📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به برادرش عقيل نسبت به کوچ دادن دشمن
1⃣ امادگی رزمی امام (علیه السلام )
♦️ لشكری انبوه از مسلمانان را به سوی او (بسر بن ارطاه كه به يمن يورش برده بود ) فرستادم، هنگامی كه اين خبر به او رسيد، دامن برچيد و فرار كرد، و پشيمان بازگشت، اما در سر راه به او رسيدند و اين به هنگام غروب آفتاب بود، لحظه ای نبرد كردند، گويا ساعتی بيش نبود، كه بی رمق با دشواری جان خويش از ميدان نبرد بيرون برد. برادر! قريش را بگذار تا در گمراهی بتازند، و در جدایی سرگردان باشند، و با سركشی و دشمنی زندگی كنند، همانا آنان در جنگ با من متحد شدند آنگونه كه پيش از من در نبرد با رسول خدا (صل الله علیه و آله وسلم) هماهنگ بودند، خدا قريش را به كيفر زشتی هايشان عذاب كند، آنها پيوند خويشاوندی مرا بريدند، و حكومت فرزند مادرم (پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم)) را از من ربودند.
2⃣اعلام مواضع قاطعانه در جنگ
♦️اما آنچه را كه از تداوم جنگ پرسيدی، و رای مرا خواستی بدانی، همانا رای من پيكار با پيمان شكنان است تا آنگاه كه خدا را ملاقات كنم، نه فراوانی مردم مرا توانمند می كند، و نه پراکندگی آنان مرا هراسناک می سازد .هرگز گمان نكنی كه فرزند پدرت، اگر مردم او را رها كنند، خود را زار و فروتن خواهد داشت، و يا در برابر ستم سست می شود، و يا مهار اختيار خود را به دست هركسی می سپارد، و يا از دستور هر كسی اطاعت می كند، بلكه تصميم من آنگونه است كه آن شاعر قبيله بنی سليم سروده: 《اگر از من بپرسی چگونه ای؟ همانا من در برابر مشكلات روزگار شكيبا هستم. بر من دشوار است كه مرا با چهره ای اندوهناك بنگرند، تا دشمن سرزنش كند و دوست ناراحت شود.》
📜 #نهج_البلاغه، #نامه36
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
#نامه36
1⃣:آنجا که حضرت میفرمایند: «نه فراوانی مردم مرا توانمند می کند ، ونه پراکندگی آنان مرا هراسناک می سازد. »
با این کلام نقش حضور مردم و حمایت از رهبری چه میشود ؟
2⃣: مگر نه اینکه حضور مردم از اصول هر حرکت اجتماعی و انقلابی است و سکوت ۲۵ ساله حضرت دلیلش عدم حضور مردم حول مدار و محور ولایت بود؟
#جواب:
✳️این سوال بسیار سوال خوب و عمیقی است لذا تقاضا می کنم در پاسخش هم عمیق بشوید:
✅نکته اول:بر اساس مبانی ما مشروعیت پیامبر و امام و حتی ولی فقیه کاملا الهی و انتصابی است و در این موضوع حضور و عدم حضور مردم هیچ نقشی ندارد.
🔴حتما این روایت نورانی نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را شنیده اید که فرمودند:"الحسن و الحسین امامان قاما او قَعَدا": حسن و حسین هر دو امام اند چه قیام کنند و چه گوشه ای بنشینند.
✅از طرفی تحقق اجتماعی ولایت، مشروط بر لیاقت و پذیرش و بیعت و حمایت اکثریت مردم است.
🔰پس مقبولیت امام و ولی منوط به پذیرش مردم است.
✅اما نکته دوم: آیا بعد از بیعت مردم ، اگر اکثریت به هر دلیلی مثل دنیازدگی دست از یاری امام و ولی خود بکشند او از مقام اجتماعی خود عزل میشود؟
⭕️هرگز! مردم نمی توانند این تکلیف و بار را از دوش امام و ولی خود بردارند
⏪زیرا در اینصورت جایگاه ولایت می تواند تحت انگیزه های فاسد دنیاطلبان به بازی گرفته شود.
✅بله حداکثر این است که مردم کوفه مثلاً در یاری امام خود آنقدر کوتاهی می کنند تا او به شهادت می رسد و حکومتش از بین می رود.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به عبدالله بن عباس پس از شهادت محمدبن ابی بکر در مصر
🔹علل سقوط مصر
♦️پس از ياد خدا و درود! همانا مصر سقوط كرد، و فرماندارش محمد بن ابی بكر (كه خدا او را رحمت كند) شهيد گرديد، در پيشگاه خداوند، او را فرزندی خيرخواه، و كارگزاری كوشا، و شمشيری برنده، و ستونی باز دارنده می شماريم، همواره مردم را برای پيوستن به او برانگيختم، و فرمان دادم تا قبل از اين حوادث ناگوار به ياريش بشتابند، مردم را نهان و آشكار، از آغاز تا انجام فرا خواندم، عده ای با ناخوشايندی آمدند، و برخی به دروغ بهانه آوردند، و بعضی خوار و ذليل بر جای ماندند. از خدا می خواهم به زودی مرا از اين مردم نجات دهد. به خدا سوگند اگر در پيكار با دشمن، آرزوی من شهادت نبود، و خود را برای مرگ آماده نكرده بودم، دوست می داشتم حتی يك روز با اين مردم نباشم، و هرگز ديدارشان نكنم.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه35
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑
#نامه35
#سؤال:در این نامه حضرت محمد ابن ابی بکر را با این جملات توصیف میفرمایند: « او را فرزندی خیرخواه ، کارگزاری کوشا و شمشیری برنده و ستونی بازدارنده می شماریم »
پس با این اوصاف دلیل عزلش و جایگزینی مالک اشتر چه بود؟
#جواب:
✅خود حضرت دلیل عزل او را در نامه بیان فرموده اند و صریحا گفته اند که این کار من به بی اعتمادی من به تو یا ناتوانی و بی کفایتی تو نبوده است؛
👈 بلکه با توجه به شرایط مصر و نزدیکی اش به مرکز حکومت معاویه که بسیار حساس بود و برخی اتفاقاتی که قطعاً توسط مخبران پنهان حضرت به وی می رسید مثل تلاش پنهان دستگاه معاویه برای نفوذ در حاکمیت مصر و ایجاد برخی اخلال ها در مدیریت وی صلاح بر این بود که فردی مناسب تر در مصر قرار بگیرد . یعنی مالک اشتر.
🔴 و برای محمد بن ابی بکر هم موقعیتی مناسب با توان و شخصیت وی که هم او را شاد کند هم مصلحت در نظر گرفته شود.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜 نامه به محمد بن ابی بكر در سال٣٨ هجری و نصب مالک اشتر به فرمانداری مصر، برای دلجویی از محمدبن ابی بکر
🔹روش دلجویی از فرماندار معزول
♦️پس از ياد خدا و درود، به من خبر داده اند كه از فرستادن اشتر به سوی محل فرمانداريت، ناراحت شده ای، اين كار را به دلیل کند شدن و سهل انگاریت ، يا انتظار كوشش بيشتری از تو انجام ندادم، اگر تو را از فرمانداری مصر عزل كردم، فرماندار جایی قرار دادم كه اداره آنجا بر تو آسان تر، و حكومت تو در آن سامان خوش تر است. همانا مردی را فرماندار مصر قرار دادم، كه نسبت به ما خيرخواه، و به دشمنان ما سخت گير و درهم كوبنده بود، خدا او را رحمت كند، كه ايام زندگی خود را كامل و مرگ خود را ملاقات كرد، در حالی كه ما از او خشنود بوديم و خداوند خشنودی خود را نصيب او گرداند، و پاداش او را چند برابر عطا كند. پس برای مقابله با دشمن سپاه را بيرون بياور، و با آگاهی لازم به سوی دشمن حركت كن، و با كسی كه با تو در جنگ است آماده پيكار باش. مردم را به راه پروردگارت بخوان، و از خدا فراوان ياری خواه كه تو را در مشكلات كفايت می كند، و در سختيهایی كه بر تو فرود می آيد ياريت می دهد. ان شاء الله
📜 #نهج_البلاغه، #نامه34
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
─═इई🔹💠 ┄┅✼❁⚜❁✼┅┄ 💠🔹ईइ═─
#نامه34
1⃣: حضرت مگر برای نصب مالک اشتر به فرمانداری مصر به محمدابن ابی بکر نامه ننوشته بودند؟
2⃣:پس آیا فرصت و وقت آن کم بود که در همان نامه خبر شهادت مالک ذکر شده؟
#جواب :
✅در سال ۳۸ گزارش های درباره مشکلاتی که در سرزمین مصر برای فرمانداری محمد ابن ابی بکر ایجاد میشود ، به حضرت علی علیه السلام میرسید.
