eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
255 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
414 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌕وصف کربلا (ع) 💧ای خوش بَر و بازو، یَلِه گیسو، صِلِه اَبرو، گُلِ خوش بو نَفَس و خشکْ لب و مُشکْ گریبان ای هیمنه هِی هو، عَلَوی رو، قُرِشی خو، حَبَشی مو ،همه ی دلخوشیِ گریهْ نصیبان 💧باچشمِ غزل خیز و دلاویز و دل انگیز و شکر ریز لبانی که تَرَنُّمگرِ قرآن برخیز و بپرهیز از این فتنه یِ یکریز که لبریز شد از رشک و حسد جانِ رقیبان 💧قرصِ قَمَر ای ماه لقب، شاه نسب، پاک حسب، رعد غضب، برقِ نگاهت جگر آشوب ای فخرِ عَجم، میرِ عرب، نخلِ رُطب، کوهِ اَدَب، نیست به جز نامِ خوشَت مشقِ ادیبان 💧ای شیرِ دُژَم، میرِ عَلَم، چهره بَقَم، باغِ اِرَم، عُجبِ عَجَم، ماه ترین رشکِ پَلَنگان ای تیغِ دو دَم، خصمِ ستم، ماهِ حَرَم، شاهِ کَرَم، دستِ قَلَم هست تو را یارِ غَریبان 💧ای نایرِه دَم، شعلِه نَفَس، گونه قَبَس، برقْ فَرَس، موجِ اَرَس ،آمده از عَلقَمه عَطشان هان ای همه چیز، ای همه کس، کشتهْ هَوَس، خیمهْ عَسَس، دادرسِ قاطبه یِ تنگْ شکیبان 💧ای بحرِ وفا، نهرِ سَخا، شهرِ عَطا، دستِ شِفا، قبله نَما، جانم و جانانم ابالفضل هم خشمِ خدا، قهرِ قضا، تیرِ رَها، تیغِ بلا بر سَرِ کاسبْ سِتَمان خَلق فریبان 💧ای ماه بَدَل، کوه بَطَل، صخرِه مَثَل، شیر جَدَل، باد وشِ تیزتکِ عابِس وعباس هِیبَت جَبَل ای لفظ عَسَل، چهره غَزَل، هست اَزَل تا اَبدَت سلسله یِ نسلِ نَجیبان 💧هیهات از این گریه اَثَر، سوگْ خَبَر، داغ شَرَر، اَشک ثَمَر، قصه ی سالارِ شهیدان ای قُرصِ قَمَر، تشنه جگر، سوخته پَر، خیز که تنهاست کنون زینب و خٌفتند حبیبان! 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ادامه مطالب مرتبط به ، به بعد 🔴 👈 پست 🎧 🔵 مرتبط به تا از جلد دوم 📌فهرست محتوای 👈 پست 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ⚠️⚠️⚠️ فساد، پنهان نخواهد ماند❗️ «شما خيال نكنيد تا آخر عمر بتوانيد با رياكارى كارتان را درست كنيد كه... من همه كارها را مى‏كنم ولى مى‏روم آنجا با ريا [خود را خوب نشان میدهم]! نمى‏توانيد. بالاخره كشف مى‏شود فساد. خوب، فرض كنيد توانستيد. [ولی مگر] چند سال عمر مى‏كنيد؟ چند سال با ريا و تزوير و با خدعه و با فحشِ به مردم زندگى مى‏كنيد؟ صد و بيست سال؟ و حال اينكه صد و بيست ساله در بين ما نيست!... فرض مى‏كنيم صد و بيست سال... با خدعه و فريب توانستيد يک زندگی... مثل هارون الرشيد... پيدا ...كنيد ...صد و بيست سال در مقابل چه نسبتى دارد؟ بَعدش غيرمتناهى معذبيد!...». 📌چون عالَم از و بر حق است و بطور تکوینی، سنخ و بافتی حقانی دارد 👈 و پلیدی در آن جایگاهی ندارد 👈👈هر شخصی که میکوشد باطلی را در خود پنهان کند و خود را حق نشان بدهد، بالاخره رسوا خواهد شد؛ هرچند در سرای . 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎 دوران و دوران «شما بايد فايده بدهيد به ؛ والّا يک موجود بيفايده‏اى كه در اينجا باشد و نه درس بخواند نه درس بدهد نه هيچ، اين چه اثرى دارد؟ اينها اگر چنانچه تحصيل كرده‏اند..، آنهايى كه در اينجا هيچ كارى ندارند، خوب، بروند مشغول كار بشوند؛ مشغول تهذيب مردم بشوند...». 📌هر فردی (چه دانش آموز، طلبه یا دانشجو)، باید بداند که دو دوره عمده در زندگی دارد: 1) دوره تحصیل و رشد؛ 2) دوره خدمت رسانی به جامعه. و باید از همان دوران تحصیل 👈هم به فکر رشد ، و متکامل خود در ابعاد مختلف رشد باشد؛ 👈و هم به تدریج و همزمان با روند کار علمی خود، به فکر خدمت (تخصّصی یا عمومی) متناسب با و و ویژگیهای شخصی خود و های اسلام و اسلامی هم باشد و برای آن فکر و تدبیرهایی داشته باشد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎 دوران و دوران «☝️شما جوانها بايد خودتان را مهيا كنيد براى آتيه []... 🌱شما براى آتيه بايد به درد بخوريد... 🌿بايد مجهز بشويد...»؛ 🔷 هر فرد، باید دوره‌ای را برای آماده شدن و کسب توانایی‌های لازم جهت انجام دقیق خدمات تخصّصی خود در آینده بگذراند. 💠 در ، باید بیشتر همّت و تلاش و زمان را صرف کسب دانشها، روحیّات و مهارت‌هایی کرد که زمینه ارتباط صنفی و تخصّصی فرد را با جامعه فراهم خواهند کرد. ✅ هرچه در این دوران در زمین جان انسان افشانده شود، در آینده به ثمر خواهد نشست و خود او و جامعه از ثمرات آن بهره‌ها خواهند برد. ☑️ و برعکس، به هر میزان که در امر تجهیز و تربیت خود در دوران رشد کوتاهی کند، در آینده باعث خسارات جبران ناپذیری خواهد شد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔦توضیح مرتبط با و ⚠️⚠️⚠️ حبّ نفس و حُبّ دنیا ☝️«... را از دلتان بيرون كنيد... ⚠️حبُّ الدُنيا رَأسُ كلِّ خطيئة... [دوستی سرچشمه همه خطاها (و گناهان) است؛ روايتى از رسول اكرم (ص)؛ ، ج2، ص315] ☝️ ما را از بين مى‏برد اين ؛ اين حُبّ [مقام و منصب]؛ اين حُبّ مَسند [منصب و مقام] ☝️اينها دين را ازبين مى‏برد. يک قدرى فكر كنيد كه اين حب را از دلتان بيرون بكنيد...». 📌 دنیای هر شخص، متناسب با خود اوست و چیزی است که او را از پیمودن راه کمال و سعادتش و توجه به آخرت و حرکت به سوی خداوند متعال بازمیدارد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔦توضیح مرتبط با «... خداوندا، ما را از لغو نگهدار؛ 🤲 هاى ما را به خودت متوجه بفرما؛ 🤲 ما را از غيرخودت منصرف بفرما؛ 🤲 حُب را از ما بيرون كن؛ 🤲 نيک را در ما پابرجا كن؛ 🤲 ما را در پناه سلام الله عليه از هر بدى نگه دار؛ 🤲 ما را نسبت به و مسلمين خدمتگزار قرار بده؛ 🤲 ما را نسبت به علماى اسلام قدردان قرار بده؛ 🤲 علماى اسلام را در هر جا هستند حفظ بفرما؛ 🤲 ديانت اسلام را، كلمه‏اش را، مقدم بر همه كلمات قرار بده ؛ 🤲 اللّهم أعلِ كلمةَ الإسلام: [خدایا! کلمه را والا بگردان!]». 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔦توضیح مرتبط با 🌿🌿🌿 رنجهاى (ص) در دعوت به «... اسلام صلى الله عليه وآله وسلّم، تنها فرمود و در يک محيطى كه همه با او مخالف بودند، قيام فرمود و زحمتهاى زياد، مشقتهاى زياد، رنجهاى فراوان برد تا اينكه اسلام را به مردم ابلاغ فرمود؛ دعوت كرد مردم را به هدايت؛ دعوت كرد به توحيد. 😥 آنقدر مشقتْ ايشان تحمل فرمود كه گمان ندارم كسى طاقت آن را داشته باشد...». ❓🤔 چرا پیامبر اکرم صلّی الله عليه وآله وسلّم، بیشتر از همه در بسط و گسترش دادن توحید، رنج کشیدند؟‌ ✳️ چند پاسخ برای این پرسش مطرح میشوند که قابل جمع با یکدیگر هم هستند؛ مانند: ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔦توضیح مرتبط با 🌿🌿🌿 رنجهاى (ص) در دعوت به 👇ادامه پست قبل👆 🔷یک دلیل بیشتر رنج کشیدن پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم در مسیر گسترش توحید آن است که آن حضرت در جامعه و قومی مبعوث شدند که بسیار و غرق در (در ابعاد مختلف) بودند👈 ازاینرو، ایشان درد و رنج و محنت بسیاری کشیدند تا توحید را برای آن مردم تقریباً بدون هیچگونه فرهنگ مترقی رواج دهند؛ 🍂البته، این وضعیّت، یعنی حکومت جاهلیّت فقط در عربستان نبود، بلکه مناطق دیگر جهان آن عصر هم هر یک به نوعی گرفتار آن بودند. 📌جهت تفصیل، ر.ش: - فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام، جعفر ، ص9-25؛ - تاریخ تحلیلی اسلام، سیّد جعفر ، فصل اوّل؛ - جهان در عصر ؛ محمدجواد و اکبر ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی؛ - جهان در عصر بعثت؛ سیّد حسین فلاح زاده؛ و دیگر کتب تاریخ اسلام. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 🌿🌿🌿 رنجهاى (ص) در دعوت به 👇ادامه پست قبل👆 امیرالمؤمنین، حضرت علی عليه السّلام هم وضع جاهلی آن عصر را اینگونه توصیف میکنند: 🌱إنَّ اللهَ بَعَثَ مُحَمَّداً نَذِيراً لِلْعَالَمِينَ وَ أَمِيناً عَلَى التَّنْزِيلِ خداوند، محمّد را بيم دهنده عالميان و امين بر قرآن برانگيخت، ▪️و أَنْتُمْ مَعْشَرَ الْعَرَبِ عَلَى شَرِّ دِينٍ وَ فِي شَرِّ دَارٍ و شما ملّت عرب در آنوقت داراى بدترين دين، و در بدترين خانه بوديد ▪️منِيخُونَ بَيْنَ حِجَارَةٍ خُشْنٍ وَ حَيَّاتٍ صُمٍّ منزلتان در ميان سنگهاى سخت، و در بين مارهاى زهردار بود، ▪️تشْرَبُونَ الْكَدِرَ وَ تَأْكُلُونَ الْجَشِبَ آب تيره مى‏نوشيديد، غذاى خشن مى‏خورديد، ▪️و تَسْفِكُونَ دِمَاءَكُمْ وَ تَقْطَعُونَ أَرْحَامَكُمْ خون يكديگر را مى‏ريختيد و قطع رحم مى‏كرديد، ▪️الْأَصْنَامُ فِيكُمْ مَنْصُوبَةٌ وَ الْآثَامُ بِكُمْ مَعْصُوبَة بتان در ميان شما نصب شده و گناهان به شما بسته بود. (صُبحي صالح)، ص68، خطبه26 ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 🌿🌿🌿 رنجهاى (ص) در دعوت به 👇ادامه پست قبل👆 💠 آن حضرت (ع) در سخن دیگری، وضعیت جاهلی جهان عصر را چنین وصف میکنند: 🌿أرْسَلَهُ عَلَى حِينِ‏ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ‏ وَ طُولِ هَجْعَةٍ مِنَ الْأُمَمِ‏ پيامبر را در زمانى فرستاد كه رشته رسالت منقطع، و خواب غفلت ملّتها طولانى ▪️و اعْتِزَامٍ مِنَ الْفِتَنِ وَ انْتِشَارٍ مِنَ الْأُمُورِ و فتنه‏ها جدّى، و امور حيات از هم گسيخته ▪️و تَلَظٍّ مِنَ الْحُرُوبِ و آتش جنگها شعله‏ور بود ▪️و الدُّنْيَا كَاسِفَةُ النُّورِ ظَاهِرَةُ الْغُرُورِ نور دنيا در كسوف، و دنيا با ظهور چهره فريبنده در حال خودنمايى 🍂 علَى حِينِ اصْفِرَارٍ مِنْ وَرَقِهَا وَ إِيَاسٍ مِنْ ثَمَرِهَا برگهاى درخت زندگى زرد، نوميدى از بارور شدن شجره حيات بر دلها چيره ▪️و [إِعْوَارٍ] اغْوِرَارٍ مِنْ مَائِهَا و آب زندگى فروكش كرده بود ▪️قدْ دَرَسَتْ مَنَارُ الْهُدَى وَ ظَهَرَتْ أَعْلَامُ الرَّدَى زمانى كه نشانه‏هاى هدايت كهنه، علائم گمراهى نمايان بود ▪️فهِيَ مُتَجَهِّمَةٌ لِأَهْلِهَا عَابِسَةٌ فِي وَجْهِ طَالِبِهَا دنيا به اهلش روى زشت نموده، و نسبت به خواهنده‏اش عبوس بود ▪️ثمَرُهَا الْفِتْنَةُ وَ طَعَامُهَا الْجِيفَةُ ميوه‏اش فتنه، غذايش مردار ▪️و شِعَارُهَا الْخَوْفُ وَ دِثَارُهَا السَّيْفُ... جامه زيرش ترس، و جامه رويش شمشير بود ، ص121-122، خطبه89 ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔦توضیح مرتبط با 🌿🌿🌿 رنجهاى (ص) در دعوت به 👇ادامه پست قبل👆 🔷🔷 وجه و دلیل دوم برای رنج کشیدن بیشتر پیامبر (ص) در بسط توحید، عمیقتر از وجه اول است و آن اینکه: 💠 آن حضرت، بیشتر از همه، دغدغه بسط و گسترش توحید را داشتند؛ زیرا بیشتر از همه میدانستند و میدیدند که 🌿«توحید، درمان همه دردهای دنیوی و اخروی و راه دو سرایی و کمال نهایی او است» 👈ازاینرو، پیامبر ص از اینکه دیگران از نعمت عظیم و زندگی توحیدی برخوردار نباشند یا بیشترین بهره های ممکن را از آن نبرند، غصه میخوردند تا آنجا که به تعبیر الهی: ❗️ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى‏؛ طه:2 را بر تو فرونفرستادیم که به زحمت بیفتی! ❗️فلَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ عَلى‏ آثارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَديثِ أَسَفاً؛ کهف:6 پس، شاید تو خودت را از اندوه و تأسف بر آثار (و اعمال) آنان بکشی اگر به این سخن ایمان نیاورند! ❗️لعَلَّكَ‏ باخِعٌ نَفْسَكَ أَلاَّ يَكُونُوا مُؤْمِنينَ؛ شعراء:3 شاید تو خودت را به کشتن بدهی بخاطر اینکه مؤمن نیستند! ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