هدایت شده از مرزبان اندیشه-مرابطون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بارگذاری جدید👇
❓علت اختلاف فقهاء در اعلام ابتدا و انتهای ماه رمضان چیست؟!!!
❓چرا فقهاء با تشکیل جلساتی اختلاف خودشون رو رفع نمیکنند؟!!!
❓آیا نمیتوان با نرم افزارهای کامپیوتری ابتدا و انتهای ماههای قمری رو به شکل دقیق تعیین کرد؟!! چرا فقهاء از این نرم افزارها استفاده نمیکنند؟!!!
❓چرا بین ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در اعلام ابتدا یا انتهای ماه رمضان اختلاف وجود دارد؟!!!
❓چرا بین تقویم و زمانی که از سوی فقهاء به عنوان عید فطر اعلام میشود گاه اختلاف به وجود میآید؟!!!
✅ پاسخ علمی به همه این سوالها رو در این کلیپ مشاهده کنید.
https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
✅سلسله نشستهای جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی.
📒نشست دوازدهم، «نقش و کارکرد مساجد در حوزه پاسخگویی دینی و مقابله با شبهات و هجمه های اعتقادی»
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن هاشمی جزی
📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی
💠زمان : سه شنبه 20 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 18
⬅️لینک ورورد به جلسه
🌐 http://dte.bz/historyconf
🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi
🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/eiscahistory
💠📣 کرسی علمی ترویجی "جریان شناسی شبهات اعتقادی" برگزار می شود.
ارائه کننده:
🎤 حجت الاسلام دکتر سیدحسن هاشمی جزی
(استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب و مولف کتاب شناخت جریان های فکری معارض با دین)
ناقدین:
🎤 حجت الاسلام دکتر مسلم محمدی
(عضو هیات علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران)
🎤 حجت الاسلام دکتر سیدعلی حسینی زاده
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
مدیر جلسه:
🎙 حجت الاسلام دکتر علی امیرخانی
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🗓 زمان: شنبه 24 اردیبهشت ماه
🕚 ساعت: 10:30 تا 12:30
🔺 مکان:
سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
🌐 لینک ورود به جلسه:
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
ادامه خبر👇👇
http://www.riqh.ac.ir/post/74213 /
@quran_hadith
سلسله نشستهای جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی.
📒نشست چهاردهم، «نقش مسجد در پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی»
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن هاشمی جزی
📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی
💠زمان : سه شنبه 3 خرداد ماه 1401 ساعت 18
⬅️لینک ورورد به جلسه
🌐 http://dte.bz/historyconf
🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi
🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/eiscahistory
هدایت شده از مرزبان اندیشه-مرابطون
🌺 سخن، به زبان ساده گفتن
◀️ به نظر شما، نویسندۀ این کتاب چه کسی میتواند باشد، «اَتَتَل تُوتِه تَتَل»، و فکر میکنید در چه موضوعی؟
شاید نویسنده را نشناسید، اما از روی نام کتاب احتمال می دهید، این کتاب باید درحوزۀ کودکان و با اشعار کودکانه باشد.
و پرسش دوم؛ کتاب«کلثوم ننه» را چه کسی و در چه موضوعی نوشته است؟ احتمال میدهم بر اساس حدس شما، این کتاب باید در ردۀ سنی کودکان بوده و نویسنده هم یکی از نویسندگان حوزۀ کودک و نوجوان باشد.
◀️ امّا نویسنده کتاب اوّل (اَتَتَل تُوتِه تَتَل)، عالم نامی شیعه، ملامحسن فیض کاشانی (درگذشت۱۰۹۰ ق) ، حکیم، محدث، عارف و از بزرگترین دانشمندان عصرصفوی است. و کتاب دوم(کلثوم ننه) اثر، جمال الدّین محمد بن حسین بن جمال الدّین محمد خوانساری معروف به آقا جمال خوانساری (درگذشت ۱۱۲۵ق)، از شاگردان مجلسی اوّل ( پدر علامه مجلسی) و از علمای نامی شیعه در قرن دوازدهم قمری میباشد.
◀️ «اَتَتَل تُوتِه تَتَل»، در موضوع، علم شناخت معانی الفاظ و حقیقت معنا نگاشته شده و نویسنده سعی نموده با بهرهگیری از شعر و ادبیات عامیانه، با زبانی ساده، سخت ترین مفاهیم علمی تخصصی را به مخاطب خود منتقل نماید. خالی از لطف نیست به دو بیت آغازین این کتاب را بایکدیگر مرور کنیم:
اَتَتَل تُوتِه تَتَل پَنجه شیرمالِ شِکر
هفتاد میخ آهنی ژِلژِل پای احمَدَک
◀️ و امّا«کلثوم ننه» یا عقائدالنّساء، این کتاب که به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و ترکی آذربایجانی نیز ترجمه شدهاست، به زبان طنز، پس از بیان عقاید خرافی، به بیان احکام وعقاید صحیح می پردازد و خود گنجینه ای است برای شناخت آداب و رسوم مردم ایران عصر صفوی.
خواندن بخشی از این کتاب هم خالی از لطف نیست:
«بدان که افضل علمای زنان پنج نفرند: اوّل، بیبی شاه زینب، دوّم ،کلثوم ننه، سوّم ، خالهجانآقا، چهارم ، باجی یاسمن، پنجم، دده بزمآرا؛ و آنچه از اقوال آنها به دست بیاید، نهایت وثوق دارد و محل اعتماد است».
...اوقات استجابت دعای زنان
اوّل، در وقت زدن نَقاره، هیچ دعایی رد نمیشود؛
دوّم، در وقت زدن هر ساز، خواه سُرنا باشد و خواه کمانچه و امثال اینها و باجی یاسمن گفته که وقت سُوتک زدن، البته دعا، مستجاب است و این خالی از قوّت نیست؛
سوّم، در وقت باز کردن دیگ حلیم و سمنو و آش برگ و برگ ریختن در دیگ و باجی یاسمن گفته که در وقت گندم ریختن نیز هیچ دعا رد نمیشود؛
... ششم، وقت خِتنه کردن پسران، باجی یاسمن گفته که وقتی که دلّاک تیغ میزند و... هیچ دعا رد نمیشود، به خصوص دعای دخترانی که هنوز شوهر نرفته باشند؛
هفتم، در شب زفاف باید که دور هم بنشینند و حرفهای شیرین در میان آورند که باعث خشنودی مادر عروس شود، بعد دعا کنند که مستجاب میشود؛
و...
◀️ ساده کردن مفاهیم دینی و به لسان قوم حرف زدن، هنری است که باید روحانیت از سَلَف خود فراگیرد و در تبلیغ و نگارش دینی، بیشتر و بیشتر به زبان و فهم مردم توجه نماید، چنانکه در مورد شیوه تبلیغی پیامبر(ص) بیان شده: « مَا كَلَّمَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ اَلنَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ» . کافی ج1ص23 (هيچگاه پیامبر(ص) با مردم از عُمق عَقل خويش سخن نگفت، بلكه ميفرمود: ما گروه پیامبران، مأموريم كه با مردم باندازۀ خرد و دانش ایشان سخن گوئيم).
✅ زبان و ادبیات حوزویان، از زبان مردم کوچه و بازار فاصله گرفته، و این یعنی، استقبال کمتر از منبرها، کتابهایی با موضوعات دینی و ...، یعنی نفهمیدن و نپذیرفتن پاسخهای شبهات و پرسشهای دینی؛ اگر بنابر حدیث نبوی(ص)، پیامبران مأمور بودند با مردم ساده سخن گویند، پس باید؛ ساده گویی را جدّی بگیریم.
#آسیبشناسیپاسخگوییدینی
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
هدایت شده از مرزبان اندیشه-مرابطون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخن به زبان ساده گفتن
💠📣گزارش برگزاری کرسی علمی ترویجی پژوهشگاه قرآن و حدیث با موضوع "جریان شناسی شبهات اعتقادی"
🎤حجت الاسلام دکتر سیدحسن هاشمی جزی
(استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب)
🔸برای جریان شناسی شبهات، باید محورهایی همچون مؤلفههای فکری، موضوعهای پرتکرار و مورد علاقه، گفتمانشناسی طراحی شبهه، شخصیتهای تأثیرگذار، شناسایی بسترهای شکلگیری شبهه، چرایی تأثیرگذاری و روشهای تحلیل و پاسخگویی مناسب به آن پرداخته شود
🔸آگاهی و شناخت نسبت به جریانهای معارض برای دفاع از باورهای اعتقادی، از ضرورتهای عصر حاضر است و در صورت غفلت از شناسایی جریانهای شبههافکن و عدم شناخت راههای مقابله با آن، جامعه، سرمایه معنوی و توحیدی خود را از دست رفته خواهد دید
🔸جریانهای فکری معارض با دین در هر دوره و زمانهای با هدف تغییر رفتار اعتقادی جامعه دینی، سعی میکنند تا چالش و تردیدی در باورهای مردم ایجاد کنند و انسان را به وادی حیرت و سرگردانی بکشانند
🔸گروههای فکری معارض دین، گرچه هدف مشترکی دارند؛ امّا مؤلفه فکری واحدی ندارند و هر کدام بر اساس چهارچوب فکری خود، گفتمان یا شعاری را برای نشر عقاید خویش بر میگزینند که از ویژگیهای دوران ما، تنوع گفتمانهای شبههساز است
🔸علت دیگری که باعث شد به سمت جریانشناسی شبهات اعتقادی حرکت کنیم این بود که از یک دهه پیش کارهای پژوهشی و آموزشی را به عنوان مدیر گروه قرآن و حدیث مورد توجه قرار دادیم چراکه لازم بود کارشناسان آموزشهای لازم را ببینند
🔸در این راستا لازم است تا چهار گام اساسی برای پاسخگویی برداشته شود
ادامه خبر👇
http://www.riqh.ac.ir/post/74281/
@quran_hadith
سین مجموعه برنامه های همایش ملی ایمان و چالش های عصر جدید.
شرح برنامه های همایش👇
https://b2n.ir/z76558
ایمان و چالش_های عصر جدید (رقعی) 1401.03.24.pdf
1.27M
پی دی اف کتاب مجموعه چکیده مقالات همایش ملی «ایمان و چالشهای عصر جدید»
ص۱۰۰، مقاله؛ نقش سیاست در چالشهای اعتقادی
گزارش کامل جلسه👇
https://b2n.ir/y59269
کار مشترک انجمن کلام حوزه و دانشگاه تهران ، در برپایی همایش ملی «ایمان و چالشهای عصر جدید».
حجه الاسلام دکتر سيد حسن هاشمی جزی در این همایش نقش
سیاستمداران دین گریز و یا دین ستیز را چنین برشمرد:
1) حمایت از جریانهای فکری معارض با دین،
2) حمایت از قرائتهای غیر رسمی از دین؛
3) ایجاد محدودیت برای عالمان دینی؛
4) حمایت از بازنشردهندگان شبهات.
ادامه گزارش👇
https://b2n.ir/n13531
✅ فضای مجازی، بستری برای توسعه شبهات و ایجاد چالشهای اعتقادی و در عين حال فرصتی بی نظیر برای دفاع از عقاید دینی است.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام دکتر سید حسن هاشمی جزی، مدرس حوزه و دانشگاه ، در حاشیه همایش ملی «ایمان و چالشهای عصر جدید» افزود: فضای مجازی فرصت مناسبی را برای نشر و توسعه شبهات ایجاد نموده است.
در چنین وضعیتی نه تنها بر حکومت اسلامی، بلکه بر تمام مسلمانان واجب است تا میدان دار پاسخ به شبهات در فضای مجازی و حقیقی بوده و با بهره گیری از ابزارهای ارتباطی نوین به نشر پاسخ ها و معارف بپردازند.
با توجه به گستره وسیع مخاطب رسانه مجازی، شبهه افکنان در این فضا با بهره گیری از گفتمان حمایتی از جنسیت( در شبهات فمنیستی) ، قومیت( شبهات باستانگرایی افراطی)، خودمحوری انسان( اومانیستی) و... با ابزار تخریبی مانند حذف و اضافه به متون دینی، ترجمه نامطلوب و ... به ایجاد چالش اعتقادی و تخریب دین می پردازند.
ادامه گزارش👇
https://b2n.ir/h60307
موسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام برگزار می کند:
همایش تخصصی
محرم و فرصت های بی بدیل آگاهی بخشی
🎙اساتید:
آیات و حجج اسلام: طبسی،نظری منفرد، علیدوست،علوی تهرانی، حسینی قمی، طباطبائی، هاشمی جزی، مختاری،طارمی و دکتر مهدی دوائی
🕰زمان:
یکشنبه و دوشنبه ۲ و ۳ مرداد ۱۴۰۱ مقارن با ۲۴ و ۲۵ ذی الحجه
از ساعت ۸ صبح
مهلت ثبت نام تا سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱
لینک ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/OPsYdAs/
راه های ارتباطی:
۰۲۵-۳۷۷۲۵۲۲۵-۷
@emamhadi_qom
هدایت شده از مرزبان اندیشه-مرابطون
✅ کوچ شبهات و پرسشها(2) حجاب
1️⃣ چند سال پیش نمایشگاه کتاب تهران دو خواهر مراجعه کننده برای پرسشهای دینی داشتم؛ خواهر بزرگتر حدود25سال و خواهرکوچکتر حدود9سال، با مانتو شلوار رنگی و موهایی ... خلاصه، پوشش مرسوم برخی خانمهای تهرانی.
2️⃣ بدم نمیآمد بحث به سمت حجاب کشیده بشه و همینطور هم شد، رفتم آیۀ 31 نور را بخوانم؛ « وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَایبْدِینَ زِینَتَهُنَّ... و به زنان با ایمان بگو: «دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاكدامنی ورزند و زیورهای خود را آشكار نگردانند...»
که دیدم خواهر بزرگتر از بعد از شنیدن کلمۀ اول آیه شروع کرد از حفظ به خواندن آیه!!! به خودم گفتم عجیبه و لی شاید بصورت تصادفی شنیده و و الآن خواند.
3️⃣ در ادامه هنوز کلمه اول آیه59 احزاب را نخوانده بودم؛«یا أَیهَا النَّبِی قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَی أَن یعْرَفْنَ... ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند. این بهتر است تا آنكه شناخته شوند ...»
که مثل دفعۀ قبل، بدون غلط آیه را از حفظ تا آخر خواند.
4️⃣ تعجبم زیادتر شده بود وقتی برای سومین بار خواستم آیه ای بخوانم و او از حفظ خواند، مثل کسی که خلع سلاح شده، فهمیدم خواندن آیات بعدی اثری نداره و گفتم، الحمدلله بر آیات مسلّط هستید، و آنچه شنیدم باعث تعجب بیشترم شد!!! بله او حافظ کل قرآن بود و خواهر کوچکتر حدود ده جزء قرآن را از بَر داشت.
5️⃣ متوجه ناهمخوانی حجاب و حافظ قرآن بودن و تعجّب من شده بود. گفت حاج آقا اینجا تهرانه، اگه سر و وضعت اینجوی نباشه، مسخرت میکنند، با هزار کلمه رکیک، مثل؛ بُنجُل، کلاغ سیاه، و... تحقیر میشی، خواستگار پیدا نمی کنی و...
6️⃣ مشکل دانستن و ندانستن آیات و روایات نبود، مشکل جامعهی بود که خواستههای خودش را یک سر و گردن بالاتر از حکم خدا به دینداران تحمیل میکرد. قوانین زمینی به زور جایگزین احکام آسمانی می شد و با پرسشگرانی مواجه خواهی شد که بیشتر از تو می دانند، ولی به دلایلی نمیخواهند رفتاری متناسب با دانستهها و عقاید خود داشته باشند.
باید دید چه عاملی باعث سنگینی کفه ترازوی خواسته های اجتماعی بر باورهایی دینی شده است ؟ اصول و روش تربیت خانواده ها، تغییر رفتار اعتقادی جامعه، بی پناه شدن باورهای دینی که هر کس به بهانه و دلیلی به آن می تازد و ... هرچه هست موضوع دانستن و ندانستن نکاتی درباره حجاب و دیگر عقاید نیست، دلیل را در جایی دیگر باید جستجو کرد.
7️⃣ این چند سال پاسخگویی، با چند دختر خانم تازه به سن تکلیف رسیده صحبت کردم که گریه میکردند و میگفتند: مادرم نمی گذاره روزه بگیرم، با این که خودش چادر به سر است، نمیذاره حجاب را رعایت کنم و لباسهای آنچنانی برام میخره، برای مجالس میهمانی و عروسی باید آرایش کنم و... و یا از تعدادی خانواده های مذهبی شنیدم که میگفتند: پسر یا برادرمان شرط گذاشته، دختری که برای من پیدا میکنید؛ مثل خودتون چادری نباشه!!!.
✅ فأَيْنَ تَذْهَبُونَ(26 تکویر)، آهای؛ کجا میروید؟ واقعا به کجا می رویم؟
#شبههشناسی
#آسیبشناسیپاسخگوییدینی
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🔹شبهه، شایعه و حرف مفت😔
1️⃣ برخی معتقدند دنبال شبهه را مثل شایعه و حرف مفت را نباید گرفت و پاسخ داد تا اینکه خود به خود فراموش شود و بمیرد. این دسته استناد میکنند به: «الباطِلُ يَموتُ بِتَركِ ذِكرِهِ». و در همین راستا معتقدند؛ شبهه افکنان این سخنان را می سازند تا وقت فعالان دینی را بگیرند و انرژی آنانرا صرف امور بیهوده سازند و از اندیشیدن به امور مهم تر بازدارند. اینها براین باورند که در مواردی پاسخ دادن به این شبهات باعث دامن زدن به مباحث مرتبط به آن بوده است و عامل رساندن شبهات به گوش کسانی که تا حالا نشنیده اند. و این یعنی، پیاده نظام مفت و رایگان شبهه افکنان شدن. این گروه در مواردی حتی پا را از این هم بالاتر گذاشته و می گویند؛ پرداختن به شبهات و شایعات اعتقادی، موجب اشاعه فحشاء و امور مستهجن در جامعه می شود( اشاره به آیه19 سوره نور).
2️⃣ در مقابل دسته اول، عدهای دیگر معتقدند؛ پاسخگویی به شبهات همانند فعالیت رسولان الهی در هر دوره ای است و تبیین مرزهای حق و باطل لازم در هر عصری ضروری است. چنانکه قرآن میفرماید: رُّسُلاً مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ؛[نساء، 165.] لِّيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَن بَيِّنَةٍ وَيَحْيَى مَنْ حَيَّ عَن بَيِّنَةٍ؛[انفال، 42] انبیا آمدهاند تا حجت را بر مردم تمام کنند، تا کسانی که به دنبال راه صحیح هستند و میخواهند به حیات حقیقی و مطلوب برسند از آن استفاده کنند و حجت برایشان تمام شود. آنهایی هم که نمیخواهند و هلاکت را انتخاب میکنند، دیگر حجت برایشان تمام شده و میفهمند که راه خطا می روند و آن شبهه ای که شنیده یا دیده اند، سخنی خطا بوده که قابلیت استناد برای تردید و دودلی ایشان را ندارد و دست آویزی برای نفهمیدم و ندانستم ندارند. و البته دلیل دیگری هم می آورند که در قرآن و سنت پیشوایان دینی( علیه السلام) به پاسخگویی به شبهات و افکار معارض با دین توجه شده و چه دلیلی برای ضرورت آن از این بهتر.
❇️ پاسخگو بودن یا نبودن، مسئله این است.نظر شما چیست؟. خوشحال می شوم نظر خود را برایم ارسال کنید.
#شبههشناسی
#آسیبشناسیپاسخگوییدینی
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
❇️ آشنایی با کتاب «قرآنُ المؤرخین».
🔹در پایان سال 2019 میلادی کتابی در فرانسه تحت عنوان « قرآن المؤرخين- قرآن تاریخنگاران » منتشر شد که هدف اصلی آن شکآفرینی در اصالت قرآن است. روش این دایره المعارف بدین گونه است که با تمرکز بر یک سوره و تعریف فضای واژگانی حاکم بر آن، به ناسازگاری برخی آیات دیگر موجود در همین سوره پرداخته و این تعداد آیات را محصول افزودن شدن به قرآن در مسیر تاریخ اسلام میداند. کتابی که بیشتر از آنکه دلیل و گواهی برای ادعای خود اقامه کند بیشتر به تکرار ادعای خویش بسنده میکند.
🔹این کتاب سه جلدی که مجلد اول آن به هزار صفحه میرسد( و مجموع آن بالای 3400 صفحه است)، حاصل پژوهش جهتدار بیش از سی پژوهشگر در حوزه استشراق میباشد. تا کنون بخشی از این کتاب( بررسی سوره های قمر، طارق و...) از فرانسوی به عربی ترجمه شده و دستاندرکاران آن در تدارک ترجمه این کتاب به دیگر زبانهای کشورهای اسلامی از جمله فارسی میباشند. برخی معتقدند این پژوهش در راستای تحقق پروژه «اسلام فرانسوی-Un Islam de France» است که برای انحراف ایجاد انحراف در عقاید مسلمین و بهدستگیری مرجعیت فکری مسلمانان و کنار زدن حوزههایعلمیه اسلامی و علمایدینی است.
✅ به راحتی میتوان پیش بینی کرد که با ترجمه آن به فارسی و دیگر زبانهای کشورهای اسلامی، بخشی از شبهات و سؤالات قرآنی و کلامی ما در سالهای آینده چه خواهد بود.
#شبههشناسی
#آیندهپژوهیشبهات
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشستهای علمی *عاشوراپژوهی* برگزار می کند:
نشست چهاردهم:
*دستگاه تبلیغاتی اموی و وارونه نمایی حقایق عاشورا؛ اهداف و روشها*
ارائه دهنده:
✒️ *حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید حسن هاشمی جزی؛ استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم*
زمان:
*شنبه ۱۴۰۱/۶/۱۲*
*ساعت ۲۱:۳۰*
حضور در این جلسه به صورت آنلاین و از طریق لینک زیر امکانپذیر خواهد بود:
*https://vroom.ut.ac.ir/farabi1*
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
کانال مجموعه سلسله نشستهای علمی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 👇👇👇👇
*https://eitaa.com/joinchat/795017398Cbcd481dee7*
صوت کامل 👆نشست «دستگاه تبلیغاتی اموی و وارونه نمایی حقایق عاشورا؛ اهداف و روش ها» با ارائه حجتالاسلام والمسلمین دکتر هاشمی جزی
هدایت شده از هاشمی
⏹ تاریخچه ارشاد و نظارت بر رفتار دینی جامعه
1️⃣مباحث مرتبط با "گشتارشاد" و اتفاق تلخی که برای یکی از دختران این سرزمین اتفاقافتاد، باعث شد که گفتگوهای مرتبط با آن بین افراد جامعه بالا گرفته و بد نیست نگاهی هم به ریشهها و تاریخچه شکلگیری نهاد ارشاد در فقه اسلامی داشته باشیم.
2️⃣ گشت یا نهاد ارشاد، معادل(دائره حِسْبَه یا نهاد حِسْبَه ) در فقه است. حِسْبَه عبارت است از تشکیلات اداری و دینی در حکومتهای اسلامی که ناظر بر امور اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و بهداشتی. جامعه است. این تشکیلات در فقه اسلامی ارتباط مستقیم با امر به معروف و نهی از دارد.
3️⃣ برخی نهاد حِسْبَه را برگرفته از سازمانهای مشابه رومی و ایران عهد ساسانی و عدهای آن را دارای اصل اسلامی میدانند که نشان از یک ضرورت در اداره جامعه براساس قوانین یکسان دارد. از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و حضرت علی( علیه السلام) کنترل و نظارت بر رفتار افراد جامعه و گماشتن مدیرانی برای گزارشهایی موجود است.
4️⃣ احکام و مسائل مرتبط با تشکیلات حِسْبَه در فقه شیعی از زمان آل بویه (٣٢٢ – ۴۴٨ ق) در مغرب اسلامی و نیز مصر و شام و در میان خاندانهای حکومتگر با گرایشهای شیعی، چون ادریسیان (۱۷۲-۳۷۵ق) و فاطمیان (۲۹۷-۵۶۷ق) و عهد صفویان (۹۰۷ -۱۱۳۵ ق) مورد بحث قرار گرفته است. پس از دوران صفویه که نهاد حسبه رو به ضعف نهاد و بهتدریج ماهیت دینی خود را از دست داد و وظایف اداری آن به دیگر نهادهای دولتی واگذار شد آن دسته از وظایف شرعی و مذهبی که از نظر فقهی، بر عهده و در محدوده اختیارات فقها بود، با عنوان «امور حِسبیّه» استمرار یافت.
5️⃣ در میان منابعی که از دیدگاه فقهی و حقوقی اهل سنت که به تبیین جایگاه حسبه پرداختهاند، کهنترین و مهمترینِ آنها الاحکام السلطانیة ماوردی (متوفی 450) است که پس از حدود دو سده از شکلگیری نهاد حسبه، تدوین شده است. ماوردی هویت دینی حسبه را بر پایه فریضه امر به معروف و نهی از منکر موجه ساخت و آن را وظیفهای حکومتی شناساند. مقارن و پس از آن، ماوردی (متوفی 450) و سپس غزالی (متوفی 505) و.... به این بحث پرداختهاند.
✅ این نوشته صرفا بدنبال تبیین تاریخچه و ریشهدار بودن نهاد و گشت ارشاد میباشد. امّا تعمیم ارشادگری به دیگر احکام دینی و منحصر نکردن به حجاب، ضرورت وجود نهاد ارشادگری برای مدیران و مسئولان حکومت دینی، چگونگی عملکرد عاملان و مدیران ارشادگر و... میتواند موضوع نوشته دیگری باشد.
#یادداشت
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
هدایت شده از مرزبان اندیشه-مرابطون
✅ بررسی تحولات آیینهای امامیه: پرداختی تاریخی، روایی، فقهی بر آیین نهم ربیع.
🔹قدیمیترین گزارش مراسمی با نام عمرکشان، به قرن چهارم برمیگردد. محمد بناحمد مَلطی (متولد ۳۷۷) که یک سنی متعصب و اهل مالاتیای ترکیه است در کتابش«التنبیه و الرّد علی اهل الاهواء و البدع»، که کتاب کلامی و به شناخت فرقههای مهم شیعی اختصاص دارد، مینويسد: فرقه چهاردهم از شیعیان، اهل قم هستند و ویژگی آنها این است که به سلف و صحابه طعنه میزنند. او در این کتاب به توصیف چگونگی برگزاری این مراسم پرداخته و آورده: ...
دیگر عناوین بحث:
ابعاد تاریخی وحدیثی «نهم ربیع»؛
قدیمی ترین سند مربوط به «نهم ربیع»؛
«نهم ربیع» در کتاب «مسار الشیعه» شیخ مفید؛
«نهم ربیع» از دیدگاه فقها؛
«نهم ربیع» در آثار سید بن طاووس.
ادامه مصاحبه حجه الاسلام دکتر سید حسن هاشمی را در این آدرس دنبال کنید👇
https://mobahesat.ir/17051
https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
✅ نسل زِد (Z) و گسست اعتقادی ( کوچ شبهات 5 )
👈🏼 حدود سه سال پیش سلسله نوشتههایی پیرامون کوچ شبهات نوشتم و از گسست اعتقادی بین نسلها( از جمله دهه هشتادی نوشتم) که سابقه آن در همین کانال موجود است. گسست اعتقادی و تغییر مبانی و مولفههای فکری نسل من روحانی متولد دهههای قبل با نسل جدید که کار را به جایی رسانده که در موارد بسیاری انگار نه من شبهات سوالات آنانرا میفهمم و نه ایشان پاسخهای منرا. با رایج شدن اصطلاح نسل زِد (Z) در این مدت، بد ندیدم سخنی از گسستهای اعتقادی با این نسل به میان آورم.
👈🏼 نسل زِد (Z) ( Generation Z) با نامهایی چون: نسلنت (اینترنت)، نسلبومیدیجیتال و آدمهایفجازی( فضای مجازی)، شناخته میشوند. در نگاه جامعهشناسان، محدوده این نسل از اواسط تا اواخر دهه ۱۹۹۰ به عنوان سال شروع و اوایل سال ۲۰۱۰ به عنوان پایان سال تولد این نسل میباشد. در ایران نسل Z، به دهه هشتادیها و نودیها مشهورند. بیشتر اعضای نسل زد، فرزندان نسل ایکس (X) هستند که در سالهای 1965 تا 1980 به دنیا آمدهاند.
👈🏼 ظهور و جا افتادن پدیده فناوریهایرایانهای و رسانههای اجتماعی(Social media) و گسترش اینترنت، نسلی را به وجود آورده که زیست مجازی داشته و وابستگی بالایی که به تکنولوژی و بکارگیری آن در زندگی روزمره خود دارد. این وابستگی به فضای مجازی، حتی به ایجاد کسب وکارها در فضای دیجیتال کشیده شده و باعث بوجود آمدن سرزمینهای مجازی مِتاوِرس(Metaverse) میشود. سرزمینی با شهرها، فروشگاهها، دانشگاههای متعدد. در این نوع زندگی هرشخص، با آواتار خود در آنجا زندگی میکند، درس میخواند، عضوانجمنها شده، با دیگران معاشرت داشته، به دانشگاه رفته، کار و کاسبی راه انداخته و حتی در همین زیست مجازی، ازدواج میکنند.
👈🏼 روانشناسان اجتماعی؛ زومرها( همان نسل Z) را طرفدار خلاقیت و نوآوری برشمرده و آنان را دارای ویژگی عزت نفس میدانند. این نسل بواسطه داشتن رفاهیات نسبی و کم بودن جمعیت خانواده نسل ایکس(X) برای خود، اطاق تنها و وسایل شخصی بدون دسترس داشتهاند. بنابر این حس حکمرانی اعتماد به نفس خاصی به خود دارند و اجازه ورود هر شخص با ادبیات تکلیفی را نمیپسندد. داشتن چنین ویژگی، چالشی برای روحانیت در ارتباطگیری با آنان است و باید گفتمان مناسب با آنان را به دستآورد.
👈🏼 این آدمهای فجازی، احساسات شخصی خود را به راحتی برای همنسلهای خود بیان کرده و استاد ارتباطگیری با همدیگر هستند. با این ویژگی، علاقهمند به چالش کشیدن احکام مَحرَم و نامحرم، حجاب و ... هستند. زومرها بواسطه زیست در دنیای مجازی و عادت به دهکده جهانی، علاقهمند به مرزبندی اعتقادی با دیگران نبوده و بدنبال دستیابی به معنویتی بلا ادیان و یا حداقل متمایل به پلورالیسم و کثرتانگاری در دین هستند( این ویژگیهای غالب نسلZ بوده و قابل تعمیم بر تک تک افراد این نسل نیست). منتظر راهکار، پیشنهاد، و انتقادات شما برای نوشتههای بعدی هستم.
#شبههشناسی
#آسیبشناسیپاسخگوییدینی
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
هدایت شده از مرزبان اندیشه-مرابطون
🔵 دالان پژواک
1️⃣ خیلی از خبرهای جَعلی و شُبهاتی که در فضای مجازی دستبهدست میشود، اگر منطقی تحلیل شود، باورش سخت است که کسی آن را پذیرفته باشد؛ گاهی حتی بنظر خندهدار هم میآیند.
به عنوان نمونه جوانی می گفت: زمانی که روسها قند را وارد ایران کردند، مردم دیدند عجب طعمش با چایی چفت و جفت میشه و حالا هی چایی بخور و پس کی نخور. میخوردند و حسابی کیفُور میشدند. امّا روسها یادشون رفت سهم ملّاها را از فروش قندها بدهند تا اینکه منبریها رفتندبالای منبر و گفتند: ای مردم قند نخورینااااااا،قند خوردن حرومه، حروووم!!!!. ملّت هم که حسابی حرف گوش کن!!!، گفتند: چَشم، سَمعاً و طاعتاً، دیگه از امروز چای را با قندنمیخوریم!!! بالآخره چای تلخ به ز سوزش آتش!!!. روسها هم دیدند ای بابا، قندهاشون روی دستشون باد کرده و فروش نمیره. به صِرافت میافتند و بزرگشون میگه: تا سهمیه ملّاها را ندیم، حال و روزمون همینه. زودتر پورسانت فروش را بدید تا ملّاها قند را حلالش کنند. اینها هم وقتی سهمشون را گرفتند، دوباره رفتند بالای منبر و روایت پشت روایت که؛ ای مردم، اون حرفی که برای حُرمت قند زدیم درست بود؛ امّا یه راه حل پیدا کردیم برای حلال کردنش و آنهم اینکه اگر قند رو بزنین توی چایی و بعد بُخورین، دیگه حروم نیست و میشه حلالاً طیباً!!!.
2️⃣ داستان آنقدر خنده دار است که مُرغ زیر پُلُو هم از شنیدنش خنده اش میگیرد، امّا پرسش این است که پس چرا برخی باورش میکنند؟.
پاسخ ساده است؛افرادی که وارد «دالان پژواک» میشوند، اطلاعاتی که باورهای آنها را تأیید میکند میپذیرند و داده های دیگر را پس می زنند. چنین افرادی هرچه در پذیرش حرفهای بی سند و مدرک و بعضاً خنده آور با گارد باز عمل می کنند، در برابر حرفهای مخالف خود ولو باسند و مدرک و استدلال موضع گرفته و مقاومت میکنند. باورهای شکل گرفته جدید ایشان نقش «ابرروایتها» را برای آنان بازی میکند که جلوی پذیرش اطلاعات جدید را میگیرد و تقریباً یک غارفکری برای شخص ایجاد میگردد.
3️⃣ شبهه افکنان و مخالفان اعتقادی از این تکنیک بخوبی استفاده کرده و با سوء استفاده از شرایط محیطی مخاطب که زمینه پذیرش اخبار و اطلاعات ضد دینی را فراهم کرده، با تزریق حس منفی نسبت به دین و نیروهای مذهبی، او را وارد یک دالان پژواک کرده که مخاطب فقط دوست دارد اخبار و اطلاعاتی که همسو با باور ایجاد شده اش را دارد شنیده و ببیند و آنرا باز نشر دهد. این فرو رفتن در غار فکری و تکرار و بازنشر اطلاعات مسموم آنقدر ادامه پیدا میکند تا یک باور فراگیر برای بخشی از جامعه در یک موضوع که از قبل طراحی شده شکل بگیرد( که براحتی در بین اطرافیانمان نمونه هایش را می بینیم).
4️⃣ وقتی فردی وارد دالان پژواک رسانهای مخالف دینی میشود، تمایل به عضویت در گروههایی دارد که اطلاعات و داده های موافق با باورهای مخالف دینی خودش را داشته و شب و روز کارش می شود سَرَک کشیدن ازاین گروه به آن گروه مسموم و حتّی فوروارد کردن این اطلاعات آلوده برای گروههای دوستانه و خانوادگی. ناگفته پیداست که اگر شخصی پُست مخالف و یا پاسخی بگذارد، چند نفر با لجاجت و ادبیّات مناسب و نامناسب روی سرش ریخته میخواهند و کُرک و پَرش را بکنند که چرا از عقاید دفاع می کنی؟ تو مَواجِب بگیری؟ و...!!!. چنین افرادی عضویت و شهروندی خودشان را در جغرافیای مخالفان دینی ولو به اشتباه پذیرفته و برای آن حتّی سربازی و فداکاری هم میکنند.