⭕️که بسیاری از آنها شیطنت های عمال معاویه بود ، لذا حضرت تشخیص دادند که محمد ابن ابی بکر درجای دیگری به انجام وظیفه فرمانداری بپردازد که هم برای او آسانتر باشد و هم مردم از فرمانداری محمدابن ابوبکر خوشنود و راضی باشند .
👈لذا ابتدا به او پیام دادند که مالک اشتر را به عنوان جایگزین شما نصب کردم و در راه مصر است و حکومت را به او تحویل بده .
⏪بعد #نامه53 تحت عنوان عهدنامه مالک اشتر صادر گردید و مالک در راه مصر بود که توسط کارگزارن و جاسوسان معاویه مسموم گردید و به شهادت رسید .
⁉️محمدابن ابی بکر ابتدا کمی دلخور بود چون به گمانش حضرت از مدیریت او راضی نیستند تا این که حضرت طی نامه ای( #نامه34) دلیل این عزل و نصب را توضیح میفرمایند .
♻️ اما بعد از شهادت مالک اشتر ، حضرت تصمیم به ابقاء محمد ابن ابی بکر گرفتند که نهایتاً در همان جا به شهادت رسید .
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
─═इई🔹💠 ┄┅✼❁⚜❁✼┅┄ 💠🔹ईइ═─
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به قثم بن عباس پسر عموی پیامبر (صل الله علیه و آله وسلم ) در سال ٣٩ هجری که عوامل معاویه قصد توطئه در شهر مکه را داشتند
🔹هشدار از تبليغات دروغين ياران معاويه در مراسم حج
♦️پس از ياد خدا و درود، همانا مامور اطلاعاتی من در شام به من اطلاع داده كه گروهی از مردم شام برای مراسم حج به مكه می آيند، مردمی كوردل، گوشهايشان در شنيدن حق ناشنوا، و ديده هايشان نابينا، كه حق را از راه باطل می جويند، و بنده را در نافرمانی از خدا، فرمان می برند، دين خود را به دنيا می فروشند، و دنيا را به بهای سرای جاودانه نيكان و پرهيزكاران می خرند، در حالی كه در نيكی ها، انجام دهنده آن پاداش گيرد، و در بديها جز بدكار كيفر نشود. پس در اداره امور خود هوشيارانه و سرسختانه استوار باش، نصيحت دهنده ای عاقل، پيرو حكومت، و فرمانبردار امام خود باش، مبادا كاری انجام دهی كه به عذرخواهی روی آوری ، نه به هنگام نعمتها شادمان و نه هنگام مشكلات سست باشی. با درود.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه33
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
#نامه33
#سؤال: منظور حضرت از «مبادا کاری کنی که به عذر خواهی روی آوری»آیا عذرخواهی در هر کاری مذمت شده و انسان را کوچک میکند ؟
#جواب:
✅ امیرالمؤمنین در #حکمت329 می فرمایند: بی نیازی از عذرخواهی گرامی تر از عذرخواهی راستین است.
🔴و در #نامه69 به حارث همدانی می نویسند: از هر کاری که اگر از انجام دهنده اش درباره آن کار بپرسند مجبور بشود یا انکار کند ( به دروغ) یا عذرخواهی کند (با سرافکندگی) بپرهیز!
⏪روشن است که عذرخواهی محصول خطا است و باعث شرمندگی.
*⃣لذا حضرت در #نامه33 به فرماندار مکه می نویسند:" مبادا کاری انجام دهی که به عذرخواهی روی آوری!"
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به معاويه
🔹افشای سياست استعماری معاويه
♦️ای معاويه! گروهی بسيار از مردم را به هلاكت كشاندی، و با گمراهی خود فريبشان دادی، و در موج سركش دريای جهالت خود غرقشان كردی، كه تاريكيها آنان را فرا گرفت، و در امواج انواع شبهات غوطه ور گرديدند، كه از راه حق به بيراهه افتادند، و به دوران جاهليت گذشتگانشان روی آوردند، و به ويژگيهای جاهلی خاندانشان نازيدند، جز اندكی از آگاهان كه مسير خود را تغيير دادند، پس از آنكه تو را شناختند از تو جدا شدند، و از ياری كردن تو به سوی خدا گريختند، زيرا تو آنان را به كار دشوار واداشتی، و از راه راست منحرفشان ساختي. ای معاويه! در كارهای خود از خدا بترس، و اختيارت را از كف شيطان درآور، كه دنيا از تو بريده و آخرت به تو نزديك شده است.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه32
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜
#نامه32
#سؤال: منظور حضرت از « آنان را به کار دشوار واداشتی» منحرف کردن آنها از راه حق است؟ لطفاً توضیح بفرمایید .
#جواب :
✅منظور حضرت از کارهای صعب و دشوار ، خارج کردن مؤمنین بعد از هدایت پیامبر عظیم الشان اسلام ، از مسیر هدایت به مسیر ضلالت و جهالت است .
✳️و این بسیار مسئله ساز و دشواری آفرین است که انسان از جهالت به برکت رسالت و قرآن هدایت پیدا کرده و به نور آمده ، و کسی به اسم خلیفه رسول الله او را دوباره به دوران جاهلیت بازگرداند.
🔴این مسئله صعب و دشواری قصه را بسیار خوب نشان میدهد.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
#تبیین_نهضت_جهانی_احیا_نهج_البلاغه_خوانی
💫بسم الله الرحمن الرحیم💫
✅این بار بحث« تبیین نهضت نهج البلاغه خوانی» را با بیاناتی نورانی از رهبر معظم انقلاب حفظه الله ارائه میکنم: 👇👇
✳️دنیا را در مقابل خودش به اعجاب وا میدارد!
🔅ما از اهلبیت(علیهمالسلام) چیزهای زیادی داریم؛ چیزهایی است که اگر امروز عرضه بشود، دنیا را واقعاً در مقابل خودش به اعجاب وا میدارد؛ مثل این نهجالبلاغه.
⏪روی نهجالبلاغه کار بشود، نکات مهمش برداشته بشود، تفکیک بشود، مطالبش تفسیر و حلاجی بشود، در روایات تفحص بشود. اینقدر ما معارف عالیه داریم که امروز بشر محتاج آنهاست.
↩️اینها از زبان اهلبیت، به عنوان بیان اهلبیت و به عنوان اسلامی است که اهلبیت معرفی میکنند.
🔴پس، ترویج افکار اهلبیت هم یک نکته است.
📚منبع:«بیانات در دیدار با اعضای شورای عالی مجمع جهانی اهلبیت(ع) ۱۳۷۰/۷/۴»
✳️ با نهج البلاغه انس پیدا کنید
💢عزیزان با نهجالبلاغه انس پیدا کنید. نهجالبلاغه، خیلی بیدار کننده و هوشیار کننده و خیلی قابل تدبر است.
💯در جلساتتان، با نهج البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین صلواتاللهوسلامهعلیه انس پیدا کنید.
❇️اگر خدای متعال توفیق داد و یک قدم جلو رفتید، آن وقت با صحیفهی سجادیه - که علیالظاهر فقط کتاب دعاست؛ اما آن هم مثل نهجالبلاغه، کتاب درس و کتاب حکمت و کتاب عبرت و کتاب راهنمای زندگی سعادتمندانهی انسان است - انس بگیرید. البته حرف نگفته و گفتنی بسیار است.
📚منبع:«بیانات در دیدار از دانشگاه صنعتی شریف ۱۳۷۸/۹/۱»
✅اوج هنر و زیبایی
سخن امیرالمؤمنین نهجالبلاغه است؛ فصیحترین کلام آدمی در میان عرب.
🔴 «نهج البلاغه» اوج هنر و اوج زیبایی است؛ زیبایی لفظ و زیبایی معناست.
⏪انسان مبهوت میماند! هیچ شاعر بزرگ عرب، هیچ نویسندهی هنرمند عرب، نتوانسته بگوید که من از مراجعهی به نهجالبلاغه بینیازم.
📚منبع:«بیانات در خطبههای نماز جمعهی تهران ۱۳۷۸/۱۰/۱۰»
✅اگر اندکی با نهجالبلاغه آشنا شویم...
↩️اگر ما اندکی با نهجالبلاغه آشنا بشویم و راهمان را به سوی این کتاب باز کنیم، راه سوءاستفادهی دشمنهای کوچک و خرد و ریزی که در داخل هستند و نیز راه استفادهی دشمنهای بزرگ جنایتکاری که از غفلت ما و از دوری ما از اسلام، همیشه استفاده کردهاند بسته خواهد شد.
📚منبع:«پرتویی از نهجالبلاغه با عنوان «علی و نهجالبلاغه»
✅اسلام را میشناسید
*⃣شما امروز میفهمید که ما به نهجالبلاغه چقدر احتیاج داریم.
🔴 نهجالبلاغه در حقیقت شخصیت خطی و رسمی امیرالمؤمنین است؛ یعنی خود علی نهجالبلاغهی مجسم است و این یکی دیگر از خصوصیات امیر مؤمنان است که آنچه میگوید عمل میکند.
↩️آنچه میخواهد در زندگی خود هم آن را پیاده میکند. امیرالمؤمنین شخصیت خودش و زندگی خودش، کلمه کلمه و سطربه سطر، تفسیر نهجالبلاغه و تفسیر قرآن است.
↔️و لذا شما وقتی نهجالبلاغه را بخوانید هم تاریخ زندگی علی را دانستید، هم اسلام را شناختید.
📚منبع:«پرتویی از نهجالبلاغه با عنوان «علی و نهجالبلاغه»
✅کتاب عمل
◀️نهجالبلاغه را آقایان بخوانید، بخوانید که بفهمید.
⏪این نهجالبلاغه قاموس؛ یعنی فرهنگ مفاهیم اسلامی است به یک معنا.
❇️خیلی عزیز است نهجالبلاغه و چقدر دور است از دسترس ما! مردم ما!
*⃣ نهجالبلاغه را فقط اسمش را شنیدهاید. اصلاً نمیدانند نهجالبلاغه کتاب عمل است.
🔴نهجالبلاغه واقعاً کتاب عمل است، کتاب معرفی اسلام است.
📣از قول من به دشمنان اسلام هم بگویید، به آنهایی که اسلام را هی میکوبند، هی نیش میزنند، هی زهر میریزند؛ اینهایی که هی خوششان میآید به هر مناسبت یک حملهای به اسلام بکنند آقایانی که توی قشرهای جدید روشنفکری هستید، از قول بنده به اینها بگویید که اینها اگر میخواهند اسلام را رد کنند، قبلاً یک دور نهجالبلاغه را بخوانند.
⚠️هر کسی نهجالبلاغه را نمیخواند از قرآن خبری ندارد، خیلی بیجا میکند اسلام را رد میکند. بیجا میکند که نه، دلش میخواهد بکند بکند، اما جاهلانه عمل میکند. جاهلانه است. هیچ عاقلی، هیچ عالمی، این عمل را قبول ندارد.
⬅️ غرض نهجالبلاغه خیلی ارزش دارد.
📚منبع: «بیانات ایشان در ۱۳۸۸/۶/۱»
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه امیرالمومنین(علیه السلام ) به امام حسن مجتبی (علیه السلام) زمانی که از جنگ صفین باز می گشت
(قسمت_اول)
1⃣انسان و حوادث روزگار
♦️از پدری فانی، اعتراف دارنده به گذشت زمان، زندگی را پشت سر نهاده كه در سپری شدن دنيا چاره ای ندارد مسكن گزيده در جايگاه گذشتگان، و كوچ كننده فردا، به فرزندی که امیدوار به چيزی است كه به دست نمی آيد، رونده راهی كه به نيستی ختم می شود، در دنيا هدف بيماريها ، در گرو روزگار، و در تيررس مصائب، گرفتار دنيا، سودا كننده دنيای فريب كار، وام دار نابوديها، اسير مرگ، هم سوگند رنجها، هم نشين اندوهها، آماج بلاها، به خاك در افتاده خواهشها، وجانشين گذشتگان است.پس از ستايش پروردگار،هماناگذشت عمر، و چيرگی روزگار، و روی آوردن آخرت، مرا از ياد غير خودم باز داشته و تمام توجه مرا به آخرت كشانده است، كه به خويشتن فكر ميكنم و از غير خودم روی گردان شدم، كه نظرم را از ديگران گرفت، و از پيروی خواهشها باز گرداند، و حقيقت كار مرا نماياند، و مرا به راهی كشاند كه شوخی بر نمی دارد، و به حقيقتی رساند كه دروغی در آن راه ندارد. و تو را ديدم كه پاره تن من، بلكه همه جان منی، آنگونه كه اگر آسيبی به تو رسد به من رسيده است، و اگر مرگ به سراغ تو آيد، زندگی مرا گرفته است، پس كار تو را كار خود شمردم، و نامه ای برای تو نوشتم، تا تو را در سختيهای زندگی رهنمون باشد. حال من زنده باشم يا نباشم.
2⃣مراحل خودسازی
♦️پسرم همانا تو را به ترس از خدا سفارش ميكنم كه پيوسته در فرمان او باشی، و دلت را با ياد خدا زنده كنی، و به ريسمان او چنگ زنی، چه وسيله ای مطمئن تر از رابطه تو با خداست اگر سر رشته آن را در دست گيری. دلت را با اندرز نيكو زنده كن، هوای نفس را با بی اعتنایی به حرام بميران، جان را با يقين نيرومند كن، و با نور حكمت روشنایی بخش، و با ياد مرگ آرام كن، به نابودی از او اعتراف گير، و با بررسی تحولات ناگوار دنيا به او آگاهی بخش، و از دگرگونی روزگار، و زشتيهای گردش شب و روز او را بترسان، تاريخ گذشتگان را بر او بنما، و آنچه كه بر سر پيشينيان آمده است به يادش آور در ديار و آثار ويران رفتگان گردش كن، و بينديش كه آنها چه كردند از كجا كوچ كرده، و در كجا فرود آمدند از جمع دوستان جدا شده و به ديار غربت سفر كردند، گويا زمانی نمی گذرد كه تو هم يكی از آنانی پس جايگاه آينده را آباد كن، آخرت را به دنيا مفروش، و آنچه نميدانی مگو، و آنچه بر تو لازم نيست بر زبان نياور، و در جادّه ای كه از گمراهی آن می ترسی قدم مگذار، زيرا خودداری به هنگام سرگردانی و گمراهی، بهتر از سقوط در تباهی هاست.
↩️و ادامه دارد...
📜 #نهج_البلاغه ، #نامه31
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
#نامه31_قسمت_اول
#سوال 1⃣: این نامه بعداز سخت ترین جنگ حضرت که منتج به شقاق بین امت یعنی حکمیت شد ، نوشته شده ، این نوشتار چه اهمیتی دارد آن هم در آن شرایط ؟ و مخاطب این نامه بهترین جوان جهان اسلام بوده است ،چرا بحث تربیت به این جوان و در این سن ؟
#جواب :
✅ اتفاقاً همین که امیرالمؤمنین علیه السلام در شرایط روحی و روانی و اجتماعی که در جنگ صفین بوجود آمده و حکمیت اتفاق افتاده ، دست به قلم میشوند و برای فرزندشان چنین نامه تربیتی فاخر ، طولانی و دقیقی را می نویسند ، نشان میدهد چقدر مساله تربیت در نظر ایشان اهمیت دارد ، بنابراین برای ما هم باید خیلی اهمیت داشته باشد.
*⃣این که جایی از مسأله جامعه ، که سیاسی و اجتماعی است ، لطمه ای خورده است ، دلیل بر این نمی شود که کارها و امور مهم و واجبات دیگر برزمین بماند.
✳️اما این که سؤال فرموده اید نوشته شدن این نامه در جوانی امام حسن علیه السلام چه فایده ای دارد.
🔴نکته اول: عده ای احتمال می دهند این نامه برای محمد حنفیه نوشته شده باشد .
🔴نکته دوم :حتی اگر به امام حسن علیه السلام نوشته شده باشد ، تربیت که انتها ندارد ، جوان هم در هرسنی که باشد ،احتیاج به تربیت دارد .
✳️ضمن این که خود این نامه نشان دهنده این است که ، امیرالمؤمنین #منشور_تربیتی_عامی را نوشته اند که از امام حسن علیه السلام و محمد حنفیه از آن استفاده خواهند کرد تا دیگران .
#سوال2⃣: حضرت می فرمایند:« روی آوردن آخرت ، مرا از یاد غیر خودم بازداشته....» یعنی در عیب یابی دیگران یا منظور هر نوع توجه به دیگران است؟
#جواب:
✳️این یک نوع تعبیر کنایی است از توجه داشتن انسان در سنین پیری به موضوع مرگ و لزوم وقت گذاری بیشتر برای جمع آوری توشه آخرت وگرنه اگر منظور بی توجهی به امور دیگران به معنای عام بود، پس چرا خود حضرت مشغول جنگ ها-از جمله جنگ صفین - می شدند؟
🔆مقصود حضرت بیان این قاعده کلی است که انسانها غالباً هرچه پیرتر می گردند بیشتر نگران آخرت خود می شوند تا جایی که جز به رسیدگی به خود به چیز و کس دیگری نمی پردازند.
👌و همین عبارت حضرت اشاره است به این نکته چقدر برای ایشان تربیت فرزند مهم و خود فرزندشان عزیز است.
#سؤال3⃣:حضرت می فرمایند:« به ریسمان الهی چنگ زن ، چه وسیله ای مطمئن تر از رابطه تو با خداست ، اگر سررشته آن را در دست گیری » منظور از " اگر سررشته آن را در دست گیری "چیست ؟ چگونه میتوان اینگونه بود؟
#جواب :
✅منظور از این جمله حضرت « اگر سر آن را در دست گیری » همین مطلبی است که حضرت قبل از این جمله فرموده اند:
⏪ اگر بهترین و مطمئن ترین وسیله رابطه انسان باخداست . چه چیزی بهتر از این که این رابطه را محکم نگه داری و از هر مساله ای که به این ارتباط آسیب میرساند پرهیز کنی .
❇️اما این که چگونه میتوان این ارتباط را حفظ کرد ، مباحثی است که بلافاصله بعد از آن حضرت می فرمایند ، « دلت را با اندرز نیکو زنده کن ، هوای نفست را با بی اعتنایی به حرام بمیران و...» و مباحث دیگری که در نهج البلاغه ، آیات و روایات دیگر وجود دارد و مباحثی مثل ذکر الله ، مثل مراقبت و توجه به این که در محضر خداییم و امثال آن....
سوال4⃣: منظور حضرت از « جان را با یقین نیرومند کن » چیست ؟ راه تحقق آن چیست؟
#جواب :
✅یقین به آن کیفیت و مقامی از نفس می گویند که نسبت به حقایق ایمان بدون شک و ریب و تردید داشته باشد.
↔️ کسی که به یقین برسد در واقع نفس و جانش در مقابل وسوسه و شک و تردید قوی شده و این امور نمی تواند در ایمانش رخنه کند.
✅راه رسیدن به یقین را حضرت در #حکمت31 نهج البلاغه به زیبایی و اختصار بیان کرده اند.
📣فرموده اند:" یقین نیز بر چهار پایه استوار است:
1⃣بینش زیرکانه (یعنی نگاه عمیق و با بصیرت به رخدادهای زمانه و پیرامون خود در مقابل نگاه سطحی و بی بصیرت)
2⃣دریافت و کشف حکمتهای پنهان در باطن حوادث و رخدادها
3⃣پند گرفتن از حوادث روزگار
4⃣ پیمودن راه درست پیشینیان ...
حتماً مراجعه بفرمایید.
↩️ادامه دارد...
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
تبیان مهدوی
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ #نامه31_قسمت_اول #سوال 1⃣: این نامه بعداز سخت ترین جنگ حضرت که منتج به شقاق بین ام
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
#نامه31_قسمت_دوم:
#سؤال5⃣: منظور حضرت از « جان را با نور حکمت روشنایی بخش » چیست ؟
#جواب :
✳️حکمت عبارتست از حقیقت زیبای نهفته در پشت پرده ظاهر اتفاقات ، سخنان و رفتارها .
💯 مؤمن وقتی به حکمت میرسد انگار که از تاریکی به نور میرسد ، و وقتی به این حقیقت دست پیدا می کند ، جانی که تشنه رسیدن به آن نور حقیقت است ، روشنایی از حکمت پیدا میکند .
*⃣لذاست که امیرالمؤمنین علیه السلام در #حکمت80 می فرمایید: « حکمت گمشده مؤمن است » که هرجا او را پیدا کند ، درمی یابد »
⏪ و در #حکمت79 توصیه می فرمایند حکمت را هر جا پیدا کردید؛ به سمت آن بشتابید حتی اگر در قلب یک منافق بوده باشد .
#سؤال6⃣:حضرت می فرمایند: «برای حق در مشکلات و سختی ها شنا کن » در حال حاضر بخاطر شرایط خاص اجتماعی و جهانی نیاز به کار زیاد است و استراحت کم ، پس حق البدن چه میشود آیا قیامت از من بازخواست نخواهند کرد ؟ گاهی برای جهاد در راه خدا و مؤثر بودن در حل مشکلات اجتماعی باید از حضور صد در صدی کنار خانواده و فرزندان چشم پوشید چگونه باید وظایفمان را بفهمیم ؟
#جواب :
✳️زمانی که موقعیت ، موقعیت جنگی است ، موقعیت نیاز به جهاد است ، یقیناً توجه به بدن هیچ جایگاهی ندارد .
⁉️ همانگونه که وقتی جنگ پیش می آید ، رزمنده نمی تواند بگوید اگر به میدان جنگ بروم به بدنم فشار می آید و از حق البدنم محروم میشوم و غافل میشوم .
♨️لذا حضرت در #نامه53 به مالک اشتر می فرمایند: در راه خدا و رفع حاجات مردم ،آنقدر خود را به سختی بیفکنی که بدنت فرسوده شود ، هیچ نگران نباش چون در مقابل اجر و ثواب و مقامی که در انتظار توست ، قابل مقایسه با این سختی ها و فرسایش جسمی که پیدا میکنی ، نیست .
⏪نتیجه میگیریم وقتی عرصه ، عرصه جهاد و کار جهادی برای اسلام شد. اصلاً مسأله تن و بدن و رسیدگی به استراحت اولویت ندارد .
#سؤال7⃣: چرا در آغاز نامه حضرت فرزند خود امام حسن ع را این گونه توصیف کردند آیا با مقام عصمت ایشان منافاتی ندارد؟
#جواب :
❇️اوصافی که امیرالمؤمنین در ابتدای #نامه31 برای خودشان و حضرت امام حسن علیه السلام بیان کرده اند ، در واقع از این نگاه است که طبیعت انسان در پیری این اوصاف است و در جوانی اوصافی که برای فرزندشان فرموده اند.
✅بحث عصمت مسأله جدایی است ، یعنی حضرت می خواهند بفرمایند ، سیر طبیعی دنیا اینگونه است.
♻️ انسانها در اواخر عمرشان حسرت این را میخورند که عمر و فرصت عمر رو به اتمام است ، و در وقت جوانی و نوجوانی، این تصورات را دارند که به همه آرزوهایشان خواهند رسید. نه در حالی که اینان آماج تیرهای بلایا و ابتلائات و...هستند .
⚠️حضرت این جنس زندگی را مورد توجه قرار میدهند ، نه این که بخواهند درباره شخص امام حسن علیه السلام به عنوان معصوم ، یا شخص امام علی علیه السلام به عنوان معصوم ، صحبت میفرمایند.
❎حتی اسم از امام حسن علیه السلام نبرده اند، فرمودند" مولود" هر به دنیا آمده جدیدی ، هرجوان و نوجوانی ، جایگاه زندگی در آن دوران اینگونه اقتضا میکند ، که باید با توصیه هایی که به امام حسن علیه السلام میکنند ، و در واقع با این توصیه ها به تمام جوانان توصیه میکنند ، چگونه زندگی کردن را می آموزند تا مبتلا به این ۱۴ صفت نشود، حضرت ۶ صفت درباره پدر و ۱۴ صفت درباره پسر عنوان می فرمایند ، هر پدری و هر فرزندی در چنین شرایطی ، ممکن است دچار چنین وضعیتی شود .
⏪این نامه هم برای همین نوشته شده است که آنچه به عنوان ۱۴صفت اختصاصا برای هرجوان و نوجوانی ممکن است پیش بیاید ، برای فرزندشان تبدیل به فرصت رشد و تعالی شود.
#سؤال8⃣: حضرت می فرمایند: "به فرزندی که امیدوار به چیزی است که بدست نمی آید" ... ، آرزوهای دور و دراز است. توضیح بفرمایید.
#جواب:
✅یعنی بصورت طبیعی و عمومی انسان در نوجوانی و جوانی به دنبال دنیایى خالى از هرگونه مشکلات و ناراحتى ها و ناکامى ها است، در حالى که طبیعت دنیا آمیخته با مشکلات و رنج ها و مصائب است.
#سؤال9⃣: "به خاک درافتاده ی خواهش ها" یعنی خواهش ها او را به خاک در انداخته اند؟
#جواب:
✳️یعنی دوران جوانی و نوجوانی ، دوره ای است که شیطان و نفس اماره ، در تلاشند از هر طرف ، فرد را از طریق شهوات و خواسته های دل به زمین بزنند و مانع شوند تا مستقیم و با استقامت به سمت خداوند متعال و صراط مستقیم حرکت کند .
⭕️لازم است تأکید کنم این اوصاف که گفته شده درباره امام حسن علیه السلام نیست ، اوصاف دوره نوجوانی است .
↩️ادامه دارد...
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
تبیان مهدوی
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ #نامه31_قسمت_دوم: #سؤال5⃣: منظور حضرت از « جان را با نور حکمت روشنایی بخش » چیست
═════ ೋღ💎ღೋ════
#نامه31_قسمت_سوم:
#سؤال🔟: "همانا گذشت عمر و چیرگی روزگار و روی آرودن آخرت مرا از یاد غیرخودم بازداشته و تمام توجه مرا به آخرت کشانده است که به خویشتن فکر می کنم و از غیر خودم رویگردان شدم" ... امیرالمؤمنین علیه السلام این را در شرایطی فرمودند که حکومت اسلامی را داشتند. چگونه زمامداری و رویگردانی از غیر، در انسان جمع می شود؟
#جواب:
✳️انجام تکالیف ضروری فردی و اجتماعی نه تنها منافاتی با توجه انحصاری به خود و سفر آخرت ندارد بلکه از زیرمجموعه های آن است ؛ به عبارت دیگر انسانی که تمام وجودش را یاد آخرت و سختیهای آن سفر طولانی فراگرفته باشد جز انجام تکالیف الهی به هیچ چیز دیگری تمایل نشان نمی دهد و فکر و دلش جز به خودش و جمع آوری توشه و زاد آخرت جای دیگری نمی رود.
💯 لذا اینگونه می شود که از پرداختن به امور درجه دوم و از جمله امور غیرضروری و غیر تکلیفی دیگران رویگردان می شود.
♨️اما انجام امور رهبری و زمامداری از مسایل غیرضروری و درجه دوم نیست.
#سؤال1⃣1⃣: " و از دگرگونی روزگار و زشتی گردش شب و روز، او را بترسان" ... منظور از زشتی گردش شب و روز چیست؟
#جواب:
✅توجه کردن به حوادث تلخی که در زندگی دیگران رخ داده. ، و بلاهایی که همین روزگار و گردش شب و روز برای بسیاری از انسانها در اوج قدرت ، ثروت ، شهرت و معنویت پیش آورده ، یکی از بهترین راه های پیشگیری و درمان غفلت های انسان در دنیاست ،چون یکی از آثار دنیا برای انسان ، غفلت و نسیان است .
⁉️ وقتی نگاه به چهره زیبای دنیا میکند؛ غافل میشود ، حال اگر بتواند همزمان به چهره زشت دنیا هم که حوادث تلخی است که اتفاق افتاده ، نگاه کند ، دیگر دلبسته و غافل نمی شود .
#سؤال2⃣1⃣: " و آنچه برتو لازم نیست بر زبان نیاور"... یعنی تنها کلامی که ضروری و لازم است به زبان بیاوریم؟ ما زیاد پیش می آید که برای معاشرت با دیگران (ارتباطات اجتماعی و حسن معاشرت)، صحبت های ساده ای بکنیم که با این نگاه، ضروری به نظر نمی رسند. آبا این فرمایش مولا برای صحبت در صورت لزوم، شامل چنین مواردی می شود؟
#جواب:
✳️ارتباطات اجتماعی و معاشرت با دیگران خودش دو نوع است:
⭕️1- تعاملات لازم و ضروری مثل صله رحم که مورد توصیه بلکه تأکید شریعت مقدس است و ترک آن زشت و ناپسند و حتی گاهی فسق است.
⭕️2- تعاملات زائد و غیرضروری و بی فایده و حتی گاهی لغو و مضر که مورد نهی عقل و شرع است.
💯حالا سخن گفتن اگر لازمه دوستی و تعاملات مقید و ضروری باشد از مصادیق چیزهایی است که بر تو لازم است بر زبان آوری.
#سؤال3⃣1⃣: "شناخت خود را در دین به کمال رسان"... کمال شناخت و معرفت در دین چیست ؟ آیا ما می توانیم به آن کمال برسیم؟
#جواب:
❇️حضرت در خطبه اول می فرمایند:
«اول الدین معرفته ، » " سرآغاز دین خداشناسی است ."
💢وکمال خداشناسی تصدیق و باور داشتن خداست .
💢 و کمال باور داشتن خدا شهادت قلبی ، به یگانگی و وحدت خدا یعنی توحید است .
💢و کمال توحید اخلاص در توحید است .
💢و کمال اخلاص در توحید این است که خدا را از صفات مخلوقاتش جدا کنی .
💢چون هر صفتی غیر از موصوفش است و هرموصوفی گواهی میدهد غیر از صفتش می باشد .
#سؤال4⃣1⃣: منظور حضرت از علم نافع چیست ؟
#جواب:
✅از آنجا که انسان عبث و بیهوده آفریده نشده است بلکه در این فرصت کوتاه عمر هدف و مقصدی متعالی دارد که همانا یافتن و طی کردن راه سعادت و کمال است؛ لذا هرکاری و هر رفتاری در دنیا باید حتما به سمت همان هدف و تأمین کننده بخشی از آن مقصود باشد.
⭕️یکی از مهمترین امور دنیا تحصیل علم است که با همه ارزش و اهمیتی که دارد از قاعده مذکور مستثنی نیست.
💯 یعنی یا باید مستقیماً کمال و سعادت اخروی ما را تأمین کند یا مقدمات آن را از جمله آسایش و آرامش حلال و مشروع و معقول دنیوی ما را.
⏪هر علمی که در این راستا باشد علم نافع است.
🔰به عنوان نمونه پیشنهاد می کنم به #خطبه79 و مقدار مورد نیاز از علم ستاره شناسی در نظر مولا توجه بفرمایید که می فرمایند: "اى مردم! از فرا گرفتن علم نجوم (آنچه مربوط به پيشگويى به وسيله ستارگان است) بپرهيزيد! جز به آن مقدار که در خشکى، يا دريا به وسيله آن هدايت حاصل مى شود؛ چرا که نجوم به کهانت دعوت مى کند و منجّم همچون کاهن است و کاهن همچون ساحر و ساحر همچون کافر است و کافر در آتش دوزخ است!"
↩️ادامه دارد...
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
═════ ೋღ💎ღೋ════
تبیان مهدوی
═════ ೋღ💎ღೋ════ #نامه31_قسمت_سوم: #سؤال🔟: "همانا گذشت عمر و چیرگی روزگار و روی آرودن آخرت مرا از ی
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
#نامه31_قسمت_چهارم
#سوال5⃣1⃣:"و از هرحادثه ای؛ زیبا و شیرین آن را برای تو برگزیدم و ناشناخته های آن را دور کردم" منظور از ناشناخته های آن را دور کردم چیست؟
#جواب:
✅یعنی امور مبهم ، بی فایده و غیر ضروری تاریخ را که هیچ اثری که خوشبختی و روشنگری تو ندارد ، از تو دور کردم .
✳️چون بخش هایی از تاریخ است که علیرغم جذابیت هایی که برای انسانهای محقق دارد ، هیچ اثر فایده و خاصیتی در زندگی انسانها ندارد ، مثل بسیاری از جزییات زندگی شخصیت های تاریخ ، که دانستن یا ندانستن آن هیچ فایده ای و ضرری ندارد .
#سؤال6⃣1⃣: "پس در آغاز تربیت تصمیم گرفتم تا کتاب خدای توانا و بزرگ را همراه با تفسیر آیات به تو بیاموزم و شریعت اسلام و احکام آن را از حلال و حرام به تو تعلیم دهم و به چیز دیگری نپردازم اما از آن ترسیدم که مبادا رأی و هوایی که مردم را دچار اختلاف کرد و کار را برآنان شبهه ناک ساخت به تو نیز هجوم آورد گرچه آگاه کردن تو را نسبت به این آموز خوش نداشتم..."
منظور رأی و هوای خوارج است؟ منظور چیست؟
#جواب:
❇️بله همانطور که در ابتدای این نامه بیان شده است حضرت در مسیر بازگشت از جنگ صفین این نامه را مرقوم فرموده اند که یکی از تلخ وقایع تاریخ و عمر شریفشان در آن اتفاق افتاد و آن قصه پرغصه حکمیت و بی بصیرتی و جمود یاران حضرت در این ماجرا بود.
♨️عوارض این مسأله در جامعه خیلی عمیق تر از اصل آن بود چون بلافاصله خوارج تبدیل شدند به حزبی قوی و اعتقادی که همه همت خود را صرف شبهه افکنی در حقانیت اول مظلوم عالم کردند تا جایی که با استناد به قرآن ، علی علیه السلام را مرتد اعلام می کردند.
#سؤال7⃣1⃣: گویی حضرت کراهت از تعلیم مباحث و معضلات اجتماعی دارند که خطاب به امام حسن علیه السلام میفرمایند:« آگاه کردن تو را نسبت به این امور خوش نداشتم »، حال آنکه در ادامه آگاهی های اجتماعی را عامل استواری و ثبات قدم می دانند .دلیل این کراهت چیست؟
#جواب:
✅اتفاقاً به دلیلی که گفته شد ، حضرت شروع به تبیین مسایل دیگری غیر از قران و شریعت خدا کردند چون اگر شرایط عادی باشد بهتر این است که انسان عمر خود را صرف معارف عالی ، معارف توحیدی و معارف اخلاقی و... صرف کند .
⏪اما از آنجایی که چاره و گریزی نیست ، حضرت علیرغم میل و خواسته شان ، درباره مسایل دیگر جامعه ، که از مسایل دست چندم هستند ، نگران امام حسن علیه السلام بلکه نگران همه جوانان هستند و شروع به آگاهی دادن به فرزندانشان میشوند.
سوال8⃣1⃣:حضرت در قسمتی از نامه ، آنجا که به دستیابی به هدایت و درخواست هدایت الهی اشاره دارند ، میفرمایند :« اگر در این راه آنچه را دوست می داری فراهم نشد ....بدان راهی را که ایمن نیست می پیمایی » نقش حب و بغض من در صحت و سقم راهی که میروم چگونه است ؟ گاه می بینیم نفس من به چیزی تمایل دارد که عین باطل است ،پس چرا حضرت تمایل مرا معیار قرار داده اند؟
#جواب:
✅اصلاً در این فراز از نامه حضرت میل فرد را معیار قرار نداده اند بلکه اگر به چند جمله قبل و چند جمله بعد دقت کنید می بینید که موضوع بحث چیز دیگری است.
◀️امیرالمؤمنین دارند به امام حسن تأکید می کنند با استمداد از خدا و پیمودن راه پاکان و اندیشیدن در چیزی که من برایت تفسیر می کنم قطعاً باید حالت یقین در طلب دین برایت حاصل شود و اگر دیدی چنین حالتی در تو نیست دچار شک و تردید هستی بدان راهی را که ایمن نیست می پیمایی و ...
#سؤال9⃣1⃣:« پس خواسته های تو به گونه ای باشد که جمال و زیبایی تو را تأمین کند» لطفاً توضیح بفرمایید ؟
#جواب:
✅یعنی از خدا چیزهایی بخواه که حقیقتا مفید باشند و باعث کمال و اصلاح تو بشوند نه اینکه فقط به مادیات بیاندیشی و از نیازهای اصلی معنوی که جمال و زیبایی شخصیتی و ملکوتی ات را تأمین می کند؛ غافل بشوی .
🔴مثل نیاز به هدایت، توفیق عبادت و ترک معصیت،حفظ آبرو و عاقبت به خیری و عافیت.
↩️ادامه دارد...
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
تبیان مهدوی
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══ #نامه31_قسمت_چهارم #سوال5⃣1⃣:"و از هرحادثه ای؛ زیبا و شیرین آن را برای تو برگزیدم
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
#نامه31_قسمت_پنجم:
#سؤال0⃣2⃣:حضرت میفرمایند:« هرگز از تأخیر دعا نامید مباش ، زیرا بخشش الهی به اندازه نیت است » منظور چیست؟
#جواب:
✳️یعنی خداوند بنده ی خودش را میشناسد و به هر مقدار که نسبت به خدا حسن ظن داشته باشد، برخورد خدا و کرم و لطف خدا هم بیشتر میشود.
♨️ و هرچقدر نسبت به خدا باورش کم باشد و لذا سوءظن داشته باشد و خیال کند که نه خدا نمیتواند رزقش را بدهد ، نمیتواند آنگونه که او میخواهد حاجاتش را برآورده کند، آبرو و عزت به او بدهد ، خداهم به اندازه ی همین نیت و درکش با او برخورد میکند.
⏪بنابراین هم در اینجا و هم در روایات بسیار دیگری توصیه شده تا میتوانید حسن ظن خودتان را به خدا بالا ببرید.
⭕️یعنی آن حال قلبی، باور قلبی خودتان که در اینجا تعبیر به نیت شده را دائما تقویت کنید و به خدا باور کامل پیدا کنید چون خداوند به اندازه باور و نیت قلبی شما با شما رفتار میکند.
#سؤال1⃣2⃣: حضرت میفرمایند:« طالب دین نه اشتباه میکند و نه در تردید و سرگردانی است»
▪️۱. آیا منظور هر انسان در جستجوی حقیقت دین است یا منظور طلاب هستند؟
▪️۲.چه ویژگی ها و شاخصه هایی لازم است تا طالب دین ( طلاب یا غیر طلبه) در جستجوی دین به یقین برسند ؟
▪️۳.باچه میزان و شاخصی میتوان مطمئن بود تصمیمی که گرفته ایم ، راهی که انتخاب کرده ایم ، کلا انتخابهای ما درست و مورد رضایت خداست و عامل سعادت و فلاح ما خواهد شد ؟
#جواب :
✅عبارت عربی این قسمت از #نامه31 این است: « ولیس طالبُ الدین من خَبَط او خَلَط » یعنی کسی که در مسیر شناخت دین، دایم دچار شک و تردید و اشتباه میشود؛ این فرد طالب حقیقی دین نیست .
💢یعنی اگر انسان حقیقتا طالب دین باشد با استفاده از امکانات و فرصت ها و مبانی که حضرت در چند سطر قبل بیان فرمودند ، حتما گام به گام طلب دین را با یقین برمی دارد .
✳️فرمودند:" قبل از پیمودن راه پاکان ، از خداوند یاری بجویی "
🔴یعنی اولاً: طالب دین کسی است که با اعتماد به خودش حرکت نمی کند ، بلکه با استمداد دائمی و تضرع از خدا ، طلب یقین در فهم دین میکند.
🔴دوم فرمودند: "در راه او با اشتیاق عمل کن تا پیروز شوی ."
⏪این که اگر با کسالت ، تردید و بی میلی وارد مسیر طلب دین شوی ، به نتیجه نخواهی رسید .
*⃣باید با شوق و اشتیاق وارد مسیر طلبگی شود ، طلبگی به معنای عام منظور می باشد نه طلبه رسمی .
❇️بعد میفرمایند:" از هرکاری که تو را به شک و تردید اندازد ، یا تسلیم گمراهی کند ، بپرهیز . "
🔰گاهی مسیر درست است ، امکانات و مبانی درست و یقین آور است ؛اما طالب دین کاری میکند که شک و تردید در او ایجاد میشود .
⁉️مثل همنشینی با انسان هایی که اهل شبهه افکنی هستند . این افراد انسان را وارد فضای شبهه و تردید خواهند کرد.
‼️یا انسان هایی که بی دلیل در معارف غور میکند ، که خداوند و پیامبر عزیز اسلام و ائمه اطهار واجب نکرده اند که بیش از این در آن غور کنند که انسان را دچار حیرت میکند .
🔰مثل موضوعات جبر و اختیار و قضا و قدر که فرمودند اگر در ابتدای ورود فهمیدی ، فبه المراد ، اما اگر متوجه نشدی و احتمال ایجاد شبهه در تو هست ، رها کن و بگو اجمالا همین قدر یقین دارم که نه جبر مطلق است ، نه اختیار مطلق .
👈ولی این که این دو چگونه جمع میشوند در درک و فهم من نیست .
#سؤال2⃣2⃣: حضرت میفرمایند: «اگر مستمندی را دیدی کن توشه ات را تا قیامت میبرد ، » منظور چیست؟
#جواب:
✳️یعنی کمک کردن به مستمندان یکی از بهترین راه های جمع آوری توشه ی قیامت و ذخیره ی آنست.
💠اگر مستمندی را دیدی که میتوانی به او کمک کنی؛ حتی حضرت میفرمایند بیش از آنچه که او نیاز دارد به او کمک کن .
🔴چون روزی که در قیامت دستت خالی است و نگران مسیر بهشت خودت هستی، میبینی که اجر و پاداش دست گیری از همین مستمندان است که سر بزنگاه به داد تو میرسد و قلب تورا شاد و راه تورا به سمت بهشت هموار میکند.
↩️ادامه دارد...
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
تبیان مهدوی
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ #نامه31_قسمت_پنجم: #سؤال0⃣2⃣:حضرت میفرمایند:« هرگز از تأخیر دعا نامید مباش ، زیرا
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
#نامه31_قسمت_ششم:
#سؤال3⃣2⃣: حضرت میفرمایند:«گاهی نامیدی ، خود رسیدن به هدف است »
لطفاً توضیح بفرمایید.
#جواب:
✅اگر دقت کنید جمله در متن #نامه31 ادامه دارد.
‼️میفرماید: که گاهی نا امیدی خود رسیدن به هدف است. چه زمانی ؟! آنجا که طمع ورزی هلاکت باشد.
💯یعنی اگر قرار باشد طمع ورزی باعث شودکه آبرو، عزت و ایمانت به هلاکت و نابودی کشیده شود ، همین که نا امید شوی از رسیدن به طمع و درخواست بالاتر، قدرت بالاتر، مادیات بالاتر، لذت بالاتر خود این ناامیدی و نرسیدن خیلی برای تو بهتر است .
💢مثل یک هدف و غرضی برای حفظ شدن تو از هلاکت میماند ، در حالیکه اگر امید به آن آرزو داشته باشی و برای نیل به آن بخواهی با طمع تلاش کنی، حتما در راه بدست آوردنش به هلاکت می افتی.
#سؤال4⃣2⃣: حضرت می فرمایند: «مبادا در گرامی داشت زن زیاده روی کنی.........» منظور از برای دیگران به ناروا شفاعت کند چیست؟
#جواب:
❇️اشاره به اینکه هر گاه براى او این و آن را اکرام کنى ممکن است رابطه اى عاطفى میان آنها پیدا شود، رابطه اى که در آینده ممکن است منشأ فسادى شود .
♨️لذا در ادامه مى فرماید: «و احترامش را به حدى نگه دار که او را به این فکر نیندازد که براى دیگران (بیگانگان) شفاعت کند»؛ (وَلاَ تُطْمِعْهَا فِی أَنْ تَشْفَعَ لِغَیْرِهَا)، چرا که این گونه شفاعت ها نیز مى تواند منشأ رابطه عاطفى گردد و ضرر و زیان آن قابل انکار نیست.
⏪خلاصه اینکه احترام زن واجب است ولى با رعایت جوانب احتیاط اخلاقی و در حد خودش و از آنها به دیگران تجاوز نکند خواه
به صورت قبول شفاعت باشد و یا بدون شفاعت؛
↔️زیرا از نظر روانى آثار منفى در آنها می گذارد و آنها را تشویق به ارتباط با دیگران مى کند.
🔴بعضى از شارحان در تفسیر «وَلاَ تَعْدُ بِکَرَامَتِهَا نَفْسَهَا» گفته اند: منظور این است که بیش از حد آنها را احترام نکن و در تکریمشان اندازه نگه دار؛ ولى این تفسیر با ترکیب این جمله و کلمات آن سازگار نیست .
📚با اقتباس از شرح آیت الله مکارم
#سؤال5⃣2⃣: حضرت میفرمایند: «روزی دوقسم است......اگر تو به سوی او نروی او به سوی تو خواهد آمد» پس در اینجا سوال پیش میاید که بدون تلاش هم روزی میرسد مگر نه اینکه میگوییم از تو حرکت از خدا برکت؟
#جواب:
✳️بله یک رزق مقسوم محتوم داریم که خداوند از باب لطف برای هر جانداری بر خود واجب فرموده است .
⏪ولی یک فضل و زیادت در رزق داریم که برایش باید از راههای مورد پسند خداوند تلاش کرد.
💢راههایی مثل کار و تجارت، صدقه، صله رحم ، ترک گناه و ...
#سؤال6⃣2⃣: لطفاً این قسمت ازنامه را توضیح بفرمایید. (#بند5 : تلاش کن تا درخواستهایت از روی درک باشد... پرهیز از کاری که تو را به تردید اندازد...)
#جواب:
✅اگر عبارتهای پیش و پس از این فقره را بخوانیم، جواب به وضوح به دست می آید.
📣حضرت پیش از این فرموده اند:" چه بسا خواسته هایی داری که اگر داده شود، مایه هلاکت دین تو خواهد شد"
⛔️ و این یعنی زشتی و پستی ابدی را برای تو باقی خواهد گذاشت و وِزر و وبالش در دنیا و آخرت گریبان گیرت خواهد شد.
⏪پس از این عبارت هم مهم ترین مصداق اینگونه درخواستها را، درخواست مال معرفی کرده
🔴 فرموده اند:" نه مال دنیا برای تو باقی می ماند و نه تو برای مال دنیا"
↔️پس درخواست مال دنیا بیش از حد رزق حلال طیب واسع، وبال دنیا و آخرت می شود نه جمال دنیا و آخرت!
↩️ادامه دارد...
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
May 11
تبیان مهدوی
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• #نامه31_قسمت_ششم: #سؤال3⃣2⃣: حضرت میفرمایند:«گاهی نامیدی ، خود رسیدن به هدف است
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
#نامه31_قسمت_هفتم:
#بند11
#سؤال 7⃣2⃣: خواسته های تو بگونه ای باشد که جمال و زیبایی تو را تأمین و رنج و سختی را از تو دور کند منظور حضرت از خواسته و تامین جمال و زیبایی و دور شدن رنج و سختی چیست؟ لطفاً توضیح بفرمایید.
#جواب:
✅اگر عبارتهای پیش و پس از این فقره را بخوانیم، جواب به وضوح به دست می آید.
📣حضرت پیش از این فرموده اند:" چه بسا خواسته هایی داری که اگر داده شود، مایه هلاکت دین تو خواهد شد" و این یعنی زشتی و پستی ابدی را برای تو باقی خواهد گذاشت و وِزر و وبالش در دنیا و آخرت گریبان گیرت خواهد شد.
🔴پس از این عبارت هم مهم ترین مصداق اینگونه درخواستها را، درخواست مال معرفی کرده فرموده اند:" نه مال دنیا برای تو باقی می ماند و نه تو برای مال دنیا"
⏪پس درخواست مال دنیا بیش از حد رزق حلال طیب واسع، وبال دنیا و آخرت می شود نه جمال دنیا و آخرت!
#بند14
#سؤال 8⃣2⃣: حضرت می فرمایند: با نیکان نزدیک شو و از آنان باش و با بدان دور شو و از آنان دوری کن آیا شامل اقوام هم میشود؟
#جواب:
✳️بله شامل اقوام هم می شود منتهی با این شرط که دوری از اقوام بد نباید منجر به قطع رحم شود.
⛔️صله رحم با تعریف و شرایط خاصش واجب و قطع آن، حرام است.
💯اما انسان چنانچه خویشاوندان نزدیک اهل شر دارد می تواند از راههایی با او صله رحم کند که شرّش دامنگیر وی نشود؛ مثلاً تلفنی ، حضور در اماکن عمومی و ...
#سؤال:8⃣2⃣: امام میفرمایند آن نیک که جز با شر به دست نیاید نیکی نیست
لطفاً این قسمت را توضیح بفرمایید.
#سؤال 9⃣2⃣:چه بسا دارو که بر درد افزاید و بیماری درمان باشد را لطفا این قسمت راتوضیح بفرمایید.
#جواب:
❇️گاهی کوتاه آمدن در برابر بدی فردی، باعث جلوگیری از یک شرّ بزرگتر یا اصلاح فرد خطاکار می شود.
⚠️اما گاهی مدارا و کوتاه آمدن و نرم خویی در مقابل مستکبر، او را جری تر و برای ظلم بعدی و بالاتر مصمم می کند.
◀️در چنین مواردی، رفق و مدارا جایز نیست و بر بیماری تکبر و اجحاف او می افزاید.
*⃣پس مدارا که در غالب موارد، داروی اختلافات است در این مورد خاص، عامل افزایش بیماری اخلاقی می شود.
#سؤال:8⃣2⃣: امام میفرمایند آن نیک که جز با شر به دست نیاید نیکی نیست
لطفاً این قسمت را توضیح بفرمایید.
#سؤال 9⃣2⃣:چه بسا دارو که بر درد افزاید و بیماری درمان باشد را لطفا این قسمت راتوضیح بفرمایید.
#جواب:
❇️گاهی کوتاه آمدن در برابر بدی فردی، باعث جلوگیری از یک شرّ بزرگتر یا اصلاح فرد خطاکار می شود.
⚠️اما گاهی مدارا و کوتاه آمدن و نرم خویی در مقابل مستکبر، او را جری تر و برای ظلم بعدی و بالاتر مصمم می کند.
◀️در چنین مواردی، رفق و مدارا جایز نیست و بر بیماری تکبر و اجحاف او می افزاید.
⬅️پس مدارا که در غالب موارد، داروی اختلافات است در این مورد خاص، عامل افزایش بیماری اخلاقی می شود.
#بند۱۵
#سؤال 0⃣3⃣: حضرت می فرمایند: افراد خانواده ات بدبخت ترین مردم نسبت به تو نباشند.
لطفاً این سطر را توضیح بفرمایید.
#جواب:
❇️ یعنی اینطور نباشد که دیگران از وجود تو بهره مند شوند و از معاشرت با خوشنود و راضی باشند ولی خانواده ات از اخلاق ناپسند تو بدبخت و ناخشنود باشند.
🔴یعنی مانند مردانی نباش که با غریبه ها مهربان و حوش اخلاقند ولی با خانواده و در خانه بداخلاق و ترشرو.
#بند۱۶
#سؤال 1⃣3⃣: حضرت می فرمایند: که چه زشت است فروتنی به هنگام نیاز ؛این جمله چطور با مناعت طبع معنی می شود؟
#جواب:
💯اتفاقاً این عبارت در تأیید و تأکید بر مناعت طبع و عزت نفس است.
⏪حضرت می فرمایند:« اینکه کسی در موقع تنگدستی و نیاز مالی، در مقابل ثروتمندان خضوع و فروتنی و اظهار ضعف کند خیلی زشت است»!
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈
#تبیین_نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی:
#طرح_علی_یاوران
👇👇👇👇
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