eitaa logo
مرزبان اندیشه-مرابطون
1هزار دنبال‌کننده
153 عکس
23 ویدیو
53 فایل
کانال آموزشی غیر رسمی استاد هاشمی/@morabeton ارتباط با مدیرکانال شماره مجازی: ۰۹۱۰۹۶۱۷۰۸۵ ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">‏‪h.hashemi.jazi49@gmail.com‬‏
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ بررسی تحولات آیین‌های امامیه: پرداختی تاریخی، روایی، فقهی بر آیین نهم ربیع. 🔹قدیمی‌ترین گزارش مراسمی با نام عمرکشان، به قرن چهارم برمی‌گردد. محمد بن‌احمد مَلطی (متولد ۳۷۷) که یک سنی متعصب و اهل مالاتیای ترکیه است در کتابش«التنبیه و الرّد علی اهل الاهواء و البدع»، که کتاب کلامی و به شناخت فرقه‌های مهم شیعی اختصاص دارد، می‌نويسد: فرقه‌ چهاردهم از شیعیان، اهل قم هستند و ویژگی آنها این است که به سلف و صحابه طعنه می‌زنند. او در این کتاب به توصیف چگونگی برگزاری این مراسم پرداخته و آورده: ... دیگر عناوین بحث: ابعاد تاریخی وحدیثی «نهم ربیع»؛ قدیمی ترین سند مربوط به «نهم ربیع»؛ «نهم ربیع» در کتاب «مسار الشیعه» شیخ مفید؛ «نهم ربیع» از دیدگاه فقها؛ «نهم ربیع» در آثار سید بن طاووس. ادامه مصاحبه حجه الاسلام دکتر سید حسن هاشمی را در این آدرس دنبال کنید👇 https://mobahesat.ir/17051 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
✅ نسل زِد (Z) و گسست اعتقادی ( کوچ شبهات 5 ) 👈🏼 حدود سه سال پیش سلسله نوشته‌هایی پیرامون کوچ شبهات نوشتم و از گسست اعتقادی بین نسلها( از جمله دهه هشتادی نوشتم) که سابقه آن در همین کانال موجود است. گسست اعتقادی و تغییر مبانی و مولفه‌های فکری نسل من روحانی متولد دهه‌های قبل با نسل جدید که کار را به جایی رسانده که در موارد بسیاری انگار نه من شبهات سوالات آنان‌را می‌فهمم و نه ایشان پاسخ‌های من‌را. با رایج شدن اصطلاح نسل زِد (Z) در این مدت، بد ندیدم سخنی از گسستهای اعتقادی با این نسل به میان آورم. 👈🏼 نسل زِد (Z) ( Generation Z) با نام‌هایی چون: نسل‌نت (اینترنت)، نسل‌بومی‌دیجیتال و آدمهای‌فجازی( فضای مجازی)، شناخته می‌شوند. در نگاه جامعه‌شناسان، محدوده این نسل از اواسط تا اواخر دهه ۱۹۹۰ به عنوان سال شروع و اوایل سال ۲۰۱۰ به عنوان پایان سال تولد این نسل می‌باشد. در ایران نسل Z، به دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها مشهورند. بیشتر اعضای نسل زد، فرزندان نسل ایکس (X) هستند که در سال‌های 1965 تا 1980 به دنیا آمده‌اند. 👈🏼 ظهور و جا افتادن پدیده فناوری‌های‌رایانه‌ای و رسانه‌های اجتماعی(Social media) و گسترش اینترنت، نسلی را به وجود آورده که زیست مجازی داشته و وابستگی بالایی که به تکنولوژی و بکارگیری آن در زندگی روزمره خود دارد. این وابستگی به فضای مجازی، حتی به ایجاد کسب‌ وکارها در فضای دیجیتال کشیده شده و باعث بوجود آمدن سرزمین‌های مجازی مِتاوِرس(Metaverse) می‌شود. سرزمینی با شهرها، فروشگاه‌ها، دانشگاه‌های متعدد. در این نوع زندگی هرشخص، با آواتار خود در آنجا زندگی می‌کند، درس می‌خواند، عضوانجمنها شده، با دیگران معاشرت داشته، به دانشگاه رفته، کار و کاسبی راه انداخته و حتی در همین زیست مجازی، ازدواج می‌کنند. 👈🏼 روانشناسان اجتماعی؛ زومرها( همان نسل Z) را طرفدار خلاقیت و نوآوری برشمرده و آنان را دارای ویژگی عزت نفس می‌دانند. این نسل بواسطه داشتن رفاهیات نسبی و کم بودن جمعیت خانواده نسل ایکس(X) برای خود، اطاق تنها و وسایل شخصی بدون دسترس داشته‌اند. بنابر این حس حکم‌رانی اعتماد به نفس خاصی به خود دارند و اجازه ورود هر شخص با ادبیات تکلیفی را نمی‌پسندد. داشتن چنین ویژگی، چالشی برای روحانیت در ارتباط‌گیری با آنان است و باید گفتمان مناسب با آنان را به دست‌آورد. 👈🏼 این آدم‌های فجازی، احساسات شخصی خود را به راحتی برای هم‌نسلهای خود بیان کرده و استاد ارتباطگیری با همدیگر هستند. با این ویژگی، علاقه‌مند به چالش کشیدن احکام مَحرَم و نامحرم، حجاب و ... هستند. زومرها بواسطه زیست در دنیای مجازی و عادت به دهکده جهانی، علاقه‌مند به مرزبندی اعتقادی با دیگران نبوده و بدنبال دستیابی به معنویتی بلا ادیان و یا حداقل متمایل به پلورالیسم و کثرت‌انگاری در دین هستند( این ویژگیهای غالب نسلZ بوده و قابل تعمیم بر تک تک افراد این نسل نیست). منتظر راهکار، پیشنهاد، و انتقادات شما برای نوشته‌های بعدی هستم. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
🔵 دالان پژواک 1️⃣ خیلی از خبر‌های جَعلی و شُبهاتی که در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، اگر منطقی تحلیل شود، باورش سخت است که کسی آن را پذیرفته باشد؛ گاهی حتی بنظر خنده‌دار هم می‌آیند. به عنوان نمونه جوانی می گفت: زمانی که روسها قند را وارد ایران کردند، مردم دیدند عجب طعمش با چایی چفت و جفت میشه و حالا هی چایی بخور و پس کی نخور. می‌خوردند و حسابی کیفُور می‌شدند. امّا روسها یادشون رفت سهم ملّاها را از فروش قندها بدهند تا اینکه منبریها رفتندبالای منبر و گفتند: ای مردم قند نخورینااااااا،قند خوردن حرومه، حروووم!!!!. ملّت هم که حسابی حرف گوش کن!!!