eitaa logo
کانال سخنرانی وحدیث مجمع الذاکرین ع ایتا
6.6هزار دنبال‌کننده
575 عکس
676 ویدیو
95 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۱۴ حدیث نهم؛ امام حسن علیه السلام: إذا سَمِعتَ أحَدا یَتَناوَلُ أعراضَ النّاسِ فَاجتَهِد أن لایَعرِفَک. هر گاه شنیدى شخصى آبروى مردم را مى ریزد، بکوش تا تو را نشناسد. همان، ج ۷۴، ص ۱۹۸ حدیث دهم؛ امام حسن علیه السلام: لَیْسَتِ العِفَّةُ بِدافِعَةٍ رِزْقا وَ لاَ الْحِرْصُ بِجالِبٍ فَضْلاً فَاِنَّ الرِّزْقَمَقْسومٌ وَ اسْتِعْمالُ الْحِرْصِ اسْتِعْمالُ الْمَآثِمِ. نه پاکدامنى، روزى را از انسان دور مى کند و نه حرص، روزى زیاد مى آورد؛ چون روزى قسمت شده است و حرص زدن باعث مبتلا شدن به گناهان مى شود. تحف العقول، ص ۲۳۴ حدیث یازدهم؛ امام حسن علیه السلام: الرّاغِبُ فی‌ها عَبدٌ لِمَن یَملِکُها. دنیاخواه، بنده دنیادار است. کنز العمّال: ج ۱۶ ص ۲۱۴ ح ۴۴۲۳۶ نقلاً عن ابن النجّار حدیث دوازدهم؛ امام حسن علیه السلام: تُجهَلُ النِّعَمُ ما أقامَت، فإذاوَلَّت عُرِفَ. نعمت‌ها تا هستند ناشناخته اند و همین که رفتند [قدرشان]شناخته مى شوند. بحار الأنوار: ۷۸ / ۱۱۵ / ۱۲ حدیث سیزدهم؛ امام حسن علیه السلام: مَن عَدَّدَ نِعَمَهُ مَحَقَ کَرَمَه. هر که احسان هاى خود را بر شمرد، بخشندگى خویش را از بین برده است. بحار الأنوار: ۷۸/۱۱۳/۷ حدیث چهاردهم؛ امام حسن علیه السلام: أسلَمُ القُلوبِ ما طَهُرَمِن الشُّبُهات. سالم ترین دلها، دلى است که از شبهات پاک باشد. تحف العقول: ۲۳۵ حدیث پانزدهم؛ امام حسن علیه السلام: الغَفلَةُ تَرکُکَ المَسجِدَ، وطاعَتُکَ المُفسِد. غفلت آن است که مسجد [رفتن براى نماز]را ترک کنى و از تبهکار فرمان برى. بحار الأنوار: ۷۸/۱۱۵/۱۰ https://eitaa.com/manbarmajma
بالاخره كي شهداي كربلا رو دفن كرد و سر مبارك امام(ع) را چه طوري تو قبر گذاشتند؟ نامه الکترونیکچاپ بنام خدا بعد از شهادت امام حسین علیه اسلام و اهل بیت و اصحابش در دهم محرم سال 61(ه.ق)، بدن های قطعه قطعه و خون آلود آنان بر زمین ماند. و طبق نقل طبری آمده است که امام حسین علیه السلام و دیگر شهدا یک روز پس از شهادت و بعد حرکت سپاهیان عمر سعد به سمت شام یعنی یازدهم محرم توسط اهل غاضریه از بنی اسد دفن شدند.1 بلاذری در انساب الشراف2 و مسعودی در مروج الذهب3 خود نیز بر همین باورند. این قول مورخان اهل سنت است و شیخ مفید در الارشاد4 و سید بن طاووس در لهوف5 و ابن شهر آشوب در مناقب آل ابی طالب6 از مورخین و علمای شیعه هم همین قول را نقل کرده اند، با این تفاوت که شیعیان قائل به دفن ابدان توسط امام سجاد علیه السلام هستند. در رد قول اول باید نکاتی را مد نظر داشت، اولاً اینکه روش دفن امام علیه السلام و اهل بیت شان و یارانی که در رکاب وی شهید شدند به آنگونه که از پراکندگی قبرشان می دانیم برای بنی اسد امکان پذیر نبود. زیرا آنان اهل روستایی بودند که در میدان نبرد شرکت نداشتند و نمی توانستند بدون راهنمایی کسی که از همه آن شهیدان و پیکر و لباسشان شناخت کامل داشته باشد آنان را شناسایی و دفن کنند. بویژه آنکه سرهای شهیدان را بریده بودند و پیکرها سر نداشتند لذا راهنمایی آگاه باید برای تشخیص شهیدان از یکدیگر وجود می داشت و بدون وجود چنین شخصی دفن کورکورانه و بدون شناخت انجام می شد. و بنا بر نظر شیعه مبنی بر اینکه دفن امام را جز امامی مانند خودش بر عهده نمی گیرد7 ناگزیر باید گفت که راهنمایی که با بنی اسد در دفن شهدای کربلا بود امام سجاد علیه السلام بودند8 و حضور ایشان نیز باید بیرون از اسباب عادی صورت گرفته باشد و این مطلب نیز به وسیله روایتی که از امام رضا علیه السلام نقل شده؛ تایید می شود. و چون امام علیه السلام در روز یازدهم با کاروان اسرا به سمت کوفه حرکت کردند و در روز دوازدهم در مجلس ابن زیاد به روشنگری مشغول بودند تا اینکه در هنگام غروب ابن زیاد اسرا را به زندان فرستاد؛ اینگونه برداشت می شود که امام علیه اسلام فرصتی پیدا کردند که اندکی دور از اذیت و آزار یزید و عمالش قرار گیرند لذا با اسباب غیبی به دشت کربلا آمدند و بدنهای شهداء را سه روز بعد از واقعه کربلا در روز سیزدهم محرم به کمک مردان طایفه بنی اسد که با تحریک زنانشان به سوی دشت کربلا آمده بودند دفن می کنند. محل دفن سر امام: در این که سر امام حسین علیه‌السلام کجا دفن شده است، منابع تاریخی شیعه و سنی گزارش‌های گوناگونی آورده‌اند تا آنجا که چندین قول در این باره گفته شده است. قول اول: سر به بدن ملحق شده است.** این قول مشترک میان شیعه و سنی است. ولی بین علما ی شیعه مشهور است، علمای شیعه، از جمله شیخ صدوق، سید مرتضی، فتال نیشابوری، ابن نما حلی، سید ابن طاووس، شیخ بهایی و مجلسی این قول را بیان کرده‌اند. از مجموع آنچه در تاریخ نوشته شد، امکان حضور اهل‌بیت علهیم‌السلام در اربعین سال 61 ق بر مزار امام علیه السلام اثبات شد، لذا الحاق سر امام به بدنش توسط امام سجاد علیه‌السلام در روز اربعین قولی قوی است. چنانکه شیخ صدوق و پس از او، فتال نیشابوری در این باره می‌نویسند: علی بن حسین علیه السلام همراه زنان (از شام) خارج شد و سر حسین علیه‌السلام را به کربلا باز گرداند.9 سید مرتضی در این باره می‌گوید: روایت کرده‌اند که سر امام حسین علیه‌السلام با جسد در کربلا دفن شد. 10 ابن شهر آشوب بعد از نقل سخن فوق از سید مرتضی، از قول شیخ طوسی نقل کرده است که به همین سبب (ملحق کردن سر امام به بدن و دفن آن) زیارت اربعین (از جانب امامان علهیم‌السلام) توصیه شده است.11 ابن نمای حلی نیز نگاشته است: آنچه از اقوال بر آن می‌توان اعتماد کرد، آن است که بعد از آن که سر امام در شهرها گردانده شد، به بدن بازگردانده شد و با جسد دفن شد.12 سید ابن طاووس نوشته است: اما سر حسین علیه‌السلام، روایت شده که سر برگردانده شد و در کربلا با جسد شریفش دفن شد و عمل اصحاب بر این معنا بوده است.13 مجلسی، یکی از وجه‌های استحباب زیارت امام حسین علیه‌السلام را در روز اربعین، الحاق سرهای مقدس را به اجساد توسط علی بن حسین علیهما‌السلام بیان کرده است.14 وی در جای دیگر بعد از نقل اقوال دیگر در این باره می‌نویسد: مشهور بین علمای امامیه آن است که سر امام همراه بدن دفن شده است.15 برخی اندیشمندان اهل‌ تسنن نیز این قول را بیان کرده‌اند: ابوریحان بیرونی در این باره می‌نویسد: و فی العشرین ردّ راس الحسین علیه‌السلام الی مجثمه حتی دفن مع جثته...؛ در روز بیستم (صفر)، سر حسین علیه‌السلام به بدنش ملحق و با آن دفن گردید.16
قرطبی می‌نویسد: امامیه می‌گویند که سر حسین علیه‌السلام پس از چهل روز به کربلا بازگردانده و به بدن ملحق شد و این روز نزد آنان معروف است و زیارت در آن روز را زیارت اربعین می‌نامند.17 قزوینی نیز نگاشته است: روز اول ماه صفر، عید بنی‌امیه است، چون در آن روز، سر حسین علیه‌السلام را به دمشق وارد ساختند و در روز بیستم آن ماه، سر ایشان به بدن، باز گردانده شد.18 مناوی نوشته است: امامیه می‌گویند: پس از چهل روز از شهادت، سر به بدن بازگردانده شد و در کربلا دفن شد.19 قول دوم: دفن سر مبارک در قبرستان بقیع که در میان اهل سنت مشهور است.20 قول سوم: نجف اشرف و در کنار قبر امیرالمومنین علیه‌السلام.21 قول چهارم: مسجد رقه در کنار فرات.* قول پنجم: دمشق باب الفرادیس.22 قول ششم: دمشق قبرستان باب الصغیره.23 قول هفتم: فلسطین در عسقلان24 قول هشتم: مصر شهر قاهره.25 قول نهم : مفقود شدن سر مطهر بطور معجره آسا به قول مرحوم قطب راوندی در کتاب الخرائج.26 بررسی و تامل در این اقوال، این نتیجه را در بردارد که دیدگاه اول، یعنی الحاق سر به بدن، مشهور و مورد اعتماد و عمل علمای شیعه است، از این رو این قول قابل اعتنا و پذیرش است و بنا بر گزارش‌های تاریخی - چنانکه اشاره شد - این الحاق در روز بیستم صفر سال 61 بوده است. برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به : آفتاب کاروان، حمید احمدی جلفایی. با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه، محمد جعفر طبسی، ترجمه عبد الحسین بینش. مقتل الحسین از مدینه تا مدینه، سید محمد جواد ذهنی تهرانی. پاورقی ها: 1- محمد بن جریر طبری، تاریخ طبری، ج3، دار الکتب العلمیه، بیروت، ص 335. 2- احمد بن یحیی بن جابر بلاذری، انساب الشراف، ج3، دار الفکر، بیروت، ص 411. 3- علی بن حسین مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج3، نشر دار المعرفه، بیروت، ص72. 4- شیخ مفید، الارشاد، ج2، نشر موسسه آل البیت لاحیاء التراث،قم، ص 114. 5- سید بن طاووس، لهوف علی قتل الطفوف، انتشارات اسوه، قم، ص 125. 6- ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، ج4، موسه العلامه، قم، ص112 https://eitaa.com/manbarmajma
12_mirzamohamadi arbain1396_roze_(www.rasekhoon.net).mp3
9.23M
📝روضه اربعین حسینی علیه السلام 🎤حجت الاسلام حضرت علیه السلام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@majmaozakerine
🏴 اعمال شب و روز اربعین؛ ❶ قرائت زیارت امام حسین علیه السلام و زیارت اربعین (که از امام عسکری علیه‎السلام روایت ‌شده که فرمود: یکی از پنج علامت مؤمن زیارت اربعین است) ❷ غسل اربعین و توبه ❸ بعد از نماز صبح ۱۰۰ مرتبه (لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم) ❹ ۷۰ مرتبه تسبیحات اربعه ❺ بعد از نماز ظهر سوره والعصر و سپس ۷۰ مرتبه استغفار ❻ غروب اربعین ۴۰ مرتبه لا اله الا الله ❼ بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام 📚 منبع: وسائل الشیعه‌ ج۱۰ ص ۳۷۳ https://eitaa.com/manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عنایت یوسف زهرا (ع) به زائر امام حسین (ع).mp3
10.46M
ماجرای عنایت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به زائر (ع) 👌 پیشنهاد دانلود و نشر https://eitaa.com/manbarmajma
🌟💫🌾💫 💫🌻🌼 🌾🌼 💫 روضه و گریز امام حسن علیه السلام 📜 صاحب (کشف الغمّه) از کتاب (حلیة الاولیاء) روایت کرده است که روزی رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم حضرت حسن علیه السّلام را بر دوش خود سوار کرد و فرمود هر که مرا دوست دارد باید که این را دوست دارد، و از ابوهریره روایت کرده است که می‌گفت هیچ وقت حسن علیه السّلام را نمی بینم مگر آنکه اشک چشمم جاری می‌شود و سببش آن است که روزی حاضر بودم در خدمت رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم که حضرت حسن علیه السّلام دوید و آمد تا در دامان حضرت پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم نشست، پس آن حضرت دهان او را باز کرد و دهان خود را به دهان او برد و می‌گفت: خداوندا! من دوست می‌دارم حسن را و دوست می‌دارم دوست او را و این را سه مرتبه فرمود.(١) 👆جا دارد عرض كنيم يا رسول الله با بوسه بر اين لبها كه شما بر آن بوسه مي زديد خواستيد حرمت آنرا به ديگران گوشزد كنيد ، اما مى دانيد چه گذشت بر اين لب و دهان ؟ راوي مي گويد ، دشمنان ايشان بارها به امام كريم ما سم خورانده اند . و هر بار از آن رهایی می‌یافت ، اما امان از سم مرتبه ی آخر . روايت داريم سم به قدری شدید بود که پارهای جگر امام از گلویشان خارج شد. (٢) 📚 منابع ١- دانستنيهاى كريم اهل بيت عليه السلام به نقل از ترجمه (کشف الغمه) ٢/١٤٠، (حلیة الاولیاء) ٢/٣٧ ٢- دانستنی های کریم اهل بیت علیه السلام به نقل از (مناقب) ابن شهر آشوب جلد٤ صفحه ٣٤ https://eitaa.com/manbarmajma
🌟💫🌾💫 💫🌻🌼 🌾🌼 💫 روضه و گریز امام حسن علیه السلام 📜 پيامبراكرم صلى الله عليه و آله وسلم مي‌فرمايند: بى اُنذِرتُم وَ بِعَلىِّ بنِ أبى طالِبِ اهْتَدَيتُم... وَ بِالْحَسَنِ اُعْطيتُمُ الإْحسانُ وَ بِالْحُسَينِ تَسعَدونَ وَ بِهِ تَشقونَ ألا وَ إنَّ الْحُسَينَ بابٌ مِن أبوابِ الْجَنَّةِ مَن عاداهُ حَرَّمَ اللّه ُ عَلَيهِ ريحَ الْجَنَّةِ؛ به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه السلام هدايت مى يابيد و به وسيله حسن احسان مى شويد و به وسيله حسين خوشبخت مى گرديد و بدون او بدبخت. بدانيد كه حسين درى از درهاى بهشت است، هر كس با او دشمنى كند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى كند. 👆 جا دارد عرض كنيم يا رسول الله خود بهتر مى دانيد با اين بزرگوارانى كه خوشبختى و بدبختى امت بوسيله ى آنها تعيين مى شد ، چه كردند ؟! على را كه وسيله هدايت مردم بود در محراب نماز به شهادت رساندند ، امام حسن را زهر دادند ، به طورى كه پاره هاى جگرش در تشت ريخت ، و اما دلها بسوزد براى امام حسين عليه السلام ، دركربلا با لب تشنه به شهادت رسيد ... 📚 منبع جامع احاديث شيعه به نقل از مأة منقبة، صفحه ٢٢ https://eitaa.com/manbarmajma
❌ عکس العمل وحشیانه لشکریان امام حسن علیه السلام بعد از اعلام صلح با معاویه توسط آن حضرت. 🏴 غارت و جسارت و خنجر مسموم. ▪️بعد از سخنان امام حسن علیه السلام مبنی بر صلح در ساباط مدائن، منافقان كه گروهى از ايشان در باطن مذهب خوارج داشتند بر خاستند و گفتند: «كَفَرَ وَاللّهِ الرَجُّل» به خدا قسم كه اين مرد كافر شد! پس بر آن حضرت بشوريدند و به خيمه آن جناب ريختند و اسباب و هر چه يافتند غارت كردند. حتّى مصلاى آن جناب را از زير پايش كشيدند و عبدالرحمن بن عبداللّه اَزْدى پيش تاخت و رداى آن حضرت را از دوشش بكشيد و برد. آن حضرت بنشست و رداء بر دوش مبارك نداشت. پس اسب خود را طلبيد و سوار شد و اهل بيت آن جناب با قليلى از شيعيان دور آن حضرت را گرفتند و دشمنان را از آن حضرت دفع مى كردند و آن جناب طريق مدائن پيش داشت. چون خواست از تاريكيهاى ساباط مداين عبور كند ملعونى از قبيله بنى اسد كه او را جرّاح بن سنان مى گفتند ناگهان بيامد و لجام مركب آن حضرت را گرفت و گفت: اى حسن! كافر شدى چنانكه پدرت كافر شد و خنجرى مسموم بر ران مباركش زد كه تا استخوان بشكافت. پس حضرت از هول درد، دست به گردن او افكند و هر دو بر زمين افتادند. پس شيعيان و مواليان آن ظالم رابكشتند و آن حضرت را برداشتند و در سريرى گذاشتند به مدائن به خانه سعد بن مسعود ثَقَفى بردند. 📓 منتهی الامال ۱/۵۳۸ https://eitaa.com/manbarmajma
🔴برای فرج امام زمان دعا کنیم 🌹امام عسکری درباره فرزندشان فرمودند: "بخدا قسم او قطعا غیبتی طولانی خواهد داشت که هیچ کس در آن از هلاکت نجات نمی یابد مگر کسیکه: خداوند بزرگ او را در اعتقاد به امامتش ثابت بدارد؛ و به او توفیق دعا برای تعجیل فرجش بدهد." 📚کمال الدین و تمام النعمة، باب۳۸ منظور از هلاکت در این کلام نورانی، انحراف از مسیر حق و خروج از جاده مستقیم ایمان است. بر اساس روایات، این هلاکت و انحراف در دوران غیبت بسیار شدید و فراگیر است؛ تا آنجا که فردی صبحگاه مؤمن است ولی شبانگاه از دین خارج شده و کافر می گردد و بالعکس. 📚 غیبت نعمانی باب۱۲ 🌹امام عسکری «دعا کردن برای فرج» را به عنوان نسخه ای شفابخش برای نجات از این ورطه هولناک در اختیار ما قرار داده و آن را «تنها راه رهایی» معرفی نموده اند. https://eitaa.com/manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تضمین بهشت برای زائر امام رضا صلوات الله علیه.mp3
545.9K
💢 تضمین بهشت برای زائر امام رضا صلوات الله علیه 📌 برگرفته از برنامه سمت خدا روز یکشنبه 20 تیرماه 1400 https://eitaa.com/manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡زائر امام رضا علیه السلام 💡 💠 مرحوم استاد فاطمی نیا (ره) 🔸در این کلیپ مرحوم استاد فاطمی نیا ضمن بیان داستانی از یکی از علما به بیان لطف و محبت امام رضا علیه السلام نسبت به زائران خود می پردازند. 🔶 شادی روح مرحوم استاد فاطمی نیا فاتحه‌ای به همراه ذکر صلوات قرائت فرمایید. https://eitaa.com/manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا