eitaa logo
مکتب وحی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
541 ویدیو
10 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌕 قدرِ وقت، اَر نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصلِ اوقات بَریم 🔸اولیاء الهی به‌قدری بر لیلة‌الرغائب تأکید می‌‌نمودند، که از کلمات آنها این مطلب به‌دست می‌‌آید: 🔸"اگر کسی اعمال چنین شبى را از دست بدهد، آن سال را باخته است." 🎙حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈 ، جلسه 145 @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
🌕 ذکر آرَد فکر را در اهتزاز! 🔹خدا با آن جنبۀ تعلّق با انسان برخورد می‌کند و می‌گوید: «بین من و تو ربط است و این برای من کافی است! من به صورت نگاه نمی‌کنم بلکه به باطن نگاه می‌کنم!» 🔹لذا هر وقتی که أدعوهُ، فیُجیبُنی!¹ حتّی در حال حَدَث و جنابت، انسان می‌تواند خدا را بخواند. انسان در حال جنابت حتّی می‌تواند ذکر بگوید و قرآن بخواند. (البتّه تا هفت آیه اشکال ندارد و از هفت آیه به بعد کراهت دارد.) 🔹زنِ حائض می‌تواند در حال حیض، ذکر بگوید و توجّه داشته باشد، چون ارتباط قطع نشده است! زن در حال استراحت چه گناهی کرده است؟! او هم می‌تواند ربطِ خودش را حفظ کند. 🔹در هنگام نشستن ذکر داریم، در هنگام برخاستن ذکر داریم، در هنگام وضو گرفتن ذکر داریم. در بیت‌الخلا ذکر داریم: «الحمدُ للّه الّذی أماطَ عَنّی الأذیٰ!»² وقتی که می‌خواهیم بخوابیم ذکر داریم، وقتی که بیدار می‌شویم ذکر داریم: «الحمدُ للَّه الّذی أحیانی بعدَ ما أماتَنی و إلیه النُّشور!»³ 🔺این اذکار برای چیست؟ یعنی انسان باید دائماً با پروردگارش در حالِ ربط باشد. 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 3 ص 56 📌1. ترجمه: می‌خوانم او را، استجابت می‌کند مرا! 2. ترجمه: ستایش از آن‌ِ خدایی است که مایۀ رنج و اذیّت را از من برطرف نمود. 3. ترجمه: ستایش از آنِ خدایی است که مرا بعد از اینکه میراند، زنده نمود و به سوی اوست هویدا شدن همۀ پنهانی‌ها! @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
🌸 دهم ماه رجب، ماه‌تمامی شده پیدا در زمینْ پادشهِ عرش‌ْمقامی شده پیدا 🌸 هر طرف می‌نگرم رحمتِ عامی شده پیدا خـلـق را رهـبـر و مـولا و امـامـی شـده پـیـدا 🔸درخشش بی منتهایِ خورشید کَرَم و جُود و سخا، پورِ علیّ‌بن‌موسی‌الرضا، حضرت امام جواد علیهما‌السلام بر همۀ طالبان جود و کرامت‌الهی میمون و مبارک باد. علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺.🌺
🌕 يك سؤال از شما مى‌‏كنم اگر مريض باشيد و نياز به طبيب داشته باشيد، عقلتان چه حكم مى‌‏كند؟ آيا به اعلَم مراجعه نمى‏‌كنيد؟ آيا در اين جا نمى‌‏گوييد كه خودِ عقل مى‌‏گويد: [به اعلَم و داناترین فرد مراجعه کن!]... 🔸اگر انسان با وجود بيمارى و مرض به‌دنبال فردى که اطلاعاتش ناقص است برود، احمق و دیوانه است و عقل و منطق ندارد. 🔸 عليه‌‏السلام همين مطلب را به عموى خود عبدالله مى‌‏فرمايد. عموی ایشان بعد از امام رضا علیه‌السلام خیلی راحت ادعای امامت کرد (مثل اینکه آن موقع خیلی راحت بوده و ادعای امامت، دارج و رائج بوده است!!) 🔸حضرت مى‌‏فرمايد: «يا عمّ انه عزيزٌ عليك أن تَقِفَ يوم القيامة و يقول فيك: لِما أفتيتَ الناس بين الأُمّه و فيه مَن هو أعلم مِنك» (خيلى اين مسئله بر تو گران خواهد آمد كه در روز قيامت در پيشگاه پروردگار بايستى و از تو سؤال شود: چرا در ميان مردم فتوى دادى و حكم كردى و قضاوت نمودی، در حالى‌كه اعلَم از تو وجود داشت؟!) 🔸اين مسئله، مسئله‌ای عقلى است و نيازى نبود امام‏ جواد عليه‌‏السلام اين مطلب را بفرمايد! منتها حضرت ديگر چاره ندارد؛ باید همين احكام عقلى را به اين كيفيت بيان كند بلكه هشدار باشد که نظام امامت، نظام تربيت و تزكيه بر اساس همین عقل است! 🔸[خلاصه آنکه] آيا تو خودت را عالِم‌ترين فرد مى‌‏دانى؟! اگر این‌چنین است، بسم الله، جلو بيافت! 🔺و اگر عالِم‌ترين فرد نمى‌‏دانى، چرا بارِ خود را سنگين مى‌‏كنى و خودت را مستوجب عقاب‌الهى‏ می‌کنی؟! 🎙حضرت‌ آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈 سخنرانی 1430. @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🌕 نفْسِ سالک را می‌سوزاند! 🔸سالک وقتی که تمام زحمت و کوشش و مجاهده و همه را انجام داد و بالا رفت و تمام حجاب ها را کنار زد، می رسد به یک جا که دیگر باید از نفس بگذرد و نفس را باید از دست بدهد؛ آنجا با چه نیرویی این کار را انجام بدهد؟ تا حالا هر کاری که می‌کرده با نفس می‌کرده است؛ اگر نماز می‌خواند، با نفس بود؛ مجاهده با نفس بود؛ گذشت ازعوالم نور، همه با نفس بود؛ وقتی که از عوالم نور و از حورالعین و غیره می‌گذرد، مگر با غیر از نفس است؟! با نفس دارد می گذرد! 🔸می رسد به جایی که خودش می‌ماند؛ خودش را چه طور از دست بدهد، خودش که نمی تواند خودش را از دست بدهد! اینجا دیگر می ماند و فریادش بالا می رود که دیگر چه کنم؟! اینجا تازه به داد می رسد! «السّلامُ عَلیکَ أیُّها الزَّنادُ القادِحُ» معنایش این است که او می آید و این «خود» را می‌سوزاند. 🔸یعنی انسان به مرحله‌ای می‌رسد که دیگر همۀ امیدهایش سرد می‌شود، تا به حال با اتّکای به نفس بود، حالا می‌خواهد نفس را از دست بدهد؛ خب همه را گذراندیم، مُلک را گذراندیم، ملکوت را گذراندیم، جبروت و... همه را یکی یکی طی کردیم و به جایی رسیدیم که دیگر خودمان مانده‌ایم، حالا خودمان را چه کار کنیم؟! خودمان که نمی توانیم خودمان را از بین ببریم؟! 🔸آیا این لیوان می تواند خودش را بشکند؟! یک دست می خواهد که این لیوان را از بالا بیندازد پایین و بشکند، امّا اینکه خود لیوان باعث بشود که خودش را بشکند، نمی شود! آیا خود این آب می شود خودش را در این لیوان بریزد؟! نمی شود! انسان به مرحله‌ای می رسد که صفتش فانی می شود، اسمش فانی می شود، فعلش فانی می شود، توحید افعالی را می فهمد، توحید صفاتی را می فهمد، اسماء را می فهمد، تمام اینها را احساس می‌کند ولی فقط تعیّنِ او باقی می‌ماند؛ تعیّن باقی‌مانده است، لذا نمی‌تواند توحید ذاتی را بفهمد. 🔸برای توحید ذاتی را باید یکی دیگر بیاید؛ اینجاست که امیرالمؤمنین می آید. لذا آقا می‌فرمودند: «وقتی که سالک به اینجا می رسد، امیرالمؤمنین تازه به سراغ او می‌آید!» نه اینکه تا اینجا نبوده است، امّا تا اینجا خیال می‌کرده است که بالأخره خودش هم یک‌خُرده محلّی از اعراب دارد! به اینجا که می رسد، می بیند نه، دیگر شوخی برنمی دارد! محلّی از اعراب داری؟! هرگز! به اینجا که می رسد، آن وقت باید این «الزَّنادُ القادِحُ» جلو بیاید؛ او می آید و کار را تمام می کند و دیگر هیچ نفسی باقی نمی ماند! 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 1 ص 195 @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
🌸هله اِی موحّدِ ذات حق که به ذاتْ معنیِ وحدتی 🌸هله اِی ظهور صفاتِ حق که جهانِ فیضی و رحمتی 💠 درخشش بی کرانِ سرّ لاهوتیِ قرآن، معنای واقعی عرفان، ظهور بی همتای برهان، یگانه امیر ولایت، مبلّغ بی‌بدیل رسالت، سرّ انبیاء و مرسلین، حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام بر جمیع تشنگان حقیقت و عقلانیت مبارک باد. عليه السلام @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 معنای حدیث «معرفت‌ به نورانیّت» 🔹شناسنامه امیرالمؤمنین علیه‌السلام 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 | قم | مجلس ۲۷ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 علیه‌السلام @Maktabe_Vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🔸خودی ندارد، خدانما است! علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌺🌸🌺🌸🌺
🌕 أميرالمؤمنين‏ عليه‌‏السّلام در نهج‌البلاغه مى‌‏فرمايد: «النّاسُ ثَلاثَةٌ: فَعالِمٌ رَبّانِىٌّ، و مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبيلِ نَجاةٍ، و هَمَجٌ رَعاعٌ أتباعُ كُلِّ ناعِقٍ يَميلونَ مَعَ كُلِّ ريحٍ لَم يَستَضيئُوا بِنورِ العِلمِ و لَم يَلجَئُوا إلَى رُكنٍ وَثيق.» 💠«مردم بر سه گروه تقسيم مى‌‏شوند: 🔸دستۀ اوّل: عالم و عارف بالله است كه با اتّصال قلب خويش به سرچشمۀ حيات و منبع علم و ذات لايَزال¹، پرده از جلوى چشمانش به كنارى مى‌‏رود و ديدگانِ قلب و سرّ او، به حقايق جهان هستى باز مى‌‏شود و به آنچه ساير افراد، جاهل و ناآگاهند اطّلاع عينى و شهودى پيدا مى‌‏كند و ديگر كسى نمى‌‏تواند با «اخبار نادرست» و «جوّسازى» و «شايعه‌‏سازى» و «تملّق» و «چاپلوسى» او را بفريبد و از يافته‌‏هايش منصرف گرداند. 🔸دسته دوّم: طالبان علم و معرفتند كه با هدايت و ارشاد چنين عالم ربّانى، راه به سوى «معرفت و كشفِ شهودى» باز مى‌‏كنند و به سرچشمۀ نور و بقاء، وُفود² مى‌‏نمايند. 🔸و بالأخره‏ دسته سوّم: نادانان و ابلهانى هستند همچون مگس كه به هر بادى به حركت درآيند و به آن سو روند و به هر صدايى گوش فرا دهند و به دنبالش روان گردند. اينان به نور علم، جان و روان خويش را مُستَنير³ نگردانيده‏‌اند و به تکیه‌گاهی معتبر و وثيق روى نياورده‏‌اند، فلهذا هم‏چنان در كورى و گمراهى، در هر زمانى به دنبال فردى به راه مى‏‌افتند و پس از گذشت مدّتِ او، به شخص ديگرى مراجعه مى‏‌كنند، تا آخر عمر! و سپس با دست خالى و عمر بر باد رفته و پشيمانى ناعلاج و خسران ابدى، روى در نقاب خاك مى‌‏كشند و به سراى آخرت مى‌‏شتابند.» 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 3 ص 178 1. لایزال: بی‌انتها 2. وفود‌: ورود و راه‌یابی 3. مستنیر: متصف به نور. @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
🔹در هر حرکتی.... علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺
◼️ 15رجب وفات حضرت زینب سلام‌الله‌علیها 🔘 ضرورت پرداختن به شعارهای اساسیِ مکتب حضرت زینب علیهاالسلام 🔹بايد شعارهايى گفته شود که مُحيى و زنده‌كننده باشد. شعارهايى كه هدف امام حسين را نشان می‏دهد؛ نه شعارهاى بى‌اساس! شعارهايى كه مكتب حضرت زينب را برملا و افشا ‏كند و رسالتِ حضرت زينب را در جریان کربلا، که به عنوان تالی تلْوِ امام‌حسین علیه‌السلام پیش آمد و آن را به مقصد رساند را توضیح دهد. آن زنى كه واقعاً براى او در عالم خلقت، غیر از امام معصوم و غیر از مادرش، نمی‌توان نظیری تصویر كرد. 🔹انسان بايد اينها را تبيين كند و به مردم برساند؛ تا گوش مردم باز شود. با وظيفه‏ و تكليف آنها و مسائل شخصی و اجتماعی‌شان و با خداى خود و با عمل خودشان، باید گوش مردم باز شود؛ فكر مردم رشد داده شود و عقل مردم بايد جايگزين «تقليد و احساسات» شود. عقل بايد بر مردم حكومت كند. ندای امام حسین علیه‌السلام و نداى عاشورا نداى تعقّل بود. 🔹ای بیچاره و ای بدبخت! عقلت را بكار بينداز! همه‌اش تقليد!!!! آن هم تقليد از چه کسی؟ از ابن‌زياد و يزيد و يك مُشت حاكمانِ زر و زور و تزوير. بلند شو بيا رشد كن و از منِ حسين ياد بگير، از منِ زينب ياد بگير که گول دنيا را نخورديم. 🔹خلاصه آن عدّه با شهادت و آن عدّه با اسارت، اين عمل را براى امروز ما انجام دادند؛ براى باز كردن عقل، و پنبه را از گوش بيرون كشيدن و بعد هم به حرفِ هر بى‌سر و ‏پايى گوش ندادن! 🎙. حضرت آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــ 🔊. ، مجلس 23، با تلخیص سلام‌الله‌علیها @maktabe_vahy 🔘..🔘..🔘..🔘
💎‌ جمال‌السّالکین 🔹معرفی اجمالیِ حضرت آیت‌اللَـه سیّدجمال‌الدّین گلپایگانی قدّس‌اللَـه‌سرّه 📌 @Maktabe_Vahy | @MaktabeVahyOrg_Gallery
26.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 عبادت برای خود یا برای خدا؟! 🔹زندگی ابدی، وابسته به سیر نفْس در این زندگی! 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 | مجلس ۲۱۳ | دقیقه ۲۲:۰۱ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 @Maktabe_Vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🔹چشم دل باز کن که جان بینی! @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
💠 خورشید جانِ عاشقان در خلوتِ الله شد! 🔹نفس انسان این‌طور است که اگر در خلوت کار نکند، قدرت پیدا نمی‌کند که در جَلوَت، کار کند. و لذا در روایات داریم: 🔹«خداوند هیچ پیغمبری را به نبوّت مبعوث نکرده است الاّ اینکه یا در اوّل عمرش یا در آخر عمرش، اعتزال و خلوت را برای او واجب کرده است.»¹ 📝 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ، ج2، ص 180 1. مصباح‌الشریعة ص 100: «مَا مِنْ نَبِيٍّ وَ لَا وَصِيٍّ إِلَّا وَ اخْتَارَ الْعُزْلَةَ فِي زَمَانِهِ إِمَّا فِي ابْتِدَائِهِ وَ إِمَّا فِي انْتِهَائِه‏» @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