هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝 #درسگفتار | ساخت اجتماعی جنسیت (1)
با تأکید بر نظریه تعادل جنسیتی
🚹 مدرس: مهدی تکلو (پژوهشگر جامعهشناسی جنسیت)
🟢 حضوری و آفلاین
5 جلسه | سهشنبهها ساعت 15 تا 16:30
شروع دوره : 24 آبان
مهلت ثبتنام: 22 آبان
مکان: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
باهمکاری بسیج دانشکده علوم اجتماعی
🔗 لینک ثبتنام:
https://gesostu.ir/product/sclg1/
⚠️ دانشجویان دانشگاه علامه با ارسال پیام به آیدی زیر در پیامرسانهای بله یا تلگرام میتوانند کد تخفیف مربوطه را دریافت کنند:
@darsgoftar_jensiat
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
✅ سرنوشت حجاب چگونه خواهد بود؟
#مهدی_تکلو
بررسیهای گفتمانی در تحلیل تطورات معنای حجاب بهوضوح نشان میدهد حجاب در صد سال گذشته، هرگز یک معنای ثابت نداشته و زمانی که از حجاب صحبت شود، بعید نیست که آن چه که در ذهن و قلب هر مخاطب شکل میگیرد با دیگران بهکلی متفاوت باشد؛ لذا معلوم نیست مراد از الزامی بودن یا نبودن حجاب، الزام کدام معنای حجاب است. معنای حجاب در قرن گذشته، روبنای نزاع گفتمانهایی بوده که در زیربنا در مورد معنای زن با هم منازعه داشته و تا امروز یکی از پرمناقشهترین مسائل را رقم زدهاند.
دههی پنجاه و شصت دهههای بازیابی قدرت اجتماعی زن است. زن ایرانی پس از توفیق نسبی در نبردی پنجاهساله با جریاناتی که در سطح روبنا، حجاب و در سطح زیربنا، حرمت زن را هتک میکردند، عامل پیروزی یکی از بزرگترین انقلابهای مردمی تاریخ شد. تغییر یک نظام سیاسی مستبد با پیشرانی زن را باید حاکی از قدرت اجتماعی او دانست. بر همین اساس، پس از وقوع انقلاب 57 در یک برآیند نسبی، هنوز گفتمان حجاب با مؤلفههای نظیر کرامت، شخصیت و جایگاه والای زن در جامعه مفصلبندی میشود. پذیرش عمومی قانون پوشش و عمومی نشدن مخالفتها با آن در این فضا بهویژه مقارن با اتمسفر فرهنگی ناشی از جنگ تحمیلی قابل توضیح است.
اما سالهای واپسین دههی شصت مصادف است با بروز برخوردهای خشن و تند مردمی با «بدحجابها» و متعاقباً دوباره مسالهشدن حجاب. در دورهی دوم دولت سازندگی و سپس دولت اصلاحات با تقبیح مواجههی قهری فضای تساهل فرهنگی در موضوع حجاب، فتح بابی برای جریانهای مدگرا بود. مقارن با پایان جنگ، قرائتهای سنتی و غیرسیاسی از زن، بر اساس همان تعریف ثانویپندارانه، او را به حاشیهی زندگی اجتماعی سوق میداد و هر چه میگذشت صحنه بیشتر به نزاع دو نیروی سیاسی نگران از بیبندوباری و مایل به آزادی در سبکزندگی (با تمایل به سبک زندگی غربی) رقم میخورد. در این فضا ما شاهد یک چرخش گفتمانی در حجاب هستیم. هر چه میگذرد در همنشینی معنای حجاب، امر جنسی و فحشا، تحریک مردان و... قرار میگیرد. یک سوی میدان سیاست، حجاب زن را نه برای تشخص او بلکه برای کنترل تحریک مردانه معنا میکند و سوی دیگر این میدان پوشش زن را دقیقاً برای تزئین جهان مردانه توضیح میدهد. دست آخر محصول این نزاع مردانهی «غربستیزی - غربزدگی» فروکاست گفتمان حجاب از منظری هویتی و تشخصی (با دلالتهای زنانه) به تنظیمگری امر جنسی (با دلالتهای جنسی مردانه) بود.
در تجربهی تاریخی دلالتهای زنانه که ناظر به هویت و تنظیم جایگاه زن در جامعه بود، توفیقات گفتمانی متعددی کسب کرد (دههی پنجاه و شصت) اما همزمان با توسعه و تورم ادبیات جنسی با دلالتها و اصالتهای مردانه از دههی هفتاد تا کنون شاهد ناکارآمدی گفتمان حجاب هستیم. در حالیکه از منظر زنانه نه حجاب انگیزهای جنسی دارد و نه کشف آن صرفاً با غایتهای جنسی قابل تفهم است.
حوادث اخیر را نقطهی معکوس شدن گفتمان اصیل حجاب میبینم. گفتمان جدید برخلاف گفتمان دهه شصتی این بار کشف حجاب را با مؤلفههایی چون قدرت و تشخص زن را معنا میکند و طبیعتاً ذیل این گفتمان ساختارشکنی حتی در سطح خرد و هرآنچه که بوی مبارزه و قدرتورزی بدهد امری بهنجار و هویتساز (زیربنا) است. حال بیایید به آیندهی حجاب و زن ایرانی از منظر گفتمان حجاب فکر کنیم. مشخص است که گفتمان حجاب در دهههای اخیر جمهوری اسلامی ناکارآمد و معیوب است و این خلل از ناحیهی تخلیهی معناپردازیهای زنانه و اصالتبخشی به قرائتهای مردانه از حجاب زن و جوانب آن ایجاد شده است. در سرنوشت حجاب نزاع اصلی این است که زن قدرتمند چه تصویری دارد؟ باحجاب یا بیحجاب؟ درهرصورت آنچه که بدیهی است این است که زن غیرسیاسی، ضعیف و فاقد نسبتهای روشن با سرنوشت تاریخی از این نزاع بیرون است.
@Mahdi_Takallou
✅ عرضی با عزیزان فعال در تشکلهای دانشجویی
انتخاب قالب برنامههای علمی، نیازمند این است که نسبت به شرایط روز مشرف باشیم. عزیزان تشکلی معمولا در ایام حوادث در برنامههای خود به قالبهایی نظیر میزگرد و مناظره رو میآورند. من فکر میکنم این قالبها مناسب روزهایی است که ما دو یه چند چارچوب نظری متقن موجود داریم و در شرایط انتخاب هستیم. میخواهیم عیار هر چارچوب نظری و ایدههای عملیاتیاش را بدانیم و درنهایت به یکی حق بدهیم. مثلا در مورد مذاکره با آمریکا، ما نیاز داریم بدانیم هر مبنای فکری در این خصوص موضعش چیست. این جا میشود از قالب مناظره یا میزگرد استفاده کرد.
اما گاه ما در شرایطی قرار داریم که باید با چراغ به دنبال یک چارچوب نظری بگردیم تا اولاً برای ما بصیرتی فراهم آورد و سپس بتوانیم بر مبنای آن راجع به بایدها و نبایدهای آینده گفتگو کنیم. در این شرایط (که من این را شرایط کنونی میبینم) نباید با فرمتهای ساندویچی یا هیجانی امکان تولد و خلق چنین چارچوبهایی را سلب کنیم. در این روزها نیاز داریم حرفهای تفصیلی بشنویم. نیاز داریم ارائههای جامعتر با صغری و کبریاش را بشنویم. در خصوص حجاب و بسیاری مسائل مربوط به زنان ما در نقطهی یافتن #راهکار و سیاست نیستیم! بلکه پیش از نیازمند کشف راهبرد و باز پیش از آن نیازمند تدوین یک چارچوب نظری هستیم. لذا این روزها پیشنهاد من این است که جلسات دانشجویی سیاق ارائهمحور با رویکرد نقد و تکمیل چارچوبها بگیرند و رویکرد تعمق و تولید را جایگزین رویکرد «گفتگو برای گفتگو» کنیم.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
19.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 معرفی مباحث درسگفتار ساخت اجتماعی جنسیت(1)
🚹 مدرس: مهدی تکلو (پژوهشگر جامعهشناسی جنسیت)
🔗 لینک ثبتنام:
https://gesostu.ir/product/sclg1/
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از استاد عابدینی
✉️ #سخن_نگاشت
🔶 نقش #زن و نگاه اسلام به زن؛ #سرمایه عظیم #آخرالزمان
🔺 باتوجه به #روایات؛ معتقدیم در آخرالزمان، سرمایه عظیمی که ما برای عرضه داریم، #نقش_زن و نگاه به زن در اسلام است که میتواند #همه_عالَم را #جذب کند.
🔻 #استاد_عابدینی | ۱۹ آبان ۱۴۰۱
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
هدایت شده از محسن قنبریان
سطحی از قفل شدگی کنونی در گفتگو!.mp3
2.22M
🚧 سطحی از قفل شدگی کنونی در گفتگو!
#نشست_دانشجویی/ دانشگاه باهنر کرمان
🎙حجت الاسلام قنبریان / ۱۴آبان۱۴۰۱
• ملاحظه کاری با جریان تحجر، حرف نوی انقلاب را با آنها ادغام کرد! این خوانش با مردم قفل می شود! و راه برای غربزدگی باز می کند!
#حرف_نوی_جمهوری_اسلامی
#دو_دیگری_جمهوری_اسلامی
☑️ @m_ghanbarian
💠رهبرانقلاب
‼️فلسفه، حفاظ جنگ اعتقادی است؛ شما الآن ببینید جُرج بوش یک حرفی میزند فوراً ۶۰تا آدم برایش فلسفه و زیرساخت ایدئولوژیک میسازند و پخش میکنند. ماهم باید فلسفه مان به همین طرف برود که امتداد سیاسی و اجتماعی داشته باشد اما متاسفانه فلسفه ما از ذهنیات بیرون نمیاید و صورت واقعی اجتماعی و سیاسی ندارد! ۷۶/۱/۱۸
‼️ما باید در علوم عقلی پیش برویم، غربیها با امتداد فلسفهشان مسائل سیاسی، اجتماعی و... را حل کردهاند؛ من در نمایشگاه کتاب کتابی دیدم که غربیها درباره تأثیر فلسفه در فوتبال نوشتهاند یعنی امتداد فلسفه حتی به فوتبال! ببینید این امتداد دادن مسائل فکری خودشان به تمام عرصههای زندگی است؛ ما هم این کار را بایستی انجام بدهیم! ۹۷/۲/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
🔻چنانچه در معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان گفته شد، مدرسه تفکر و نوآوری نگاه، فصلی را در باب مساله تبیین نظم جنسیتی گشوده است تا با برگزاری گفتگو، نشست، مصاحبههای تخصصی و درسگفتار فضا را برای پرورش ایدههای بدیل باز کند.
🔶 در گفتگوی اول جناب آقای مهدی تکلو به تبیین منطق گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان الگوی سوم تحلیلی میپردازد: بنابر عقیدهی ایشان وقتی از جنسیت صحبت میکنیم، کانون توجه مساله زن است و انقلاب اسلامی نوع نگاه به موضوع زن را در سه محور «نگاه»، «نقش» و «روابط» بیان میکند.
🔹در نوع «نگاه» به زن، انقلاب اسلامی چه به لحاظ هنجاری و چه به لحاظ توصیفی درنهایت هویت زن را مبتنی بر دو مولفه «استقلال هویتی» و «قدرت جنسیتی» مطرح میکند. مبتنی بر این نوع نگاه به زن، جایگاه و نقش زن عبارت است از «تنظیم گری عواطف، ارادهها ، افقها، جهتگیریها و... و یا به طور کلی نفوذ در ناحیه قلب، ارادهها و انگیزهها و ایمانها». لذا در بحث رابطه زن با بقیه ارکان جامعه، باید وی را پیشران و پیشگام حرکت کلی جامعه دانست.
ادامه🔻
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
🌐 http://schoolnegah.ir
🆔 @sch_negah