eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
173 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با مدیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 : 🌀معیشت طلاب، هر روز سخت‌تر از دیروز 📝نویسنده: محمد حق‌پرست 🔰عدم تناسب شهریه با و مناسبت‌های اجتماعی امروز (۹، اسفند، ۱۳۹۷) که این گزارش را می‌نویسم، شهریه طلاب متأهل عبارت است از: رتبه یک: ۵۵۰؛ رتبه دو: ۶۹۵؛ رتبه سه: ۱ میلیون تومان. مجردها تقریبا نصف متأهل‌ها شهریه می‌گیرند. خودتان از هزینه‌های اجاره و پوشاک و تغذیه و درمان و سایر هزینه‌ها مطلعید و نیازی به شرح نیست. از چند سال پیش تا حالا حقوق کارمندان و کارگران، هر ساله افزایش‌های قابل توجهی داشته است که اکنون دو سه برابر چند سال قبل است. اما شهریه، همان چیزی که از سال‌ها پیش بوده، هنوز هم است و نسبت به تورم جامعه تغییر چندانی نداشته است. مرجعی، از هفت سال پیش تاکنون، پنجاه هزار تومان می‌داده که هنوز همان است؛ این یعنی سفره طلاب که از اول کوچک بوده، سال‌به‌سال کوچک‌تر شده است. جدای از این، هرچه به شب عید نزدیک می‌شویم، قصه معیشت طلاب پُر غصه‌تر هم می‌شود؛ چون طلبه‌ها برخلاف سایر مشاغل، عیدی آخر سال ندارند و فقط در برخی اعیاد و ولادت برخی از ائمه(ع)، عیدی مختصری دریافت می‌کنند و بسته به اینکه چقدر نیازهای اولیه و اقساط عقب افتاده باشند، تلخی این ایام کم و زیاد می‌شود. : اخیرا مرکز خدمات، طرح‌هایی را کلید زده است. مانند اینکه اگر طلبه‌ای خوداظهاری نیازمندی کند و از فیلترهای مرکز خدمات عبور کند، احتمال دارد مبالغی جزئی (بخوانید صدقه) می‌گیرد. همچنین کلاس‌هایی برای آموزش درآمدزایی خانواده‌های طلاب راه انداخته است. اشکالات مدیریتی مثل ناعدالتی در پرداخت و جذب بی‌برنامه و برگزاری همایش‌های بی‌فایده و ساختمان‌های مجلل و...، موضوع این گزارش نیستند. در این گزارش فقط از ثمره‌های مضیقه مالی طلاب خواهیم گفت. از سویی امروزه مقتضیات زندگی عامه مردم تغییر کرده است و اصلا قابل مقایسه با ۵۰ سال پیش نیست. اما هنوز علما طلاب را به زندگی آن دوران تشویق می‌کنند. دورانی که اساتید و بزرگان حوزه هم مثل طلاب سطح و مقدمات زندگی می‌کردند. اما امروزه برخی از اساتید و بزرگانی که طلاب را به زهد و قناعت توصیه می‌کنند، به‌خاطر مشاغل اجرایی و... که دارند، از رفاه نسبتا خوبی برخوردارند. دم می‌زنند از زهد شیخ انصاری و علامه بهبهانی و امام راحل وقتی که ایشان زعمای حوزه بودند، اما خودشان را که امروز الگوی طلاب هستند، فراموش می‌کنند. به اعتقاد بسیاری از طلاب، یکی از ریشه‌های اصلی معیشت سخت این است که این بزرگان، خودشان در سختی نیستند وگرنه اوضاع چنین نبود. شاید دوران سختی را قبلا گذرانده باشند، ولی اکنون چنین نیست. دیگر تلخی شرمنده خانواده شدن از ذهن آنها رفته است تا در حکومت اسلامی برای معیشت طلاب فکر بهتری کنند. نتیجه آنکه کمتر طلبه‌ای به زهد عمل می‌کند؛ چون اکثر الگوها وارد مسابقه شده‌اند. پارکینگ چند مرکز حوزوی بهترین نشانه است. از سویی دیگر، طبق قوانین حوزه، طلبه‌ها تا وقتی اشتغال به طلبگی دارند، حق ندارند کارهای اقتصادی انجام دهند، حتی مسافرکشی هم ممنوع است؛ چون هم مغایر با عزت طلبگی است، هم شهریه را شبهه‌ناک می‌کند. این در حالی است که همه علما و طلاب می‌دانند این قانون عملی نمی‌شود. عزت را باید در فضای مجازی ببینید. اگر سری به کانال‌ها و گروه‌های طلبگی در پیام‌رسان‌ها بزنید، می‌بینید که داغ‌ترین و شلوغ‌ترین کانال‌ها، آنهایی هستند که برای ۵۰ هزار تومان مسابقه می‌گذارند، یا اگر از فروشنده‌های بازار بپرسید «طلاب چه نوع مشتری‌هایی هستند؟»، جواب می‌شنوید، تکه کلام طلاب عبارت است از «طلبگی حساب کن، دیگه ندارم بیشتر از این، حالا نسیه بدهید تا بعد براتون بیارم.» آیا این همان عزت طلبگی است که آقایان دنبالش هستند؟ ادامه در پست بعد👇🏻 @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 : 🌀معیشت طلاب، هر روز سخت‌تر از دیروز 📝نویسنده: محمد حق‌پرست 🔰تأثیرات سوء علمی، اجتماعی و فرهنگیِ مضیقه مالی : بر خلاف آنچه تاکنون از ثمرات زهد طلاب تصور شده است، شهریه اثرات غیر قابل جبرانی بر زندگی طلاب و اجتماع گذاشته است. از اثرات مهم این مسئله، دید عموم مردم به طلاب به عنوان قشری همیشه محتاج است. در میان خود طلاب، شیوع طلاق از اثرات کمی شهریه است. مسئله دیگر، عقده‌ای شدن فرزندان طلاب است که نسبت به دیگران از ضروریات اولیه محرومند. پس ضربه به خانواده طلاب می‌خورد. : اثر دیگر معیشت کم، روی آوردن طلاب به تبلیغ‌های بی‌برنامه و کارهای درجه چندم و گاها بی‌فایده است. استادی که باید مطالعات اجتهادی داشته باشد، خودش را درگیر چند درس تکراری می‌کند، بلکه درآمد مختصری داشته باشد. طلبه‌ای که استعداد اجتهاد دارد، باید راهی روستایی با چند خانوار شود تا بعد از دو هفته تبلیغ در محرم، بلکه بتواند یکی دوتا از اقساطش را پرداخت کند. یا به کارهای اقتصادی روی بیاورد و از وقتش برای امرار معاش هزینه کند. در نتیجه استعدادهایی که می‌توانستند به محققان و پژوهشگران درجه یک تبدیل شوند، یا اصلا مباحث علمی را رها می‌کنند، یا خیلی دیر به نتیجه می‌رسند. : اثر مهم دیگر، کم رنگ شدن فعالیت فرهنگی تبلیغی اصیل است. از سویی وظیفه ذاتی طلاب، تبلیغ و کار فرهنگی است که نیاز به زمان قابل توجهی دارد. از سوی دیگر، طلاب مشکل معیشت دارند و کارهای فرهنگی معمولا یا درآمدی ندارد، یا بسیار کم است، به طوری که اصلا قابل مقایسه با دیگر مشاغل نیست. مثلا اگر کارمندی یک ماه سفر مأموریتی به مناطق محروم برود، تا پنج - شش میلیون پاداش خواهد گرفت، جدای از مخارج رفت و آمد و غذا و مسکن. اما طلبه‌ای که یک ماه رمضان تبلیغ می‌رود، یک میلیون هم دریافتی ندارد. عموم طلاب نسبت به این موضوع چند واکنش دارند: 🔺أ‌. برخی مجبور به کار اقتصادی می‌شوند و کار علمی تبلیغی را کم رنگ و بی‌رنگ می‌کنند. 