🌀 معایب دانشگاهیشدن آموزشهای حوزوی - بخش نخست
📝 زائل شدن انس بین استاد و شاگرد
🖋 علی رضایی
🔹 اگر انسان لذت چیزی را بچشد از آن دستبردار نخواهد بود؛ همانطور که نیازی نیست به تشنه توصیه به آب خوردن کنیم. عواملی در نظام آموزشی وجود دارد که کاملا مغایر با این مقوله است؛ یعنی بجای ایجاد عطش در طلبه، مدام آب به او میدهند. گاهی برخی مطالب بقدری واضح است که مخفی میماند.
🔹 طلبه سطح عالی موظف است رسائل، کفایه و مکاسب را طی پایه های تحصیلی ۷ تا ۱۰ درس بگیرد. حال سؤال این است که چرا این کتب را به چندین تکه تقسیم میکنند و هر تکه را هم به یک استاد خاص میدهند بهطوری که طلبه باید در روز چهار استاد در چهار مکان مختلف ببیند؟!!
🔹 در صورتی علم استاد به شاگرد منتقل می شود که بین استاد و شاگرد انس و الفت ایجاد شود که این انس بین استاد و شاگرد به انس بین طلبه و علم منتهی می شود. اما وقتی شاگرد در روز باید به چهار مکان مختلف برود و چهار استاد مختلف ببیند؛ که هریک از اساتید نیز مشی تدریس و حتی روحیات و خلقیاتِ متفاوت و خاص خود را دارد. لذا این کثرت کلاس و استاد، نه تنها باعث انس طلبه با درس و استاد نمیشود بلکه باعث عدم تمرکز، تشتت فکری و روحی وی خواهد شد. و چیزی جز اتلاف انرژی نخواهد داشت.
🔹 انسان ماشین نیست که مثل نوار ضبط باشد که فقط درس ها را روی آن ضبط کنیم انسان پر از احساسات و عواطف مختلف است اصلا خود کلمه «انسان» از انس است در سایه همین رفاقت است که خصوصیات اخلاقی استاد هم به طلبه منتقل میشود چراکه در روایات نیز داریم که دو همنشین (دوست) خصوصیات رفتاری یکدیگر را ناخودآگاه کسب میکنند لذا در صورت انس طلبه با استاد علاوه بر علم استاد خصوصیات اخلاقی ایشان هم به شاگرد منتقل می شود و طلبهی ما با اخلاق بار میآید اما با این سیستم نه علم خواهیم داشت نه اخلاق چرا که ریشهی اصلی که انس است قطع شده است.
〰〰〰〰〰
🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 محسن:
امروز رفتیم سر کلاس کفایه استاد اسم طلاب رو خوند ببینه کی هست کی نیست
بعد شروع کرد درس دادن
به والله حتی از فهموندن ساده ترجمه متن عاجز بود
والله از مجبوری و تداخل ساعت مجبورشدیم بریم سر این کلاس
بعد حوزه روی همچنین استادهایی سرمایه گذاری کرده برای تربیت طلاب فاضل!!
آیا حوزه بصورت میدانی اساتید رو تحت نظر دارد؟
آیا تدریسشون رو مورد بررسی قرار میدهد؟
#مناهج
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 لباس روحانیت و انس مردم
🖋 زین العابدین معینی
🔹 اینکه لباس کنونی روحانیت با لباس اعراب زمان پیامبر اکرم(ص) شباهتهای زیادی دارد، و اینکه پیامبر اکرم تقریباً همان لباس زمانه خود را میپوشیده، امر پوشیدهای نیست. اما باید متوجه بود که
1⃣ اولاً: لباس بلند از قدیمالایام در میان اقوام مختلف سابقهدار است چنانکه در لباس سنتی خود ما ایرانیان، اعراب، افغان، بلوچ، هند و چین و حتی رومیان آنچه در تصویرها و دیگر شواهد باقی مانده همه لباسهایی بلند هستند که با حجاب، حفظ و وقار سازگارترند. همینطور سرپوشی مثل کلاه و... که میتوان آن را به فطرت و طبیعت آدمی نزدیکتر دانست. پس لباس روحانیت را به نوبه خود میتوان نوعی حفظ سنتهای صحیح و نیز نماد مقابله با فرهنگ وارداتی و جدیدالحدوث برهنگی دنیای جدیدی دانست که غربیها بنا نهادهاند.
2⃣ ثانیاً: گرچه پیامبراکرم(ص) و اهلبیت(ع) از لباس زمانه استفاده میکردهاند، اما خالی از اصلاحات و سفارشات نبوده چنانکه درباره رنگ و جنس لباس، مقدار طول و بلندی لباس، اندازه طول آستین و حتی نحوه پوشیدن البسه، روایات و دستوراتی داریم. در همان زمانه نیز لباسهایی بوده که اهلبیت از آن نهی نموده و حتی لباسهایی را اصلاح کردهاند. حتی لباسهایی را ابداع نمودند چنانکه پیامبراکرم در روز غدیر، عمامه را به نوع بدیعی بر سر امیرالمؤمنین بستند و فرمودند تاج و عمامه ملائکه اینگونه است.
3⃣ ثالثاً: برای پوشیدن بعضی لباسها ثواب تعیین شده، مثلاً عمامه که نماز با عمامه ثوابش مضاعف است و نیز همینکه عمامه تاج ملائکه است، اینگونه روایات دیگر به عرب و عجم و زمان خاص اختصاص ندارد.
🔹 اما درمورد روحانیت و این زمان که این لباس در کشور ما لباس خاص روحانیت است اینکه بگوییم این لباس مانع انس مردم میشود، درست نیست. اتفاقاً همین لباس باعث اعتماد و انس مردم است همینکه تا یک روحانی را میبینند، دیوارهای فردگرایی امروزی را میشکنند و همسخن روحانی میشوند، گرچه انتقاداتی هم بکنند نشانهی همین اعتماد و از خود پنداریست، و گرنه چرا با دیگران چنین نیستند؟! همانطور که با دکتر و پرستار در لباس و هیئت خاص خودشان، مردم اعتماد میکنند و راحتترند، تا همان دکتر و پرستار بدون آن لباس و در خیابان!
🔹 مقداری بیاعتمادی یا فرار مردم از روحانیت که در جامعه می بینیم [گرچه نسبت به اعتماد و انس بسیار کمتر است] حاصل سالها تهاجم فرهنگی و عملیات روانی برای فاصه انداختن بین مردم و روحانیت است. لذا حتی اگر لباس فرم روحانیت هم تغییر کند باز دردی درمان نخواهد شد. بجای پاککردن صورت مسأله باید دنبال ارتباط بیشتر با مردم بود و مشکل را از ریشه حل کرد؛ که آن هم ربطی به کیفیت لباس روحانیت ندارد.
#لباس_روحانیت
#مناهج
@Manahejj
🌀 افزايش شهريه اساتيد حوزه
🔹 با پيگيری مدير محترم حوزههای علميه و موافقت دفتر شهريه مقام معظم رهبری (حفظه الله) در خصوص #افزايش_شهريه اساتيد بزرگوار به اطلاع میرساند؛ بر اساس توافق انجام شده، هر دو ماه يكبار مبلغی با عنوان #كمك_شهريه به حساب شهريه اساتيد حوزههای علميه برادران واريز میگردد.
🔹 مبلغ كمك شهريه با توجه به پايه حكم، سنوات و تعداد ساعات تدريس هر استاد، بين ۷۰۰ هزار تا يك ميليون تومان متغير میباشد.
📌 مناهج:
طبق شنیدهها یکی دیگر از تلاشهای آیتالله اعرافی، رایزنی برای افزایش شهریه طلاب حوزه علمیه است که امیدواریم بزودی این امر نیز محقق شود.
#کمک_شهریه_اساتید
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 مسعود:
یه سوالی دارم؛ چرا باید به اساتید شهریه بیشتری داده بشه؟ مگه چه فرقی بین اساتید و طلاب هست؟ اگر گرانیه برای ما هم گرانی هست. حوزه باید مشکلات طلاب رو هم ببینه.
#شهریه_اساتید
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 مدیر یکی از مدارس علمیه جنوب کشور:
خدا خیر آقای عرافی بده که به فکر معیشت طلاب و اساتید هست
فقط یک نکته قابل تامل، که از قبل تاکنون همیشه ادامه دارد این مسئله است که چرا نسبت به شهریه کادر مدارس، فکری نمیکنند؟
حداقل اساتید شهریشان وصله و چرا شهریه کادر قطعه؟
چرا تو این تحول جدید هم باز کادر نادیده گرفته شده است؟
در حالیکه وقتی حقوق و شهریه روی هم دیگر محاسبه بشه در مجموع وضعیت اساتید، بهتر از کادر است.
الان در مدارس علمیه تمایل به استاد بودن بیشتر هست در حالی که واقعاً کار کادر و ساعات کار آنان در مدرسه خیلی خیلی بیشتر است.
#نظر_اعضا
#شهریه_اساتید
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 سید حمید موسوی:
برای اثبات شی چرا نفی ما عدا میکنید؟
کادر حداقل حقوق و مزایا رو دارند و گرنه تو کادر اداری بودن لذتی نداره که کسی مجانی انجام بده
مثل اساتید سطح قم.
حتما خبر دارید که اساتید سطح عالی در قم حتی ۵۰ هزار تومن هم بابت تدریسشان دریافت نمیکنند؟!!
فقط نشست اساتید، مختصر پرداختی دارند که آن هم ۱۰۰ جور شرط و مدرک نیاز دارد!!!
میشناسم استادی که در قم روزی ۴ کلاس کفایه و مکاسب و رسایل دارد و
برای درآمد مشغول مسافرکشی و نظافت آپارتمان و ... هست.
و در ضمن اینکه اساتید آن هم در سطح مهمی چون سطح عالی اگر برخور دار نشن و نتونن تامین زندگی کنن قطعا تدریس رو رها خواهند کرد و استعدادهای درخشانی سوزانده خواهد شد
نتیجه اش این میشه که فقط آقا زاده ها و کسانی که خانواده متولی و دارایی دارند بتونن تدریسشون رو در قم ادامه بدند.
#نظر_اعضا
#شهریه_اساتید
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 نجاتی:
وقتی یه بودجهی محدودی وجود داشته باشه باید به سمت نیازهای بیشتر و فوری هدایت بشه. اساتید و طلاب در فوریت نیاز با هم مساویاند اما قطعا نیاز اساتید بیشتره...چون اساتید طبعا سن و سال بیشتری دارند...عموما تعداد فرزندانشان بیشتر از طلاب است و بچههایشان بزرگترند...خلاصه اینکه عموما نیازشان بیشتر از طلاب است و افزایش شهریه اساتید کار خوبیست و انشاالله بزودی شهریه ما طلبه ها هم افزایش پیدا کند.
#شهریه_اساتید
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 نماینده طلاب:
سلام
ارتقاء شهریه در فاز اول مربوط به اساتید هست
در فاز دوم و سوم طلاب برادر و خواهر هم مشمول این طرح خواهند شد.
#نظر_اعضا
#شهریه_اساتید
@Manahejj
🌀 توصیه رهبر انقلاب به طلبه جوان
📝 درس، مقدمه خدمت به اسلام
🔹 آقاجان! درس را خوب بخوان؛ انشاءالله ملای خوبی بشوی و بتوانی در #لباس_پیغمبر برای اسلام خدمت کنی.
📅 ۱۱ شهریور ۱۳۹۸
#مناهج
@Manahejj
🌀 فرار زیرکانه مؤسسه فقاهت از مناظره
📝 رفتاری خلاف ادب و اخلاق
🔹 پس از اظهار آمادگی حجتالاسلام ابوالقاسم سیفی (از اساتید حوزه علمیه با سابقه ده سال تدریس) در مورد آمادگی مناظره با حجتالاسلام اکبرنژاد درباره لباس روحانیت، موسسه فقاهت در رفتاری کاملا خلاف اخلاق، با نادیده گرفتن این درخواست، اقدام به نامهنگاری به آیتالله سیفی مازندارنی (پدر حجتالاسلام ابوالقاسم سیفی) نمود و با فراری رو به جلو، اظهار آمادگی مؤسسه فقاهت برای برگزاری مناظره با نماینده رسمی آیتالله سیفی را اعلام کرد.
🔹 در نامه فوق، یک بیاخلاقی دیگر نیز صورت گرفته است، بجای آنکه شخص حجتالاسلام اکبرنژاد نگارنده نامه باشد، مدیر داخلی مؤسسه فقاهت دست به نگارش و امضای نامه زده است که این امر کاملا خلاف عرف و ادب است؛ چراکه مدیر داخلی، فقط متصدی امورات داخلی یک مؤسسه است.
🔹 همه این موارد نشان از آن دارد که در فضایی که هیچیک از بزرگان، آقای اکبرنژاد را در حد مناظره با خود نمیبینند، ایشان مجبور است با استفاده از فضای رسانهای خود از نام و شهرت آیتالله سیفی بخواهد سوء استفاده کند؛ وگرنه از همان ابتدا بجای این بازیها و نامهنگاریها، به درخواست حجتالاسلام ابوالقاسم سیفی، پاسخ مثبت میدادند.
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 امین سلیمانپور:
باسلام
واقعا جای سوال است که آقای اکبر نژاد اعتبارشان را از کدام مرجع تقلید یا اقطاب علمی قوم به دست آوردن که برای مناظره باید شخص ثالثی طرف مقابل را تایید کند؟
آیا همینکه طرف مقابل از اساتید حوزه علمیه هستند (یعنی همسطح با آقای اکبر نژاد ) برای مناظره کافی نیست ؟ اتفاقا این مساله یکی از نقد های ایشان بود به خیلی از بزرگان که با ایشان مناظره نمیکردند حال عملا خود مرتکب همان اشتباه رایج شدند.
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj
🌀 مطالبات رهبر انقلاب از روحانیت
📝 لزوم مجاهدت و ایستادگی
🔹در خیابان ارم قم، طلبه جرأت نمیکرد -این را من به چشم خودم دیدم- از این طرف خیابان به آنطرف برود! کماندوهای دستگاه شاه مثل شمر میریختند سرش، کتکش میزدند، عمامهاش را برمیداشتند و لباسش را پاره میکردند.
📌 پ.ن:
🔹 درست است که سن عدهای به هجمههای رژیم سفاک پهلوی علیه روحانیت و اقداماتش برای حذف لباس روحانیت قد نمیدهد؛ اما آیا امکان مطالعه تاریخ را هم ندارند؟! چرا باید طلاب جوان را از لباس روحانیت بترسانند؟! امروز عدهای به صرف شنیدن چند ناسزا از چند نفر جاهل از میدان به در میروند؛ در صورتی که اگر با همین جوانی که نادانسته روحانیت را تمسخر و استهزا میکند همکلام شویم خیلی زود دلش نرم میشود.
🔹 چرا بجای کار اثباتی برای پیوند بیشتر بین روحانیت و مردم، کار سلبی میکنید و در مورد لباس روحانیت، سیاهنمایی میکنید؟!
🔹 بر فرض که هیچ مدرک شرعی برای این لباس موجود نباشد؛ آیا صرف خوشحالی #دشمن از اقدام شما و تاریخچه مبارزهاش با این لباس، برای شما کافی نیست؟! آیا دین را اینطور میفهمید؟!!
#مناهج
@Manahejj
🌀 پاسخ آیتالله سیفی مازندرانی به مرقومه مؤسسه فقاهت
بسمه تعالی
مدیریت محترم موسسه فقاهت
سلام علیکم
مرقومه شما در خصوص درخواست مناظره با یکی از اساتید معهدالاجتهاد الفعال پیرامون لباس روحانیت به اطلاع آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) رسید.
ایشان فرمودند: (معهد الاجتهاد الفعال درخواستی پیرامون مناظره نداشته و اکنون نیز با توجه به اشتغالات علمی مجموعه و حجم بالای برنامه های آموزشی - پژوهشی در ابتدای سال تحصیلی جدید، برنامه خاصی در جهت گفتگوهای علمی پیرامون مسائل مذکور ندارد.
لکن فرزند فاضل بنده که از اساتید سطوح عالی هستند چون اعلان آمادگی مناظره در این موضوع داشته اند ، سزاوار بود در این خصوص با ایشان مذاکره نمائید).
و السلام علیکم و رحمة الله
محمد خلیلی
مسئول دفتر آیت الله سیفی مازندرانی
@ayatollahseyfi
@Manahejj
🌀 دستور روایات به شناسایی فقهای دنیا دوست
🖋 رضا حسینی
🔹 اگر کسی در حوزه علمیه بدون آنکه تألیفات متقن و عالمانهای داشته باشد، بدون اینکه کرسی تدریسش جزو دروس برتر باشد و بدون اینکه نهادی او را تایید کرده باشد، خود را در تراز #مرجعیت معرفی کند، آیا طبق روایات و عرف، وی مشغول دنیاطلبی نیست؟!
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
#سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
🌀 دستور روایات به شناسایی فقهای دنیا دوست
🖋 رضا حسینی
🔹 یکی از معضلات امروز، اجرای اصالت الصحة در تمام افعال کسانی است که به نحوی مجتهد (عالِم) شدهاند؛ تا جایی که عدهای میگویند: «در هیچیک از کار این افراد نباید تشکیک کرد و حتی اگر دست به اقداماتی هم زدهاند که ظاهرا با دین یا اخلاق در تباین است باید ایشان را به خدا واگذار کرد؛ بدون آنکه تقابل و نقدی علیه ایشان صورت گیرد!!»
🔹 براستی مشی فوق برآمده از دین است و تمامی فقیهان به درجهی عصمت یا مصونیت از نقد و نظارت میرسند؟! آن هم جایگاه فقاهت که پس از غیبت حضرت ولی عصر (عج)، عمده راه ارتباط مردم با معارف، رجوع به علما و فقها میباشد. حال اگر خدای نخواسته آفتی در یکی از علما پیدا شود، عالَمی به فساد کشیده میشود که «اذا فسد العالِم فسد العالَم».
🔹 اسلام به شدت در خصوص پیروی از #علمای_سوء هشدار داده است؛ بلکه در روایات متعددی ویژگی علمای سوء را بیان کرده است که مردم خدای نکرده به هیچ وجه دنبال اینگونه افراد نروند. شاید مهمترین ویژگی علمای سوء این است که عالم، «دنیا دوست» و در اصطلاح «مقبل علی الدنیا و مکبّ بر دنیا» نباشد. ویژگیهای دیگر علمای سوء، نظیر حب ریاست، حب جاه، تکبر و... همه از این ویژگی دنیادوستی، نشأت میگیرد. به قدری این ویژگی اهمیت دارد که اگر عالمی، مجتهد افقه اعلم باشد اما مقبل بر دنیا باشد، تقلید از او جایز نیست (عروة الوثقی ج۱، ص۲۷) روایات بسیاری نیز از این ویژگی سخن گفتهاند و تبعیت از عالم دنیا دوست را منع کردهاند.
روایت معروفی در کافی شریف از قول نبی مکرم میفرماید: «العلماء امناء الرسل ما لم یدخلو فی الدنیا!»
🔹 محل پرورش عالم دینی در حوزههای علمیه است. مگر میشود روایات، ما را از تبعیت عالم دنیا دوست منع کند، اما هیچ عالم دنیا دوستی در حوزه علمیه نداشته باشیم؟! اگر این امر "مبتلا به" حوزههای علمیه نبود این همه تحذیر بلا وجه مینمود!! پس باید حتما به نشانههای دنیا دوستی در علما توجه کرد.
در این مقام دو سؤال جدی مطرح است:
1⃣ ویژگیهای عالم دنیا دوست چیست؟
2⃣ راه تشخیص این ویژگیها در افراد چیست؟
🔹 ویژگیهای عالم دنیا دوست:
برای حب دنیا در روایات، آثار و نشانههایی ذکر شده است. در بخشی از روایت اصول کافی ویژگیهای زیر برای افراد دنیا دوست بیان شده است: (کتاب ایمان و کفر، باب حب دنیا، حدیث ۸):
۱- حب ریاست:
حب ریاست به طور خاص در علما نکوهش شده است امام علی میفرمایند: آفت دانشمندان ریاست طلبی است (غررالحکم)
۲- حب راحت:
عافیت طلبی و کنارکشیدن از مسائل چالشی از دیگر ویژگی های دنیا دوستان است.
۳- حب کلام و صحبت
۴- حب برتری طلبی
۵- حب مال و ثروت
🔹 راه تشخیص این ویژگیها در افراد:
جایی که شارع از مفاهیم عرفی سخن میگوید، مصادیق و نشانهها را نیز احاله به عرف کرده است. پس اگر کاری در عرف نشانهی واضح ریاست طلبی باشد، اگر خدای نکرده عالِمی این کارها را انجام داد، نشانه ریاستطلبی اوست.
برای مثال: اگر یک کاندیدای نمایندگی مجلس، تایید از شورای نگهبان را لازم نداند و قبل از تایید بگوید: «نمایندهشدن آزاد است» و بعد ویژگیهای ادعایی خود را مدام تکرار کند، از آن کلیپ بسازد، اسمش را روی بنرهای مختلف بزند و با سایر نمایندهها مدام مراوده داشته باشد تا نشان دهد آدم مهمی است، آیا از نظر عرف، ریاستطلب نیست؟!
🔹 اگرچه ما به درون افراد راه نداریم اما از نظر احتمالات عقلایی این شخص مشغول ریاستطلبی است و نباید به دنبال وی رفت و حتی باید با او برخورد شود! ولو اینکه در لوح محفوظ او فقط براساس وظیفه شرعیاش این کار را کرده باشد!
🔹 حال اگر کسی در حوزه علمیه بدون آنکه تالیفات متقن و عالمانهای داشته باشد، بدون اینکه کرسی تدریسش جزو دروس برتر باشد و بدون اینکه نهادی او را تایید کرده باشد، خود را در تراز #مرجعیت معرفی کند، آیا وی در عرف، مشغول دنیاطلبی نیست؟! یک عالم، دیگر چه کار باید کند که وصف دنیا دوستی بر او صدق کند؟!
🔹 البته هنگام شک باید براساس اصالت صحت امر مسلم، کار وی را حمل به صحت کرد؛ لکن اگر قرائن عرفیه زیاد باشد، اجرای اصالت الصحة نه تنها عالمانه و شرعی نیست، بلکه خود را به نفهمیزدن، و به سخرهگرفتن روایات است.
#سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
🌀 مطالبات رهبر انقلاب از روحانیت
📝 نجات دین از غربت
🔹 در چند ده سال قبل از انقلاب، دولت ضد دين بود. بنا داشت بر اينكه دين را منزوى كند، هرچه مربوط به دين است آن را هم منزوى كند، از جمله علماء را.
1️⃣ يا با برداشتن عمامهها و سوزاندن لباس و زىّ روحانى
2️⃣ يا آن وقتى كه ديدند آن روش فايدهاى ندارد، با بدنامكردن علماء و تبليغات عليه علماء و طلاب و حتى مراجع و به شكلهاى غيرمستقيم و بعضاً مستقيم.
🔹 اگر از روحانيت مىپرسيدند آقا شما وظيفهتان چيست؟
در جواب مىگفت: من وظيفهام اين است كه با فشارها مقابله كنم، كوتاه نيايم، در مقابل اين دستگاه؛ ضعف نشان ندهم و دينى را كه آنها مىخواهند در غربت بماند، من مانع از غربت آن بشوم.
📌 مناهج:
روحانیت اصیل انقلابی در طول تاریخ، لحظهای در برابر فشارها و مشکلات، عقب ننشسته است. امروز نیز مبارزه ادامه دارد...
#مناهج
@Manahejj
#اطلاعیه
💫طلبه تراز انقلاب اسلامی
🔸 جلسات هفتگی #سه_شنبه ها، بعد نماز مغرب وعشا
🔻 سلسله نشستهای تبیین طلبهی تراز انقلاب اسلامی (طلبه عالم صالح مصلح بصیر انقلابی)
🔻 با بیان #استاد_عابدینی
🌐 قم، خیابان سمیه، کوچه سمیه ۱۱، پلاک ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه ( علیه السلام)، طبقه اول (برادران - خواهران)
@abedini
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مقررات آموزشی حوزه، تقوا را برای طلبهها دشوار کرده!
🎥 علیرضا پناهیان
🔹 نظمی که بدون رعایت استقلال شخصیت طلبه، برقرار شود، نظم مستمر و مداومی نخواهد بود. #نظم_تحمیلی آثار خوب نظم را به دنبال نخواهد داشت. نظم و درس خواندن باید جوشیده از درون افراد باشد. کسی که با فشار مقررات حضور و غیاب سر کلاس بنشیند از رشد کافی برخوردار نخواهد بود.
❓ چرا قدیمها طلبهها بیشتر درس میخواندند؟
📌 ادامه دارد...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین
#مناهج
@Manahejj
🌀 معایب دانشگاهیشدن آموزشهای حوزوی - بخش دوم
📝 عدم تمرکز و فهم درس
🖋 علی رضایی
🔹 چرا به صورت متشتّت یک علم را به طلبه آموزش میدهیم؟ رسائل در ۱۰ نیم سال، مکاسب ۱۴ نیم سال و کفایه طی ۸ نیم سال ارائه میگردد. بطور مثال طلبه پایه هشت، همزمان سه کلاس رسائل دارد؛ در یکی شبهه وجوبیه میخواند در کلاس دیگر، استصحاب و در کلاس آخر، خاتمهی آنچه مربوط به احتیاط و برائت است. آیا چنین طلبهای فرصتی هم برای تمرکز در هر سه سرفصل درسی فوق را دارد؟! چه زمانی فرصت مباحثه و پیشمطالعه پیدا خواهد کرد؟ کدام یک از فحول و بزرگان حوزه علمیه، رسائل یا مکاسب را اینچنین تکهپاره درس گرفتهاند؟!
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین
#مناهج
@Manahejj
🌀 معایب دانشگاهیشدن آموزشهای حوزوی - بخش دوم
📝 عدم تمرکز و فهم درس
🖋 علی رضایی
🔹 اشکال دیگری که به نظام جدید آموزشی حوزه علمیه مطرح است اینکه چرا باید علمی که میآموزیم این قدر تکه پاره باشد؟! چرا به صورت متشتّت یک علم را به طلبه آموزش میدهیم؟ رسائل در ۱۰ نیم سال، مکاسب ۱۴ نیم سال و کفایه طی ۸ نیم سال ارائه میگردد. بطور مثال طلبه پایه هشت، همزمان سه کلاس رسائل دارد؛ در یکی شبهه وجوبیه میخواند در کلاس دیگر، استصحاب و در کلاس آخر، خاتمهی آنچه مربوط به احتیاط و برائت است.
🔹 آیا چنین طلبهای فرصتی هم برای تمرکز در هر سه سرفصل درسی فوق را دارد؟! چه زمانی فرصت مباحثه و پیشمطالعه پیدا خواهد کرد؟ کدام یک از فحول و بزرگان حوزه علمیه، رسائل یا مکاسب را اینچنین تکهپاره درس گرفتهاند؟! بله اگر قصد #شورای_عالی، صرف روخوانی و اتمام محدوده باشد -نه فهم و غور در روش شیخ- میتوان از نظام جدید دفاع کرد؛ گرچه همین هم تابحال محقق نشده و تقریبا هیچ یک از محدودههای درسی حتی در نظام جدید نیز تمام نمیشوند.
🔹 هر علمی مجموعهای از مسائلِ مرتبط با یکدیگر است. در فراگیری هر کتاب، طلبه باید بفهمد نظام فکری نویسنده چیست؟ اگر علم را به صورت یک نظام مرتبط با هم ارائه کردیم، یادگیری آن هم برای طلبه بسیار جذاب می شود؛ چراکه طلبه واقعا حس میکند که رشد داشته است و علم را به خوبی فهم میکند؛ اما با تکثر و تکهتکه کردن یک علم به این شدت، نخ تسبیح و سررشته علم از دست طلبه خارج خواهد شد.
🔹 نکته مهمتر اینکه خروجی تدریس اساتید، مختلف است. استادی، رسائل یا کفایه را با هدف تمهید برای درس خارج، تدریس میکند طبیعی است از منظر این استاد چنین کتبی با سرعت کمتر اما غنای بیشتر باید تدریس شود. استاد دیگری هدفش آشنایی کلی طلبه با سرفصلها و مفاد رسائل و کفایه است؛ چراکه همه استعداد اجتهاد فقه و اصول را دارا نیستند. لذا صرفا شاکلهای اصولی در ذهن طلبهای که غرضش ادامه تحصیل در رشته فلسفه یا تبلیغ است ایجاد میکند. چرا باید همه را ملزم به تبعیت از یک مدل سرعت و کیفیت آموزشی کنیم؟! درحالیکه بخوبی میدانیم اساتید طبق روش تدریس خود عمل میکنند و محدوده را هم تمام نمیکنند. در این میان طلبهای که تمام محدوده را با وجود کلاس اجباری تحصیل نکرده است باید از تمام محدوده امتحان بدهد و در صورت عدم قبولی، مجدد در کلاسی شرکت کند که میداند باز هم قرار نیست محدودهاش تمام شود. البته منظور این نیست که «مرکز مدیریتی» نباشد یا باشد و هیچ نظارتی نداشته باشد؛ بحث اینجاست که سلایق و مدلهای مختلف تدریس باید لحاظ شود.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نظر استاد، بجای نمره
🎥 علیرضا پناهیان
🔻 تبعات بیاعتمادی به اساتید حوزه علمیه
❓ در نبود مقررات سختگیرانه، عامل نظم چیست؟
🔻 امام (ره): اگر درس نخوانید حرام است در مدرسه بمانید.
🔻 طلبه باید از شرم و حیا نسبت به استادی که حق به گردن او دارد، خودش را منظم کند؛ نه مقررات اجباری آموزشی.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین
#مناهج
@Manahejj
🌀 تجدید نظر "معاونت آموزش" در اجباری بودن کلاس های سطوح عالی برای طلاب رشته های تخصصی
🔹در پی اعتراض طلاب نسبت به اجباری شدن دروس فقه و اصول سطح عالی حوزه، مسئول مرکز امور واحدهای آموزشی قم، طی نامه ای از معاونت محترم آموزش درخواست کرد تا طلابی که در سطح ۲ و ۳ رشته های تخصصی مشغول به تحصیل اند، از این قانون معاف شوند و تنها ملزم به شرکت در ۲ کلاس باشند.
🔹معاونت آموزش نیز این مسئله را تأیید و تصویب نموده و آن را به مسئولان مربوطه ابلاغ کرده است.
#مناهج
@Mabahejj
🌀 تلاش برای احیای موقوفات حوزوی
👤 مدیر کل اوقاف استان قم
🔹نیات عجیبی از سوی گذشتگان در زمینه وقف اموال وجود داشت. اوقاف و امور خیریه میتواند بخش عمدهای از مشکلات و نارسایی های اقتصادی جامعه را حل کند.
🔹باید موقوفات از دست رفته را احیا کنیم؛ به خصوص در دوره حکومت ظالمانه رضا شاه و فرزندش که بیش از پدرش جنایت کرد بسیاری از موقوفات در کشور از دست رفت. بیشترین موقوفه خواری رژیم سابق در خصوص #حوزههای_علمیه بوده است
🔹نباید چشم امید زیادی به دولتها داشته باشیم زیرا حوزه باید به صورت مردمی و از طریق وقف اداره شود که هم باقی بماند و هم تقویت شود.
خبرگزاری رسمی حوزه
#اوقاف
#احیای_موقوفات
#مناهج
@Manahejj
🌀 طرح عظیم احیای موقوفات حوزوی
📝 گامی در جهت بهبود معیشت طلاب
🔹 آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با تأسیس «دفتر موقوفات ومنابع پایدار » شناسایی و احیای موقوفات حوزه علمیه در سراسر کشور را آغاز کرده است. بدیهی است تأمین بودجه حوزههای علمیه و همچنین #بهبود_معیشت طلاب به احیای این موقوفات (بیش از ۱۵۰ هزار موقوفه در سراسر کشور) منوط خواهد بود.
🔹 دفتر موقوفات ومنابع پایدار در تلاش است شناسایی و احیای تمامی موقوفات حوزوی را با کمک و همیاری طلاب، توسعه بخشد. لذا طلاب میتوانند در صفحه اصلی سامانه نجاح، با گزینه «معرفی موقوفه یا املاک حوزه» در جهت تسریع احیای موقوفات حوزوی، این دفتر را یاری کنند.
🌐http://login.ismc.ir
#اوقاف
#احیای_موقوفات
#مناهج
@Manahejj