eitaa logo
معرفت مهدوی | استاد عبادی
6.3هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
943 ویدیو
439 فایل
🌐آشنایی با مجموعه ی استاد احسان عبادی👇 🆔 @arshiv_link313 ✅کانال سیاسی تاریخی مذهبی استاد👈 @ma_va_o #گروه_پاسخگویی_به_شبهات_مهدوی ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/3062890510C73209c4b26 کپی مطالب کانال حلال است✅
مشاهده در ایتا
دانلود
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
🥀اَلسَّلاٰمُ عَلَيْكِ يٰا أُمَّ الْبَنِينَ.. 🥀سالروز وفات بانوی فداکار اسلام حضرت (س) و روز تکریم مادران و همسران شهدا گرامی باد. @marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | روضه‌خوانی تکان‌دهنده‌ی و قدیمی رهبر انقلاب در مصیبت حضرت ام‌البنین (س) ▫️▪️▫️
👆👆👆 🌀پوستر شماره 7⃣5⃣1⃣ 👈کتاب (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنه‌‌ای)، صفحه ۱۶۱ 🗓سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم و میهمانان داخلی و خارجی در سالروز میلاد امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، ۱۳۶۹/۱۲/۱۱ 📒 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 سلاح مورد استفاده امام و یاران؟؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👈🏻در رابطه با سلاح امام زمان (عج) و یارانش قبلا توضیح دادم، نمی شود قطعی نظر داد. اگر بگوییم سلاح امروز است، سلاح امروز ناعادلانه است، کشتار جمعی است. خوب و بد را با هم می کشد. اگر بگوییم شمشیر است با سلاح های روز جور در نمی آید! به همین خاطر نمی شود اظهار نظر قطعی کرد. 👈🏻ولی بعضی از آن آقایانی که می گویند سلاح منظور علم است، این حرف خیلی خنده دار و غیر علمی است. این حرف همان حرفی است که مدعیان دروغینی مثل سید علی محمد باب شیرازی و احمدالحسن به آن استناد می کنند. هیچ استاد مهدویتی این حرف را قبول ندارد که منظور از سلاح امام زمان علمش است. یقینا جنگ هایی رخ خواهد داد و هیچ شکی هم در آن نیست. یکسری افرادی که می گویند سلاح علم است این البته از حرف های انحرافی است و جریان های انحرافی از این استفاده می کنند، این را حواستان فقط باشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 اینکه بگوییم در زمان غیبت به علما رجوع کنیم، آیا با حدیث ثقلین منافات ندارد که در آن تمسک به قرآن و عترت آمده است؟ شبهه یک برادر اهل تسنن بود خواستم از شما جواب کامل رو بگیرم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 ☝️🏻اولا این اهل سنتی که این شبهه را مطرح کرده، ما از ایشان سوال می کنیم شما که لالایی بلد هستی چرا خوابت نمی‌برد! شما که بر می گردی می گویی باید به قرآن و عترت رجوع کرد خُب، شما خودتان چرا به عترت رجوع نمی کنید؟ ✌️🏻اگر اینکه ما می گوییم در زمان غیبت به علما رجوع بکنید این هم حرف عترت است. حرف ما نیست که! حرف امام عصر (عج) است که در زمان غیبت «فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنا..» به روات حدیث ما که همان فقها هستند به اینها رجوع بکنید. این حرف خود عترت است. عترت این را به ما گفتند. 📄روایت از امام هادی (ع) یا رسول الله (ص) فکر کنم باشد، که اگر نبودند در زمان غیبت علما، مردم به خاطر این شبهات بی دین می شدند. پیغمبر می گویند در زمانی که شبهات می آید، بدعت ها می آید، عالم دینی واجب است که علم خودش را آشکار کند تا جلوی انحرافات را بگیرد. اینها خود حرف عترت است که به علما رجوع بکنید، از خودمان اینها را که در نیاورده ایم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 راستش سوالی که من خیلی تو سرم هست اینه بعد از ظهور آقا و بعد از به شهادت رسیدنشون سریع قیامت میشه؟! یعنی چطور بگم آقا که ظهور کردن و عدل.. همه جا برقرار کردن و شهید شدن بعدش قیامت میشه!؟ و اینکه مگه آقا دنیارو پره عدالت و خوبی نمیکنه مگه همه نجات پیدا نمی کنیم و ظلم و بدی از بین نمیره پس چطور هنوز آدم بدی هست که آقارو شهید کنه؟ و اینکه درسته که میگن ظهور نزدیکه وقت دقیقشو که کسی نمیتونه بگه ولی آخه قبل از اومدن دجال تفکرش میاد تفکرشو که قشنگ داریم می بینیم مخصوصا تو شیعه ها میشه گفت نزدیکه؟؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 🔸راجع به اینکه پس از ظهور امام زمان (عج) شهید می شوند، بارها عرض کردیم طبق نظر اساتید مرکز تخصصی مهدویت آنها اعتقادی به شهادت حضرت ندارند و امام زمان به مرگ طبیعی می میرند. همان دلیلی که شما فرمودید، یعنی دلیل ما برای شهادت امام زمان (عج) دقیقا همین است که جهان پر از عدالت می‌شود، پر از امنیت می شود. حتی اگر انسان خلافکار هم باشد خلافش در آن حد سنگین به اندازه کشتن یک امام دیگر نمی رسد! در این حد گنهکار ما دیگر در جهان پس از ظهور نداریم و امام زمان (عج) به مرگ طبیعی می میرد. ✌️🏻نکته بعدی چه شهادت بگیریم، چه رحلت.. کاری با اینش فعلا نداریم. چون اصلا مهم هم نیست عزیزان! من گاهاً می بینم در گروه ها یک ساعت، دو ساعت نشسته اند بحث می کنند آیا امام زمان شهید می شوند یا به مرگ طبیعی، خُب، می خواهید چه کار مثلا! چه دردی از من و شما دوا می کند؟ می خواهیم چه کار؟ مهم این است که امام را بشناسیم پس از ظهور یاری اش بکنیم، پس از ظهور از دشمنان حضرت نباشیم، مهم این هاست. 👈🏻من بخواهم بدانم امام زمان (عج) زن و بچه دارد، ندارد سه، چهار ساعت با همدیگر بحث بکنیم خُب، که چی مثلا!! این ها از مکرهای شیطان است می‌دانستید؟ شیطان همیشه به گناه که فرمان نمی دهد، برای آدم های مذهبی مثل ماها.. شیطان ما را سرگرم یکسری کارهای مستحبی می کند تا از واجب بیفتیم. 👥آدم های مذهبی خُب، شیطان می داند این ها شرابخور نیستند، ربا خور مثلا نیستند می گوید اینها را چه طور فریب بدهم! اینها را سرگرم مستحبات می کنم تا به واجباتشان نرسند! واجب ما ″زمینه سازی برای ظهور″ است، واجب ما ″شناخت امام زمان (عج) ″ است. ☝️🏻ما این ها را رها می کنیم و سه، چهار ساعت بحث می کنیم آقا امام شهید می شود یانه.. امام زن و فرزند دارد یانه؟ رها کنید این ها را؟؟ می خواهیم چه کار مثلا؟ پس اصل این موضوع اصلا به درد نمی خورد. اما پس از حالا یا موت یا رحلت یا شهادت امام زمان (عج) نه قیامت نمی ‌شود و بحث رجعت ائمه ما داریم و جهان به پایان نمی رسد و ائمه بزرگوار می آیند و رجعت می کنند و حکومت ادامه دارد. 🔸اما اینکه زمان ظهور فرمودید نزدیک است و این حرف ها.. قبلا هم عرض کردیم می توانیم بگوییم زمان ظهور نزدیک است، ولی اینکه بگوییم خیلی نزدیک است و حتما امسال سال بعد ظهور هست این ها دیگر حرف منطقی و درستی نیست! شاید همین فردا هم ظهور باشد ان شاءالله و شاید چندین سال بعد خدای نکرده ظهور نباشد، همیشه باید منتظر بود. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت سیصد و پانزدهم (از فایل شماره 78) 📕کتاب تاریخ سیاسی اسلام، قسمت تاریخ خلفایش که جلد دوم کتاب تاریخ سیاسی اسلام هست اثر استاد رسول جعفریان از قوی ترین کتابهاست در این زمینه بحث سقیفه، که واقعا کتاب فوق العاده‌ای است ✔️. کلا در بحث تاریخ خلفا این جلد دوم کتاب تاریخ سیاسی اسلام کتاب خوبی است. ایشان با رویکرد تحلیلی بحث می‌کند منابع مختلف را می آورد و آنها را تحلیل و بررسی می‌کند. 👈مثلا می گوید؛ تاریخ یعقوبی می گوید عبدالرحمن بن عوف هم در سقیفه بود. که جناب آقای رسول جعفریان می گوید نخیر نبود، طبق اسناد معتبر عبدالرحمن بن عوف در سقیفه نبود، فردایش بلکه در مسجد سخنرانی می ‌کردند🕌 و صحبت می‌‌کردند آنجا بود. 📌در سقیفه ما عرض کردیم از مهاجرین مکه ابوبکر بود، عمر بود، ابوعبیده جراح بود، حالا سالم که برده ابوحذیفه بود آن هم بود، ولی عبدالرحمن بن عوف نبود، که حرف آقای رسول جعفریان در این قضیه درست است. 👈یکی از نکات مهمی که آقای رسول جعفریان به آن اشاره‌ می کند می گوید؛ حتی آن زمان اینطور نبود کل افراد طرفدار ابوبکر و عمر بوده باشند، حتی صحابی های 👥 بزرگی همچون طلحه و زبیر هم در آن لحظه ابوبکر را بر حق نمی‌دانستند، خود آنها در ابتدای کار با ابوبکر بیعت نکردند. 📌ما عرض کردیم زبیر آن زمان از طرفداران خاص حضرت علی (ع)✨ بود، و به هیچ عنوان ابتدای کار با ابوبکر بیعت نکرد اینها را خوب است اهل سنت بدانند. اگر اهل سنت ادعا می کنند که زبیر یک صحابی بزرگ است و صحابی هم عدالت دارند، خوب است اینها را هم به ما جواب بدهند⁉️ که چطور می شود یک صحابی بزرگ بیاید و ابوبکر را قبول نداشته باشد؟ پس هیچ شیوه و شرایط شناخته شده ای برای انتخاب ابوبکر نبود جز معیارهای قبیله‌ای که ما قریش هستیم و... که این موارد آنجا مطرح شد والا چیز دیگری آنچنان نبود. 👈و ‌نکته بعدی که آقای جعفریان نقل می‌کند، از کتاب مصنف ابن ابی شیبه، ج7، ص432، که خود ابی شیبه نقل می کند وقتی اینها از سقیفه بیرون می آیند در کوچه ها راه می افتند دست هر کسی را که پیدا می کردند دستش🤝 را به دست ابوبکر می مالیدند و در حقیقت به نوعی بیعت می گرفتند از آن فرد نسبت به ابوبکر. هر چند آن فرد ناراضی هم بود. 🗣بعد ابی شیبه می گوید من رفتم خانه اهل بیت و گفتم آنها خلافت شما را غصب کردند. و می گوید آنقدر یک عده اهتمام داشتند به بیعت گرفتن از مردم نسبت به ابوبکر، اینقدر روی این قضیه اینها اهتمام داشتند، این اهتمام را نسبت به دفن پیامبر و تشییع 🥀جنازه پیامبر (ص) نداشتند و بعد از دفن پیامبر بود که تازه اینها برگشتند و آمدند سر قبر شریف آقا رسول الله. یعنی اصل کاری ها را رها کردند و سراغ اینطور چیزهای فرعی رفتند.‌ 📎ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 315 ✒️📖✒️📖✒️📖✒️ ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi @arshiv_link313
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
📖📿📖📿📖📿📖 📖 ✨(بِسْم الله الرحمن الرحيم) 💠سَلاَمٌ عَلَىٰ آلِ يَس ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللهِ وَرَبَّانِيَ آيَاتِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللهِ وَنَاصِرَحَقِّهِ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَتَرْجُمَانَهُ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَأَطْرَافِ نَهَارِكَ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِي أَرْضِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللهِ ٱلَّذِي أَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَٱلرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقوُمُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَتُمْسِي،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي ٱللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ وَٱلنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلإِمَامُ الْمَأْمُونُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ بِجَوَامِعِ ٱلسَّلاَمُ، 💠أُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنِّي أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَريكَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ لاَ حَبِيبَ إِلاَّ هُوَ وَأَهْلُهُ، وَأُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حُجَّتُهُ وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَالْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ،وَموُسَىٰ بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ موُسَىٰ حُجَّتُهُ،وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللهِ، أَنْتُمُ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ 💠وَأَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لاَ رَيْبَ فِيهَا يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً، وَأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ، وَأَنَّ نَاكِراً وَنَكِيراً حَقٌّ، وَأَشْهَدُ أَنَّ ٱلنَّشْرَ حَقٌّ،وَالْبَعْثَ حَقٌّ،وَأَنَّ ٱلصِّرَاطَ حَقٌّ،وَالْمِرْصَادَ حَقٌّ، وَالْمِيزَانَ حَقٌّ، وَالْحَشْرَ حَقٌّ، وَالْحِسَابَ حَقٌّ، وَالْجَنَّةَ وَٱلنَّارَ حَقٌّ، وَالْوَعْدَ وَالْوَعِيدَ بِهِمَا حَقٌّ،يَا مَوْلاَيَ شَقِيَ مَنْ خَالَفَكُمْ وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ،فَأَشْهَدْ عَلَىٰ مَاأَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ، 💠وَأَنَا وَلِيٌّ لَكَ بَريءٌ مِنْ عَدُوِّكَ، فَالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ، وَالْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ، وَالْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ، وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ، فَنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللهِ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَبِكُمْ يَا مَوْلاَيَ أَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ،وَنُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ وَمَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُم آمِينَ آمِينَ. 📖📿📖📿📖📿📖 ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi
شرح دعــــــــ📖ــای ندبه - فراز سی و‌ ششم 🔶«أَیْنَ الْمَنْصُورُ عَلَی مَنِ اعْتَدَی عَلَیْهِ وَ افْتَرَی أَیْنَ الْمُضْطَرُّ الَّذِی یُجَابُ إِذَا دَعَا أَیْنَ صَدْرُ الْخَلائِقِ ذُو الْبِرِّ وَ التَّقْوَی؛ کجاست آنکه خدا بر ستمکاران و تهمت زنندگان، او را پیروز می گرداند؟ کجاست آنکه دعای خلق پریشان را اجابت می کند؟ کجاست آن بالاترین خلایق و صاحب نیکوکاری و تقوا؟»✨ 🔻این فراز ادامه شناخت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و جلوه های شخصی و حکومتی اوست و به ویژگی های دیگری از امام اشاره می کند. 👈👈یکی از خصوصیات حضرت مهدی آن است که امام مورد نصرت الهی به وسیله ایجاد رعب است؛ چنانچه امام باقر عليه‌السلام فرمود: «الْقَائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ؛ قائم ما منصور به رعب است». 📖یکی از آیاتی که با این مطلب متناسب است، آیه دوازده سوره انفال است که می‌فرماید: «سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ كَفَرُوا الرُّعْبَ؛ من نیز به زودی در دل­های کافران، رعب و ترس💥 خواهم افکند». ❇️ نکته ها : 1⃣. ابوحمزه ثمالی از امام باقر عليه‌السلام روایت کرده است: هر گاه قائم آل ­محمد خروج کند، خداوند✨ او را با ملائکه مُسوِّمین، مُردِفین، مُنزِلین و کرّوبین یاری خواهد فرمود. جبرئیل پیش روی او، میکائیل در سمت راست او و اسرافیل در سمت چپ او قرار دارند و رعب و هیبت او به فاصله یک ماه راه، پیشاپیش و پشت سر و از راست و چپ او حرکت می کند (یعنی شعاع💫 هیبتش تا بعد یک ماه راه را زیر پوشش می گیرد) و فرشتگان مقرّب در برابر او خواهند بود. 2⃣. گاهی امداد غیبی به این است که در دل دشمنان ترس بیفتد. شاه، امام خمینی را زندانی کرده بود، اما باز هم از او می‌ترسید. شاید معنای «المؤمن کالجبل» این باشد که حتی اگر دشمنان بر سر مؤمن پا بگذارند، باز هم از او می ترسند. 3⃣. خداوند بر اهل ایمان، آرامش و سکینه نازل می کند و بر کافران، دلهره و وحشت را مستولی⚡️می سازد: «فَثَبِّتُوا الَّذِینَ آمَنُوا سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ كَفَرُوا الرُّعْبَ». 4⃣. گرایش ها و انگیزه های انسان، در سرنوشت او و نیز در دریافت رحمت یا عذاب الهی، تأثیر به سزایی دارد. «فَثَبِّتُوا الَّذِینَ آمَنُوا ... فِی قُلُوبِ الَّذِینَ كَفَرُوا الرُّعْب». 5⃣. امام صادق عليه‌السلام فرمود: ✨عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عليه‌السلام فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ- أَتی أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ قَالَ هُوَ أَمْرُنَا أَمَرَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَنْ لَا تَسْتَعْجِلَ بِهِ حَتَّی یُؤَیِّدَهُ اللَّهُ بِثَلَاثَهِ أَجْنَادٍ الْمَلَائِكَهِ وَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الرُّعْبِ؛ امر خدا همان امر ما است که خدای عزّوجلّ امر فرموده است که در آن باره شتاب نشود تا آنکه خداوند او را به سه لشکر یاری فرماید: فرشتگان🕊، مؤمنین و رعب. 6⃣. اصولاً ایجاد نمایش قدرت و القای رعب یکی از روش های تربیتی است و برای آن نمونه های زیادی در معارف دینی وجود دارد که نشان می دهد ایجاد رعب در دل دشمن با هر وسیله ای حتّی با ظاهرسازی لازم است تا جایی که از سوی امامان معصوم✨ حتی خضـاب کردن ریش ها و سیاه کردن آن برای هیبت اسلام جزئی از مصادیق آیه «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ» شمرده شده است. 👈👈ویژگی دیگری که در این فراز به آن اشاره شده، مضطر بودن حضرت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف است. 📖یکی از آیات متناسب با این موضوع آیه ۶۲ سوره نمل است که می‌فرماید: ✨«أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَإِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِیلًا ما تَذَکَّرُونَ؛ کیست که هرگاه درمانده ای او را بخواند، اجابت نماید و بدی و ناخوشی را برطرف کند و شما را جانشینان [خود در] زمین قرار دهد؟ آیا با خداوند معبودی است؟ چه کم پند می‌پذیرید». ⬇️⬇️⬇️
❇️ نکته ها : 1⃣. در روایات می خوانیم که نمونه مضطرّ واقعی، امام زمان عليه‌السلام است. 👌از حضرت امام صادق عليه‌السلام درباره این آیه روایت شده است: نَزَلَتْ فِی الْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ، هُوَ وَ اللَّهِ الْمُضْطَرُّ إِذَا صَلَّی فِی الْمَقَامِ رَکْعَتَیْنِ وَ دَعَا اللَّهَ فَأَجَابَهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُهُ خَلِیفَهً فِی الْأَرْض؛ این آیه درباره ✨قائم آل محمد نازل شده است. به خدا قسم، مضطر اوست که وقتی دو رکعت نماز در مقام حضرت ابراهیم بگذارد و خدا را بخواند، پروردگار نیز او را اجابت کند و گرفتاری او را برطرف سازد و وی را در زمین خلیفه خود گرداند.🌏 🔸بدترین «السُّوء» هم سلطه کفار است که در زمان آن حضرت برطرف می شود و نمونه «یَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ» نیز حکومت صالحان در آن زمان خواهد بود. 2⃣. در روایات و تفاسیر، مطلبی ندیدم که ثابت کند تلاوت این آیه در استجابت دعا نقشی داشته باشد؛ ولی مردم به خاطر محتوای آیه، آن را تبرّکاً می خوانند و مانعی هم ندارد. مناجات با خدای سبحان و راز و نیاز با او 📿، کاری پسندیده و لازم است. دعا به درگاه خدا برای حل مشکلات، خصوصاً در هنگام درماندگی، برای همگان ضروری است. 3⃣. از راه های شناخت خدا و یکتایی او، توجه به یک قدرت نجات بخش و بریدن از قدرت ها و وسایل دیگر در هنگام اضطرار است: «أَمَّنْ یُجِیبُ». 4⃣. شرط استجابت دعا، قطع امید از دیگران و اخلاص در دعاست: «یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ». 5⃣. اگر کسی در سکوت از خداوند حاجتی بخواهد، خداوند از خواسته اش باخبر خواهد بود، ولی او دوست دارد که بندگانش حاجت 🤲 خود را به زبان آورند: «إِذا دَعاهُ». 6⃣. اجابت مضطرّ، کاری الهی است؛ ولی سنت های الهی را تغییر نمی دهد. مثلاً یکی از سنت های خداوند آن است که مردم به نحوی باید از دنیا بروند. از سویی، همه انسان ها در لحظه احتضار، مضطرّ می‌شوند. پس اگر خداوند بخواهد به همه، پاسخ مثبت دهد، باید قانون مرگ را لغو کند! 🔗منبع: شرح قرآنی دعای ندبه - 👤محسن قرائتی @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 ببخشین استاد ما میگفت امام زمان که بیاد روسر همه دست میزنه و به همه علم کامل داده میشه راستش این دست کشیدن به سر همه برای من یکم عجیب بود اگه میشه یه کم توضیح بدین چجوری علم کامل میشه بعد ظهور؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 🔸کشیدن دست به سر کنایه است، یعنی امام زمان (عج) مسیری را هموار می کند که علم بشری زیاد بشود، نه اینکه روی سر تک تک مردم دست می کشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 خدا ستارالعیوب هست، و عیب ها رو میپوشونه و آبروی بنده ش رو نمیبره حتی گناهکار... عقل میگه خصلت های خدا باید هم در این دنیا باشه هم اون دنیا، یعنی اگر خدا رحیمه بخشنده س عادله و.. هم این دنیاست هم اون دنیا پس وقتی خدا ستارالعیوبه باید تو اون دنیا هم باشه پس چطور میگن خدا بعضی گناهکارها رو روز قیامت یا اون دنیا رسوا میکنه؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👌🏻سوال خوبی پرسیدید اینکه خدا ستارالعیوب است.. بله ستارالعیوب بودن از صفات خداست از صفات ذات خداست، یا به قول بعضی ها از صفات فعلی خداست، همیشه هست فردای قیامت هم قرار نیست همه گنهکاران را رسوا بکند. 👈🏻مومنی که اهل خدا بود حالا دستش در رفت گناهانی انجام داد خدا یقینا این فرد را رسوا نمی کند. آن رسوایی برای آن گنهکارانی است که خودشان این قدر گناه کردند که پرده حیای خودشان را دریده کردند و پاره کردند. هر انسانی پرده حیایی دارد، خود ما با گناهانمان داریم این پرده حیا را پاره می کنم. 📃این شعر خیلی زیباست، این شعر را بگویم خیلی پاسخ ها داده می شود؛ لطف حق با تو مداراها کند چون که از حد بگذرد رسوا کند 👌🏻بله، تا یک جایی خدا یقینا ستارالعیوب است حتی برای کافری که کافر است اما کارهای خیر انجام می دهد، خدا برای او هم ستارالعیوب است چون درست است عقیدتی کافر است ولی اعمالش اعمال خوبی است. ما خودمان با گناهان خودمان یکسری گناهانی عظیم و سنگین را انجام می دهیم که پرده حیا و ستارالعیوب بودن خدا را پاره می کنیم خودمان انجام می‌دهیم، پس خودمان مقصر هستیم. والا آن مومنی که گناه انجام بدهد واقعا پشیمان بشود و توبه بکند خدا یقینا گناه این فرد را رسوا نمی کند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 آیا طبق حدیثی که می فرمایند در زمان غیبت اگر مسئله ای براتون پیش اومد حکمش و یا جوابش رو از فقها بپرسید؛ با این حال آیا باز ما در این زمان غیبت به امام زمان علیه السلام نیاز داریم؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 💠امام زمان (عج) فرمود به فقها رجوع کنید به خاطر نبود امام زمان است دیگر! آن هم برای مباحث فقهی، مباحث دینی و سیاسی. نه برای بحث حاجات، نه برای بحث های معنویات، برای این چیزها که امام زمان (عج) نگفت! برای امورات اجتماعی که بحث حکومتی است به فقها رجوع بکنید نه هر موضوعی. 🔹به هر حال ما برای توکل به خدای متعال و رسیدن به خدا به امام زمان نیاز داریم! این بنده خدا مثل اینکه منظور روایت را کلا بد فهمید، روایت برای امورات اجتماعی و امورات جاریه می‌گوید شما به فقها رجوع کنید، نه اینکه برای تمام موضوعات پیش فقها برویم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
🌼🍃° ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی... دل بی تو به جان آمد وقت است که باز آیی... 🤲🏻 @marefatemahdavi
🚩ادامه فتوحات در عراق و فتح ایران 👈خلافت عمر همراه با پیروزی هایی بود که سپاه اسلام در سوریه با فتح دمشق بدست آورد. اکنون باید در عراق نیز اقداماتی اولا برای تثبیت وضعیت آن به نفع مسلمانان و ثانیا برای توسعه فتوحات صورت می گرفت🗺. در این زمان، شهر حیره از دست ایرانیها خارج شده بود و طبعا ایرانیان منتظر فرصتی بودند تا خطر جدید را دفع کنند. 🏇لشکر اعراب در دست مثنی بن حارثه بود، اما خلافت مدینه، همانند زمان ابوبکر، بر آن بود تا از حجاز، آن هم از قبایل شناخته شده آن، فرمانده ای را به عراق، اعزام کند. شخصی که برای این کار انتخاب شد، ابوعبید بن مسعود ثقفی --پدر مختار--👤 از قبیله ثقیف، همپیمان پیشین قریش بود. ابوعبید با سپاهی پنج هزار نفری حرکت کرد و در راه قبایل زیادی را به "جهاد و غنیمت" ترغیب کرد. شمار زیادی با وی همراه شدند. 🔸ایرانیان لشکری به فرماندهی بهمن جادویه در سمت شرقی فرات مستقر کردند. سپاه ابوعبید در سمت غربی فرات مستقر شد. و برای درگیر شدن، از پل روی رودخانه گذشتند و جنگ آغاز شد. منابع متفقند که مسلمانان، به رغم دلیری که از خود نشان دادند، به دلیل حضور فیلهای🐘 قوی هیکل که در سپاه ایران بود، اسبانشان از صحنه گریختند و در نتیجه خود روی به هزیمت نهادند. بنا به اختلاف نقلها، پل روی رودخانه به دست خود اعراب یا دشمنانشان، تخریب شد و راه بازگشت نیز بسته شد. این امر سبب تلفات بیشتر گردید. با این حال پل موقتی زده شد و اعراب با از دست دادن چهارهزار👨‍👩‍👧‍👦 نفر از نیروهای خود، این جنگ را که به نام "یوم الجسر" یا "روز پل" خوانده شد به ایرانیان باختند. 📚ابن اعثم به گونه ای این حادثه را نقل کرده که مسلمانان توانستند عجم را شکست بدهند و به لشکرگاه خود بازگردند. البته همین که ایرانیها مسلمانان را تعقیب نکردند، نشان آن است که در این سوی نیز آمادگی برای چنین اقدامی وجود نداشته است. این واقعه در شعبان یا رمضان سال 13 روی داده است. 💭ابومخنف و دیگران گویند: عمر تا یکسال پس از واقعه جسر نگران و ناراحت بود. در این مدت، مثنی بن حارثه، اعراب را به جهاد فرا می خواند. کم کم عمر در اندیشه ادامه عملیات⚔ افتاد. 