🔺ب‌. برخی کار تبلیغی و فرهنگی‌ای را انتخاب می‌کنند که درآمد هم داشته باشد. در محله و شهر و روستایی کار فرهنگی می‌کنند که پول خوبی بدهند. در این صورت، نیاز مخاطب و منطقه و... تعیین کننده تبلیغ نیستند، بلکه میزان دریافتی، وظیفه را انتخاب می‌کند. نتیجه آنکه بسیاری از محله‌ها و مناطقی که نیاز به کار فرهنگی دارند، به خاطر حق‌التبلیغ کم، روزبه‌روز بزهکارتر می‌شود. (گروه‌های جهادی استثنا هستند.) 🔺ج‌. برخی دیگر به شغل‌هایی روی می‌آورند که هم درآمد داشته باشد، هم به وظایف طلبگی ربطی داشته باشد و چندان کار فرهنگی آزاد نمی‌کنند. نتیجه آنکه فرهنگ جامعه آسیب می‌بیند و کار طلاب نسبت به فرهنگ و آینده دیانت سخت‌تر می‌شود. به امید آنکه تا دیر نشده مسئولان حوزه برای معیشت طلاب، چاره‌ای به جز رایزنی با مراجع بیندیشند. @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 #یادداشت: 🌀 طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه 📝نویسنده: علی مهدوی آیت الله #سید_احمد_خاتمی اخیرا در دفاع از شورای عالی برای بهبود معیشت طلاب گفت: در حال رایزنی با بیوت مراجع هستند. اما آیا رایزنی سودی هم دارد؟ وقتی ورودی مالی مراجع هرساله کم و کمتر می‌شود، می‌توان انتظار داشت خروجی مالی بیوت اضافه گردد؟!! از کجا و چگونه؟! به نظر می‌رسد شورای عالی باید به نظام دیگری برای پرداخت شهریه روی بیاورد. نظامی که با همین میزان سرمایه‌ی موجود بتواند کل بدنه‌ی حوزه علمیه را حساب‌شده تأمین کند. مشروح یادداشت در پست بعد👇 #پرونده_ویژه #شهریه #مناهج @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 : 🌀 طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه 📝نویسنده: علی مهدوی 🌀رایزنی با مراجع آیت الله سید احمد خاتمی اخیرا در دفاع از شورای عالی برای بهبود معیشت طلاب گفت: در حال رایزنی با بیوت مراجع هستند. اما آیا رایزنی سودی هم دارد؟ وقتی ورودی مالی مراجع هرساله کم و کمتر می‌شود، می‌توان انتظار داشت خروجی مالی بیوت اضافه گردد؟!! از کجا و چگونه؟! به نظر می‌رسد شورای عالی باید به نظام دیگری برای پرداخت شهریه روی بیاورد. نظامی که با همین میزان سرمایه‌ی موجود بتواند کل بدنه‌ی حوزه علمیه را حساب‌شده تأمین کند. 🌀وضعیت امروز معیشت طلاب بحران‌های اقتصادی، افول وجوهات و کاهش قدرت مالی مراجع از یک‌سو و روند ازدیاد هرساله‌ی طلاب سطوح عالی از دیگر سو، دو لبه‌ی قیچی شده‌اند برای کوچک کردن سفره‌ی طلاب. روندی که معلوم نیست تا کجا ادامه یابد و حتی آینده‌ی آن چه خواهد بود؟! 🌀نظام فعلی شهریه: قیف وارونه و بی‌سامان طلاب رتبه‌ی مقدمات، علاوه بر اینکه کمترین جمعیت شهریه‌بگیر را تشکیل می‌دهند از کمترین شهریه نیز برخوردارند؛ لذا هرساله به جمعیت رتبه یک، دو و سه افزوده می‌شود و میزان دریافتی هم بالا می‌رود. این جمعیت بی‌انتها برای حوزه علمیه فرق ندارد که استاد است یا پژوهشگر یا...! همه شهریه دریافت می‌کنند. در صورتی که این نظام پرداخت با عدالت بیگانه است! طلبه‌ی مقدمات که نه محراب و مسجدی دارد و نه می‌تواند پژوهش کند، چگونه باید با شهریه‌ی ناچیز، گذران معاش کند؟ خدا نکند این طلبه، معیل باشد و نفقه‌ی عیال بر عهده‌اش. اما طلبه‌ی فاضل رتبه 3 هم توان محراب و منبر دارد و هم هزار کار تبلیغی و پژوهشی از عهده‌ی او ساخته است؛ که اگر توان این امور را نداشته باشد، یا حوزه توان پرورش وی را نداشته یا خودش کم‌کاری کرده است. در هرحال طالب علوم دینی بعد از دو-سه دهه زیست طلبگی و تحصیل باید بتواند امور معاش خویش را بگذراند و متکی به حوزه علمیه نباشد. 🌀طرح آیت الله اعرافی شنیده‌ها حاکی است در سند اخیر تحول و طرحی که آیت الله برای تغییر نظام شهریه ارائه کرده‌اند آمده است طلاب برای مدت محدودی فقط شهریه بگیرند(مثلا 15 سال). نفس اینکه طلاب مادام‌العمر تکیه بر حوزه علمیه نداشته باشند بد نیست؛ اما اگر این طرح به صورت همان قیف وارونه و بدون پیوست های لازم (آمادگی طلاب بعد از 15 سال برای تأمین معاش خویش) باشد، قطعا خسارت‌های جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت. 🌀طرح پیشنهادی برای شهریه به نظر نگارنده اگر نظام فعلی پرداخت شهریه وارونه گردد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ چراکه از ابتدا طلبه می‌فهمد فرصت زیادی ندارد و زود باید بنیه‌ی علمی خود را تکمیل کند. اینجاست که خلاقیت، تنبلی و سستی را کنار می‌زند و طلبه را مجاهد علمی بار می‌آورد. البته حوزه باید زیرساختهای طلبه کارآمد را پایه گذاری کند وگرنه قطع شهریه خودش به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد. البته صدها راه حل دیگر نیز برای اصلاح نظام پرداخت وجود دارد؛ لذا از شورای عالی انتظار می‌رود فقط امید به رایزنی با بیوت مراجع معظم نداشته باشد و دیگر راه‌حل‌ها را در دستور کار خویش قرار دهد. @Manahejj
🌀 مطالب مرتبط با پرونده شماره یک مناهج را از این پست به بعد دنبال کنید. 🌐 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام پرداخت شهریه 🔰 منتظر ادامه مطالب این پرونده باشید @Manahejj
✅ شیخ فضل‌الله محلاتی، از سوی ستاد مرکزی راهیان نور حوزه، به‌عنوان شهید شاخص جامعه روحانیت در سال ۹۸، اعلام شد با آغاز سفرهای نوروزی راهیان نور، شهدایی از جامعه روحانیت، بانوان، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، جهاد سازندگی و مدافعان حرم به‌عنوان شهید شاخص معرفی می‌شوند تا ضمن تبیین ابعاد زندگی آن‌ها برای جوانان، الگو گیری از شهدا سرمشقی برای همگان باشد. در نوروز سال ۹۸، شهید محلاتی، نخستین نماینده بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌عنوان شهید شاخص جامعه روحانیت، معرفی شد. خبرگزاری حوزه #شهدای_روحانیت #مناهج @manahejj
