴1- گناهان گذشته که با توبه فرو می ریزد. 🔴2_ ملکه رذایل که در جان ریشه دوانده که با مراقبه و محاسبه دائمی و انجام حسنات و .. ریشه کن می شود. 🔴3_ تعلقات و دلبستگیها به دنیای فانی با زهد و عقلانیت روحانی از بین می رود : «... و تقوا پیشه کنید زیرا شما در پیشگاه خدا، مسئول بندگان خدا، شهرها، خانه ها و حیوانات هستید...» 7⃣: ما درمورد خانه ها و شهرها هم مسئولیم؟ چه مسئولیتی داریم؟ 8⃣: مسئولیت مان در مقابل حیوانات چیست؟ : ✅مفهوم تقوا در برابر بندگان خداوند روشن است و آن ترک آزار آن ها و حفظ حقوق و احترام به شخصیت آنان مى باشد. ‼️و اما تقوا درباره بلاد، آن است که در آبادى آن ها بکوشند و از تخریب و ویرانى بپرهیزند و اجازه دهند همه مردم از محیط سالم بهره گیرند. ⬅️و اما مسئولیت در برابر بهایم و چهار پایان این است که آن ها را بى جهت آزار ندهند و فوق طاعت شان بر آن ها بار نکنند و به نیازهاى آن ها از نظر غذا و آب و حتى پوشش لازم و نیز دارو و درمان به هنگامى که گرفتار جراحتى مى شوند، رسیدگى کنند. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ💎ღೋ════
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 1⃣احترام متقابل اجتماعی ♦️بايد خردسالان شما از بزرگان شما پيروی کنند، و بزرگسالان شما نسبت به خردسالان مهربان باشند، و چونان ستم پيشگان جاهليّت نباشيد که نه از دين آگاهی داشتند و نه در خدا انديشه می کردند. همانند تخم افعی در لانه پرندگان نباشيد که شکستن آن گناه و نگهداشتن آن شر و زيانبار است. (به جای جوجه، ماری از آن بيرون می آيد.) 2⃣ آينده بنی اميه ♦️ مسلمانان، پس از وحدت و برادری به جدايی و تفرقه رسيدند، و از ريشه و اصل خويش، پراکنده شدند. تنها گروهی شاخه درخت توحيد را گرفتند و به هر طرف که روی آورد همسو شدند. امّا خداوند مسلمانان را به زودی برای بدترين روزی که بنی اميّه در پيش دارند جمع خواهد کرد، آن چنان که قطعات پراکنده ابرها را در فصل پاييز جمع می کند. خدا ميان مسلمانان ألفت ايجاد می کند، و به صورت ابرهای فشرده در می آورد، آنگاه درهای پيروزی به رويشان می گشايد، که مانند سيلی خروشان از جايگاه خود بيرون می ريزند. «چونان «سيل عَرِم» که دو باغستان «شهر سَبا» را در هم کوبيد، و در برابر آن سيل هيچ بلندی و تپّه ای برجای نماند، نه کوه های بلند و محکم، و نه برآمدگی های بزرگ، توانستند برابر آن مقاومت کنند». خداوند بنی اميّه را مانند آب در درون درّه ها و رودخانه ها پراکنده و پنهان می کند، سپس چون چشمه سارها بر روی زمين جاری می سازد، تا حقّ برخی از مردم را از بعضی ديگر بستاند، و گروهی را توانايی بخشيده، در خانه های ديگران سکونت دهد. به خدا سوگند! بنی اميّه پس از پيروزی و سلطه گری، همه آنچه را که به دست آوردند از کفشان می رود، چنان که چربی بر روی آتش آب شود!. 3⃣علل پيروزی و شكست ملتها ♦️ای مردم! اگر دست از ياری حق بر نمی داشتيد، و در خوار ساختن باطل سُستی نمی کرديد، هيچ گاه آنان که به پايه شما نيستند، در نابودی شما طمع نمی کردند، و هيچ قدرتمندی بر شما پيروز نمی گشت، امّا چونان امّت بنی اسرائيل در حيرت و سرگردانی فرو رفتيد. به جانم سوگند! سرگردانی شما پس از من بيشتر خواهد شد، چرا که به حق پشت کرديد، و با نزديکان پيامبر(صلی الله علیه و آله) بريده، به بيگانه ها نزديک شديد. آگاه باشيد! اگر از امام خود پيروی می کرديد، شما را به راهی هدايت می کرد که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) رفته بود، و از اندوه بيراهه رفتن در امان بوديد، و بار سنگين مشکلات را از دوش خود بر می داشتيد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═════ ೋღ🕊ღೋ════ : باید خردسالان شما از بزرگان شما پیروی کنند ... 1⃣: آیا ترجمه ی صغیرکم، به خردسالان، دقیق است؟ 2⃣: و آیا مراد از پیروی از بزرگسالان، در موارد اخلاقی است ؟ : ✍اگرچه معنای عرفی "صغیرُکم" همان خردسالان است اما در اینگونه عبارتها که ناظر به انسجام لایه ها و نسل های اجتماع است مراد، نسل جدید است که تازه وارد عرصه اجتماع شده است و باید از سیره و روش درست پیشینیان صالح خود درس بگیرد و به آنها تأسّی کند. 👌🏻چه در اخلاق اجتماعی و چه سایر عرصه ها مانند مدیریت و دیپلماسی خارجی و ... : «و چونان ستم پیشگان جاهلیت نباشید که نه از دین آگاهی داشتند و نه در خدا اندیشه میکردند» 3⃣: این جمله با جمله قبل، ارتباطی دارد؟ : ✅ بله چون حضرت برای برقراری ارتباط فکری و عاطفی بین نسل جدید جامعه و نسل های قبلی و پیش گیری از رخداد ناگوار اجتماعی که امروز تحت عنوان "شکاف بین نسلی" مطرح می شود؛ دو راه را معرفی می فرمایند: 🔴نخست: احترام نسل نو به نسل گذشته 🔴و دوم رأفت و مهربانی نسل گذشته نسبت به نسل جدید. ☑️در توصیه سوم در واقع تأکید می کنند بر اینکه اگر چنین رابطه بین دو نسل برقرار نشود و سنگدلی دوران جاهلیت، دوباره برگردد آن گاه آن اتفاق ناگوار خواهد افتاد... 4⃣ : «و همانند تخم افعی نباشید که ...» مراد، کسی است ک نه از دین آگاهی دارد نه در خدا اندیشه می کند؟ : ✍ آرى، افراد نادان که نه تربیت دینى یافته اند و نه عقل و خرد خویش را به کار گرفته اند مردمى خشن و بى انصاف و بى ادب و در مجموع براى جامعه مشکل آفرین مى باشند؛ نه به صغیر رحم مى کنند و نه از کبیر پند مى پذیرند. ↩️ ادامه دارد... 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🕊ღೋ════
═════ ೋღ🕊ღೋ════ : ... اما خداونــــــــد مسلمانان را بزودی برای بدترین روزے ڪہ بنی امیہ در پیش دارند جمع خواهد ڪرد ، آنچنان ڪہ قطعات پراڪنده ابرها را در فصل پاییز جمع می ڪند . خدا میان مسلمانان الفت ایجاد می ڪند و بصورت ابرهای فشرده در می آورد ، آنگاه درهای پیروزی برویشان می گشاید .... 5⃣: حضرت چه برهه ای از زمان و کدام واقعه را پیشگویی می فرمایند ؟ : ✍ در این که چه کسانى این بلا را بر سر بنى امیّه مى آورند ، دو دیدگاه وجود دارد: 🗯گاه به بنى عبّاس تعبیر شده 🗯و گاه به شیعیانى که بر ضد بنى امیّه قیام کردند. 👌🏻ولی ظاهراً هر دو به یک معنا باز مى گردد. ⏪زیرا مى دانیم قیام بنى عبّاس، نخست به نام قیام علویین صورت گرفت هر چند در ادامه راه بنى عبّاس مسیر آن قیام را تغییر داده و به صورت قیام عبّاسیین درآوردند و آن ها نیز مظالم بنى امیّه را تکرار کردند و سرانجام خودشان نیز نابود شدند. ‼️بعد از شهادت امام حسین(علیه السلام) و یارانش در کربلا، گروه هاى متعددى ضد بنى امیّه شوریدند. 💯بسیارى شهید شدند و بعضى براى مدتى پیروز گشتند. ⚠️این قیام ها به پانزده قیام بالغ مى شود که آخرین آن ها قیام ابومسلم بود که به نابودى کامل حکومت بنى امیّه انجامید. ✅بر خلاف آن چه بعضى مى پندارند، ابومسلم و یارانش هرگز براى سپردن حکومت به بنى عبّاس قیام نکردند؛ بلکه در ابتدا جمعى از سران شیعه با ابومسلم ـ که مرد شجاعى بود ـ در خراسان متحد شدند و براى درهم کوبیدن آخرین خلیفه اموى یعنى «مروان حمار» و تأسیس حکومت آل محمّد(صلى الله علیه وآله) تصمیم گرفتند و شعار آنان «الرضا لآل محمّد(صلى الله علیه وآله)» بود. ↩️چیزى نگذشت که ابومسلم توانست بر خراسان و بیش تر نقاط ایران و عراق مسلّط شود. ⁉️اگرچه «ابراهیم امام» که از دودمان عبّاس بود و «عبدالله بن محمّد» معروف به «سفاح» و «ابوجعفر منصور» که هر دو از برادران ابراهیم امام بودند خود را به ابومسلم نزدیک کردند و در انتظار فرصت براى به دست گرفتن زمام حکومت بودند، ولى ابومسلم هرگز به این کار مایل نبود؛ به همین دلیل کارگزار او در کوفه به نام ابوسلمه آن سه برادر را در هنگامى که به نزد او رفته بودند در جایى پنهان کرد . ⬅️و براى این که یکى از فرزندان على(علیه السلام) را به رهبرى مسلمین برساند سه نامه به مدینه فرستاد: 📩یکى براى امام صادق(علیه السلام) 📩و دیگرى عبدالله بن حسن 📩و سوّمى را براى عمر بن على بن الحسین 👈🏻و به فرستاده خود سفارش کرد ابتدا خدمت امام صادق(علیه السلام)برود؛ اگر او زعامت مسلمین را پذیرفت، دو نامه دیگر را پاره کند و گرنه به نزد آن ها برود. 🗡 امام صادق(علیه السلام) چون از توطئه هاى پشت پرده که حتى از نظر ابومسلم مخفى بود، آگاهى داشت این دعوت را نپذیرفت و آن دو نفر نیز به تبع امام صادق(علیه السلام)نامه ها را جواب ندادند. ↩️ولى پیش از آن که فرستاده ابوسلمه به کوفه بازگردد، جمعى از خراسانیان ـ که ارتباطى با سفاح و همراهانش داشتند ـ از مخفى گاه سفاح و همراهانش با خبر شدند و نزد آن ها رفته با او بیعت کردند. ⛔️ابوسلمه و ابومسلم که خود را در برابر عمل انجام شده دیدند به آن ها پیوستند و بعد از درگیرى هاى شدیدى که بین آن ها و طرفداران «عبدالله بن على» عموى ابوجعفر منصور رخ داد حکومت به عباسیان رسید و ابوجعفر منصور که بعد از مرگ برادرش سفاح به جاى او نشست ابومسلم را به بغداد دعوت کرد و با توطئه از پیش طراحى شده او را به قتل رساند. ‼️شاید به این دلیل که مى دانست ابومسلم در دل طرفدار حکومت آل على(علیه السلام) است؛ نه آل عبّاس بنابراین خطرى براى حکومت بنى عبّاس محسوب مى شود. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🕊ღೋ════