eitaa logo
مکتب وحی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
534 ویدیو
10 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💎‌ نکته‌ای مهم دربارۀ شرایط امر به معروف و نهی از منکر در بیان آیت‌الحق حاج رضوان‌الله‌علیه ✍️حضرت علامه ‌طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 📚 روح مجرد، صفحۀ ۶۳۵ 📌 @Maktabe_Vahy | @MaktabeVahyOrg_Gallery
⭕️ [در دعای عید فطر عرض می‌کنیم:] «أنْ تُدخِلَنی فی کُلِّ خَیرٍ أدخَلْتَ فیه محمّدًا و آلَ محمّدٍ؛
در هر خیری که رسول خودت و ائمّۀ از ذریّۀ او را داخل کردی، ما را هم داخل کن!
» 🔸واقعاً خیلی عجیب است! من هر وقت به این فقرۀ دعای روز عید فطر فکر می‌کنم واقعاً بدنم می‌لرزد! نه‌تنها در امروز و این ماه، [بلکه] مثلاً در طول سال بارها می‌شود که این فقره در ذهنم مرور می‌شود. 🔸می‌بینم واقعاً این خدا چقدر لطف دارد! با ما شوخی نکرده است! می‌گوید: «بیایید به قصور و فقدان خود نگاه نکنید؛ به کَرَم ما نگاه کنید!» 🔸همۀ ما فاقدیم، همۀ ما دارای خلأ هستیم، همه در نقصان و همه دور هستیم [ولی خداوند می‌فرماید:] «به کرم و بزرگواری ما نگاه کنید، به عظمت و مجد ما نگاه کنید! ببینید ما چه هستیم!» 🔸واقعاً گاهی اوقات این عُرَفا و بزرگان کلماتی در رحمت پروردگار می‌گویند که انسان می‌ترسد اینها را مطرح کند! این‌قدر مسئله، بالا است! 🎙حضرت‌ آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈 جلسه 15 @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🔸مُلكِ دنيا تن‌پرستان را حلال مـا غـلامِ مُـلكِ عـشـقِ بـى‌زوال رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تمام حقیقت در چند فقره از دعای ابوحمزه ثمالی 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 | سال 1434 | مجلس ۱۰ | دقیقه ۵۹:۵۹ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 @Maktabe_Vahy 💠.💠.💠.💠
28.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حکایت نصیحت به حضرت ابراهیم علیه‌السلام 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 | سال ۱۴۳۲ | مجلس ۱۲ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 @Maktabe_Vahy 💠.💠.💠.💠
💠 امام زمانِ حقیقی کجاست؟! 🔸آن شخصى كه می‌خواهد امام زمان را در جمكران‏ پيدا كند، آن امام زمانِ خيالى است نه امام زمانِ حقيقى! 🔸امام زمانِ حقيقى در منزل خودِ تو است؛ اسبابِ گناه را از منزلت بردار، امام زمان پايش را می‌گذارد آن‌جا! 🔸اگر اسبابِ گناه را از منزل برنداشتى، امام زمان را در جمكران‏ هم پيدا نمی‌کنی! 🔸آن‏چه را كه او می‌گوید انجام بده، او خود به دنبال تو خواهد آمد؛ نه تو به دنبال او! 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈 | طهران | مجلس 21 علیه السلام @maktabe_vahy 💎..💎..💎..💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 در کنار بزرگان به خود بپرداز و مراقب خودت باش! 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 | سال ۱۴۳۴ | دقیقه ۲۵:۳۸ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 @Maktabe_Vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🌕 وسعت قبر وابسته به بینشِ فرد! 🔹قبر انسان را تا «مَدِّ بَصَرِه» یعنی «به اندازه‌‌ای که چشم [باطن و معرفت‌ِ] آن مُرده می‌تواند ببیند» باز می‌کنند! آنقدر چشم‌شان تاریک است که نمی‌توانند یک وجب هم جلوی خودشان را ببینند! 🔹اندازۀ قبر معلوم است! اما قبرِ آنها کمتر از آن مقدار است؛ لذا دیوارهای قبرْ استخوان‌های آنها را در هم‌دیگر می‌فشارد! 🔹اما بعضی‌ها دیدِ چشمشان زیاد است؛ یک‌میلیون، دومیلیون، سه‌میلیون، چهار میلیون [کشش دارد!] 🔹مثلاً دیدِ چشمشان به عالَمِ عقل رسیده است و اسماء و صفاتِ خدا را طیّ کرده و به عرش رفته است؛ [یعنی] دیدْ تا آنجاها رفته است! 🔹حالا که مُرده است چشمش را باز می‌کند و قبرِ او به اندازۀ دیدَش گشاده می‌شود. پس هر کس که در قبر خودش می‌رود، مقدار وسعت قبرش به خودش باز می‌گردد و دائر مدار دیدِ او و اندازۀ دیدِ اوست! 🔺[این] دیدْ هم دیدِ ظاهری نیست، بلکه دیدِ دیگری است! 📝 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ، ج 2 ص 61 @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🔸آن نَفَسی که باخودی، بستۀ ابر غصه‌ای وان نَفَسی که بی‌خودی، مَه به کنار آیَدت رحمه الله @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
💎 رازِ هستی 🎙حضرت علامه ‌طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 📚 برگرفته از آیین رستگاری، ص ۷۳. 📌 @Maktabe_Vahy | @MaktabeVahyOrg_Gallery
💎 رازِ هستی 🎙حضرت علامه ‌طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🔹به‌دنبال علومِ خارج [از ذات خود] رفتیم؛ یکی دکتر، یکی شیمیست، مهندس، عالِم، مفسّر، محدّث یا فقیهِ منهای عرفان شده؛ ولی نرفته‌ایم خود را پیدا کنیم که چه کسی هستیم! که من بعد از اینکه از شناختِ ذات خود بی‌نیاز شدم، حالا می‌روم دنبال علومِ خارجی، خب مبارک است؛ ولی هنوز منِ بیچاره خودم را نشناخته‌ام! 🔸«مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّه[؛ هرکس خود را شناخت پروردگارش را شناخته است]» از نفیس‌ترین کلماتی است که شواهد عجیب و غریبی دارد. انسان بایستی خدا را در خود بیابد. در ذاتِ انسان، سِرّ خداست؛ خدا با ذاتِ انسان معیّت (همراهی) دارد؛ «و هو مَعَکُم أینَ ما کُنتُم؛ هرجا باشید خدا با حقیقتِ شماست!» برو خود را پیدا کن و بشناس، تا خدا را پیدا کنی. 🔹سیمرغ‌ موجودی حقیقی است، ولی دیده نمی‌شود، لذا در حکایت طیور (پرندگان) هم دیده نشد، چون به آن شکل قابل دیدن نیست. ولی حقیقتِ آن سیمرغ، سی مرغ است. 🔸برو عبور کن از این مراحل، از این شهوت‌ها و غفلت‌ها، از این چشمه‌ها و لجن‌زارها، از این مُرداب‌ها و جیفه‌ها، تا بتوانی مقام سیمرغ را پیدا کنی. 🔹این کنایه از این است که همیشه انسان باید همّتش بلند باشد، مثل آن سی تا مرغ، که گفتند: ما باید برویم و پیدا کنیم. چشمه آنها را گول نزد، آب آنها را گول نزد، مثلاً طایفۀ کبوتران که به مانندِ خودشان مایل بودند، آنها یک جا پایین آمدند، آنها امثالِ خودشان را دیدند و گول نخوردند؛ امثالِ انسان در شرف و مقام و فلان و فلان گول نخوردند. هِی رفتند، رفتند و گفتند که ما می‌رویم دنبال سیمرغ تا پیدا کنیم؛ آخر تا کِی ما در جهالت باقی باشیم؟! آفتاب هم بر آنها تابید، اعتنا نکردند، رفتند و به مقصد هم رسیدند. حکایت، خیلی حکایتِ لطیفی است؛ خیلی لطیف و خوب این معنا را برای انسان مجسّم کرده است. 📚 برگرفته از آیین رستگاری، ص ۷۳. 📌 @Maktabe_Vahy | @MaktabeVahyOrg_Gallery
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تفاوت سطح فکر در همنشینی با اولیای الهی 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 | جلسه ۲۲۸ | دقیقه ۲۵:۳۸ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 @Maktabe_Vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
💠 برترین متاع در پیشگاه پروردگار! 🔸در وهلۀ اوّل باید اظهار مَسکَنَت بشود؛ چون این اظهار مسکنتْ همان قابلیّت است! امّا اگر گفتیم: «نه‌خیر، ما قابلیّت داریم، ما تهیّؤ و استعداد داریم!» ما را دست به‌سر می‌کنند! 🔸آنها هم در این مسئله بسیار وارد و استاد هستند و آن‌چنان انسان را مشغول می‌کنند که تا ده سال هم متوجّه نشویم! خواب می‌آید، مکاشفه می‌آید، حالات می‌آید؛ ولی همۀ اینها دست‌به‌سرکردن است و انسان به‌اندازۀ یک سرِسوزن بالا نمی‌رود؛ همه‌اش تخیّلات است، همه‌اش اوهام و وارد شدن در اهواء و مسائل است. 🔸و اگر خدا بخواهد و دست انسان را بگیرد، تازه بعد از ده سال متوجّه می‌شود که در چه مسائل و مطالبی گرفتار است، و از عهدۀ چه امتحاناتی نمی‌تواند بربیاید! اینجا است که یک‌دفعه به خود می‌گوید: «پس ما در این ده سال چه‌کار می‌کردیم؟!» 🔸بر سر بازار عشق، کس نخرد ای عزیز از تو به یک جو هزار، کشف و کرامات را 🔺بهترین متاع و ارزشمندترین بوایع¹ در این سوق و بازار، متاع فقر و درماندگی و بیچارگی است. 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 3 ص 40 ۱. بوایع: کالای خریدنی @maktabe_vahy 🔘..🔘..🔘..🔘
🔘 برای شفاعت ما! 📌 سلام‌الله‌علیها @Maktabe_Vahy 🌑.🌑.🌑.🌑
🔳 واقعیتِ توجیه‌ناپذیر! 🔹عجيب است از ابن‌أبى‌الحديد [عالِم معتزلیِ اهل‌سنّت] كه پس از آنكه بعضی از اين جرياناتِ [هجوم به خانۀ وحی] را نقل می‌كند و سپس اعتراف مي‌كند كه فاطمه، در حال خشم و غضب از أبوبكر و عُمَر از دنيا رفت، می‌گويد: «در نزد من گناهِ عمر و أبوبكر از گناهان صغيره بود!» 🔹ما نفهميديم بنابراين گناهِ كبيره يعنى چه؟! با اين همه رواياتِ متواترى كه خودِ آنها در فَضلِ فاطمه و حُبِّ فاطمه، از رسول خدا روايت كرده‌اند و خودْ شهادت داده‌‏اند كه «غضبِ فاطمه موجبِ آتش و دخول در جهنّم است.» ✓ خانۀ دختر رسول خدا و بضعۀ مصطفىٰ كه حريم اَمْن و اَمان است را در حالی‌كه أميرالمؤمنين و جماعتِ بنی‌هاشم و اصحاب بزرگوارِ رسول‌خدا ـ مانندِ سلمان و مقداد و أبوذر و عمّار ياسر و حذيفة‌بن‌اليمان و عبّاس‌بن‌عبدالمطّلب و غير آنها ـ در آنجا به عنوان حريم و پناهگاهْ مُتحَصّن شده‌‏اند، آتش زنند ✓ و دربِ خانه را باز نموده، در خانه بريزند ✓ و مُتحَصّنين را با وضع اَسَف‌بارى در ميان اَنظارِ مردمِ مدينه در كوچه‌‏ها و شوارِع به مسجد بَرَند، ✓ و فاطمه جنينِ خود را سِقط كند ✓ و با وِلوِله و صيحه با جماعتى از نساءِ بنی‌هاشم و غير آنها به مسجد برود و از مُتحَصّنين و شوهرش؛ علىّ‌بن‌أبی‌‏طالب، وصىِّ رسول‌خدا دفاع كند ✓ و صدايش در مسجد به گريۀ طولانى بلند شود؛ 🔹اينها گناه كبيره نيست؟! و موجب زوالِ دوستى با شيخَين و موجبِ تبرّى و تنفّر از آنان نخواهد شد؟! اگر اينها گناه صغيره است پس گناه كبيره يعنى چه؟! آنها از آزار و اذيّت چيزى فرو گذار نكردند، تا ما آن درجه از اذيّت را گناه كبيره بدانيم؛ ﴿وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَىَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ﴾ 🔹و حال آنكه اهانتْ به كفشِ پاى آن طاهرۀ مطهَّره گناهِ كبيره است، و ارتكاب جرائمى به مقدار يک‌هزارم از جرائم آنها موجبِ خلود در آتش و موجب تَبرّى و زوالِ تَولّى خواهد بود. 📝 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ص 217 و 218 📌 سلام‌الله‌علیها @maktabe_vahy 🌑.🌑.🌑.🌑