🗂پرونده شماره یک مناهج 🗒موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 🌀 خرید عید 📝عطا یاوری -الو سلام...آماده اید؟...همین الان امتحانم تموم شد...کفایه همیشه سخته...میام دنبالتون بریم سه شنبه بازار...خیلی وقت نداریما....ساعت 6 باید کنار جاده باشیم...دیر برسیم اتوبوس رفته. یوسف تماس را قطع کرد و رفت دنبال خانواده اش تا برای عید خرید کنند. ساعت 4 بعدازظهر بود، یعنی دو ساعت وقت داشتند تا هم لباس بخرند و هم خودشان را به اتوبوس برسانند. رسم سه شنبه بازار قم این است که در شش ردیف به شکل کوچه بساط می کنند. هر ردیف حدود پانصد متر. این هفته خیلی شلوغ بود. هفته آخر سال بود. اکثر فروشنده ها داد حراج می زدند. همان ورودی بازار یوسف به دو دخترش گفت: بچه ها باید زود انتخاب کنید...وقتمون کمه...مامان بزرگ منتظره...تا شیراز خیلی راهه ها. فاطمه و معصومه به نشانه اطاعت سری تکان دادند. بعد یوسف به همسرش گفت: -خانم حواست به ساعت باشه. وارد کوچه اول شدند. بعضی قیمت ها را فریاد می زدند، بعضی قیمت را روی کاغذی نوشته بودند و روی بساطشان گذاشته بودند. یوسف به قیمت ها نگاه می کرد و با خودش می گفت؛ "خدا کنه پولم برسه". به یک کفش فروشی رسیدند، هرکدام از دخترها کفشی را برداشتند و با لبخند نگاهش می کردند. یوسف کفش را از فاطمه گرفت. از فروشنده پرسید: -آقا اینا چندن؟ -65 هزار تومان. به نظرش گران آمد. به فاطمه گفت: -بابا اینا زود پاره میشن. کفش را سر جایش گذاشت. چند کفش دیگر قیمت کردند و هرکدام را به بهانه ای برگرداند. دخترها دلگیر شدند. موقع رفتن به همسرش گفت: -چقدر همه چیز گرونه. بساط بعدی لباس دخترانه بود، از آن هم چیزی نتوانستند بخرند. چند بساط دیگر و چند کوچه دیگر هم همینطور گذشت. همسر یوسف سرش را نزدیک گوش یوسف برد و گفت: -ما که بالاخره باید یه چیزی بخریم، اگه الان نخریم باید تو شیراز بخریم اونجا هم معلوم نیست قیمت ها چطور باشه. یوسف گفت: میدونم ولی قیمت ها خیلی بالاست. - چقدر پول داریم؟ - کلا چهارصدهزار تومان از شهریه ام مونده. - یوسف به خدا توکل کن...بلیط اتوبوس رو که قبلا خریدی...فقط لباس باید بخریم. یوسف چاره ای نداشت. باید دست تو جیب می کرد. با صد هزار تومان دو جفت کفش برای دخترها خرید. لباس هرکدام هم صدهزار تومان شد. تا اینجا سیصدهزار تومان. دو تا هم روسری خرید و بابت هرکدام پانزده هزار تومان داد. هفتاد هزار تومان برایش باقی مانده بود. یوسف به همسرش گفت: - با این پول هم باید تا کنار جاده بریم، هم از ترمینال شیراز تا خونه مامانم. هم به خواهرزاده ها و برادرزاده ها عیدی بدم، تا ماه بعد هم سر کنیم. پول برگشت به قم رو چیکار کنیم؟ تازه برای شما هم چیزی نخریدم...تو این مملکت همه چیز بالا میره الا شهریه طلبه ها. -تا آخر تعطیلات که شیرازیم و خرج خاصی نداریم، منم الان چیزی نمیخوام، بعد عید که ارزون تر شد و پول دستتون رسید برام میخرید. -فدای تو بشم که اینقدر میفهمی...راستی ساعت چنده خانم؟ -ای وای...یک ربع به 6. -ای بابا...اینجوری که به اتوبوس نمی رسیم. یوسف یک تاکسی اینترنتی گرفت و به راننده گفت به سریع ترین شکل ممکن برود. به راننده اتوبوس هم زنگ زد: -سلام آقای راننده...مسافر شیرازم. -کدوم مسافر؟ -4 نفر از قم...دیشب هماهنگ کردم. -وایسا رسیدم. -نه هنوز نرسیدم...دیر می رسم. -مثلا کی؟ -6وربع. -پس با یه اتوبوس دیگه بیا. -خب کمی صبر کنید. -داداش اتوبوس پر از مسافره...من که نمیتونم مردم رو معطل شما کنم...خداحافظ. -لطفا قطع نکنید...ببینید من دیگه پول ندارم برای رفتن به شیراز...4 تا بلیط دویست هزار تومنه. -با زن و بچه ای؟ -بله -بیا داداش...من یه ربع ماشین رو به خرابی می زنم تا شما برسی. @manahejj
🌀بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانش پژوهان مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی 🔰امروز ۱۳ اسفند ۹۷ با جمعي از طلاب موسسه عالي فقه و علوم اسلامي ديداري خصوصي با آقايمان ، امام خامنه اي داشتيم. اين نوشته مضمون برخي از مطالب ايشان در جلسه است. تذکر مهم اينکه اين مطالب برداشت نويسنده از بيانات ايشان است و ممکن است با اصل مطالب ايشان متفاوت باشد. هر چند نويسنده تمام تلاش خود را بکار برده تا دقيقا مراد ايشان ذکر شود. همچنين نوشته زير فقط بخشي از مطالب معظم له ميباشد. ۱. ايشان با توجه به گزارشي که مديريت مدرسه مطرح کردند که برخي طلاب کوشا از ۶ صبح تا ۹ شب در مدرسه مشغول فعاليت هستند فرمودند : بنده با اين کار مخالفم. همه مسائل عقلاني نيست بلکه برخي مسائل جنبه عاطفي و واقعي دارد. لازم است مرد ساعت هايي در کنار خانواده باشد. البته خود بنده در برهه اي از زمان همين طور زندگي ميکردم . صبح وقتي از خانه خارج ميشدم بچه ها خواب بودند و وقتي بر ميگشتم هم بچه خواب بودم. اما در ان زمان چاره اي جز ان نبود. اما امروز شما استقرار داريد و شرايط ان روز ما را نداريد. ۲. درباره و نقش ان استنباط احکام فرمودند : بنده مخالف فلسفه خواندن نيستم بلکه انرا خوب بلکه لازم ميدانم. اما فلسفه نظري ما چون تبديل به حکمت عملي نشده ظهور وبروزي در جامعه ندارد هر چند غربي ها اين کار را کردند و فلسفه نظري خود را به حکمت عملي تبديل کردند اما اين کار در مورد مثلا فلسفه صدرايي انجام نشده هر چند که ظرفيت ان وجود دارد و نياز به کار هست. بنابراين انچه که امروز عملا در جامعه کار ميکند و را به عهده دارد است و بايد به ان پرداخته شود. ۳ . با توجه به اينکه گفته شد درس در حوزه به طور متوسط ۱۵ سال طول ميکشد فرمودند: اين اصلا خبر خوبي نيست. بنده شنيده ام که خارج اصول ايشان(محقق خویی) ۵ سال طول ميکشيد. اصولي تر از محقق خويي کيست؟ اين فقيه اصولي کجاي اصول را در درس خود از قلم مي انداختند؟ بنابراين اصول را بايد مضيق تر خواند. البته اين مساله درباره فقه مطرح نيست و عرصه کار در ان باز است. ۴. با توجه به درخواست طلاب درباره و حديث فرمودند : بنده برنامه درسي شما را نميدانم اما شما هرگز خود را از تفسير قران جدا نکنيد. همين تفسير خوبيست که مولف ان طبرسي ، در ضمن برخي ايات ملايي خود را نشان داده است. ۵. بنده قبلا به مديران حوزه هم گفته ام که کسي که درس ميخواند نياز به يک و گواهي دارد. مثلا کسي که سه سال درس خارج عمومي ميگذراند بايد معلوم باشد که کيست. اشتباه بزرگ اين بود که ابتدا مدارک حوزوي را با مدارک دانشگاهي مقايسه کردند و بعد هم بحث معادل سازي مطرح شد که مثلا فلان اگر درس بخوانيد معادل کارشناسي ارشد است. درحالي که اين اشتباه است زيرا سبک کار در حوزه با سبک کار در دانشگاه متفاوت است. شما نياز به يک گواه و شهادت داريد. سابق اجازه اجتهاد مطرح بود که کسي که درس ميخواند به او اجازه اجتهاد ميدادند. ۶. درباره اينکه روش برخي موسسات اين است که درس توسط خود طلاب ارائه ميشود و استاد نظارت دارند فرمودند : درس هايي که توسط طلاب ارائه ميشود استاد نبايد در حاشيه قرار گيرد. ۷. کار بطيء و متقن بهتر از کار سريع و سست است. ۸. به دنبال خود حرکت کنيد. ۹. بدون توسل و تضرع نميشود به جايي رسيد. گاهي انسان از کساني سخني هم ميشنود اما به دل انسان نمينشيند. دعا و توسل باعث انفتاح دل و ميشود. مخصوصا نماز شب که اگر هم موفق به ان نشديد . ۱۰ . اين مطلب را شايد بتوان مهمترين قسمت فرمايشات ايشان دانست که فرمودند : هيچ يک از مسائل مدرسه نبايد وجهه را تحت الشعاع قرار دهد. طلبه و ملا و استاد و مرجعي که انقلابي نباشد بدرد اين کشور ( يا بدرد اين انقلاب ) نميخورد. امروز بسياري از افراد در کشورهاي ديگر از مکتب هاي غلط غربي سرخورده اند و هيچ ملجا و پناهي ندارند و فقط نگاهشان به جمهوري اسلامي ست. تلک عشرة کامله و الحمد لله رب العالمين محمد مظفري ۱۳ اسفند ۹۷ قم المقدسه @manahejj @salmanraoofi
📄 تکرار بیانیه ثواب دارد❗️ 🖋محمد حق‌پرست 🔻مخاطب بیانیه گام دوم، یک قشر و صنف خاص از جامعه مانند پزشکان و روحانیت نیست، بلکه همه ملت ایران به ویژه جوانان هستند. فرض کنید در شرایط اقتصادی امروز، و پس از انتشار بیانیه گام دوم، دانشجویان و اساتید دانشکده‌های اقتصاد سراسر کشور، مدام جلسات تجمع و تبیین گام دوم داشته باشند و همان بیانات را تکرار کنند بدون اینکه راهکارها و راهبردهای اقتصادی خود را بیان کنند. نهایتا کمیته‌ای برای پیگیری این بیانیه تشکیل دهند. 🔻یا فرض کنید معلمان و مربیان آموزش و پرورش، تجمع بگیرند و بیانیه دهند، بدون اینکه در سیستم آموزش و پرورش هیچ اتفاقی بیفتد. صرفا برای اینکه بگویند ما هم در صحنه هستیم. 🔻حال قضاوت مردم چه خواهد بود؟ آیا این کافی است؟ اصلا این کارها ضرورت دارد؟ ثم ماذا؟ چرا با بیانات مقام معظم رهبری و به ویژه بیانیه گام دوم، مثل شعارهای هر سال رفتار می‌کنند که فقط بهانه‌ای برای سربرگ و چند تجمع می‌شود بدون اینکه عمل‌گرایی واقعی داشته باشد؟ : تجمع می‌تواند نشان از عمل کردن باشد، اما سابقه‌ها عمل کردن را نشان نمی‌دهد. همین سه سال پیش بود که مقام معظم رهبری خطر «حوزه سکولار» را گوشزد کردند. حوزوی‌ها هم چندتا تجمع و همایش گرفتند و تمام. حال آنکه مثلا باید مبانی حوزه انقلابی را به لحاظ نظری وارد سیستم آموزشی می‌کردند و... . 🌀 تمام حرف منتقدان این است که هر کسی در هر شغلی: اولا باید وظیفه خودش را نسبت به بیانیه بشناسد؛ ثانیا برای صنف خودش را تبیین کند نه متن بیانیه را. متن بیانیه، کفایه نیست که نیاز به شرح داشته باشد. ثالثا به آن عمل کند و موانع عمل را بردارد. 🌀 شایان ذکر است، این نقد، همان نظر حضرت آقا نسبت به پیام هشت ماده‌ای حضرت امام(ره) است. به سوال و جواب حزب جمهوری در (23 شهریور 63) مراجعه کنید. ای کاش انتقاد عمل نکردن و دلواپسی برای اکتفا به تجمع و تبیین، در آینده اشتباه درآید، که باعث خوشحالی نگارنده است. 🔴 اما جدای از این نقد، برخی مثل همیشه به بی ادبی و فحاشی و برچسب‌زنی منتقدان روی می‌آورند. این جماعت شیوه انتقاد کردن را هم بلد نیستند و تکلیف را همین تشخیص داده‌اند. به این جماعت فقط باید گفت: به تجمعات و تکرار مکررات ادامه دهید، مثل کسی که هزاربار قرآن را می‌خواند بدون عمل کردن، فقط برای ثواب بیشتر. @Manahejj
مطالب پرونده «پیشنهاد تغییر نظام پرداخت شهریه» 🌀 دستور رهبری به شورای عالی برای ساماندهی شهریه https://eitaa.com/manahejj/632 🌀 گزارش: معیشت طلاب، هر روز سخت‌تر از دیروز https://eitaa.com/manahejj/599 🌀 یادداشت: طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه https://eitaa.com/manahejj/602 🌀 داستانک: خرید عید https://eitaa.com/manahejj/613 🌀 طرح مرکز خدمات برای تغییر نظام شهریه https://eitaa.com/manahejj/621 🌀 تلخند (کاریکاتور) https://eitaa.com/manahejj/624 🌀 بازخورد مخاطبین مناهج https://eitaa.com/manahejj/641 🌀 برگ آخر: سخن سردبیر https://eitaa.com/manahejj/643 @Manahejj
🌀 امام جمعه‌ای در کنار محرومان روستایی روزانه از ساعت ۳ بعدازظهر تا اذان مغرب حدود ۱۰ خانواده سرکشی و سبد غذایی اهدا می‌گردند... خبرگزاری حوزه #خدمات_اجتماعی #مناهج @manahejj
🌀 طرح مرکز خدمات برای بهبود نظام معیشت طلاب رییس هیأت مدیره مرکز خدمات: وضعیت معیشت طلاب به شدت نامناسب است. ❓سؤالی مطرح است که یک مرکز آموزشی چقدر در زمینه معیشت افراد آموزش بیننده مسؤولیت بر عهده دارد؟ 🔺ابتدا باید تکلیف روشن شود که حوزه علمیه یک مرکز آموزشی است و یک مرکز آموزشی چقدر درباره معیشت طلاب خود مسؤولیت دارد. 🔺مشروح طرح مرکز خدمات در پست بعد 👇👇👇 #معیشت #شهریه #مناهج @Manahejj
🗂پرونده شماره یک مناهج 🗒پیشنهاد تغییر نظام پرداخت شهریه 🔰مصاحبه حجت الاسلام نواب، رئیس هیأت مدیره مرکز خدمات حوزه های علمیه درباره معیشت طلاب 🔺اشکالات نظام فعلی شهریه 🌀طرح جایگزین برای پرداخت ❓ ارزیابی حضرتعالی از وضعیت معیشت طلاب در حال حاضر چیست؟ 🔻وضعیت معیشت طلاب به شدت نامناسب است، سؤالی مطرح است که یک مرکز آموزشی چقدر در زمینه معیشت افراد آموزش بیننده مسؤولیت بر عهده دارد؟ ابتدا باید تکلیف روشن شود که حوزه علمیه یک مرکز آموزشی است و یک مرکز آموزشی چقدر درباره معیشت طلاب خود مسؤولیت دارد. اصلا بنا نبوده که یکی از افراد تربیت شده دانشگاه بماند، شاید یک در هزار یا میلیون کارمند و استاد همان دانشگاه شده باشند اما بقیه درس خوانده و رفته اند، اینجا مسأله روشن می شود، حوزه علمیه نباید هیچ نقشی در معیشت داشته باشد. 🔻ما معتقدیم طلبه اگر در 18 سالگی وارد حوزه شده باشد 17 سال بعد یعنی در 35 سالگی باید تکلیف خود را بداند، این مسأله مع الفارق نیست چون دوره آموزشی حوزه نهایتا 5 سال بیشتر از دانشگاه تهران است، در دانشگاه تهران برخی استاد و برخی پژوهشگر می شوند اما بقیه باید بروند. در حوزه نیز آنها که قرار است استاد و محقق شوند بعد از 35 سالگی و هفده سال طلبگی شناخته می‌شوند. دیگران اما نباید معطل بمانند. اگر فرایند اشتغال را در کنار تحصیل و تدریس پایه اصلی نبینیم به هیچ وجه معادله معیشت را نمی توان حل کرد. 🔻طلبه در هر مقطعی باید حساب پس بدهد، این که در حوزه علمیه قم باز باشد و هر کس بدون حساب در آن حضور داشته باشد اصلا معنا ندارد. طلبه برای هدفی آموزش می بیند و می خواهد اصلاح نفس مردم کند اما استعداد همه انسان ها مساوی نیست، معیشت با تربیت طلبگی و حوزوی با یکدیگر تعریف می شود، اگر بنا است که حوزه علمیه به عنوان یک مرکز بی حساب و کتاب و بدون پالایش و بدون سؤال و جواب باشد، به عنوان طلبه ناقابلی که شاید با تجربه ترین فرد در مسأله معیشت طلاب باشد می گویم که این مسأله مطلقا قابل حل نخواهد شد. چون در این صورت حوزه باید برای 100 تا 150 هزار نفر بدون حساب پول تزریق کند، این سیستم در این صورت هیچگاه تمام نمی شود چون ورودی داشته اما خروجی ندارد، اگر حوزه بخواهد بی حساب و کتاب باشد نباید دنبال حل شکل معیشت آن بود. ❓چه شد که این طرح اجرا نشده است؟ 🔻برای این که ما تصمیم گیر نیستیم و مرکز خدمات تنها می تواند مسؤول مجموعه خدمات باشد و در این زمینه کسی با ما مشکلی ندارد، ما می دانیم مشکل کجاست. معیشت منهای چرخه گردش نیروی در حوزه علمیه که تابع گردش نیروی در کشور خواهد بود و مشاغل و اهدافی که حوزه های علمیه دارد بی فایده خواهد بود، اخیرا به دفتر رهبر معظم انقلاب رفتم و با آقای مروی معاون امور حوزه ها مطرح کردم که یک لیتر آب از سد کرخه بدون شمارش کامپیوتری بیرون نمی آید و حساب دارد؛ بنابراین حوزه با عظمت نیز باید حساب و کتاب داشته باشد. پزشکان تخصص را تعریف کردند و هیچ متخصص قلب بیکار پیدا نمی شود، اگر حساب و کتاب در حوزه اجرایی شود آیا 500 درس خارج در حوزه معنا پیدا می کند، اگر معیاری در کار باشد و حساب و کتابی در کار بیاید بسیاری از مسائل مشخص می شود. ❓در همین فرایند مسؤولان چگونه باید عمل کنند؟ 🔻مسؤولان باید روی از سوی نهادهای به کار گیرنده فکر کنند و نسبت به سازمان، پذیرش و گروه سنی حوزوی تعریف های مشخصی داشته باشند، مسؤولان باید اعلام کنند که مثلا حوزه در 10 مقطع سنی تعریف شده و از 35 سال به بعد تعریف ها آغاز می شود تا سطح افراد در زمینه های گوناگون مشخص باشد. ❓این که فرمودید مسکن فعلی باید در روند درمان باشد، این مسکن امروزه چگونه است؟ 🔻مسکن ها در حال تزریق هستند و هیچ مسکنی تعطیل نشده است، مرکز خدمات بن های معیشتی و وام می دهد و به روند درمان طلاب کمک می کند، حوزه هم باید شهریه بدهد و اگر شهریه حوزه نظام مند نشود مشکل همچنان وجود دارد. ❓در داستان شهریه طرح مشخصی دارید و آیا قابلیت اجماع دارد؟ 🔻برنامه همین است، در مرکز خدمات تجربه کردیم که اگر گفته شود مراجع نمی گذارند بهانه است، مسن ترین مرجع آیت الله صافی گلپایگانی است و روشن ترین مرجع به شمار می رود، ایشان با هر طرحی راه می آیند؛ نه تنها ایشان بلکه همه مراجع با هیچ فرایندی مشکلی ندارند. رسا متن کامل مصاحبه: yon.ir/yvVa5 @Manahejj
🗂 پرونده پیشنهاد تغییر نظام شهریه #تلخند زندگی زیر خط فقر؛ اما صبور و شاکر #معیشت #شهریه #مناهج @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒پیشنهاد تغییر نظام شهریه 🌀 نظر رهبری درباره کیفیت ساماندهی معیشت طلاب 🔰پول حوزه از جای دیگری باید تأمین شود که بهترین شیوه‌اش هم همین است که یا اوقافِ تضمین شده مسلمین باشد. با روش درست، سرمایه‌گذاری‌های اوقافی بشود، که متعلّق به اشخاص هم نباشد. یا این که همین وجوهات، کیفیتش تصحیح شود، طوری بشود که بتواند جواب بدهد. ۱۳۷۶/۰۶/۲۹ 📌مشروح نظر رهبری در پست بعدی👇👇 @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒پیشنهاد تغییر نظام شهریه 🌀 نظر رهبری درباره کیفیت ساماندهی معیشت طلاب 🔻منبع مالی کافی داشتن، به صورت اوقاف و به صورت صندوق‌های مالی؛ چه وجوهات، چه تبرّعات می‌توانند به شکل صحیحی تقسیم‌بندی شوند و نیازهای حوزه را برآورده کنند. بخش مهمّی از اشکالاتی که اشاره شد، در این زمینه است، مسأله خانه سازمانی و غیره... . 🔻بنابراین چیزهایی که لازم داریم، باید قبلا مشخّص شود. به نظر من جزو مهم‌ترین کارهای شورای عالی اینهاست، که بنشینند و مشخّص کنند که چه چیزهایی لازم است. 🔻حوزه‌ی علمیه که سالی دوازده میلیارد تومان(سال ۱۳۷۶) مخارج دارد، برای تهیه آن مانده است. باید جایی پیدا کرد. البته پول دولتی نباید باشد، این، مبناست. مبنایی است که این را گذشتگان ما هم گفتند، بنده هم عن ظهر القلب این را قبول دارم و به این معتقدم. البته کسانی هستند که الان هم معتقد نیستند، می‌گویند: «نه آقا، بیخود می‌گویند، اشتباه می‌کنند، باید دولت پشتیبانی کند!» به نظر ما پشتیبانی دولت به صورت دادن مرسوم شهریه و پول نباید باشد. نوع دیگری باید پشتیبانی کند. حمایتهای دولت از نحوه دیگری است. 🔻 پول حوزه از جای دیگری باید تأمین شود که بهترین شیوه‌اش هم همین است که یا اوقافِ تضمین شده مسلمین باشد که مال خود حوزه باشد و هیچ شبهه‌ای در آن نباشد. با روش درست، سرمایه‌گذاریهای اوقافی بشود، که متعلّق به اشخاص هم نباشد یا این که همین وجوهات، کیفیتش تصحیح شود، طوری بشود که بتواند جواب بدهد. من گمان می‌کنم بسیارند کسانی که اگر ببینند حوزه چه کارهایی می‌کند، حرفی ندارند که تبرّعات زیادی هم بدهند. بیانات در دیدار اعضای شورای عالی حوزه؛ ۱۳۷۶/۰۶/۲۹ @Manahejj
📄پیشنهاد اصلاح نظام شهریه 🖋رضا حسینی 🔻هنگامی که در حوزه از مشکلات نظام شهریه صحبت می شود، نخستین ایرادی که به گوینده وارد می شود این است که: جایگزین شما چیست؟ تا جایی که بزرگی از مسئولین حوزه گفته بود: وقتی ورودی بیوت مراجع ثابت است، چطور خروجی افزایش یابد؟《باید فکر دیگری کرد!》 مقدمتا بگویم تحلیل این جمله خودش یکی از مهمترین راههای اصلاح نظام شهریه است!! میفرمایید چطور؟ عرض میکنم: 🔻فرق طلاب با مسئولین دقیقا در همین است که طلاب میگویند: باید برای شهریه فکری کرد! و مسئولان باید آن فکر مورد نظر را انجام دهند!! و اگر نمی توانند《آن فکر مورد نظر》را طراحی و اجرا کنند فراخوان بگذارند برای کسانی که توانایی فکر و اجرا دارند؛ زیرا هم عقلا و هم شرعا اگر کسی توانایی کاری را ندارد، لااقل باید مشورت بگیرد، و در میان طلاب و فضلا کم نیستند کسانی که اگر واقعا فضای مشورت برایشان فراهم باشد،(تاکید می کنم !) طرح ها و ایده های خوبی در ذهن دارند، احصا و جرح و تعدیل این نظرات خودش یکی از مهمترین راههای اصلاح شهریه است؛ إفهم فتامل بگذارم و بگذرم!! 🔻یکی از این پیشنهادات را در قالب یک مثال توضیح می دهم: فرض کنید کارخانه ای در اختیار شماست که قرار است محصول آن و باشد!! اگر شما مدیر این کارخانه باشید، نظام پرداختیتان چگونه خواهد بود؟ آیا به هر کس وارد این کارخانه شد ماهیانه مبلغی ثابت می دهید؟ مسلما خیر بلکه بر اساس میزان تلاش برای فهم و ترویج به نیروهای خود مبلغی را پرداخت می کنید! یعنی به طور مثال اگر میزان فهم دین کسی از ۱۰۰نمره ۹۰ باشد، یقینا در نظام پرداخت باید فرق داشته باشد با کسی که نمره اش ۳۰ است. برای تعیین میزان فهم از دین هم کافی است روشهای امتحانات، هم به روز شود هم کیفی، نه مثل امتحانات شفاهی و کتبی مرسوم که بجای محک دانسته ها در پی اثبات نادانسته ها هستند! 🚩با وجود امتحانات مستمر، با کیفیت و به روز هم ضامن اجرا برای درس خواندن طلاب دارید، هم نظام پرداخت عادلانه و هم اگر نمرات عموم طلاب متناسب نبود، در نظام آموزشیتان شک میکنید!!! ترویج هم دقیقا همینطور است، اگر طلبه ای ولو درسش ضعیفتر است ولی یک روستا را به خوبی دیندار کرده، قطعا در نظام پرداخت باید تفاوت کند با طلبه ای که از سرکوچه شان آن طرف تر نرفته! و نه تنها امروزه طلاب مبلّغ، شهریه ی بیشتری ندارند بلکه متاسفانه شاهدیم طلابی که به می روند با طلابی که به می روند هر دو شهریه شان قطع می شود! نتیجه ی اجرای این نظام پیشنهادی این است که اگر طلبه ای فهم دین را در حد عالی داشت و ترویج دین هم در حد عالی، بیشترین پرداخت حوزه به او صورت می گیرد! 📌این فعلا دو پیشنهاد عملی! اگر کششی برای پیشنهادات دیگر بود بازهم مزاحمتان خواهم شد تا که از جانب نباشد کششی کوشش بیچاره به جایی نرسد! زیاده عرضی نیست! @manahejj
انتصاب رییس جدید قوه قضاییه با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی بسم الله الرحمن الرحیم جناب مستطاب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی دامت برکاته آغاز دهه‌ی پنجم انقلاب و گذشت چهل سال از تشکیل دادگستریِ مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، ایجاب میکند که با تکیه بر تجربه‌ها و دستاوردها و رهنمودهای انباشته در این نصاب زمانی، تحوّلی متناسب با نیازها و پیشرفتها و تنگناها در قوه‌ی قضائیه صورت گیرد و دستگاه عدالت با نَفَسی تازه و انگیزه‌ئی مضاعف و نظم و تدبیری حکمت‌آمیز، دوران جدیدی را که زیبنده‌ی گام دوم انقلاب است، با قدرت و جدیت آغاز کند. اینجانب برای تحقق این مقصود حیاتی، جنابعالی را برگزیده‌ام که دارای سوابق طولانی در سطوح مختلف قوه‌ی قضائیه و آشنا با همه‌ی زوایای آن میباشید و از طرفی در کنار از تحصیلات و دانش و در این عرصه مهم برخوردارید، و سلامت و امانت و کارآمدی خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان داده‌اید. پیشنهادی جنابعالی را ملاحظه کردم. بر اساس مشورتها و نظرات کارشناسی، آنرا مفید و کارساز میدانم. با این حال چند نکته را مؤکداً به جنابعالی سفارش میکنم. نخست آنکه برای همه‌ی فصول این سند و بندهای ذیل آنها، زمان تعیین کنید و خود و همکارانتان را بر پایبندی به سرآمد برنامه الزام نمائید. در زمانبندیها نه عجله و نه مماطله نباید راه داده شود. دوم آنکه در همه‌ی فصول تحول، مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن را رعایت کنید. سوم آنکه عنصر نیروی انسانی صالح را در رأس عوامل تحول و پیشرفت قوه بدانید. سلامت قضات و پاکیِ دامن آنان از هر گونه فساد، شرط لازم و اوّل برای همه توفیقات شما است. در ریشه‌کنی فساد از درون قوه که مایه‌ی مباهات شما و سرافرازی اکثریت قضات دادگاهها و دادسراها است، هیچ تردید و درنگ نکنید. چهارم آنکه گسترش عدل و احیاء حقوق عامه و آزادیهای مشروع و نظارت بر اِعمال قانون را که در شمار هدفهای قوه قضائیه در قانون اساسی است در رأس برنامه‌ها قرار دهید. این موجب اعتماد مردم و دلگرمی آنان به قوه قضائیه در حوادث و منازعات خواهد شد. پنجم آنکه در برخورد قضائی ملاحظه‌ی این و آن را نکنید. ششم آنکه از جوانان صالح و انقلابی و فاضل در مسؤولیتهای قوه استفاده کنید. هفتم آنکه قاضی و دادگاه را عزیز بدارید. احساس عزت و شرافت در قاضی، سدّ محکمی در برابر انگیزه‌ها و عوامل نفوذ و انحراف است. هشتم آنکه همکاری با قوای مجریه و مقننه و هم‌افزایی با آنان را که سفارش همیشگی اینجانب است در نظر داشته باشید. آنان نیز موظف به همراهی و همکاری با شمایند. در پایان لازم می‌دانم از بخاطر تلاشهای ارزشمندشان تشکر و قدردانی کنم و برای توفیق کامل جنابعالی و همکارانتان دست دعا و توسل به درگاه ربوبی بلند کنم و توجهات و دعای حضرت بقیة الله ارواحنا فداه را مسألت نمایم. والسلام علیکم و رحمة الله سید علی خامنه‌ای ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
مطالب پرونده «پیشنهاد تغییر نظام پرداخت شهریه» 🌀 دستور رهبری به شورای عالی برای ساماندهی شهریه https://eitaa.com/manahejj/632 🌀 گزارش: معیشت طلاب، هر روز سخت‌تر از دیروز https://eitaa.com/manahejj/599 🌀 یادداشت: طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه https://eitaa.com/manahejj/602 🌀 داستانک: خرید عید https://eitaa.com/manahejj/613 🌀 طرح مرکز خدمات برای تغییر نظام شهریه https://eitaa.com/manahejj/621 🌀 تلخند (کاریکاتور) https://eitaa.com/manahejj/624 @Manahejj
🔹یا مهدی: مطالبتون واقعا حرف دل طلاب هست 🔹حسین: سلام این آقای حسینی فرمایش میفرماین کسی که درسش ضعیف باشه یعنی چی؟ درست اگه ضعیف باشه باچی میخوای اهالی روستا رو دیندار کنی درضمن بعضیا هم هستن که درسشون ضعیفه که هیچ به اسم تبلیغ یه سری درست وغلط تحویل ملت میدن کنارشم یه عالمه تفریح البته قصدم توهین به مبلغا نیست ولی خوب یه سریاشون اینجورین درضمن یکی ممکنه تبلیغ نرفته باشه ولی به قدری مطالعات دقیق داشته باشه که توی همین کوچه پس گوچه های قم با جواب دادن به سوالای مردمی که ازش سوال کردن جرقه ای در ذهن وزندگیشون ایجاد کنه 🔹مرتضی: مطالب شما فقط پمپاژ یأس و ناامیدی است. بویژه اینکه ممکن است خانواده طلاب هم در این کانال ها عضو باشند از طرف دیگر هم مسئولین بعید است که این متن های بلند بالا را بخوانند که در آن ها تأثیری بگذارد 🔹محمدجواد: به نظرم داستانتون خیلی خیلی قشنگ بود هم نقش یه زن خوب رو تو زندگی طلبه ها نشون داده بود .هم سیاه نمایی نداشت... در کل داستانش رو هر طلبه ای که بخونه در تک تک لحظات داستان اون بخش براش تداعی میشه و با خودش میگه آره بارها برای من اتفاق افتاده. 🔹Mohammad: داستانتان خیلی واقعی بود. هر طلبه ای که میشناسم لااقل شبیه این داستان برایش بارها اتفاق افتاده است. ممنون که به این بحث پرداختید. 🔹M S: اینقدر به شهریه گیر بدید که همین چندغاز هم قطع بشه احتمال زیاد شما هنوز ازدواج نکردید و سرتون داغه 🔹22: تو شیراز چیزی حدود 40میلیارد تومان صرف ساخت دو حوزه شده از طرف... که مجموع طلبه هایی که تو این دو مجموعه هستن 200نفر هستن؛ ولی حوزه های دیگه گازشون تو سرما قطع شده چون نتونستن پول گاز پرداخت کنند 🔹پسر بن پدر: من مدتی در امور مالی حوزه کار کردم؛ فکر میکنم اگد سیستمی طراحی شود و تمام مرداختی ها به طلاب فقط و فقط از یک کانال پرداخت شود، ثمرات زیادی خواهد داشت. 🔹مادرم عاشقتم: چرا شهرک مهدیه رو به کسانی میدن که امتیازات زیاد دارن. چرا از کمیته امداد امام ره یاد نمیگیرن که افرادفقیر طلبه رو شناسایی نمیکنن... اون کسی که توانایی زیاد داره میتونه از عهده زندگیش بربیاد؛ اما طلبه ای که نداره چه کار کنه؟! راه امام اینه که به افراد مستضعف کمک کنن. اکثر افرادی که کارمند حوزه هستن امکانات دارن 🔹reza sh: سلام مطالب بسیار مفیدی در کانال میگذارید اما نسبت به طلاب سطوح عالی که دارای پیشرفت تحصیلی خوبی هستند کمی کم لطفی کرده اید مثلا خودم ... به احتمال زیاد استعداد بیشتری برای ادامه تحصیل دارم با این شهریه بی عدالتی که میدهند نمیتوانم ادامه تحصیل دهم در قم ولی برخی از دوستان که پیر شده اند و اکثرا اصلا نمی دانند پیشرفت تحصیلی چیست هم خونه شهرک مهدیه به انها بدهند هم شهریه بگیرند 🔹سادات: سلام ... بنده بیست سال مبلغ نمونه و لوح تقدیر و..که یک تیکه کاغذی بیش نیست دارم ولی بدرد کجا میخورد .فقط شرمنده زن وبچه ام .تا نقد میکنی میگویند خودت اومدی طلبه شدی و جلسه تذکیه نفس .ولی .... 🔹Mosafere Donya: یکی از مسایل مهم حوزه وجودمراکزتخصصی متفاوت وفراوان درقم این سوال را ایجاد میکند که با چه هدفی شکل گرفته اند وچه نتایجی را داشته است؟!... وقتی با دانش پژوهان صحبت میکنیم مستقیم یاغیر مستقیم شهریه مراکز را کمک هزینه ای حلال وکم دردسر ،برای گذران زندگی می دانند،علمیت یا تخصصی بودن وشدن بهانه ای برای امرارمعاش کسانی است که اهل حوزه هستند و توان شرعی وعرفی کار غیرطلبگی راندارند،البته همه افراد وماجرا این نیست اما مشکل معیشتی آن قدر پر رنگ است که کلاس برای پول را به کاربیرون برای پول ترجیح بدهیم یا بگویم پول درآوردن زورکی موسسه ای... 🔹همسفر شهدا: دو ساله ازدواج کردم و در طی این مدت برای اینکه بتوانم مخارج زندگی را تامین کنم بیشتر از هشتاد درصد کتاب هایم را که آرزوی مطالعه شون را داشتم فروختم. واقعا این شهریه بسیار بسیار کم کمر ما طلاب را شکونده. به خانمم گفتم عید امسال هیچ جایی نمیریم تا مهمانی برامون نیاد. امروزه سه چیز کمر طلاب رو شکونده و به شدت اون ها رو افسرده و ناامید کرده: اول وضعیت بسیار بسیار نابسامان معیشتی. دوم کتب بی فایده و قدیمی که هیچ تناسبی با نیازهای زمان و شبهات سیاسی و اعتقادی امروز جامعه نداره. سوم اینکه طلبه هیچ آینده شغلی فرا روی خودش نمیبینه. @Manahejj
🔹محسن: حوزه به جای اینکه برای افزایش شهریه طلاب فکر کند، باید برایشان اشتغال زایی کند. مقصودم از اشتغال، کار طلبگی است. فرض کنید طلبه پایه 7 مقاله ای بنویسد و هیات داوران تایید کند، مثلا 300 هزار تومان دریافت کند. یا طلبه ای اگر خلاصه نویسی کند، فلان قدر... یا اگر فلان مجموعه تبلیغی را راه اندازی کند و به پیش ببرد، فلان قدر دریافت کند. این کار باعث می شود عزت طلبه میان مردم حفظ شود و نگویند که این آخوندها فقط دست بگیر دارند! و ... برای کار فرهنگی باید پول خرج کرد. اما خرج کردن هدفمند. نه اینکه به من تنبل درس نخوان تبلیغ نرو 550 بدهند. به طلبه درس خوان پژوهشگر تبلیغ برو، هم 550!! 🔹ماه منیر: چرا معلم دینی در آموزش و پرورش را از طلبه ها انتخاب نمیکنند؟ مدارس ما در حال حاضر شدیدا نیاز به قشر روحانیون باسواد دلسوز دارد،اگر طلاب (چه خانم چه آقا) به آموزش و پرورش راه بیابند، ان شاء الله هم مشکل فرهنگی جامعه حل خواهد شد و هم مشکل معیشتی طلاب. 🔹حسین: سلام من خودم طلبه ام و به نظرم برای حل قضیه شهریه باید نظام حوزه از ریشه درست بشود. یعنی اینکه در ورودی حوزه سخت گیری بیشتری بشود تا هر کسی که تو نظام درسی جدید کم آورد تیری به غیب نزند و برای ایجاد فرصت شغلی و فرار از سربازی وارد حوزه نشود و دوم اینکه بجای اینکه بودجه هایی برای گسترش حوزه ها اختصاص داده شود که نتیجه ای هم ندارد جز بزرگتر شدن حوزه و حجرات متروکه بهتر است این مبالغ در کارخانه هایی سرمایه گذاری شود تا هم اشتغال زایی برای عده ای و هم پشتوانه مالی حوزه ها شود 🔹22: آیت الله شیخ علیرضا حدائق مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز دغدغه بسیار زیادی در مورد معیشت طلاب دارند؛ الحق و الانصاف قدم های بسیار مثبتی در رفع مشکلات درسی و معیشتی برداشته است. نمونه ای از فعالیت ها: احیائ موقوفه ای که به نام حوزه بوده و هر ماه مبلغی به عنوان وقف به حساب طلاب میریزند اعم از مجرد و متاهل و شب خواب و غیر شب خواب/ بن مواد غذایی به طلاب متاهل در فاصله برنامه ریزی شده/ ارتباط با بانک رسالت برای پرداخت وام دو درصد و سهولت در پرداخت وام از 5میلیون تا 30میلیون/ هدیه 250هزار تومانی به طلبه هایی که صاحب اولاد میشوند/ هدیه500هزار تومانی به کسانی که ازدواج میکنند و... دستم خسته شد و گرنه هفتاد من مثنوی میشه @Manahejj
بسم الله الرحمن الرحیم علی مهدوی پرونده معیشت: برگ آخر حلول ماه رجب را خدمت یکایک همراهان مناهج تبریک عرض می‌کنم. در این هفته به فضل الهی، اولین پرونده مناهج، کلید خورد. شاید توقع این حجم بازخورد و حمایت از شما همراهان را برای اولین پرونده نداشتیم و فکر می‌کردیم زمان بیشتری لازم باشد برای جذب و اقناع مخاطبین. از تمامی حامیان و مخاطبین مناهج به‌طور ویژه قدردانی می‌کنم. مناهج دست تک‌تک بزرگواران و همراهان مناهج را برای دریافت نقد، نظر و حتی پیشنهاد سوژه برای دیگر پرونده‌های مناهج به گرمی می‌فشارد. به عنوان حسن ختام پرونده معیشت ذکر چند مطلب را لازم دانستم: اول اینکه مناعت طبع طلاب و صبوری ایشان همیشه‌ی تاریخ زبانزد عام و خاص بوده است؛ لذا طلاب زاهدانه و در عین صبوری با همه‌ی کاستی‌های معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و خداوند را ناظر بر همه احوال زندگی خویش می‌دانند. دوم اینکه مسؤولین همانگونه که رهبری بیش از بیست سال گذشته (سال 1376) فرمودند، موظفند برای ساماندهی معیشت اقدام کنند؛ چه از طریق احیای موقوفات فراوانی که حوزه های علمیه سراسر کشور دارند؛ چه تبیین وظایف مهمی که حوزه علمیه در حال انجام است برای خیرین و جذب تبرعات از ایشان؛ و چه ساماندهی هرچه بهتر وجوهات و قراردادن معیشت طلاب در اولویت بالاتر. سوم اینکه هیچ‌یک از طلاب عزیز و گرانقدر حوزه علمیه به صرف نارسایی‌ها و آسیب‌ها مغلوب یأس و رخوت نمی‌شوند. انقلاب و حوزه علمیه روز به روز در مسیر تعالی خویش در حرکت است و عاقبت آن جز بهروزی و سعادت نیست؛ پس آنکه ناامیدانه کنار نشست، تنها خود ضرر کرده است. باید قوی درس خواند، و همچنین مطالبه‌گری از مسؤولین حوزه علمیه را یک فریضه دانست. تا این مطالبات تبدیل به گفتمان رایج نشود، تغییر محسوسی ایجاد نمی‌گیرد. بدیهی است هرگونه نقد و مطالبه‌ای در عین صراحت، باید و باشد؛ تا از مسیر صحیح خود پیگیری و عملی گردد. و من الله توفیق @Manahejj
Rajab1398.pdf
999.3K
#ارسالی_اعضا جدول مراقبه‌ی رجبیه #نشر_حداکثری #رجب #مناهج @Manahejj
🌀امام جمعه همدان خداحافظی کرد 🔹آیت الله غیاث الدین طه محمدی در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته همدان گفت: 🔹مسئولیتم در کسوت نمایندگی ولی فقیه به اتمام رسیده و بسیار خوشحالم این امانت سنگین از دوشم برداشته شده و از رهبر معظم انقلاب سپاسگزارم. ایرنا @manahejj
🌀سالروز هلاکت روحانی پشیمان 🏴هتاک به اسلام و قرآن و امامان 🏴مبدع دین انحرافی "پاک دینی" 🏴حامی سرسخت سلطنت پهلوی 🏴عضولژماسونی، سیداحمدکسروی 🏳توسط گروه مبارز فدائیان اسلام 💠رهبرانقلاب: ‼️کاری که #نواب در مقابل #کسروی انجام داد فقط یک کار فرهنگی نبود، یک کار نظامی، سیاسی و فرهنگی بود. نظامی بود، برای اینکه خب کسروی را مضروب کرد و بعد هم یکی از یاران ایشان کسروی را کشت یعنی دو مرتبه از طرف نواب، کسروی مورد حرکت باصطلاح نظامی قرار گرفت. یکبار توسط خود ایشان که با کارد حمله کرد، یکبار هم توسط سید حسین امامی، که با اسلحه زد و کسروی را عملاً نابود کرد. کار سیاسی هم بود چرا که اصلاً ماهیت حرکت ضد دینی که کسروی هم یکی از تئوریسینها و طراحانش بود یک ماهیت سیاسی بود، هیچکس نمیتواند بگوید کسروی یک عنصر غیر سیاسی بوده، اصلا حرکتش از آغاز، در مشروطیت و بعد از مشروطیت، تا آن روزی که کشته شد یک حرکت سیاسی بود و یکی از چهره‌های سیاسی ایران بود. پس مبارزه‌ی با کسروی فقط مبارزه‌ی با افکار ضد مذهبی و فرهنگی او نبود با افکار سیاسی وی هم بود! ۶۳/۱۰/۲۲ جهاد تبیینی #امام_حوزه #مناهج @manahejj