eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.4هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#یادداشت_رسیده 🌀 مشکل اصلی؛ نشست اساتید یا جامعه مدرسین؟! 🖋 سید هادی حسینی 🔹 نشست اساتید با برنامه
📠 نظر کاربران 💬 کریم صالحی: 🔸 واقعا بعضی حرفهای این یادداشت دقیق و معقول است. چقدر گاهی فضاها سیاسی و جناحی می‌شود؛ در نتیجه ضعف خودی‌ها نادیده و عیب طرف مقابل، بزرگ جلوه می‌کند. پدربزرگ ما می‌گفت: جایی علف هرز دیدی از علف گلایه نکن؛ باغبان را شماتت کن. قطعا از انفعال و کم‌کاری جامعه مدرسین است که نشست اساتید مجال جولان‌دهی پیدا می‌کند. ❓ من از یکی از اساتید بسیار انقلابی با گلایه پرسیدم چرا شما عضو نشست اساتید هستید؟ 🔸 جوابی شنیدم که واقعا بر مطلب فوق اذعان می‌کند. ایشان گفت: «بنده که هیچ وقت اضافه‌ای ندارم، بجای اینکه هر ماه در چند صف شهریه مجبور باشم بایستم بواسطه نشست اساتید، سر ماه کل شهریه به حسابم واریز می‌شود. در هیچ یک از جلسات نشست اساتید تابحال شرکت نکردم و پولهای غیر شهریه که برایم واریز می‌کنند از آنجاکه شبهه‌ناک می‌دانم مصرف نمی‌کنم.» 🔸 حالا شما حساب کنید جامعه مدرسین از یک سری کارهای حداقلی هم غفلت کرده!! و در عوض نشست اساتید چقدر هوشمندانه سعی کرده خلأهای حداقلی را پوشش دهد. باید هویت اصیل جامعه مدرسین احیا شود. 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#یادداشت_رسیده 🌀 مشکل اصلی؛ نشست اساتید یا جامعه مدرسین؟! 🖋 سید هادی حسینی 🔹 نشست اساتید با برنامه
📠 نظر کاربران 💬 محمدرضا یعقوبی: 🔹 بنظرم یک کمی ایشان ناپخته و غیر دقیق صحبت کردند. اگر منظورشان این است که جامعه مدرسین بی‌اعتبار شده! ابدا چنین چیزی نیست. اگر منظورشان این است که دیگر امیدی به جامعه مدرسین نیست و نمی‌شود کاری کرد! باز هم ابدا چنین نیست. 🔹 این را بدانیم که هیچ مرجع و نهادی بالاتر از جامعه مدرسین و مقبول‌تر از آن وجود ندارد. 🔹 اما این نکته اگر منظورشان باشد که جامعه مدرسین باید تقویت شود و نیاز به بازنگری‌هایی برای هرچه فعال‌تر بودن دارد، این سخن صحیح و دقیقی است. 🔹 البته جامعه مدرسین نیاز دارد بداند که طلاب و اساتید انقلابی همواره حامی این نهاد مقدس هستند و همچنین باید بداند که طلاب و اساتید نیز خواستار تحولات لازم در این نهاد هستند. 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 نحوه انتخاب مراجع تقلید 🔺 رد تلویحی جایگاه جامعه مدرسین برای معرفی مراجع 🎙 مصاحبه با استاد هادوی ❓ انتخاب مراجع تقلید به این جایگاه چگونه صورت می‌گرفت؟ 🔸 انتخاب مرجع در حوزه‌های علمیه مانند انتخاب اساتید در حوزه‌های علمیه به شیوه کاملاً طبیعی صورت می‌گرفت؛ به این معنا که طلبه‌ای وارد حوزه می‌شد و تحصیل می‌کرد و کیفیت درس خواندن، کیفیت سیر و سلوک معنوی، رفتارش با دیگران و... به نحوی توسط هم‌درسها و اساتید او مورد ملاحظه و دقت قرار می‌گرفت و با توجه به لیاقتهایی که از خودش نشان می‌داد، می‌توانست در حوزه رشد و ارتقاء پیدا کند و رفته‌رفته جایگاه تدریس پیدا کند. تربیت شاگردان و تألیف کتب و مقالات و رساله‌ها نشانه‌هایی از علمیت او بود که به گذر زمان رفته رفته رشد و ارتقا پیدا می‌کرد. 🔸 مرجع تقلید کسی بود و هست که این سیر را به‌صورت طبیعی انجام می‌داد و به قله می‌رسید؛ به جایگاهی که بسیاری از شخصیت‌های حوزوی علمیت و تقوای او را می‌پذیرند. شاگردان و کتاب و تألیفات او نشانه‌ای بر این دانش و بینش او خواهد بود. چنین شخصیتی رفته رفته توسط مردم به واسطه ارجاع همین علما و شاگردان و اساتید شناخته می‌شود. 🔻 از گذشته تاکنون کسی نصب و عزل‌های دستوری مراجع تقلید را از بیرون حوزه تحمل نمی‌کرد و همواره در درون ساختار حوزه با سیستم کاملاً طبیعی رشد و ارتقاء اتفاق می‌افتاد. yon.ir/ykSV9 📌 پ.ن: نقد مناهج بزودی منتشر خواهد شد. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 ضرورت نظارت استصوابی بر مرجعیت 🖋 رضا حسینی 🔹 در موارد رجوع مردم به متخصص، مرجعی برای تشخیص و معرفی متخصص الزامی است و نمی‌توان امر تشخیص را به عهده مردم گذاشت. بلکه انتخاب مردم، پس از تایید صلاحیت خواهد بود! حال #مرجعیت که تخصصی بسیار مشکل و ذو ابعاد است و با دین و دنیای مردم سروکار دارد، به طریق اولی باید مورد اهتمام باشد. 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇👇👇👇👇 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده #سودای_مرجعیت #جامعه_مدرسین #مناهج @Manahejj
🌀 ضرورت نظارت استصوابی بر مرجعیت 🖋 رضا حسینی 🔹 در همه جوامع انسانی امروز، این مسئله پذیرفته شده و روشن است که امور تخصصی نیاز به مرجعی برای نظارت، تایید و مجوز دارد. و هرچه امر تخصصی‌تر و مهم‌تر، اهمیت نظارت برآن بیشتر. به طور مثال در امر طبابت، حتما باید مرجعی بالادستی بر کار پزشکان نظارت داشته باشد؛ این اصل به قدری بدیهی است که اگر شنیده شود در فلان روستا کسی بدون اخذ مجوز و مراحل قانونی مطبی باز کرده، و محل رجوع مردم شده، سریعا نهادهای مربوط، -به‌حق- آن شخص را توقیف و بازخواست می‌کنند. بدیهی است این بازخواست به این علت نیست که شخص توانایی طبابت ندارد (چه بسا از حاذق‌ترین اطباء باشد) بلکه دلیل اصلی این است که این، باب نشود که هر کس به صرف «رجوع مردم» برای خود بساط طبابت محیا کند؛ چرا که فساد این امر واضح است و شیوع این مسئله به طور جبران‌ناپذیری سلامت مردم را تهدید می‌کند. 🔹 این هم مسلم است که هیچ‌کس نمی‌پذیرد به بهانه اینکه مردم خودشان می‌فهمند، مجوزات قانونی را لغو کنیم!! یا پزشکان به بهانه اینکه این مرا حاذق می‌دانند از اخذ مجوز سر باز بزنند!! این مثال منحصر در طبابت هم نیست؛ در وکالت، سیاست و هر امری که در آن رجوع به متخصص موضوعیت داشته باشد عقلا این حکم را مسلم می‌دانند که: «در موارد رجوع مردم به متخصص، مرجعی برای تشخیص و معرفی متخصص الزامی است و نمی‌توان امر تشخیص را به عهده مردم گذاشت. بلکه انتخاب مردم، پس از تایید صلاحیت خواهد بود!» 🔹 حال که تخصصی بسیار مشکل و ذو ابعاد است و با دین و دنیای مردم سروکار دارد، به طریق اولی باید مورد اهتمام باشد. نبودن مرجعی برای تشخیص و معرفی مجتهد جامع الشرایط، قبل از انقلاب اسلامی، آنچنان آسیب مهمی نبود؛ زیرا از طرفی ابزارهای ارتباطی محدود بود و از طرف دیگر تعداد مراجع بسیار کم بودند، به طور مثال: زمان آیت‌الله بروجردی(ره) ایشان مرجع تام بودند و مجتهدین دیگر با بزرگواری از مرجعیت کناره‌گیری کرده بودند. و یا قبل‌تر در زمان میرزای شیرازی(ره)، ایشان به تنهایی مرجع عام بودند، و یا در زمانهای دیگر نهایتا دو یا سه مرجع مسئول امور مردم بودند. 🔹 اما در دوران نزدیک انقلاب و علی‌الخصوص بعد از انقلاب، به علت واردشدن فقها در مسائل اجتماعی از یک‌سو و سرازیر شدن توجهات، نفوذ و مسائل مالی به سمت حوزه علمیه، ورود به مرجعیت (که در بسیاری موارد بر اساس وظیفه شرعی صورت می‌گرفت) به طرز چشمگیری افزایش یافت!! و متأسفانه فکر بایسته‌ای هم به حال این مسئله نشد. هرچند جامعه مدرسین اقدامات مهمی در کارنامه خویش دارد: مثل برکناری آقایان شریعتمداری یا صانعی از مرجعیت؛ اما به رویه جامعه مدرسین نقدهایی نیز وارد است که در یادداشتی جداگانه به تفصیل خواهد آمد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نحوه انتخاب مراجع تقلید 🔺 رد تلویحی جایگاه جامعه مدرسین برای معرفی مراجع 🎙 مصاحبه با استاد هادوی
📠 نظر کاربران 💬 تقی افضلی: 🔹 واقعا از حرفهای آقای هادوی و دیگرانی که با ایشان هم‌عقیده و هم‌مسلکند تعجب می‌کنم. شیوه‌ای که ایشان فرمودند گرچه سنتی است؛ اما امروز کارآمد نیست و مفاسد بسیاری بر آن مترتب است. 🔹 الان اگر جامعه مدرسین اجازه چاپ رساله را آزاد بگذارد با ده‌ها و بلکه چندصد رساله روبرو خواهیم شد. هرکدام از نورساله‌ها هم به نوبه خود از بار علمی و شهرت برخوردار خواهند بود. 🔹 وقتی بی‌ضابطه تکثر مرجعیت رخ دهد، واقعا مردم متحیر خواهند ماند و حتی موجبات شبهات بسیاری در اذهان عمومی بوجود خواهد آمد. 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نحوه انتخاب مراجع تقلید 🔺 رد تلویحی جایگاه جامعه مدرسین برای معرفی مراجع 🎙 مصاحبه با استاد هادوی
📠 نظر کاربران 💬 مسعود مرادی: 🔹 من هرچه فکر می‌کنم با افق مد نظر حضرت امام در تعیین مرجع چند قرن فاصله داریم. 🔹 آقایان بخدا در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم. مگر قرار است اعضای هیئت علمی انتخاب کنید که این قدر حداقلی نگاه می‌‌کنید؟!! 🔹 یک مرجع بیش از علمیت فقهی، باید مدیریت و مدبریت داشته باشد، در شیوه‌ای که جناب هادوی فرموده کجا و چگونه تحصیل می‌شود که فرد لایق برای مرجعیت توان اداره وجوهات و پاسخگویی به مسائل ریز و درشت جهان اسلام را اعم از مسائل سیاسی و فرهنگی دارد؟ 🔹 مگر مرجعیت بازیچه است که به صرف توان علمی فرد، کرسی ریاست دین و دنیای مردم و همه آینده‌شان نشناخته و ندانسته واگذار شود؟! 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 لزوم یا عدم لزوم نهادی برای معرفی مراجع 🖋 هادی چیت‌ساز ❓ یکی از مسائل مهم درباره مرجعیت، این است که آیا مرجعیت منصبی است که نهادی بتواند آن را تعیین کند، یا اینکه خود مردم باید به کسی روی بیاورند و آن را به عنوان عالم دینی بپذیرند؟ 🔰 دو نظریه در این باره وجود دارد: 1⃣ نظر اول، مقبولیت و استقبال مردمی به مجتهد را شرط لازم مرجعیت می‌داند، ولی اینکه نهادی بخواهد آن را به کسی تحکم کند، قبول ندارد. به اعتقادشان، وقتی مردم کسی را به لحاظ علمی و تقوایی قبول داشته باشند، دیگر کافیست که او رساله بنویسد و مقلد داشته باشد. و نهاد بالادستی هم حق دخالت ندارد و نمی‌تواند تعیین تکلیف کند. 2⃣ نظر دوم، مقبولیت مردمی را قبول دارند، اما برای تعیین مرجعیت، ساز و کار مشخص می‌کنند و وجود نهادی برای تعیین مرجعیت را ضروری می‌دانند. مردم در مسائل دینی نیاز به مرجع دارند. اگر نهادی نباشد که مرجعیت را تعیین کند، اکثر مردم متحیر می‌شوند که از چه کسی تقلید کنند. بنابراین باید نهادی متشکل از متخصصان باشد تا یک نفر یا چند نفر را به عنوان اعلم مشخص کند، نه اینکه هرکس با استقبال عده‌ای از مردم، اعلام مرجعیت کند. در این صورت، تشتت آراء و اختلاف سلیقه‌ها باعث وهن مرجعیت می‌شود و آن را متزلزل می‌کند. 🔹 بعد از فوت آیت‌الله‌العظمی اراکی، جامعه مدرسین، هفت نفر را به عنوان مرجع اعلام کرد. مردم نیز دیگر می‌دانستند از بین همه مجتهدین باید به این افراد مراجعه کنند. اکنون برخی با وجود اینکه هنوز مراجع اعلام شده زنده‌اند، اعلام مرجعیت کرده‌اند. وظیفه جامعه مدرسین است که از اقدام خود حمایت کرده و از تشتت مرجعیت جلوگیری کند. نمی‌توان از سویی به مرجعیت اهتمام داشت و از سویی دیگر، بر اعلام دیگران نظارت نداشت. البته مسئله به اینجا ختم نمی‌شود. اینکه نهاد تعیین کننده باید چه ویژگی هایی داشته باشد، و چه افرادی با چه شرایطی در آن حضور پیدا کنند، خودش نیاز به بحث مفصل دارد که در این یادداشت نمی‌گنجد. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 نیندیشیدن در عاقبت تکثر مرجعیت 🔹 اگر از جایگاه جامعه مدرسین برای نظارت، تایید و معرفی مراجع غفلت شود؛ دیگر معلوم نیست با چه تکثری روبرو خواهیم بود و چه بلایی بر سر مردم و حتی مبلغین خواهد آمد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 مرجعیت‌گریزی، سیره علمای سلف 🖋 سید رضا جلالی حقیقت مطلب این است که تواضع و فروتنی علماء و مدرسین نسبت به اعاظم حوزه تقریباً از مسلّمات است و جز در موارد نادر از آن تخطّی نشده و اشخاصی که از این سیره تخطّی میکرده اند مورد مذمت قرار میگرفته اند و برعکس همانها که قدمی برای مرجعیّت برنداشته اند بیش از سایرین مورد عنایت علماء و توده های مردم قرار می گرفته اند. همه میدانند که جناب شیخ انصاری امر مرجعیت را سزاوار یکی از علمای مازندرانی هم دوره خود میدانست ولی آن عالم بزرگوار گفت الان من در شرایطی نیستم که عهده دار این امر خطیر شوم و خود شیخ را بر خود مقدم میدانم. همه این را میدانند که جناب سید محمد فشارکی که از اعاظم شاگردان میرزای شیرازی بود به رغم اصرار معاصرین از امر مرجعیّت استنکاف کرد و گفت این امر شایسته ی میرزا محمد تقی شیرازی است و من آنرا نمیپذیرم. همه این‌را میدانند که با ورود آیت الله بروجردی به قم آیات ثلاث که در قم مرجعیت داشتند به احترام ایشان کنار رفتند و شئونات مرجعیت را به ایشان سپردند. حضرت آیت الله اراکی حتّی تا پس از ارتحال امام(ره) از پذیرش این امر اکراه داشتند و به دیگران ارجاع می دادند و پس از ارتحال امام امت عهده دار این امر شدند. پس از ارتحال مرحوم آیت الله اراکی بزرگانی که خود میتوانستند در مظان مرجعیت باشند از این امر استنکاف کردند و به یاد دارم دفاتر حضرات آیات جوادی آملی و مشکینی و مصباح یزدی ما را به آیت الله بهجت(ره) ارجاع دادند و آیت الله شبیری زنجانی نیز آنطور که در کتاب قطره از دریا(مجموعه بیانات ایشان) آمده نیز ارجاع به آیت الله بهجت(ره) را مطرح کرده اند. ظاهراً نظر رهبر معظم انقلاب نیز در ابتدا همین گونه بوده. بنده خودم از فرزند آیت الله بهجت شنیدم که مرحوم آیت الله صدرالدین حائری (اخوی مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از قول مقام معظم رهبری نقل کردند که به ایشان عرض کردیم شما که تمایل به آقای بهجت(ره) داشتید پس چرا جامعه مدرسین ۷ نفر را معرفی کردند؟ ایشان در پاسخ فرمودند سران جامعه مدرسین با من ملاقات کردند و ما نظر و دلائل خود را گفتیم ولی آنها گفتند ما مرجعیّت انحصاری را مصلحت نمیدانیم و ما هم به آنها گفتیم هر جور خودتان صلاح میدانید عمل کنید که در نتیجه ۷ نفر از بزرگان را معرفی کردند. خود امام و رهبری و مرحوم آیت الله بهجت(ره) را همه میدانند که چگونه با امر مرجعیت مواجه شدند و همیشه استنکاف میکردند. این همیشه یک سیره و سنّت در میان اعاظم حوزه بوده که هر که از آن تخطّی کرده مورد مذمت واقع شده و مرجعیّتهای خود خوانده آن هم با وجود اعاظم نه مورد استقبال علمای حوزه قرار گرفته و نه توده های مردم چرا که مردم هم این امور را از علمای حوزه جویا میشوند. حال اگر مقصود نشست دوره ای اساتید واقعا تصدّی مرجعیّت در شرایط کنونی باشد به نظر میاید که بر خلاف سیره و سنّت رجال دینی در ادوار مختلف و به دور از تواضع و اخلاص باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 پیشنهادات شهید مطهری (ره) 🔹 امروزه نیاز به تولید علم و مهمتر از همه، تولید فقه‌های تخصصی و حکومتی در جامعه شدت یافته است. اما آنچه مشاهده می‌کنیم، میل به فقه فردی و کثرت مرجعیت است. شهید مطهری(ره) در این باره دو پیشنهاد داشتند: 1️⃣ مرجعیت تخصصی 2️⃣ همکاری و همفکری در تبادل علمی اگر از آن زمان تاکنون به این پیشنهادات اعتنا شده بود، امروز به جای پدیده «پیشگامان مرجعیت»، تولید علوم جدید و گشایش گستره‌های نوینی از فقه در حوزه علمیه را شاهد بودیم. 📌 تفصیل پیشنهادات در پست بعد 👇👇👇👇👇 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده #سودای_مرجعیت #مناهج @Manahejj
1⃣ پیشنهادی برای پیشرفت فقه و مرجعیت 📝 مرجعیت تخصصی 🖋 شهید مطهری 🔹 در اینجا من پیشنهادی دارم كه برای پیشرفت و ترقی فقه ما بسیار مفید است. این را قبلاً مرحوم «آیت اللّه حاج شیخ عبد الكریم یزدی» فرموده‌اند و من پیشنهاد ایشان را عرض می‌كنم. ایشان گفته بودند چه لزومی‌دارد كه مردم در همه مسائل از یك نفر تقلید كنند. بهتر این است كه قسمتهای تخصصی در فقه قرار دهند، یعنی هر دسته‌ای بعد از آنكه یك دوره فقه عمومی‌را دیدند و اطلاع پیدا كردند، تخصص خود را در یك قسمت معین قرار دهند و مردم هم در همان قسمت تخصصی از آنها تقلید كنند. مثلاً بعضی رشته تخصصی خود را عبادات قرار دهند و بعضی معاملات و بعضی سیاسات و بعضی احكام (احكام به اصطلاح فقه) ، همان طوری كه در طب این كار شده و رشته‌های تخصصی پیش آمده، هر دسته‌ای متخصص یك رشته از رشته های پزشكی هستند، بعضی متخصص قلب می‌باشند، بعضی متخصص چشم، بعضی متخصص گوش و حلق و بینی و بعضی متخصص چیز دیگر. اگر این كار بشود هركسی بهتر می‌تواند تحقیق كند در قسمت خودش. گمان می‌كنم در كتاب «الكلام یجر الكلام» تألیف آقای سید احمد زنجانی سلّمه اللّه این مطلب از قول ایشان چاپ شده. 🔹 این پیشنهاد بسیار پیشنهاد خوبی است، و من اضافه می‌كنم كه احتیاج به تقسیم كار در فقه و به وجود آمدن رشته‌های تخصصی در فقاهت، از صد سال پیش به این طرف پیدا كرده و در وضع موجود یا باید فقهای این زمان جلوی رشد و تكامل فقه را بگیرند و متوقف سازند و یا به این پیشنهاد تسلیم شوند. زیرا تقسیم كار در علوم، هم معلول تكامل علوم است و هم علت آن؛ یعنی علوم تدریجاً رشد می‌كنند تا می‌رسند به حدی كه از عهده یك نفر تحقیق در همه مسائل آنها ممكن نیست، ناچار باید تقسیم بشود و رشته‌های تخصصی پیدا شود. 🔹 پس تقسیم كار و پیدایش رشته‌های تخصصی در یك علم، نتیجه و معلول تكامل و پیشرفت آن علم است. و از طرف دیگر با پیدایش رشته‌های تخصصی و تقسیم كار و تمركز فكر در مسائل بخصوص آن رشته تخصصی پیشرفت بیشتری پیدا می‌كنند. در همه علوم دنیا از طب و ریاضیات و حقوق و ادبیات و فلسفه، رشته های تخصصی پیدا شده و همین جهت آن رشته ها را ترقی داده است. مجموعه آثار شهید مطهری، ج۲۰، ص۱۸۳ 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj