eitaa logo
مَکُ‌ایران | MakoIran
205 دنبال‌کننده
105 عکس
20 ویدیو
6 فایل
کنشگریِ توسعه و پیشرفت «مَکُران» در سایۀ تلاش جمعی برای فهم «ایران» ارتباط با ادمین: @MakoIran_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
39.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️▫️▪️ 📌 می‌‌گن اینجا آخر دنیاست هشتمین روز در 🔁 دشتیاری پهناوره، یکی دشتیاری عرفی و یکی هم جغرافیای سیاسی این شهرستان. بخش‌های زیادی هنوز زیر آب بود و ما هم به شب خوردیم و نتونستیم کامل ببینیم همه جا رو. اما همین مشت نمونۀ خروار بود... در این سیل بزرگ‌ترین نیروهای امدادی منطقه بودند. اون‌هایی که همیشه مورد بی‌مهری بوده‌اند اما امروز در غیاب ارگان‌های خدمت‌رسانی و امدادی و مسئولان، در کنار مردم موندند... توی گفت‌وگوهای مفصل با مردم که توی این چند دقیقه امکان نشرش نبود و روزی همه رو منتشر می‌کنم، یه جمله پررنگ بود: مردم بخش عظیمی از مشکلاتشون رو از نداشتن «جاده» و «راه» می‌دونن. -------------------------------------------- 🔰 منبع: صفحۀ اینستاگرام ساجده عرب‌سرخی، خبرنگار و فعال اجتماعی در سیستان و بلوچستان ✴️ مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🔗 ایتا | تلگرام | توییتر | بله 🆔 @MakoIran_ir
[ Photo ] ▪️▫️▪️ 📌 بلوچستان در دانشنامۀ ایرانیکا 🔁 📚 🔸 این کتاب دربرگیرندۀ مقالات دانشنامۀ ایرانیکا دربارۀ بلوچستان است و به موضوعاتی متنوع شامل تاریخ، جغرافیا، زبان، ادبیات و هنر مردمان بلوچ می‌پردازد. ایرانیکا معتبرترین و جامع‌ترین مرجع پژوهش دربارۀ تاریخ و فرهنگ ایران پیش و پس از اسلام به زبان انگلیسی است. 🔹 ترجمۀ مقالات این کتاب توسط متخصصان گرایش‌های مختلف انجام شده است تا برگردان فارسی آن‌ها دقیق و فنی باشد؛ درعین‌حال مقالاتی مستقل حاوی اطلاعاتی تازه دربارۀ هر بخش، توسط مترجمان متخصص نوشته شده تا ترجمۀ متن مقالات ایرانیکا به فارسی، محتوایی افزون بر متن انگلیسی داشته باشد. 🔸 این کتاب که از مجموعۀ نخست پژوهش‌های ایران فرهنگی است، به جنوب شرق ایران اختصاص دارد و به همت گردآوری و از سوی انتشارات مؤسسۀ آبی پارسی به چاپ رسیده است. ----------------------------------------- 📎 منبع: B2n.ir/u05894 ✴️ مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🔗 ایتا | تلگرام | توییتر | بله 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 📌 ماه رمضان در جاسک 🆔 @MakoIran_ir
مَکُ‌ایران | MakoIran
▪️▫️▪️ 📌 ماه رمضان در جاسک 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 📌 ماه رمضان در جاسک 🔹 ماه پربرکت و عزیز رمضان برای مردم این بندر {جاسک} همیشه خاطره‌انگیز و دلنشین و گیرا بوده است. در این ماه گویی همه چیز در حال تغییر بود و شکل مأنوسی در زندگی روزمره داشت. انگار که با فطرت خویش آشتی می‌کردند و به اصل باورهای مشترک انسان‌ها باز می‌گشتند. 🔸 نوع رفتار و معاشرت، نوع لباس، نوع سفر و حتی نوع و شکل غذا نیز دگرگون می‌شد و حالتی روحانی و زیبا به خود می‌گرفت. روزهای پایانی شعبان جنب‌وجوش غریبی در میان مردم به چشم می‌خورد. چندان که اجانب نیز به دیدۀ حسرت به این شور و حال نگاه می‌کردند و در بسیاری موارد با آن‌ها همراه می‌شدند. 🔹 حلول ماه شعبان حتی بر سفرهای کشتی‌هایی که بین بمبئی و جاسک در حرکت بودند تأثیر می‌گذاشت و به‌تبع آن شکل و نوع محموله‌های غذایی نیز تغییر می‌کرد. رشته فرنگی، شیر قوطی هلندی و رب گوجه‌های کوچک چند گرمی، انواع ادویه و ... از جمله مواردی بودند که از طریق بمبئی به این بندر حمل می‌شدند. 🔸 درست است که رمضان وارد خانۀ همه مسلمین می‌شد، اما مساجد موجود در این بندر، خانه اصلی این ماه مبارک بود که باید آماده می‌شد. تعمیر، غبارروبی مساجد، اهدای فرش به مكان‌های مذهبی، كمك به نیازمندان و دادن خیرات از جمله برنامه‌های پیش از آغاز ماه مبارك رمضان در شهرستان جاسك است. 🔹 زن‌های مؤمنۀ شهر نقش اساسی را در امر پاکیزگی و تغییر دکوراسیون ساده و همین‌طور استقبال از رمضان ایفا می‌کردند. بعد از رؤیت ماه مبارک رمضان، شادی و شعف همه بندر را به هیجان می‌آورد، دل‌ها سرشار از ترحم و دلدادگی نسبت به یکدیگر می‌شد و شور و نشاط چهره بچه‌ها را چون شکوفه‌های بهاری از هم می‌شکفت. 🔸 از دیرباز آیین‌ها و رسومی از قبیل گم سحرو، گرگشو، مردگانی و... در این خطه وجود داشته که هرچند در اثر گذر زمان دستخوش تحولاتی شده اما همچنان ردپایی از آنان باقی مانده است. -------------------------------------------------- 🔰 منبع: بخشی از کتاب حدیث درد، نوشتۀ حیدر حیدرنژاد، انتشارات سمت روشن کلمه ✴️ مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🔗 ایتا | تلگرام | توییتر | بله 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 📌 منطقه آزاد چابهار، ۲ سال و ۲ ماه بعد! 🆔 @MakoIran_ir
مَکُ‌ایران | MakoIran
▪️▫️▪️ 📌 منطقه آزاد چابهار، ۲ سال و ۲ ماه بعد! 🆔 @MakoIran_ir ‌
▪️▫️▪️ 📌 منطقه آزاد چابهار، ۲ سال و ۲ ماه بعد! 🌅 🔹 سوم بهمن ۱۴۰۰ بود که خبر ناگهانی دستگیری و برکناری عبدالرحیم کردی، مدیر سابق چابهار، در خبرگزاری‌ها منتشر شد. کردی که در قدیمی‌ترین منطقه آزاد کشور بیشترین مدت‌زمان ریاست را بر عهده داشت با زمان تقریبی ۶ سال و اندی، اتهام‌هایی همچون فساد مالی را از جانب دادستان چابهار و یکی از نهادهای اطلاعاتی منطقه متوجه خود دید. 🔸 آنچه که بر این پرونده تاکنون گذشته است، محل بحث این نوشته نیست. آنچه محل بحث است، این است که فرآیند تعیین مدیریت، تفویض اختیارات و انتظارات نهاد حاکمیت و دولت از منطقه سیستان و بلوچستان همچنان معیوب به نظر می‌رسد. 🔹 در ۲ سال و ۲ ماهی که از برکناری عجیب کردی از منطقه آزاد چابهار گذشته است، تغییرات متعدد مدیریتی در استان، توسعه را به حاشیه برده است و تنها رد و شمای زد و بندهای سیاسی که حاصل بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری است، رخ می‌نماید: ▪️حسین دهقان به‌عنوان دبیر اجرایی شورای توسعه مکران به مدت یک سال و نیم عملکرد خود را آزموده و به بنیاد مستضعفان نقل‌مکان کرده است و دبیرخانۀ مکران همچنان در بلاتکلیفی روزگار می‌گذراند. ▪️حسین مدرس خیابانی که در ابتدا با رویکرد توسعه صنعتی به‌عنوان استاندار ویژۀ دولت سیزدهم برای استان پر استعداد اما محروم سیستان و بلوچستان منصوب شد، پس از وقایع هشتم مهر ماه زاهدان، عمر کوتاه مدیریتش به پایان رسید. ▪️محمد کرمی فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق کشور که پس از مدرس خیابانی به سمت استاندار سیستان و بلوچستان منصوب شده است، علاوه بر هماهنگی کامل با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی منطقه، در مرداد امسال حکم نمایندۀ ویژۀ رئیس‌جمهور را نیز دریافت کرده است. مسئله‌ای که خود، تعارض و سرگردانی شدید تصمیم‌گیری‌های تهران پیرامون اختیارات استانداری، شورای عالی مناطق آزاد و شورای توسعه مکران را نشان می‌دهد و تبعات زیادی در دولت داشته است. ▪️پس از کردی، شورای عالی مناطق آزاد چند ماهی از سر ناچاری نصراللّه ابراهیمی را به سمت سرپرستی منطقه آزاد چابهار منصوب می‌کند که سعید محمد، دبیر پیشین شورای عالی مناطق آزاد کشور، در واپسین روزهای مدیریتش در مهر ۱۴۰۱، امیر مقدم را جایگزین او برای مدیرعاملی منطقه آزاد چابهار در نظر می‌گیرد. مدیرعاملی که البته هیچ‌گاه نتوانست ثبات مدیریتی را در دوران خود تجربه کند. وعده انتصاب یک بلوچ اهل سنت بر مدیریت منطقه آزاد چابهار از جانب دولت تهران‌نشین به جریان‌های قدرت منطقه، سایه سنگین و عامل اصلی این بی‌ثباتی بود. 🔸 همۀ این‌ها در کنار تحولات خرد استان همچون جابه‌جایی مکرر فرمانداران و تغییر عمدۀ نمایندگان مجلس استان به دلیل رأی نیاوردن نمایندگان فعلی یا رد صلاحیت آن‌ها، تصویری از تشتت مدیریت استان در ۲ سال و ۲ ماه گذشته را می‌سازد. 🔹 حمیرا ریگی دیروز و در این وضعیت دوران مدیریت خود بر منطقه آزاد چابهار را شروع نمود. انتصاب اولین زن بلوچ اهل سنت که سمت‌های فرمانداری و سفیر سفارت ایران در کشور برونئی را در کارنامه دارد، عملاً بخشی از وعده انتصاب یک بلوچ اهل سنت بر مدیریت کلان منطقه است. 🔸 جدای از بررسی ویژگی‌های شخصیتی ریگی جهت تصدی این پست ملی که در نقطه راهبردی چابهار منصوب شده است، باید دید که ریگی می‌تواند از پس تعارضات سنگین مدیریت منطقه آزاد چابهار برآید یا نه؟ ▫️مدیریت بزرگترین منطقه آزاد کشور با مساحت ۸۲ هزار هکتار. ▫️تلاش جهت رفع تعارض‌های مدیریتی با مدیران بخشی و فرمانداران چابهار و دشتیاری ذیل اصل ۶۵ احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و احیای آن، ▫️تلاش جهت رفع تعارض حکم اصل ۱۲۷ محمد کرمی با قدرت شورای عالی مناطق کشور ذیل حجت عبدالملکی و سید احسان خاندوزی، ▫️تلاش جهت رفع تعارض با سازمان معطل مانده توسعه مکران در مجلس شورای اسلامی ذیل ماده ۶۸ احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور ▫️و همچنین تلاش جهت ارتقای جایگاه بین‌المللی چابهار در تعارضات دستگاه سیاست خارجی و ذی‌نفعان دیپلماسی شرق ایران، ▫️و در نهایت ارتقای وضعیت و کیفیت زیست مردمان نجیب و صبور شهرستان چابهار و دشتیاری که سیل اخیر منطقه آخرین بازتاب بی‌کفایتی‌های مدیریتی پیشین و فعلی آنجاست. این‌ها بخشی از سختی‌های کار ریگی در مدت باقی‌مانده تا انتهای دولت سیزدهم است. 🔸 حمیرا ریگی در موقعیتِ سختی که ناشی از سرگردانی تهران برای مدیریت منطقه است، مسئولیت را تحویل گرفته است. امید است بتواند با شناخت درست و جامع از همۀ شرایط منطقه و ذی‌نفعان و بازیگران آن، گام‌های مطلوبی جهت توسعه و پیشرفت واقعی یکی از راهبردی‌ترین نقاط سرزمینی ایران بردارد. ان‌شاءاللّه. ✴️ مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🆔 @MakoIran_ir
[ Photo ] ▪️▫️▪️ 📌 نقش آبخیزداری سازه‌محور در تسهیل سیلاب‌های منطقه مکران به قلم زهرا میری 🆔 @MakoIran_ir
مَکُ‌ایران | MakoIran
[ Photo ] ▪️▫️▪️ 📌 نقش آبخیزداری سازه‌محور در تسهیل سیلاب‌های منطقه مکران #یادداشت به قلم زهرا میری
[In reply to MakoIran Admin] ▪️▫️▪️ 📌 نقش آبخیزداری سازه‌محور در تسهیل سیلاب‌های منطقه مکران به قلم زهرا میری 🔹 وقوع سیل در جنوب‌شرقی‌ترین پهنه جغرافیایی کشور و پیامدهای ناشی از آن در روزهایی که گذشت، سبب شد تا دوباره مسئله آبخیزداری به‌عنوان روشی برای مدیریت نزولات آسمانی در کنار و حتی مقابل رویکردهای سدسازی منطقه مطرح شود. اما آیا بیان صرف آبخیزداری بدون نگاه جامع به مسائل آب می‌تواند راهگشا باشد؟ 🔸 آبخیزداری در واقع مجموعه اقداماتی است که به منظور مدیریت پایدار یک حوزه آبخیز انجام می‌پذیرد تا از منابع آب و خاک در مقابل مخاطرات طبیعی به خوبی محافظت شود. اقداماتی که در قالب عملیات بیولوژیکی و مکانیکی انجام می‌پذیرد. به‌عنوان مثال اراده غرس یک میلیارد درخت در کشور (سوای درست یا غلط بودن اجرای آن) بخشی از همین عملیات تلقی می‌گردد. 🔹 به اختصار مهم‌ترین هدف در اجرای عملیات آبخیزداری حفظ منابع زیستی یک منطقه با افزایش نفوذ آب به آبخوان‌ها یا جلوگیری از تبخیر است. 🔸 با ذکر این هدف و نقش‌های عملیاتی، نقش و جایگاه مشارکتی مردم به‌عنوان ذی‌نفعان در هر منطقه، تعامل بین بخش‌های مختلف و تناسب شیوه آبخیزداری با اقلیم و بافت هر منطقه از جمله اصول اساسی است که برای مدیریت صحیح آبخیزداری باید به آن‌ها توجه ویژه کرد. 🔹 متأسفانه اما توجه به اقلیم و دیگر شاخصه‌های اساسی با گذشت زمان و روی آوردن صرف تصمیم‌گیران در حوزه آبخیزداری به نگاه پرهزینه اما سهل‌الوصول سازه‌محور به دست‌ فراموشی سپرده شده است. در واقع هم‌اکنون با قلب معنا در حوزه آبخیزداری مواجه هستیم. 🔸 محدوده مکران، از جمله آسیب‌دیدگان از همین نوع نگاه است که بی‌توجهی به اقلیم منطقه و اعتیاد به رویکرد سازه‌محور به گونه‌ای پیشرفت کرده است که علاوه بر ساخت سدهای مخزنی فاقد شبکه انتقال، سازه‌های آبخیزداری هم به مخازنی برای تبخیر یا تخریب تبدیل شده‌اند! در واقع آبخیزداری دارویی بوده است که اکنون خود موجب تشدید بیماری شده است. 🔹 به طور مثال عملیات بند خاکی نلینت در بخش باهوکلات شهرستان دشتیاری و در پایین‌دست سد پیشین برای مهار بخشی از سیلاب‌ها و تأمین آب موردنیاز برای کشت دیم و توسعه کشاورزی پایین‌دست در سال ۱۳۹۹ انجام گرفت تا بتواند نقش مهمی در پخش سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک و هدررفت روان‌آب‌های بارندگی داشته باشد؛ اما شناخت اندک از اقلیم منطقه که ذیل پدیده «اشباع خاک» در سیل اخیر نیز خود را نمایان ساخت، باعث شد طی سیلاب سال ۱۴۰۰ این بند خاکی سرریز کرده و شماری از روستاهای پایین‌دست همچون پت و اسلام‌آباد دچار آبگرفتگی شدید شوند. 🔸 دایک حفاظتی عورکی چابهار نیز به‌عنوان بزرگترین سازه آبخیزداری کشور، با اعداد عجیب و غریب و غیرمنطقی برای یک بند آبخیزداری به طول ۹ هزار و ۶۰۰ متر و با حداکثر ارتفاع ۶ متر و ۲۵ سانتی‌متر از دیگر عملیات‌های آبخیزداری بزرگ منطقه است. این بند در پایین‌دست سد زیردان برای کنترل و هدایت سیلاب‌های رودخانه کاجو، جلوگیری از تخریب اراضی و پیشروی گرگروک‌ها و دیگر زیرساخت‌ها تا سال ۱۴۰۱، ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و عوارض آن همچون نلینت در پدیده‌های اقلیمی آینده نمایان می‌شود. 🔹 این دو نمونه در کنار روند ساخت سازه‎های حتی بزرگتر از عورکی در پایین‌دست سدهای منطقه، با هر بار سرریز کردن علاوه بر حمل و انباشت مقادیر زیادی رسوبات، تشدید گرگروک‌‌ها و گالی‌ها (نشست زمین‌های) ناشی از فرسایش شدید خاک را به دنبال دارد. 🔸 این مسائل در حالی است که پروژه‌های آبخیزداری متعددی برای مهار سیلاب‌ها با حجم‌ها یا مصالح مختلف در دست ساخت قرار دارند یا دستور ساخت آن‌ها در پی سیلاب‌های اخیر داده شده است؛ اما بی‌توجهی به مطالعات جامع همچنان تخریب زیرساخت‌ها را به دنبال داشته و بلای جان این دیار در پس هر سیل شده است. به طوری که در جریان بارش‌های مونسونی سال گذشته حدود ۹۱ سازه و بند آبخیزداری کاملاً تخریب شده است. در یادداشت‌های آینده بیشتر از وضعیت مدیریت و حکمرانی نادرست آب در منطقه مکران خواهیم گفت. ✴️ مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🔗 ایتا | تلگرام | توییتر | بله 🆔 @MakoIran_ir
14.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️▫️▪️ 🔰 در سال ۱۴۰۲، ارادۀ جمعی‌مان برای فهم و گسترش شناخت مکران، بلوچستان و جنوب شرق ایران، موجب تولد «مَکُ‌ایران» شد. مبارک و میمون بودن ۱۴۰۲ برای ما از این جهت بود که توانستیم توسعه، پیشرفت و آینده را با شما از زوایای گوناگون به «گفت‌‌و‌گو» بنشینیم. امید داریم که در سال ۱۴۰۳ بیش از پیش برای مکران و ایران مفید و سازنده باشیم. نوروز و آغاز سال جدید بر شما مبارک. 🌸 🆔 @MakoIran_ir
مَکُ‌ایران | MakoIran
▪️▫️▪️ 📌 مراسم گِرگِشو 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 📌 مراسم گِرگِشو 🌅 🔹 این مراسم که در شب پانزدهم ماه رمضان، شب ولادت امام حسن مجتبی، انجام می‌شود، از سال‌های دور نسل‌به‌نسل منتقل گشته و امروزه به صورت آیینی هر ساله در میان مسلمانان بسیاری از مناطق، از جمله شهرهای ساحلی جنوب ایران و کشورهایی چون عمان، امارات، بحرین، قطر، کویت، عربستان و... رواج دارد. 🔸 این آیین که با نام‌های مختلفی مانند قرقیعان و گرگیعان شناخته می‌شود، در میان اهالی استان هرمزگان با نام «گرگشو» به معنای «گره گشا» معروف شده است. 🔹 هر ساله در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان، کودکان لباس‌های محلی و رنگارنگ خود را بر تن می‌کنند، کیسه یا ظرف‌هایی در دست می‌گیرند و کوچه به کوچه‌ درب تمام خانه‌ها را می‌زنند و با سر دادن اشعار موزونی ازجمله «گرگیشو گرگیشو ... سی فردشو دکله بشو» از صاحب‌خانه طلب شکلات و تنقلات خوشمزه می‌کنند. 🔸 پس از اینکه صاحب‌خانه خوراکی‌ها را در کیسۀ آن‌ها قرار داد، برای سپاس اشعاری مانند «خونه گچی، پر همه چی» را فریاد کرده و در صورتی که از در خانه‌ای دست خالی بازگردند، اشعاری از جمله «خونه گدا، هیچیش ندا» سر می‌دهند. این مراسم از پس از افطار تا نیمه‌های شب ادامه دارد و شهر را غرق شور و شادی می‌سازد. 🔹در ریشۀ تاریخی این مراسم شنیده‌های مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند اولین بار حضرت زهرا(س)، به یمن تولد امام حسن(ع)، اولین فرزند خود، با پخش کردن شیرینی میان کودکان همسایه، خوشحالی خود را با دیگران قسمت کرده است. بنا بر شنیده‌ای دیگر، در شب ولادت امام حسن مجتبی، مردم برای عرض تبریک به حضرت محمد(ص) و امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) به درب منزل‌شان رفته و تولد ایشان را با نوای «قرة عین! قرة عین!» که می‌توان آن را ریشۀ نام قرقیعان دانست، تبریک گفتند. 🔸 به هر حال مردم با باور به اینکه در این شب بخشش گسترده‌ای صورت می‌گیرد که باعث افزایش رزق و روزی و گره‌گشایی از کار مردم می‌شود، هر ساله با تهیۀ خوراکی‌های خوشمزه و متنوع برای کودکان، خود را برای چنین شبی آماده می‌کنند. ✴️ مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🔗 ایتا | تلگرام | توییتر | بله 🆔 @MakoIran_ir
مَکُ‌ایران | MakoIran
▪️▫️▪️ 📌 مراسم گِرگِشو 🌅 #هرمزگان 🔹 این مراسم که در شب پانزدهم ماه رمضان، شب ولادت امام حسن مجتبی
▪️▫️▪️ 📌  گُم سحرو 🔹 «گُم سحری» در گویش محلی به معنای «دَم سحر» است. «دُم دُم سحری» یا «گُم گُم سحری» صدای طبل و دُهلی است كه در سحرهای ماه ، گروهی از نوازندگان در کوچه پس کوچه‌های شهر برای بیدار كردن مردم به صدا در می‌آورند و اعلام می‌‌کنند كه زمان سحر رسیده است. 🔸 نوازندگان از حدود یک الی یک و نیم ساعت مانده به سحر آغاز می‌کنند و تا ۱۰ دقیقه پیش از اذان صبح با اشعار و نواهای مذهبی نزدیک شدن به ساعات سحرگاهی را به روزه‌د‌اران اعلام می‌کنند و علاوه بر بیدار کردن، آن‌ها را به دعا و نیایش به درگاه الهی در ساعات سحرگاهی دعوت می‌کنند. 🔹 بر اساس برخی شنیده‌ها، آیین سحرخوانی و رمضان‌خوانی بیش از هزار و 400سال پیش یعنی از اوایل اسلام، نزد ساكنان این استان مرسوم بوده است. 🔸 نواها و اشعاری که در 15 روز ابتدایی ماه مبارک رمضان استفاده می‌شوند با عبارت السلام یا شهر رمضان آغاز می‌شود. نواهایی از قبیل «محمد یا رسول الله، علیاً یا ولی الله، السلام السلام یا شهر رمضان یا شهر صیام علیک السلام، هذا شهر المغفره یا شهر مبروک علیک السلام، آمنک الله بالله اَسکنک الله جنه، رحیم الله لدنهُ، جمیعاً النّار و العذاب، عبادالله ذکرالله یرحم کم الله، لا اله الا الله، یاایها المومنون، یا ایها المسلمون...» 🔹 علاوه بر این عبارت‌های عربی، شعر فارسی نیز خوانده می شود؛ مانند: «خداوندا تو ستاری، همه خوابند تو بیداری، به حق خود که بیداری، همه عالم نگه داری...» 🔸 با پشت سر گذاشتن نیمۀ ماه رمضان، سلام‌ها در این اشعار به عبارت الوداع یا خداحافظی ختم می‌شود. با الفاظی مانند الوداع. در پایان ماه رمضان نیز این افراد برای گرفتن عیدی خود دوباره با نواختن دهل به درب منازل‌‌ رفته و مردم برای قدردانی، به آن‌ها هدیه و عیدی می‌‌دادند. ✴️  مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🆔 @MakoIran_ir