، گفتند: چَشم، سَمعاً و طاعتاً، دیگه از امروز چای را با قندنمی‌خوریم!!! بالآخره چای تلخ به ز سوزش آتش!!!. روسها هم دیدند ای بابا، قندهاشون روی دستشون باد کرده و فروش نمیره. به صِرافت می‌افتند و بزرگشون میگه: تا سهمیه ملّاها را ندیم، حال و روزمون همینه. زودتر پورسانت فروش را بدید تا ملّاها قند را حلالش کنند. اینها هم وقتی سهمشون را گرفتند، دوباره رفتند بالای منبر و روایت پشت روایت که؛ ای مردم، اون حرفی که برای حُرمت قند زدیم درست بود؛ امّا یه راه حل پیدا کردیم برای حلال کردنش و آنهم اینکه اگر قند رو بزنین توی چایی و بعد بُخورین، دیگه حروم نیست و میشه حلالاً طیباً!!!. 2️⃣ داستان آنقدر خنده دار است که مُرغ زیر پُلُو هم از شنیدنش خنده اش می‌گیرد، امّا پرسش این است که پس چرا برخی باورش می‌کنند؟. پاسخ ساده است؛افرادی که وارد «دالان پژواک» می‌شوند، اطلاعاتی که باور‌های آنها را تأیید می‌کند می‌پذیرند و داده های دیگر را پس می زنند. چنین افرادی هرچه در پذیرش حرفهای بی سند و مدرک و بعضاً خنده آور با گارد باز عمل می کنند، در برابر حرفهای مخالف خود ولو باسند و مدرک و استدلال موضع گرفته و مقاومت می‌کنند. باورهای شکل گرفته جدید ایشان نقش «ابرروایت‌ها» را برای آنان بازی میکند که جلوی پذیرش اطلاعات جدید را می‌گیرد و تقریباً یک غارفکری برای شخص ایجاد می‌گردد. 3️⃣ شبهه افکنان و مخالفان اعتقادی از این تکنیک بخوبی استفاده کرده و با سوء استفاده از شرایط محیطی مخاطب که زمینه پذیرش اخبار و اطلاعات ضد دینی را فراهم کرده، با تزریق حس منفی نسبت به دین و نیروهای مذهبی، او را وارد یک دالان پژواک کرده که مخاطب فقط دوست دارد اخبار و اطلاعاتی که همسو با باور ایجاد شده اش را دارد شنیده و ببیند و آنرا باز نشر دهد. این فرو رفتن در غار فکری و تکرار و بازنشر اطلاعات مسموم آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا یک باور فراگیر برای بخشی از جامعه در یک موضوع که از قبل طراحی شده شکل بگیرد( که براحتی در بین اطرافیانمان نمونه هایش را می بینیم). 4️⃣ وقتی فردی وارد دالان پژواک رسانه‌ای مخالف دینی می‌شود، تمایل به عضویت در گروههایی دارد که اطلاعات و داده های موافق با باورهای مخالف دینی خودش را داشته و شب و روز کارش می شود سَرَک کشیدن ازاین گروه به آن گروه مسموم و حتّی فوروارد کردن این اطلاعات آلوده برای گروههای دوستانه و خانوادگی. ناگفته پیداست که اگر شخصی پُست مخالف و یا پاسخی بگذارد، چند نفر با لجاجت و ادبیّات مناسب و نامناسب روی سرش ریخته میخواهند و کُرک و پَرش را بکنند که چرا از عقاید دفاع می کنی؟ تو مَواجِب بگیری؟ و...!!!. چنین افرادی عضویت و شهروندی خودشان را در جغرافیای مخالفان دینی ولو به اشتباه پذیرفته و برای آن حتّی سربازی و فداکاری هم می‌کنند. 5️⃣ حال تحلیل این مسئله برای ما ساده تر خواهد بود تا بفهمیم چرا برخی افراد، اخبار جعلی و غیر مستند ضد دینی را بهتر از پاسخهای مستند و منطقی می‌پذیرند. البته از باب «یه سوزن به خود و یه جوالدوز به دیگران» باید گفت؛ بعضیها با عقاید مردم چه کردند که خبر دروغ و بی سند، مشتری بیشتری از سخن مستند دارد؟. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅ روز مادر و شائبه کودک همسری(شبهه کودک همسری ۳) 1️⃣ چند روزی است به‌واسطه پست‌های جنجالی چند سبلریتی، دوباره تنور شبهه کودک همسری در اسلام حسابی گرم شده است. شبهه‌ای کهنه با چند مثال‌ محدود که در نوشته‌های پیشین این کانال با همین عنوان (شبهه کودک همسری ۱و۲ ) به آن پرداخته شده است. گزارش‌های ازدواج عایشه در سن کم و همچنین روایات تشویق به ازدواج دختران در سنین پایین در نوشته‌های قبلی موردنقد و ارزیابی قرار گرفت. 2️⃣ ذکر این نکته ضروری است‌که حکم سلبریتی‌هایی که به این بحث پرداخته‌اند موضوع این نوشته نیست. بلکه موضوع این نوشته به مستندات و باور شکل‌گرفته‌ای اختصاص دارد که ازدواج حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) را در ۹ سالگی می‌داند. شبهه هم بر اساس پذيرش همین عدد شکل‌گرفته است. 3️⃣ برای تعیین سن ازدواج حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) باید به دو مسئله توجه کرد: 1. سن ولادت ایشان؛ 2. تاریخ ازدواج ایشان. اکثر مورخان اهل سنت (طبقات ابن سعد، تاریخ طبرى، انساب الاشراف بلاذرى، كامل ابن اثير و...)، تولد فاطمه (علیها السلام) را پنج‏ سال پيش از بعثت نوشته ‏اند. امّا کتب حدیثی شيعه (الكافى، ابن مناقب ابن شهرآشوب، كشف الغمه اربلى، بحار الانوار و...) آن را سال پنجم بعثت ذکر کرده‌اند( البته سید بن طاووس به نقل شیخ مفید سال دو بعثت می داند). تا اینجا یعنی ۱۰ سال اختلاف یا حداقل ۸ سال. در مورد تاریخ ازدواج هم اختلافی وجود دارد که آیا سال اول یا دوم و یا سوم پس از هجرت بوده است؛ و این هم ۳ سال اختلاف. همانگونه که عالمان اهل سنت در تعیین سن ایشان اختلاف دارند، عالمان شیعی نیز در این موضوع اختلاف دارند. چنانکه سید محسن امین در کتاب أعیان الشیعة ج۱، ص۳۱۳ می‌نویسد: علماى شیعه در تعیین سن حضرت فاطمه به هنگام ازدواج اختلاف داشته و آنرا تا چهارده سال نیز گفته ‏اند. این اختلاف چنانکه بیان شد به آشفتگی گزارشهای تاریخ تولد و سال ازدواج برمی گردد. ذکر این نکته ضروری است که اگر معیار سن ازدواج را برخی روایات معراج بدانیم، در این هنگام بر اساس مشهورترین دیدگاه این است که معراج در سال دوازدهم بعثت روی داده است، سن ازدواج با پائین تر از نه سال و به یکی دو سه سال می رسد که مردود بودن آن بدیهی است. اهل سنت که سال تولد ایشان را پنج سال قبل از بعثت می‌دانند. می‌گویند: در زمان بعثت ۵ ساله بوده و ۱۳ با پیامبر ص در مکه زندگی کرده و در سال دوم یا سوم هجری ازدواج‌کرده یعنی در زمان ازدواج ۲۰ یا ۲۱ سال داشته است. اقوال عالمان شیعی هم چنانکه بیان شد از نه تا چهارده در نوسان است. 4️⃣ بنابر قول مشهور حضرت علي (علیه‌السلام) در سيزده رجب سال ۳۰ عام‌الفیل (۱۰ سال قبل از بعثت- شیخ مفید، الارشاد، ج۱، ص‎۵) بر این اساس در زمان ازدواج باید سنی حدود ۲۵ سال داشته باشند. 