eitaa logo
مجال عیش(صفحه اي براي زندگی)
95 دنبال‌کننده
514 عکس
201 ویدیو
21 فایل
چو امکان خلود ای دل در این فیروزه ایوان نیست مجال عیش فرصت دان به فیروزی و بهروزی. حافظ غزل 454 کم شماری رفیق تو را از طریق باز ندارد. ایدی مدیر صفحه: @jebhefarhangi @majaleezendegi
مشاهده در ایتا
دانلود
قال الإمام عليّ عليه السلام: ثَلاثٌ فيهِنَّ المُروءَةُ : غَضُّ الطَّرفِ، وغَضُّ الصَّوتِ، ومَشيُ القَصدِ حضرت علی علیه السلام می فرمایند: در سه چيز، نشانه هاى جوان مردى است : چشم فرو بستن [در برابر نامحرمان]، پايين آوردن صدا، و اعتدال در راه رفتن. غرر الحكم : ح ۴۶۶۰
علامه (ره) 🍀آن كه از مى ترسد , از خودش مى ترسد . 🍀آن كه را انكار دارد , منكر وجود خود است . 🍀آن كه به نفس روزيش شده است , است , چه اينكه فلسفه , معرفت انسان به نفس خود است و معرفت نفس ام حكمت است . 📚 عصاره عرفان
🟢 حسادت حاصل جمع کدام دو ویژگی در انسان است؟ 🔹 به طور کلی حسد از اجتماعِ دو صفت است در انسان: یکی «نقص» و دیگری «ضعف». 🔸شخص حسود اگر فرض شود فاقد آن چیزی که به آن [حسد] دارد نباشد، حسد نمی‌ورزد و لهذا اگر خودش فکر کند و عقل خود را به کار اندازد و خودش را ده درجه بالاتر و دارنده‌تر از شخص محسود فرض کند می‌بیند در آن صورت اهمیتی به محسود نمی‌دهد و این دلیل بر این است که «نقص» او سبب حسد او شده؛ و چون ضعیف است در خود آن قدرت را نمی‌بیند که او هم از راهش وارد شود و کام خود را از روزگار بگیرد و پله‌های زندگی را یک به یک بالا رود، آرزو می‌کند پس دگری از پله بیفتد و پایش بشکند، و بالاخره در خود آن همت را نمی‌بیند که از طرف، جلوتر و بالاتر رود، آرزو می‌کند پس او به عقب برگردد و به زمین بیفتد. 🔹 از این جهت اشخاص قوی وقتی می‌شنوند که فلان شخص به فلان مقام رسید شادمان می‌شوند و می‌فهمند پس می‌شود به آن مقام رسید. 📒 استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج۲، ص۱۴۱ 🌷🌷🌷 @majalezendegi
وَاکْفِنٰا کَوٰافِىَ قَدَرِکَ، وَامْنُنْ عَلَیْنٰا بِحُسْنِ نَظَرِکَ، وَلاٰ تَکِلْنٰا اِلىٰ غَیْرِکَ،وَلاٰ تَمْنَعْنا مِنْ خَیْرِکَ، وَبٰارِکْ لَنٰا فیمٰا کَتَبْتَهُ لَنٰا مِنْ اَعْمٰارِنٰا... (پروردگارا) ما را در برابر حوادث سخت یارى ده و با حسن نظرت بر ما منّت گذار و ما را به غیر خودت وا مگذار. و از احسانت محروم مساز، در عمرى که براى ما مقرّر داشته اى برکت ده، (اعمال ماه رجب؛ اعمال مشترک این ماه) 🌷🌷🌷 @majalezendegi
🔰 (قسمت سوم) 🌿 احاديثی که دلالت بر صورت باطنی نماز دارند، بسیار زیاد هستند و ما به بیان چند مورد بسنده می‌کنیم: 1️⃣ سند این حدیث در وسائل الشیعه به حضرت صادق سلام اللّه عليه منتهی می‌شود؛ قال: 🔸 من صلّى الصّلوات المفروضات في اوّل وقتها و أقام حدودها، رفعها الملك الى السّماء بيضاء نقيّة، تقول: حفظك اللّه كما حفظتنى استودعتني ملكا كريما. 🔸 و من صلاّها بعد وقتها من غير علّة و لم يقم حدودها، رفعها الملك سوداء مظلمة، و هي تهتف به: ضيّعتني ضيّعك اللّه كما ضيّعتني و لا رعاك اللّه كما لم ترعني. 