eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
255 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
418 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 💎 انتخابات و مکتب امام 🌿 با عنایت الهی، بحمدالله در انتخابات 1400ه.ش، [ و درواقع، ]، در ابتدای انقلاب، قدم تحوّلی دیگری را در مسیر تکاملی خود برداشت. 👁 این واقعه از زاویه های مختلف نیازمند بررسی است که در اینجا اندکی از منظر بدان پرداخته میشود. 🔵 مهم ترین پرسش در این زمینه آن است که: ❓، به چه میزان در این انتخابات حاضر بود؟ ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 💎 انتخابات و مکتب امام 🔵 مهم ترین پرسش در این زمینه آن است که: ❓، به چه میزان در این انتخابات حاضر بود؟ 🔹هرچند همانطورکه اشاره شد، انتخابات نیز بخشی از مسیر تکاملی بود، و در چهارچوب و بستر آن بود امّا 🔺حضور مکتب امام در آن چندان پررنگ نبود، و به تعبیر دقیقتر در جایگاه و موقف بایسته اش نبود. ❓چرا؟ جهت پاسخ، باید به تکمیل بحث «جایگاه حکومت» پرداخته شود که دو بخش از آن مطرح شده بود. 🔆 جهت یادآوری مباحث، ر.ش: پستهای👈 تا و تا و تا ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 💎 جایگاه حکومت از دیدگاه اسلام بطور خلاصه، بیان شده بود که 💎یکی از مبانی ساز و مهم برای ورود به مسائل اجتماعی، سیاسی و حکومتی، معرفت نسبت به «هدف از حکومت» یا «مقصد و جهت حکومت از دیدگاه اسلام» است. 💎حکومت، مراتبی دارد [از جهتی، سه مرتبه، یعنی]: 1️⃣ حکومت یعنی حکومت رایج در میان نوع که براساس قرارداهای عقلایی و جهت تنظیم و گردش امور جامعه و جلوگیری از هرج و مرج و متلاشی شدن آن و... شکل میگیرد. 💎، نه تنها بر روش و سیره درباره نیاز به حاکم و حکومت برای تدبیر و بقای جامعه، مهر تأیید گذاشته و آن را تأیید و امضاء کرده، بلکه حتی با جهت مخالف آن هم مبارزه کرده است. 💠امّا اسلام به همین مقدار هم اکتفا نکرده است و از اینجا «مرتبه دوم حکومت» از دیدگاه اسلام شکل میگیرد 2️⃣ حکومت صالحان و اولیاء الهی (سطح نخست) 🌱گاهی، اسلام علاوه بر تأیید و امضای یک و روش به امضای تهذیبی آن میپردازد، یعنی آن را تهذیب و اصلاح هم کند (ترکیبی از امضاء و تأسیس). 🌱در مسأله «» نیز هرچند اصل سیره عقلایی نیاز به حاکم، مورد تأیید دین قرار گرفته است، امّا نه به عنوان یک مطلوبیّت اصلی یا نهایی، بلکه به عنوان یک امر حداقلی، یعنی درمقابل آشوب، هرج و مرج و بی قانونی کلّی که اساس زندگی اجتماعی و بلکه، حیات بشری را به خطر می اندازد. ولی اسلام این مقدار را کافی نمیداند. زیرا حکومت ، اگر فقط در حدّ درک و ادراک عقلا و مبادی، مقاصد و روشهای عقلایی باقی بماند👈 حتّی در شکل عالی و کاملا پیشرفته آن، منحصر در اداره کردن و رتق و فتق و چرخاندن امور مردم میشود به همین دلیل، از دیدگاه اسلام، مرتبه اوّل حکومت، مطلوبیت ذاتی و نهایی ندارد و بلکه اگر انحصار نظر در آن شود و برایش دعوا، نزاع و جدال شود، ممکنست از مطلوبیت هم بیفتد. 🌿از اینجا به بعد، مرتبه دوم حکومت، مطرح میشود، یعنی حکومت صالحان و اولیاء الهی (در سطح نخست آن) 💎امّا حتّی حکومت نیز از جبنه بودن، ارزش و مطلوبیّت ذاتی و نهایی ندارد. 💠حکومت صالحان، آنگاه ارزش بیشتری پیدا میکند که منحصر به سطح عقلایی نشده و در جهت تحقق اهداف ، بسط و و مانند آنها بکارگرفته شود. 🔵به بیان دیگر و با نگاهی دقیقتر به ، باید گفت: حتّی اقامه نظامهای مختلف اجتماعی و حتّی برپایی قسط و عدل در ضمن آنها نیز هدف نهایی و مطلوب ذاتی حکومت از نگاه دین نیست. ❓پس، هدف نهایی و ذاتی از تشکیل از دیدگاه اسلام چیست؟ 3️⃣ در اینجا سطح دوم حکومت صالحان و اولیاء الهی [یا مرتبه سوم حکومت] شکل میگیرد ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 💎 جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام > مراتب > 3. حکومت صالحان و اولیاء الهی (سطح دوم) ✅با نگاهی دقیقتر به اسلام و اهداف آن، بایدگفت: اقامة نظامهای مختلف اجتماعی و حتّی برپایی قسط و عدل در ضمن آنها نیز هدف نهایی و مطلوب ذاتی از نگاه دین نیست، ✅ بلکه هدف نهایی ذاتی، «معرفتُ الله» و بسط و گسترش بیشتر معرفت، اخلاق و رفتار توحیدی در سطوح مختلف جانها و جوامع بشری است، یعنی بسترسازی علمی و عملی برای شناخت بیشتر، کیفی تر و همگانی تر نسبت به خداوند و حرکت و سیر به سوی او. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 💎 جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام > مراتب > 3. حکومت صالحان و اولیاء الهی (سطح دوم) ✅ ره به عنوان معمار و معیار انقلاب و معرّف ، در موارد زیادی، هدف نهایی را گوشزد کرده اند؛ برای نمونه: «...مقصد انبيا حكومت نبوده است، حكومت براى مقصد ديگر بوده... 🌱تمام مقاصد برمى‏گردد به ‏_الله‏. 🌱هرچه در دنيا واقع بشود و انبيا هرچه دنبالش بودند دنبال اين بودندكه خداشناسى، واقعاً خداشناسى[حاصل شود]. اگر او حاصل بشود همه چيز دنبالش حاصل است... 🌱 هم دنبال اين بودندكه بتدريج آنطوركه مى‏شود اين بشر را سوق بدهند طرف معرفت‏ الله‏. تمام چيزهاى ديگر هم مقدمه همين معنا هست. 🌱و تمام چيزهايى كه از آن مى‏سوختند انبيا، اين بودكه مى‏ديدند مردم دارند خودشان را مى‏كِشند طرف جهنم. انبيا مظهر حق تعالى هستند...، مى‏خواهند همه مردم‏ معرفت الله داشته باشند، مى‏خواهند همه مردم سعادت داشته باشند... مسأله اين است كه همه دنبال اين بودند كه مردم را آشنا كنند با ». ، ج‏19، ص437-438 ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 💎 جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام > مراتب > 3. حکومت صالحان و اولیاء الهی (سطح دوم) در جای دیگری درباره هدف نهایی حکومت میفرماید: «...🌱تمام مسائل براى است. 🌱پيغمبرها هم كه آمدند و احكام را منتشركردند براى اين است كه بكنند مردم را يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ‏ [جمعه:2]. 🌱همه براى اين آمدندكه مردم را با مبدأ وحى آشناكنند، إلى الله بدهند... 💠تمام مسائلى كه هست [که] ما مى‏خواهيم دست ظالمها را كوتاه كنيم انشاءالله و مى‏خواهيم كه قدرتها را سركوب كنيم و پايشان را از اين بلاد مسلمين كوتاه كنيم انشاءالله، 👈همه اينها مقدّمه اين است که يک‏ آرامشى‏ در اين بلاد پيدا بشود ☝️و دنبال اين آرامش، يک سير روحى پيدا بشود، يک هدايت به سوى پيدا بشود. 🌱آن چيزى كه اساس است است، توجه به خداست، همه عبادات براى اوست. 💎همه زحمات انبيا از آدم تا خاتم براى اين معنا هست كه سير إلى الله باشد...» ، ج‏19، ص51 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noormags-نگاهی_به_جایگاه_«حکومت»_در_«مکتب_امام»؛_معرفت_الله_مقصد_مکتب_امام-1747613_1131133.pdf
586.5K
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 💎 انتخابات و مکتب امام 📌آنچه درباره بیان شد، در نوشتار پیوست شده☝️ آمده است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 💎 انتخابات و مکتب امام 🔵 با توجه به بحث مراتب حکومت، میتوان پی برد که چرا حضور مکتب امام در انتخابات چندان پررنگ نبود و در جایگاه و موقف بایسته اش نبود👈 👈زیرا سطح اهداف، دغدغه ها، محتواها، برنامه ها و...، بیشتر با مراتب اوّل و دوم حکومت متناسب بود و بطور عمده [و البته، به حق و به ضرورت شرایط]، بر و متمرکز بود درحالیکه مکتب امام، تنها در این مرتبه متوقف نمیشود و مراتب بالاتر حکومت را مدنظر دارد. 📌در اینجا به دنبال ریشه یابی این مساله نیستیم که بسیاری از آنها روشن نیز هستند؛ ازجمله فاصله گرفتن از ، ، و [] و تسلّط تفکر بر فرهنگ، اقتصاد، سیاست و... که در جای خود باید تحلیل شده و تفصیل بیابد. 📌گذر از این مرحله نیز با سامان مردم ممکن است و آنچه بیان شد به معنای نفی این ضرورت نیست. 📌اساسا اسلام به دلیل دین بودن، تأمین همه نیازهای مادی و معنوی که موجودی دارای ابعاد و نیازهای مختلف است را هدف گرفته است امّا میتوان (و باید) روح توحیدی و رنگ و بوی الهی را نیز در این تلاشها دمید و بدانها رنگ و بوی الهی (صبغةالله) بخشید تا تعالی بیشتری یافته و به حکومت مطلوب نزدیکتر و نزدیکتر شود... 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿 پيام به درباره در آستانه ماه ‏. ⏳ زمان: 1 آذر 1357/ 21 ذى الحجه 1398 🌍 مكان: پاريس، نوفل لوشاتو 🌷... ماه محرّم، و و شد؛ 🌹ماهى كه بر شد، 🌹ماهى كه ، را تا محكوم و داغ باطل بر و هاى زد، 🌹ماهى كه به ها در طول ، راه بر را آموخت، 🌹ماهى كه را در مقابل حق به ثبت رساند، 🌹ماهى كه ، با تاريخ را به ما آموخت. راهى كه بايد گره كرده و و بر ها و ها و كند و كلمه حق، باطل را نمايد. 🌷امام مسلمين به ما آموخت كه در حالى كه بر مسلمين مى‏كند، در مقابل او اگرچه قواى شما باشد بپاخيزيد و كنيد و اگر را در ديديد، كنيد و نثار نماييد. ، ج‏5، ص75 و 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا