eitaa logo
موسسه مطالعات راهبردی اسلام معاصر (مرام)
41 دنبال‌کننده
76 عکس
0 ویدیو
0 فایل
📝 📎نظرات و پیشنهادات خود را با ادمین مطرح کنید👇 @Mrym_Sharifi
مشاهده در ایتا
دانلود
انا لله و انا الیه راجعون با کمال تأسف به اطلاع می‌رسانیم جناب استاد دکتر محمد مسجدجامعی در غم از دست دادن والده بزرگوارشان به سوگ نشسته‌اند. پژوهشگران و کارکنان موسسه مرام این ضایعه غم انگیز را خدمت ایشان تسلیت گفته و از درگاه الهی برای ایشان صبر جمیل و اجر جزیل و برای مادر بزرگوارشان غفران و رحمت الهی را مسألت دارند.
🔹اهمیت هجرت به مدینه🔹 ✂️📖برشی از کتاب 🔺بخش اول 📌اهمیت مسلمان شدن مردم برای پیشرفت بسیار زیاد است، به حدی که این تشکیلات حکومتی که در مدینه پدید آمد، امکان نداشت در جای دیگری به‌وجود بیاید. وقتی به مدینه رفت، این شهر وضعیت كاملاً متفاوتی پیدا کرد و به طور طبیعی خود حضرت در رأس امور اجتماعی ـ سیاسی قرار ‌گرفت. مهمتر اینکه با ایجاد یک سلسله نهادها و ساختارهای مذهبی و سیاسی ـ اجتماعی، جامعه جدیدی را پایه‌ریزی ‌کرد. 📌اساساً یکی از دلایل اصلی مهاجرت پیامبر(ص) به ، به جای مناطق دیگری همانند و غیره، با این هدف بود تا هسته مرکزی یک قدرت متمرکز را پی‌ریزی کند. اگر حضرت به نقطه دیگری می‌رفت، هرچند از فشار مکی‌ها راحت می‌شد، ولی مطمئناً آنجاها نمی‌توانست یک نظام اجتماعی، سیاسی و دینی را بنیاد بگذارد. اسلام به عنوان یک دین احتیاج به جایی داشت که قوام شهری داشته باشد و بشود سلسله نظام‌هایی را در آن اعمال و اجرا کرد. در شبه‌جزیرۀ آن زمان، مدینه بهترین نقطه بوده برای اینکه دین متکاملی مانند اسلام بتواند آنجا تحقق عملی پیدا کند، نهادهای مسجد و نمازهای جمعه و جماعت را تشکیل دهد، نظام قضایی ایجاد کند و برای اسلام اعتبار اجتماعی ـ سیاسی کسب کند. از این جهت می‌توان گفت اسلام تا میزان معتنابهی مرهون مدینه است. وگرنه در مکه از و نبوی خبری نبود، ولی در مدینه از همان ابتدا آغاز شد.
🔹اهمیت هجرت به مدینه🔹 ✂️📖برشی از کتاب 🔺بخش دوم 📌با رفتن (ص) به ، مدیریتی گسترده‌تر و فعال‌تر از آن حالت قبیله‌ای شکل گرفت و جامعه مدینه وارد مرحلۀ جدید ‌شد. کلاً در دوران مدینه یک نوع طراحی جدیدی را تعقیب ‌کرد و حدود و قیدهای موجود را شکست و فراقبیله‌ای و فراملیتی حرکت کرد. در این راستا، پیامبر(ص) نکته خاصی بیان نمی‌کند، ولی در عمل کارهایی که انجام می‌شود، کلاً‌ در نفی آن ساختارها و تفکراتی است که وجود داشت. در واقع، پیامبر(ص) از درون یک چیزی را می‌پرورد، رشد می‌دهد و بالا می‌آورد که بعدها نظام متکی بر همین بنیادها شکل می‌گیرد. هرچند آنچه عملاً به عنوان خلافت تحقق یافت، بسیار منحرف می‌شود. 📌هم پیامبر(ص) از آغاز وظیفه داشته‌ جامعه را با همین نظام به آن سمت و هدف پیش ببرد و هم شرایط به‌گونه‌ای بود که پیامبر و مردم و این نظام را به همین صورت جلو می‌برد. در واقع، هر دو جنبه مکمل یکدیگر بودند؛ یعنی رفتن پیامبر(ص) به مدینه یک نیاز بود، ولی صرف آن نیاز منجر به ایجاد آن همه تحول نمی‌شود، بلکه خود اسلام به نوعی است که می‌بایست آن تحولات را در مدینه به‌وجود بیاورد. در این راستا بود که پیامبر می‌سازد و و جماعت را تشریع می‌کند. اينها که همه دستور خداوند است، حکمت‌های فراوان مختلفی دارد، از جمله آنکه مردم کنار یکدیگر جمع می‌شوند. دوم آنکه، از درون این نهادها و امور مترتب بر آنها، ساختار جدیدی شکل می‌گیرد و تقویت می‌شود و گسترش می‌یابد. بدین ترتیب جامعه جدیدی هرچند کوچک متولد می‌شود که منهای جنگ‌هایی که به مسلمان‌ها تحمیل می‌شود، می‌باید نیازهای غذایی آن جامعه تأمین گردد و به خدمات عمومی، و مشکلات داخلی آن رسیدگی بشود. عملاً ‌پیامبر(ص) این وظایف را انجام می‌دهد. این نوع گسترش‌یابی زیرساختی اسلام از نظر ایجاد نهادها و سازمان‌ها و تفکرات، به نوعی است که بعدها در ذهن مسلمان‌ها مدیریت دیگری غیر از آن چیزی را که از مدینه آغاز ‌شد و رشد یافت، اصلاً جا نمی‌افتد.
🔹شخصیت فردی و اجتماعی پیامبر🔹 📖 برگرفته از کتاب 🔸حیات سیاسی اجتماعی عصر ائمه معصومین🔸 🔺از نگاه مقام و اکتسابی نیست، بلکه تفضل الهی است و آن تفضل هم به دلیل ظرفیت‌ها و صلاحیت‌های واقعی است که آنها دارند. آنان توان کشیدن این بار و به سرانجام رساندن این مسئولیت را دارند. در واقع آن کسانی به این سمت انتخاب می‌شوند که ظرفیت پیامبری بین خلایق را دارند؛ بنابراین منهای فضایل و مناقب (ص)، کسی که خداوند او را برای پیامبری برمی‌گزیند، فرد عادی نیست که تنها پس از ابلاغ رسالت، آدم برجسته‌ای شود. بلکه از ابتدا برجسته بوده و پیش از انتخاب به پیامبری نیز انسانی کامل بود و چون این ویژگی‌های ممتاز را داشت، برای پیامبری انتخاب می‌شود. 🔺البته هرچند از نظر ما پیامبران برترین مخلوق از لحاظ فضائل و کرامات هستند، در عین حال، منافاتی ندارد که و در زندگی عادی و معمولی، تحت تأثير حوادث و مسائلی که رخ می‌دهد قرار بگیرند؛ چنان‌که وقتی ابراهیم یگانه پسر حضرت پیامبر در حالی ‌که یک سال و نیم داشت، فوت می‌کند، حضرت خیلی متأثر می‌شوند و گریه می‌کنند. خیلی از اطرافیان با اینکه بودند ولی تریبت بدوی داشتند، اعتراض می‌کنند که چرا گریه می‌کنی؟ حضرت می‌فرمایند: انسان دلش می‌سوزد، ناراحت می‌شود و به طور طبیعی گریه می‌کند. 👇متن کامل مقاله 🌐https://maraminstitute.com/?p=1126 ........................... 🆔@maraminst
🔸امام صادق و مکتب تشیع🔸 📝مقاله 🔻مکتب به عنوان یک نظام عظیم، مرتبط و متین فقهی و کلامی و معرفتی عمیقاً مرهون تعلیمات است. را در پی افکندن این نظام و تبیین و توسعه آن نقشی است بی بدیل. انتساب به حضرتش از دیرباز به همین علت بوده است. 🔻در اینجا لازم است به مفهوم اشارتی رود؛ این رسالت در درجه نخست، بیان و تشریح معارف عمیق وحیانی بود؛ آن نوع معارفی که انسان‌ها با ظرفیت‌های انسانی‌شان، ‌اعم از عقلانی و روحی و احساسی و عاطفی،‌ نمی‌توانند بدان دست یابند؛ باید آن را از منبعی آسمانی دریافت کنند و افراد آشنای با این رمز و راز آن را برای‌شان بازگو و تفسیر کنند. این منبع از نظر ما است و آموزه‌‌‌‌های ؛ و نقش اصلی توضیح و مفهوم کردن و تطبیق دادن این مجموعه است؛ اعم از آنکه به اعتقادی راجع شود و یا به عملی. 🔻در بعد از و به ویژه پس از شهریور 1320 به عنوان یک جریان و و در بین تحصیلکرده‌‌‌‌ها و روشنفکران محبوبیتی بلامنازع یافت. این جریان، طبقات جدید مذهبی را، خصوصاً از دهه 1340به بعد، عمیقاً‌ تحت تأثیر قرار داد . اینان گذشته خود و حتی گذشته خود را در بسیاری از موارد بر اساس همان روش‌ها و معیارهایی بررسی کردند که در میان ترقی‌خواهان چپ ایرانی رواج و مقبولیت داشت و در پی اثبات همان مسائلی بودند که برای آن‌ها اهمیت داشت. البتّه عوامل دیگری هم در این میان دخالت داشت. 🔻از این دیدگاه بزرگ‌ترین و بلکه تنها رسالت امامان در مبارزه همه جانبه آنان با و خلاصه می شد؛ و این خود بر دو باور مبتنی بود. اول آنکه تمامی بدی‌ها و کژی‌ها و ستم‌ها به حاکمان راجع می‌شود و دوم آنکه تنها وظیفه امامان مقابله بی‌امان با آن‌هاست. براساس چنین تفسیری مجموع اقدامات ائمه اعم از «فعل» و «قول» و «تقریر» صرفاً‌ در خدمت همین هدف است، حتی اگر به مسلحانه و براندازانه بیانجامد، خواه از طرف خود آنان باشد و یا از طرف پیروان و شاگردان‌شان. متن کامل....👇👇 🌐https://maraminstitute.com/?p=961 ................................ 🆔@maraminst
کلاب علوم سیاسی با همکاری انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه یزد برگزار می کنند: نشست مجازی: توسعه مداری همسایگان جنوبی مهمان برنامه: دکتر محمد مسجد جامعی دکترای تخصصی ژئوپلیتیک از دانشگاه پیزای ایتالیا دبیر نشست: حسین ترمه باف زمان نشست : چهارشنبه 19 مهر 1402، ساعت 19 لینک نشست: http://www.skyroom.online/ch/khanahouse/club_olumesiasi 📱راه های ارتباطی 🔻کانال تلگرام و ایتا انجمن علمی: @Political_YzdUni کانال تلگرام کلاب علوم سیاسی: @Clubhouse_olumesiasi 🕊🌹ــــــــــــــــــــــــــــــ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ🏛🗞