5️⃣ نکته‌ای که باید بدان توجه داشت تعارضی است که بین گزارش‌های تاریخی اهل سنت و روایات کتب روایی شیعه( و البته تعارض خود همین اخبار) در سال تولد حضرت (علیها السلام) وجود دارد. برای جمع‌بندی با مبانی مختلف نیاز به بررسی بیشتر دارد. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
جریان‌شناسی شبهات چه کمکی به ما می‌کند؟ به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «جریان‌شناسی شبهات اعتقادی» از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن هاشمی‌جزی، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد. در ادامه متن سخنان وی را می‌خوانید: به عنوان مقدمه باید گفت به واسطه اینکه دغدغه پاسخگویی به شبهات داشتم لذا حدود پانزده سال است با مراکز پاسخگویی در ارتباطم بنابراین همواره این سؤال برای بنده وجود داشته که چگونه می‌توان نسبت به شبهات شناخت بیشتری پیدا کرد چون برای پاسخگویی به شبهات باید شناخت کامل نسبت به آن داشته باشیم تا مثلاً اگر با یکی از شبهات وهابیت نسبت به شیعه مواجه شدیم بهترین پاسخ را برای آن داشته باشیم. به تجربه ثابت شده که برخی کتاب‌ها و اشخاص در هنگام وارد کردن شبهات، نام‌شان بیشتر برده می‌شود لذا بنده سعی کردم با این کتاب‌ها و افراد ارتباط برقرار کنم. دلایل ورود به جریان‌شناسی شبهات دینی علت دیگری که باعث شد به سمت جریان‌شناسی شبهات اعتقادی حرکت کنم این بود که از یک دهه پیش کارهای پژوهشی و آموزشی را به عنوان مدیر گروه قرآن و حدیث مورد توجه قرار دادیم چراکه لازم بود کارشناسان آموزش‌های لازم را ببینند. در این راستا چهار گام اساسی برای پاسخگویی لازم است برداشته شود. مرحله اول مواجهه و شناخت است و اینکه راه‌های مواجهه و فهم را به خوبی بدانیم تا به خوبی به سوالات جواب دهیم. گام دوم تحلیل آن شبهه است چراکه باید مدل‌ها و الگوهایی برای پاسخگویی در اختیار داشته باشیم. گام سوم پاسخ‌یابی است. گام چهارم نیز مرحله پاسخگویی است. این چهار مرحله، نیازمند این بود که در زمینه مواجهه، شناخت و تحلیل، روشی داشته باشیم تا شبهات را به خوبی به پاسخگو بشناسانیم. لازم است تعریفی را برای جریان‌شناسی بر اساس آنچه‌ که در کتاب‌های جریان‌شناسی در ایران وجود دارد ارائه دهیم و مدل را به خوبی وارد شناخت شبهات کنیم سپس آن را بومی سازی کرده و به شبهات و پشت پرده آنها پاسخ دهیم. لذا جریان‌شناسی شبهات به معنای شناخت مولفه و منظومه فکری گفتمان‌های ناسازگاری با مبانی دینی است که مرجعیت فکری بخشی از جامعه را در اختیار داشته و مانند روحی در کالبد شبهات و چالش‌های اعتقادی نقش آفرینی می‌کند. از سوی دیگر، یک جریان باید چهار ویژگی داشته باشد. 1. اولین مورد این است که یک جغرافیای خاص داشته باشد. در این راستا باید مولفه‌های فکری آنها را به خوبی بشناسیم چراکه اگر مشخص نشود این شبهه بر اساس چه مولفه فکری شکل گرفته نمی‌توانیم پاسخ درخور و شایسته بدهیم که مخاطب راضی شود. 2. مولفه دوم گفتمانی است که اینها برای طراحی شبهات مطرح می‌کنند. ما به دنبال این بودیم که شبهات را از هم تفکیک کنیم تا بهتر آنها را شناخته و پاسخ بهتری بدهیم. برای مثال فمینیسم اسلامی، گفتمان خاص خود همانند تبعیض علیه زنان در قرآن و روایات و در طول تاریخ اسلام دارد لذا باید با گفتمان خاصی به شبهات آنها پاسخ داد همانگونه که پاسخگویی به وهابیت نیز گفتمان خاص خود را می‌طلبد. 3. شاخصه دیگری که می‌‌تواند جریان را شکل دهد و آن را از جریان دیگر جدا کند شخصیت‌های آن هستند. وقتی شبهات اعتقادی را مطالعه کنیم با افرادی همانند ریچارد داوکینز، سم هریس، ناصر القفاری و ... برخورد می‌کنیم که البته با مطالعه آثارشان به این نتیجه می‌‌رسیم خودشان که شناسنامه آن نوع تفکر هم هستند انحراف فکری دارند. 4. شاخصه چهارم این است که هرکدام از اینها علاقه‌مند به موضوعات خاصی هستند. برای نمونه در زمینه فمینیسم به موضوعات خاصی همانند ارث، دیه، شهادت زنان و امثالهم می‌پردازند و موضوعات دیگر برایشان مهم نیست. شبهات الحادیون نیز در زمینه مسائل علمی و اعتقادی است. باستان‌گرایان به خشونت اعراب، تحقیر ایرانیان و امثالهم اشاره می‌کنند. بنابراین یک وهابی چون خدا را قبول دارد طبیعتا سراغ نفی توحید نمی‌‌رود بلکه برخی از اعتقادات شیعیان را زیر سؤال می‌برد لذا در جریان‌شناسی شبهات اعتقادی باید این شبهات را بشناسیم. حال سؤال این است که این جریان‌شناسی چگونه به ما کمک می‌کند که در سریع‌ترین زمان، یک شبهه را بشناسیم؟ معتقدم باید مولفه‌ها و گفتمان طراحی آنها را بشناسیم تا برای پاسخگویی گفتمان مناسبی را انتخاب کنیم.
تبیین 👆آتئیسم( Athéisme ) و خدا ناباوری به زبان ساده🧐. بی خدایان در نقد دین دم از عقل و خرد میزنند، ولی باورهایشان چیزی جز تخیلاتی در حد فیلمهای هالیوود( آمریکائی) و بالیوود( هندی) نیست. @marzbanandishe🌸
پاسخ استاد علوی تهرانی .pdf
1.31M
👈پاسخی مستند از آقای علوی تهرانی در خصوص نسبت دادن شوخی هاي رکیک به اهل بیت (علیهم السلام) توسط آقای رائفی پور. ✅ آیا اهل بیت علیهم السلام شوخی هاي غیر قابل بیان داشته اند؟ @marzbanandishe🌸
🔵مجازات پاسخگویی بدون علم🤫 1️⃣ بعضی و قتها از روی غفلت و یا سَرسَری گرفتن پاسخگویی دینی، ممکن است در مواجهه با پرسش، بدون آگاهی لازم و یا تحقیق ضروری ، به پاسخدهی بپردازیم و یادمان رفته باشد که مراجعه مردم به ما برای آشنایی با دین خدا و آگاهی از حکم اوست، نه شنیدن آراء و نظریه های شخصی و روبرویی با طَبَق طَبَق افاضات بی سند و مدرک ما. بد نیست برای آشنایی با پیامدهای( اخروی و دنیوی) این نوع پاسخگویی( و بی نیاز از هر توضیحی)این روایت رابخوانیم و به خاطر بسپاریم. 2️⃣ عن ابن أبي عمير، عن رجل، عن إسحاق بن عمّار قال: قلت لأبي عبد اللّه عليه السلام : إنّ رجلاً استشارني في الحجّ و كان ضعيف الحال فأشرت عليه أن لا يحجّ، فقال: ما أخلقك أن تمرض سنة، قال: فمرضت سنة. اسحاق بن عمار به حضرت امام صادق (علیه السّلام) عرض کرد: مردى با من، در رفتن حج مشورت کرد و چون او را ضعیف الحال دیدم( بدون بررسی دقیق مسئله اسطاعت حج) او را از حج رفتن بازداشتم. امام (علیه السّلام) فرمود: «چقدر سزاوارى که براى این کارى که کردى یک سال مریض شوى» .اسحاق گفت: همان‌طورى‌که امام (علیه السّلام) فرموده بود، یک سال مریض شدم . (الکافي ج۴ ص۲۷۱- من لا یحضره الفقیه ج۲ ص۲۲۱- تهذيب الأحكام ج۵ ص۴۵۰) ✍️ سیدحسن هاشمی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅ زن، کدام زندگی، کدام آزادی(1) شعار «زن، زندگی، آزادی» کشش وجذابیّت های خودش را دارد به خصوص برای زنان و دخترانی که به دنبال نمایش توانمندی و ظرفیته‌های خود هستند تا آینده را بدست‌گیرند. در چند یاداشت به دیدگاههای مختلف در این زمینه پرداخته و سپس به دیدگاه اسلام اشاره خواهم داشت. برای شروع بد نیست سری به مهداندیشه غربی یعنی یونان باستان بزنیم. ارسطو فیلسوف یونانی معروف کتابی بنام «سیاست» دارد. این کتاب تشکیل یافته از هشت بخش( کتاب) است که بخش اول آن درباره خانواده بوده و دیدگاه‌های او درباره زن را می‌توان درآن جستجو کرد. اهمیت دانستن نظریات او از این جهت است که تا قرون متمادی فلسفه غرب متأثر از اندیشه ها و نظریات او بوده است. زن از دیدگاه ارسطو باید فرمانبردار مرد باشد و شخصیت مستقل ندارند. مرد بر زن همچون سیاست‌مدار بر همشهریانش فرمان مى‌راند. او معتقد است که زنان نسبت به مردان تکامل چندانی نداشته‌اند، بنابرین قدرت تصمیم گیری و اداره ندارند و نمی‌توانند به نحو مستقل زندگی کنند. او زنان را فطرتاً و ذاتاً ناکارآمد و ناتوان ارزيابي مي‌کند. بديهی چنین دیدگاهی که زمانی بر اندیشه غربی سایه انداخته بوده برای زن، زندگی سرافرازانه و آزادی واقعی در پی نخواهد داشت. ادامه دارد. برای مطالعه بیشتر؛ کتاب« سیاست» ارسطو ترجمه حمید عنایت. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی🌺 @marzbanandishe🌸
✨تفسیر کاربردی آیات زندگی؛ حجت الاسلام دکتر هاشمی جزی 🔅 کانال سبک زندگی قرآنی🔅 ☜هر روز ماه مبارک رمضان☞ لطفاً به کانال سبک زندگی بپیوندید و به دوستان خود نیز این کانال را معرفی بفرمایید. آدرس کانال در پیام رسان ایتا: @noorqoran1401
🔰ثبت‌نام دوره روش پاسخگویی به شبهات با تکیه بر آیات قرآن ✅دوره «روش پاسخگویی به شبهات_ مدرس: دکتر هاشمي‌جَزي » با تخفیف 100 درصدی برای طلاب و خانواده های محترم ایشان با همکاری معاونت معیشت و خانواده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و موسسه نورالمجتبی برگزار می شود. 📝علاقه مندان جهت ثبت نام می توانند تا تاریخ 20 اردیبهشت به سامانه سخا>خدمات فرهنگی>کارگاه ها و آموزش ها>اضافه نمودن کارگاه مراجعه نمایند. ✳️جامعه هدف: طلاب و خانواده ایشان و فرزندان بالای 18 سال 📌کانال اطلاع رسانی : @esfhozeh📌
❇️ آشنایی با کتاب «قرآنُ المؤرخین». 🔹در پایان سال 2019 میلادی کتابی در فرانسه تحت عنوان « قرآن المؤرخين- قرآن تاریخ‌نگاران » منتشر شد که هدف اصلی آن شک‌آفرینی در اصالت قرآن است. روش این دایره المعارف بدین گونه است که با تمرکز بر یک سوره و تعریف فضای واژگانی حاکم بر آن، به ناسازگاری برخی آیات دیگر موجود در همین سوره پرداخته و این تعداد آیات را محصول افزودن شدن به قرآن در مسیر تاریخ اسلام می‌داند. کتابی که بیشتر از آنکه دلیل و گواهی برای ادعای خود اقامه کند بیشتر به تکرار ادعای خویش بسنده می‌کند. 🔹این کتاب سه جلدی که مجلد اول آن به هزار صفحه می‌رسد( و مجموع آن بالای 3400 صفحه است)، حاصل پژوهش جهت‌دار بیش از سی پژوهشگر در حوزه استشراق می‌باشد. تا کنون بخشی از این کتاب( بررسی سوره های قمر، طارق و...) از فرانسوی به عربی ترجمه شده و دست‌اندرکاران آن در تدارک ترجمه این کتاب به دیگر زبانهای کشورهای اسلامی از جمله فارسی می‌باشند. برخی معتقدند این پژوهش در راستای تحقق پروژه «اسلام فرانسوی-Un Islam de France» است که برای انحراف ایجاد انحراف در عقاید مسلمین و به‌دست‌گیری مرجعیت فکری مسلمانان و کنار زدن حوزه‌های‌علمیه اسلامی و علمای‌دینی است. ✅ به راحتی می‌توان پیش بینی کرد که با ترجمه آن به فارسی و دیگر زبانهای کشورهای اسلامی، بخشی از شبهات و سؤالات قرآنی و کلامی ما در سالهای آینده چه خواهد بود. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🔵چرا حجاب من آره، چشم چرانی مردها نه؟ چند وقت پیش برای خرید مایحتاج خانه به بازار رفته بودم. هوش و هواسم حسابی به این جمع شده بود که چه جوری بین مثلث لیست خرید خانه و قیمتها و باقیماده ناچیز کارت بانکی تعادل بر قرار کنم که خانمی حدود سی ساله البته با حجابی که البته مورد پسند مذهبی‌ها نبود کنارم ایستاد و گفت: ببخشید حاج آقا انتقادی از شما روحانیون داشتم، گفتم: بفرمائید درخدمتم، انتقاد شما را می‌شنوم. گفت: میشه بفرمائید چرا اینقدر به حجاب ما خانهما گیر می‌دید و هیچ ایرادی به مردان هوس ران و چشم چران ندارید که با دریدگی و مزاحمتهای کلامی و بالاترش برای خانمهایی مثل من مزاحمت ایجاد میکنند؟ گفتم: ببخشید، منظورتون از خانهم‌هایی مثل من، چیه؟ ویژگی خاصی مد نظرتون هست؟ گفت: یعنی مثل من چادری نیست و برای لباس پوشیدن راحته و به خودش سخت نمیگره؟ گفتم: حالا می‌تونم از شما سوالی بپرسم؟ گفت: بفرمائید. گفتم: شما چرا از بین این همه جمعیت حاضر در بازار مستقیم اومدید سراغ من و این مطالب را به من گفتید؟. گفت: خب معلومه لباس روحانیت پوشیدید و هرکسی سوأل و مطلب مرتبطی با دین داشته باشه سراغ شما میاد. گفتم: حالا با همین منطقی که فرمودید؛ یعنی لباس من پیام خاصی برای شما داشت و بر اساس پیام لباس من به سراغ من اومدید، فکر نمی‌کنید نوع پوشش و لباس شما برا آن دسته از مردان هوسران هم پیامی داره که شما را برای آزار کلامی و حرکتی انتخاب میکنن و سراغ کسایی دیگه نمیرن؟. دیدم حسابی رفت توی فکر و سبک و سنگین کردن حرفهای من که ادامه دادم؛ خواهرم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، نوع پوشش من و شما در فضای عمومی قضاوت افراد را بدنبال داره و بر اساس آن رفتار وگفتارمتفاوتی را برای برخورد ما انتخاب میکنند. خود من بارها به جوانهایی تذکر دادم که چرا سر مسیر ناموس مردم قرار گرفته و مزاحمت ایجاد میکنید؟. و جواب شنیدم که حاجی، مزاحمت؛ اگه خود این خانوما طالبش نبودن، اینجوری توی خیابون نمی‌اومدند. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅پاسخ بر شبهاتی پیرامون فراوانی فساد در حکومت علوی با سلام و عرض ادب؛ با توجه به بخشی از منابر و وعظ برخی روحانیت محترم در خصوص «اختلاس در حکومت علوی» که باعث ایجاد پرسش‌ها و شبهاتی چون؛ ناهمخوانی این ادعاها با مستندات تاریخی و روایی، ورشکستی نیروهای انقلابی در ارائۀ مدل حکومت دینی، ناهمخوانی با شعارهای برپایی حکومت عدل علوی توسط بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی (ره) و...، قرار گرفته است. از این‌رو برخود لازم دانستم نکاتی را در این خصوص خدمت شما خوانندگان گرامی عرض کنم: 1️⃣ ابتدا باید عرض شود که در صداقت و پاکی روحانیون محترمی که چنین سخانی را می گویند هیچ تردیدی وجود ندارد و تلاش ایشان در راستای تلاش ایشان برای دفاع از شبهۀ «چرایی وجود اختلاس در جمهوری اسلامی و نظام ولایی» قابل درک است و قصد تخریب این نیروی ارزشی را نداشته و ندارند. 2️⃣ به‎کار بردن عباراتی مشابه؛ «علوی‌ترین حکومت تاریخ پر است از اختلاس» نه تنها دفاع از شرایط کنونی کشور نکرده، بلکه سرمایه‌های اعتقادی را در معرض تزلزل و فروریختگی قرار داده‌اند و از سویی دیگر گروه‌های مخالف حکومت دینی را دارای مستندی در ادعای ناتوانی در تحقق شعارهای انقلاب توسط انقلابیون خواهند کرد. در این میان بیان آمار اختصاص یک سوم از نهج البلاغه به فساد و حمل تمامی این واژگان به اختلاس می تواند نشان از عدم آشنایی دقیق از کاربردهای این واژه در نهج البلاغه باشد. برخی از این روحانیون در وجود فساد در زمان حکومت حضرت علی ( علیه السلام) به اين گفتار حضرت در نهج شريف استناد کرده‌اند: « أُنْبِئْتُ بُسْراً قَدِ اطَّلَعَ الْيَمَنَ ، وَ إِنِّي وَ اللَّهِ لَأَظُنُّ أَنَّ هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ سَيُدَالُونَ مِنْكُمْ بِاجْتِمَاعِهِمْ عَلَى بَاطِلِهِمْ ، وَ تَفَرُّقِكُمْ عَنْ حَقِّكُمْ ، وَ بِمَعْصِيَتِكُمْ إِمَامَكُمْ فِي الْحَقِّ ، وَ طَاعَتِهِمْ إِمَامَهُمْ فِي الْبَاطِلِ ، وَ بِأَدَائِهِمُ الْأَمَانَةَ إِلَى صَاحِبِهِمْ وَ خِيَانَتِكُمْ ، وَ بِصَلَاحِهِمْ فِي بِلَادِهِمْ وَ فَسَادِكُمْ ، ...اللَّهُمَّ إِنِّي قَدْ مَلِلْتُهُمْ وَ مَلُّونِي ، وَ سَئِمْتُهُمْ وَ سَئِمُونِي ،فَأَبْدِلْنِي بِهِمْ خَيْراً مِنْهُمْ ، وَ أَبْدِلْهُمْ بِي شَرّاً مِنِّي ، اللَّهُمَّ مِثْ قُلُوبَهُمْ كَمَا يُمَاثُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ »( خطبه 25 صبحی صالح درموضوع نافرمانی از امام حق و داستان غلبه بُسر بن اَرْطاة، جنايتکار مشهور شام بر يمن). اول باید دانست؛ فساد در اينجا در برابر صلاح به کار رفته و ربطی به فساد و اختلاس به معنای متعارف امروز ندارد. قرآن نیز در آيات مربوط به فساد في الأرض را چنین کاربردی دارد( نمونه: بقره11و27و205 مائده33 و64 و...). اگر خواسته باشیم با نحوه مواجهه حضرت امير( علیه السلام) با يک گزارش درباره خيانت کارگزارش در بيت المال آشنا شويم اين گفتار حضرت ( علیه السلام) را در نامه به عامل خود المنذر بن الجارود العبدي والى اصطخر (از نواحى فارس) (و من كتاب له ع إ لَى الْمُنْذِرِ بْنِ الْجارُودِ الْعَبْدي ، وَ قَدْ كانَ اسْتَعْمَلَهُ عَلى بَعْضِ النَّواحِى فَخانَ الامانَةَ فِى بَعْضِ ما وَلاهُ مِنْ اءَعْمالِهِ- نامه71) باید جستجو کنیم که حضرت در پایان نامه فرمان عزل والی فاسد را صادر کرده و مى فرماید: هنگامى که نامه من به تو رسید به سوى ما بازگرد. نکته مهم اینجاست که بجای تخریب حکومت علوی باید از نظارت دقیق بر والیان و شدت برخورد حضرت با فساد ایشان و چشم نپوشیدن از خطای ایشان گفت. و این عزل از حکومت در حالی است که او آقازاده‌ای معروف و فرزند«جارود عبدى» از صحابه پیامبر( صلی الله علیه و آله) و بزرگ قبیله عبدالقیس بوده است. و با چنین ادبیاتی باید از قوه قضائیه در راستای فساد ستیزی حمایت کرد و با مطالبه گری و عدالتخواهی بیشتر و استناد دهی آن به سیره علوی، فضای امن برای فساد حاکمان را ناامن ساخت.
3️⃣ در اکثر موارد که این عزیزان اشاره می کنند به تخریب شخصیتی مانند «ابن عباس» ( والی منصوب حضرت(ع) در بصره در منابعی آمده است از جمله ابن اثیر، اسدالغابه، ۱۴۰۹ق، ج۳، ص۱۸۸؛ بلاذری، جمل من انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج ۴، ص۳۹؛ طبری، تاریخ الأمم والملوک، ۱۹۶۷م، ج ۴، ص۵۴۳) که از صحابه پیامبر اکرم(ص) و از کارگزاران با وفای امیرالمؤمنین(ع) که در سه جنگ جمل، صفین و نهروان همراه حضرت بودند، پرداخته می شود. باید دانست دشمنان اسلام و شیعه هر کدام به دلائلی در طول تاریخ نسبت‌های ناروایی به ایشان داده‌اند. تا جایی‌که شخصیتی مثل سید مرتضی(ره) در دفاع تمام قد از ایشان آورده‌اند: عمرو بن عبید در بصره بر سلیمان بن علی بن عبداللّه بن عباس وارد شد و به او گفت: از این سخن علی(ع) درباره ابن عباس برایم بگو: «درباره مورچه و شپش برای ما فتوا می دهد ولی خود با اموال مردم فرار می کند.» « سلیمان گفت: چگونه ممکن است علی( علیه السلام) چنین سخنی بگوید؛ در حالی که ابن عباس تا دم مرگ از او جدا نشد و در صلح امام حسن( علیه السلام) نیز شرکت جست؟ با آن‌که علی( علیه السلام) به مال نیاز داشت و هر پنج شنبه بیت المال کوفه را خالی می‌کرد و جاروب می‌زد، چه مالی می‌توانست در بیت المال بصره جمع شده باشد؟! مردم گفتند: او در بیت المال خواب نیم روزی می‌کرد؛ در این صورت چگونه اجازه می‌داد که در بصره اموال جمع شود؟ و این، انتقاد باطلی است.» (امالی المرتضی، ج1، ص177 ) آیه الله خویی ره نیز این روایت را مجعول و برای تخریب ابن عباس می داند (معجم رجال الحدیث، ج 10، ص 229). ابن ابي الحديد معتزلی نیز به توطئه کهنۀ بنی امیّه برای تخریب ابن عباس اشاره داشته و در این‌باره می‌نویسد: «با توجه به روابط تيرۀ ابن عباس و معاويه و پايبندي ابن عباس به علي( علیه السلام) ضدّ آن چيزي که عليه ابن عباس شهرت دارد، ثابت مي‌شود، و اين مطلب در نزد من درست‌تر و پذيرفتني‌تر است.» ( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج4، ص 171). 4️⃣ استناد به سخن مرحوم کَشّی در این مورد در حالی است که بزرگانی از شیعه این باور را مردود شمرده و شیخ عباس قمی به نقل از شهید ثانی می‌نویسد: «همۀ آنچه کشّی در طعن وی - ابن عباس - نقل کرده، پنج حدیث بوده که سند همۀ آنها ضعیف است.» (سفینة البحار، ج6، ص 128) علامه حلّی نیز می‌فرماید: «...کشّی روایتی نقل کرده است که دربردارنده نکوهش ابن عباس می‌باشد، در حالی که شأن او برتر از آن است و ما در کتاب «الکبیر» خود، آنها را نقد و بررسی کرده‌ایم.»(خلاصة الاقوال، ص 190.) و هم‌چنین علامه نمازی در مستدرکات علم رجال الحدیث، ج5، ص 44 و ابن شهر آشوب در مناقب آل ابی طالب، ج3، ص 400 و ابن خلکان در وفیات الاعیان، ج 6، ص 179 و سیدمصطفی حسینی تفرشی در نقدالرجال، ج3،ص118 این روایات را بی‌پایه و اساس می‌دانند. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
❇️ ظهور جریانهای جدید در فهم و تفسیر قرآن(1) 👈 سده‌های‌اخیر، تغییرات و تحولات زیادی در زندگی بشر رخداد داد. این تغییر و تحولات محدود به سبک‌زندگی و بهره‌گیری از ابزار و تکنولوژی و... نشد و به مدلهای برداشت از متون مقدس هم رسید. دنیای فهم خوانش و تفسیر قرآن در دوره معاصر به شدت تحت تأثیر جریانهای اجتماعی و روشهای نوین فهم و معنا شناسی قرار گرفت. چنانکه فهم و تفسير قرآن به طرز محسوسى از دوره‌هاى پيشين متفاوت و در حال متفاوت‌تر شدن است. 👈بله گسست و شکاف زیادی بین تفاسیر جدید و قدیم شکل‌گرفته و این جریان‌های تفسیری بیشتر و بیشتر هم خواهند شد.. در دوره معاصر؛ مَناهِج، اتّجاهات و اُسلوبهای تفسیری جدیدی شکل‌گرفته که برخی از آنها پا را فراتر از مبانی، رویکردها و روش‌های تفسیری گذاشته و از مرز وحیانی بودن قرآن عبور کرده و به جغرافیای تحریف یا زمینی بودن قرآن وارد شده‌اند. شاید کمی شگفت‌انگیز باشد امّا حقیقتی است که دنیای تفسیر و تبیین قرآن دروه معاصر ما درحال عبور از گذری است که خروجی آن می‌تواند تولّد تفاسیر ‌ساختار‌شکن و در مواردی کاملاً معارض با آنچه تا کنون از فهم و تفسیر قرآن می دانستیم باشد. بزودی در سلسله نوشتارهایی بصورت موردی و خاص به این جریانها و اشخاص خواهیم پرداخت. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
❇️ ظهور جریانهای جدید در فهم و تفسیر قرآن(2) (جریان تفسیر ادبی معاصر) 👈زوجهای دانشی را می شناسیم که بر روند علمی جهان تأثیرگذار بودند. یکی از مشهورترین آنها "مادام کوری" و "پیر کوری" بودند که در سال 1903 بخاطر کشف رادیوم و جلو بردن چند قدمی این دانش، جایزه نوبل فیزیک را بصورت مشترک دریافت کردند. در جریانهای معاصر تفسیر نیز زن و شوهری بودند که توانستن جریان و مکتب جدیدی را پایه‌گذاری کنند، یا لا اقل آنقدر در این مکتب تفسیری نقش داشتند که به اسم آنها شناخته شود. سخن از "امین الخولی" و "بنت شاطی" است که "جریان تفسیر ادبی معاصر" را پایه‌ریزی کردند و برای جا انداختن آن تلاش بسیاری کردند. گرچه قبل از آنها "شیخ محمد عبده " گام در این مسیر گذاشت و "طه حسین" برای آن قواعدی برشمرد ولی کسی که این روش تفسیری را به یک مکتب تبدیل کرد شاگرد محمد عبده یعنی امین الخولی بود. براساس این روش و جریان تفسیری؛ نگاه‌دینی به قرآن باید بعد از مطالعه ادبی صِرف درباره آن باشد چراکه قرآن قبل از آنکه کتاب ایمان باشد یک کتاب به زبان عربی است و بر اساس قواعد و ادبیات عرب سخن گفته است. این جریان معتقد است قرآن نه بر اساس وحدت موضوع است و نه به ترتیب نزول و ظهور آیات و تفسیر ترتیبی و سوره به سوره و جزء به جزء قرآن فهم دقیق و درک صحیحی از معانی و مقاصد آن را به دست نمی‌دهد، از این رو باید قرآن را به صورت موضوعی و همه آیات مربوط به یک موضوع را کنار هم و در ارتباط با یکدیگر تفسیر کرد. بر اساس این منهج تفسیری، برای تفسیر باید دو صنف مطالعه درباره قرآن کریم انجام گیرد: 1) پیرامونی 2) درونی. در مطالعات پیرامونی، مفسر برای شناخت عمیق‌تر و دقیق‌تر روح عربیت، باید ادبیات عرب جاهلی را صحیح مطالعه کند و در مطالعات درونی باید تمرکز خود را بر روی معناشناسی واژگان، تطوّر آنها و فهم مخاطبان عصر نزول از آن واژگان بگذارد. این جریان معتقد است؛ کتب لغت در زمینه فهم معنی آیات چندان کمکی به ما نکرده و باید برای فهم معنی با بررسی دقیق به اجتهاد رسید. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
❇️ ظهور جریانهای جدید در فهم و تفسیر قرآن(3) (جریان ساختارشکن- قرآن مؤرخین) سال 2019 میلادی کتابی در فرانسه تحت عنوان « قرآن المؤرخين- قرآن تاریخ‌نگاران » منتشر شد و هدف اصلی آن شک‌آفرینی در اصالت قرآن بود. این کتاب به «بافت و چگونگی پدید آمدن قرآن کریم» اختصاص داشته و روش به کار رفته در آن تاریخی – انتقادی است. این پروژه پژوهشی به سرپرستی "محمد علی امیرمعزی"، استاد دانشگاه سوربون فرانسه و شاگرد سابق "هانری‌کربن" با همکاری "گیوم دی" و جمعی از اساتید و محققین غربی، در طول مدتی بیش از پنج سال در فرانسه نگارش یافته و در پاریس به چاپ رسید. امیرمعزی با مطالعات قرآنی‌اش با یعنی "فرهنگ قرآن"(با ویراستاری و مقدمه‌ی مفصلِ ایشان) وبعد "قرآنِ صامت و قرآنِ باطن" عقائد غالیانه خود را نمایان کرده، و در نهایت به "قرآنِ مورخان رسید. این مجموعه سه جلدی در جلد اول به چگونگی پیدایش قرآن و بررسی محتوای آن پرداخته، جلد دوم و سوم به تفسیر و تحلیل 114 سوره قرآن پرداخته است و البته سپس جلد چهارمی افزوده شد که نه به مسئله پژوهش، بلکه به موضوع کتاب‌شناسی مطالعات قرآنی می پردازد. این کتاب تلفیقی از نظریات قرون دوم و سوم هجری در موضوع رشد غالی‌گری و پژوهش‌های مستشرقان در موضوع چگونگی پیدایش قرآن است که به دو هدف؛ خدشه در اصالت قرآن و اباحی‌گری یاری می‌رساند. خروجی چنین نگاهی به قرآن، فقدان اصالت برای قرآن و برساختگی آن جریان آخِرالزمان‌گرای مسیحی یهودی است. تا زمان نگارش این متن، بخش کمی از این کتاب از فرانسه به فارسی ترجمه شده و ترجمه و نشر آن در بین جامعه ایرانی می‌تواند با توجه به جذابیت نظریه‌پردازی‌های جدید، موجی از شبهات و فهم و تفسیرهای ساختارشکنانه را به دنبال داشته باشد. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
❇️ ظهور جریانهای جدید در فهم و تفسیر قرآن (4) (جریان نومعتزلیان-1) 1️⃣ خاستگاه فکری جریان نومعتزله در آرای معتزلیان قدیم بوده و درپی بنای معرفتی اسلام بر پایه عقل گرایی هستند. بعد از انقلاب صنعتی غرب و پیشرفت ظاهری غربیان جریانی در بین مسلمانان به دنبال پاسخ «علل عقب‌ماندگی اسلامی» بود. غربیان خود نیز با غرور به جامعه اسلامی نگریسته و "ارنست رنان" فیلسوف فرانسوی ادعا می کرد که سازگاری بین اسلام و علم وجود نیست و اسلام مخالف خردگرایی است و یا "هانوتوکس"، مورخ و سیاستمدار فرانسوی نیز، اسلام را مسئول عقب ماندگی کشورهای مسلمان می دانست. 2️⃣ جریان نومعتزلیان برای دستیابی به اسلام و تفسیرقرآنی کارآمد که به جنبه‌های علمی و کاربردی اسلام، در حیات فردی، اجتماعی و سیاسی تاکید داشته و بر پیوند بین عقل و وحی اشاره کند، به دنبال ارائه تفسیری عقلانی از قرآن افتادند. طبیعی است توجه به اخبارتفسیری برای ایشان معنایی ندارد. این گروه سکولار، به جدایی دین از سیاست معتقدند ولی به دانش سیاست و حکومت علاقه دارند و اسلام منهای حکومت و حکومت منهای دین را دوست دارند. 3️⃣ بر اساس تاریخ ظهور و جغرافیای مناطق شکل‌گیری، نومعتزلیان به سه گروه؛ شبه قارۀ هند، عرب و ایرانی تقسیم می شوند. در هند شاه ولی الله دهلوی، رویکرد عقلانی معتزله را احیا کرد و عبیدالله سندیکه وفضل الرحمن از دیگر شخصیتهای شبهه قاره هستند. در بین جهان عرب جریان فکری نومعتزلیان با سیدجمال الدین اسدآبادی آغاز شد. پس از او، شاگردش محمد عبده در استمرار این جریان نقش مهمی ایفا کرد. از دیگر نومعتزلیان عرب می توان به احمد امین، طه حسین، امین خولی، محمد احمد خلف الله، حسن حنفی، محمد ارکون، محمد عابد الجابری ونصرحامد ابوزید اشاره کرد. از جریان نومعتزلیان ایران می توان از عبدالکریم سروش و محمد مجتهد شبستری نام برد. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
❇️ ظهور جریانهای جدید در فهم و تفسیر قرآن(5) (جریان نومعتزلیان-2) 👈 شاید وقتی اسم عقل و خردگرایی در تفسیر را بشنویم، این روش تفسیری تحسین‌برانگریز هم باشد. خواهیم گفت؛عقل نعمتی خدادای برای فهم دین و یاد عبارت؛« کل ماحکم به الشرع، حکم به العقل» می افتیم و ملازمه بین حکم شرع و عقل. مسئله ورود عقل به تفسیر به این سادگی نیست. مسیر قرآنی نومعتزلیان و خردگرایان تفسیری، جایی مسیر خود را سلف خردورز خود و مفسرین قرآن جدا می کنند که درباره تعریف و منشأ وحی، دیدگاه جدیدی از خود ارائه می‌دهند. بنابه عقیده برخی از این جریان تفسیری، وحی ارتباطی معنوی پیامبران الهی، جهت دریافت پیام آسمانی از راه اتصال به غیب برقرار نیست بلکه پیامی است که از سوی خرد و عقل پیامبر( صلی الله علیه و آله) به او می شود. از دید این جریان فکری، وحی‌زمینی و الهام‌های عقلانی منشأ پیدایش قرآن است. از این‌روست که باور عبدالکریم سروش، وحی همان تجربه دینی و الهام است و این دو، همانند تجربه های شاعران و عارفان است و نیز فرهنگ، شخصیت و دانش نسبی پیامبر( صلی الله علیه و آله) در ارائه مفاد وحی تاثیر گذاشته و وحی را خطاپذیر می سازد. اصطلاحاتی چون تجربه‌نبوی، تجربه‌بیرونی و درونی، رؤیای‌صالح، اذواق و مواجید و مکاشفات‌عارفانه و ... همگی جعل و تولید اصطلاحاتی است که برای تخریب باور وحیانی تولید می شوند و نه برای تفسیر و فهم قرآن. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅ بررسی تحولات آیین‌های امامیه: پرداختی تاریخی، روایی، فقهی بر آیین نهم ربیع. 🔹قدیمی‌ترین گزارش مراسمی با نام عمرکشان، به قرن چهارم برمی‌گردد. محمد بن‌احمد مَلطی (متولد ۳۷۷) که یک سنی متعصب و اهل مالاتیای ترکیه است در کتابش«التنبیه و الرّد علی اهل الاهواء و البدع»، که کتاب کلامی و به شناخت فرقه‌های مهم شیعی اختصاص دارد، می‌نويسد: فرقه‌ چهاردهم از شیعیان، اهل قم هستند و ویژگی آنها این است که به سلف و صحابه طعنه می‌زنند. او در این کتاب به توصیف چگونگی برگزاری این مراسم پرداخته و آورده: ... دیگر عناوین بحث: ابعاد تاریخی وحدیثی «نهم ربیع»؛ قدیمی ترین سند مربوط به «نهم ربیع»؛ «نهم ربیع» در کتاب «مسار الشیعه» شیخ مفید؛ «نهم ربیع» از دیدگاه فقها؛ «نهم ربیع» در آثار سید بن طاووس. ادامه مصاحبه حجه الاسلام دکتر سید حسن هاشمی را در این آدرس دنبال کنید👇 https://mobahesat.ir/17051 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
❇️ ظهور جریانهای جدید در فهم و تفسیر قرآن(6) (تفسیر تنزیلی) دوره معاصر، دوره تحوّلات چشمگیر در مبانی، گرایش و روشهای تفسیر و فهم قرآن است. این تحول محدود به مناهِج و اتّجاهات تفسیری نبوده و به روشهای تفسیری نیز کشیده شده است. از سبک‌های نوپدید در تفسیر قرآن، سبک تفسیر تنزیلی (تفسیر به ترتیب نزول سوره‌ها) می‌باشد. علاقه‌مندان به این روش معتقدند؛ نازل شدن آیات در کنار حوادث عصر نزول قرآن دارای بار معنایی خاصی می باشد. بر این اساس برای چاره جویی از چالشهای فردی و اجتماعی خویش با فهم عصری از قرآن و تطبیق شرائط کنونی با شرائط عصر نزول وحی می توانیم نقشه راهی با هندسه نزول قرآن برای حل مشکلات خود طراحی کنیم. برخی علاقه‌مندان به این روش آنرا مشروع‌ترین‌روش تفسیری می‌دانند که پیامبر( صلی الله علیه و آله) طی 23 سال نزول قرآن بدان عمل کرده است. علاقه‌مندان شیعه امامیه به این روش نیز مصحف حضرت علی (علیه السلام) را بر اساس این روش تفسیری می‌دانند. طبیعی است که در این روش تفسیری اول سراغ سوره‌های مکی رفته و سپس به سوره‌های مدنی پرداخته می‌شود. این در حالی است که بطور معمول تفاسیر بصورت ترتیبی نوشته می شوند. در این روش مرسوم، مفسر آیات قرآن را با همان ترتیب پیوسته ای که در مصحف شریف آمده اند تفسیر می کند. این روش‌ تفسیری معاصرانه در گام اول بین اهل سنت شکل گرفت و سپس علاقه‌مندانی در شیعه پیدا کرد "محمد عزّة دَروزۀ " (۱۸۸۷ – ۱۹۸۴م) نویسنده فلسطینی(سوری)، که شخصیتی انقلابی و مبارزعلیه صهیونیست بود، با نگاشتن تفسیر «التفسير الحديث -مرتب حسب ترتيب النزول» گام بزرگی در این مسیر گذاشت. "محمد عابدالجابری" (۱۹۳۶ ۲۰۱۰م)، متفکّرِ مراکشی جنجالی دهه های هشتاد و نود قرن بیستمِ جهان عرب از دیگر ادامه دهندگان این مسیر بود. او با نگاشتن کتابهای متعدد بخصوص کتاب «فهم القرآن الحكيم- التفسير الواضح حسب ترتيب النزول» تلاشی برای اثبات تأثیرگذاری ترتیب نزول قران بر فهم انسان از قرآن داشت. در ایران نیز حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور (متولد 1344ش) با نوشتن تفسیر«همگام با وحی» گام در این مسیر گذاشته‌اند. کتاب« تفسیر تنزیلی (به ترتیب نزول): مبانی، اصول، قواعد و فواید» نوشته ایشان نیز، همانگونه که از نامش پیداست تلاشی برای اثبات اصالت و کارآمدی این روش تفسیری می باشد. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
روزنامه گاردین؛ جوانان آمریکایی برای درک علت پایداری مسلمانان فلسطینی شروع به یادگیری قرآن کرده‌اند. https://eitaa.com/marzbanandishe
🌓انجمن کلام اسلامی حوزه؛ پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار می کند. 🔵 چهارشنبه های اعتقادی🔵 🔺سلسله نشست های دین و چالش های روز 🌐با حضور و سخنرانی پژوهشگران و استادان برجسته حوزوی و دانشگاهی از ایران و خارج از کشور این هفته ارائه: حجه الاسلام دکتر سید حسن هاشمی جزی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب قم و نویسنده کتاب جریانشناسی شبهات دینی. با موضوع روشهای طراحی و نشر شبهات در جامعه دینی 🔸زمان: چهار شنبه 15 آذر 🕘 ساعت ۲۱ الی ۲۲ ❇️ با ارائه 🔺پخش تمامی جلسات به صورت برخط و گزارش آن ها در رسانه های خبری مختلف 🟣 حضور بزای عموم افراد از طریق لینک زیر👇 http://B2n.ir/12121212 🔹بارگذاری نشست های فوق در کانال های زیر👇👇 🆔@Islamic_theology 🆔@quran_hadith 🆔@jtabiin