🔸«كسى كه نمازهاى واجب را در اوّل وقت ادا كند و حدود آنها را حفظ نمايد، فرشته آن را سپيد و پاكيزه _دلالت كند بر آن كه نماز را ملائكة اللّه بالا برند_ يا با صورت پاكيزه سفيد به سوی آسمان می‌برد. و آن در وقتى است كه در اوّل وقت بجا آورد و ملاحظه آداب آن نمايد، و در اين صورت دعاى خير به نمازگزار كند. 🔸و يا با صورت تاريك و سياه. و آن در وقتى است كه آن را بى عذر تأخير اندازد و اقامه حدود آن نكند، و در اين صورت او را نفرين كند. 🌿 و اين حديث علاوه بر آن كه دلالت بر صورت باطنی ملكوتي می‌كند، دلالت بر حيات آنها نيز كند. 🌿 چنانچه برهان نيز قائم است بر آن و آيات و اخبار دلالت بر آن می‌كند. 🌿 چنانچه حق تعالى می‌فرمايد: و إنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوان. 🌿 و به مضمون اين حديث شريف احاديث ديگرى است كه ذكر آنها موجب تطويل است. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
💢"موقعیت های غیر ساکن" ▫️گاه سخن گزنده و نیشدار است تا عمق دل را می خراشد ومی سوزاند!تلخ تلخ چون گیاه صبر و حنظل ! ▫️اما حیف و صد حیف که راست است و حقیقت‌. ▪️"او" بااین سخن با بسیاری از موجودات "دو پای" پیرامونش سخن می کرد! "راست" به دنیا آمدی "کژ" زندگی می کنی مراقب باش "کژ" از دنیا نروی! 🌷🌷🌷 🔅مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
🌷🌷🌷 🔅مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
📌پذیرش عذرخواهی برادر دینی قال الإمام عليّ عليه السلام: اِقبَل عُذرَ أخيكَ، فَإِن لَم يَكُن لَهُ عُذرٌ فَالتَمِس لَهُ عُذرا عُذر برادرت را بپذير، و اگر عذرى ندارد، برايش عذر بتراش. تحف العقول : ص ۱۱۲ 🌷🌷🌷 🔅مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خلوت واقعی کجاست؟ خلوت این است که بروی داخل خانه و درب را به روی خودت ببندی؟ بروی به گوشه‌ای؟ خیر اینها خلوت نیست؛ خلوت واقعی کجاست؟ خلوتِ واقعی درون انسان است. اگر حواس شما پرت باشد، هرچقدر هم در گوشه تاریکی باشی خلوت نیست. خلوت آنگاه است که از تعلقات بریده باشی. از غیرِ حق پیراسته باشی. غیرِ حق را جارو کنی. داد جاروبی به دستم آن نگار گفت کز دریا برانگیزان غبار (دیوان شمس) همه را بریز دور و در خلوت با معشوق حقیقی باش. این خلوت می‌تواند در اتاق خلوت باشد یا حتی در میان جمع. کسی که اهل خلوت است در میان جمع هم خلوت خودش را دارد. هر انسانی باید خلوتی با خودش داشته باشد، اگر درونت پر از غیر شد، دیگر خلوت نیست. 🌷🌷🌷 🔅مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
🌷🌷🌷 🔅مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
💢انتشار بوی گند همراه قال الإمام عليّ عليه السلام: صُحبَةُ الأَشرارِ تَكسِبُ الشَّرَّ، كَالرّيحِ إذا مَرَّت بِالنَّتِنِ حَمَلَت نَتِنا 🌿🌿🌿 همنشينى با بدان، بدى به دنبال مى آورد، همان گونه كه باد اگر بر چيز گَنديده بوَزَد، با خود، بوى گند مى بَرَد. 📚غرر الحكم : ح ۵۸۳۹ @majalezendegi
💫 ❣ دعای حضرت مادر "سلام‌الله‌علیها" در روز ؛ ـ خدایا مراقبم باش ؛ با همان چشمانت ، که نمی‌خوابند! با همان ستونِ قدرتت ، که دیده نمی‌شود! 🔅و با تمام اسمهای قشنگت که هرکدام عظمتی‌ جداگانه‌اند! 💫 بر محـمّــد و آلش درود فرست؛ مراقبم باش ، که اگر غیر از تو کسی مراقبم باشد ؛ تلف میشوم! و عیبهایم را بپوشان ، که اگر غیر از تو ، بپوشاند ، فاش می‌شود! و تحقق همه‌ی آنچه از تو خواسته‌ام را آسان کن، 💠 که تو ؛ هم نزدیکی و صدایم را خوب می‌شنوی ، و هم زود اجابتشان می‌کنی! @rahighemakhtoom
قال الإمام عليّ عليه السلام: مَن لَم تَكُن مَوَدَّتُهُ فِي اللّه ِ فَاحذَرهُ فَإِنَّ مَوَدَّتَهُ لَئيمَةٌ، و صُحبَتَهُ مَشومَةٌ حضرت علی علیه السلام می فرمایند: از كسى كه دوستى اش در راه خدا نباشد، دورى كن؛ چرا كه دوستىِ او پست، و همنشينى اش بدشگون است. غرر الحكم : ح ۸۹۷۸
📌موقعیت های غیر ساکن درخت خاری سر راه مردمان کاشته بود.در برابر رهگذران که کندن آن درخت از او طلب می نمودند آنان را به فردایی موهوم حوالت می کرد! خاركن در سستى و در كاستن خاربن در قوت و برخاستن آری! تا که دستت می رسد کاری بکن و نیکو فرمود : نیست فردا گفتن از شرط طریق پ ن: قصه حکایت من و مایی است که یوم الحسره خواهند فهمید چه فرصت ها که از دست نداده اند. و آن روز دیگر جبرانی و ترمیمی در کار نخواهد بود. 🔅مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
آزمون های زندگی قال الإمام عليّ عليه السلام: إيّاكَ أن تُحِبَّ أعداءَ اللّه ِ أو تُصفِيَ وُدَّكَ لِغَيرِ أولِياءِ اللّه ِ، فَإنَّ مَن أحَبَّ قَوما حُشِرَ مَعَهُم مبادا دشمنان خدا را دوست بدارى يا دوستى ات را براى غير دوستان خدا خالص كنى؛ چرا كه هر كس مردمانى را دوست بدارد، با آنان محشور مى گردد. غرر الحكم : ح ۲۷۰۳
. 🔰 دختری مثل پدر 💠 در آن جلسات رسمی که گریه نمی کردند! شما تاریخ طبری را بخوانید، آنچه مرحوم مفید نقل کرده بخوانید؛ آن آخرها (رقّت و بکت)*! وقتی خیلی نمک به زخم او زدند، آنجا طبری دارد که (رقّت و بکت)؛ و گرنه در کمال شهامت ... ‌، ابن زیاد گفت: (من هذه المتنکّره او المتکبّره)، گفتند: (هذه زینب بنت علی بن ابی طالب)*. اینکه می بینید می گویند زینب مثل علی حرف می زند، نه تنها در فصاحت و بلاغت زبانی، محتوایش هم همین است! شما می بینید در نامه های رسمی علی (سلام الله علیه) برای معاویه می نویسد: (ما للطّلقاء و ابناء الطّلقاء)*، به شما که طُلقاء و ابناء طلقاء هستید، نمی رسد که در مسائل اسلامی وارد بشوید! همین حرف علی را زینب در شام گفت: (ا من العدل یابن الطّلقاء)*! این مثل علی دارد حرف می زند؛ شما بروید خطبه های را نگاه کنید، سخنرانی زینب هم نگاه کنید. می دانید در شام، چوب خیزران در دست یزید است، سر مطهر حسین هم جلوست؛ این زن برخاسته، (ا من العدل یابن الطلقاء)!! فرمود: شما آزاد شده ما هستید، شما بردگانی بودید، ما شما را آزاد کردیم؛ این حرف چه کسی است؟ این حرف یک (( امیر )) است یا ( اسیر )؟! حالا بازوها بسته است، امّا است!! می بینید مثل خطبه های حضرت امیر حرف می زند؛ (ما للطلقاء و ابناء الطلقاء)، شما آزاد شده های ما هستید، به شما چه درباره این گونه از مسائل حرف می زنید؟! این نامه حضرت امیر در است. همین پیام را وجود مبارک زینب کبری در شام گفته است؛ (ا من العدل یابن الطّلقاء)! این که حرف اسیر نیست! در کوفه آنجور در جوابِ (کیف رایت صنع الله باخیک)، فرمود: (ما رایت الا جمیلاً)*؛ این بر اساس است. نفرمود ما صبر می کنیم یا به ما خوش گذشت؛ فرمود: ما به جز خوبی چیزی ندیدیم! این حصر است، این دو جمله است! (ما رایت الا جمیلاً)، ما ( جز ) خوبی چیزی ندیدیم. بعد (ابن زیاد) گفت: دلم خنک شده که ریشه شما را قطع کردم*، به واسطه این حرف ها که زد و زد، این حرف ها دیگر حرف هایی نیست که جواب داشته باشد؛ آنجاست که وجود مبارک زینب کبری (رقّت و بکت). این در کوفه، آن هم در شام! --------------------------------------- 📌 الارشاد للمفید / جلد ۲ / صفحه ۱۱۶ 📌 همان / صفحه ۱۱۵ 📌 نهج البلاغه / نامه ۲۸ _ (الی معاویه جواباً) 📌 بحار الانوار / جلد ۴۵ / صفحه ۱۵۸ 📌 همان / صفحه ۱۱۵ و ۱۱۶ 📌 الارشاد للمفید / جلد ۲ / صفحه ۱۱۶ 📋 نماز جمعه قم 📆 مصلی قدس ؛ ۱۳۸۴/۱۱/۲۸ @majalezendegi
. 🔰 بهشت او... مَن یَخرُج مِن بَیتِهِ مُهاجِراً الَی الله وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدرِکهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ اجرُهُ عَلَی الله. 🔹یک احتمال این است که این هجرت، هجرت از خود به خدا باشد. «بیت» نفس خود انسان باشد، طایفه‌ای هستند که خارج شدند، هجرت کردند از «بیت» شان، از این بیت ظلمانی، از این نفسانیت:‏‏ مُهاجِراً الَی الله وَ رَسُولِهِ؛ تا رسیدند به آنجایی که «ادرَکَهُ المَوتُ»؛ به مرتبه‌ای رسیدند که دیگر از خود چیزی نیستند، «موت مطلق»، و اجرشان هم عَلَی الله است؛ اجر دیگری [در کار نیست]، دیگر بهشت مطرح نیست، دیگر تنعمات مطرح نیست، فقط الله است. @majalezendegi 📚 کتاب تفسیر سوره حمد، ص۱۱۷.
🔰آزمون زندگی الإمامُ عليٌّ عليه السلام المَكارِمُ بالمَكارِهِ، الثَّوابُ بالمَشَقَّةِ دستیابی به اخلاق کریمانه باناخوشایندی همراه است و رسیدن به ثواب الهی با رنج و دشواری . 📚غرر الحكم : ۴۳ ـ ۴۴ 🌷🌷🌷 @majalezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 به فقیر کمک کردن، هنر نیست 💠 خدا رحمت کند این آقایانی که برای بودند، در اوائل انقلاب می آمدند؛ می گفتیم که: شرق عالم تا غرب، غرب عالم تا شرق؛ همه جا بگردید، یک کمیته امداد هست. ما کدام کشور کافری داریم که برای یک موسسه ای نیست؟! برای موسسه رسمی دارند، وزیر دارند؛ گفتم: آن که می گوید، این نیست؛ بلکه می گوید: نگذار (یعنی نگذار) کسی بشود؛ این می خواهد، و و می خواهد! فقیر را کمک بکنند، همه این کار را می کنند!! کار زمین مانده را خیلی ها به عهده می گیرند، این که هنر نشد؛ نگذار زمین بماند! آن فریاد این است: (ما جاع فقیر الا بما متّع به الغنی)*؛ نگذار فقیر بشود، آن مهم است! حکومت برای آن است که کسی فقیر نشود، و گرنه هیچ ممکن نیست در این عالم، از شرق تا غرب یک جایی داشته باشیم که کمیته امداد نداشته باشد؛ این نیست!! ------------------------------------------------ 📌 نهج البلاغه / حکمت ۳۲۸ 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۰۹/۱۴ @majalezendegi