5️⃣ حال تحلیل این مسئله برای ما ساده تر خواهد بود تا بفهمیم چرا برخی افراد، اخبار جعلی و غیر مستند ضد دینی را بهتر از پاسخهای مستند و منطقی میپذیرند. البته از باب «یه سوزن به خود و یه جوالدوز به دیگران» باید گفت؛ بعضیها با عقاید مردم چه کردند که خبر دروغ و بی سند، مشتری بیشتری از سخن مستند دارد؟.
#شبههشناسی
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅ روز مادر و شائبه کودک همسری(شبهه کودک همسری ۳)
1️⃣ چند روزی است بهواسطه پستهای جنجالی چند سبلریتی، دوباره تنور شبهه کودک همسری در اسلام حسابی گرم شده است.
شبههای کهنه با چند مثال محدود که در نوشتههای پیشین این کانال با همین عنوان (شبهه کودک همسری ۱و۲ ) به آن پرداخته شده است. گزارشهای ازدواج عایشه در سن کم و همچنین روایات تشویق به ازدواج دختران در سنین پایین در نوشتههای قبلی موردنقد و ارزیابی قرار گرفت.
2️⃣ ذکر این نکته ضروری استکه حکم سلبریتیهایی که به این بحث پرداختهاند موضوع این نوشته نیست. بلکه موضوع این نوشته به مستندات و باور شکلگرفتهای اختصاص دارد که ازدواج حضرت زهرا (سلامالله علیها) را در ۹ سالگی میداند. شبهه هم بر اساس پذيرش همین عدد شکلگرفته است.
3️⃣ برای تعیین سن ازدواج حضرت زهرا (سلامالله علیها) باید به دو مسئله توجه کرد:
1. سن ولادت ایشان؛
2. تاریخ ازدواج ایشان.
اکثر مورخان اهل سنت (طبقات ابن سعد، تاریخ طبرى، انساب الاشراف بلاذرى، كامل ابن اثير و...)، تولد فاطمه (علیها السلام) را پنج سال پيش از بعثت نوشته اند.
امّا کتب حدیثی شيعه (الكافى، ابن مناقب ابن شهرآشوب، كشف الغمه اربلى، بحار الانوار و...) آن را سال پنجم بعثت ذکر کردهاند( البته سید بن طاووس به نقل شیخ مفید سال دو بعثت می داند). تا اینجا یعنی ۱۰ سال اختلاف یا حداقل ۸ سال.
در مورد تاریخ ازدواج هم اختلافی وجود دارد که آیا سال اول یا دوم و یا سوم پس از هجرت بوده است؛ و این هم ۳ سال اختلاف.
همانگونه که عالمان اهل سنت در تعیین سن ایشان اختلاف دارند، عالمان شیعی نیز در این موضوع اختلاف دارند. چنانکه سید محسن امین در کتاب أعیان الشیعة ج۱، ص۳۱۳ مینویسد: علماى شیعه در تعیین سن حضرت فاطمه به هنگام ازدواج اختلاف داشته و آنرا تا چهارده سال نیز گفته اند. این اختلاف چنانکه بیان شد به آشفتگی گزارشهای تاریخ تولد و سال ازدواج برمی گردد. ذکر این نکته ضروری است که اگر معیار سن ازدواج را برخی روایات معراج بدانیم، در این هنگام بر اساس مشهورترین دیدگاه این است که معراج در سال دوازدهم بعثت روی داده است، سن ازدواج با پائین تر از نه سال و به یکی دو سه سال می رسد که مردود بودن آن بدیهی است.
اهل سنت که سال تولد ایشان را پنج سال قبل از بعثت میدانند. میگویند: در زمان بعثت ۵ ساله بوده و ۱۳ با پیامبر ص در مکه زندگی کرده و در سال دوم یا سوم هجری ازدواجکرده یعنی در زمان ازدواج ۲۰ یا ۲۱ سال داشته است. اقوال عالمان شیعی هم چنانکه بیان شد از نه تا چهارده در نوسان است.
4️⃣ بنابر قول مشهور حضرت علي (علیهالسلام) در سيزده رجب سال ۳۰ عامالفیل (۱۰ سال قبل از بعثت- شیخ مفید، الارشاد، ج۱، ص۵) بر این اساس در زمان ازدواج باید سنی حدود ۲۵ سال داشته باشند.
5️⃣ نکتهای که باید بدان توجه داشت تعارضی است که بین گزارشهای تاریخی اهل سنت و روایات کتب روایی شیعه( و البته تعارض خود همین اخبار) در سال تولد حضرت (علیها السلام) وجود دارد. برای جمعبندی با مبانی مختلف نیاز به بررسی بیشتر دارد.
#شبهه_شناسی
#کودک_همسری
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