🔰سپاه اعراب در منطقه بویب با سپاه دوازده هزار نفری ایران به فرماندهی مهران بن مهربنداد درگیر شدند. مهران در این جنگ کشته شد و سپاه ایران شکست سختی خورد. عده زیادی از ایرانیان به اسارت درآمدند⛓ و غنایم زیادی نصیب مسلمانان شد. 👈به دنبال این پیروزی، جرات مسلمانان رو به فزونی گذاشته و بطور مداوم بر مناطق مختلف عراق که هنوز زیر نفوذ ایرانیان بود هجوم می بردند. از جمله بازار نسبتا مهمی که در کنار بغداد برپا می شد، مورد حمله سپاه🏇 اعراب قرار گرفت. این به معنای آن بود که ایران، قادر به تامین امنیت عراق نبوده و هرچه زودتر باید در این باره چاره ای⁉️ بیندیشد. 📚بنا به نقل دینوری، زمانی که سوید بن قطبه اخبار این جنگها را توسط مثنی بن حارثه شنید👂🏻، از عمر خواست تا درباره منطقه جنوب عراق نیز که موقعیت بسیار ضعیفی دارد فکری کـرده و نیروهـایی اعزام کند. 👈نخستین منطقه ای که مورد حمله قرار گرفت ابله در ناحیه بصره بود. این شهر را مدخل عراق می دانند. عتبه خبر پیروزی را برای خلیفه نوشته و از این شهر چنین یاد کرد که اینجا ⚓️ لنگر گاه کشتی هایی از عمان و بحرین و فارس و هند و چین است. زمانی که خبر این پیروزی به مدینه رسید، مردم از فرستاده عتبه درباره اوضاع منطقه پرسیدند. او برای ایشان توضیح داد که چقدر طلا و نقره💎 در دست مسلمانان است. این خبر سبب سرازیر شدن اعراب به آن ناحیه شد. ابله در چهارفرسنگی بصره بود و گویا تا قرن هفتم نیز وجود داشت. قاعدتا با رشد بصره از اهمیت🏘 این شهر کاسته شده است. 🔰آن گونه که از اخبار دینوری برمی آید، فتح و تأسیس شهر بصره قبل از جنگ قادسیه بوده است. 🔸آنچه اهمیت دارد آن است که در حدود سالهای 15-16 هجری دو جبهه بر ضد ایران گشوده شده است یکی در ناحیه کوفه که نیروها به سمت مدائن پیش رفتند، و جبهه دوم در سمت بصره که اعراب به سمت تسخیر مناطق جنوبی ایران در خوزستان حرکت کردند. این دو جبهه سبب تأسیس دو شهر مهم بصره و کوفه در عراق شد که بعدها به ضمیمه بغداد که در قرن دوم ساخته شد، بنیاد عراق اسلامی را تشکیل داد. ⬇️⬇️⬇️⬇️
🔸گذشت که حادثه بویب، ایرانیان را به وحشت انداخت. این بار سپاهی عظیم تر و با فرماندهی نیرومندتر همچون رستم فرخ زاد، فرمانده نیروهای ایرانی در آذربایجان، برای جلوگیری از تهاجم اعراب، تدارک شد. در برابر، 👳🏻‍♂خلیفه نیز، می بایست فرماندهی نیرومند همراه سپاهی کارآمد تهیه می دید. عمر در ابتدا اندیشید که خود عازم عراق شود. اما بزرگان مدینه او را از این کار بر حذر داشتند. چند نفر برای فرماندهی مطرح شدند. 👈یکی از آنان امام علی (ع) بود. عثمان به توصیه عمر با امام در این باره سخن گفت، اما امام از پذیرفتن آن سر باز زد. پس از آن سعد بن ابی وقاص برای این کار انتخاب شد. 🔰نبردی که منجر به مهمترین شکست ایرانیها شد "قادسیه" نام گرفت. رستم با چهار ماه توقف تلاش کرد تا مساله را به نحوی حل کند. او در پی آن بود تا با مذاکره، اعرابی که گمان می کرد برای رفع گرسنگی🥖 دست به این اقدامات زده بودند راضی کرده از جنگ منصرف کند. افزون بر آن، این چهارماه می‌توانست نیروهای عرب را فرسوده کند. 👈در برابر مسلمانان از سه پیشنهاد: -پذیرفتن اسلام، -پرداخت جزیه -و یا تن دادن به جنگ دست بردار نبودند. قبول دو پیشنهاد نخست برای ایران ابرقدرت، آن هم از سوی اعراب که آنان را به هیچ می‌گرفت، ممکن نبود و بنابراین رستم باید تن به جنگ می داد. جنگ قادسیه آغاز⚔ شد و برای چهار روز ادامه یافت. نبرد به نفع اعراب خاتمه یافت و رستم در طی آن کشته شد. 👥نیروهای ایرانی تا دیر کعب عقب رفتند و در آنجا با کمک نیروهای جدید و بازسازی لشکر خود بار دیگر جلو آمدند. درگیری فراگیر شد و این بار نیز عجم شکست خورد و تا مدائن🏜 گریخت. شکست ایرانیان چندان آسان صورت نگرفت، بلکه اعراب مجبور شدند تلفات زیادی را در این جنگ تحمل کنند. در این جنگ، درفش کاویانی که نشان سپاه دولت ساسانی بود، به دست مسلمانان افتاد. چیزی که می توانست حکایت از زوال دولت ساسانی باشد. 🔹ادامه دارد ... ✍بـرگرفته از کتاب "تـاریخ سیاسی اسلام، ج2، ص117-123"، رسول جعفریان. ۸۴ @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 چرا امام مهدی به حکم باطن عمل میکند؟ و امامان قبلی اینطور نبودن؟ چرا امام علی تا امام حسن عسکری به حکم باطنی عمل نکردند دلیلش چیه؟ اینطوری که منافقین نمیتوانستن در یارانشون نفوذ کنند. چرا خداوند این موهبت رو نصیب امامان قبلی نکرد؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👌🏻خدا براساس حکمت هایی به هر امام یک مأموریتی داده، خُب مأموریت جهانی فقط برای امام زمان (عج) است، امامهای دیگر مأموریت جهانی نداشتند. به هر حال حکمت خداست نمی شود خیلی روی اینها بحث کرد. شاید یکی از دلایلش آزادی عمل منافقین و کفار باشد که بعدا امام زمان ظهور کرد نگویند اگر ما هم قدرت و آزادی داشتیم می توانستیم همین حکومت را برقرار بکنیم. 👈🏻بیشتر برای اتمام حجت کردن با اینهاست که شما یک زمانی آزادی داشتید حتی این قدر آزاد بودید که می توانستید در صفوف مسلمین رخنه و نفوذ کنید، پس آزادی عمل به اندازه کافی داشتید ولی هیچ غلطی هم نکردید. شاید یکی از دلایل اتمام حجت کردن با آنها باشد که بعدا بهانه نیاورند که فرصت نداشتیم و فلان.. به هر حال حکمت خداست و حکمت خدا را نمی‌شود خیلی رویش بحث کرد. دلایلی ممکن است باشد حالا این چیزی که به ذهن من رسید شاید این موضوع باشد، شاید عزیزان نظرات دیگری هم داشته باشند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 یه حرف یا شبهه که اطراف خیلی میشنوم و ناراحت میشم و بدتر از اون نمیتونم جواب بدم اینکه میگن پیامبر ص گفتن: من عربم اما عرب از من نیست واقعا درسته؟ این همه نفرت از عرب بخاطر چیه؟ خب بالاخره امام زمان هم عرب هستند احساس میکنم کم کم این حرف پیامبر رو بسط میدن و همینطوری این نفرت و حس بد پراکنده میشه و حس میکنم داره دامن امامانمون رو هم میگیره.. تا میایم از دینمون یا حجاب حرف بزنیم میگن اینا مال عرباست، حتی این حرف تو مذهبی ها هم رواج داره! بیزحمت شما مارو روشن کنید خیلی ممنون ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 🔹خُب، شبهه مهمی است پخش می کنند که پیغمبر (ص) می فرمایند «أَنَا مِنْ العَرَبِ وَ لَیْسَ العَرَبَ مِنِّی» من از عرب هستم و عرب هم از من نیست. یک جستجوی ساده ای که در منابع روایی و تاریخی انجام بدهید متوجه می شوید این عبارت اولا در متون اولیه و قابل استناد مهم و معتبر اصلا نیست به هیچ عنوان! 👈🏻این عبارت را اولین بار در کتاب ″تحفة الملوک″ نوشته ی فردی به نام جعفربن ابی اسحاق دارابی متوفی 1267 قمری، حدود دویست سال قبل، اولین بار ایشان این را آورد. خُب کتابی که دویست سال قبل نوشته بشود و اولین بار یک مطلبی را از پیغمبر بیاورد و در هیچ کتاب قدیمی حدیثی نباشد یقینا جای بحث است که سندی ندارد اصلا منبعی ندارد. 👌🏻در ضمن ملاک ما برای قبولی یک حدیث در درجه اول همخوانی آن حدیث با آیات قرآن است. اصل قرآن است و حدیثی که با قرآن همخوانی نداشته باشد اصلا مورد پذیرش نیست. صراحت آیات قرآن گفته ملاک برتری یک قوم یا یک فرد تقواست، نه نژاد، نه تیره، نه رنگ... 📄به همین خاطر این روایت که این طوری دارد یک قومی را رد می کند یقینا مورد پذیرش هم نیست هر چند که گفتم اصلا روایتش هم سند معتبر ندارد. اولین بار دویست سال قبل این روایت در کتاب ها آمده. خُب این چه روایتی است که کتاب های قدیمی این را نیاورده اند و تازه کتاب دویست سال قبل آورده.. 🔹یکی از موارد اعتبارسنجی یک روایت این است که در کتب قدیمی هم باشد.. الان شما فرض کنید بنده ی عبادی بیایم کتابی را در بحث احادیث بنویسم بعد روایتی را بیاورم که هیچ کتابی نیاورده باشد اولین بار خودم این روایت را آورده باشم در هیچ کتاب حدیثی بحار، کافی، کمال الدین نباشد معلوم‌ است روایت سندیتی ندارد. این هم همین طوری است روایت سندیت ندارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 آیا خراسانی از قزوین قیام میکند؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 نخیر جایی ننوشته خراسانی از قزوین قیام می کند. اگر هم نوشته باشد روایتش غیر معتبر است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi